Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 28
Offentligt
1821205_0001.png
EVALUERING AF
DANMARKS UDVIKLINGS-
SAMARBEJDE MED NEPAL
1991-2016
EvalueringResumé
Danmark har ydet finansiel og
teknisk bistand til Nepal i over 25
år. Fra begyndelsen har bistanden
fokuseret på fattigdomsbekæm-
pelse og menneskerettigheder,
med særligt fokus på margina-
liserede befolkningsgrupper. I
over 10 år led Nepal under en
væbnet konflikt, der kostede over
17.000 mennesker livet. Siden
fredsaftalen i 2006 har Danmark
støttet bestræbelser på at adres-
sere årsagerne til konflikten med
bidrag på ca. 150 mio. kroner om
året. Bistanden udfases i perioden
fra 2015 til 2018.
Evalueringen dokumenterer
resultater og forandringer siden
1991, herunder hvordan bistand
blev tilpasset undervejs samt
effektiviteten af partnerskabet.
Den bidrager således til erfarings-
opsamling af relevans for fremme
af bæredygtig, rettighedsbaseret
udvikling. Evalueringen blev
udført af konsulentfirmaet FCG
International.
Evalueringsrapporten kan down-
loades fra evaluering.um.dk
November 2017
Med beslutningen i 2015 om at reducere
udviklingsbistand til 0,7 procent af BNI
samt at fokusere på færre lande, er det
danske udviklingssamarbejde med Nepal
ved vejs ende. Udviklingsprogrammer
afsluttes i løbet af 2018. På denne bag-
grund blev det besluttet at gennemføre en
evaluering af samarbejdet i perioden fra
1991 til 2016.
Evalueringen havde tre formål:
Indledning
Udbredt fattigdom i landdistrikterne, lave
vækst- og investeringsrater samt politisk
ustabilitet, har påvirket udviklingen i
Nepal, der er blandt verdens fattigste
lande med et BNI per capita i 2014 på 730
USD. Især kvinder og oprindelige folk i
landdistrikter oplever dårlige levestandar-
der, og der er en lang tradition for social
eksklusion. Pengeoverførsler fra migranter
har stor betydning for økonomien, og det
anslås, at ca. 5 mio. af i alt ca. 30 mio.
nepalesere arbejder i Golfstaterne, Indien
og Malaysia.
• Dokumentere resultater og forandringer
opnået gennem udviklingssamarbejde
siden 1991.
• Vurdere tilføjet værdi af den danske
støtte til bæredygtig, rettighedsbaseret
udvikling, herunder hvordan bistanden
blev tilpasset undervejs samt effektivi-
teten af partnerskabet.
• Bidrage til erfaringsopsamling af
relevans for fremme af bæredygtig,
rettighedsbaseret udvikling.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 28: Dansk resumé af evaluering af Danmarks udviklingssamarbejde med Nepal 1991-2016, fra ministeren for udviklingssamarbejde
1821205_0002.png
Evalueringen blev gennemført fra februar til
august 2017. Diverse kilder blev anvendt,
herunder dokumenter, rapporter og
interviews med over 190 nøglepersoner.
Undersøgelserne førte til tre analyser af
bistandsindsatser: a) i forhold til forbere-
delse (”design”) med tilhørende ændrings-
teorier og forudsætninger; b) i forhold
til gennemførelse eller implementering
(”performance”) med anvendelse af OECD-
DAC og andre kriterier; og c) i forhold til
bidrag (”contributions”) med anvendelse af
narrativer og vurderinger. Analyserne førte
til besvarelse af 12 evalueringsspørgsmål
(EQs).
• Forøget adgang til skoler for piger,
handicappede og børn fra marginalise-
rede grupper.
• Forbedring af uddannelsessystemet,
herunder planlægning, administration
og finansiel styring samt vurdering af
fremskridt med anvendelse af indika-
torer såsom frafaldsniveau, elev-lærer
ratio, antal af uddannede lærer, mv.
• Styrket anvendelse af viden i uddannel-
sessystemet, herunder evidensbaserede
beslutningsprocesser samt opbygning af
forskning og innovation.
Resultaterne har betydning for SDG 4
(uddannelse) og SDG 5 (ligestilling).
baserede skovbrugsgrupper (”community
forestry user groups”), således er Nepal
blandt de få lande i verden, hvor afskovning
er standset. Indsatserne er relevante i
forhold til SDG 13 (klimaforandringer) og 15
(økosystemer).
Endelig var der også vigtige bidrag til
udvikling af mejerisektoren i Nepal, bl.a.
gennem træning og teknologioverførsel,
der begyndte tilbage i 1970erne. På trods af
afviklingen af støtten i 2002, har den danske
støtte bidraget til etablering af offentlige og
private mejerivirksomheder og kooperativer.
Indsatserne har relevans for SDG 2 (ernæ-
ring) og SDG 8 (beskæftigelse og vækst).
Udviklingsresultater
Blandt de væsentligste bidrag til fred,
rettigheder og god regeringsførelse var:
• Fredsskabende indsatser, herunder
udarbejdelse af en ny forfatning.
• Støtte til afholdelse af valg med regi-
strering af stemmeberettigede personer,
mv.
• Støtte til decentralisering og styrkelse af
kommuner.
• Juridisk beskyttelse af dalitter (kaste-
løse) og oprindelige folk.
• Styrkelse af adgang til retsvæsenet for
marginaliserede grupper samt fremme
af den nationale menneskerettigheds-
kommission (NHRC).
• Skattereformer, herunder indførsel af
moms.
Det bemærkes, at indsatserne har bidraget
til arbejdet hen imod en række verdensmål,
især SDG 5 (ligestilling), SDG 10 (ulighed)
og SDG 16 (fred, retfærdighed og stærke
institutioner).
I uddannelsessektoren har Danidas støtte
bidraget til:
Ændringer og bæredygtighed
I sektoren for vedvarende energi var der
væsentlige bidrag til:
• Adgang til energi i landdistrikterne samt
reduceret brug af træbrændsel.
• Styrkelse af institutioner, politikker og
finansielle systemer, der er nødvendige
for at fremme vedvarende energi i
samarbejde med den private sektor.
Indsatserne bidrager til SDG 4 (sundhed),
SDG 7 (energi), SDG 8 (beskæftigelse og
vækst), samt SDG 13 (klimaforandringer).
Danida har også bidraget til miljøforbed-
ringer i industrier og byer, bl.a. gennem
projekter der demonstrerer, hvordan virk-
somheder kan anvende renere teknologier
og opnå bedre energieffektivitet, samtidig
med øget bevidsthed, bedre regulering og
fokus på luftkvalitet i Kathmandu dalen.
Resultaterne er af betydning for SDG 9
(industrialisering), SDG 11 (bosættelser),
SDG 12 (produktionssystemer) og SDG 13
(klimaforandringer).
Med hensyn til naturressourcer har Danida
bidraget til konsolidering af effektiv lands-
bybaseret skovforvaltning og vandløbsbe-
skyttelse. Udfasning fra sektoren i 2005 gik
ikke ud over det videre fremme af landsby-
Udviklingssamarbejdet blev ændret under-
vejs for at tage hensyn til nye politikker
og muligheder, både nepalesiske, danske
og internationale. Efter genindførelse af
flerpartisystemet i 1990 støttede Danida
for eksempel demokratisering gennem
valghandlinger, menneskerettigheder blev
prioriteret som respons på den maoistiske
opstand, og Danida bidrog til fredsopbyg-
ning efter fredsaftalen i 2006. Desuden
blev sektorprogram-tilgangen styrket i
overensstemmelse med Paris-erklæringen
om bistandseffektivitet, og endelig støt-
tede Danida beslutningen om at udarbejde
en ny forfatning for landet.
Med hensyn til menneskerettigheder
omfattede bistanden bl.a.:
• Samarbejde med partnere for at løse
konflikter om land, fremme af rettig-
heder for kvinder og marginaliserede
grupper, støtte til tilbageholdte og fat-
tiges adgang til retsvæsen samt støtte
i kampen mod tvangsarbejde (”bonded
labour”).
• I uddannelsessektoren blev adgang til
uddannelse i afsidesliggende områder
for piger, handicappede og marginalise-
rede forbedret.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 28: Dansk resumé af evaluering af Danmarks udviklingssamarbejde med Nepal 1991-2016, fra ministeren for udviklingssamarbejde
1821205_0003.png
Danida har også medvirket til god rege-
ringsførelse, bl.a.:
• Gennem to faser af et kommune- og
lokalsamfunds udviklingsprogram,
der omfattede støtte til borgercentre,
valgkommission og NGOer, mv.
• Gennem kapacitetsopbygning, decentral
planlægning og oplysningskampagner i
forhold til uddannelsessektoren.
• Gennem en styringsenhed for vedva-
rende energiindsatser, der har haft
ansvar for udbud, monitorering og
finansiel forvaltning.
• Gennem skovforvaltningsgrupper i
landdistrikterne (”community forestry
user groups”).
Evalueringen omfattede en vurdering af
sandsynligheden for bæredygtighed. Resul-
tater fra undersøgelser viser, at følgende
indsatser har størst mulighed for en høj
grad af bæredygtighed:
• Menneskerettigheds- og valgkommis-
sioner, justitsprogrammet, indførelsen
af moms og god regeringsførelse
baseret på forfatningen fra 2015 samt
kommunevalg i 2017.
• En række forandringer og politikker i
uddannelsessektoren, herunder bedre
undervisning af lærere og flersproget
undervisning.
• Investeringer i hydroelektricitet under
vedvarende energi-programmet.
• Anvendelse af miljøregulativer, herunder
ISO 14001, i by- og industriudvikling.
• Tilgangen til landsbybaseret skovbrug.
• Private og halv-statslige mejeri-instal-
lationer.
Med hensyn til fremgangsmåder for at
overvinde vanskeligheder, blev der ikke
konstateret væsentlige problemer. Støtte
til en national fredsfond blev afsluttet af
Danida og andre donorer, da der opstod
uoverensstemmelser vedrørende behand-
ling af konfliktofre samt overtrædelse
af menneskerettigheder. Der har været
vanskeligheder på vedvarende energi-
området på grund af korruptionsunder-
søgelser i den afsluttende fase. Politisk
indblanding førte til afvikling af Danidas
støtte til mejerisektoren. Men overordnet
er der fundet løsninger på problemerne.
Dog med undtagelse af beslutningen om at
opgive et integreret miljøprogram i 2005,
der påvirkede mange interessenter, samt
beslutningen om at afvikle udviklingssam-
arbejdet.
Danidas støtte har bidraget til en række
forbedringer for de dårligst stillede grup-
per i det nepalesiske samfund, bl.a.:
• Gennem aktiv fremme af dalit-
organisationer og ”sociale familier”
samt forbedret adgang til retsvæsen og
målrettede indsatser for ligestilling.
• Gennem øget serviceniveau i uddan-
nelsessektoren i landdistrikterne, der
har medført bedre adgang til skoler for
piger, handicappede og minoriteter.
• Gennem udbredelse af forbedrede ovne
samt biogasanlæg, der fører til renere
luft og reducerede arbejdsbyrder for
kvinder og børn.
Den tilføjede værdi af den danske støtte er
bemærkelsesværdig i forhold til ligestil-
ling og retsvæsen samt på områder, hvor
Danida har spillet en ledende rolle som
f.eks. decentralisering, uddannelse,
afholdelse af valg, menneskerettigheder og
miljø. Bistanden har således været veleg-
net til at støtte institutioner og organisatio-
ner i Nepal gennem tæt, ikke-fordømmende
og langsigtet samarbejde.
Erfaringer og konklusioner
Blandt de væsentligste erfaringer fra
udviklingssamarbejdet kan nævnes:
• Betydningen af god planlægning, både
for programændringer og exitstrategier.
• Nødvendigheden af klare aftaler
vedrørende fælles finansiering med
andre donorer.
• Betydning af investeringer i institutions
opbygning og styrkelse af viden i
komplekse systemer.
• Hvordan konflikter håndteres.
Med udgangspunkt i et vurderingsskema
blev 43 interventioner undersøgt med otte
kriterier og scorer (fra 1 til 7) for forbere-
delseskvalitet samt for implementering
af programmer. Analysen viser, at: a) der
er en sammenhæng mellem forberedel-
seskvalitet og programimplementering;
b) kvaliteten af forberedelse var høj; c)
interventioner blev gennemført på højt
niveau; d) blandt de forskellige program-
mer var freds- og rettighedsindsatser fra
2003 til 2008, samt støtte til uddannelse
fra 1992 til 2012, vurderet højest; og e) de
samlede bistandsindsatser opnåede især
gode karakterer for relevans og effektivitet.
Kort sagt, med få undtagelser, var inter-
ventionerne velforberedte, målrettede og
meget effektive. Disse gode resultater er
gennemgået i detaljer i evalueringsrap-
porten.
Koordination
Evalueringen omfattede en vurdering af
koordination blandt donorer og partnere.
Både dokumentationen og interviews
bekræftede det gode samarbejde, især
gennem støtte til kommuneforvaltning,
uddannelsessektoren og vedvarende
energi programmet (dog påvirket af
problemer under afslutningen). Der har
også været godt samarbejde i forhold til
menneskerettighedskommissionen (NHRC)
og valgkommissionen.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 28: Dansk resumé af evaluering af Danmarks udviklingssamarbejde med Nepal 1991-2016, fra ministeren for udviklingssamarbejde
1821205_0004.png
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: Prem Dhungel, SAMAGRA
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]
I løbet af de 25 år blev der truffet nogle
uheldige beslutninger. Standsningen af
støtte til det integrerede miljøprogram i
2005 havde konsekvenser, både i forhold
til luftkvalitet i Kathmandu dalen og for
konsolideringen af skovbrugsgrupper.
Dertil kommer ophøret af den bilaterale
bistand til uddannelsessektoren samt
afslutningen af udviklingssamarbejdet.
Dog kan der ikke undgås fejl, når der ydes
bistand over 25 år til et komplekst land
under forandring.
Evalueringen forholder sig også til Nepals
udvikling fra fatalisme til frihed. Ifølge
nogle antropologer var landet i 1980erne
præget af fatalisme, dvs. at ens skæbne
blev bestemt af fødsel, klasse, kaste,
køn, handicap eller en anden tilfældig
naturbestemt eller overnaturlig faktor, som
ikke kunne kontrolleres. Gennem folkelige
bevægelser, opstand og omvæltninger,
samt med udarbejdelsen af den nye
forfatning (vedtaget i 2015) og lokalvalg,
der afholdes i 2017, er der sket store
forandringer i samfundet. Nepalesere har i
dag flere muligheder for at handle, påvirke
beslutninger og sørge for, at deres valgte
repræsentanter holdes ansvarlige. Danida
har bidraget til disse ændringer, dog skal
det understreges, at processen har været i
nepalesiske hænder.
• Afslutning af udviklingssamarbejde
giver anledning til at gennemføre
komparative erfaringsopsamlinger, med
henblik på bedre forståelse for hvad
virker.
• Regionale initiativer kan styrkes, som
f.eks. omkring tilpasning til klimaforan-
dringer, der påvirker vandløb og fælles
naturressourcer i Himalaya området.
• Erfaringer fra Nepal kan anvendes
med henblik på konflikthåndtering og
løsningsmuligheder.
• Vigtigheden af at bygge på de danske
”bløde” værdier, dvs. styrke rettigheder
for marginaliserede grupper, ligestilling,
bedre uddannelse, mv.
Anbefalinger
Evalueringen fører til fire anbefalinger:
Udenrigsministeriets kommentarer
Udenrigsministeriet hilser evalueringen
velkommen og noterer sig resultater og kon-
klusioner, der bekræfter den høje relevans af
det danske udviklingssamarbejde med Nepal
siden begyndelsen af 1990erne. Evalueringen
viser, at der har været væsentlige fremskridt
i en række sektorer med høj grad af bære-
dygtighed. Det er vigtigt at dokumentere
succeshistorier fra udviklingssamarbejdet
med Nepal, og evalueringen understreger
effektiviteten af udviklingssamarbejde over
en periode på ca. 25 år.
En række konklusioner fra evalueringen er
særligt bemærkelsesværdige:
• Undervejs har det været muligt at rea-
gere på sociale og politiske forandrin-
ger, samtidig med at opretholde stærke
forhold til vigtige regeringspartnere.
• Danida har været på forkant i donorko-
ordination og har haft godt samarbejde
med både bilaterale og multilaterale
udviklingspartnere i Nepal på forskel-
lige niveauer.
• Betydningen af beskyttelse og styrkelse
af marginaliserede og dårligt stillede
grupper som understreger værdien af en
rettighedsbaseret tilgang til udvikling.
Troværdigheden af de positive vurderinger
og konklusioner understøttes af den
stringente tilgang til evalueringen, hvor
scorer er givet til i alt 43 interventioner
i henhold til 8 kriterier. Imponerende
feltarbejde og mange interviews samt
anvendelsen af dokumentationen under-
bygger evalueringen. Det vil være nyttigt at
anvende casestudier i den endelige rapport
for at sikre formidling af resultaterne fra
udviklingssamarbejdet.
Initiativer, resultater og præstationer i
freds- og menneskerettighedsprogrammer,
i uddannelsessektoren, i by-og industri-
programmer samt i naturressourceforvalt-
ning er grundigt beskrevet med tilhørende
vurderinger og konklusioner. Det er vigtigt
at lære fra de vellykkede programmer.
Evalueringen finder nogle svagheder i
støtten til vedvarende energi, herunder
styringsproblemer og uregelmæssigheder
med anvendelse af midler, især i den afslut-
tende fase af Danidas støtte. Det er vigtigt
at vurdere resultater over en længere
periode (siden 1999). Danida har bidraget
til fremme at vedvarende energi-løsninger
i landdistrikter, som har ændret levevilkå-
rene for millioner af mennesker og påvirket
politikker, institutioner og bevidsthed.
Endelig er evalueringens anbefalinger
noteret, dog med det forbehold, at opfølg-
ning i Nepal bliver umulig, da udviklings-
samarbejdet er under afslutning. Dog kan
erfaringer vedrørende planlægning, fælles
finansiering, kompleksitet og konflikt-
løsning, samt anbefalinger der handler
om læring i forbindelse med afslutning af
bistand, de regionale initiativer og forsvar
af rettigheder for marginaliserede grupper,
anvendes i forbindelse med udviklingsind-
satser andetsteds. På denne måde er
evalueringen af udviklingssamarbejdet
med Nepal en værdifuld ressource, der kan
fremme forståelse for hvad virker, hvad der
ikke virker og hvorfor.