Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del EU-note E 24
Offentligt
1884734_0001.png
Beskæftigelsesudvalget og Europaudvalget
EU-konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
23. april 2018
Kontaktperson:
Lotte Rickers Olesen
Lokalnr: 3330
En europæiske arbejdsmarkedsmyndighed
Sammenfatning
Som et led i søjlen om sociale rettigheder foreslår Kommissionen at
oprette en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed. I virkeligheden er
der tale om et nyt agentur, der skal bidrage til bedre håndhævelse af
EU-regler om den fri bevægelighed, koordinering af sociale sikrings-
ydelser mv. Forslaget introducerer ingen nye rettigheder eller forplig-
telser for hverken virksomheder eller borgere.
Hvad handler forslaget om og hvad er formålet?
Kommissionen har fremlagt et forslag om at oprette en europæisk arbejdsmar-
kedsmyndighed (ELA).
1
Det overordnede formål er at styrke retfærdig mobilitet
af arbejdskraft i EU gennem bedre håndhævelse af EU-regler om fri bevæge-
lighed for arbejdstagere og tjenesteydelser.
Ræsonnementet er, at der ikke er behov for ny lovgivning, men for at EU-reg-
lerne implementeres og håndhæves bedre
bl.a. gennem mere viden om reg-
lerne. Kommissionen foreslår derfor, at en europæisk arbejdsmarkedsmyndig-
hed skal have følgende funktioner:
1
KOM(2018)131 fremsat den 13. marts 2018
EU-note - 2017-18 - E 24: EU-note om en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed
1884734_0002.png
formidle oplysninger til personer og virksomheder om regler, rettighe-
der og pligter i forbindelse med arbejdsmarkedsmobilitet
støtte EU-landenes samarbejde om håndhævelse af EU-regler på
tværs af grænserne bl.a. gennem fælles og samordnede tilsyn
mægle mellem EU-landenes myndigheder i tilfælde af uenigheder.
Hvilke opgaver skal en arbejdsmarkedsmyndighed løse?
koordinere fælles og samordnede tilsyn, som nationale myndigheder står
for. Det kan f.eks. være inspektioner hos en global virksomhed i flere
lande samtidigt. Ansatte i den europæiske arbejdsmarkedsmyndighed
kan evt. deltage som støtte i de fælles tilsyn
mægle mellem nationale myndigheder i sager, hvor der er uenighed om
anvendelsen af EU-lovgivningen
sikre bedre adgang til information for borgere og virksomheder om regler,
rettigheder og pligter i forbindelse med fri bevægelighed for arbejdstagere
og udstationering
sikre bedre samarbejde og udveksling af information
herunder elektro-
nisk
mellem nationale myndigheder bl.a. gennem nationale forbindel-
sesofficerer, der skal tilknyttes myndigheden
udarbejde analyser og risikovurderinger om grænseoverskridende ar-
bejdsmarkedsmobilitet
støtte kapacitetsopbygning af nationale tilsynsmyndigheder gennem vej-
ledning, gensidig inspiration og træning
facilitere samarbejde mellem relevante aktører i sager med alvorlige ar-
bejdsmarkedsforstyrrelser på tværs af grænserne, f.eks. omstrukturerin-
ger i storskala eller store projekter i grænseområder.
Bliver myndigheden overstatslig?
Til trods for betegnelsen myndighed lægger Kommissionen ikke op til at oprette
en overstatslig EU-myndighed. Der er tale om et agentur, hvis beføjelser ikke
har overstatslig karakter. De fælles tilsyn og samordning af tilsyn kan eksem-
pelvis ikke ske uden accept fra myndighederne i de lande, hvor tilsynet skal
udføres, og tilsyn skal ske i henhold til national lovgivning i det berørte land.
Når det handler om arbejdsmarkedsmyndighedens rolle som mægler i tvister
mellem nationale myndigheder, kan arbejdsmarkedsmyndigheden kun komme
med anbefalinger. Det står ikke klart, om begge landes myndigheder skal give
samtykke til mæglingsforsøget, eller om det er tilstrækkeligt, at det sker på an-
modning fra det ene EU-lands myndighed. Arbejdsgivere og enkeltpersoner
skal fortsat bruge nationale tjenester og EU-tjenesten SOLVIT, men der ligger
EU-note - 2017-18 - E 24: EU-note om en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed
også en mulighed for, at arbejdsmarkedsmyndigheden af eget initiativ tager
sager op på grundlag af en anmodning fra SOLVIT. I så fald skal det ske efter
aftale med alle de berørte landes myndigheder.
Forslaget om arbejdsmarkedsmyndigheden introducerer ikke nye rettigheder
eller forpligtelser for virksomheder eller borgere. Forslaget berører ikke EU-lan-
denes beføjelser, forpligtelser eller ansvar til f.eks. at regulere, mægle eller
overvåge arbejdsmarkedsrelationer på nationalt plan.
Det kan minde om politisamarbejdet Europol, der også er et agentur med nati-
onale forbindelsesofficerer, og som også kan bistå i fælles operationer på EU-
landenes territorier, hvis de nationale myndigheder er indforståede, og i over-
ensstemmelse med national lovgivning i det pågældende land.
Hvilken sammenhæng er der med eksisterende organer på
området?
Der er allerede en lang række mekanismer, samarbejdsfora og agenturer i EU
på arbejdsmarkedsområdet, hvor nationale myndigheder kan koordinere. En
europæisk arbejdsmarkedsmyndighed skal samle og erstatte nogle af disse,
mens andre skal fortsætte parallelt.
En europæisk arbejdsmarkedsmyndighed skal overtage tekniske og operatio-
nelle opgaver fra følgende organer, som nedlægges:
Ekspertudvalget for udstationerede arbejdere
Det faglige udvalg for fri bevægelighed for arbejdstagere
Koordinationskontor for EURES (Det Europæiske Arbejdsformidlings-
net), som nu varetages af Kommissionen
Den europæiske platform til imødegåelse af sort arbejde
Teknisk udvalg, revisionsudvalget og forligsudvalget under Den Admi-
nistrative Kommission for Koordinering af Sociale Sikringsordninger
En europæisk arbejdsmarkedsmyndighed skal supplere og samarbejde med
følgende organer, som altså fortsætter parallelt:
Det Europæiske Institut til Forbedring af Leve- og Arbejdsvilkår (Euro-
found), som ligger i Dublin, og hvis rolle er at bidrage med forsknings-
baseret input til udviklingen af sociale og arbejdsrelaterede politikker
Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur (EU-OSHA), som er et informati-
onsagentur i Bilbao for sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen
Det Europæiske Center for Udvikling af Erhvervsuddannelse (Cede-
fop), som ligger i Thessaloniki
Det Europæiske Erhvervsuddannelsesinstitut (ETD) i Torino, som støt-
ter menneskelig udvikling i
EU’s
nabolande
EU-note - 2017-18 - E 24: EU-note om en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed
1884734_0004.png
De rådgivende komitéer for koordinering af sociale sikringsydelser og
for fri bevægelighed af arbejdstagere.
Fakta om en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed
Hvor:
Kommissionen lader det være op til EU-landene at beslutte, hvor myn-
digheden fysisk skal placeres.
Hvor mange medarbejdere:
140, inkl. nationale forbindelsesofficerer.
Hvilken status:
Myndigheden etableres som et EU-agentur med status af en
juridisk person.
Hvad koster det:
Der foreslås et budget på 50,9 mio. euro årligt, når myndighe-
den er fuld operationel i 2023.
Hvor skal pengene komme fra:
Omkostninger under den nuværende finansielle
ramme (dvs. frem til udgangen af 2020) vil blive dækket delvis gennem omforde-
ling af eksisterende aktiviteter på området (70 pct.), delvis af margenen for ufor-
brugte midler vedr. beskæftigelse (30 pct.). Finansieringen efter 2020 vil blive
fastlagt i forbindelse med den samlede finansielle ramme for 2021-2027.
Udover midler fra EU-budgettet lægger Kommissionen op til følgende indtægter:
Eventuelt frivillige bidrag fra EU-landene
Bidrag fra tredjelande, der deltager i myndighedens arbejde
Beløb der opkræves fra publikationer eller andre ydelser.
Hvilke reaktioner har forslaget vakt?
Dansk Arbejdsgiverforening mener, at:
2
den frie bevægelighed fungerer godt: vi har allerede redskaberne til at
sikre arbejdstagernes rettigheder i den forbindelse
et europæisk arbejdsmarkedsagentur ikke er et oplagt middel til at nå
målet om transparente regler og fair konkurrence på det indre marked
der ikke bør oprettes et agentur med overstatslige beføjelser, der er-
statter de nationale arbejdstilsyn
at nærhedsprincippet samt nationale, sociale modeller og tilsynsformer
skal respekteres, da det sociale område er national kompetence
2
Regeringens
grund- og nærhedsnotat,
april 2018
EU-note - 2017-18 - E 24: EU-note om en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed
1884734_0005.png
det skal afklares, på hvilket grundlag de nationale arbejdsmarkedsmyn-
digheder skal kunne foreslå
og det europæiske arbejdsmarkeds-
agentur kan iværksætte
fælles inspektioner
agenturet skal kun kunne mægle mellem lande efter forespørgsel og
samtykke fra de involverede medlemslande
arbejdsmarkedets parter i en dansk sammenhæng har en særlig rolle i
forbindelse med håndhævelse af løn og arbejdsvilkår.
det er positivt, at oprettelsen af agenturet ikke vil føre til nye rettigheder
og pligter, hverken for individer eller arbejdsgivere
også repræsentanter fra nationale sociale parter skal deltage i den fo-
reslåede interessentgruppe.
BusinessEurope mener, at:
3
man med dette forslag bør undgå en bureaukratisk og dyr overstruktur,
idet der allerede findes flere mekanismer på området
det foreslåede antal ansatte er betragteligt og budgettet er meget stort
betegnelsen myndighed ikke er den rette og sender et forkert signal.
LO, FTF og Akademikerne mener, at:
4
det er positivt med et forslag om et europæisk arbejdsmarkedsagentur,
der søger at imødegå social dumping og lette koordineringen for de
borgere og virksomheder, der opererer på tværs af grænserne i EU
det er afgørende, at et europæisk arbejdsmarkedsagentur etableres i
fuld respekt for de nationale arbejdsmarkedsmodeller og arbejdsmar-
kedets parters autonomi på nationalt plan. Organisationerne er i den
forbindelse tilfredse med, at det fastslås i forslagets betragtning 35
at det er positivt, at arbejdsmarkedsagenturet ikke får kompetence til
at udføre inspektioner på egen hånd
de medlemsstater, der ikke ønsker at medvirke ved en fælles inspek-
tion, skal forklare årsagen til afvisningen
også repræsentanter fra nationale sociale parter skal deltage i den fo-
reslåede interessent-gruppe.
ETUC (fagforeningerne på europæisk plan) mener, at:
5
der længe har været behov for et sådant initiativ
det er en delikat balance mellem respekt for national kompetence og
effektiv håndhævelse, idet håndhævelse er et nationalt anliggende,
mens virksomhederne er internationale, og at der derfor behov for
samarbejde om håndhævelse.
det er et spørgsmål, hvorvidt fælles inspektioner skal være frivillige
fagforeningerne bør involveres mere i dette forslag.
4
Synspunkter fremført på årlig konference:
European Labour Law
i Trier den 22.-23. marts 2018
Henvendelse af fra LO, FTF og Akademikerne
vedr. europæisk arbejdsmarkedsmyndighed den
18. april 2018
5
Synspunkter fremført på årlig konference:
European Labour Law
i Trier den 22.-23. marts 2018.
3
EU-note - 2017-18 - E 24: EU-note om en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed
1884734_0006.png
Den danske regering mener, at:
6
de dele af forslaget, der kan bidrage til en styrket grænseoverskridende
håndhævelse af EU-retten, er positive
det er helt centralt, at et nyt agentur ikke ændrer på kompetenceforde-
lingen mellem EU og medlemsstaterne. Der må ikke tilføres agenturet
overstatslige beføjelser, og agenturets opgaver skal begrænse sig til at
forbedre håndhævelsen af eksisterende regler.
Er nærhedsprincippet overholdt?
Kommissionen argumenterer for, at nærhedsprincippet er overholdt. Det vil
sige, at området ikke kunne reguleres bedre nationalt eller lokalt, fordi:
information til borgere og virksomheder om rettigheder og pligter ved
aktiviteter på tværs af EU-landene bør koordineres på EU-plan for at
være sammenhængende, klare og effektive
medlemslandene ikke kan handle på egen hånd, når det handler om
at koordinere sociale sikringsydelser til borgere, der bevæger sig på
tværs af grænserne
en koordineret tilgang på EU-plan til at støtte samarbejde mellem nati-
onale myndigheder om håndhævelse af EU-regler er bedre end en
række bilaterale aftaler mellem medlemslandene.
Regeringen er enig med Kommissionen.
7
Udover Folketinget er 10 nationale parlamenter i færd med at foretage et nær-
hedstjek af dette forslag. Folketinget har frem til den 21. maj 2018 til at påpege
eventuelle problemer med nærhedsprincippet i en begrundet udtalelse til Kom-
missionen.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter Fol-
ketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herunder
lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at yde
upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Folketin-
gets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
6
7
Regeringens
grund- og nærhedsnotat,
april 2018
Regeringens
grund- og nærhedsnotat,
april 2018