Rigsombudsmanden på Færøerne
Oversættelse af:
LMJ
Notat fra Lagtingets administration vedrørende forslag til lagtingslov om Færø-
ernes Forfatning
Ifølge § 57, stk. 1, nr. 1 i Lagtingets forretningsorden skal lagtingsformanden, efter at have fået
samtykke fra formandskabet ifølge § 15 i Lagtingets forretningsorden, henstille til Lagtinget om at
afvise forslag, der går imod loven om Færøernes styrelsesordning eller Lagtingets forretningsorden.
I dette notat er der kun taget stilling til, hvorvidt dette forslag vurderes at gå imod Færøernes styrel-
sesordning og Lagtingets forretningsorden. Der tages ikke stilling til, hvorvidt forslaget går imod
grundloven, hjemmestyreloven eller internationale aftaler, da dette ikke længere er en del af afvis-
ningsgrundlaget ifølge § 57 i Lagtingets forretningsorden. Administrationen mener dog, at forslaget
burde tage stilling til, hvilken status dette forslag har i forhold til grundloven, hjemmestyreloven
m.m., især fordi dette forslag, hvis det bliver sat i kraft, i længere tid kommer til at have virkning
ved siden af den gældende styrelsesordning, grundloven osv. Spørgsmålet bliver berørt kort i be-
mærkningerne på side 12, men dette er ikke særligt konkret.
Styrelsesordningen
Der er tale om en ny forfatning, der skal afløse den gældende lov om Færøernes styrelsesordning fra
1994, og det er derfor helt naturligt, at forslaget ændrer visse bestemmelser i den nuværende lov om
Færøernes styrelsesordning.
I § 57 i den nuværende lov om Færøernes styrelsesordning er det fastsat, at ændringer i loven skal
vedtages af to Lagting.
I dette forslag er der bestemmelser, der ændrer gældende bestemmelser i den gældende styrelses-
ordning. Der er herudover nye bestemmelser om forhold, der ikke er omtalt i den gældende lov om
Færøernes styrelsesordning.
Forfatningsforslagets ikrafttrædelse kan deles op i fire dele:
1) Den del, der omfatter de nye bestemmelser, træder i kraft efter, at Lagtinget har vedtaget
loven, og den derefter er vedtaget ved en folkeafstemning.
2) Den del, der skal afløse de nuværende bestemmelser i den gældende styrelsesordning,
træder i kraft med henvisning til § 57 i den nuværende styrelsesordning – dvs. den skal
vedtages to gange af Lagtinget (med valg imellem).
3) Bestemmelser vedrørende den dømmende magt træder ikke i kraft, før end den dømmen-
de magt er blevet et færøsk sagområde.
4) Loven anvendes i overensstemmelse med den gældende forfatningsretslige stilling, indtil
der måtte blive truffet beslutning om at oprette Færøerne som en selvstændig stat. Dvs. at
en del af bestemmelserne i forslaget ikke har virkning, og det er tvivlsomt, hvornår de får
virkning, eller om de på noget tidspunkt overhovedet får virkning.
Der skal gøres opmærksom på, at ikrafttrædelsesbestemmelserne efter denne model er temmelig
indviklede, og det er ikke mindst forvirrende, at det ikke klart fremgår, hvad der er gældende og fra
hvornår. Men på trods af dette så vurderes det ikke, at bestemmelserne er i direkte modstrid med
gældende lov om Færøernes styrelsesordning, og der er derfor ikke tale om grund til afvisning pga.
dette.