Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 147
Offentligt
1914365_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Danida
JUNI 2018
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af Danmarks støtte
til fremme og beskyttelse
af menneskerettigheder
Fremme af menneskerettighederne
har i årtier været en hjørnesten
i Danmarks internationale
engagement, og den danske indsats
i eksempelvis kampen mod tortur
eller for kvinders rettigheder er
påskønnet og efterspurgt rundt
omkring i verden.
Men hvad er det egentlig for tiltag,
initiativer og konkrete program-
mer, der kendertegner den danske
indsats? Hvad virker efter hensigten,
og er der noget i det bredspektrede
danske arbejde på menneskeret-
tighedsområdet, der skal revideres?
Det har konsulentfirmaet Nordic
Consulting Group A/S på vegne af
Udenrigsministeriet kortlagt i en
netop offentliggjort evaluering.
Evalueringen dækker tiårs-perioden
2006-2016 og fokuserer på to hoved-
områder: Den danske indsats for
retssikkerhed og bedre klageadgang
samt Danmarks kamp mod tortur.
Langt sejt træk for
retssikkerhed og bedre
klageadgang
Selv om arbejdet med at forbedre
retssikkerheden og sikre, at individer
har adgang til upartiske domstole, er
en af de sværeste udfordringer i det
internationale bistandssamarbejde,
har Danmark alligevel et par væsent-
lige flueben på resultatlisten.
Evalueringen fremhæver først og
fremmest retshjælp til fattige og
sårbare grupper som et vigtigt
indsatsområde for Danmark. Det
er et af de værktøjer, som Danmark
benytter sig mest af for at styrke rets-
sikkerheden rundt omkring i verden,
og indsatsen har givet resultater.
Dansk bistand har forbedret mulig-
heden for at få retshjælp i en række
af de udviklingslande, hvor Danmark
målrettet arbejder på at styrke retssik-
kerheden, konkluderer evalueringen.
Evalueringen sætter ikke tal på, men
fastslår, at det danske bidrag har haft
en ”markant betydning” for fattige og
marginaliserede befolkningsgrupper.
Indsatserne på retsområdet er
generelt godt udført, når mål og
delmål sammenholdes med de
faktiske resultater, fastslår evaluerin-
gen, der også noterer, at Danmark har
bidraget til at styrke det alternative
retsvæsen i en række udviklingslande.
Alternative domstole er udbredt i flere
af de udviklingslande, som Danmark
samarbejder med, og disse domstole
benyttes af folk på grund af mistillid
og/eller manglende adgang til det
officielle retsvæsen.
”Særlig følsomt”
Danmark har også bidraget til
en række resultater på et mere
overordnet niveau – herunder
kapacitetsopbygning i retsvæsenet
i samarbejdslande og reformer af
deres lovgivning, så den stemmer
overens med de internationale
menneskerettighedsstandarder.
Men her er Danmarks fingeraftryk
dog ikke så tydelige:
Samlet set er retssikkerheden på
det overordnede plan i Danmarks
partnerlande generelt ikke blevet
væsentlig bedre i de seneste år,
konstaterer evalueringen. Det er der
flere forklaringer på.
For det første er netop helt overord-
nede forbedringer af retssikkerheden
i et land et af de områder i udviklings-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 147: Offentliggørelse af evaluering af Danmarks støtte til fremme og beskyttelse af menneskerettigheder
1914365_0002.png
samarbejdet, som for alvor er svære
at måle og opgøre. Det skyldes blandt
andet, at fremskridt, tilbagegang eller
status quo bestemmes og påvirkes af
en lang række forskellige indikatorer
og forhold. Eksempelvis kan et land
godt på papiret få en bedre lovgivning
og større klagemuligheder for
borgerne, uden at retssikkerheden
bliver markant bedre, fordi lovene
ikke implementeres, eller fordi
dommerne kan bestikkes.
For det andet er arbejdet med rets-
sikkerhed og sikring af klageadgang
for alle et ”særligt følsomt” område,
som evalueringen udtrykker det. Det
er det, fordi stater – og især stater
uden et udbygget demokrati – ofte er
på vagt over for ekstern indblanding
i deres retsvæsen. Donorerne må
derfor være indstillet på en vedhol-
dende indsats over mange år, og her
er Danmark klædt godt på: Dels fordi
det danske bistandssamarbejde er
kendetegnet ved et ”værdidrevet,
fleksibelt, driftssikkert og troværdigt
langsigtet engagement,” fremgår det
af evalueringen. Dels fordi Danida har
et godt samarbejde med de danske
organisationer, som hver især får ros i
evalueringen for deres indsats.
Det er især fire organisationer,
evalueringen har kigget på: Institut
for Menneskerettigheder, DIGNITY
(Dansk Institut Mod Tortur), IRCT (Det
Internationale Rehabiliterings- og
Forskningscenter for Torturofre) og
IWGIA (International Work Group for
Indigenous Affairs).
mærkesag i dansk udenrigspolitik, og
internationalt opfattes Danmark som
den førende nation i arbejdet med at
komme torturen til livs rundt omkring
i verdens fængsler og afhøringslo-
Her kan Danmark
gøre det bedre
Mens evalueringen anerkender, at
bistandsarbejdet med retssikkerhed
er en særlig svær opgave, kommer
den med en række bud på, hvordan
Danmark kan drage nytte af indhø-
stede erfaringer. Blandt andet
at der er brug for målbare indika-
torer for den overførte viden og
kapacitet, som Danmark bidrager
til at udvikle og for den overord-
nede effekt, som indsatsen har.
• at der er behov for bedre doku-
mentation for de resultater, der
opnås.
• at større programmer, hvor
Danmark samarbejder med andre
donorlande, har større muligheder
for at nå i mål, da flere lande sam-
let har større påvirkningskraft over
for myndighederne og regeringen
i de lande, hvor retssikkerheden
halter.
at mindre bevillinger til specifikke
initiativer på den anden side har
givet Danmark en fleksibilitet, som
kan have en betydelig virkning.
• at Udenrigsministeriet mere syste-
matisk skal bruge de indhøstede
erfaringer i nye programmer.
Evalueringen peger også på, at
utilstrækkelig kapacitet på de
danske ambassader – som følge af
nedskæringer i Udenrigsministeriets
budget - kan påvirke administrationen
af programmerne og kapaciteten til at
monitorere dem. Et eksempel herpå
fremgår af en midtvejsevaluering
af et dansk program til støtte for
menneskerettighederne og god
regeringsførelse i Bangladesh,
påpeger evalueringen.
HVORFOR ER
RETSSIKKERHED VIGTIGT?
Arbejdet med at styrke
retssikkerhed i andre lande
– herunder adgangen til at få
sin sag prøvet ved uafhængige
domstole – er både politisk
følsomt og fyldt med faldgru-
ber.
Men retten til en retfærdig
rettergang er ikke alene en
ufravigelig menneskeret, som
blandt andet er nedfældet i
FN’s Verdenserklæring om
Menneskerettighederne. En
retfærdig rettergang – og
klageadgang for alle – høj
som lav - er ofte også en
forudsætning for, at folk til
fulde kan nyde og udøve deres
grundlæggende rettigheder.
SÅDAN ER EVALUERINGEN
BLEVET TIL
Gennemgang og analyse af
rapporter, strategier, guide-
lines, landerapporter, tidligere
evalueringer m.v. udarbejdet
af Danida. I alt omkring 450
dokumenter.
Interviews med ansatte
i Udenrigsministeriet og
med repræsentanter fra de
forskellige organisationer, som
Danmark samarbejder med i
forbindelse med indsatserne
på menneskerettighedsom-
rådet. Det drejer sig både
om repræsentanter fra FN,
andre donorer og samarbejds-
partnere i FN-regi, danske og
internationale NGO’er samt
relevante aktører i fire af
Danmarks samarbejdslande.
De fire lande er Uganda,
Burkina Faso, Niger og Tan-
zania, hvor evalueringsholdet
også har aflagt feltbesøg.
OVERORDNEDE
KONKLUSIONER PÅ
RETSSIKKERHEDS-
OMRÅDET:
• Dansk bistand har
forbedret muligheden for
at få retshjælp i en række
af de udviklingslande,
hvor Danmark forsøger at
forbedre retssikkerheden.
• Danmark har bidraget til
en række resultater på et
mere overordnet niveau
– herunder kapacitetsop-
bygning i retsvæsenet i
partnerlande og reformering
af lovgivning, så den
stemmer overens med de
internationale menneskeret-
tighedsstandarder.
Fire årtier mod tortur
Evalueringens overordnede kon-
klusion er klar og uden forbehold:
Danmarks indsats mod tortur virker.
Kampen mod tortur har i årtier
været en højprofileret, politisk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 147: Offentliggørelse af evaluering af Danmarks støtte til fremme og beskyttelse af menneskerettigheder
1914365_0003.png
TORTURKONVENTIONEN
FN’s konvention mod tortur og
anden grusom, umenneskelig
eller nedværdigende behan-
dling eller straf blev vedtaget
i 1984 og trådte i kraft tre år
senere.
163 lande ud af FN’s knap 200
medlemslande er statsparter til
konventionen.
Statsparternes implementering
af konventionen undersøges
løbende af FN’s torturkomité,
som ca. hvert 5. år eksaminerer
statsparternes overholdelse af
konventionen.
Danske diplomater står også
bag fremlæggelsen af tematiske
resolutioner i FN’s Menneskeret-
tighedsråd i Genève – blandt andet en
resolution, hvor FN’s medlemslande
har bekræftet det enkelte torturoffers
ret til rehabilitering for at bearbejde
traumerne.
Det er også under dansk ledelse, at
Menneskerettighedsrådet regelmæs-
sigt forlænger mandatet for FN’s
vagthund på torturområdet – FN’s
specialrapportør om tortur, som med
mandatet i ryggen tager på landebe-
søg og rapporterer til Menneskeret-
tighedsrådet om verdens tilstand på
torturområdet.
Og det er ifølge evalueringen ”et mål
for succes, at resolutionerne vedtages
ved konsensus”, efter de diplomatiske
sværdslag er udkæmpet i månedsvis
forud for vedtagelserne.
”Interviewede forhandlingsparter er
enige i, at det vedholdende danske
fokus på anti-torturdagsordenen har
været vigtig i arbejdet med ikke alene
at styrke resolutionerne, men hele
arkitekturen og FN-institutionerne,”
fastslår evalueringen.
stilles til ansvar for menneskeret-
tighedssituationen i deres respektive
lande.
Danmark gør – med evalueringens
ord - ”konsistent” brug af UPR-
processen for at sætte spotlyset på
de problemer, der fortsat er med at
efterleve det ellers ufravigelige forbud
mod tortur i en række af verdens
lande.
En unik model
Evalueringen fremhæver også
Danmarks rolle i at samle en mindre
gruppe lande fra forskellige ver-
denshjørner i en fælles indsats for at
holde kampen mod tortur højt på den
internationale dagsorden og gennem
dialog og samarbejde hjælpe stater
med at ratificere – altså forpligte sig
på – FN’s torturkonvention og sørge
for, at de implementerer og efterlever
den.
Initiativet, som Danmark står bag
sammen med Chile, Ghana, Indone-
sien og Marokko, kaldes Convention
Against Torture Initiative (CTI), og det
vurderes af alle de aktører – danske
som udenlandske – som evalueringen
har interviewet, som ”en unik model
for mellemstatsligt samarbejde på
torturområdet.”
Det unikke ved CTI er bl.a., at der er
medlemslande fra flere verdensdele,
med forskellige retlige traditioner og
på forskellige udviklingsniveauer, der
samarbejder i CTI. Arbejdsformen i
CTI er unik, fordi CTI faciliterer direkte
dialog mellem FN’s medlemslande
og udveksler erfaringer samt støtter
med kapacitetsopbygning. Det gør
det nemmere at komme i dialog med
besværlige og modstræbende lande
om at tilslutte sig FN’s torturkon-
kaler. Evalueringen fremhæver, at
Danmarks ”input bidrager klart med
indhold af værdi til de resultater,
der opnås” i den globale kamp mod
tortur.
Danmark gør brug af flere værktøjer
i indsatsen for at stoppe verdens
torturbødler. Det vigtigste redskab
er de resolutioner, som Danmark
systematisk og periodisk fremlægger
i FN – herunder den bredt dækkende,
såkaldte
omnibus resolution,
der
indskærper forbuddet mod tortur og
anden grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf.
Med denne resolution, som løbende
opdateres og tilføjes relevante facet-
ter og aspekter af torturforbuddet,
sørger Danmark for, at alle verdens
regeringer med jævne mellemrum
forpligter sig i den fortsatte kamp
mod tortur i FN’s Generalforsamling i
New York.
Gabestokken tages i brug
Et andet redskab, som Danmark
benytter sig af, er den såkaldte
UPR-proces. ”UPR” står for Universal
Periodic Review (på dansk Universelle
Periodiske Bedømmelse), og det er en
periodisk gennemgang af hvert enkelt
FN-lands overholdelse af menneske-
rettighederne.
Eksaminationerne afholdes i FN’s
Menneskerettighedsråd i Geneve, og
regeringerne i FN’s medlemsstater
skal på lige fod afrapportere om og
CTI
CTI er en forkortelse for Convention
against Torture Initiative, der er et
samarbejde mellem fem lande i en
kernegruppe.
Danmark var med til at samle lande-
gruppen tilbage i 2014, og formålet
er – ud over at få flere lande til at
bakke op om FN’s torturkonven-
tion – at sætte international fokus
på den praktiske gennemførelse og
implementering af konventionen.
Danmark tog initiativet sammen
med Chile, Ghana, Indonesien og
Marokko, og i dag har CTI en såkaldt
Group of Friends, der tæller knap 40
øvrige stater.
Danmark finansierer CTI’s sekretariat
og dets aktiviteter.
Allerede et års tid efter CTI blev
dannet, havde fire nye stater enten
ratificeret eller tilsluttet sig FN’s
torturkonvention, og en række stater
har trukket deres konventionsforbe-
hold tilbage.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 147: Offentliggørelse af evaluering af Danmarks støtte til fremme og beskyttelse af menneskerettigheder
1914365_0004.png
vention. Eksempelvis var Marokko i
CTI-regi i 2015 vært for en regional
konference for at diskutere, hvordan
tortur i politiets varetægt kan undgås.
Her deltog over 70 repræsentanter fra
Mellemøsten og Nordafrika, og det
er meget usandsynligt, at fremmødet
ville have været så stort, hvis det
havde været et rent dansk initiativ,
bemærker evalueringen.
Endelig er samarbejdet med og den
økonomiske støtte til en række danske
organisationer også et vigtigt værktøj
i Danmarks indsats mod tortur.
Evalueringen peger især på DIGNITY
(Dansk Institut Mod Tortur), der
blandt andet i Tunesien i tæt samar-
bejde med lokale partnere arbejder
med projekter, der skal forebygge
myndighedernes brug af tortur. IRCT
(Det Internationale Rehabiliterings- og
Forskningscenter for Torturofre) er
også en vigtig samarbejdspartner for
Udenrigsministeriet, og det samme
gælder Dansk Institut for Menneske-
rettigheder.
internationale indsats mod tortur.
Men netop samarbejdet mellem
Udenrigsministeriet og de danske
organisationer er et af de få områder,
hvor der ifølge evalueringen er plads
til forbedringer. Blandt andet er der
potentiale for at øge den strategiske
dialog mellem Udenrigsministeriet
i København og de forskellige
organisationer fra civilsamfundet.
Denne kontakt kommer i dag først og
fremmest til at handle om finansielle
emner og rammeaftalerne mellem
Udenrigsministeriet og organisatio-
nerne, påpeger evalueringsrapporten.
Konsekvensen er, at ministeriet ikke
drager tilstrækkelig nytte af den
akkumulerede ekspertise, som disse
organisationer ligger inde med,
hedder det i evalueringen.
Ligesom for retssektorprogrammerne,
fremhæver evalueringen også på tor-
turområdet en bekymring vedrørende
de besparelser, som Udenrigsministe-
riet har været igennem i de seneste
år: På grund af hyppige omorganise-
ringer og nedskæringer i budgettet
risikerer Udenrigsministeriet at miste
ekspertise på torturområdet, hvilket
vil underminere Danmarks indflydelse
internationalt.
Måske kan besparelserne og de
færre hænder i Udenrigsministeriet
ifølge evalueringen forklare, hvorfor
der ikke er tilstrækkelig samarbejde
mellem indsatsen på det internatio-
nale politiske niveau og den nationale
opfølgning og implementering.
Eksempelvis følges resolutionerne
ikke automatisk op af de danske
ambassader, og der synes ikke at
være nogen procedure for at bruge
dem som praktiske redskaber i den
bilaterale dialog.
Mindre tortur? Ja og måske
Mens Danmarks kamp mod tortur
med evalueringens ord har givet
”klare resultater” på det politiske
niveau – FN-resolutioner, CTI-
samarbejdet m.v. – er det svært at
måle, i hvilket omfang den danske
indsats konkret har ført til mindre
tortur rundt omkring i de lande, hvor
den forekommer.
Det er der er ingen studier, der faktisk
har vurderet. Men det vedholdende
danske engagement gennem de sene-
ste fire årtier ”bidrager til en platform
for dialog og ansvarlighed på natio-
nalt niveau,” fastslår evalueringen.
Besparelser kan koste dyrt
Samlet set har evalueringen ikke
mange kritiske, og slet ingen
alvorlige, bemærkninger til Danmarks
Udenrigsministeriets kommentar til evalueringen
Udenrigsministeriet er tilfreds
med evalueringen af menneskeret-
tighedsporteføljen, som falder på et
relevant tidspunkt i forhold til både
policy- og programarbejde for støtte
til menneskerettigheder. Evaluerin-
gen fremhæver, at Danmark har
været en relevant og profileret aktør
i støtten til menneskerettigheder, og
bekræfter at Danmark agerer som en
fleksibel, professionel og troværdig
partner på området. Udenrigsmini-
steriet er enig i hovedkonklusionerne
i evalueringen og noterer sig, at
evalueringen bekræfter Danmarks
førende rolle i kampen mod tortur,
som i årtier har været en politisk
mærkesag i dansk udenrigspolitik.
Evalueringen påpeger, at der er behov
for at styrke forbindelsen mellem
resolutionsarbejdet i multilateralt regi
og programarbejdet ude i landene.
Udenrigsministeriet er enig i, at der er
behov for at styrke dialogen mellem
ambassader, København og FN-missi-
onerne, således at policy-processer og
programarbejdet koordineres mere
målrettet.
Udenrigsministeriet er også
opmærksom på de udfordringer,
evalueringen peger på vedrørende
dokumentation af resultater på
menneskerettighedsområdet, og vil
styrke dokumentationen fremadrettet
samt den interne dialog herom.
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: Nordic Consulting Group (from iphoto.com)
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]