Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
–
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
27. juli 2018
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat proces-
delegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af ge-
neraladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. Ge-
neraladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
Titel og kort sagsresumé
Deltager i PD
Processkridt
Dato
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
Forenede
sager
C-96/16
og
C-94/17
Titel og kort sagsresumé
Escobedo Cortés
1) Er artikel 3 hvad angår [punkt 1, litra e), i bilaget
til] og artikel 4, stk. 1, i direktiv 93/13 til hinder for
en retspraksis, hvorefter et vilkår i en låneaftale, der
fastsætter en morarentesats, som indebærer en
strafrente på mere end 2% af den ordinære, årlige
rente, der er fastsat i aftalen, udgør en uforholds-
mæssigt stor godtgørelse, der pålægges den forbru-
ger, som har opfyldt sine betalingsforpligtelser for
sent, og dermed er urimeligt? 2) Er artikel 3 hvad
angår [punkt 1, litra e), i bilaget til] og artikel 4, stk.
1, artikel 6, stk. 1, og artikel 7, stk. 1, i direktiv
93/13 til hinder for en retspraksis, som ved vurde-
ringen af, at et vilkår i en låneaftale, hvorved fast-
sættes morarenter, er urimeligt, fastsætter genstan-
den for kontrollen heraf til at være den yderligere
omkostning, som denne rentetype medfører i for-
hold til de ordinære renter, da de udgør »en ufor-
holdsmæssig stor godtgørelse, der er pålagt en
forbruger, som ikke har overholdt sine forpligtel-
ser«, og fastslår, at følgen af, at vilkåret erklæres
urimeligt, er, at strafrenterne ophæves fuldstændigt,
Interessent
Justitsministeriet
Processkridt
Dom
Dato
07.08.18
1