Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 171
Offentligt
1937524_0001.png
Notat
Statens Ejendomssalg A/S’
portefølje, provenuer og bidrag til
finansiering af energiaftalen
Statens Ejendomssalg A/S (Freja) har til formål at videresælge faste ejendomme
fra den danske stat, regionerne og statslige selskaber til tredjepart med størst mulig
provenu. Staten og regionerne indskyder ejendomme, der ikke længere finder an-
vendelse, i Freja, hvorefter ejendommene videresælges, typisk efter en udviklings-
og salgsindsats.
Ved at samordne og effektivisere salget af statslige og visse regionale ejendomme
samt ved at specialisere sig i salg og udvikling af ejendomme har Freja bedre mu-
lighed for at skabe værdiforøgelse end de enkelte statslige institutioner og regio-
ner. Freja blev etableret i 1997 og fik i 2012 mulighed for at sælge nedlagte syge-
husejendomme for regionerne.
Freja er et aktieselskab med staten som eneejer, så merværdien af udviklings- og
salgsindsatsen for de statslige ejendomme tilfalder staten. Finansministeriet har
ressortansvar for ejerskabet med selskabet. Ved Frejas salg af regionernes nedlagte
sygehuse gælder, at statens risiko holdes på et minimum.
Finansministeriets indtægter og udgifter i forbindelse med indskud af statens faste
ejendomme i Freja optages under § 07.15.06. Statens Ejendomssalg A/S.
Frejas nuværende ejendomsportefølje
12. september 2018
Ved halvårsrapporten for 2018 (seneste opgørelse af finansielle nøgletal) bestod
Frejas ejendomsportefølje af 46 ejendomme til en samlet bogført værdi på 643,4
mio. kr.
De enkelte ejendomme i porteføljen fremgår af vedlagte bilag.
Frasalg og provenuer
Freja har i de to første kvartaler af 2018 gennemført i alt 18 endelige handler med
en samlet avance på 873,5 mio. kr. samt 13 handler på betingede vilkår, som ikke
er indtægtsført. Avancen opgøres som salgsprisen fratrukket dels købsprisen (be-
talt til staten ved indskud) og dels udviklings- og salgsomkostninger. Resultatet i 1.
halvår 2018 var på 662,4 mio. kr. efter skat, hvilket er det største halvårsresultat
siden Frejas etablering i 1997.
De enkelte handler i 2018 fremgår af vedlagte bilag.
Frasalg, avancer og resultater efter skat i perioden 2013-2017 fremgår af tabel 1.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Svar på spørgsmål stillet i Finansudvalget den 5. september 2018 vedr. Statens Ejendomssalg A/S’ (Frejas) ejendomsportefølje, provenuer og bidrag til finansiering af energiaftalen af 29. juni 2018. Spørgsmålet blev stillet den 5. september 2018 i forbindelse med teknisk gennemgang af forslag til finanslov for finansåret 2019.
1937524_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Frejas frasalg, avancer og resultater efter skat i perioden 2013-2017
Mio. kr.
Frasalg (antal)
Avance ved salg
Resultat efter skat
Udbytter til staten for regnskabsåret
2013
35
88
44
100
2014
34
437
299
300
2015
38
299
202
400
2016
24
612
457
400
2017
25
323
247
600
Anm.: Udbytter for ét regnskabsår udbetales i det efterfølgende finansår. Fx blev udbyttet for regnskabsåret 2014
på 300 mio. kr. udbetalt til staten som eneejer i finansåret 2015.
Kilde: Frejas årsrapporter.
Eventuelle udbytter fra Freja fastlægges i forbindelse med de årlige generalforsam-
linger og udbetales derefter til staten som eneejer. Statens indtægter fra udbytter
optages under § 07.15.01. Udbytte fra statslige selskaber. Løbende udbytter fra
statslige selskaber indregnes i de offentlige indtægter fra renter og udbytter og
bidrager dermed positivt til den offentlige saldo.
Bidrag til finansiering af energiaftalen
Det blev med Energiaftale af 29. juni 2018 (regeringen, S, DF, EL, ALT, RV, SF)
aftalt, at der udarbejdes en ny udbyttepolitik for Freja. Den nye udbyttepolitik
indebærer, at Freja har som målsætning at udlodde et årligt udbytte i størrelsesor-
denen 500 mio. kr. til staten som eneejer. Udbyttepolitikken tager afsæt i de nuvæ-
rende økonomiske udsigter for selskabet. Udbyttepolitikken tager endvidere afsæt
i, at kapitalstrukturen i selskabet er robust med en høj soliditetsgrad. Selskabet har
de senere år udloddet betydelige udbytter til staten som eneejer (jf. ovenfor) og
har samtidig haft et relativt højt likviditetsniveau. Den nye udbyttepolitik hviler på
en fælles ambition hos selskabet og staten om at understøtte en fortsat høj og
langsigtet værdiskabelse i selskabet.
Den nye udbyttepolitik for Freja indebærer et forventet merudbytte til staten på
100 mio. kr. årligt fra 2020 set i forhold til skønnet for forventede udbytter under
den hidtidige udbyttepolitik,
jf. tabel 2.
Merprovenuet medgår til finansiering af
energiaftalen.
Tabel 2
Merudbytter som følge af ny udbyttepolitik for Freja
Mio. kr. (2018-priser)
Skøn for udbytter på FL18
Skøn for udbytter per juni 2018 (hidtidige udbyttepolitik)
Skøn for udbytter per juni 2018 (ny udbyttepolitik)
Merudbytter ved ny udbyttepolitik ift. skøn for
udbytter per juni 2018 (hidtidige udbyttepolitik)
2015
300
-
-
-
2016
400
400
-
-
2017
500
400
-
-
2018
300
600
-
-
2019
300
600
600
-
2020
300
400
500
100
2021
300
400
500
100
2022
-
400
500
100
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 171: Svar på spørgsmål stillet i Finansudvalget den 5. september 2018 vedr. Statens Ejendomssalg A/S’ (Frejas) ejendomsportefølje, provenuer og bidrag til finansiering af energiaftalen af 29. juni 2018. Spørgsmålet blev stillet den 5. september 2018 i forbindelse med teknisk gennemgang af forslag til finanslov for finansåret 2019.
1937524_0003.png
Side 3 af 3
Den nye udbyttepolitik er som udgangspunkt varig, men udbyttepolitikken revur-
deres senest ved udgangen af 2023.
Finansieringsbidraget fra den nye udbyttepolitik for Freja fremgår af tabel 3.
Tabel 3
Provenumæssige konsekvenser sfa. ny udbyttepolitik for Freja
Mio. kr. (2018-priser)
Provenuvirkning
2018
25
2019
50
2020
50
2021
75
2022
100
2023
100
2024
100
2025
100
Anm.: I opgørelsen af den strukturelle saldo udglattes udbytteindtægterne via et 7-års glidende gennemsnit i de år,
der er omfattet af udgiftslofter (2018-2021 på tidspunktet for indgåelsen af energiaftalen).
Kilde: Energiaftalen (2018)