Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Kenneth Kristensen Berth (DF)
15. juni 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. september 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 647 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ik-
kemedlem af udvalget (MFU) Kenneth Kristensen Berth (DF).
Spørgsmål nr. BEU 647:
”Er ministeren enig i den betragtning, at når EU’s direktiver gennemføres
gennem
bekendtgørelser, hvilket størstedelen bliver i Danmark, eftersom Danmark ikke har
strenge forvaltningsretlige begrænsninger for muligheden for delegation fra lov-
givningsmagten til administrationen, så medfører det en større risiko for overim-
plementering? Ministeren bedes i svaret oplyse, i procenttal, hvor mange EU-
direktiver, der i årene 2011-2017 er implementeret gennem henholdsvis lov, be-
kendtgørelse eller ved cirkulære?”
Svar:
For så vidt angår første led af spørgerens spørgsmål efterlader EU-reguleringen of-
te et råderum for den nationale implementering. For at sikre, at al ny lovgivning
tidligt i lovgivningsprocessen bliver screenet for eventuel overimplementering, har
regeringen nedsat EU-Implementeringsudvalget.
Ministerierne skal allerede inden udkast til lovforslag
eller
bekendtgørelser sendes
i offentlig høring forholde sig til, om EU-reguleringen implementeres på en måde,
der medfører unødige byrder eller går videre end minimumsforpligtelserne i EU-
reguleringen.
Med EU-Implementeringsudvalgets arbejde mener jeg, at vi bidrager til at reducere
risikoen for eventuel overimplementering og unødige byrder i forbindelse med
gennemførelsen af EU-lovgivningen i dansk ret.
Jeg mener samtidig, at EU-Implementeringsudvalget er et konkret eksempel på, at
når vi fra dansk side eventuelt vælger at gå længere end EU-reguleringen foreskri-
ver, skal det være et bevidst valg, der for eksempel kan udspringe af et politisk øn-
ske om at have højere standarder på et givent område.
Jeg kan samtidig henvise til Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet
1
, der an-
giver overordnede retningslinjer for, hvornår regler, herunder regler der implemen-
terer et direktiv,
bør
vedtages ved lov, og hvornår de i stedet
bør
fastsættes ved en
bekendtgørelse med hjemmel i lov.
1
Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet af 15. december 2017, afsnit 2.7.2.