Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1840698_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
sygehusbyggerier II
November 2017
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Årlig status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra sundhedsministeren
1840698_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om sygehusbyggerier II (beretning nr. 2/2013)
12. oktober 2017
RN 1506/17
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om sygehusbyggerier II, som blev indledt
med en beretning i 2013. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne af
21. februar 2014 og 8. februar 2017.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder, at Region Hovedstaden nu kan dokumentere, at regionen ar-
bejder med at effektivisere driften i de 2 kvalitetsfondsstøttede sygehuse Nyt Hospi-
tal Herlev og Det Nye Rigshospital. Det finder Rigsrevisionen tilfredsstillende og vur-
derer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Region Hovedstadens rapporteringer til Sundheds- og Ældreministeriet om effek-
tiviseringstiltag på Nyt Hospital Herlev og Det Nye Rigshospital viser, at regionen
har identificeret tiltag svarende til det enkelte byggeris effektiviseringskrav, og at
alle effektiviseringstiltagene på de 2 byggerier kan henføres til den kvalitetsfonds-
støttede investering.
Detaljeringsgraden i rapporteringen for Det Nye Rigshospital er blevet større og
afspejler i højere grad, at byggeriet skal tages i brug primo 2019, og kan med for-
del detaljeres yderligere frem mod færdiggørelsen af byggeriet.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i oktober 2013 beretning om sygehusbyggerier II. Beretningen hand-
lede om Sundheds- og Ældreministeriets (tidligere Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse)
og regionernes fokus på de effektiviseringskrav, der er stillet som tilsagnsbetingelse for de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det bekymrende, at Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse og regionerne ikke havde sikret en tilstrækkelig styring af, hvor,
hvordan og i hvilket omfang der skal ske effektiviseringer på de kvalitetsfondsstøtte-de sy-
gehuse. Statsrevisorerne fandt, at utilstrækkelig styring indebærer risiko for, at regionerne
erstatter kravet om effektiviseringer med generelle besparelser på driften af sygehusene.
Dette vil kunne forringe behandlingskvaliteten og bygningernes funktionalitet og vil være i
strid med betingelserne for at få tilskuddet.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Årlig status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra sundhedsministeren
1840698_0003.png
2
Beretningen handlede ikke om, hvorvidt regionerne med deres planlagte effektiviseringstil-
tag ville kunne realisere de effektiviseringskrav, der er stillet som tilsagnsbetingelse for de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, og vi følger derfor heller ikke op på dette forhold i
notatet.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på følgen-
de punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
1. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse afklarer
med Økonomi- og Indenrigsministeriet, hvorvidt pro-
jekter, der anvender ekstra låneadgang til at bygge
et mere energirigtigt byggeri, skal pålægges yder-
ligere effektiviseringskrav.
2. Projektet i Aalborg får pålagt et større nominelt
effektiviseringskrav i overensstemmelse med ek-
spertpanelets hensigt.
3. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses eva-
luering af, om den opdaterede regnskabsinstruks
og administrationsgrundlag fra maj 2013 tilvejebrin-
ger den nødvendige gennemsigtighed til at følge
regionernes effektiviseringer.
4. Regionernes arbejde med at effektivisere syge-
husdriften i de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyg-
gerier.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 21. februar 2014.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 21. februar 2014.
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 8. februar 2017.
Punktet blev afsluttet for Region Sjælland, Region
Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nord-
jylland i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 8. februar 2017. For Region Hovedstaden be-
handles punktet som opfølgningspunkt 5.
Behandles i dette notat.
5. Region Hovedstadens arbejde med at effektivi-
sere sygehusdriften på Nyt Hospital Herlev og Det
Nye Rigshospital.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på det punkt, der ikke tidligere er
afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Region Hovedstadens initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Region Hovedstadens initiativer i forhold til det udestående
opfølgningspunkt. Gennemgangen er baseret på Region Hovedstadens seneste effektivise-
ringsrapporter for henholdsvis Nyt Hospital Herlev og Det nye Rigshospital fra marts 2017,
brevveksling med Region Hovedstaden om fremdriften i effektiviseringsarbejdet samt do-
kumentation for Sundheds- og Ældreministeriets gennemgang og vurdering af rapporterne.
Region Hovedstadens arbejde med at effektivisere sygehusdriften på Nyt hospital
Herlev og Det nye Rigshospital
7. Rigsrevisionen bemærkede i notat til Statsrevisorerne af 8. februar 2017, at Region Ho-
vedstaden i sin seneste rapportering om effektiviseringstiltag på Nyt Hospital Herlev og Det
nye Rigshospital ikke dokumenterede, at alle effektiviseringstiltag kunne henføres til den
kvalitetsfondsstøttede investering og først er realiseret efter endeligt tilsagn. Regionens rap-
portering for Det Nye Rigshospital havde ikke en detaljeringsgrad, som afspejlede, at byg-
geriet skal tages i brug primo 2019. Sundheds- og Ældreministeriet havde vurderet, at rap-
porteringen ikke levede op til regnskabsinstruksens krav og havde dermed ikke godkendt
regionens rapportering.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Årlig status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra sundhedsministeren
1840698_0004.png
3
Rigsrevisionen har fulgt op på regionens arbejde med at effektivisere driften i de 2 kvalitets-
fondsstøttede sygehusbyggerier ved at gennemgå, om regionen rapporterer i overensstem-
melse med regnskabsinstruksen. Vi har lagt særligt vægt på, om regionen har identificeret
effektiviseringstiltag i det enkelte byggeri, der svarer til det effektiviseringskrav, som er fast-
sat for byggeriet. Derudover har vi lagt vægt på, om regionens rapportering afspejler, hvor
langt i byggeprocessen det enkelte sygehusbyggeri er. Jo tættere bygningerne er på at stå
færdige, jo mere konkret og detaljeret bør rapporteringen om hvert enkelt effektiviseringstil-
tag være.
8. Region Hovedstaden har i marts 2017 indsendt nye rapporteringer for effektiviseringsar-
bejdet på Nyt Herlev Hospital og Det Nye Rigshospital til Sundheds- og Ældreministeriet.
Vores gennemgang af regionens rapporteringer viser, at regionen har rapporteret til ministe-
riet om effektiviseringsarbejdet i overensstemmelse med regnskabsinstruksen. Regionen
har redegjort for, at de effektiviseringstiltag på henholdsvis Nyt Herlev Hospital og Det nye
Rigshospital, som var igangsat, inden regionen havde opnået endeligt tilsagn om kvalitets-
fondsstøtte, var betinget af endelige tilsagn til byggerierne. Regionen har således klargjort
over for ministeriet, at effektiviseringstiltagene på de 2 sygehusbyggerier svarer til de forud-
satte effektiviseringskrav. Ministeriet har godkendt regionens rapporteringer.
Endelig viser gennemgangen, at Region Hovedstadens rapportering for Det nye Rigshospi-
tal i højere grad end tidligere er struktureret i overensstemmelse med kravene i regnskabs-
instruksen og fremstår mere detaljeret. Det betyder fx, at det tydeligere fremgår, om effek-
tiviseringstiltagene er organisatoriske, strukturelle eller bygningsrelaterede. Regionen har
supplerende oplyst, at regionen i løbet af foråret og sommeren 2017 har arbejdet med at
konkretisere, hvordan effektiviseringstiltagene skal realiseres, fx i en række arbejdsgrupper
på tværs af de afdelinger og centre på Rigshospitalet, som bliver berørt af byggeriet. Der-
udover har regionen gennemført screening af implicerede senge- og ambulatorieafsnit for
at identificere områder, hvor patientforløb kan optimeres i forbindelse med indflytningen i
Det Nye Rigshospital. Regionen vil fortsætte arbejdet med at konkretisere planerne for at
realisere effektiviseringerne.
9. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Region Hovedstadens rapportering om de
enkelte effektiviseringstiltag på de 2 sygehusbyggerier til Sundheds- og Ældreministeriet
viser, at regionen har identificeret tiltag svarende til det enkelte byggeris effektiviserings-
krav. Rigsrevisionen finder det positivt, at regionen har arbejdet videre med at konkretisere
planerne for at realisere effektiviseringerne og har øget detaljeringsgraden i rapporteringen
om Det Nye Rigshospital. Detaljeringsgraden kan dog med fordel øges yderligere frem mod
færdiggørelsen af byggeriet. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afslut-
tes.
Lone Strøm