Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 182
Offentligt
1940787_0001.png
20. september 2018
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 2. oktober 2018
1) Forslag om quick fixes på momsområdet og grundlæggende elementer i det endelige
momssystem
-
Generel indstilling
KOM(2017)569 og KOM(2017)568
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Forslag om generel omvendt betalingspligt for moms
-
Generel indstilling
KOM(2016)811
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
3) Direktivforslag om nedsatte momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter
-
Politisk enighed
KOM(2016)758
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
4) Forslag og meddelelse vedr. bekæmpelse af hvidvask
-
Præsentation
KOM(2018)646, KOM(2018)645
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
5) Evaluering af det europæiske semester 2018
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Forberedelse af IMF- og G20-møder i Washington, 11.-13. oktober 2018
-
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Forslag til ændring af forordning om grænseoverskridende betalinger
-
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet 2. oktober 2018, men forventes sat på
dagsordenen for et kommende rådsmøde med henblik på vedtagelse
KOM(2018)163
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
8) Revision af forordning om Det Europæiske Udvalg for Systemiske Risici (ESRB)
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2017) 538
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2
5
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Samlenotat vedr. ECOFIN 2. oktober 2018
Dagsordenspunkt 5:
1. Resume
Evaluering af det europæiske semester 2018
På ECOFIN 2. oktober 2018 ventes en evaluering af det europæiske semester 2018.
Det europæiske semester 2018 blev afsluttet med den formelle vedtagelse af landespecifikke anbe-
falinger på ECOFIN 13. juli 2018. Landeanbefalingerne udpeger de enkelte EU-landes mest
presserende økonomisk-politiske reformudfordringer. Det europæiske semester 2019 ventes ind-
ledt med offentliggørelsen af Kommissionens vækstundersøgelse og varslingsrapport vedr. makro-
økonomiske ubalancer i november 2018. Vækstundersøgelsen og varslingsrapporten vil være
udgangspunkt for de økonomisk-politiske drøftelser og anbefalinger under det europæiske seme-
ster i 2019.
Det europæiske semester er løbende blevet udviklet siden dets introduktion i 2011. De landespe-
cifikke anbefalinger er blevet færre og mere fokuseret på de mest centrale udfordringer, den løben-
de bilaterale dialog mellem Kommissionen og EU-landene vedr. udfordringer og behov for refor-
mer er blevet forbedret, og senest har Kommissionen gjort tiltag mhp. at integrere den europæiske
søjle for sociale rettigheder i det europæiske semester.
Drøftelsen på ECOFIN forventes at fokusere på, hvordan semesteret bedst muligt kan bidrage
til at styrke reformindsatsen fremadrettet.
2. Baggrund
Det europæiske semester er den årlige ramme for drøftelser af de enkelte EU-
landes økonomiske politik og de økonomisk-politiske udfordringer for euroområ-
det og EU som helhed. Semesteret er endvidere rammen om proceduren for
makroøkonomiske ubalancer, som skal identificere lande med ubalancer i form af
tab af konkurrenceevne, uholdbare løn- og prisudviklinger, for høj privat og of-
fentlig gæld mv.
I forbindelse med afviklingen af det europæiske semester de seneste år, er der
generelt blevet introduceret flere tiltag mhp. at forbedre processen og øge det
nationale ejerskab i forhold til Kommissionens analyser og anbefalinger. Dialogen
og informationsudvekslingen mellem Kommissionen og EU-landene er bl.a. for-
søgt styrket, herunder gennem bilaterale kontakter mellem Kommissionen og de
enkelte lande og drøftelser af centrale elementer af landerapporterne inden offent-
liggørelsen. Kommissionen har også lagt op til stadig mere fokuserede landespeci-
fikke anbefalinger, således at anbefalingerne vedrører de mest presserende og al-
vorlige økonomisk-politiske udfordringer i de enkelte EU-lande.
Kommissionen har endvidere som opfølgning på Rådets tiltrædelse af søjlen for
sociale rettigheder i november 2017 taget tiltag mhp. at afspejle prioriteterne i
søjlen i det europæiske semester. Dette har bl.a. medført et styrket fokus på EU-
landenes socialøkonomiske udfordringer i Kommissionens landerapporter og
udkast til landespecifikke anbefalinger.
2
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Samlenotat vedr. ECOFIN 2. oktober 2018
1940787_0003.png
Det europæiske semester 2018 blev afsluttet med de landespecifikke anbefalingers
formelle vedtagelse på ECOFIN 13. juli 2018. Det europæiske semester 2019 ven-
tes indledt med offentliggørelsen af Kommissionens årlige vækstundersøgelse og
varslingsrapport vedr. makroøkonomiske ubalancer i november 2018, som indle-
der drøftelserne af landenes økonomiske politik i løbet af 2019, og som ECOFIN
vil vende tilbage til løbende over det kommende år.
3. Formål og indhold
På ECOFIN 2. oktober 2018 ventes en evaluering af det europæiske semester for
2018 samt en generel drøftelse af, hvordan det europæiske semester kan forbedres
fremadrettet mhp. at styrke reformimplementeringen og sikre nationalt ejerskab til
reformdagsordenen. Der kan i drøftelsen bl.a. blive lagt vægt på nogle af følgende
temaer og spørgsmål:
Den generelt høje kvalitet i Kommissionens analyser og løbende dialog med
EU-landene medvirker til at skabe nationalt ejerskab til landeanbefalingerne
og en fælles forståelse for EU-landenes respektive udfordringer og reform-
behov. Processerne kan dog fortsat forbedres, herunder bl.a. ved at Kom-
missionen sikrer rettidig offentliggørelse af analyser og anbefalinger, så der
bliver tilstrækkelig tid til politikdrøftelserne internt nationalt og efterfølgen-
de multilateralt med de øvrige EU-lande og Kommissionen.
Fokuseringen af landeanbefalingerne har bidraget til at skabe forståelse for
og fokusere drøftelserne på de mest presserende udfordringer i de enkelte
lande, men har også medført udeladelse af nogle reformområder i anbefa-
lingerne, herunder anbefalinger hvor der fortsat er behov for en indsats og
kan være samfundsøkonomiske gevinster at hente (fx energiområdet).
Nogle anbefalinger, herunder nogle anbefalinger vedr. makroøkonomiske
ubalancer, synes at være bortfaldet som følge af konjunkturforbedringer og
ikke strukturelle reformer, hvilket er uhensigtsmæssigt i de tilfælde, hvor
forbedrede realøkonomiske konjunkturer maskerer fortsatte strukturelle ud-
fordringer, som kan være skadelige for økonomierne, når konjunkturerne
vender igen.
Generelt bør Kommissionens sikre øget transparens om kriterierne for be-
slutninger om at optrappe og nedtrappe makroubalanceproceduren.
Kommissionen har inddraget den europæiske søjle for sociale rettigheder i
landerapporterne på en måde, der har sikret fortsat fokus på makroøkono-
miske ubalancer og de vigtigste reformprioriteter.
Der er fortsat forskellige meninger om, hvorvidt skattepolitiske udfordrin-
ger, herunder risiko for aggressiv skatteplanlægning, bør afspejles i Kom-
missionens rapporter og anbefalinger under det europæiske semester, eller
behandles i andre arbejdsspor under Rådet.
Der er også forskellige meninger om, hvor konkrete landeanbefalingerne
skal være mht. finanspolitiske stramningskrav og gældskrav.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet høres ikke om evalueringen af det europæiske semester 2018.
3
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Samlenotat vedr. ECOFIN 2. oktober 2018
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Evalueringen af det europæiske semester har ikke i sig selv samfundsøkonomiske,
erhvervsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Det europæiske semester og den fremadrettede udvikling heraf kan påvirke EU-
landenes arbejde med økonomiske reformer, der bidrager til sikring af holdbare
offentlige finanser samt velfungerende økonomier i landene og generelt understøt-
ter vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt en positiv vurdering af gennemførelsen af det europæiske
semester 2018. Der ventes også generel enighed om, at der løbende skal arbejdes
med yderligere at forbedre semestret ift. at styrke reformgennemførelsen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen deler den generelt positive vurdering af gennemførelsen af det euro-
pæiske semester 2018.
Det er en central prioritet for regeringen, at implementeringen af EU’s landespeci-
fikke anbefalinger styrkes for dermed at styrke potentialet for produktivitet, be-
skæftigelse og vækst og for at gøre de europæiske økonomier mere robuste over-
for nye kriser og ubalancer. Regeringen kan derfor generelt støtte tiltag under det
europæiske semester, der styrker EU-landenes gennemførelse af reformer på linje
med de landespecifikke anbefalinger.
Det er vigtigt, at den seneste positive økonomiske udvikling i EU ikke fjerner fo-
kus fra strukturelle udfordringer, men derimod bruges til strukturelle reformer,
adressering af ubalancer og opbygning af finanspolitiske buffere. Regeringen fin-
der generelt, at vurderinger af og anbefalinger til EU-landenes økonomier skal
bero på analyser af strukturelle forhold og udfordringer og ikke afhænge af den
aktuelle konjunktursituation.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Samlenotat vedr. ECOFIN 2. oktober 2018
Dagsordenspunkt 6:
Forberedelse af G20- og IMF-møder på Bali, Indone-
sien, 11.-13. oktober 2018
1. Resume
ECOFIN vil fastlægge den fælles EU-holdning til G20-mødet for finansministre og central-
bankchefer 11.-12.
oktober 2018 og EU’s fælles skriftlige erklæring til mødet i IMF’s mini-
sterkomité, IMFC, 12.-13. oktober 2018. Møderne afholdes i forbindelse med IMF- og Ver-
densbankens årsmøder på Bali, Indonesien, 12.-14. oktober
2018. Fra EU’s side lægges bl.a.
vægt på, at det økonomiske opsving bør benyttes til at genopbygge finanspolitiske råderum og
gennemføre reformer der øger den langsigtede vækst, og gør den mere inklusiv. G20 skal fremme
åbne markeder og bekæmpe protektionisme og unfair handelspraksis. På det finansielle område
skal der sikres fremskridt i færdiggørelsen og implementeringen af de aftalte reformer, og det
styrkede internationale skattesamarbejde bør forblive højt prioritet for G20. EU ventes at lægge
vægt på, at EU-landene
har bidraget betydeligt til IMF’s udlånskapacitet under krisen, og at
der skal tages højde for landes frivillige bidrag til IMF i forbindelse med den kommende reform
af IMF’s kvoter og stemmer.
2. Baggrund
Argentina overtog 1. december 2017 det roterende formandskab for G20 fra
Tyskland. Der afholdes topmøde for G20-landenes stats- og regeringschefer 30.
november og 1. december i Buenos Aires, Argentina. Japan har formandskabet
for G20 i 2019.
Hovedprioriteterne for det nuværende argentinske G20-formandskab er fremti-
dens arbejdsmarked i lyset af teknologiske forandringer samt mobilisering af pri-
vate investeringer i infrastruktur via udvikling af infrastruktur som finansiel aktiv-
klasse. Derudover søger det argentinske G20-formandskab at fremme løbende
G20-prioriteter, herunder færdiggørelse og implementering af reformer af den
finansielle regulering, fortsatte fremskridt i forhold til implementering af landenes
tilsagn om bekæmpelse af skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning inden
for selskabsbeskatningen samt implementering af partnerskabet med afrikanske
lande inden for rammerne af G20-initiativet
”Compact with Africa”.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes at fastlægge den fælles EU-holdning (Terms of Reference) til
G20-mødet for finansministre og centralbankchefer 11.-12. oktober 2018 og den
fælles skriftlige EU-erklæring
(statement) til mødet i IMF’s ministerkomité, IMFC,
12.-13. oktober 2018. EU ventes på G20- og IMF-møderne at lægge vægt på føl-
gende:
Global økonomi og økonomisk-politiske prioriteter
Fremgangen i den globale økonomi er fortsat stærk, selvom de negative risici er
steget. Fokus for den økonomiske politik bør være på genopbygning af finanspoli-
tiske råderum og reduktion af globale ubalancer, samtidig med at grundlaget for
den langsigtede vækst styrkes og gøres mere inklusiv via bedre sammensætning og
5
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Samlenotat vedr. ECOFIN 2. oktober 2018
kvalitet af de offentlige udgifter og indtægter, samt på gennemførelsen af struktu-
relle reformer.
Fra EU’s side ser man med bekymring på risikoen for eskalerende handelskonflik-
ter, som kan have store negative konsekvenser for sikringen af en stærk, inklusiv,
holdbar og balanceret vækst. G20 bør bekræfte forpligtelsen til at fremme åbne
markeder, bekæmpe protektionisme og unfair handelspraksis, samt fremme regel-
baseret multilateralisme og lige konkurrencevilkår for handel, investeringer og
intellektuelle rettigheder. Der er behov for styrket internationalt samarbejde, og
EU opfordrer G20-landene til at støtte en modernisering af Verdenshandelsorga-
nisationen WTO.
Infrastruktur
EU støtter G20-formandskabets prioritet i forhold til infrastruktur, herunder sær-
ligt udviklingen af infrastruktur som en aktivklasse, med henblik på at øge private
investeringer. Det er vigtigt at arbejdet fortsætter i henhold til den aftalte arbejds-
plan, særligt i forhold til styrket projektforberedelse og -standardisering samt
håndtering af risici og datamangler. Mens offentlig finansiering af infrastrukturin-
vesteringer fortsat er essentielt, er mobilisering af privat finansiering kritisk i for-
hold til at opnå holdbar infrastrukturudvikling. EU er parat til at dele erfaringerne
fra implementeringen af Investeringsplanen for Europa, som foreløbigt har gene-
reret samlede investeringer for 335 mia. euro.
Internationalt skattesamarbejde
EU finder det vigtigt, at der findes globale løsninger til beskatning af den digitale
økonomi, og man ser frem til ambitiøse, fair, effektive og fungerende globale løs-
ninger, som kan vedtages senest i 2020. På den baggrund ser EU frem til OECD’s
input i 2019, som kan skabe vej for enighed om en konsistent global tilgang. Selv-
om en global løsning foretrækkes, er mange lande interesserede i midlertidige til-
tag, som tager højde for relevante fremskridt i OECD-arbejdet. På den baggrund
har Kommissionen fremsat forslag vedr. beskatning af den digitale økonomi i EU
med henblik på at sikre en samhørig EU-tilgang og bidrage til de globale løsnin-
ger.
G20-arbejdet til sikring af skattegennemsigtighed bør intensiveres, herunder ved
at overveje obligatoriske indberetningsregler for rådgivere og andre mellemmænd
på skatteområdet, opdatere OECD’s liste over ikke-samarbejdsvillige
jurisdiktio-
ner og overveje defensive tiltag, samt ved nøje at overvåge landenes implemente-
ring af tilsagn i forhold til BEPS og de internationalt aftalte standarder for auto-
matisk informationsudveksling.
Finansiel regulering og Fintech
Reformer af den finansielle regulering skal forblive en prioritet for G20. EU er
forpligtet til at sikre fuld, rettidig og konsistent færdiggørelse og implementering
af de aftalte reformer. For at sikre lige vilkår for banker på globalt plan, og for at
understøtte den finansielle stabilitet, bør alle de største jurisdiktioner rettidigt im-
plementere aftalen om færdiggørelse af Basel III (”Basel IV”), og der ønskes fra
6
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Samlenotat vedr. ECOFIN 2. oktober 2018
1940787_0007.png
EU’s side fremskridt
i arbejdet i disse jurisdiktioner med at sikre robuste afvik-
lingsrammer for centrale modparter.
EU finder det derudover vigtigt, at der sikres fremskridt i arbejdet med at fremme
mulighederne og håndtere udfordringer og risici ved fintech, herunder relateret til
kryptovalutaer og cybersikkerhed, særligt med henblik på at fastlægge hvilken
form for internationalt samarbejde og multilaterale løsninger, der er nødvendig. I
den forbindelse støttes IMF’s og Verdensbankens
Bali Fintech Agenda,
som udgør
et nyttigt fælles grundlag for at vurdere behovet for
hvor nødvendigt
at kali-
brere nationale og multilaterale tiltag til at forbedre det finansielle systems funkti-
on og sikkerhed. EU støtter arbejdet i forhold til bæredygtig finansiering.
IMF og global finansiel governance
EU-landene støtter et stærkt, kvotebaseret og velfinansieret IMF i centrum for det
globale finansielle sikkerhedsnet. EU-landene er forpligtede til at arbejde for en
rettidig aftale i forbindelse med IMF-forårsmødet i april 2019, og senest i forbin-
delse med årsmødet i oktober 2019, om tilpasning af IMF’s permanente kvoteres-
sourcer (15. kvotegennemgang), herunder en mulig ny formel til fastlæggelse af
landenes kvote- og stemmeandele. Det skal betragtes som en integreret pakke, der
omfatter
aftaler om IMF’s samlede ressourcebehov, tilpasning af kvoteandele lan-
dene imellem samt drøftelser om kvoteformlen, og der lægges vægt på, at for-
handlingerne forankres i IMF’s egne organer. En forudsætning for fremskridt i
forhandlingerne er, at perspektiverne
i en forøgelse af IMF’s permanente kvote-
ressourcer klarlægges så hurtigt som muligt.
Fra EU’s side bemærkes det, at EU-landene
har bidraget betydeligt til at forøge
IMF’s udlånskapacitet under krisen, herunder via bilaterale lån til IMF. EU-
landene betoner vigtigheden af fair global byrdefordeling i sikringen af et velkapi-
taliseret IMF og lægger vægt på, at der skal tages højde for landes frivillige finan-
sielle bidrag til IMF i forbindelse med den kommende reform af IMF’s kvoter og
stemmer.
EU støtter arbejdet i IMF, Verdensbanken og G20 med at fremme gældsholdbar-
hed og -gennemsigtighed i lavindkomstlande. Det er afgørende, at både officielle
og private kreditorer tager højde for IMF’s og Verdensbankens gældsholdbar-
hedsvurderinger og respekterer de af IMF fastsatte gældslofter, når der træffes
beslutning om udlån til lavindkomstlande. EU opfordrer alle G20-lande til at im-
plementere de operative retningslinjer for holdbar finansiering, som G20 nåede til
enighed om i marts 2017, og at alle lande støtter selvevaluering af G20-landenes
opfyldelse af disse retningslinjer.
Endelig ventes EU at byde den kommende rapport fra G20’s særlige højniveau-
gruppe
1
for global finansiel governance velkommen. Rapporten ventes at indehol-
de konkrete forslag til
1)
hvordan de internationale finansielle institutioners arbej-
de kan styrkes og bedre samtænkes for at opnå større globalt udviklingsresultat;
2)
1
G20 Eminent Persons Group on Global Financial Governance
7
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Samlenotat vedr. ECOFIN 2. oktober 2018
hvordan det globale finansielle sikkerhedsnet kan styrkes for at sikre fordelene ved
åbenhed og international finansiel integration; samt
3)
G20’s fremtidige rolle i den
globale finansielle governance. EU lægger vægt på strukturerede og inklusive drøf-
telser af forslagene i G20 og i de øvrige relevante globale fora, herunder især IMF
og Verdensbanken.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Overordnet ventes IMF- og G20-arbejdet som helhed at have positive samfunds-
økonomiske konsekvenser, i det omfang det understøtter global økonomisk vækst
og beskæftigelse samt finansiel og økonomisk stabilitet.
Sagen har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene ventes generelt at kunne støtte den fælles EU-holdning til G20-mødet
11.-12. oktober og den fælles EU-erklæring til IMFC-mødet 12.-13. oktober.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at kunne støtte den fælles EU-holdning til G20-mødet og den
fælles EU-erklæring til IMFC-mødet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
8