Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 170
Offentligt
1935823_0001.png
Europa-Parlamentet
2014-2019
Økonomi- og Valutaudvalget
2018/2033(INI)
18.6.2018
UDKAST TIL BETÆNKNING
om den økonomiske politik i euroområdet
(2018/2033(INI))
Økonomi- og Valutaudvalget
Ordfører: Hugues Bayet
PR\1156326DA.docx
PE623.743v02-00
Forenet i mangfoldighed
DA
DA
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 170: Invitation til interparlamentarisk møde om Det Europæiske Semester den 9. oktober 2018
PR_INI
INDHOLD
Side
FORSLAG TIL EUROPA-PARLAMENTETS BESLUTNING .............................................. 3
PE623.743v02-00
2/7
PR\1156326DA.docx
DA
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 170: Invitation til interparlamentarisk møde om Det Europæiske Semester den 9. oktober 2018
1935823_0003.png
FORSLAG TIL EUROPA-PARLAMENTETS BESLUTNING
om den økonomiske politik i euroområdet
(2018/2033(INI))
Europa-Parlamentet,
der henviser til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 121,
stk. 2, og artikel 136 samt protokol nr. 1 og protokol nr. 2,
der henviser til Kommissionens meddelelse af 23. maj 2018 om det europæiske
semester 2018 - Landespecifikke henstillinger (COM(2018)0400),
der henviser til sin beslutning af 14. marts 2018 om det europæiske semester for
samordning af de økonomiske politikker: Beskæftigelsesmæssige og sociale aspekter i
den årlige vækstundersøgelse 2018
1
,
der henviser til Kommissionens meddelelse af 7. marts 2018 om "Det europæiske
semester 2018: Vurdering af fremskridtene med strukturreformer, forebyggelse og
korrektion af makroøkonomiske ubalancer og resultater af de dybdegående
undersøgelser i henhold til forordning (EU) nr. 1176/2011" (COM(2018)0120).
der henviser til Kommissionens rapporter om hhv. den årlige vækstundersøgelse 2018
og varslingsmekanismen for 2018 og til udkastet til den fælles rapport om
beskæftigelsen 2018 samt til Kommissionens henstilling med henblik på Rådets
henstilling om den økonomiske politik i euroområdet,
der henviser til Kommissionens meddelelse af 16. november 2016 om "En positiv
finanspolitisk kurs i euroområdet" (COM(2016)0727),
der henviser til Den Europæiske Centralbanks lejlighedsskrift nr. 182 fra januar 2017
om en finanspolitisk kurs i euroområdet,
der henviser til Rådets henstilling af 23. januar 2018 om den økonomiske politik i
euroområdet,
der henviser til Rådets konklusioner af 23. maj 2018 om de dybdegående undersøgelser
og gennemførelsen af de landespecifikke henstillinger for 2016,
der henviser til Kommissionens europæiske økonomiske prognose
foråret 2018 af 3.
maj 2018,
der henviser til traktaten om stabilitet, samordning og styring i Den Økonomiske og
Monetære Union,
der henviser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1175/2011 af
16. november 2011 om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 om styrkelse af
overvågningen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske
1
Vedtagne tekster, P8_TA(2018)0078.
PR\1156326DA.docx
3/7
PE623.743v02-00
DA
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 170: Invitation til interparlamentarisk møde om Det Europæiske Semester den 9. oktober 2018
1935823_0004.png
politikker
1
,
der henviser til Rådets direktiv 2011/85/EU af 8. november 2011 om krav til
medlemsstaternes budgetmæssige rammer
2
,
der henviser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1174/2011 af
16. november 2011 om håndhævelsesforanstaltninger til at korrigere uforholdsmæssigt
store makroøkonomiske ubalancer i euroområdet
3
,
der henviser til Rådets forordning (EU) nr. 1177/2011 af 8. november 2011 om ændring
af forordning (EF) nr. 1467/97 om fremskyndelse og afklaring af gennemførelsen af
proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
4
,
der henviser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1176/2011 af
16. november 2011 om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer
5
,
der henviser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1173/2011 af
16. november 2011 om en effektiv håndhævelse af budgetovervågningen i
euroområdet
6
,
der henviser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 473/2013 af 21. maj
2013 om fælles bestemmelser om overvågning og evaluering af udkast til budgetplaner
og til sikring af korrektion af uforholdsmæssigt store underskud i medlemsstaterne i
euroområdet
7
,
der henviser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 472/2013 af 21. maj
2013 om skærpelse af den økonomiske og budgetmæssige overvågning af
medlemsstater i euroområdet, der har eller er truet af alvorlige vanskeligheder med
hensyn til deres finansielle stabilitet
8
,
der henviser til forretningsordenens artikel 52,
der henviser til betænkning fra Økonomi- og Valutaudvalget (A8-0000/2018),
der henviser til, at væksten i BNP for euroområdet ifølge Kommissionens prognoser lå
på 2,4 % i 2017 og vil falde en smule til 2,3 % i 2018 og til 2 % i 2019; der henviser til,
at den økonomiske vækst stadig er skrøbelig og forventes at stagnere på grund af de
mange udfordringer såsom højere oliepriser;
der henviser til, at ungdomsarbejdsløsheden i euroområdet i 2017 var på 18,8 % og var
særlig høj i Grækenland (43,6 %), Spanien (38,7 %) og Italien (34,8 %);
der henviser til, at Europa stadig har et enormt investeringsunderskud, selv om det har
A.
B.
C.
1
2
EUT L 306 af 23.11.2011, s. 12.
EUT L 306 af 23.11.2011, s. 41.
3
EUT L 306 af 23.11.2011, s. 8.
4
EUT L 306 af 23.11.2011, s. 33.
5
EUT L 306 af 23.11.2011, s. 25.
6
EUT L 306 af 23.11.2011, s. 1.
7
EUT L 140 af 27.5.2013, s. 11.
8
EUT L 140 af 27.5.2013, s. 1.
PE623.743v02-00
4/7
PR\1156326DA.docx
DA
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 170: Invitation til interparlamentarisk møde om Det Europæiske Semester den 9. oktober 2018
nydt godt af ekstraordinært lave renter i årevis, og finansieringsvilkårene fortsat er
meget gunstige;
1.
2.
3.
noterer sig Kommissionens landespecifikke henstillinger for 2018;
gentager, at det haster med at fortsætte kampen mod de uligheder, der hæmmer
økonomisk vækst;
er af den opfattelse, at det er nødvendigt med en vækstorienteret finanspolitik på
europæisk plan sammen med en passende pengepolitik for at styrke den europæiske
økonomi;
støtter fleksibilitet i gennemførelsen af stabilitets- og vækstpagten som foreslået af
Kommissionen i 2015; er af den opfattelse, at der er behov for meget mere fleksibilitet
for at booste investeringer og vækst i EU; opfordrer derfor til, at stabilitets- og
vækstpagten reformeres, og at der indføres en samlet finanspolitisk kurs i euroområdet;
mener, at udvikling af nye budgetmæssige redskaber med sigte på stabilisering og
konvergens i euroområdet vil være yderst vigtig for den økonomiske styring i
euroområdet for så vidt muligt at undgå en gentagelse af hændelser som dem, vi
allerede har oplevet i årene med den finansielle krise;
minder om Kommissionens tilsagn om at integrere gennemførelsen af målene for
bæredygtig udvikling i det europæiske semester; beklager, at denne dimension mangler
i de landespecifikke henstillinger for 2018;
minder om det vigtige i, at der er adgang til offentlige tjenester af god kvalitet og med
tilstrækkelige ressourcer;
insisterer på, at udgifterne til forskning og udvikling skal bringes tættere på EU 2020-
målene; opfordrer medlemsstaterne til at indføre passende politikker og tilvejebringe
investeringer til at sikre lige adgang til livslang uddannelse og læring;
minder om, at det er vigtigt at have en effektiv regulering af bank- og finanssektoren for
at afværge eventuelle nye kriser;
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Beskatning
10.
minder om, at bekæmpelse af aggressive skatteplanlægningsstrategier er afgørende for
at sikre en retfærdig behandling af skatteyderne, sikre de offentlige finanser, bevare den
sociale sammenhængskraft og bekæmpe ulighed;
glæder sig over Kommissionens henstilling om at revidere skattesystemerne i en række
medlemsstater, som udnyttes af multinationale selskaber, der anvender aggressiv
skatteplanlægning; insisterer på, at det er nødvendigt at gennemføre en ambitiøs
landeopdelt rapportering og et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag;
minder om, at det er nødvendigt at gennemføre henstillingerne fra
undersøgelsesudvalget om Panama-papirerne;
opfordrer til en styrket koordinering og harmonisering af beskatning med det formål at
5/7
PE623.743v02-00
11.
12
13.
PR\1156326DA.docx
DA
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 170: Invitation til interparlamentarisk møde om Det Europæiske Semester den 9. oktober 2018
mindske forskellene mellem medlemsstaterne over en tiårig periode og dermed gøre en
hvilken som helst virksomhedsflytning utiltrækkende;
Beskæftigelse og vækst
14.
bifalder Rådets henstilling om og Kommissionens bestræbelser på at tilskynde
medlemsstater med store overskud på betalingsbalancens løbende poster til at fremme
hurtigere lønstigninger, styrke investeringer og dermed skabe økonomisk ekspansion;
fremhæver, at væksten i reallønnen i den senere tid er sakket bagud i forhold til væksten
i produktiviteten, selv om der er sket forbedringer på arbejdsmarkedet; understreger i
lyset heraf, at der kan være plads til lønstigninger i visse sektorer og områder for at
sikre en god levestandard, også i lyset af, at det er nødvendigt at gøre noget ved
uligheder og fremme vækst;
noterer sig med bekymring stigningerne i oliepriserne for nylig, hvilket generelt
svækker væksten og øger inflationen; påpeger, at man i stedet for at sætte sin lid til
sæsonmæssige faktorer med henblik på bedring bør tilskynde til offentlige investeringer
og fremme den indenlandske efterspørgsel, eftersom det er den eneste måde, hvorpå den
europæiske økonomi kan gøres til et område med velstand;
minder om, at en undersøgelse for nylig fremhævede, at de virksomheder, der søger at
modstå lønpresset, spiller en afgørende rolle for de eksisterende overskud på
betalingsbalancens løbende poster i nogle medlemsstater;
insisterer på nødvendigheden af, at der i de landespecifikke henstillinger tages behørigt
hensyn til de 20 hovedprincipper og rettighederne med hensyn til at støtte fair og
velfungerende arbejdsmarkeder som skitseret i den europæiske søjle for sociale
rettigheder, der bør tjene som en rettesnor for en fornyet proces med opadgående
konvergens i retning af bedre arbejds- og levevilkår i Den Europæiske Union;
minder om, at det er nødvendigt med en styrket overvågning af den
beskæftigelsesmæssige og sociale situation i Europa og med passende og løbende
opfølgning på hvert eneste trin i det europæiske semester for at øge skabelsen af
kvalitetsjob og dermed opnå en intelligent, bæredygtig og inkluderende vækst;
deler Kommissionens bekymringer vedrørende udviklingen på boligmarkedet i visse
medlemsstater; understreger, at stigende renter og boligpriser indvirker på
husholdningernes private gæld; fremhæver, at denne gæld spiller en rolle for stabiliteten
i euroområdet; opfordrer Kommissionen til at tage initiativer på dette område i
overensstemmelse med henstilling nr. 19 i den sociale søjle;
15.
16.
17.
18.
19.
Investeringer og Samhørighedsfonden
20.
beklager dybt de foreslåede nedskæringer inden for samhørighedspolitikken, som
Kommissionen har fastlagt i sit forslag til den flerårige finansielle ramme; insisterer på,
at en mindskelse af den strukturelle støtte er i modstrid med EU's målsætning om at
styrke den økonomiske, sociale og territoriale samhørighed, bringer struktur- og
investeringsfondenes centrale betydning for stimuleringen af offentlige og private
investeringer i fare og ville sende et negativt signal til borgerne; minder om, at EU's
samhørighedspolitik har direkte indvirkning på borgernes liv;
6/7
PR\1156326DA.docx
PE623.743v02-00
DA
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 170: Invitation til interparlamentarisk møde om Det Europæiske Semester den 9. oktober 2018
21.
22.
23.
beklager, at Kommissionen gør en del af tildelingen af europæiske midler afhængig af
det europæiske semester og økonomisk styring;
fremhæver strukturfondenes centrale betydning for stimuleringen af de offentlige
investeringer i betragtning af deres kraftige multiplikatorvirkning;
advarer om, at jo længere den nuværende sparepolitik, som primært sigter på at mindske
udgifterne, varer ved uden en effektiv investeringsplan til at skabe indtægter gennem
vækst, social samhørighed og solidaritet, jo tydeligere bliver det, at Europas
økonomiske integration og velstand trues af den voksende sociale ulighed;
noterer sig det foreslåede program InvestEU, der har fokus rettet mod fire
hovedprioriteter for EU (bæredygtig infrastruktur, forskning, innovation og
digitalisering, små og mellemstore virksomheder og sociale investeringer); anmoder
om, at InvestEU-programmets fokus rettes mod projekter omhandlende effektive
ressourcer og dekarbonisering, og fremhæver behovet for at sikre en mere afbalanceret
fordeling af budgettet blandt medlemsstaterne og regionerne;
minder om, at fuldførelsen af ØMU'en kræver en stærk politisk vilje, effektiv styring
baseret på fællesskabsmetoden og demokratisk ansvarliggørelse samt bedre brug af de
til rådighed værende finansielle ressourcer;
understreger, at det er nødvendigt at finde den rette balance mellem finanspolitisk
ansvarlighed og solidaritet; er bekymret over de manglende ambitioner hvad angår
fastlæggelsen af de solidaritetsinstrumenter, der er nødvendige for at sikre ØMU'ens
bæredygtighed;
°
°
°
24.
25.
26.
27.
pålægger sin formand at sende denne beslutning til Rådet og Kommissionen.
PR\1156326DA.docx
7/7
PE623.743v02-00
DA