Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 175
Offentligt
1937988_0001.png
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af en større
undersøgelse af lempelse af
revisionspligten
September 2018
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 175: Orientering om sager behandlet på Statsrevisorernes møde den 12. september 2018
1937988_0002.png
TILRETTELÆGGELSESNOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af lempelse af revisionspligten
30. august 2018
RN 706/18
I.
Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 20. juni 2018 om en undersøgelse af lem-
pelse af revisionspligten, jf. rigsrevisorlovens § 8, stk. 1. Dette notat beskriver, hvordan en
eventuel undersøgelse vil kunne tilrettelægges.
Undersøgelsen kan gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Statsreviso-
rerne i sommeren 2019.
II.
Baggrund
2. Statsrevisorerne har oplyst, at baggrunden for anmodningen er:
At Folketinget i 2012 lempede revisionspligten for små aktie-, anparts- og holdingselska-
ber mv. Formålet med loven var bl.a. at lette byrderne for små virksomheder. Med loven
blev der indført en erklæringsstandard for små virksomheder som alternativ til revision.
Samtidig fik små holdingvirksomheder (regnskabsklasse B) mulighed for at fravælge re-
vision, hvilket ligestillede dem med andre meget små virksomheder.
At det af bemærkningerne til lovforslaget bl.a. fremgik, at de økonomiske og administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet forventedes at være færre udgifter til revision på ca.
413 mio. kr. For det offentlige forventede man, at de økonomiske og administrative kon-
sekvenser ville medføre visse mindre udgifter til ændringer af selvangivelsessystemerne i
SKAT og behov for en øget indsats over for de selskaber, der var omfattet af de nye reg-
ler, i SKAT, svarende til ca. 10 årsværk. Endelig blev det vurderet, at undersøgelsen af
udviklingen i efterretteligheden i de berørte selskaber ville medføre et resursetræk på op
imod 20 årsværk.
At det efterfølgende er kommet frem, at SKAT i juni 2012 nærede en række betænkelig-
heder ved forslaget om at fritage mindre holdingselskaber for revisionspligt. SKAT udtryk-
te bl.a. bekymring om, at lempelsen af revisionspligten ville medføre en væsentlig svæk-
kelse af regelefterlevelsen på skatte- og afgiftsområdet med stigende skattegab til følge.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 175: Orientering om sager behandlet på Statsrevisorernes møde den 12. september 2018
1937988_0003.png
2
3. Statsrevisorerne har anmodet Rigsrevisionen om at undersøge:
Om Folketinget i 2012 fik de fornødne oplysninger om konsekvenserne af lempelsen af
revisionspligten for små aktie-, anparts- og holdingvirksomheder mv., herunder Skatte-
ministeriets og SKATs betænkeligheder.
I hvilken grad formålet i loven om at lette byrderne for mindre virksomheder er indfriet.
Hvilken betydning lempelsen af revisionspligten har haft for fejlforekomsten i de berørte
virksomheders selvangivelser og for virksomhedernes regelefterlevelse.
Hvordan SKAT og Erhvervsstyrelsen har ført tilsyn og kontrol med de berørte virksom-
heder. I den forbindelse ønskes det undersøgt, i hvilken grad SKAT og Erhvervsstyrel-
sen – som led i en styrket indsats – har anvendt data indberettet fra virksomhederne som
led i tilsynet med virksomhedernes regnskabsforhold og regelefterlevelse.
Hvor mange resurser SKAT og Erhvervsstyrelsen har anvendt i perioden 2012-2018 på
at overvåge og opdage uregelmæssigheder og svindel i de berørte virksomheder.
Hvilke positive og negative erfaringer SKAT og Erhvervsstyrelsen har haft med indførel-
sen af en erklæringsstandard for små virksomheder som alternativ til revision.
Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
III.
4. Vi vil gennemføre en undersøgelse af den lempelse af revisionspligten, som Folketinget
vedtog i december 2012, og som trådte i kraft den 1. januar 2013. Vi forventer, at undersø-
gelsen vil falde i 3 dele: Skatteministeriets og Erhvervsministeriets forberedelse, forvaltning
af og opfølgning på lempelsen af revisionspligten.
Revisionspligten for små virk-
somheder er lempet ad 2 om-
gange forud for den seneste
lovændring i 2012, som Stats-
revisorerne har bedt Rigsrevi-
sionen om at undersøge. Revi-
sionspligten blev første gang
lempet i 2006 og anden gang
i 2010.
I
første
del af undersøgelsen vil vi undersøge, hvilken viden Erhvervsministeriet havde om
de mulige konsekvenser af lovforslaget om en lempelse af revisionspligten i 2012. Vi vil sær-
ligt fokusere på de forhold, som Skatteministeriet og SKAT gjorde Erhvervsministeriet op-
mærksom på, herunder hvordan Erhvervsministeriet håndterede disse forhold i relation til
lovforslaget. I denne del af undersøgelsen vil vi også berøre, hvordan lovændringen fra 2012
adskiller sig fra de 2 tidligere lempelser af revisionspligten, der blev gennemført ved lovæn-
dringer i henholdsvis 2006 og 2010. Første del af undersøgelsen vil give Statsrevisorerne
det faktuelle grundlag for at kunne vurdere, om Folketinget i 2012 fik de fornødne oplysnin-
ger om konsekvenserne af lempelsen af revisionspligten. Første del af undersøgelsen vil
dermed adressere Statsrevisorernes første spørgsmål.
I
anden
del af undersøgelsen vil vi undersøge, hvordan SKAT og Erhvervsstyrelsen har for-
valtet lempelsen af revisionspligten og arbejdet med at sikre virksomhedernes regelefterle-
velse på området, herunder hvordan de 2 styrelser har tilrettelagt og gennemført tilsynet og
kontrollen med de virksomheder, der har fravalgt revision af årsregnskabet. Vi vil i den for-
bindelse undersøge, hvordan de 2 styrelser har anvendt data om og fra virksomhederne i
tilsyns- og kontrolarbejdet. Vi vil også undersøge, hvor mange resurser SKAT og Erhvervs-
styrelsen i perioden 2012-2018 har anvendt på at sikre regelefterlevelsen på området, bl.a.
ved at overvåge, forebygge og opdage uregelmæssigheder og svindel i de berørte virksom-
heder. Anden del af undersøgelsen vil besvare Statsrevisorernes fjerde og femte spørgs-
mål.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 175: Orientering om sager behandlet på Statsrevisorernes møde den 12. september 2018
1937988_0004.png
3
I
tredje
del af undersøgelsen vil vi undersøge Erhvervsministeriets og Skatteministeriets op-
følgning på lempelsen af revisionspligten. Vi vil undersøge, hvordan ministerierne selv har
fulgt op på, dels om lovens formål om at lette byrderne for små virksomheder er indfriet, dels
om loven har haft utilsigtede konsekvenser i form af flere fejl i årsregnskaberne og ringere
regelefterlevelse hos de virksomheder, der har fravalgt revision. Vi forventer at inddrage den
evaluering af lovændringen i 2012, som Erhvervsministeriet har igangsat, og som ventes of-
fentliggjort i oktober 2018. I denne del af undersøgelsen vil vi også se på ministeriernes er-
faringer med indførelsen af en erklæringsstandard for små virksomheder som alternativ til
revision. Tredje del af undersøgelsen vil besvare Statsrevisorernes andet, tredje og sjette
spørgsmål.
5. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne ske æn-
dringer i forhold til det skitserede oplæg.
Lone Strøm