Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 99
Offentligt
1872222_0001.png
ÅRSRAPPORT
2017
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0002.png
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0003.png
Årsrapport 2017 SKAT
Indhold
2
Indhold
1. Påtegning af det samlede regnskab ....................................................................................................................................... 3
2. Beretning ......................................................................................................................................................................................... 4
2.1 Præsentation af SKAT ........................................................................................................................................................................ 4
2.2 Ledelsesberetning ............................................................................................................................................................................... 5
2.3 Kerneopgaver og ressourcer .......................................................................................................................................................... 8
2.4 Målrapportering .................................................................................................................................................................................. 10
2.5 Forventninger til det kommende år ......................................................................................................................................... 14
3. Regnskab ...................................................................................................................................................................................... 15
3.1 Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................................................................................... 15
3.2 Resultatopgørelse mv. .................................................................................................................................................................... 16
3.3 Balancen ................................................................................................................................................................................................ 19
3.4 Egenkapitalforklaring ....................................................................................................................................................................... 22
3.5 Likviditet og låneramme................................................................................................................................................................. 22
3.6 Opfølgning på lønsumsloft............................................................................................................................................................ 23
3.7 Bevillingsregnskabet ........................................................................................................................................................................ 24
4. Bilag ................................................................................................................................................................................................ 27
4.1 Noter til resultatopgørelse og balancen ................................................................................................................................. 27
4.2 Indtægtsdækket virksomhed ...................................................................................................................................................... 31
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................................................................................... 31
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter .................................................................................................................................................. 31
4.5 Forelagte investeringer ................................................................................................................................................................... 31
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0004.png
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0005.png
2. Beretning
2.1 Præsentation af SKAT
SKAT er en landsdækkende styrelse under Skatteministeriet. SKATs hovedkontor er placeret i Kø-
benhavn, mens aktiviteterne er fordelt på afdelinger, som er placeret over hele landet. Som myndig-
hed er SKAT med til at sikre fundamentet for finansieringen af det danske samfund.
SKAT har ansvaret for den borger- og virksomhedsvendte skatteforvaltning, sagsbehandling og ud-
vikling, herunder digitalisering og it-udvikling. SKATs kerneopgaver er ligning og opkrævning af en
række skatter og afgifter. Det drejer sig om person-, erhvervs- og selskabsskat, arbejdsmarkedsbi-
drag, ejendomsværdiskatter, afgifter, moms og told. Herudover varetager SKAT opgaven med inddri-
velse af offentlig gæld, ligesom SKAT varetager en række koncernfælles opgaver på regnskabs-, it-
og bygningsområdet mv.
1. juli 2018 erstattes SKAT af syv specialiserede styrelser, som får ansvar for hver sin kerneopgave.
Der kan tilgås mere information om den nye organisering på
www.fra1til7.dk.
2.1.1 Mission og vision
SKATs mission er at sikre en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor. Det
opnås gennem seks visioner, herunder én vision for retssikkerhed, én for service, én for kvalitet, én
for effektivitet, én for åbenhed og én for at være en attraktiv arbejdsplads. En uddybende beskrivelse
af både SKATs mission og vision kan læses på SKATs hjemmeside.
2.1.2 Kerneopgaver
SKAT arbejder på at skabe en mere sikker og effektiv drift, hvor der er fokus på retssikkerheden, så
borgere og virksomheder kan have tillid til, at SKATs opgaveløsning er enkel, effektiv og korrekt. Ud
over opkrævningen af skatter og afgifter varetager SKAT også visse reguleringsopgaver vedrørende
EU- og energiområdet. SKATs kerneopgaver er, jf. finanslovens tabel 6, specificeret på følgende
måde:
Vejledning.
SKAT giver borgere og virksomheder generel information og vejledning om
SKATs produkter og ydelser gennem selvbetjeningsløsninger, telefon, e-mail, brev, person-
lige henvendelser samt gennem kampagner og pjecer.
Side 4 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0006.png
Afregning.
SKAT arbejder på at sikre, at borgere og virksomheder har adgang til brugerven-
lige løsninger til opgørelse og betaling af skatter og afgifter samtidig med, at løsningerne er
omkostningseffektive for SKAT.
Indsats.
SKAT arbejder på at sikre, at borgere og virksomheder betaler det, de skal, hverken
mere eller mindre. Indsatsen afpasses efter risiko og adfærd, således at den giver størst
mulig effekt.
Inddrivelse.
SKAT arbejder på at sikre, at borgere og virksomheder betaler de krav, som ikke
er afregnet retmæssigt. Opgaven omfatter også inddrivelse af andre restancer end skatte-
relaterede, dvs. krav modtaget fra andre myndigheder.
Udviklingsopgaver.
SKAT arbejder på at sikre udvikling og fremdrift gennem større projek-
ter, der analyserer mulighederne for nye, mere hensigtsmæssige og effektive måder at
drive SKAT på.
It-drift og øvrig støtte
. SKAT varetager it-drift og støtte til udvikling af fagsystemer under mi-
nisteriet.
2.2 Ledelsesberetning
SKAT varetager som myndighed opgaver, der er af stor betydning for borgere og virksomheder i Dan-
mark, ligesom SKATs funktion er af fundamental betydning for opretholdelsen af en velfungerende
offentlig sektor og et stærkt dansk samfund.
SKAT har ikke opfyldt finanslovsmålene for 2017, ligesom SKAT har været under hård kritik på en
række områder. Det gælder især opgaver vedrørende refusion af udbytteskat og inddrivelse. I 2017
har der i SKAT været et fortsat stort fokus på dels at få håndteret disse områder, dels at foretage de
nødvendige prioriteringer, så driften af SKATs øvrige kerneopgaver tillige sikres. I det følgende er
fremhævet nogle af de væsentligste udfordringer og opgaver, som SKAT som myndighed har haft
fokus på i 2017.
Sikker drift af SKATs kerneopgaver
Det har været af højeste prioritet at have kerneopgaverne i SKAT i fokus, så borgere og virksomheder
fortsat kan være trygge ved, at SKAT forvalter opkrævning af skatter og afgifter på en sikker måde og
efter reglerne. Det er desuden positivt, at SKAT er blevet bedre til at inddrive fordringer hos borgere
og virksomheder blandt andet ved at foretage modregning. De offentlige restancer vokser dog fort-
sat, og et fortsat fokus på at nedbringe disse er af højeste prioritet.
Derudover har det været og vil fortsat være vigtigt at fastholde fokus på de områder og opgaver, hvor
SKAT sætter en høj standard. Det gælder eksempelvis for årsopgørelsen, hvor der har været et særligt
fokus på at indarbejde en række digitale kontroller i TastSelv-systemet. Kontrollerne er tilrettelagt, så
de aktiveres løbende i takt med, at borgeren angiver ændringer til sin årsopgørelse. Disse digitale
kontroller er med til forhindre fejl og misbrug i TastSelv.
Forberedelse af nyt skattevæsen
Regeringen fremlagde i juni 2017 planen
Fra én til syv styrelser Skatteforvaltningen 2021
. Imple-
mentering af planen, herunder forberedelse af etablering af nye styrelser, har følgeligt været en vigtig
opgave i SKAT. Væsentlige fokuspunkter har været styrelsesdirektørernes tiltrædelse fra november
og efterfølgende indplacering af fagdirektører, underdirektører, personaleledere og medarbejdere.
Der er desuden arbejdet med at finde fremtidige lejemål, herunder lejemål der kan opfylde behov for
samlokalisering af de kommende styrelser.
Rekruttering af medarbejdere
Der lægges i forlængelse af etableringen af nyt skattevæsen op til en markant tilførsel af nye medar-
bejdere. Det er således forventningen, at hver tredje medarbejder inden for de kommende år vil være
Side 5 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
nye på skatteområdet. Rekrutteringsprocessen omfatter både at rekruttere de rigtige personer, lige
såvel som en indsats for at sikre, at SKATs dygtige medarbejdere fastholdes.
SKAT har arbejdet målrettet med rekrutteringen og den såkaldte on-boarding af nye ansatte samt
den løbende kompetenceudvikling af allerede ansatte medarbejdere. På grund af SKATs organise-
ring med arbejdspladser mange steder i landet er der arbejdet med e-læring og webinarer, så kom-
petenceudviklingen kan foregå direkte på det enkelte arbejdssted.
Side 6 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0008.png
2.2.1 Økonomiske resultater
I tabel 1 nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for SKAT.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
-4.820,6
4.782,6
-38,0
-74,0
-35,2
-5.129,2
5.127,0
-2,1
-6,9
28,7
-6.295,5
6.229,2
-66,3
-68,6
0,0
2016
2017
Budget 2018
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
716,9
359,8
-258,0
-688,4
-925,8
734,9
324,0
-229,3
-695,1
-954,8
-
-
-
-
-
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris (kr.)
6.122,4
487.673,7
6.469,9
512.505,7
-
-
68,7
99,7
65,1
99,0
-
-
Anmærkninger: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2017 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt
54,8 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Moderniseringsstyrelsens
Kravspecifikation med regnskabsrapporter til årsrapporten 2017.
Modsatrettet er skyldige forpligtelser vedrørende rejseaf-
regninger på i alt 0,8 mio. kr. flyttet fra omsætningsaktiver til kortfristet gæld. Skyldigt beløb på 38,4 mio. kr. under FF7
finansieringskontoen indgår i 2016 under kortfristet gæld. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret hvor
relevant.
SKATs økonomiske resultat udviser i 2017 et samlet underskud på 28,7 mio. kr. ud af samlede drifts-
indtægter på 5.129,2 mio. kr. SKAT fik ultimo oktober 2017 dispensation til at anvende 81,9 mio. kr.
fra den akkumulerede videreførsel. Årets resultat følger således forventningen om et underskud ved
udgiftsopfølgningen efter 3. kvartal 2017.
Side 7 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0009.png
2.2.2 SKATs hovedkonti
SKAT er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af tabel 2. Forklaringer til forbruget på hoved-
kontiene indgår under de øvrige afsnit.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
Drift
Bevilling
Mio. kr.
I alt
Udgifter
Indtægter
Driftsbevilling
Udgifter
Indtægter
5.128,4
-48,3
5.128,4
-48,3
5.165,2
-56,4
5.165,2
-56,4
124,1
Regnskab
Overført over-
skud ultimo
124,1
Administrerede ordninger
I alt
Andre bevillinger
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Lovbundne bevillinger
Udgifter
Indtægter
Reservationsbevillinger
Udgifter
Indtægter
530,9
-1.301,1
0,1
-1,210,9
288,0
-90,2
242,8
-
356,7
-1.281,4
0,0
-1.267,0
118,9
-14,4
237,8
-
43,3
-
-
43,3
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
I tabel 3 vises bevillingen for 2017 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finanslo-
ven for 2017 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave (beløb i mio. kr.)
0. Generel ledelse og administra-
tion
1. Vejledning
2. Afregning
3. Indsats
4. Inddrivelse
5. Udviklingsopgaver
6. IT-drift og øvrig støtte
I alt
Bevilling
(FL + TB)
Øvrige ind-
tægter
Omkostninger
Andel af
årets over-
skud
1.801,6
327,9
609,7
583,0
377,9
137,6
1.242,3
5.080,1
36,2
0,0
2,4
0,0
0,0
0,0
17,8
56,4
1.368,9
280,6
921,3
838,3
278,0
233,2
1.244,9
5.165,2
468,9
47,3
-309,2
-255,3
99,9
-95,6
15,2
-28,7
Anmærkninger: Omkostningerne under
It-drift og øvrig støtte
er korrigeret for -70,4 mio. kr. i forhold til registreringer i SKS-
regnskabet, der ved en fejl er posteret som ufordelte omkostninger. Det bemærkes endvidere, at der forekommer afrundings-
differencer i tabellen.
Side 8 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
Ud fra principper fra Moderniseringsstyrelsen er der for 2017 foretaget regnskabsmæssig registre-
ring af generelle fællesomkostninger under hovedopgave 0
. Generel ledelse og administration
, hvor
der blandt andet er registreret omkostninger til øvrig drift såsom bygninger og fælles it-systemer
samt lønomkostninger til mellem- og topledelse og fællesadministrative opgaver såsom håndtering
af økonomi, HR og fælles it-løsninger.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-4 alene er registreret om-
kostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne plus opgavernes andel af ud-
gifter til betaling af fravær og fællesfunktioner. Udgifterne under opgave 5 vedrører alene de faglige
udviklingsprojekter. Omkostninger til behandling af den faglige lovgivning samt proces- og produkti-
onsstyring og faglige it-systemer er registreret under hovedopgave 6. Fordelingen af løn er baseret
på den registrerede tid anvendt til at udføre opgaverne.
Principperne for den regnskabsmæssige registrering er i løbet af 2017 ændret, så omkostninger til
de øvrige formål end IT-drift og støtte i højere grad afspejler det reelle ressourcetræk til disse opgaver.
Fordelingen af bevillingen har taget udgangspunkt i den opgørelsesmetode, som er anvendt ved fast-
læggelse af finanslovsforslaget for 2017, mens omkostningerne er opgjort i henhold til de nye prin-
cipper. Differencerne mellem bevilling og realiserede omkostninger kan derfor ikke direkte sammen-
lignes, herunder blandt andet differencen på generel ledelse og administration. Opgørelsesmetoden
for omkostninger er først endeligt afstemt mellem SKAT og Skatteministeriets departement i efter-
året 2017.
Side 9 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0011.png
2.4 Målrapportering
SKATs centrale mål- og resultatstyring kan opdeles i henholdsvis SKATs mål- og resultatplan for 2017
og finanslovsmål. Målene i SKATs mål- og resultatplan er aftalt mellem Skatteministeriets departe-
ment og SKAT. Der afrapporteres årligt på målopfyldelsen, og der udarbejdes en kvartalsvis status
på de foreløbige resultater. Finanslovsmålene er fastsat i finansloven for 2017, og der afrapporteres
årligt på målopfyldelsen. I det følgende gennemgås først mål og resultater i SKATs mål- og resultat-
plan for 2017 og efterfølgende for finanslovsmålene.
2.4.1 SKATs mål og resultatplan
SKATs mål- og resultatplan for 2017 indeholder otte mål, hvoraf mål 5 vedrørende Kundetilfredshed
også er et finanslovsmål. Som det fremgår af tabel 4a er fire mål helt opfyldt, ét mål delvist opfyldt og
tre mål ikke opfyldt i 2017.
Tabel 4a. Opfølgning på mål- og resultatplanen for SKAT 2017
Driftsmål for SKAT 2017
Mål 1. Korrekthed
Mål 2. Overholdelse af frister
Mål 3. Forståelighed
Mål 4. Tilfredshed med Kundeser-
vice
Succeskriterium
Minimum 95,0 pct.
Minimum 75,0 pct.
Minimum 3,8 point
Minimum 3,4 point
Minimum 3,8 point for
både borgere og virk-
somheder
Opnåede
resultater
93,0 pct.
80,6 pct.
4,3 point
3,5 point
3,7 point for bor-
gere
3,6 point for virk-
somheder
Målopfyldelse
Ikke opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Mål 5. Kundetilfredshed (hold-
ningsundersøgelsen)
Mål 6. Prognosepræcision på § 9
1. Kvartal
2. Kvartal
3. Kvartal
4. Kvartal
Mål 7. Regnskaber uden forbe-
hold
Mål 8. Nettosygefravær
Ikke opfyldt
Maksimum 5,0 pct.
Maksimum 5,0 pct.
Maksimum 5,0 pct.
Maksimum 5,0 pct.
Ingen forbehold
Maksimum 6,0 dage
3,7 pct.
3,9 pct.
6,4 pct.
1,5 pct.
Ingen forbehold
6,4 dage
Opfyldt
Opfyldt
Ikke opfyldt
Opfyldt
Opfyldt
Ikke opfyldt
Mål 1. Korrekthed
Korrekthed
måler procentdelen af korrekt behandlede afgørelser og vejledningssager, der involverer
borgere og virksomheder. Der er foretaget 78.342 stikprøver i 2017, hvoraf 72.853 var korrekt be-
handlet svarende til en resultatopnåelse på 93,0 pct. Resultatkravet er dermed ikke overholdt.
Den manglende resultatopnåelse kan primært henføres til fejl forbundet med vurderingen af, om
inddrivelsesfordringer er retskraftige eller forældede. Vurderingen af retskraft skal sikre, at inddri-
velse sker på et lovligt grundlag, og har været en af hovedopgaverne i forretningsområdet Inddrivelse
siden suspenderingen af EFI. Fejlene er primært en konsekvens af opgavens kompleksitet som følge
af stor usikkerhed om stamdata, hvilket vanskeliggør vurderingen af retskraft.
Det bemærkes, at der overvejende er tale om processuelle fejl, som hverken påvirker regnskabets
rigtighed eller kan have medført forkert opkrævning eller udbetaling til borgere eller virksomheder.
Side 10 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
Mål 2. Overholdelse af frister
Overholdelse af frister
måler procentdelen af afsluttede sager rettet mod borgere og virksomheder,
hvor SKAT overholder den fastlagte sagsbehandlingsfrist. Der er afsluttet 452.767 sager i 2017,
hvoraf 365.089 overholdte sagsbehandlingsfristen svarende til en resultatopnåelse på 80,6 pct. Re-
sultatkravet er dermed overholdt.
Mål 3. Forståelighed
Forståelighed
måler i hvor høj grad borgere og virksomheder oplever, at de forstår det materiale, som
de modtager fra SKAT. Målingen er baseret på forskellige forståelighedsundersøgelser med en po-
intskala fra 1-5. Der er 251.308 besvarelser i 2017, og den gennemsnitlige forståelighed er 4,3 point
ud af 5. Resultatkravet er dermed overholdt.
Mål 4. Tilfredshed med Kundeservice
Tilfredshed med Kundeservice
måler, i hvor høj grad borgere og virksomheder er tilfredse med deres
kontakt med SKAT. Målingen er baseret på forskellige tilfredshedsundersøgelser, der bruger en po-
intskala fra 1-5. Der er 4.334.829 besvarelser i 2017, og den gennemsnitlige tilfredshed er 3,5 point
ud af 5. Resultatkravet er dermed overholdt.
Mål 5. Kundetilfredshed (holdningsundersøgelsen)
Kundetilfredshed (holdningsundersøgelsen)
er en opgørelse af borgere og virksomheders erfaringer
og tilfredshed med SKAT samt holdninger og tillid til SKAT. Målet fremgår også af finansloven. Under-
søgelsen gennemføres en gang årligt, og målet opgøres ved hjælp af et tilfredshedsindeks for bor-
gere og et tilfredshedsindeks for virksomheder. Indekset beregnes som et gennemsnit på en skala
fra 1 til 5, hvor 5 er bedst. De to tilfredshedsindeks er baseret på repræsentative stikprøver blandt
henholdsvis borgere og virksomheder og omfatter således også borgere og virksomheder, som
ikke
har været i kontakt med SKAT. Der er i alt 16 spørgsmål for borgere og 17 spørgsmål for virksomhe-
der. Indeksspørgsmålene kan opdeles i fire kategorier:
Service
omhandler oplevelsen af SKATs service
Retssikkerhed
omhandler tillid til retssikkerheden i SKATs sagsbehandling
Skattemoral
omhandler borgere og virksomheders holdning til skattesnyd og sort arbejde
Risiko og konsekvens
omhandler risikoen for at blive opdaget i skattesnyd og sort arbejde
samt konsekvenserne heraf.
Kundetilfredshed for borgere er opgjort til 3,7 point i 2017, og Kundetilfredshed for virksomheder er
opgjort til 3,6 point i 2017, og målet er dermed hverken opnået for borgere eller virksomheder. Til
sammenligning var resultatet 3,7 point for både borgere og virksomheder i 2016.
Den manglende resultatopnåelse kan primært tilskrives et fald i det gennemsnitlige antal point inden
for kategorien
Risiko og konsekvens
for både borgere og virksomheder. Hertil kommer et mindre fald
inden for kategorien
Skattemoral
blandt borgere og et mindre fald inden for Retssikkerhed blandt
virksomheder.
Mål 6. Prognosepræcision på § 9
Prognosepræcision på § 9
måler den procentvise afvigelse mellem SKATs faktiske forbrug i perioden
og de tilsvarende budgetter for lønudgifter, udgifter til øvrig drift samt indtægter. Der måles således
på nøjagtigheden af de finansielle prognoser for driftsbevillingen under § 9.
Side 11 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0013.png
Afvigelsen var under 5,0 pct. i 1., 2. og 4. kvartal, men for 3. kvartal var afvigelsen 6,5 pct., svarende til
en resultatopnåelse på 75 pct. Den gennemsnitlige afvigelse for året er 3,9 pct., og SKAT har overord-
net således ikke haft væsentlige afvigelser mellem forbrug og budget. Den manglende resultatopnå-
else i 3. kvartal kan primært tilskrives et mindreforbrug for øvrig drift til it-relaterede udgifter. Hertil
kommer et mindreforbrug, der primært kan henføres til forsinkelser i rekrutteringsplanerne.
Mål 7. Regnskaber uden forbehold
Regnskaber uden forbehold
måler på, om Rigsrevisionen har forbehold for § 9- og § 38-regnska-
berne for 2016. Rigsrevisionen har den 16. august 2017 afgivet beretning om revisionen af statsregn-
skabet for 2016, hvor der ikke er taget forbehold for regnskabernes rigtighed. Resultatkravet er der-
med overholdt.
Mål 8. Nettosygefravær
Nettosygefravær måler det gennemsnitlige korttidssygefravær pr. medarbejder i SKAT for året. Det
gennemsnitlige korttidssygefravær er 6,4 dage pr. medarbejder i 2017. Resultatkravet er dermed ikke
overholdt.
Nettosygefraværet i 2017 har været højere end i 2016, hvor resultatet var 6,3 korttidssygefraværs-
dage. Den manglende resultatopnåelse kan blandt andet ses i lyset af de igangværende organisati-
onsforandringer i SKAT.
2.4.2 SKATs finanslovsmål
SKAT har fire overordnede mål på finansloven, hvoraf der er fastsat resultatkrav for tre. Opfyldelsen
af de eksisterende mål er ikke nået. Dette afspejler grundlæggende strukturelle udfordringer i SKAT.
Den kommende omstrukturering af SKAT vil medføre, at SKATs overordnede mål vil blive erstattet af
nye, særskilte mål i takt med oprettelsen af de nye styrelser i 2017. Indtil da må de eksisterende mål
betragtes som tekniske, da de forventeligt ikke vil blive opgjort i deres nuværende form ved udgan-
gen af 2017, jf. Finansloven for 2017. Der pågår fortsat arbejde med at udvikle nye finanslovsmål.
Målopfyldelsen i 2017 fremgår af tabel 4b.
Tabel 4b. Opfølgning på finanslovsmålene for SKAT 2017
Mål på finansloven for 2017
Mål 1. Fastholde skattegabet
Mål 2. Nedbringe restancerne
Succeskriterium
Maksimum 2,0 pct.
Minimum 110 pct.
Opnåede
resultater
2,5 pct.
Målopfyldelse
Ikke opfyldt
Mål 3. Øge kundetilfredsheden
29,7 pct.
Ikke opfyldt
3,7 point for bor-
Minimum 3,8 point for gere
både borgere og virk- 3,6 point for virk-
somheder
somheder
Ikke opfyldt
Anmærkninger: Målet
Mindske ressourceanvendelsen
fremgår af finanslovsmålene, men der er ikke fastsat resultatkrav.
Mål 1. Fastholde skattegabet
Skattegabsmålet er en opgørelse af andelen af ikke-betalte skatter og afgifter ud af det samlede skat-
tepotentiale. Det beregnes på baggrund af et estimeret provenutab samt nettotilgangen af skatte- og
afgiftsmæssige restancer. Provenutab forekommer ved manglende indbetalinger af selskabsskat, a-
skat og moms mv. Estimatet for 2017 er blandt andet baseret på en compliance-analyse fra 2014.
Restancer forekommer ved manglende betaling af gæld, hvor SKAT er fordringshaver. Grundet su-
spenderingen af EFI var det forventeligt, at målet ikke ville blive opnået.
Side 12 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
Skattegabet for 2017 er opgjort til 2,5 pct., og målet er dermed ikke opfyldt. Det er dog en forbedring
set i forhold til 2016, hvor skattegabet blev opgjort til 2,9 pct.
Nettotilgangen i restancerne er lavere i 2017 end i 2016, og der har i 2017 været en øget afgang af
restancer set i forhold til 2016, hvilket blandt andet bidrager til faldet i skattegabet. Den øgede afgang
af restancer skyldes blandt andet, at der er etableret fuld modregning i alle udbetalinger fra myndig-
heder, og at det er gjort lettere at foretage frivillig indbetaling af restancer.
Skattegabet opgøres efter samme beregningsmetode som opgørelserne i 2012-2016 med henblik
på at sikre ensartethed. I 2017 er SKAT blevet opmærksomme på, at målingen ville kunne forbedres
for opgørelserne af momsindbetalinger og reguleringer. Dette indgår i de igangværende overvejelser
om fastsættelse af fremtidige finanslovsmål.
Det bemærkes, at i årsrapporten for 2016 er skattegabet for 2016 foreløbigt opgjort til 2,5 pct., da der
ved udgivelsen af årsrapporten endnu ikke var et endeligt estimat for den del af skattegabet, der ved-
rører provenutab.
Mål 2. Nedbringe restancerne
Restancemålet er nettoafgangen af inddrivelige restancer fra andre fordringshavere end SKAT. Det
beregnes som et simpelt gennemsnit for årets måneder. Resultatkravet på 110 pct. betyder, at af-
gangen af restancer skal være 10 pct. større end tilgangen, så beholdningen nedbringes.
Resultatkravet blev oprindeligt fastsat på baggrund af en forventning om, at EFI ville være fuldt im-
plementeret for alle automatiske processer. Suspenderingen af al automatisk inddrivelse og beslut-
ningen om at foretage en gradvis nedlukning af it-systemerne EFI/DMI medførte et behov for at
kunne håndtere manuel inddrivelse, oprydning i datagrundlaget, udvikling af en ny inddrivelsesorga-
nisation og et nyt it-system samt forenkling af lovgivningen. Samlet set har det haft den konsekvens,
at evnen til at inddrive gæld er lavere end forudsat.
SKAT har imidlertid forbedret sin evne til at nedbringe restancer, eksempelvis ved at foretage auto-
matisk modregning. Det månedlige inddrivelsesprovenu i 2017 er på et højere niveau end i EFIs
driftsperiode, og der er en generel fremgang i forhold til at få implementeret et nyt inddrivelsessy-
stem.
Inddrivelsesprocenten for 2017 er opgjort til 29,7 pct. og målet er dermed ikke opfyldt. Til sammen-
ligning var resultatet 31,5 pct. i 2016. Det vurderes, at udviklingen i de offentlige restancer vil være
negativt påvirket af den ekstraordinære situation på inddrivelsesområdet, så længe der arbejdes
med oprydningen efter EFI og implementeringen af det nye inddrivelsessystem.
Mål 3. Øge kundetilfredsheden
Kundetilfredshed er en opgørelse af borgere og virksomheders erfaringer og tilfredshed med SKAT
samt holdninger og tillid til SKAT. Målet indgår i SKATs mål- og resultatplan for 2017 og er nærmere
beskrevet i afsnit 2.4.1.
Side 13 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0015.png
2.5 Forventninger til det kommende år
Der er for SKATs driftsøkonomi i 2018 budgetteret med balance mellem indtægter og udgifter, jf. ta-
bel 5.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Opgave (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab 2017
-5.136,5
5.165,2
28,7
Grundbudget 2018
-6.297,9
6.297,9
0,0
Udgangspunktet for grundbudgettet for 2018 er den eksisterende bevilling på § 09.21.01. SKAT samt
de afsatte reserver til
SKAT ud af krisen
samt bevillinger fra de tre implementeringscentre og to kon-
torer, der flyttes fra departementet til SKAT. Samlet giver det en nettobevilling på 6.253,6 mio. kr. i
2018. Med indtægter på 44,3 mio. kr. kan forbrugsmuligheden opgøres til 6.297,9 mio. kr. Der bud-
getteres med omkostninger for i alt 6.297,9 mio. kr. fordelt på de syv styrelser, hvoraf 3.922,0 mio. kr.
er budgetterede lønudgifter og 2.375,9 mio. kr. er budgetteret som øvrig drift. På denne baggrund har
SKAT særligt følgende fokusområder for det kommende år.
Etablering af nyt skattevæsen
Som led i etableringen af det nye skattevæsen, hvor SKAT erstattes af syv specialiserede styrelser,
vil en stor opgave fra 2018 og frem til 2020 være at få samlokaliseret de kommende styrelser. Antallet
af lokaliteter ændres ikke betydeligt, men hver enkelt styrelse samles på færre lokaliteter, hvilket be-
tyder, at der skal ske stor flytning mellem de nuværende lokaliteter. Som en del af
Bedre Balance II
Statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder
placeres fem af styrelsernes hoved-
kvarterer og ca. 1.600 arbejdspladser uden for hovedstadsområdet og i byerne Aalborg, Herning, År-
hus, Middelfart og Roskilde.
Styring af bevilling og driftsbudget
Idet 2018 er et overgangsår, hvor SKAT bliver erstattet af syv styrelser pr. 1. juli 2018, vil der være et
styrket fokus på gennemsigtigheden i den bevillings- og driftsmæssige styring. Således vil der i 1.
halvår af 2018 skulle forberedes en sikker og gennemsigtig overgang frem mod etableringen af de
syv styrelser, så styrelsernes selvstændige budget- og driftsstyring fra andet halvår 2018 kommer
bedst mulig fra start. Der vil skulle aflægges et samlet driftsregnskab for 2018, som Skattestyrelsen
er ansvarlig for at udarbejde med bidrag fra de øvrige styrelser.
Rekruttering og kompetenceudvikling
Et fokusområde for 2018 er at sikre, at skatteforvaltningen også fremover vil bestå af dygtige og kom-
petente medarbejdere. Det er forventningen, at medarbejderomsætningen kommer til at stige i de
kommende år som følge af de geografiske flytninger. SKAT har i 2017 rekrutteret over 1.400 medar-
bejdere og ledere, og der arbejdes målrettet på at få integreret de nye kolleger godt i organisationen.
Også kompetenceudvikling af de eksisterende medarbejdere i skatteforvaltningen vil være et fokus-
område i 2018, herunder at videre- og efteruddanne medarbejdere til at kunne varetage andre job i
organisationen.
Side 14 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0016.png
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
SKAT følger Bekendtgørelse nr. 70 om statens regnskabsvæsen af 27. januar 2011 og retningslin-
jerne i Finansministeriets Økonomiske Administrative Vejledning (ØAV).
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansieret un-
der bevillingstypen driftsbevilling. Hvor intet andet er angivet, er de finansielle data baseret på oplys-
ningerne i Statens KoncernSystem (SKS) med angivelse af eventuelle korrektioner af hensyn til præ-
sentationen. For korrektioner til sammenligningstal henvises til årsrapporter for foregående år. Finan-
sielle data til resultatdisponering og egenkapitalforklaring er baseret på oplysninger fra Statens Bud-
getsystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af departementet godkendte beløb.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med en decimal, og der kan derfor forekomme afrun-
dingsdifferencer.
3.1.1 Skøn og dispensationer for omkostningsbaseret regnskab
Ved fastsættelsen af en række hensatte forpligtelser er anvendt skøn. Skønnene er baseret på føl-
gende forudsætninger:
Feriepenge
. Opgørelsen følger metode 1 som angivet i Moderniseringsstyrelsens
Vejled-
ning om beregning og bogføring af feriepengeforpligtelser
. Opgørelsen er baseret på et gen-
nemsnit af feriedage i de tre foregående år (2014-2016), en gennemsnitsudgift pr. skyldig
feriedag i regnskabsåret, antallet af årsværk pr. 1. januar 2018 samt en opgørelse over den
særlige feriegodtgørelse pr. medarbejder. Opgørelsen følger samme metode som tidligere
år.
Over-/merarbejde
. Opgørelsen er baseret på et estimat over antallet af timer, som medar-
bejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2017, herunder eksempelvis afspadsering-
stimer, flextimer mv. samt en gennemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme metode som
tidligere år.
Reetablering
. Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kvadratmeter kon-
torareal hhv. øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv. Opgørelsen er opgjort pr. lejemål og
Side 15 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
under de forudsætninger, som fremgår af kontrakterne. Opgørelsen følger samme metode
som tidligere år, dog er der korrigeret for lejemålenes uopsigelighedsperiode, så reetable-
ringsforpligtelsen opbygges over uopsigelighedsperioden i stedet for med fuld effekt ved
indgåelse af lejemålet. Statslige lejemål indgået med Bygningsstyrelsen vil normalt ikke in-
deholde krav om hensættelse til reetablering, hvilket vil blive lagt til grund ved indgåelse af
statslige lejemål fra 2018 og frem.
Kontraktkrav
. Der er hensat til forventede kontraktkrav i det omfang, at en opgørelse heraf
er pålidelig og sandsynlig, hvilket blandt andet kan være baseret på eksterne vurderinger.
Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Rådighedsløn
. Opgørelsen er baseret på en beregning af de fulde forventede udbetalinger
til berørte personer. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Åremål
. Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt fratrædelses-
beløb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller arbejdsgiverinitieret afbrydelse.
Typisk er beløbene beregnet som enten én måneds løn pr. år i stilling eller én måneds løn i
tilbagegangsstilling pr. år i stilling. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Der er endvidere foretaget hensættelse til engangsvederlag for 2017 for SKATs ansatte, dog undta-
gen mellemledere. Hensættelsen er baseret på en procentvis beregning af lønsumsrammer på for-
retningsområdeniveau. For resultatløn for direktionen er der hensat på baggrund af lønsumsrammen
for et fuldt år, mens der som noget nyt fra 2017 ligeledes hensættes til engangsvederlag for medar-
bejdere, hvilket sker på baggrund af lønsumsrammen i tre kvartaler i henhold til årshjul for lønfor-
handlinger for medarbejdere. Vederlag for resultater mv. for mellemledere for 2017 er kommet til
udbetaling ultimo 2017.
Der er i regnskabet for 2017 bogført på standardkonto 30, der ikke finder anvendelse på driftsbevil-
linger, jf. Budgetvejledning 2016. Der er tale om bogføring af et mindre væsentligt beløb vedrørende
tjenstlige bøder. Anvendelsen har ikke resultatmæssig betydning. Bogføring er foretaget efter aftale
med Moderniseringsstyrelsen.
3.1.2 Dispensationer under udgiftsbaseret regnskab
Tilgodehavender hos debitorer i tilknytning til § 38-regnskabet udskilles og overføres ikke til § 9, og
de indgår derfor som én samlet debitormasse under § 38. Håndteringen er for 2017 aftalt med Mo-
derniseringsstyrelsen.
3.2 Resultatopgørelse mv.
3.2.1 Resultatopgørelse
Af tabel 6 fremgår SKATs resultatopgørelse for 2017 for de omkostningsbaserede bevillinger.
Side 16 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0018.png
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
1
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat / underskud
5+6
Eventualaktiver/-forpligtelser
-
0,0
-35,2
-
-0,0
28,7
-
0,0
0,0
-0,0
38,8
-35,3
-0,5
36,0
28,7
0,0
68,6
0,0
-37,6
1,6
-74,0
-6,8
2,0
-6,9
-2,3
0,0
-68,6
-
-
178,0
178,0
-
2.632,5
404,9
-84,2
87,8
3.041,1
264,1
-
1.299,4
4.782,6
-38,0
-
-
185,5
185,5
-
2.927,4
433,6
-84,2
42,8
3.319,6
262,2
-
1.359,8
5.127,0
-2,1
3.073,3
625,0
-60,2
284,0
3.922,0
259,1
-
1.749,0
6.229,2
-66,3
299,1
299,1
-5,0
-
-4.820,6
-4.805,8
-9,8
-9,8
-5.080,1
-39,8
-6,5
-33,3
-9,3
-
-5.129,2
-6.253,6
-38,6
-8,0
-30,6
-3,3
-
-6.295,5
2016
2017
2018
Anmærkninger: Under personaleomkostninger indgår omkostninger til rådighedsløn for 14,2 mio. kr. i 2017. Omkostningen
er modregnet ved tilbageførsel af hensættelse på tilsvarende beløb under andre ordinære driftsomkostninger, da personale-
omkostningen ikke er indeholdt under lønsumsloftet.
Side 17 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0019.png
Neden for forklares de væsentligste årsager til udviklingen i resultatopgørelsen.
Ordinære driftsindtægter
Stigningen i bevillingen fra 2016 til 2017 på 274,3 mio. kr. skyldes primært udmøntning af reserver fra
§ 09.21.79 Reserver og budgetregulering vedrørende styrkelse af inddrivelse og af den grundlæg-
gende drift, herunder styrkelse af skattevæsenet, fastholdelse af medarbejdere samt implemente-
ring og drift af et nyt ejendomsvurderingssystem.
Indtægter forbundet med
Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
er på niveau med sidste år,
men er reklassificeret fra
Andre driftsindtægter
til
Ordinære driftsindtægter
. Reklassificeringen følger
det centralt fastsatte krav om opfølgning på særlige konti i statens kontoplan på internt statsligt køb
og salg af varer og tjenesteydelser med virkning fra 1. januar 2017.
Tilskud til egen drift er steget med 4,3 mio. kr., hvilket primært skyldes en enkeltstående godtgørelse
fra European Antifraud Office (OLAF), jf. EUs aftale om import/eksport af illegale cigaretter.
Ordinære driftsomkostninger
Personaleomkostninger er fra 2016 til 2017 steget med 278,5 mio. kr., hvilket primært skyldes rekrut-
tering og ansættelse af nye ledere og medarbejdere. Dette skal ses i lyset af regeringens plan
Fra én
til syv styrelser Skatteforvaltningen 2021
, hvilket ligeledes er afspejlet i nøgletallene i tabel 1, idet
antal årsværk er steget fra ca. 6.100 i 2016 til ca. 6.500 i 2017, og årsværksprisen er steget fra ca.
488.000 kr. til ca. 513.000 kr.
Andre ordinære driftsomkostninger
Andre ordinære driftsomkostninger er fra 2016 til 2017 steget med 60,4 mio. kr., hvilket primært kan
forklares ved, at nedbringelse af forpligtelsen til rådighedsløn til fratrådte tjenestemænd i 2016 var
63,1 mio. kr., mens den tilsvarende nedbringelse i 2017 var 14,2 mio. kr. Modposten til denne andel
af hensættelsen indgår i resultatopgørelsen under personaleomkostninger under ordinære driftsom-
kostninger. Omkostningerne under andre ordinære driftsomkostninger er i 2017 derfor ved nedbrin-
gelse af hensættelsen reduceret med 48,9 mio. kr. sammenlignet med 2016.
3.2.2 Resultatdisponering
Af tabel 7 fremgår resultatdisponering 2017 for SKAT.
Tabel 7. Resultatdisponering
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-28,7
3.2.3 Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
SKAT har i 2017 tilbageført 6,1 mio. kr. af den opgjorte hensættelse ultimo 2016 vedrørende forplig-
telser til åremålsansatte. Af disse er 5,2 mio. kr. kommet til udbetaling. Herudover er den samlede
hensættelse vedrørende forpligtelser til løn og godtgørelser i forbindelse med fratrædelse på i alt 2,6
mio. kr. blevet tilbageført og udbetalt.
Der er i 2017 tilbageført hensættelser til rådighedsløn for samlet 14,2 mio. kr., hvilket modsvarer ud-
giften.
Side 18 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
Udbetalingen til engangsvederlag for ledere i 2017 var i alt på 18,9 mio. kr., hvorfor den samlede hen-
sættelse på 17,8 mio. kr. ultimo 2016 er blevet tilbageført og udbetalt.
Der er tilbageført hensættelser vedrørende reetablering for netto 5,2 mio. kr. som følge af bortfald af
lejemål og en tilpasning af beregningsmetode. Slutafregning af bortfaldne lejemål har kun medført
en mindre væsentlig udgift. Reetableringsforpligtelsen registreret ultimo 2016 er yderligere reduce-
ret med 4,5 mio. kr., som følge af, at samtlige lejemål tilhørende departementet i 2017 er overflyttet
til departements regnskab. Den samlede reduktion af hensættelserne registreret ultimo 2016 er der-
med 9,7 mio. kr.
Der er i 2017 tilbageført og udbetalt hensættelser for 0,4 mio. kr. til betaling vedrørende EFI. For de
væsentligste tilbageførte periodiseringsposter kan det desuden konstateres, at kun et beløb sva-
rende til 0,5 mio. kr. er tilbageført, uden at der er sket modregning i en tilsvarende faktura.
3.3 Balancen
Af tabel 8 fremgår SKATs balance fordelt på aktiver og passiver ultimo 2017.
Side 19 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0021.png
Tabel 8. Balancen
Note Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Erhvervede koncessioner, pa-
tenter mv.
Udviklingsprojekter under op-
førelse
Immaterielle anlægsaktiver
i alt
3
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maski-
ner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for
egen regning
Materielle anlægsaktiver i
alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsakti-
ver
Finansielle anlægsaktiver i
alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
851,1
-
-
851,1
1.210,9
2.033,0
793,0
87,7
0,0
880,7
1.204,7
2.044,8
Igangværende arbejder for
fremmed regning
Periodeafgrænsningspo-
ster
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
-
-
-925,8
-1.614,3
-2.033,0
-
-
-954,8
-1.649,9
-2.044,8
-
242,8
117,0
-
-
203,9
120,1
-
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
105,2
-
105,2
822,1
105,2
-
105,2
840,1
Langfristet gæld i alt
-688,4
-695,1
8,3
-
9,0
8,9
-
16,7
Langfristede gældspo-
18,7
63,4
21,5
102,8
ster
FF4 Langfristet gæld
-668,4
-695,1
4
2016
2017
Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
(startkapital)
478,3
463,4
Opskrivninger
2016
2017
-105,2
-
-105,2
-
9,9
19,7
Reserveret egenkapital
-
-
129,4
617,5
102,0
585,0
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
-
-
-152,8
-258,0
-160,7
-
-
-124,1
-229,3
-165,5
-
99,4
-
149,8
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
-
-
-
-
-
-
-334,5
-143,5
-447,7
-347,4
-110,9
-496,5
Anmærkninger: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 54,8 mio. kr. flyttet fra den bogførte
registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Moderniseringsstyrelsens ”Kravspecifikation med regnskabsrapporter til årsrapporten
2017”. Modsatrettet er skyldige forpligtelser vedrørende rejseafregninger på i alt 0,8 mio. kr. reklassificeret fra omsætningsaktiver til kortfristet gæld,
og skyldigt beløb på 38,4 mio. kr. i 2016 under FF7 finansieringskontoen indgår under kortfristet gæld. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sam-
menligningsåret hvor relevant.
Side 20 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0022.png
Neden for forklares de væsentligste årsager til udviklingen i balancen.
Anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser samlet set en stigning på 18,1 mio. kr. fra 2016 til 2017.
Saldoen for udviklingsprojekter under opførelse er faldet med 27,4 mio. kr. fra 2016 til 2017, hvilket
skyldes, at årets tilgang i igangværende projekter har været mindre end årets overførsel fra anlæg
under udvikling til færdiggjorte udviklingsprojekter.
Saldoen for færdiggjorte udviklingsprojekter er faldet med 14,9 mio. kr. fra 2016 til 2017, hvilket sam-
let set skyldes, at årets afskrivninger har været større end årets anskaffelser af SKATs it-systemer,
herunder opgradering og opdatering heraf.
Af væsentlige tilgange
eK
på ca. 34 mio. kr., som er SKATs system
for indberetninger efter skattekontrolloven, som ikke er omfattet af eIndkomst.
Udviklingen i materielle anlægsaktiver med en stigning på 50,4 mio. kr. skyldes primært planlagte
investeringer i styrkelse af den grundlæggende drift på it- og dataområdet herunder netværk og ser-
vere for ca. 32 mio. kr. samt telefoner for ca. 17 mio. kr., som blandt andet skyldes stigningen i antallet
af medarbejdere.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i tilgodehavender viser et fald på 38,9 mio. kr. fra 2016 til 2017. Dette vedrører afregnin-
ger inden for ministeriet.
Anden kortfristet gæld
Udviklingen i anden kortfristet gæld viser et fald på 32,6 mio. kr. fra 2016 til 2017. Faldet skyldes pri-
mært, at saldoen på FF7 finansieringskontoen i 2016 indgik under kortfristet gæld med en gælds-
saldo på 38,4 mio. kr.
Skyldige feriepenge
Skyldige feriepenge er steget med 48,8 mio. kr. fra 2016 til 2017, hvilket skyldes ansættelsen af flere
ledere og medarbejdere i 2017 som led i planen
Fra én til syv styrelser Skatteforvaltningen 2021.
Side 21 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0023.png
3.4 Egenkapitalforklaring
I tabel 9 nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster på SKATs egenkapital.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
+Overførsel af reserveret bevilling
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo R-året
2016
-104,8
-0,4
-105,2
-
-
2017
-105,2
-
-105,2
-
-
-
-
-
-
-116,8
1,0
-
-35,2
-
-
-1,8
-152,8
-258,0
-152,8
-
-
28,7
-
-
-
-124,1
-229,3
SKATs egenkapital udgør ultimo 2017 godt 229,3 mio. kr., hvoraf 124,1 mio. kr. er overført overskud.
Det overførte overskud er i 2017 reduceret med 28,7 mio. kr. svarende til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af tabel 10 fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2017
734,9
1.128,6
65,1
Side 22 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0024.png
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug af lønsumsloft opgjort på de hovedkonti af typen drifts-
bevilling, som hører under SKAT.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto (mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønsumsloft inkl. administrationsbidrag
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2016
Akkumuleret opsparing ultimo 2017
§ 09.21.01.
3.208,2
3.200,7
3.203,3
3.314,6
-111,3
400,4
289,1
Lønsumsloft inklusiv administrationsbidrag er opgjort på baggrund af lønsumsloft inkl. TB/Aktstykker
samt modtaget bidrag for administration af reservationsbevillingerne § 09.21.10.
Delvis kompensa-
tion for købsmoms for almennyttige foreninger
samt § 09.21.20.
Fordeling af midler i stedet for ud-
lodning fra spillehaller
. Den overførte lønsum udgør 2/3 af det samlede administrationsbidrag.
Side 23 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0025.png
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af tabel 12 indeholdende indtægter og udgifter på hovedkontoniveau
som opgjort ved bevillingsafregningen for SKAT.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Videre-
førelse
ultimo
124,1
-
-
-
-
-
-
-
Hoved-
konto
09.21.01.
Navn
SKAT
Bevillings-
type
Drift
(mio. kr.)
Udgifter
Indtægter
Bevil-
ling
5.128,4
-48,3
-
-3,8
-
-930,1
275,1
-
Regn-
skab
5.165,2
-56,4
-
-2,1
-
-991,2
110,2
-
Afvi-
gelse
-36,8
8,0
-
-1,7
-
61,1
164,9
-
09.11.61.
Renter
Anden
Udgifter
Indtægter
09.21.03.
Gebyrer, retsaf- Anden
gifter mv.
Udgifter
Indtægter
09.21.05.
Godtgørelser
mv.
Delvis kompen-
sation for købs-
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
Reserva-
tion
Udgifter
161,8
160,6
1,2
7,5
09.21.10.
moms for al-
mennyttige for-
eninger
Fordeling af
Reserva-
tion
Indtægter
-
-
-
-
09.21.20.
midler i stedet
for udlodning
fra spillehaller
Reserver og
Udgifter
81,0
77,2
3,8
5,8
Indtægter
Reserva-
tion
Udgifter
Indtægter
Anden
Udgifter
Indtægter
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
Anden
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
-
-
-
-
09.21.79.
budgetregule-
ring
-
-
0,1
-170,0
12,9
-90,2
-
-107,0
-
-
-
-
0,0
-263,9
8,7
-14,4
-
-9,8
-
-
-
-
0,1
93,9
4,2
-75,8
-
-97,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
30,0
-
09.22.15.
Personlige for-
dringer
Overtagne stu-
09.22.21.
dielånsfordrin-
ger
Harmonisering
09.22.22.
af inddrivelses-
renten
Forsøgsordning Reserva-
09.22.25.
for socialt ud-
satte grupper
tion
Anmærkninger: Videreførelse ultimo på konto 09.21.10.
Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger
er
korrigeret for 8,4 mio. kr., der er disponeret til bortfald.
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til årsrappor-
tens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det
følgende.
Side 24 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
Hovedkonto 09.11.61. Renter
SKAT har det bevillings- og regnskabsmæssige ansvar for underkontoen 09.11.61.30.
Renteindtæg-
ter og udbytter
, mens kontoen på hoved- og underkontoniveau budgetteres af departementet. I 2017
er der en mindreindtægt på 1,7 mio. kr. svarende til 45 pct. af bevillingen. Mindreindtægten kan pri-
mært henføres til, at forventede renteindtægter, der retteligt burde have været indbudgetteret på den
i 2017 nyoprettede konto
09.22.22. Indtægter fra harmonisering af inddrivelsesrenten
, har været op-
ført som del af kontoens bevilling i 2017.
Hovedkonto 09.21.03. Gebyrer, retsafgifter mv.
Kontoen indeholder en merindtægt på 61,1 mio. kr. svarende til 7 pct. af bevillingen, hvilket primært
kan henføres til en merindtægt på underkontoen 09.21.03.40.
Gebyrer på motorområdet
på 52,8 mio.
kr. grundet betaling af flere gebyrer for nummerplader og registrering af ejerskifte af motorkøretøjer
end forventet. Derudover har der været merindtægter på underkontiene 09.21.03.10.
Bøder, konfi-
skation, gebyrer
og 09.21.03.50.
Gebyrer på inddrivelsesområdet
på henholdsvis 4,3 mio. kr. og 4,0
mio. kr. Merindtægterne på disse underkonti skyldes blandt andet reguleringer vedrørende ikke-rets-
kraftige fordringer i SKATs systemer ultimo december 2017. Det bemærkes, at indtægter fra gebyrer
på inddrivelsesområdet fortsat er påvirket af suspenderingen af inddrivelsessystemet (EFI).
På underkonto 09.21.03.50.
Gebyrer på inddrivelsesområdet
er det konstateret, at der er usikkerhed
om den regnskabsmæssige registrering af debitorer under tilgodehavender i forhold til inddrivelses-
systemet DMI vedrørende inddrivelsesgebyrer. Beløbet kan pt. ikke opgøres nøjagtigt, men forventes
at være i størrelsesordenen 200-400 mio. kr. Debitorerne er registreret under § 38, men eventuel
fejlrettelse kan påvirke resultatet under § 9. Forholdet vil blive afklaret nærmere i et igangværende
afstemningsprojekt for ordninger tilknyttet det lokale økonomisystem SAP38.
Hovedkonto 09.21.05. Godtgørelser mv.
Kontoen indeholder en mindreudgift på 164,9 mio. kr. svarende til 60 pct. af bevillingen. Afvigelsen
skyldes primært, at antallet af ansøgninger for selskaber og fonde siden opstarten af ansøgningsmu-
ligheden i 2017 har været væsentligt lavere end forventet. Dette skal ses i sammenhæng med, at den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Skatteankestyrelsen er 26 måneder. Det forventes derfor, at der
i et større antal sager vil skulle udbetales godtgørelse i 2018, og at der derfor kan forventes flere ud-
betalinger i 2018. Derudover har der været en række ekstraordinære krav til tilbagebetaling fra fonde
og selskaber svarende til 19,5 mio. kr. i 2017, hvilket også forklarer en andel af mindreudgifterne.
Hovedkonto 09.21.10. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger
Kontoen indeholder en mindreudgift på 1,2 mio. kr. svarende til 1 pct. af bevillingen. Afvigelsen skyl-
des genopkrævning i december 2017 af for meget udbetalt i momskompensation for kalenderåret
2016 efter udmøntning af årets pulje. Herudover er der disponeret 8,4 mio. kr. til bortfald fra kontoens
videreførselsbeholdning.
Hovedkonto 09.21.20. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller
Kontoen indeholder en mindreudgift på 3,8 mio. kr. svarende til 5 pct. af bevillingen. Afvigelsen skyl-
des dels genopkrævningssager for otte foreninger svarende til 1,8 mio. kr., dels et lavere ressource-
forbrug for administration af ordningen. Ordningen er ophørt ved udgangen af 2017, mens den akku-
mulerede videreførsel på 5,8 mio. kr. fastholdes til at dække eventuelle omkostninger afledt af ver-
serende klagesager. Håndteringen heraf følges tæt i 2018, hvorefter der tages stilling til bortfald af
eventuelt overskydende midler.
Side 25 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
Hovedkonto 09.21.79. Reserver og budgetregulering
Kontoen er fuldt udmøntet og indeholder derfor hverken bevilling eller regnskabstal ultimo året.
Hovedkonto 09.22.15. Personlige fordringer
Kontoen indeholder en samlet merindtægt på 93,9 mio. kr. for hovedkontoen svarende til 55 pct. af
bevillingen. Afvigelsen skyldes primært merindtægter til underkonto 09.22.15.30
Personlige fordrin-
ger
, hvilket kan henføres til modregning i overskydende skat, blandt andet fordi fordringer henført til
politibøder er blevet omfattet af funktionalitet for den automatiske retskraftvurdering, hvilket medfø-
rer, at flere fordringer kan modregnes i løbet af året. Det bemærkes, at indtægter fortsat er påvirket af
suspenderingen af inddrivelsessystemet (EFI).
Hovedkonto 09.22.21. Overtagne studielånsfordringer
Kontoen indeholder en samlet mindreindtægt på netto 71,6 mio. kr. svarende til 93 pct. af den sam-
lede bevilling. Kontoen er fortsat påvirket af, at inddrivelsen af misligholdte studielån mv. i 2017 fort-
sat er baseret på manuel håndtering samt frivillige indbetalinger grundet suspenderingen af EFI. Ind-
tægterne er 75,8 mio. kr. lavere, ligesom udgifterne er 4,2 mio. kr. lavere end budgetteret på finanslo-
ven.
Hovedkonto 09.22.22. Indtægter fra harmonisering af inddrivelsesrenten
Kontoen indeholder en mindreindtægt på 97,2 mio. kr. svarende til 91 pct. af den samlede bevilling.
Afvigelsen skyldes, at budgetteringen har bygget på en forventning om en inddrivelse på 45 pct. af
de tilskrevne renter for fordringer vedrørende blandt andet retsafgifter og sagsomkostninger fra po-
litiet. Inddrivelsesprocenten har imidlertid været væsentlig lavere grundet suspenderingen af EFI.
Hovedkonto 09.22.25. Forsøgsordning for socialt udsatte grupper
Kontoen indeholder hverken bevilling eller forbrug. Kontoen opretholdes, da det fortsat er forvent-
ningen, at der skal ske udbetaling til relevante parter som kompensation i medfør af ordningen. Ord-
ningen har ikke været systemmæssigt understøttet af EFI, hvorfor der ikke har været registreret ud-
gifter på kontoen i en årrække.
Side 26 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0028.png
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balancen
I det følgende fremgår note 1 til resultatopgørelsen og efterfølgende noterne 2-6 til balancen. Det
bemærkes, at tabellerne 13 og 14 er baseret på dataudtræk fra det af SKAT anvendte økonomisy-
stem SAP ERP.
4.1.1 Note 1: Nedskrivninger
Samlet er der foretaget nedskrivninger for i alt 11,4 mio. kr. i 2017. Der er foretaget nedskrivninger på
færdiggjorte anlæg for i alt 7,4 mio. kr. blandt andet vedrørende projekterne
EU Pers Fradrag, Lem-
pelse af udbytteskat
og
eIndkomst
. Endvidere er der foretaget nedskrivning på 4,0 mio. kr. på et an-
læg under udvikling, da der er sket ændring i opgaveløsningen. Sammenlignet med 2016 er nedskriv-
ningerne lidt lavere i 2017, hvilket primært skyldes, at der ikke har været nedskrivninger på store pro-
jekter som i 2015 og 2016.
Side 27 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0029.png
4.1.2 Note 2: Immaterielle anlægsaktiver
Nedenfor er de immaterielle anlægsaktiver vist.
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
2.122,5
-
169,6
220,7
2.071,4
1.516,9
91,1
1.608,0
463,4
176,4
7,4
183,8
Udviklingsprojekter
under udførelse
129,4
146,2
4,0
169,6
102,0
Erhvervede kon-
cessioner, pa-
tenter, licenser
mv.
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2017
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2017
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2017
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
I alt
138,2 2.260,7
-
19,1
0,9
-
188,7
221,6
156,4 2.227,8
136,5
0,2
1653,4
91,3
136,8 1.744,8
19,7
9,0
0,0
9,0
483,1
185,4
7,4
192,8
(mio. kr.)
Primosaldo pr. 1. januar 2017
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2017
Anmærkninger: Der er af hensyn til præsentationen i årsrapporten korrigeret for en registrering i regnskabet for nedskrivninger
på 20,9 mio. kr. Korrektionen vedrører nedskrivninger i årene 2014-2016, som i disse år rettelig skulle have været registreret
som afskrivninger. Afgang af anlæg på 220,7 mio. kr. for de færdiggjorte udviklingsprojekter kan primært henføres til en
fejlagtig skrotning af anlægget
EFI nedlukning
i 2017. Dette korrigeres i 2018. Foruden
EFI nedlukning
er den samlede afgang
på anlæg for de færdiggjorte udviklingsprojekter ca. 5,8 mio. kr. Den korrekte regnskabsmæssige værdi pr. 31.12.2017 er
herefter 678,3 mio. kr.
Side 28 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0030.png
4.1.3 Note 3: Materielle anlægsaktiver
Nedenfor er de materielle anlægsaktiver vist.
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og IT-ud-
styr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris 01.01.2017
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2017
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2017
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2017
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2017
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31. december 2017
31,7
-
3,3
1,9
33,0
24,0
0,1
24,1
8,9
2,0
-
2,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
58,8
-
9,1
13,7
54,2
32,7
-
32,7
21,5
6,3
-
6,3
52,5
-
12,1
6,2
58,5
41,7
0,1
41,8
16,7
4,6
-
4,6
183,7
-
92,0
16,2
259,5
156,1
0,6
156,7
102,8
52,5
-
52,5
326,7
-
116,5
38,0
405,2
254,6
0,8
255,4
149,8
65,4
-
65,5
Igangværende arbejder for egen regning
-
-
-
-
-
Anmærkning: Afgang af materielle anlægsaktiver skyldes skrotning eller salg af anlæg. Det er hovedsageligt biler, der er
solgt på auktion, og som dermed ikke længere er i SKATs varetægt.
4.1.4 Note 4: Hensatte forpligtelser
SKAT har ultimo 2017 bogført hensatte forpligtelser for samlet 165,5 mio. De hensatte forpligtelser
registreret som lønomkostninger udgøres af 9,0 mio. kr. vedrørende åremålsforpligtelser og 50,1 mio.
kr. vedrørende engangsvederlag til medarbejdere og direktion. For hensatte forpligtelser registreret
under den øvrige drift er indregnet 82,3 mio. kr. til reetablering af eksisterende lejemål, 0,8 mio. kr. til
udbetaling af rådighedsløn frem til 2018 samt 23,3 mio. kr. til yderligere udgifter vedrørende EFI.
4.1.5 Note 5: Eventualaktiver
SKAT har i efteråret 2016 foretaget stævning af en leverandør med påstand om tilbagebetaling af
693 mio. kr. som følge af manglerne ved EFI. I februar 2017 er der modtaget svarskrift fra leverandø-
ren, hvor SKATs krav i det hele er afvist, og hvor leverandøren har nedlagt påstand om betaling af ca.
66,7 mio. kr. for påståede udførte ekstraarbejder, udestående milepælsbetalinger og uudnyttede res-
sourcer. Dette modkrav er i det hele afvist af SKAT i slutningen af juni 2017, hvor SKAT uændret fast-
holdt kravet om tilbagebetaling af 693 mio. kr. Det vurderes, at en endelig afklaring af sagen ikke vil
foreligge inden for nær fremtid. Kammeradvokaten fører sagen på vegne af SKAT.
Side 29 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
4.1.6 Note 6: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
SKAT har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medarbejdere efter 25, 40 og 50 års
ansættelse i staten. Den retlige forpligtelse er pr. 31. december 2017 opgjort til 142,3 mio. kr. Heraf
forventes udbetalt i størrelsesordenen mellem 9,0 mio. kr. og 38,0 mio. kr. til de medarbejdere, der
var ansat pr. 31. december 2017. Stigningen kan hovedsageligt henføres til, at antallet af årsværk er
nettoforøget med ca. 400 siden ultimo 2016
.
Verserende sager
SKAT har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsalær i forbindelse med verserende
sager, hvor SKAT primært benytter Kammeradvokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed,
og de opgjorte omkostninger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksimum-
grænser til advokatsalærer og sagsomkostninger. SKAT har opgjort eventualforpligtelsen til verse-
rende sager pr. 31. december 2017 til 18,4 mio. kr.
Sikkerhedsstillelser
SKAT stiller sikkerhed i to typer af sager. I den første type af sager stiller SKAT sikkerhed for boets
behandling. I den anden type af sager gælder, at SKAT stiller sikkerhed over for boet til yderligere
undersøgelser eller retssager vedrørende eksempelvis omstødelse, ledelsesansvar og erstatnings-
sager. Sikkerhedsstillelserne er givet enten som tilsagn eller ved en forlods udbetaling, og forpligtel-
sen ophører først, når sagen er afsluttet, og det endeligt fremgår om sikkerhedsstillelsen bliver en
omkostning for SKAT. En større andel af sikkerhedsstillelserne vedrører derfor sagskomplekser af
ældre dato, der endnu ikke er afsluttet.
SKATs eventualforpligtelse til sikkerhedsstillelser pr. 31. december 2017 er opgjort til 108,8 mio. kr.
mod 64,1 mio. kr. ultimo 2016. Det bemærkes, at sikkerhedsstillelserne i 2016 kun var opgjort på
baggrund af de sager, hvor SKAT stillede sikkerhed over for boet til yderligere undersøgelser eller
retssager, og at beregningsgrundlaget dermed i 2017 er udvidet til også at omfatte sikkerhedsstillel-
ser vedrørende boets behandling.
De økonomiske konsekvenser af sikkerhedsstillelserne er afhængige af, om der er aktiver i konkurs-
boet, der kan dække omkostningerne ved de to typer af sager. I 2017 har SKAT i den sammenhæng
udbetalt ca. 13,8 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en eventualforpligtelse.
Side 30 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0032.png
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Af tabel 15 fremgår en oversigt over SKATs indtægtsdækkede virksomhed.
Tabel 15. Indtægtsdækket virksomhed
(mio. kr.)
Hent Selv for finansielle
institutioner
Resultat 2014
-
Resultat 2015
-
Resultat 2016
-
Resultat 2017
-
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
SKAT udfører ikke gebyrfinansieret virksomhed.
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter
SKAT har i 2017 alene modtaget tilskud til ordningen Ferie i eIndkomst. Det vurderes, at der ikke har
været grundlag for at modtage tilskud vedrørende ordningen Udbetalinger fra Arbejdsmarkedets
Fond for Udstationerede, jf. tabel 18.
Tabel 18. Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter, mio. kr.
Ordning
Ferie i eIndkomst
Udbetalinger fra Ar-
bejdsmarkedets
Fond for Udstatione-
rede
I alt
Overført
overskud fra
tidligere år
-
Årets
tilskud
0,6
Årets
udgifter
0,6
Årets
resultater
-
Overskud til
videreførelse
-
-
-
-
-
-
-
0,6
0,6
-
-
4.5 Forelagte investeringer
Af tabel 19 fremgår afsluttede investeringsprojekter, der har været forelagt Finansudvalget i 2017.
Side 31 af 32
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 99: Årsrapporter for 2017, fra skatteministeren
1872222_0033.png
Tabel 19. Oversigt over afsluttede projekter (mio. kr.)
Byg-
Afsluttede pro- Senest ge-
jekter
forelagt start
Digital selvangi-
velse selskaber
(DIAS)
1)
Maj
2017
Medio
2013
Forventet af-
slutning ved
byggestart
Faktisk af-
slutnings-
tidspunkt
Godkendt
budgetteret
totaludgift
186,7
Faktisk
totalud-
gift
162,5
April 2014 Februar 2016
Anmærkninger: 1) Der er forelagt et afsluttende aktstykke nr. 1617-108 af 30. maj 2017 med henblik på orientering et år
efter overgang til drift.
Digital selvangivelse selskaber (DIAS).
DIAS er et it-system omfattende digital selvangivelse, et digitalt underskudsregister og et automatisk
forslag til underskudsberegning, som er afsluttet og idriftsat i februar 2016. Formålet med systemet
er at løfte kvaliteten af den digitale kommunikation på selskabsbeskatningsområdet og bidrage til
effektivisering og digitalisering af sagsbehandlingen, så der i højere grad kan skabes overblik over
selskabernes fremførte underskud, og den skattemæssige anvendelse af disse. Som afslutning på
projektet er der forelagt et afsluttende aktstykke nr.1617 108 af 30. maj 2017 for finansudvalget
med henblik på orientering et år efter overgang til drift.
Af tabel 20 fremgår en oversigt over igangværende projekter, som har været forelagt Finansudvalget.
Tabel 20. Oversigt over igangværende anlægsprojekter (mio. kr.)
Igangværende an-
lægsprojekter
Starttids-
punkt
Forventet af-
slutning ved
projektstart
Nuværende for-
ventet afslutning
Årets
udgifter
Forven-
tede
totalud-
gifter
Modernisering af eKa-
pital
1)
April 2015
Marts 2017
Juni 2018
38,8
126,3
ICING Dataudveksling
2)
Maj 2015
Maj 2021
Maj 2021
9,4
35,4
Generel Udstillingsløs-
ning (GUL)
3)
September
2017
Juli 2020
Juli 2020
1,7
25,8
NemVirksomhed
Marts 2016
Ultimo 2016
Marts 2018
13,5
43,2
Anmærkninger: 1) Finansudvalget er orienteret om projektets økonomi ved aktstykke nr. 109 af 22. juni 2017. 2) Finansud-
valget er orienteret om projektets økonomi ved aktstykke nr. 111 af 2. marts 2017. 3) Finansudvalget er orienteret om pro-
jektets økonomi ved aktstykke nr. 116 af 22. juni 2017
Det bemærkes, at projektet vedrørende NemVirksomhed ikke har været forelagt Finansudvalget.
r afgivet løfter om projek-
tet.
Side 32 af 32