Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1822858_0001.png
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: Samlenotat vedr. ECOFIN den 5. december 2017, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 7:
Kommissionens vækstundersøgelse 2018 mv.
KOM(2017)690, KOM(2017)771 og KOM(2017)770
1. Resume
Kommissionens pakke vedr. det europæiske semester 2018 af 22. november 2017 indeholder
bl.a. Kommissionens årlige vækstundersøgelse, Kommissionens varslingsrapport under proceduren
for makroøkonomiske ubalancer og Kommissionens udkast til Rådets økonomisk-politiske
anbefalinger til euroområdet som helhed for 2018.
Vækstundersøgelsen fastsætter prioriteterne for det økonomisk-politiske arbejde i EU i 2018,
der igen i år er fremme af investeringer, strukturreformer og ansvarlig finanspolitik. Varslings-
rapporten udpeger EU-lande, der har eller er i fare for at udvikle makroøkonomiske ubalancer.
12 lande udpeges til nærmere analyse i 2018. Anbefalingerne til euroområdet som helhed, der
bl.a. fokuserer på behovet for at sikre robuste økonomier i euroområdet, vil danne baggrund for
de landespecifikke anbefalinger til de enkelte eurolande, der ventes offentliggjort i maj 2018 (som
led i landespecifikke anbefalinger til alle EU-landene).
Der ventes en præsentation og indledende drøftelse af den årlige vækstundersøgelse, varslingsrap-
porten og anbefalingerne til euroområdet som helhed på ECOFIN 5. december 2017. ECO-
FIN forventes først at vedtage rådskonklusioner om vækstundersøgelsen og varslingsrapporten på
et senere ECOFIN, forventeligt 23. januar 2018, hvor også anbefalingerne til euroområdet som
helhed ventes vedtaget.
2. Baggrund
Det europæiske semester udgør rammen om koordineringen af EU-landenes øko-
nomiske politik. Som led i semesteret gennemføres en samlet drøftelse af landenes
økonomiske politik i første halvår hvert år, som grundlag for landenes vedtagelse
af national økonomisk politik i efteråret, herunder de nationale finanslove for det
efterfølgende budgetår. Det seneste europæiske semester blev afsluttet med ved-
tagelse af landespecifikke anbefalinger på ECOFIN 11. juli 2017.
Det europæiske semester 2018 indledes med
Kommissionens årlige vækstundersøgelse
(’Annual Growth Survey’,
AGS)
af 22. november 2017. Vækstundersøgelsen skit-
serer de overordnede økonomisk-politiske udfordringer og prioriteter for EU-
landene. I de kommende måneder vil vækstundersøgelsen danne grundlag for
horisontale drøftelser af de økonomiske udfordringer i EU i bl.a. ECOFIN og
Det Europæiske Råd (DER). På DER 22.-23. marts 2018 forventes stats- og rege-
ringscheferne på baggrund af vækstundersøgelsen og rådskonklusioner fra bl.a.
ECOFIN 23. januar 2018 at vedtage generelle retningslinjer for EU-landenes
økonomiske politik.
Kommissionens udkast til Rådets økonomisk-politiske
anbefalinger til euroområdet
som helhed
af 22. november har til formål at sikre koordination af den økonomiske
politik i eurolandene. Eurolandene skal således tage højde for euroområdeanbefa-
lingerne i deres reform- og stabilitetsprogrammer, som fremlægges senest i april
2018, ligesom anbefalingerne danner baggrund for Kommissionens udkast til lan-
2
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: Samlenotat vedr. ECOFIN den 5. december 2017, fra finansministeren
despecifikke anbefalinger til eurolandene i maj 2018. Anbefalingerne til euroom-
rådet vil blive drøftet på ECOFIN 5. december 2016 og forventes godkendt på
ECOFIN 23. januar 2017. Herefter tiltrædes de af DER 22.-23. marts 2018, før de
formelt ventes vedtaget af Rådet.
Kommissionen ventes i februar 2018 at offentliggøre en samlet økonomisk analy-
se for hvert EU-land, de såkaldte landerapporter. Landerapporterne vil omfatte
dels Kommissionens vurdering af landenes opfølgning på sidste års landespecifik-
ke anbefalinger, dels de såkaldte dybdegående analyser under makroubalancepro-
ceduren. EU-landene fremlægger deres konvergens- eller stabilitetsprogrammer
samt nationale reformprogrammer senest i april 2018. Kommissionen ventes i maj
2018 med udgangspunkt i DER’s retningslinjer, EU-landenes
programmer og
anbefalingerne til euroområdet som helhed, at fremlægge udkast til rådsudtalelser
om EU-landenes programmer samt udkast til landespecifikke anbefalinger. På den
baggrund skal ECOFIN på rådsmødet 22. juni 2018 opnå enighed om rådsudta-
lelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne og enighed om de landespeci-
fikke anbefalinger. Herefter tiltræder DER de landespecifikke anbefalinger 28.-29.
juni 2018. Efterfølgende skal ECOFIN på rådsmødet i juli 2018 formelt vedtage
rådsudtalelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne og landespecifikke
anbefalinger.
Makroubalanceproceduren
(’Macroeconomic Imblance Procedure’, MIP)
udgør ram-
men for samarbejdet i EU om systematisk overvågning af makroøkonomiske uba-
lancer. Formålet er på et tidligt tidspunkt at kunne identificere og forebygge po-
tentielle skadelige interne og eksterne økonomiske ubalancer, eller gribe ind over
for ubalancer, som er ved at udvikle sig eller har materialiseret sig, med henblik på
at korrigere dem. MIP’en
operationaliseres via en varslingsmekanisme med et
’scoreboard’ bestående af et antal
økonomiske indikatorer, som skal give en indle-
dende indikation på ubalancer.
Kommissionens
varslingsrapport (’Alert Mechanism Report’, AMR)
for 2018 af
22. november 2017 indeholder værdier for de indikatorer, som udgør scoreboar-
det. Rapporten vurderer indikatorernes udvikling i alle EU-lande, og identificerer
de lande, som har ubalancer eller er i fare for at opbygge ubalancer.
Efterfølgende vil Kommissionen, på baggrund af Rådets drøftelse af varslingsrap-
porten, fortage en dybdegående analyse af de lande, som vurderes at have eller
være i fare for at opbygge ubalancer. De dybdegående analyser offentliggøres som
del af Kommissionens landerapporter ultimo februar 2018. I kraft af disse dybde-
gående analyser gennemføres efterfølgende en grundigere vurdering af, om det
pågældende land er påvirket af ubalancer og af disses karakter og risici.
Kommissionens dybdegående analyser vil kunne give anledning til forslag til Rå-
det om anbefalinger som led i de samlede landespecifikke anbefalinger eller egent-
lige henstillinger om at korrigere ubalancerne (makroubalanceprocedurens korri-
gerende del), afhængig af de identificerede ubalancers karakter. Hvis der vurderes
at foreligge uforholdsmæssigt store ubalancer, åbnes der således en procedure,
3
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: Samlenotat vedr. ECOFIN den 5. december 2017, fra finansministeren
hvor Rådet efter et forslag fra Kommissionen vedtager en henstilling til det på-
gældende land om at korrigere disse ubalancer. I opfølgningen på en henstilling
fremlægger det pågældende land handlingsplaner, og Rådet skal løbende tage stil-
ling til, hvorvidt det pågældende land har taget effektive tiltag mhp. korrektion af
ubalancerne.
3. Formål og indhold
På ECOFIN 5. december 2017 ventes en første præsentation og drøftelse af
Kommissionens vækstundersøgelse, varslingsrapport og forslag til anbefalinger til
euroområdet som helhed. ECOFIN vil ikke vedtage konklusioner på dette råds-
møde, men formentlig på ECOFIN 23. januar 2018.
Den årlige vækstundersøgelse
Kommissionens årlige vækstundersøgelse skitserer de overordnede økonomisk-
politiske udfordringer i EU og opstiller en række prioriteter og generelle politik-
anbefalinger for EU-landene.
I vækstundersøgelsen for 2018 fremhæver Kommissionen, at det går fremad med
den økonomiske genopretning i EU, der som helhed ventes at opleve en BNP-
vækst på 2,3 pct. i 2017. Arbejdsløsheden ventes at falde fra 8,6 pct. i 2016 til 7,8
pct. i 2017 og ventes at falde yderlige i de kommende år. Endvidere er underskud-
dene på den offentlige saldo blevet reduceret eller vendt til overskud i flere EU-
lande i de seneste år.
Kommissionen understreger dog, at der fortsat er udfordringer. Produktivitets-
væksten er fortsat lav. Investeringerne er stigende, men investeringsniveauet er
fortsat under niveauet fra før krisen. Arbejdsløsheden er fortsat høj i store dele af
Europa, hvilket har medført sociale konsekvenser i flere EU-lande. Endvidere
udgør høje offentlige gældsniveauer en barriere for væksten i nogle EU-lande.
I lyset af disse udfordringer fastholder Kommissionen sine overordnede priorite-
ter for den økonomiske politik i EU fra tidligere år: 1) fremme af investeringer, 2)
gennemførelse af strukturreformer og 3) ansvarlig finanspolitik.
Kommissionen nævner, at indsatsen med at
fremme af investeringer
bl.a. skal
fokusere på at styrke produktiviteten. Kommissionen fremhæver i den forbindel-
se, at investeringer i infrastruktur, uddannelse, forskning og udvikling, digital in-
novation og cirkulær økonomi bør prioriteres. Det fremhæves også, at investerin-
ger i uddannelse og opkvalificering af arbejdsstyrken kan bidrage til at øge integra-
tionen på arbejdsmarkedet og nedbringe ulighed. EU-landene bør endvidere foku-
sere på at fjerne barriere for investeringer og fremme private investering, herunder
ved at styrke erhvervsklimaet, simplificere skattesystemerne, sikre mere effektiv
offentlig administration, sikre velfungerende offentlige institutioner og fjerne
hæmmende regulering på produkt- og arbejdsmarkederne. Generelt vurderes den
europæiske investeringsfond (EFSI) som et fortsat vigtigt instrument til at fremme
investeringerne. Endvidere skal arbejdet med kapitalmarkedsunionen og bankuni-
onen fortsættes for at styrke adgangen til finansiering og sikre en mere robust
banksektor.
4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: Samlenotat vedr. ECOFIN den 5. december 2017, fra finansministeren
EU-landene skal
gennemføre strukturreformer
for at sikre mere robuste øko-
nomier, forbedre sociale forhold, øge produktiviteten og styrke vækstpotentialet.
EU-landene skal bl.a. fokusere på at styrke erhvervsklimaet, sikre velfungerende
produktmarkeder og offentlige institutioner og fjerne nationale barrierer for det
indre marked. Endvidere skal EU-landene sikre velfungerende arbejdsmarkeder
og lige muligheder. Reformer af arbejds- og produktmarkeder bør endvidere bi-
drage til at fremme innovation og konkurrence. Effektive uddannelses- og opkva-
lificeringssystemer samt en velfungerende aktiv arbejdsmarkedspolitik skal sikre
bedre adgang til arbejdsmarkederne, herunder for udsatte befolkningsgrupper.
EU-landene skal også bekæmpe ulighed og fattigdom, herunder ved at sikre lige
adgang til offentlig service og effektive sociale beskyttelsessystemer. EU-landene
bør desuden sikre holdbarhed og tilstrækkelighed af pensionssystemerne og sund-
hedssystemerne. Kommissionen bemærker endvidere, at reformer med fordel kan
designes med inddragelse af sociale parter, og at pakker med flere komplemente-
rende reformer kan have større effekt.
EU-landene skal føre en
ansvarlig finanspolitik.
Kommissionen fremhæver, at
der i nogle EU-lande fortsat er behov for at nedbringe den offentlige gæld og at
EU-landene generelt bør benytte det igangværende opsving til at opbygge finans-
politiske buffere. Kommissionen vurderer, at finanspolitikken i euroområdet som
helhed bør være overordnet neutral. De enkelte EU-landes finanspolitik bør dog
afstemmes nationale forhold og være i overensstemmelse med reglerne i Stabili-
tets- og Vækstpagten. Kommissionen bemærker, at enkelte eurolande bør øge de
offentlige investeringer for at styrke vækstpotentialet. Generelt anbefales EU-
landene at sikre en mere effektiv og fair beskatning og forbedre kvaliteten af of-
fentlige investeringer og forbrug.
Vækstundersøgelsen har et generelt fokus på den
sociale dimension
i det øko-
nomiske samarbejde. Kommissionen understreger, at der er behov for at sikre
øget social konvergens og at den europæisk søjle for sociale rettigheder, der blev
tiltrådt af Rådet 17. november 2017, i den forbindelse bør benyttes som en form
for kompas.
Varslingsrapporten
Kommissionens varslingsrapport præsenterer en række økonomiske indikatorer,
som skal give en indledende indikation af ubalancer. Rapporten bygger på 2016-
værdier for de respektive lande og indikatorer.
Generelt viser varslingsrapporten, at der sker fremskridt i EU-landenes bestræbel-
ser på at adressere makroøkonomiske ubalancer, men at der fortsat er risici relate-
ret til ubalancer i flere lande. Overordnet konkluderer varslingsrapporten, at der i
flere lande fortsat er høj privat gæld og banksektoren i nogle lande fortsat står
overfor betydelige udfordringer. Nogle lande præges fortsat at høje offentlige
gældsniveauer og andre lande har store betalingsbalanceoverskud. Endvidere op-
lever nogle lande høje boligprisstigninger.
5
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: Samlenotat vedr. ECOFIN den 5. december 2017, fra finansministeren
1822858_0006.png
Kommissionen udpeger 12 lande til dybdegående analyser i varslingsrapporten.
Der er tale om de 12 lande, der også vurderedes til at have ubalancer i de dybde-
gående analyser under makroubalanceproceduren for 2017 (Tyskland, Irland, Spa-
nien, Nederlandene, Slovenien, Sverige, Bulgarien, Frankrig, Kroatien, Italien,
Portugal og Cypern)
1
.
Kommissionen bemærker i varslingsrapporten, at Danmarks overskud på beta-
lingsbalancen fortsat er højt, hvilket ifølge Kommissionen bl.a. afspejler et højt
privat opsparingsniveau. Kommissionen peger på, at Danmarks kumulative tab i
eksportmarkedsandele er blevet reduceret, og at niveauet for dansk priskonkur-
renceevne er stabilt. Kommissionen peger desuden på, at den private gæld er fal-
det, men fortsat er blandt de højeste i EU. Kommissionen bemærker, at den høje
private gæld bl.a. er et resultat af det danske realkreditsystem, en favorabel skat-
temæssig behandling af gæld, lave incitamenter for at tilbagebetale realkreditgæld,
samt et avanceret velfærds- og pensionssystem.. Kommissionen bemærker endvi-
dere, at huspriserne fortsat stiger, og at udviklingen bør følges nøje. Kommissio-
nen konkluderer desuden, at den danske banksektor er sund, og at arbejdsløshe-
den fortsat er lav.
Kommissionen vurderer, at den ikke vil udarbejde en dybdegående analyse af
Danmark. Kommissionen bemærker om Danmark, at indikatorerne vedrørende
betalingsbalancen og den private gæld overskrider deres respektive tærskelværdier
i scoreboardet, men vurderer samtidig, at en samlet vurdering af den danske øko-
nomi ikke giver anledning til en dybdegående analyse. Danmark er således ikke
påvirket af ubalancer i makroubalanceprocedurens forstand. Dette er på linje med
Kommissionens vurdering af Danmark de seneste tre år.
Anbefalingerne til euroområdet som helhed for 2017
I Kommissionens udkast til anbefalinger til eurolandene, både individuelt og kol-
lektivt, for perioden 2018-2019, lægges der bl.a. vægt på følgende:
1.
Eurolandene anbefales at gennemføre politikker, der fremmer holdbar og
inklusiv vækst og sikrer robuste økonomier og konvergens. Eurolandene
bør uddybe det indre marked og benytte opsvinget til at gennemføre refor-
mer, der øger produktiviteten og vækstpotentialet, sikre velfungerende insti-
tutioner, forbedre erhvervsklimaet, fjerne barrierer for investeringer og
mindske ulighed. Eurolande med betalingsbalanceunderskud bør sikre tilba-
geholdenhed i lønudviklingen, mens eurolande med høje betalingsbalance-
overskud bør fremme lønvækst og prioritere tiltag, der styrker den inden-
landske efterspørgsel.
2.
Eurolandene anbefales at sikre en overordnet neutral finanspolitik i euro-
området. Eurolandene bør føre en balanceret finanspolitik, der både sikrer
holdbarhed og gældsreduktion, hvor nødvendigt, samt understøtter genop-
retningen. Eurolandene skal respektere reglerne i Stabilitets- og Vækstpag-
ten og forbedre kvaliteten og sammensætningen af de offentlige finanser.
1
Grækenland er som programland ikke underlagt processerne under det europæiske semester og analyseres derfor ikke i
Kommissionens varslingsrapport.
6
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: Samlenotat vedr. ECOFIN den 5. december 2017, fra finansministeren
3.
4.
5.
Eurolandene anbefales endvidere at sikre fair og vækstvenlige skattesyste-
mer og bekæmpe skatteundgåelse.
Eurolandene anbefales at fremme jobskabelse, sikre lige muligheder og ad-
gang til arbejdsmarkederne, rimelige arbejdsvilkår og forbedre de sociale
forhold. Eurolandene bør i den forbindelse bl.a. prioritere at øge arbejds-
markedernes fleksibilitet, forbedre uddannelsessystemerne, sikre velfunge-
rende sociale sikringssystemer, forbedre den aktive arbejdsmarkedspolitik
samt sænke skatten på arbejde.
Eurolandene anbefales at fortsætte arbejdet med at færdiggøre bankunio-
nen, herunder den fælles indskydergarantiordning, den fælles bagstopper for
bankunionens fælles afviklingsfond samt de europæiske tilsynsrammer. Eu-
rolandene bør også nedbringe beholdninger af misligholdte lån og reducere
private gældsniveauer, hvor relevant. Endvidere bør eurolandene styrke in-
tegrationen af kapitalmarkederne.
Eurolandene anbefales at tage yderligere tiltag til færdiggørelse af den Øko-
nomiske og Monetære Union (ØMU’en) under hensynstagen til det indre
marked og på en åben og transparent måde ift. ikke-eurolande.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om Kommissionens pakke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Den årlige vækstundersøgelse, varslingsrapporten og anbefalingerne til euroområ-
det som helhed har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det styrkede makroøkonomiske samarbejde og overvågning, som Kommissio-
nens årlige vækstundersøgelse og varslingsrapport er en del af, vil kunne have
positive samfundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang en sådan overvågning
bidrager til at understøtte sunde offentlige finanser og makroøkonomisk stabilitet
og dermed holdbar vækst og beskæftigelse i EU-landene.
Det europæiske semester ventes ikke i sig selv at have erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser, men sikringen af gode rammevilkår mv. for investeringer ventes at
have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser på længere sigt.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
7
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: Samlenotat vedr. ECOFIN den 5. december 2017, fra finansministeren
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes at byde Kommissionens vækstundersøgelse og varslingsrap-
port velkommen.
Der ventes endvidere generel tilfredshed med hovedelementerne i anbefalingerne
til euroområdet som helhed, omend nogle lande kan ventes at påpege, at lønud-
viklingen står udenfor regeringernes direkte indflydelse, og at der derfor ikke bør
gives anbefalinger hertil.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt tilfreds med prioriteterne i Kommissionens vækstundersø-
gelse og konklusionerne i varslingsrapporten.
Regeringen støtter generelt, at EU-landene holder fast i en ambitiøs reform- og
konsolideringsdagsorden. Det er særligt vigtigt at fastholde sigtet mod sunde og
holdbare offentlige finanser i takt med konjunkturfremgangen, således at der i
højere grad end i tidligere opsving kan opbygges finanspolitiske buffere til fremti-
dige tilbageslag og konjunkturmedløbende finanspolitik undgås.
Regeringen noterer sig, at Kommissionen ikke har til hensigt at udarbejde en ny
dybdegående analyse af Danmark under makroubalanceproceduren og noterer sig
Kommissions vurdering af, at 12 lande har eller er i fare for at have makroøko-
nomiske ubalancer.
Regeringen støtter generelt et socialt ansvarligt EU, der stiler mod inklusiv vækst.
Regeringen er dog af den overbevisning, at sociale fremskridt først og fremmest
sikres via velfungerende arbejdsmarkeder, ansvarlig økonomisk politik og løbende
reformer på nationalt niveau. Endvidere finder regeringen det centralt, at hensynet
til EU-landenes forskellige nationale arbejdsmarkeds- og velfærdsmodeller og
arbejdsmarkedets parters rolle respekteres.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: Samlenotat vedr. ECOFIN den 5. december 2017, fra finansministeren
1822858_0009.png
Dagsordenspunkt 8:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM(2017)801, KOM(2017)802 og KOM(2017)803
1. Resume
Kommissionen har offentliggjort en pakke vedrørende implementering af Stabilitets- og Vækst-
pagten, dvs. opfølgning på eksisterende henstillinger og evt. tildeling af nye henstillinger.
Rumænien har aktuelt har en MTO-henstilling med frist for at gennemføre tiltag i oktober
2017. Kommissionen vurderer ikke, at Rumænien har levet op til sin henstilling og stiller derfor
forslag til Rådet om en beslutning om, at Rumænien ikke har gennemført tilstrækkelige tiltag.
Kommissionen stiller også forslag til Rådet om en revideret MTO-henstilling til Rumænien med
et krav om en forbedring af den strukturelle saldo på 0,8 pct. af BNP i 2018.
UK har en EDP-henstilling med frist for at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP i finans-
året 2017 (som sluttede i marts 2017). Regnskabstal bekræfter, at UK har bragt underskuddet
under 3 pct. af BNP til fristen, og det ventes at forblive under 3 pct. af BNP i de kommende år.
Kommissionen vurderer således, at betingelserne for en ophævelse er opfyldt, og Kommissionen har
derfor fremsat et forslag til rådet om at ophæve
UK’s henstilling.
Regeringen støtter Kommissionens forslag. De øvrige landes holdninger kendes endnu ikke.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde 22. november 2017, som led i den løbende over-
vågning af landenes finanspolitik, en pakke med vurderinger og forslag til skridt
under Stabilitets- og Vækstpagten (SGP). Kommissionen fremsætter i pakken tre
konkrete forslag, som skal behandles i ECOFIN 5. december 2017.
To af dem drejer sig om
Rumænien.
Rådet tildelte i juni 2017 Rumænien en
MTO-henstilling (dvs. en henstilling under Stabilitets- og Vækstpagtens forebyg-
gende regler) om at forbedre den strukturelle saldo med mindst 0,5 pct. af BNP
(svarende til en nettoudgiftsvækst på højst 3,3 pct. målt ved udgiftsreglen) i 2017
mhp. at sikre hurtig tilbagevenden til Rumæniens mellemfristede mål for struktur-
saldoen (MTO), som er på -1 pct. af BNP. Rumænien indsendte 13. oktober 2017
en rapport om de skridt, som Rumænien har gjort for at leve op til henstillingen.
Det sidste forslag drejer sig om
UK.
UK har en EDP-henstilling fra 2015 med
frist for at bringe det nominelle underskud under 3 pct. af BNP senest i finansåret
2016/17, som sluttede i marts 2017.
UK’s underskudsprocedure blev åbnet i 2008
og er blevet forlænget flere gange siden. Betingelsen for at ophæve en EDP fra
før
2011
er, at underskuddet er bragt under 3 pct. af BNP til fristen (det skal bekræf-
tes af regnskabstal), og at der er tale om en
varig
korrektion (dvs. at underskuddet
ventes at forblive under 3 pct. af BNP i hele Kommissionens prognoseperiode).
For underskudsprocedurer åbnet
efter 2011
gælder der desuden et krav om, at gæld
over 60 pct. af BNP nedbringes i et passende tempo, hvis henstillingen skal op-
hæves.
9
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: Samlenotat vedr. ECOFIN den 5. december 2017, fra finansministeren
Udover UK er
Frankrig
og
Spanien
de eneste lande, som fortsat har EDP-
henstillinger/pålæg. Disse har dog først frist i hhv. 2017 (regnskabstal ventes først
tilgængelige i maj 2018) og 2018 (regnskabstal ventes først tilgængelige i maj
2019). Kommissions pakke indeholder ikke forslag om Frankrig og Spanien, idet
de indtil videre vurderes at være på rette spor ift. opfyldelse af kravene til den
nominelle saldo.
Forslag under Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del (herunder forslag
vedr. MTO-henstillinger) har hjemmel i TEUF artikel 121. I sager om utilstrække-
lige tiltag til efterlevelse af MTO-henstillinger og tildeling/revidering af MTO-
henstillinger under artikel 121 træffer Rådet afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslag under Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del (herunder ophævelse
af UK’s henstilling)
har hjemmel i TEUF artikel 126. I sager om ophævelse af
henstillinger under artikel 126 træffer Rådet afgørelse med kvalificeret flertal.
I sager under Stabilitets- og Vækstpagten (både artikel 121 og 126) stemmer lan-
dene ikke i deres egne sager. Desuden er det kun eurolande, der stemmer i sager,
som vedrører eurolande.
3. Formål og indhold
Kommissionen har stillet forslag om en rådsbeslutning om, at
Rumænien
ikke
har gennemført tilstrækkelige tiltag mhp. efterlevelse af Rumæniens MTO-
henstilling. Grunden er, at Rumænien i 2017 baseret på seneste skøn ventes at
svække
struktursaldoen med 1,1 pct. af BNP imod et krav i MTO-henstillingen om
at
forbedre
struktursaldoen med 0,5 pct. af BNP. Nettoudgiftsvæksten skønnes til
4,9 pct. i 2017, og den ligger således et godt stykke over MTO-henstillingens krav
om en nettoudgiftsvækst på højst 3,3 pct.
Kommissionen stiller også forslag til Rådet om en revideret MTO-henstilling til
Rumænien. Den reviderede MTO-henstilling indebærer krav om en forbedring af
den strukturelle saldo på 0,8 pct. af BNP i 2018, hvilket svarer til, at nettoudgifts-
væksten ikke må overstige 3,3 pct.
10
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: Samlenotat vedr. ECOFIN den 5. december 2017, fra finansministeren
1822858_0011.png
Tabel 1
Rumæniens offentlige finanser
Pct. af BNP
Nominel saldo
Strukturel saldo
Ændring i strukturel saldo
- Krav i nuværende henstilling
- Krav i revideret henstilling
Nettoudgiftsvækst
(pct.)
- Krav i nuværende henstilling
- Krav i revideret henstilling
2016
-3,0
-2,2
-1,9
-
-
-
-
-
2017
-3,0
-3,3
-1,1
min. 0,5
-
4,9
maks. 3,3
-
2018
-3,9
-4,3
-1,0
-
min. 0,8
5,8
-
maks. 3,3
2019
-4,1
-4,6
-0,3
-
-
-
-
-
Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2017 og Kommissionens rapport om Rumænien (SWD(2017)603)
Kommissionen har stillet forslag om, at Rådet ophæver
UK’s
EDP-henstilling,
Regnskabstal for UK’s finansår 2016-17
(hvor UK havde frist) viser, at under-
skuddet er bragt ned på 2,6 pct. af BNP, og det er dermed bragt under 3 pct. af
BNP til fristen. Kommissionen vurderer desuden, at korrektionen er
varig,
idet
underskuddet skønnes at forblive under 3 pct. af BNP i de kommende år. Betin-
gelserne for at ophæve
UK’s henstilling er dermed opfyldt. Når UK’s henstilling
ophæves, underlægges UK de forebyggende regler om tilpasning henimod MTO
og gældsreglen om nedbringelse af gæld over 60 pct. af BNP.
Tabel 2
UK’s offentlige finanser
Pct. af BNP
Nominel saldo
Strukturel saldo
Bruttogæld
2015-16
-4,0
-4,2
86,7
2016-17
-2,3
-2,7
86,8
2017-18
-2,5
-2,9
85,6
2018-19
-1,8
-2,0
84,6
2019-20
-1,3
-1,4
82,9
Anm.:
Tabellen følger UK’s finansår. Et finansår løber fra 1. april til 31.
marts.
Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2017
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
11
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 29: Samlenotat vedr. ECOFIN den 5. december 2017, fra finansministeren
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder
efterlevelse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter,
vil understøtte vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Andre EU-landes sikring af sunde og holdbare offentlige finanser har positive
effekter på den samlede økonomiske udvikling i Europa og dermed Danmark,
herunder tilliden til finanspolitikken.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige landes holdninger til sagen kendes endnu ikke.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at EU-landene
lever op til EU’s fælles regler om fi-
nanspolitik, herunder at landene efterlever deres konkrete henstillinger, således at
der sikres en sund økonomisk udvikling i de enkelte lande og i EU som helhed,
mhp. at fastholde lave renter og forebygge nye gældskriser.
Regeringen støtter ophævelsen af UK’s EDP-henstilling,
idet betingelserne for en
ophævelse er opfyldt. Regeringen støtter også forslagene om Rumænien.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sager under dagsordenspunktet
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
er løben-
de forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN-møderne. De aktuelle
henstillinger er alle tildelt og behandlet i perioden 2015-2017.
12