Færøudvalget
Til:
Dato:
Statsministeren
21. februar 2018
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
FÆU alm. del
I den seneste tid har begrebet selvbestemmelsesret været til diskussion
både i færøske og danske medier. Det har været fremført, at Danmark
har meddelt FN, at man respekterer Færøernes og Grønlands
selvbestemmelsesret. Gentagne gange henvises der også til, at skiftende
statsministre har sagt, at både regering og Folketing vil respektere
resultatet af en eventuel folkeafstemning om selvstændighed for
Færøerne.Der skelnes imidlertid i folkeretten mellem intern og ekstern
selvbestemmelsesret, jf. daværende udenrigsminister Martin Lidegaards
gennemgang af begreberne intern og ekstern selvbestemmelsesret fra
12. maj 2015: ”Den interne ret til selvbestemmelse er en ret for et folk
til inden for en eksisterende stat, lad os kalde den moderstaten, at nyde
visse rettigheder. Der er en række FN-dokumenter, der mere eller
mindre udførligt fastlægger indholdet af normen, men som så mange
andre folkeretslige regler er indholdet omdiskuteret. Nogle aspekter,
der ofte fremhæves, er dog mulighed for at deltage i den demokratiske
proces i moderstaten, beskyttelse mod at blive diskrimineret, retten til
at tale og modtage undervisning på sit eget sprog samt generelt at
opretholde sociale, kulturelle og religiøse traditioner, der er specifikke
for det pågældende folk. Kort sagt muligheden for inden for rammerne
af moderstaten og de rimelige rammer, dennes lovgivning måtte sætte, i
fællesskab at fastholde og dyrke folkets identitet. Der var altså den
interne ret til selvbestemmelse. Ved den eksterne ret til
selvbestemmelse forstås i almindelighed retten for et folk til at løsrive
sig fra moderstaten selv mod dennes vilje og til at danne sin egen
uafhængige stat. Dette eksterne aspekt af retten til selvbestemmelse har
et meget begrænset anvendelsesområde. Som folkeretslig norm har den
eksterne ret til selvbestemmelse således i hovedsagen fundet udtryk i
1/2