Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 925
Offentligt
1933823_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Dato
J. nr.
3. september 2018
2017-3551
Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning om
fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af den øko-
nomiske ligevægtstest i henhold til artikel 11 i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2012/34 /EU (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1 Resumé
Ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU
1
som ændret ved
direktiv 2016/2370/EU
2
er markedet for indenlandsk jernbanepassertrans-
port blevet åbnet med henblik på at færdigetablere det fælles europæiske
jernbaneområde. Dette kan få følger for tilrettelæggelsen og finansieringen af
passagertransport med jernbane, der er omfattet af en kontrakt om offentlig
tjeneste. Det er derfor nødvendigt at sikre en balance mellem de legitime inte-
resser for leverandørerne af offentlig befordring, og de kompetente myndig-
heder, på den ene side, og de overordnede mål for færdigetableringen af det
fælles europæiske jernbaneområde og udnyttelsen af de bredere sociale forde-
le, på den anden side. Prøvning af økonomisk ligevægt bør sikre en balance
mellem disse konkurrerende interesser.
Kommissionen kan, jf. førnævnte direktiver, vedtage gennemførelsesforord-
ninger med nærmere procedureregler og kriterier for anvendelsen af den
økonomiske ligevægtstest. Disse gennemførelsesforordninger skal vedtages
senest den 16. december 2018, og vedtages efter undersøgelsesproceduren.
Nærværende forslag forventes vedtaget den 13.-14. september 2018. Det er
beslutningsorganet SERAC (Single European Railway Area Committee), som
behandler forslaget. Med et kvalificeret flertal for forslaget i beslutningsor-
ganet SERAC vedtager Kommissionen gennemførelsesforordningen. Opnås
der ikke et kvalificeret flertal kan Kommissionen forelægge sagen for en ap-
pelkomité inden for 1 måned, eller forelægge et revideret udkast af sagen for
SERAC inden for 2 måneder. Appelkomitéen består af udvalgte medlemsstats-
repræsentanter, og de afgiver også udtalelse ved kvalificeret flertal.
1
2
EUT L 343 af 14.12.2012, s. 32-77.
EUT L 352 af 23.12.2016, s. 1–17.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 925: Notat om komitésag om fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af den økonomiske ligevægtstest med henblik på at færdigetablere det fælles europæiske jernbaneområde.
1933823_0002.png
Kommissionen har på den baggrund fremsat forslag til gennemførelsesfor-
ordning om fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af den øko-
nomiske ligevægtstest. Forordningen finder anvendelse i situationer, hvor en
medlemsstat har besluttet at begrænse retten til adgang, som omhandlet i
artikel 10, stk. 2, i direktiv 2012/34/EU for nye jernbanepassagerruter mel-
lem et bestemt afgangs- og bestemmelsessted, når en eller flere kontrakter om
offentlig tjeneste dækker den samme rute eller en alternativ rute, jf. artikel 11,
stk. 1, i direktiv 2012/34/EU.
I forordningen præciseres det, at når en ny jernbanepassagerrute anmelder
sin planlagte nye rute til de relevante infrastrukturforvaltere og tilsynsorga-
ner (i Danmark Jernbanenævnet) informerer tilsynsorganet de kompetente
myndigheder og de relevante jernbanevirksomheder, som er underlagt en
kontrakt om offentlig trafikbetjening. Efter anmodningen er indgivet, kan de
kompetente myndigheder, som indgik kontrakten om offentlig tjeneste, enhver
anden berørt kompetent myndighed, som har ret til at begrænse adgangen,
infrastrukturforvalteren eller den jernbanevirksomhed, der opererer kontrak-
ten om offentlig tjeneste anmode om prøvning af den økonomiske ligevægt.
Tilsynsorganet træffer på baggrund af sin økonomiske analyse af den øko-
nomiske ligevægt afgørelse i sagen, hvorefter retten til adgang til jernbanein-
frastruktur tildeles, ændres, tildeles på visse betingelser eller nægtes. Finder
tilsynsorganet, at der vil opstå ubalance i den økonomiske ligevægt i en kon-
trakt om offentlig service i forbindelse med den planlagte passagertransport
skal tilsynsorganet angive de eventuelle ændringer af den pågældende tjene-
ste (ændringer i togfrekvens, kanaler, mellemliggende stop eller køreplan),
som vil kunne sikre, at betingelserne for tildeling af ret til adgang er opfyldt,
og/eller udstede ikke-bindende henstillinger til den kompetence myndighed
om andre ændringer, der ikke er relateret til den nye passagerrute, som vil
kunne sikre, at betingelserne for tildeling af ret til adgang er opfyldt.
Den økonomiske ligevægt anses for at være i ubalance, når den nye jernbane-
passagerrute har en væsentlig negativ indvirkning på mindst et af følgende
elementer: a) den samlede rentabilitet af de tjenesteydelser, som jernbane-
virksomheden opfylder i henhold til kontrakten om offentlig tjeneste eller b)
nettoomkostningerne for den kompetente myndighed, der tildeler kontrakten
om offentlig tjeneste.
Regeringen agter at stemme for forslaget, som er inden for rammerne af det,
som blev aftalt i Rådet under forhandlingerne af direktiv 2016/2370/EU, her-
under blandt andet, at tilsynsorganet (i Danmark Jernbanenævnet) ikke til-
lægges beføjelser af politisk karakter. Derudover er indholdet af tilsynsorga-
nets vurderingskriterier til prøvning af den økonomiske ligevægt i gennemfø-
relsesforordningen defineret fornuftigt, således at de statsfinansielle omkost-
ninger minimeres. Forslaget påvirker ikke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Side 2/9
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 925: Notat om komitésag om fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af den økonomiske ligevægtstest med henblik på at færdigetablere det fælles europæiske jernbaneområde.
1933823_0003.png
2 Baggrund
Kommissionen fremlagde den 30. januar 2013 forslag til 4. jernbanepakke.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2012/34 som ændret ved direktiv
(EU) 2016/2370 har åbnet de nationale jernbanepassagermarkeder med hen-
blik på gennemførelse af ét fælles europæisk jernbanemarked. Med direktiv
2016/2370 får jernbanevirksomheder ret til at køre passagertransport i alle
medlemsstater
uanset i hvilken medlemsstat jernbanevirksomheden er etab-
leret. Det indebærer, at medlemsstaterne som udgangspunkt ikke kan tildele
visse operatører eneret eller fortrinsret til banenettet eller dele heraf. Det kan
have konsekvenser for tilrettelæggelsen og finansieringen af jernbanepassager-
tjenester, der leveres i henhold til en kontrakt om offentlig trafikbetjening i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1370/2007
3
.
Derfor vil medlemsstaterne kunne begrænse adgangen til infrastrukturen, hvis
den økonomiske ligevægt i en kontrakt om offentlig trafikbetjening vil blive
kompromitteret af en passagertjeneste, jf. direktivets artikel 11, stk. 1. Der kan
kun anmodes om en økonomisk ligevægtstest for passagertogstjenester, der
ikke er omfattet af en kontrakt om offentlig trafikbetjening, og som enten er
helt nye på markedet, eller hvis deres tjeneste indebærer en væsentlig ændring
af en eksisterende tjeneste.
I forbindelse med drøftelserne af direktiv (EU) 2016/2370 indhentede den tid-
ligere regering forhandlingsmandat i Folketingets EU-udvalg (FEU) den 28.
maj 2014. Det tidligere indhentede mandat har været udgangspunkt for de tid-
ligere drøftelser af gennemførelsesforordningen i SERAC. Nu hvor der er større
klarhed over bestemmelserne i gennemførelsesforordningen, herunder be-
stemmelser vedrørende Jernbanenævnets kompetencer og Kommissionens
definition af den økonomiske ligevægt, og gennemførelsesforordningen vurde-
res som væsentlig, er der behov for et nyt konkret mandat fra FEU.
3 Formål og indhold
Kommissionen mener overordnet set, at lige adgang til infrastrukturen bør
opnås ved at fjerne interessekonflikter, der påvirker infrastrukturforvalterens
beslutninger vedrørende markedsadgang, og ved at afskaffe muligheden for
krydssubsidiering. Kommissionens holdning er, at når markedet for inden-
landsk passagertransport i mange medlemsstater er lukket for konkurrence,
begrænses markedets udvikling, og der skabes forskelle mellem de medlems-
stater, der har åbnet deres markeder, og dem der ikke har.
Kommissionens konkrete forslag til gennemførelsesforordning har til formål at
føre til mere konkurrencedygtige markeder, hvor virksomheder konkurrerer
om pris (billetpriser). Konkret sker det ved, at ene- eller fortrinsrettigheder for
operatører, der opererer under kontrakter om offentlig trafikbetjening, ikke bør
begrænse adgangen for andre jernbanevirksomheder, medmindre den økono-
miske ligevægtstest viser, at en tjeneste under hensyntagen til værdien af eks-
klusivrettigheder vil have en væsentlig negativ indvirkning på rentabiliteten af
Side 3/9
3
EUT L 315 af 3.12.2007, s. 1–13.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 925: Notat om komitésag om fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af den økonomiske ligevægtstest med henblik på at færdigetablere det fælles europæiske jernbaneområde.
1933823_0004.png
tjenester, der drives i henhold til kontrakten om offentlig trafikbetjening eller
nettoomkostningerne for deres levering til den kompetente myndighed, eller
begge, og under hensynstagen til de risikodelingsordninger, der er fastsat i kon-
trakten om offentlig tjeneste.
Dette kan, ifølge Kommissionen, samlet set medføre en række samfundsmæssi-
ge fordele, da højere frekvenser og lavere billetpriser opmuntrer modalskift
mod jernbanen. Det kan også, ifølge Kommissionen, forventes at opfordre de
etablerede operatører, herunder også den offentlige serviceoperatør, til at blive
mere omkostningseffektive og til at yde mere attraktive tjenester. Omvendt er
det dog også lige så sandt, at disse fordele også kan medføre omkostninger, der
ikke nødvendigvis bæres af dem, der får fordelene. Selvom den nye tjeneste
ikke er i direkte konkurrence med operatører, der opererer under en kontrakt
om offentlig trafikbetjening (da de muligvis tilbyder hurtigere forbindelser med
færre mellemstop eller et andet serviceniveau), vil der sandsynligvis være nogle
indtægtstab for operatørerne, der opererer under en kontrakt om offentlig tra-
fikbetjening.
Såfremt forslaget vedtages, vil de nye regler træde i kraft på tyvendedagen efter
offentliggørelsen i EU-Tidende. Reglerne anvendes dog først officielt fra den 1.
januar 2019 i tide til køreplanerne, der begynder den 12. december 2020. Den
eksisterende gennemførelsesforordning (EU) nr. 869/2014
4
, der alene omfatter
international passagertogtrafik, ophæves med virkning fra den 12. december
2020. Da artikel 10 og 11, stk. 1, i direktiv 2016/2370 først finder anvendelse fra
den 1. januar 2019, men ikke finder anvendelse på togtjenester, der begynder at
køre inden den 12. december 2020, er det nødvendigt at fortsætte med at an-
vende Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 869/2014 efter den
1. januar 2019, men kun for nye jernbanetransportpassagertjenester, der skal
påbegyndes inden den 12. december 2020. Anvendelsen af Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) nr. 869/2014 bør være betinget af, at ansøger-
nes notifikationer fremsendes inden for en tidsramme, der giver en rimelig frist
til færdiggørelse af godkendelses- og planlægningsprocessen, således at tjene-
sterne rent faktisk kan begynde at køre inden den 12. december 2020.
4 Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om den konkrete retsakt. I forbindelse
med drøftelserne af direktivet har Europa-Parlamentet udtalt, at muligheden
for at begrænse adgangen til nettet ikke alene bør afhænge af, om der skabes
ubalance i en aftale om offentlig service trafik, men at der bør indføres en ræk-
ke andre kriterier. Europa-Parlamentet åbner endvidere op for, at muligheden
for at begrænse adgangen i visse tilfælde udvides og i andre tilfælde indskræn-
kes.
5 Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet
der er tale om gennemførelsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
4
Side 4/9
EUT L 239 af 12.8.2014, s. 1–10.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 925: Notat om komitésag om fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af den økonomiske ligevægtstest med henblik på at færdigetablere det fælles europæiske jernbaneområde.
1933823_0005.png
6 Gældende dansk ret
Forhold vedrørende en prøvning af den økonomiske ligevægt reguleres af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2012/34 om oprettelse af et fælles
europæisk jernbaneområde, særlig artikel 10, stk. 4, og artikel 11, stk. 4 og af
den nuværende gennemførelsesforordning nr. 869/2014 af 11. august 2014 om
nye jernbanepassagerruter for internationale passagerruter samt bekendtgørel-
se nr. 1329/2015 om jernbanevirksomheders adgang til international passager-
transport m.v.
Gældende ret
5
tillægger i den sammenhæng allerede det danske
tilsynsorgan (Jernbanenævnet) de med EU-lovgivningen fastsatte opgaver og
beføjelser på området, herunder udvikling af metodologi for anvendelse og
gennemførsel af økonomisk ligevægtstest inden for de af EU-lovgivningen fast-
lagte rammer, kriterier mv.
I Kommissionens nye forslag til gennemførelsesforordning vedrører den øko-
nomiske ligevægtstest ikke kun den internationale passagertransport som i
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 869/2014, men vedrører
også den nationale passagertransport, fordi Kommissionens direktiv (EU)
2016/2370 åbner markedet, så der nu er generel adgangsret til national infra-
struktur, faciliteter og cabotage i alle medlemsstater, med den tilpasning af
bl.a. tilsynsorganets rolle og opgaver, der nødvendigvis må følge deraf. Forelig-
gende forslag til gennemførelsesforordning, der vil skulle erstatte den gælden-
de gennemførelsesforordning på området, skal ses i lyset heraf.
7 Konsekvenser
Forslaget vurderes at være af væsentlig politisk betydning, idet rammerne for
den offentlige personbefordring fastsættes politisk. I Danmark indkøbes trafik
via offentlige service-kontrakter, hvor en transportydelse modsvares af en kon-
traktbetaling. Den balance, som fastlægges i kontrakten ved dens indgåelse, bør
så vidt muligt ikke forstyrres af en tredjepart, da det kan få konsekvenser for
kontraktbetalingen. Dette hensyn vurderes tilgodeset i det forslag, som Kom-
missionen har sendt forud for mødet i beslutningsorganet (SERAC).
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser
for erhvervslivet. Forslaget vurderes ikke at indebære et øget omkostnings- og
administrationsniveau for staten. Forslaget forventes heller ikke at have væ-
sentlige lovgivningsmæssige konsekvenser.
Dertil forventes forslaget ej heller
at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
En vedtagelse af forslaget vurderes samlet set at være inden for rammerne af
det, som blev aftalt i Rådet under forhandlingerne om direktiv 2016/2370/EU.
Tilsynsorganet (i Danmark Jernbanenævnet) tillægges ikke i gennemførelses-
forordningen beføjelser af politisk karakter. Derudover er indholdet af tilsyns-
organets vurderingskriterier til prøvning af den økonomiske ligevægt defineret
fornuftigt, således at de statsfinansielle omkostninger minimeres.
Bekendtgørelse nr. 1329 af 26. november 2015 om jernbanevirksomheders adgang til international
passagertransport fastsat i medfør af Lov nr. 686 af 27. maj 2015, Jernbaneloven, § 4, stk. 2, § 102, stk. 1
og § 113, stk.4.
5
Side 5/9
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 925: Notat om komitésag om fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af den økonomiske ligevægtstest med henblik på at færdigetablere det fælles europæiske jernbaneområde.
1933823_0006.png
Side 6/9
8 Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
Transport, Bygning og Bolig.
Der er modtaget høringssvar med indholdsmæssige bemærkninger fra Danske
Regioner, DSB, Trafikselskaberne og DI Transport.
De indkomne bemærkninger er refereret nedenfor.
Danske Regioner har bemærket, at ifølge Kommissionens forslag skal den øko-
nomiske analyse af den foreslåede nye tjeneste vurderes over for den offentlige
tjenesteydelseskontrakt som helhed. Det skal endvidere vurderes, om den nye
tjeneste vil have en væsentlig negativ indvirkning på de offentlige driftsudby-
ders nettoomkostninger. Det forekommer, ifølge Danske Regioner, uhensigts-
mæssigt, at den nye tjeneste skal stilles op imod den samlede kontrakt. Det ville
eksempelvis betyde, at et ønske om eksempelvis ekstern drift i myldretiden på
Lille Nord, skulle sættes op imod den samlede omsætning på de regionale ba-
ner i Region Hovedstaden, og ikke vurderes i forhold til driftsomkostningerne
på den konkrete linje. Danske Regioner bemærker, at det forekommer helt
uhensigtsmæssigt, og vil i givet fald betyde, at konkrete strækninger ville kunne
blive meget urentable, og i sidste instans føre til deres lukning.
Endvidere bemærker Danske Regioner, at de kriterier, der er opstillet for at
vurdere, om der skal gives tilladelse til en ny tjeneste fremstår upræcise og
uklare. Eksempelvis står begrebet væsentlig negativ indvirkning (substantial
negative impact) i Artikel 10 helt uklart, idet det ikke forsøges at definere be-
grebet og dets omfang.
Tidsfristerne i forslaget forekommer, ifølge Danske Regioner, også meget
stramme.
DSB forstår forslaget således, at forslaget udelukkende vil have gyldighed i for-
hold til situationer, hvor et jernbaneselskab mod at påtage kontraktlige forplig-
telser til at levere offentlig service trafik har fået eksklusiv ret til at udføre trafik
på en bestemt strækning eller i et bestemt område. Det vil derfor ikke i sin fore-
liggende form, ifølge DSB, have gyldighed for Danmark eller DSB. Ifølge DSB
kan DSB derfor ikke blive bragt i en situation, hvor DSB ville kunne anmode
den relevante myndighed, Jernbanenævnet, om at få udført en økonomisk lige-
vægtstest som beskrevet i forslaget.
Uanset ovenstående har DSB for fuldstændighedens skyld bemærket, at den
relevante myndighed som grundlag for sit arbejde med at vurdere konsekven-
serne af en ny operatørs indtræden på markedet skal have stillet en række helt
centrale oplysninger til rådighed som grundlag for sin vurdering. Det drejer sig
om planer for den nye service, forretningsplan, prognoser for passagertal og
indtægter, prisstrategi, billetsalsstrategi, specifikationer for rullende materiel
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 925: Notat om komitésag om fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af den økonomiske ligevægtstest med henblik på at færdigetablere det fælles europæiske jernbaneområde.
1933823_0007.png
(fx belægningsgrad, sædetal, materielbenyttelse) og markedsføringsstrategi.
Uden disse oplysninger er det ikke realistisk at foretage en beregning af konse-
kvenserne for den eksisterende trafik af en ny operatørs aktiviteter.
Uden disse konkrete forudsætninger vil det således, ifølge DSB, ikke være mu-
ligt at give en kvalificeret vurdering af konsekvenserne af en ny operatørs even-
tuelle indtog på strækningen København-Odense-Aarhus. Konsekvenserne vil
være helt afhængige af en ny operatørs udbud og forretningsmodel. DSB be-
mærker desuden, at der på tværs af Europa anvendes flere forskellige modeller
for kommercielle tilbud i konkurrence med PSO-trafik. DSB har dog noteret
sig, at forsøg med kommerciel passagertrafik på strækningen Stockholm-
Göteborg i Sverige, hvor MTR med sit indtog på strækningen efter egne oplys-
ninger har opnået en markedsandel på 15-20 %. DSB har ikke kendskab til de
økonomiske konsekvenser hverken for den tidligere eneoperatør SJ eller for
MTR.
Trafikselskaberne
har vedrørende artikel 10, stk. 1 bemærket, at “På
baggrund
af nedenstående formuleringer forekommer det ikke at være særligt klart
defineret, hvornår der er tale om ‘a substantial negative impact’.
Kan dette
uddybes eller præciseres?
The regulatory body shall assess whether the economic equilibrium of a public
service contract would be compromised by the proposed new rail passenger
service. Economic equilibrium shall be considered as compromised where the
new rail passenger service would have a substantial negative impact on at
least one of the following elements:
-
the profitability of services that the railway undertaking operates
under the public service contract;
-
the net cost for the competent authority awarding the public service
contract.”
Trafikselskaberne tilkendegiver endvidere i deres høringssvar en bekymring
om, at følgende formulering “The
analysis shall refer to the public service con-
tract as a whole, not to individual services operated under it, over its entire
duration. Predetermined thresholds or specific criteria may be applied but not
strictly or in isolation from other criteria”
(artikel 10, stk. 2) muliggør cream-
ing
en opfattelse som trafikselskaberne deler. Når analysen skal forholde sig
til ’the public service contract as a whole’ bliver den økonomiske betydning af
de økonomisk mest attraktive linjer og/eller tidspunkter relativt mindre, hvil-
ket forekommer at kunne åbne for, at private aktører cherry picker udvalgte
ruter/tidspunkter, hvilket kan have store økonomiske konsekvenser for den
eksisterende operatør på den specifikke linje, om end indvirkningen på den
samlede public service contract er begrænset.
Trafikselskaberne har endvidere bemærket, at om end der tages forbehold for,
at regulatory body kan opleve en stor administrativ byrde, hvis der indkommer
mange bud, så forekommer de anførte tidsfrister at være korte.
Side 7/9
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 925: Notat om komitésag om fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af den økonomiske ligevægtstest med henblik på at færdigetablere det fælles europæiske jernbaneområde.
1933823_0008.png
DI Transport har bemærket, at Kommissionens forslag tilpasser den gældende
gennemførselsforordning 869/2014 som konsekvens af den mulighed for mar-
kedsadgang på indenrigsmarkederne, der følger af 4. jernbanepakke (direktiv
2016/2370). I det lys finder DI Transport de foreslåede ændringer logiske og
konsistente, og anbefaler derfor, at Danmark støtter forslaget.
DI Transport har dertil den yderligere bemærkning, at selv om forordningen af
naturlige årsager lægger vægten på den økonomiske ligevægt, kunne det være
ønskeligt, hvis der i testkriterierne blev lagt større vægt på de passageroplevede
og kvalitative effekter af tilgangen af nye markedsaktører. Emnet berøres meget
overfladisk i artikel 10, men er et aspekt, der klart kunne styrkes.
I artikel 13 burde ordet ”reasonable” måske indsættes før ”fee”.
9 Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre medlemsstater har under de tidligere drøftelser af retsakten med
Kommissionen fokuseret på mere tekniske og juridiske forhold i retsakten, som
løbende er blevet justeret.
10 Regeringens generelle holdning
For så vidt angår adgang til markedet findes der ikke adgangsbarrierer for ope-
ratører, der vil køre persontogtrafik i Danmark, da enhver operatør med de
rette tilladelser siden 2000 har kunnet drive persontogtrafik i Danmark.
Regeringen er derfor ikke overbevist om at der vil ske oprettelse af mange nye
tjenester. Regeringen har ikke modtaget dokumentation eller oplysninger, der
underbygger, at forslaget vil udløse et uforløst potentiale hos en kritisk masse
af virksomheder, som vil medføre, at der oprettes mange nye tjenester.
Det er regeringens holdning, at gennemførelsesforordningen bidrager til at
sikre en fornuftig afgrænsning af, hvornår den økonomiske ligevægt betragtes
som værende i ubalance. En ubalance i den økonomiske ligevægt er ifølge gen-
nemførelsesforordningen, når den nye jernbanepassagerrute vil få en væsentlig
negativ indvirkning på mindst ét af de følgende elementer: a) rentabiliteten af
de tjenesteydelser, som jernbanevirksomheden opfylder i henhold til kontrak-
ten om offentlig tjeneste, eller b) nettoomkostningerne for den kompetente
myndighed, der tildeler kontrakten om offentlig tjeneste. Analysen omfatter
kontrakten om offentlig tjeneste i sin helhed, ikke de enkelte tjenesteydelser
under den, over den samlede varighed. Hvis den nye foreslåede jernbanepassa-
gerrute vil skabe ubalance i den økonomiske ligevægt i en kontrakt om offentlig
tjeneste, skal tilsynsorganet, hvis det er relevant, angive de eventuelle ændrin-
ger af den nye jernbanepassagerrute, fx ændringer i togfrekvens, kanaler, mel-
lemliggende stop eller køreplan, som vil kunne sikre, at betingelserne for tilde-
ling af ret til adgang (a) er opfyldt, og/eller hvis det er relevant i lyset af netto-
fordelene for kunderne udstede ikke-bindende henstillinger til den kompetente
myndighed om andre ændringer, der ikke er relateret til den nye passagerrute,
som vil kunne sikre, at betingelserne for tildeling af ret til adgang er opfyldt.
Side 8/9
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 925: Notat om komitésag om fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af den økonomiske ligevægtstest med henblik på at færdigetablere det fælles europæiske jernbaneområde.
1933823_0009.png
Det er dog regeringens holdning, at tilsynsorganet ikke tildeles nye beføjelser,
herunder i forhold til at overvåge de offentlige transportplaner eller tillægges
beføjelser, der ligger uden for deres naturlige ansvarsområde, herunder befø-
jelser af ansættelsesretlig karakter. Tilsynsorganets opgave er markedsover-
vågnings-, tilsyns- og klageorgan på jernbaneområdet. Derfor er tilsynsorga-
nets mere administrative rolle i gennemførelsesforordningen passende. Det er
politikerne, der fastsætter rammerne for den offentlige personbefordring. Det
skal ikke være muligt for et uafhængigt organ at bremse en offentlig transport-
plan.
Dertil er det også regeringens holdning,
at tidsfristerne for tilsynsorga-
nets sagsbehandling ikke gøres så korte, at kvaliteten af sagsbehandlingen for-
ringes. Jernbanenævnet har ikke selv rejst udfordringer for så vidt angår de i
gennemførelsesforordningen fastsatte frister.
Regeringens holdning indebærer desuden, at forslag ikke kommer til at medfø-
re unødig bureaukratisering og administrative byrder.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
11 Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 9/9