Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1914167_0001.png
19/2017
8igsrevisionens beretning om
veterinært laboratoriebyggeri
på DTU
afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger
1849
147.281
237
1976
114.6
22.480
908
Juni 2018
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0002.png
19 /
2017
Beretning om veterinært
laboratoriebyggeri på DTU
Statsrevisorerne fremsender denne beretning
med deres bemærkninger til Folketinget og
vedkommende minister, jf. § 3 i lov om
statsrevisorerne og § 18, stk. 1, i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2018
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres eventuelle bemærkninger Rigsrevisionens beretning til Folketinget og
vedkommende minister.
Uddannelses- og forskningsministeren samt transport-, bygnings- og boligministeren afgiver en redegørelse til be-
retningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministrenes redegørelser.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beretningen,
hvilket forventes at ske i november 2018.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles i Stats-
revisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar måned – i dette
tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2017, som afgives i februar 2019.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0003.png
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Telefon: 33 37 59 87
Fax: 33 37 59 95
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Rosendahls Lager og Logistik
Herstedvang 10
2620 Albertslund
Telefon: 43 22 73 00
Fax: 43 63 19 69
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.rosendahls.dk
ISSN 2245-3008
ISBN trykt 978-87-7434-568-8
ISBN pdf 978-87-7434-569-5
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0004.png
STATSREVISORERNES BEMÆRKNING
Statsrevisorernes bemærkning
BERETNING OM VETERINÆRT LABORATORIE-
BYGGERI PÅ DTU
Statsrevisorerne har anmodet Rigsrevisionen om denne undersøgelse efter anmod-
ning fra Finansudvalget. Baggrunden var, at Finansudvalget i forbindelse med be-
handling af fortroligt aktstykke B ikke kunne få oplyst, hvad 80,3 mio. kr. bevilget
på Akt 77 var blevet brugt til. Begge aktstykker havde til formål at finansiere nye
veterinære stald- og laboratoriefaciliteter på henholdsvis Statens Serum Institut
og Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Akt 77 gav DTU mulighed for at afholde
udgifter til byggeriet på i alt 142,1 mio. kr., hvoraf 80,3 mio. kr. skulle finansieres
af laboratoriepuljen og 61,8 mio. kr. af DTU.
Statsrevisorerne konstaterer, at de 80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen, som Fi-
nansudvalget bevilgede på Akt 77 til byggeri af veterinærlaboratoriet på DTU,
ikke er blevet anvendt. Årsagen er, at DTU annullerede byggeriet i maj 2017, da
byggeriet ikke kunne realiseres inden for den økonomiske ramme, og da det var
uklart, om DTU fremadrettet skulle varetage det veterinære beredskab.
Statsrevisorerne konstaterer også, at budgetvejledningen ikke indeholder regler,
der har forpligtet Uddannelses- og Forskningsministeriet til at orientere Finansud-
valget om, at laboratoriebyggeriet var annulleret. I forbindelse med Finansudval-
gets behandling af fortroligt aktstykke B gav Uddannelses- og Forskningsministe-
riet yderligere oplysninger vedrørende Akt 77. Der kunne dog på daværende tids-
punkt fortsat være anledning til tvivl om, hvorvidt DTU fremadrettet ville anvende
midlerne til at opføre veterinærlaboratoriet.
Statsrevisorerne bemærker:
At DTU forventer, at laboratoriebyggeriets forberedende faser samlet set vil
have kostet ca. 63 mio. kr.
At Bygningsstyrelsen, som forvalter laboratoriepuljen, vurderer, at der ikke er
hjemmelsgrundlag for at udbetale de 80,3 mio. kr. til DTU, da laboratoriet ikke
er opført. En udbetaling fra laboratoriepuljen til dækning af nogle af DTU’s om-
kostninger til de forberedende faser vil ifølge Bygningsstyrelsen kræve et nyt
aktstykke.
At DTU ikke er enig i Bygningsstyrelsens vurdering af udbetalingsbetingelser-
ne, og at en vurdering heraf afventer en anmodning fra DTU og en afgørelse fra
Bygningsstyrelsen.
STATSREVISORERNE,
den 20. juni 2018
Peder Larsen
Henrik Thorup
Klaus Frandsen
Søren Gade
Henrik Sass Larsen
Villum Christensen
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0005.png
STATSREVISORERNES BEMÆRKNING
Statsrevisorerne finder det relevant, at Uddannelses- og Forskningsministeriet vil
afgive et orienterende aktstykke til Finansudvalget i 2018, der bl.a. giver en status
på de 80,3 mio. kr.
Statsrevisorerne skal oplyse, at begrundelsen for at flytte opgaven vedrørende det
veterinære beredskab fra DTU til Københavns Universitet/Statens Serum Institut fra
2020 vil blive undersøgt i en kommende beretning.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0006.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.  Introduktion og konklusion
1.1.
 
Formål og konklusion
1.2.
 
Baggrund
1.3.
 
Revisionskriterier, metode og afgrænsning
1
 
3
 
4
 
2.  Udgifter til veterinærlaboratoriet på DTU
2.1.
 
Udbetaling af 80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen
2.2.
 
Orientering af Finansudvalget
Bilag 1. Statsrevisorernes anmodning
Bilag 2. Metodisk tilgang
Bilag 3. Ordliste
6
 
8
 
10
 
11
 
13
 
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0007.png
Undersøgelsen er en statsrevisoranmodning, og Rigsrevisionen afgiver derfor beretningen til Stats-
revisorerne i henhold til § 8, stk. 1, og § 17, stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af
19. januar 2012.
Rigsrevisionen har revideret regnskaberne efter § 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet og § 28. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet.
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre:
Uddannelses- og Forskningsministeriet:
Morten Østergaard: oktober 2011 - februar 2014
Sofie Carsten Nielsen: februar 2014 - juni 2015
Esben Lunde Larsen: juni 2015 - februar 2016
Ulla Tørnes: februar 2016 - november 2016
Søren Pind: november 2016 - maj 2018
Tommy Ahlers: maj 2018 -
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet:
Henrik Dam Kristensen: oktober 2011 - august 2013
Pia Olsen Dyhr: august 2013 - februar 2014
Magnus Heunicke: februar 2014 - juni 2015
Hans Christian Schmidt: juni 2015 - november 2016
Ole Birk Olesen: november 2016 -
Beretningen har i udkast været forelagt Uddannelses- og Forskningsministeriet og Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriet, hvis bemærkninger er afspejlet i beretningen. Derudover har Sundheds-
og Ældreministeriet og Miljø- og Fødevareministeriet haft lejlighed til at afgive bemærkninger til be-
retningsudkastet, da begge ministerier er nævnt i beretningen.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0008.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
1
1. Introduktion og
konklusion
1.1.
FORMÅL OG KONKLUSION
FORTROLIGT AKT-
STYKKE B
Fortroligt aktstykke B blev fore-
lagt Finansudvalget den 29. sep-
tember 2017 af Sundheds- og
Ældreministeriet og tiltrådt den
23. november 2017. Aktstykket
omhandler opførelse af en ny la-
boratoriebygning på Statens Se-
rum Institut, der skal bruges til
at varetage det veterinære be-
redskab fra 2020.
1. Denne beretning handler om Danmarks Tekniske Universitets (DTU) anvendelse af labo-
ratoriepuljemidlerne bevilget på Akt 77 25/4 2013 (herefter Akt 77). Midlerne blev bevilget
til at opføre nye veterinære laboratorie- og staldfaciliteter på DTU Lyngby Campus. Stats-
revisorerne anmodede Rigsrevisionen om undersøgelsen i januar 2018.
2. Statsrevisorerne har herved imødekommet en anmodning fra Finansudvalget om revi-
sionsmæssig bistand. Finansudvalget kunne i forbindelse med behandlingen af fortroligt
aktstykke B ikke få oplyst, hvad 80,3 mio. kr. bevilget på Akt 77 var blevet brugt til. Begge
aktstykker havde til formål at finansiere laboratoriebyggeri, der bl.a. skal bruges til at va-
retage det veterinære beredskab. Det fremgår af Finansudvalgets anmodning til Statsre-
visorerne, at udvalget derfor finder, at der er grundlag for at undersøge, om de med Akt 77
bevilgede midler er anvendt til byggeri på DTU.
3. Det fremgår af Akt 77, at formålet var at opføre en ny laboratoriebygning og dermed
gennemføre den sidste etape af DTU’s samlokaliseringsplan, som skulle resultere i en be-
sparelse og en modernisering af DTU Veterinærinstituttets laboratorier. DTU’s opførelse
af laboratoriet blev i aktstykket også begrundet med, at universitetet varetog det veteri-
nære beredskab. Besparelsen skulle derfor også bidrage til at skabe økonomisk balance i
DTU’s løsning af denne opgave.
DTU skulle finansiere det nye veterinærlaboratorie dels gennem midler fra den såkaldte
laboratoriepulje, dels gennem DTU’s egne midler. Laboratoriepuljen skulle finansiere 80,3
mio. kr., og DTU skulle finansiere den resterende udgift på 61,8 mio. kr. Akt 77 gav derved
DTU mulighed for at afholde udgifter på i alt 142,1 mio. kr. Bygningsstyrelsen administre-
rer laboratoriepuljen.
4. DTU begyndte det byggeforberedende arbejde på laboratoriet (bygning 205B) i decem-
ber 2013. Byggeriet blev forsinket ad flere omgange, og DTU besluttede i maj 2017 at an-
nullere opførelsen af laboratoriet, fordi DTU vurderede, at byggeriet ikke længere kunne
realiseres inden for den økonomiske ramme. Status er derfor, at DTU ikke har opført labo-
ratoriet.
DET VETERINÆRE
BEREDSKAB
DTU har siden 2007 varetaget
en del af det veterinære bered-
skab, som vedrører den forsk-
ningsbaserede myndighedsbe-
tjening på veterinærområdet,
for Miljø- og Fødevareministe-
riet.
NUMMERERING AF
BYGNING 205B
Veterinærlaboratoriet har væ-
ret nummereret på flere forskel-
lige måder. Bygningen vil blive
omtalt som bygning 205B i den-
ne beretning i overensstemmel-
se med de oplysninger, der tid-
ligere er blevet forelagt Folke-
tinget.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0009.png
2
INTRODUKTION OG KONKLUSION
LABORATORIEPULJEN
Laboratoriepuljen har til formål
at modernisere statens labora-
torier. Puljen stammer fra globa-
liseringsreserven, ejendomsvirk-
somhedens overførte overskud
fra perioden 2007-2010 og frem-
tidige overskud under den almin-
delige virksomhed. Puljen udmøn-
tes af Bygningsstyrelsen.
5. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om DTU har anvendt hele eller dele af bevil-
lingen på 80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen i overensstemmelse med Akt 77. Derudover har
vi undersøgt, om Uddannelses- og Forskningsministeriet har orienteret Finansudvalget om
væsentlige ændringer af laboratoriebyggeriet på DTU.
KONKLUSION
Rigsrevisionen konstaterer, at laboratoriepuljemidlerne på 80,3 mio. kr. bevilget på Akt 77
ikke er anvendt til byggeri af veterinærlaboratoriet på DTU. Bygningsstyrelsen har oplyst,
at styrelsen ikke forventer at udbetale de 80,3 mio. kr. til veterinærlaboratoriet, og at mid-
lerne forbliver i laboratoriepuljen, hvis de ikke udbetales.
Undersøgelsen viser, at byggeriet af veterinærlaboratoriet blev annulleret, og at Bygnings-
styrelsen derfor vurderer, at hjemmelsgrundlaget for udbetaling ikke er til stede. Undersø-
gelsen viser også, at Bygningsstyrelsen vurderer, at en eventuel udbetaling af de 80,3 mio.
kr. ville kræve et nyt aktstykke.
Undersøgelsen viser derudover, at Uddannelses- og Forskningsministeriet ikke er forplig-
tet til at orientere Finansudvalget om, at laboratoriebyggeriet er annulleret.
Undersøgelsen viser også, at Finansudvalget i forbindelse med udvalgets behandling af
fortroligt aktstykke B bad om oplysninger vedrørende anvendelsen af midlerne bevilget
på Akt 77. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at selv om Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet i den forbindelse gav yderligere oplysninger, kunne der på daværende tidspunkt
være anledning til tvivl om, hvorvidt DTU fremadrettet vil anvende midlerne til at opføre
veterinærlaboratoriet, der skal bruges til at varetage det veterinære beredskab frem til
udgangen af 2019.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har oplyst, at ministeriet forventer at afgive et ori-
enterende aktstykke til Finansudvalget i 1. halvår 2018, der bl.a. vil give en status på de
80,3 mio. kr. Rigsrevisionen anbefaler, at dette aktstykke indeholder en orientering om
annulleringen af veterinærlaboratoriet og om laboratoriepuljemidlerne bevilget på Akt 77.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0010.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
3
1.2.
BAGGRUND
6. Byggeriet af veterinærlaboratoriet på DTU Lyngby Campus udgjorde den 3. og sidste
etape af DTU’s samlokaliseringsplan. Samlokaliseringsplanen er nærmere beskrevet i
boks 1.
BOKS 1
DTU’S SAMLOKALISERINGSPLAN
Baggrunden for DTU’s samlokaliseringsplan er, at 5 sektorforskningsinstitutioner pr. 1. januar
2007 blev fusioneret med DTU. Formålet med fusionerne var at samle forskning, skabe syner-
gier og styrke undervisningen. For at opnå fusionernes mål om at styrke forskningen og under-
visningen besluttede DTU’s bestyrelse i 2011 – som led i vedtagelsen af budget- og handlings-
planen for 2012 med tilhørende moderniserings- og renoveringsplan – at samle hovedparten
af sine aktiviteter på 2 campusser i henholdsvis Lyngby og på Risø.
Det fremgår af Akt 42 18/12 2012, at DTU i forbindelse med samlokaliseringen skulle opføre et
sammenhængende Life Science & Bioengineering-kompleks. Derudover fremgår det, at sam-
lokaliseringen havde til formål at opnå en besparelse ved at modernisere DTU’s laboratorie-
faciliteter og at styrke forskningen ved at samle aktiviteter på DTU Lyngby Campus. Heraf be-
stod 3. etape af et særskilt laboratoriebyggeri.
Den samlede samlokaliseringsplan omfatter 3 etaper:
1. etape
DTU Space flytter fra Rockefellercenteret til DTU Lyngby Campus.
2. etape
DTU integrerer de laboratorietunge aktiviteter under DTU Fødevareinstituttet, DTU Aqua og
DTU Veterinærinstituttet med institutternes øvrige aktiviteter på DTU Lyngby Campus.
3. etape
DTU opfører en særskilt bygning i bygningskomplekset Life Science & Bioengineering på DTU
Lyngby Campus som erstatning for indeslutningsfaciliteterne på Lindholm. Bygningen skulle
indeholde nogle specialiserede indeslutningslaboratorier og forsøgsdyrsfaciliteter.
Det fremgår af Akt 42, at DTU skulle opføre ca. 30.000 m2 nybyggeri i forbindelse med etape
1-3. Heraf udgør det nye veterinærlaboratorie, som opføres i forbindelse med 3. etape, ca. 10 %
af det samlede areal.
Kilde: Akt 42 18/12 2012 og Akt 77 25/4 2013.
AKT 42 18/12 2012
Akt 42 vedrører 1. og 2. etape
af DTU’s samlokaliseringsplan.
Akt 42 gav hjemmel til, at DTU
kunne anvende laboratoriepul-
jemidler til samlokaliserings-
planen. Laboratoriepuljemid-
lerne for 1. etape er udbetalt,
mens udbetaling af midlerne til
2. etape afventer et endeligt
byggeregnskab. Bygningerne
opført i forbindelse med 1. og
2. etape blev indviet på DTU i
efteråret 2017.
7. Akt 77 omhandler 3. etape af samlokaliseringen og giver DTU mulighed for at anvende
80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen og 61,8 mio. kr. fra DTU’s egenfinansiering til at opføre
en bygning med nye veterinære laboratorie- og staldfaciliteter, der skulle anvendes af DTU
Veterinærinstituttet. Det fremgår af Akt 77, at DTU bl.a. ville opføre det nye laboratorie
for at opnå en besparelse på driften af laboratoriebygninger og for at kunne varetage det
veterinære beredskab, som DTU siden 2007 har varetaget for Miljø- og Fødevareministe-
riet.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0011.png
4
INTRODUKTION OG KONKLUSION
8. I 2013 begyndte DTU det byggeforberedende arbejde på laboratoriet. Byggeriet blev for-
sinket flere gange på grund af for høje budgetoverslag fra projektets rådgiver. DTU beslut-
tede i maj 2017 at stoppe byggeriet, da den afsluttende tilbudsrunde viste, at de forvente-
de omkostninger til byggeriet ville blive ca. 200 mio. kr. dyrere end forventet. Derudover var
det uklart, om DTU fremadrettet skulle varetage det veterinære beredskab.
Det fremgår af DTU’s foreløbige byggeregnskab, at universitetet har brugt ca. 52 mio. kr. på
byggeriets indledende faser. Det er fordelt dels på bogførte driftsudgifter i perioden 2012-
2017 med ca. 16,7 mio. kr., dels på udgifter til hovedprojektering og indgåede kontrakter
med ca. 35,3 mio. kr. Det fremgår endvidere af byggeregnskabet, at DTU bl.a. har afholdt
udgifter til byggeplads, totalrådgiver og advokatbistand. DTU har oplyst, at dette forbrug
er finansieret af universitetets driftsmidler.
Derudover har DTU oplyst, at universitetet har hensat 11 mio. kr. til forventede afslutnings-
udgifter. Samlet set forventer DTU dermed, at det forberedende arbejde på veterinærlabo-
ratoriet vil have kostet ca. 63 mio. kr.
1.3.
REVISIONSKRITERIER, METODE OG AFGRÆNSNING
Revisionskriterier
9. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om DTU har anvendt hele eller dele af bevil-
lingen på 80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen i overensstemmelse med Akt 77. Derudover har
vi undersøgt, om Uddannelses- og Forskningsministeriet har orienteret Finansudvalget om
væsentlige ændringer af laboratoriebyggeriet.
Vi lægger følgende revisionskriterier til grund for vores vurdering:
Hvilke betingelser der er for at få udbetalt laboratoriepuljemidlerne, om midlerne er
blevet udbetalt, og om midlerne kan udbetales på et senere tidspunkt.
Uddannelses- og Forskningsministeriets orientering af Finansudvalget skal være sket
i henhold til budgetvejledningens afsnit om orientering i forbindelse med væsentlige
ændringer af bygge- og anlægsprojekter.
Metode
10. Undersøgelsen omfatter navnlig Uddannelses- og Forskningsministeriet, herunder DTU,
og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, herunder Bygningsstyrelsen. Derudover har
Sundheds- og Ældreministeriet og Miljø- og Fødevareministeriet haft lejlighed til at afgive
bemærkninger til beretningsudkastet, da begge ministerier er nævnt i beretningen.
11. Undersøgelsen er baseret på en gennemgang af dokumenter fra og møder med Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet, DTU og Bygningsstyrelsen.
12. Undersøgelsens konklusion bygger på Rigsrevisionens vurdering af, om revisionskrite-
rierne er opfyldt.
13. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision, jf.
bilag 2.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0012.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
5
Afgrænsning
14. Undersøgelsen omfatter den del af Statsrevisorernes anmodning, der handler om, hvor-
vidt DTU har anvendt de bevilgede midler i overensstemmelse med Akt 77, herunder om DTU
har bygget et laboratorie. Undersøgelsen omhandler perioden 2013 - maj 2018.
15. Undersøgelsen omfatter ikke den del af Statsrevisorernes anmodning, der vedrører be-
grundelsen for at flytte opgaven vedrørende det veterinære beredskab og sagsforløbet i
den forbindelse. Flytningen af opgaven medfører bl.a., at der skal etableres et laboratorie
på Københavns Universitet/Statens Serum Institut, som overtager det veterinære bered-
skab fra DTU med virkning fra 2020. Rigsrevisionen planlægger at afgive en særskilt beret-
ning herom. Vi har valgt at behandle anmodningen i 2 undersøgelser for at afgive en beret-
ning til Statsrevisorerne om DTU’s anvendelse af bevillingen på Akt 77 allerede i juni 2018.
Derudover omfatter undersøgelsen ikke en vurdering af DTU’s håndtering af byggesagen
vedrørende laboratoriet, herunder tidsplan og budgettering.
16. Statsrevisorernes spørgsmål og angivelse af, i hvilke kapitler spørgsmålene bliver be-
svaret, fremgår af bilag 1. I bilag 2 er undersøgelsens metodiske tilgang beskrevet. Bilag 3
indeholder en ordliste, der forklarer udvalgte ord og begreber.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0013.png
6
UDGIFTER TIL VETERINÆRLABORATORIET PÅ DTU
2. Udgifter til veterinær-
laboratoriet på DTU
2.1. UDBETALING AF 80,3 MIO. KR. FRA LABORATORIE-
PULJEN
17. Vi har undersøgt, om DTU har fået udbetalt midler fra laboratoriepuljen til at dække sit
forbrug på veterinærlaboratoriet. Derfor har vi gennemgået, hvilke betingelser der er for at
få udbetalt midlerne, om midlerne er blevet udbetalt, og om midlerne kan udbetales på et
senere tidspunkt.
18. Betingelserne for, at Bygningsstyrelsen udbetaler laboratoriepuljemidlerne til DTU, frem-
går af:
Akt 42 18/12 2012
Akt 77 25/4 2013
Samejeoverenskomst om anvendelse af Unilabmidler på DTU fra september 2013, som
der henvises til i Akt 77
Aftale om proces for overførsel af laboratoriemidler fra Bygningsstyrelsen til DTU fra
november 2013.
Vores gennemgang viser, at det fremgår af Akt 42 og Akt 77, at bevillingen på 80,3 mio. kr.
er knyttet til opførelsen af laboratoriet – nærmere bestemt bygning 205B. Det fremgår af
Aftale om proces for overførsel af laboratoriemidler fra Bygningsstyrelsen til DTU,
at mid-
lerne først udbetales, når DTU indsender et endeligt byggeregnskab for laboratoriet til Byg-
ningsstyrelsen, og når styrelsen kan besigtige laboratoriet. Bygningsstyrelsen har derud-
over oplyst, at det ifølge betingelserne ikke er muligt at få udbetalt en del af bevillingen
fra laboratoriepuljen, medmindre laboratoriet er opført i henhold til samejeoverenskom-
sten.
SAMEJEOVERENS-
KOMSTEN
I forbindelse med anvendelse
af laboratoriepuljemidlerne på
DTU har DTU og Bygningsstyrel-
sen indgået en samejeoverens-
komst vedrørende byggerierne
for hver af samlokaliseringspla-
nens 3 etaper.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0014.png
UDGIFTER TIL VETERINÆRLABORATORIET PÅ DTU
7
Figur 1 viser processen frem mod udbetaling af laboratoriepuljemidlerne.
FIGUR 1
PROCESSEN FOR UDBETALING AF LABORATORIEPULJEMIDLERNE
DTU bygger laboratoriet i henhold til Akt 42, Akt 77 og samejeoverenskomsten.
1
DTU sender et endeligt byggeregnskab for laboratoriet til Bygningsstyrelsen og anmoder om en
udbetaling fra laboratoriepuljen.
2
Bygningsstyrelsen gennemgår byggeregnskabet.
3
Bygningsstyrelsen besigtiger bygningen.
4
Hvis byggeregnskabet og bygningen godkendes, udbetaler Bygningsstyrelsen et beløb svarende
til Bygningsstyrelsens andel af laboratoriet og maks. 80,3 mio. kr. bevilget på Akt 77.
5
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Bygningsstyrelsen.
19. Vores gennemgang af, om laboratoriepuljemidlerne på 80,3 mio. kr. er udbetalt til DTU,
viser, at det fremgår af Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
Status for anlægs- og
byggeprojekter, 2. halvår 2017,
at der er afsat 80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen til samlo-
kaliseringsplanens 3. etape på DTU. Derudover viser gennemgangen, at de 80,3 mio. kr. fort-
sat var en del af den samlede saldo for Bygningsstyrelsens hensatte tilsagn til DTU Cam-
pus Lyngby i februar 2018. Endelig har Bygningsstyrelsen oplyst, at midlerne fra laborato-
riepuljen ikke er udbetalt til DTU.
Bygningsstyrelsen forventer heller ikke, at DTU kan få udbetalt de 80,3 mio. kr. bevilget på
Akt 77, da laboratoriet ikke er blevet bygget. Dermed vurderer Bygningsstyrelsen, at der
ikke er hjemmel til at udbetale laboratoriepuljemidlerne. Bygningsstyrelsen har oplyst, at
en udbetaling fra laboratoriepuljen til at dække nogle af de udgifter, som DTU har haft i for-
bindelse med forberedelsen af laboratoriet, vil kræve et nyt aktstykke. Bygningsstyrelsen
har oplyst, at dette skyldes, at samejeoverenskomsten vedrører en færdiggjort bygning, og
at midlerne derfor ikke kan udbetales til at dække forberedelsesudgifterne til laboratoriet.
Bygningsstyrelsen vurderer også, at midlerne ikke kan udbetales til DTU til at dække udgif-
ter til andre laboratoriebygninger, fordi midlerne er bevilget til det specifikke laboratorie.
Ifølge Bygningsstyrelsen vil det derfor kræve et nyt aktstykke at få udbetalt midlerne til
andre laboratoriebygninger. Endelig har Bygningsstyrelsen oplyst, at de ubrugte midler for-
bliver i laboratoriepuljen, hvorefter de kan bevilges på et nyt aktstykke eller via de alminde-
lige regler for projekter under den statslig huslejeordning til modernisering af laboratorier.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0015.png
8
UDGIFTER TIL VETERINÆRLABORATORIET PÅ DTU
20. DTU har oplyst, at DTU opfatter 2. og 3. etape som et samlet byggeprojekt. Det er end-
videre DTU’s opfattelse, at laboratoriepuljemidlerne, som blev bevilget til laboratoriet på
Akt 77, burde kunne udbetales til DTU på baggrund af universitetets udførelse af samloka-
liseringsplanen, som bl.a. betyder, at DTU har opført en række nye laboratorier. DTU har end-
videre oplyst, at DTU forventer at anmode om udbetaling af de 80,3 mio. kr. til at dække ud-
gifter til laboratorier opført i forbindelse med 1. og 2. etape eller til andre laboratoriefaci-
liteter. Endelig har DTU oplyst, at det er DTU’s vurdering, at de ubrugte laboratoriepuljemid-
ler skal udmøntes til laboratorieinvesteringer på DTU.
21. Undersøgelsen viser, at DTU ikke har anmodet om at få laboratoriepuljemidlerne udbe-
talt, og at sagsbehandlingen i Bygningsstyrelsen ikke er begyndt. DTU har derfor ikke fået
udbetalt midler fra laboratoriepuljen, og de 80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen står hensat
hos Bygningsstyrelsen.
Undersøgelsen viser også, at Bygningsstyrelsen vurderer, at betingelserne for udbetaling
af midlerne ikke er opfyldt, fordi laboratoriet ikke er blevet bygget, og at hjemmelsgrund-
laget for udbetaling dermed ikke er til stede. Undersøgelsen viser dog, at DTU ikke er enig i
Bygningsstyrelsens vurdering af udbetalingsbetingelserne, og at denne uenighed endnu
ikke er løst. Det er dermed Rigsrevisionens opfattelse, at den eventuelle udbetaling af mid-
lerne afventer en anmodning fra DTU og dernæst Bygningsstyrelsens afgørelse heraf.
2.2.
ORIENTERING AF FINANSUDVALGET
22. Vi har undersøgt, om Uddannelses- og Forskningsministeriet har orienteret Finansud-
valget om væsentlige ændringer af veterinærlaboratoriet på DTU. I den forbindelse har vi
undersøgt, hvilke oplysninger Finansudvalget har modtaget om laboratoriebyggeriet på
DTU.
23. Det fremgår af budgetvejledningen, at Finansudvalget skal forelægges væsentlige æn-
dringer i bygge- og anlægsprojekter i finansårets løb, herunder hvis totaludgiften øges med
mindst 10 % eller mindst 10 mio. kr. Budgetvejledningen indeholder ikke retningslinjer for
forelæggelse for Finansudvalget, hvis midlerne ikke anvendes, eller hvis der er tale om en
ændring af, hvordan midlerne anvendes inden for hjemmelsgrundlaget.
24. Finansudvalget blev i 2013 forelagt aktstykke 77 af Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet. Akt 77 havde til formål at give DTU adgang til at afholde udgifter til opførelsen
af en laboratoriebygning. Det fremgår af Akt 77, at udgifterne skulle finansieres dels af
80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen, dels af DTU’s egenfinansiering. Derudover fremgår det
af Akt 77, stk. b, at den nye laboratoriebygning på DTU bl.a. skulle bruges til at varetage
det veterinære beredskab.
Finansudvalget blev i 2017 forelagt fortroligt aktstykke B af Sundheds- og Ældreministe-
riet. Aktstykket havde til formål at give Statens Serum Institut adgang til at afholde ud-
gifter til en ny laboratoriebygning. Det fremgår af aktstykket, at finansieringen skal ske
gennem Statens Serum Instituts optagelse af statsgaranterede lån. Det fremgår også af
stk. a i aktstykket, at laboratoriebygningen vil blive brugt til at varetage det veterinære
beredskab fra 2020.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0016.png
UDGIFTER TIL VETERINÆRLABORATORIET PÅ DTU
9
25. Finansudvalget stillede i forbindelse med udvalgets behandling af fortroligt aktstyk-
ke B en række spørgsmål, bl.a. vedrørende bevillingen på 80,3 mio. kr., som blev givet på
Akt 77. I den forbindelse kunne Finansudvalget ikke få oplyst, hvad beløbet på 80,3 mio. kr.
var blevet brugt til. Uddannelses- og Forskningsministeriet orienterede i et notat til Finans-
udvalget i november 2017 om, at de 80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen på daværende tids-
punkt ikke var udbetalt til DTU. Det fremgår også af notatet, at Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet forventer at forelægge et orienterende aktstykke om DTU’s anvendelse af labo-
ratoriepuljemidler i forbindelse med samlokaliseringsplanen. Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet har i forbindelse med Rigsrevisionens undersøgelse oplyst, at ministeriet for-
venter at forelægge aktstykket for Finansudvalget i 1. halvår 2018, hvis Bygningsstyrelsen
har afsluttet sagsbehandlingen vedrørende udbetalingen af laboratoriepuljemidlerne til
DTU. Det fremgår ikke af notatet til Finansudvalget, at laboratoriebyggeriet på DTU blev
annulleret i maj 2017.
26. Undersøgelsen viser, at Uddannelses- og Forskningsministeriet ifølge budgetvejled-
ningen ikke er forpligtet til at orientere Finansudvalget om annulleringen af laboratorie-
byggeriet.
Undersøgelsen viser også, at Finansudvalget i forbindelse med udvalgets behandling af
fortroligt aktstykke B har bedt om oplysninger vedrørende anvendelsen af midlerne bevil-
get på Akt 77. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at selv om Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet i den forbindelse gav yderligere oplysninger, kunne der på daværende tidspunkt
være anledning til tvivl om, hvorvidt DTU fremadrettet vil anvende midlerne til at opføre
veterinærlaboratoriet, der skal bruges til at varetage det veterinære beredskab frem til
udgangen af 2019.
Endelig viser undersøgelsen, at Uddannelses- og Forskningsministeriet forventer at afgive
et orienterende aktstykke, når Bygningsstyrelsen har afsluttet sagsbehandlingen vedrø-
rende udbetalingen af laboratoriepuljemidler til DTU’s samlokalisering. Det er Rigsrevisio-
nens opfattelse, at dette aktstykke bør indeholde en orientering om annulleringen af ve-
terinærlaboratoriet og om laboratoriepuljemidlerne bevilget på Akt 77.
Rigsrevisionen, den 13. juni 2018
Lone Strøm
/Mads Nyholm Jacobsen
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0017.png
10
STATSREVISORERNES ANMODNING
BILAG 1. STATSREVISORERNES ANMODNING
Undersøgelsen skal ifølge Statsrevisorerne
Vurdere begrundelsen for at flytte laboratoriet fra
DTU til Københavns Universitet og de økonomiske
konsekvenser heraf.
Undersøge sagsforløbet omkring etableringen af
et veterinært laboratoriebyggeri på DTU/Statens
Serum Institut, herunder hvordan bevillingen på
80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen er anvendt, og
om bevillingsreglerne er overholdt.
Vi undersøger
Vi undersøger ikke dette spørgsmål i
denne beretning.
Her besvares spørgsmålet
Spørgsmålet besvares i en
kommende beretning.
Vi undersøger, hvordan bevillingen på
80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen er an-
vendt, og om bevillingsreglerne er over-
holdt.
Vi undersøger ikke sagsforløbet omkring
etableringen af et veterinært laborato-
riebyggeri på DTU/Statens Serum Insti-
tut, da dette vil indgå i en særskilt be-
retning til Statsrevisorerne.
Vi undersøger, om DTU har anvendt de
med Akt 77 bevilgede midler til byggeri
på DTU.
Afsnit 2.1 og 2.2.
Spørgsmålet besvares i en
kommende beretning.
Undersøge, om de med Akt 77 bevilgede midler er
anvendt til byggeri på DTU.
Afsnit 2.1.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0018.png
METODISK TILGANG
11
BILAG 2. METODISK TILGANG
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om DTU har anvendt hele eller dele af bevillin-
gen på 80,3 mio. kr. fra laboratoriepuljen i overensstemmelse med Akt 77 25/4 2013. Der-
udover har vi undersøgt, om Uddannelses- og Forskningsministeriet har orienteret Finans-
udvalget om væsentlige ændringer af laboratoriebyggeriet.
Vi lægger følgende revisionskriterier til grund for vores vurdering:
Hvilke betingelser der er for at få udbetalt laboratoriepuljemidlerne, om midlerne er ble-
vet udbetalt, og om midlerne kan udbetales på et senere tidspunkt.
Uddannelses- og Forskningsministeriets orientering af Finansudvalget skal være sket
i henhold til budgetvejledningens afsnit om orientering i forbindelse med væsentlige
ændringer af bygge- og anlægsprojekter.
I undersøgelsen indgår navnlig Uddannelses- og Forskningsministeriet, herunder DTU, og
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, herunder Bygningsstyrelsen. Derudover har Sund-
heds- og Ældreministeriet og Miljø- og Fødevareministeriet haft lejlighed til at afgive be-
mærkninger til beretningsudkastet, da begge ministerier er nævnt i beretningen.
Undersøgelsen omhandler perioden 2013 - maj 2018.
Undersøgelsen bygger på en gennemgang af dokumenter. Vi har desuden holdt møder med
centrale aktører på området.
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter, herunder:
Akt 42 og Akt 77 om DTU’s samlokaliseringsplan på DTU Lyngby Campus
Samejeoverenskomst om anvendelse af Unilabmidler på DTU fra september 2013, som
der henvises til i Akt 77
Aftale om proces for overførsel af laboratoriemidler fra Bygningsstyrelsen til DTU fra
november 2013
DTU’s genopretningsplan
udvalgte regnskaber, årsrapporter og bestyrelsesmødereferater fra DTU
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets status for anlægs- og byggeprojekter fra
2. halvår 2017, Bygningsstyrelsens årsrapport for 2016 og kontoudtog vedrørende til-
sagn til DTU Campus Lyngby fra februar 2018
dokumenter fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, DTU og Bygningsstyrelsen ved-
rørende rammerne for DTU’s brug af laboratoriepuljemidlerne, DTU’s anvendelse af la-
boratoriepuljemidlerne, Uddannelses- og Forskningsministeriets orientering af Finans-
udvalget og status på byggeriet af det veterinære laboratorie
udvalgte dele af DTU’s korrespondance med Bygningsstyrelsen og Uddannelses- og
Forskningsministeriet om fx rammerne for udbetaling af laboratoriepuljemidlerne og
status på byggeriet af det veterinære laboratorie.
Formålet med gennemgangen af dokumenterne har bl.a. været at undersøge DTU’s even-
tuelle forbrug af laboratoriepuljemidlerne og betingelserne for udbetaling.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0019.png
12
METODISK TILGANG
Møder
Vi har holdt møder med:
Uddannelses- og Forskningsministeriet
DTU
Bygningsstyrelsen.
Formålet med møderne har bl.a. været at undersøge status på byggeriet af det veterinære
laboratorie, hvilke betingelser der ligger til grund for en eventuel udbetaling af laboratorie-
puljemidler og status for orientering af Finansudvalget. Derudover har vi holdt møder med
Miljø- og Fødevareministeriet.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision. Standar-
derne fastlægger, hvad brugerne og offentligheden kan forvente af revisionen, for at der
er tale om en god faglig ydelse. Standarderne er baseret på de grundlæggende revisions-
principper i rigsrevisionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 145: Beretning nr. 19/2017 om veterinært laboratoriebyggeri
1914167_0020.png
ORDLISTE
13
BILAG 3. ORDLISTE
Det veterinære
beredskab
Det veterinære beredskab omfatter forskning, rådgivning, diagnostik og laboratorieanalyser i for-
bindelse med overvågning og bekæmpelse af ca. 80 husdyrsygdomme. En del af det veterinære be-
redskab er den forskningsbaseret myndighedsbetjening på veterinærområdet, som er universiteter-
nes myndighedsbetjening til ministerierne i medfør af en aftale mellem det enkelte universitet og
ministerium.
En aftale mellem 2 eller flere parter, der sammen ejer en fast ejendom. DTU og Bygningsstyrelsen har
indgået en samejeoverenskomst om anvendelse af Unilabmidler på DTU vedrørende 3. etape af uni-
versitetets samlokaliseringsplan til opførelse af en ny bygning, som opdeles i 2 ideelle andele i for-
hold til hver parts finansiering af byggeriet ud fra det endelige byggeregnskab.
DTU’s bestyrelse besluttede i 2011 – som led i vedtagelsen af budget- og handlingsplanen for 2012
med tilhørende moderniserings- og renoveringsplan – at samle hovedparten af sine aktiviteter på
2 campusser i henholdsvis Lyngby og på Risø gennem en samlokaliseringsplan.
Sektorforskning er en offentligt finansieret forskningsaktivitet inden for en nærmere afgrænset del
eller sektor af den offentlige forvaltning. Sektorforskningen udføres af særlige sektorforskningsin-
stitutioner, der er selvstændige institutioner under en ressortministers ansvar. Sektorforskningen
har som hovedopgave på et fagligt forsvarligt grundlag at medvirke ved udviklingen af den eller de
sektorer, det enkelte ressortministerium har ansvaret for. 9 sektorforskningsinstitutter blev pr. 1. ja-
nuar 2007 sammenlagt med 5 universiteter, hvorfra der ydes forskningsbaseret myndighedsbetje-
ning til fagministerierne.
Det laboratorie, som Finansudvalget med Akt 77 giver tilslutning til bliver bygget i forbindelse med
DTU’s 3. etape af universitetets samlokaliseringsplan på DTU Lyngby Campus – også kaldet bygning
205B.
Samejeoverenskomst
Samlokaliseringsplan
Sektorforsknings-
institutter
Veterinærlaboratoriet