Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 957
Offentligt
1936459_0001.png
Den 10. september 2018
MFVM 629
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III, IV og V til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for chlorantra-
niliprol, clomazon, cyclaniliprol, fenazaquin, fenpicoxamid, fluxastrobin,
lambda-cyhalothrin, mepiquat, løgolie, thiacloprid og valifenalat i eller på spe-
cifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III
IV og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 11 aktivstoffer i en
række afgrøder og produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af
maksimalgrænseværdier på baggrund af tilpasning af en EU-grænseværdi til en grænseværdi fast-
sat i Codex Alimentarius for stoffet lambda-cyhalothrin, indførelse af importtolerancer for stofferne
chlorantraniliprol og fenpicoxamid, overførsel af stoffet mepiquat fra lovligt behandlet korn til
svampe samt nye anvendelser for stofferne clomazon, cyclaniliprol, fenpicoxamid, fluxastrobin,
mepiquat, løgolie, thiacloprid og valifenalat. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænsevær-
dier, der sættes op, nye maksimalgrænseværdier, der etableres, og maksimalgrænseværdier, der
fastsættes til detektionsgrænsen. Løgolie er et basisstof, der tilføjes til bilag IV, som er en liste over
pesticider og basisstoffer, der ikke skal fastsættes en grænseværdi for, fordi restindhold af stofferne
ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko. Der er gennemført risikovurderinger af Den Euro-
pæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet har også foreta-
get en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige
betænkeligheder. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF) den 19. september 2018. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et
uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter at støtte forslaget. Det bemærkes, at rege-
ringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012
forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksi-
malgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III, IV og V til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 957: Notat om komitésag om ændring af grænseværdi for chlorantraniliprol m.fl.
1936459_0002.png
eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv
91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1, artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 18, stk. 1, litra b i
pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF),
forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis
kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og
Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) den 19. september 2018.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på
EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog fore-
taget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte produkter. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en nultolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 957: Notat om komitésag om ændring af grænseværdi for chlorantraniliprol m.fl.
1936459_0003.png
1) Nye anvendelser af pesticidmidler og basisstoffer i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider,
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid, ændret anvendelse af et pe-
sticid på en afgrøde eller godkendelse af et basisstof.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III, IV
og V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne chlorantraniliprol, cloma-
zon, cyclaniliprol, fenazaquin, fenpicoxamid, fluxastrobin, lambda-cyhalothrin, mepiquat, løgolie,
thiacloprid og valifenalat.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I
skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over bag-
grund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
2
1
3
2
1 og 2
1
Chlorantraniliprol
Clomazon
Cyclaniliprol
Fenazaquin
Fenpicoxamid
Fluxastrobin
Humle
Kamille og jordbærblade
Alle
Mandler
Bananer, rug og hvede
Hvidløg, rapsfrø, hørfrø,
valmuefrø, sæddodderfrø og
sennepsfrø
Rug
Dyrkede svampe, hørfrø,
valmuefrø, sæddodderfrø,
sennepsfrø, solsikkefrø, lever
(fra svin), nyre (fra svin) og
æg.
Rapsfrø, lever (fra får og ged)
og mælk
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat.
Maksimalgrænseværdier foreslås fast-
sat til detektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdien foreslås sat op
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Mepiquat kan overføres i min-
dre mængder fra lovligt behandlet korn
til dyrkede svampe.
Maksimalgrænseværdien foreslås sat op
Lambda-
cyhalothrin
Mepiquat
4
1 og 5
Mepiquat
1
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 957: Notat om komitésag om ændring af grænseværdi for chlorantraniliprol m.fl.
1936459_0004.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Løgolie
Alle
Thiacloprid
Valifenalat
Radiser og hjulkronefrø
Hvidløg, kepaløg, skalotte-
løg, havesalat, tomater og
auberginer/ægplanter
Tilføjes til bilag IV, som er en liste over
pesticider og basisstoffer, der ikke skal
fastsættes en grænseværdi for, fordi
restindhold af stofferne ikke vurderes at
have en sundhedsmæssig risiko.
Maksimalgrænseværdien foreslås sat op
Maksimalgrænseværdien foreslås sat op
Baggrund
for æn-
dring
1
1
1
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske konse-
kvenser. Ligeledes medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdi-
er. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombina-
tionseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 957: Notat om komitésag om ændring af grænseværdi for chlorantraniliprol m.fl.
1936459_0005.png
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle fø-
devarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider og basisstoffer der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III),
eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (op-
tagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen,
overføres til bilag V. Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige
elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der
vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættel-
se af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5