Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 941
Offentligt
1935326_0001.png
Den 6. september 2018
MFVM 623
GRUNDNOTAT FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af forordning 10/2011 om plastmaterialer og
–genstande
bestemt til kontakt med fødevarer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om 12. ændring af forordning 10/2011 om plastmaterialer og -
genstande bestemt til kontakt med fødevarer (komitesag). Forslaget vedrører optagelsen af tre nye
forbindelser og ændringer i betingelserne for yderligere fire forbindelser på listen i bilag I til forord-
ning nr. 10/2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer. Desuden spe-
cificeres, hvilke testsimulatorer der skal anvendes til undersøgelser af den samlede migration fra
materialer tiltænkt hhv. mælk og syrnet mælk. Forslaget om optagelse af de tre nye forbindelser er
fremsat som følge af ansøgninger og vurderinger af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA). Forslaget vurderes at føre til et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Forslaget
forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 17. september 2018. Regeringen agter at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionens forordning (EU) nr. 10/2011 af 14.
januar 2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 og artikel 11, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1935/2004 af 27. oktober 2014 om materialer og genstande bestemt til kon-
takt med fødevarer.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder, SCoPAFF. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder, SCoPAFF,
forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis
kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og
Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 941: Notat om komitésag om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer
1935326_0002.png
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 17. september 2018.
Formål og indhold
Bilag I til forordning 10/2011 om plastmaterialer og
–genstande
bestemt til kontakt med fødevarer
indeholder en liste over de forbindelser, der som udgangspunkt må anvendes til fremstillingen af føde-
varekontaktmaterialer af plast (positivliste).
Kommissionens forslag vedrører tre nye stoffer (FKM nr. 1059, 1067 og 1069), der optages på positivli-
sten (bilag I) over stoffer, der må anvendes i fødevarekontaktmaterialer (FKM) af plast (Tabel 1). Disse
stoffer er således ikke omfattet af forordningen på nuværende tidspunkt. På baggrund af ansøgninger
om anvendelse af stofferne, som alle er vurderede af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA), foreslås de tre stoffer optaget på positivlisten.
EFSA har vurderet, at de nye forbindelser ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
Tabel 1.
Nye stoffer der foreslås optaget på positivlisten
Navn
Poly((R)-3-hydroxybutyrat-co-(R)-3-hydroxyhexanoat)
Dimethyl carbonat
Isobutan
FKM nr.
1059
1067
1069
Derudover vedrører forslaget ændringer til fire stoffer, der allerede er optaget på positivlisten (Tabel
2).
Kommissionens forslag retter en fejl i navnet på 1,2,3,4-tetrahydronaphthalen-2,6-dicarboxylsyre,
dimethyl ester (FKM nr. 1066). For stoffet [3-(2,3-epoxypropoxy)propyl]trimethoxy silan (FKM nr.
1068) rettes anvendelsen fra tilsætningsstof til udgangsstof, da stoffet indarbejdes i plastmaterialet.
Stoffet crotonsyre findes i forvejen på positivlisten med en migrationsgrænse på 0,05 mg/kg fødevarer.
Stoffet er samtidig et nedbrydningsprodukt af stofferne Poly((R)-3-hydroxybutyrat-co-(R)-3-
hydroxyhexanoat) (FKM nr. 1059) og 3-hydroxybutansyre-3- hydroxypentansyre, copolymer (FKM nr.
744). Derfor tilføjes en grupperestriktion for crotonsyre på 0,05 mg/kg fødevare for alle tre stoffer.
Tabel 2.
Ændringer til eksisterende stoffer på positivlisten
Navn
Croton syre
3-hydroxybutansyre-3- hydroxypentansyre, copolymer
1,2,3,4-tetrahydronaphthalen-2,6-dicarboxylsyre, dimethyl ester
[3-(2,3-epoxypropoxy)propyl]trimethoxy silan
FKM
nr.
467
744
1066
1068
Endelig specificerer forslaget, hvilke testsimulatorer der skal anvendes til undersøgelser af den samle-
de migration fra materialer tiltænkt hhv. mælk og syrnet mælk.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 941: Notat om komitésag om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer
1935326_0003.png
Forslaget træder i kraft på 20. dagen efter dets offentliggørelse i EU tidende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Fødevarekontaktmaterialer er reguleret af Europa-Parlamentet og Rådets forordning nr. 1935/2004
om materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer. I medfør af denne forordning er der
vedtaget en særforanstaltning for fødevarekontaktmaterialer af plast i Kommissionens forordning nr.
10/2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer. Forordningen er direkte
gældende i dansk ret.
Konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konse-
kvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har ikke fundet anledning til sundhedsmæssige
betænkeligheder for de tre nye forbindelser og de nye migrationsgrænser.
DTU Fødevareinstituttet har vurderet forslaget. For stoffet [3-(2,3-epoxypropoxy)propyl]trimethoxy
silan (FKM nr. 1068) bemærker DTU, at det er vigtigt at sikre, at anvendelsen ikke giver anledning til
migration til fødevarer i målbare mængder, da stoffet har genotoksisk potentiale. Dertil noterer Føde-
varestyrelsen, at stoffet ifølge EFSA ikke vil kunne overføres til fødevarer i målbare mængder da det
allerede er fastsat, at stoffet ikke må være til stede i målbare mængder (dvs. over detektionsgrænsen på
0,01 mg/kg) i selve plasten.
DTU Fødevareinstituttet bemærker, at der skal henvises til migrationsgrænsen for nedbrydningspro-
duktet crotonsyre fra stoffet Poly((R)-3-hydroxybutyrat-co-(R)-3-hydroxyhexanoat) (FKM nr. 1059).
Dette indgår allerede i forslaget fra Kommissionen.
DTU har ikke givet udtryk for bekymring i forhold til de øvrige stoffer i forslaget. På den baggrund
vurderer Fødevarestyrelsen således, at forslaget ikke påvirker beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen.
Virksomheden F&H A/S har kommenteret, at nødvendige analysemetoder til at måle migration af
indholdsstoffer ved anvendelse dimethyl carbonat burde være offentligt tilgængelig. Til dette noterer
Fødevarestyrelsen, at bestemmelsen i note (27) for stoffet siger, at når stoffet bruges til andre typer
polycarbonat end beskrevet i punkt a) i begrænsningerne for stoffet, skal producenten kunne fremvise
en egnet analysemetode. Det må gerne være en henvisning til en i forvejen offentlig kendt analyseme-
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 941: Notat om komitésag om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer
tode, men kan også være en ny specifik metode. Bestemmelsen vedrører således ikke, hvorvidt meto-
den er offentlig eller ej.
Virksomheden F&H A/S fremfører også, at det generelt burde angives for hvert stof på positivlisten,
hvilken fødevaresimulator, der repræsenterer den værst tænkelige migration. Fødevarestyrelsen vil
overveje at foreslå dette som en generel ændring af plastforordningen ved en senere, mere gennemgå-
ende revision af forordning 10/2011 om plastmaterialer og
–genstande
bestemt til kontakt med føde-
varer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget vurderes at føre til et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4