Europaudvalget
REFERAT
AF 30. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
den 18. maj 2018
kl. 8.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Claus Kvist Hansen (DF), Jens Joel (S), Peter
Hummelgaard Thomsen (S), Søren Egge Rasmussen (EL), Rasmus
Nordqvist (ALT), Martin Lidegaard (RV) og Holger K. Nielsen (SF).
finansminister Kristian Jensen, forsvarsminister Claus Hjort Frederik-
sen, udviklingsminister Ulla Tørnæs, energi- forsynings- og klimami-
nister Lars Christian Lilleholt samt undervisningsminister Merete Riis-
ager.
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3619 (økonomi og finans) den 25. maj 2018
EUU alm. del (17)
–
bilag 663 (kommenteret dagsorden)
Finansministeren
forelagde alle sager til orientering og henviste i øvrigt til samlenotatet.
1. Forslag om styrket administrativt momssamarbejde
Generel indstilling
KOM (2017) 0567
Rådsmøde 3619
–
bilag 1 (samlenotat side 2)
Finansministeren:
På Økofin sigtes der efter enighed om Kommissionens forslag om at
styrke det administrative samarbejde mellem EU-landenes myndigheder på momsområ-
det. Forslaget er en del af den større løbende EU-indsats mod momssvig. Bl.a. beslutte-
de vi på Økofin i december at fjerne bagatelgrænsen for momsfri import fra tredjelande,
der er en vigtig kilde til svig. Det aktuelle forslag introducerer nye tiltag til bekæmpelse af
de mest omfattende typer af grænseoverskridende momssvig
–
såkaldt karruselsvig, svig
med brugtbilmoms og svig forbundet med import fra tredjelande.
De foreslåede tiltag til svigbekæmpelse er primært øget informationsdeling og bedre kon-
trolmuligheder. Øget informationsdeling skal bl.a. sikre, at EU-lande og EU-institutioner
hurtigt kan opdage og skride ind over for svindel. Berørte EU-lande kan også få iværksat
kontroller af en virksomhed i dens hjemland. Det skal forhindre momssvindlere i at kunne
etablere sig i de EU-lande, hvor kontrollen måtte være mindst.
Der ventes blandt EU-landene bred opbakning til ambitionen om at styrke det administra-
tive samarbejde. Nogle lande er dog optaget af forslagets mulige administrative byrder i
forbindelse med kontroller samt principielle spørgsmål om, hvilke myndigheder der bør
have adgang til hvilke oplysninger. Det er derfor muligt at forslaget revideres frem mod
Økofin.
907