Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del Bilag 104
Offentligt
1880777_0001.png
Hvilke kvalifikationer er der
brug for i 2018 og i fremtiden
Jan Rose Skaksen
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0002.png
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0003.png
HVORFOR DENNE BOG?
• Vi bruger rigtig mange ressourcer på
uddannelse (ca. 6,1 procent af BNP)
• Anvendes de fornuftigt?
• Et ændret syn på uddannelse?
• Syn i 0’erne: Globalisering gør, at jo
mere uddannelse desto bedre
• Syn i 10’erne: Måske er ikke alt
uddannelse godt. Uddanner vi rigtigt?
• Bogen er input i denne debat
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0004.png
SAMFUNDSØKONOMISK ANALYSE
To eksperimenter:
(I) Niveau: 10.000 personer går fra
grundskoleuddannelse til at opnå et højere
uddannelsesniveau (uændret sammensætning)
(II) Sammensætning: 10.000 personer går fra at få en
humanistisk uddannelse til at få en teknisk uddannelse
(uændret niveau)
Analyseramme (modellen REFORM)
Uddannelse øger produktivitet
Uddannelsesvalg afhænger både af evner og
præferencer/motivation
Langsigtseffekter = 2030
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0005.png
MAKROØKONOMISKE EFFEKTER, TUSINDE KR.
PR. PERSON, DER ÆNDRER UDDANNELSE
1.000 kr. pr person
med ændret
uddannelse
BNP
120
100
80
60
40
20
0
Højere uddannelsesniveau
Ændret
uddannelsessammensætning
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0006.png
MODELANALYSE VERSUS FAKTISK
UDVIKLING
Ifølge modelberegning er mere uddannelse økonomisk set
en god investering – om end der er forskel på, hvor meget
forskellige uddannelser bidrager til BNP
Modelberegning baseres på en forenkling af virkeligheden
– men er der noget i faktisk udvikling, der tyder på
modstrid
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0007.png
UDDANNELSE, 35-39-ÅRIGE
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0008.png
ER DER TEGN PÅ OVERUDDANNELSE?
• Hvor mange arbejder under det niveau,
deres uddannelse normalt anvendes på?
• Hvad er løntabet ved det?
• Bemærk: det er ikke et spørgsmål, om
uddannelsen ex ante er en god investering
– det er et spørgsmål, om den ex post bliver
brugt
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0009.png
ANDEL, DER ARBEJDER UNDER NIVEAU
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0010.png
LØNTAB VED ARBEJDE UNDER NIVEAU
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0011.png
BESKÆFTIGELSE, 35-39-ÅRIGE
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0012.png
BESKÆFTIGELSE, LVU, 35-39-ÅRIGE
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0013.png
TIMELØNNINGER I FORHOLD TIL
UFAGLÆRTE, 35-39-ÅRIGE
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0014.png
TIMELØNNINGER LVU I FORHOLD TIL
UFAGLÆRTE, 35-39-ÅRIGE
FIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 104: Præsentationer fra Finansudvalgets høring om kvalificeret arbejdskraft fredag den 13. april 2018
1880777_0015.png
OVERORDNET POINTE
• Der er tilsyneladende fortsat en økonomisk
gevinst ved at investere i mere uddannelse
• Markedet er tilsyneladende rigtig god til at
anvende den uddannede arbejdskraft, der
er til rådighed
• Ud over specielle funktioner til den offentlige
sektor skal man nok være forsigtig med at
gætte på fremtidens behov