Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 958
Offentligt
1936467_0001.png
Den 10. september 2018
MFVM 628
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for bromadiolon,
etofenprox, paclobutrazol og penconazol i eller på specifikke produkter
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III
og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for fire aktivstoffer i en række
afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af
maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger for stofferne bromadiolon, etofenprox,
paclobutrazol og penconazol. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes
op, maksimalgrænseværdier, der sættes ned, nye maksimalgrænseværdier der etableres og
maksimalgrænseværdier der fastsættes til detektionsgrænsen. Der er gennemført risikovurderinger
af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne
vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet
har også foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til
sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 19. september 2018. En vedtagelse af forslaget
vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den
tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, artikel 18, stk. 1, litra b og artikel 49, stk. 2
i pesticidrammeforordningen.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 958: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for bromadiolon m.fl.
1936467_0002.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 19. september 2018.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på
EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr.
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog
foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle
maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder og produkter af animalsk oprindelse. Så længe der ikke er fastlagt en
maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk
fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er
udtryk for en nultolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden eller
produktet. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider, som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet
anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid
på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 958: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for bromadiolon m.fl.
1936467_0003.png
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture
Organization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og
bilag V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne bromadiolon, etofenprox,
paclobutrazol og penconazol.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående
liste over
baggrund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Afgrøder/Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
3
Bromadiolon
Samtlige afgrøder og animalske
produkter
Etofenprox
Etofenprox
Etofenprox
Citrusfrugter, fedt og spiselige
slagtebiprodukter (undtagen lever og
nyre) fra svin, kvæg, får, geder, heste og
andre opdrættede landdyr samt mælk fra
kvæg og heste
Kastanjer, hasselnødder, kernefrugter,
abrikoser, kirsebær, blommer, druer,
jordbær, stængelfrugter, blåbær,
tranebær, solbær, ribs og stikkelsbær
samt figner, kaki, granatæbler, kartofler,
hvidløg, kepaløg, tomater, søde
peberfrugter, auberginer, agurk,
cucurbitae med ikke spiselig skræl,
sukkermajs, blomsterkål, rosenkål,
hovedkål, bladkål, kålrabi, bønner med
og uden bælg, linser, ærter, lupiner, korn
og i muskel, lever og nyre fra svin, kvæg,
får, geder, heste og andre opdrættede
landdyr samt i mælk fra får og geder og i
honning og andre biavlsprodukter
Fedt og spiselige slagtebiprodukter fra
fjerkræ samt fugleæg
Maksimalgrænseværdien
foreslås uændret fastsat til
detektionsgrænsen, som
overføres til bilag V.
Maksimalgrænseværdien
foreslås sat op
3
Maksimalgrænseværdien
foreslås sat ned
3
Ny maksimalgrænseværdi
foreslås fastsat. Maksimal-
grænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
3
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 958: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for bromadiolon m.fl.
1936467_0004.png
Pesticid
Afgrøder/Produkter
Foreslåede ændringer
Paclobutrazol
Penconazol
Penconazol
Penconazol
Citrusfrugter, trænødder, kernefrugter,
stenfrugter, bær og små frugter, diverse
frugter med spiselig skræl og ikke spiselig
skræl (små og store) samt oliven til
oliefremstilling,
Ferskner, druer, cucurbitae med ikke
spiselig skræl
Kernefrugter, abrikoser, jordbær, solbær
og ribs, cucurbitae med spiselig skræl,
artiskokker, te og humle
Kirsebær, blommer og stikkelsbær
Maksimalgrænseværdien
foreslås sat ned
Baggrund
for
ændring
3
Maksimalgrænseværdien
foreslås sat op
Maksimalgrænseværdien
foreslås sat ned
Ny maksimalgrænseværdi
foreslås fastsat. Maksimal-
grænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
3
3
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske
konsekvenser. Ligeledes medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for
forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering
af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.
Der arbejdes i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 958: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for bromadiolon m.fl.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af
pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for
indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de
foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være
kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til
fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som
fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på
bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til
bilag V. Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i
beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,
herunder bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5