Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 770
Offentligt
1914486_0001.png
Den 21. juni 2018
MFVM 553
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til reviderede EU-miljømærkekriterier for
produktgruppen papir (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag om reviderede EU miljømærkekriterier for produktgruppen papir
(komitesag). Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 66/2010 af 25.
november 2009 om EU-miljømærket. Forslaget opstiller miljøkrav til papir, der skal mærkes med EU
miljømærket, Blomsten. Forslaget forventes til afstemning i Kommissionens forskriftudvalg
for EU’s
miljømærke den 29. juni 2018. Forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt, idet
forslaget indeholder en række stramninger i forhold til de eksisterende miljømærkekriterier. Forslaget
vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner,
kommuner eller erhvervslivet. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om reviderede EU miljømærkekriterier for produktgruppen
papir.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 8, stk. 2 i EU miljømærkeforordningen nr. 66/2010.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrol
(artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006),
jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag,
udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget
indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et
forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller
udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen, når
Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget inden for fire måneder fra Kommissionens
forelæggelse.
Forslaget forventes sat til afstemning i
Kommissionens forskriftudvalg for EU’s miljømærke, Blomsten
den 29. juni 2018.
Formål og indhold
Forslaget indebærer at tre selvstændige produktgrupper (tidligere
tissue (aftørringspapir), kopi- og
trykpapir og avispapir)
sammenlægges til én produktgruppe, idet hovedbestanddelen
papirmasse
indgår i alle tre områder, og miljøkravene på tværs er næsten identiske. Forslaget er overordnet set en
stramning af miljømærkekriterierne på papirområdet, da kriterierne i tillæg til stramninger på indholdet
fremadrettet også indeholder skrappere proceskrav (energiforbrug og emissioner).
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 770: Notat om komitésag om EU-miljømærkekriterier for produktgruppen papir
1914486_0002.png
Kravene foreslås fordelt på to papirkategorier:
1.
Grafisk papir (tidligere to produktgrupper
kopi- og trykpapir
og
avispapir)
omfatter grafisk papir
til skrive- og trykformål til både privat og professionelt brug. Produktkategorien defineres som ark
eller ruller af ubeskrevet (eventuelt farvet) papir, som anvendes til udskrivning, kopiering, avispapir
eller til at skrive eller tegne på.
EU miljømærket grafisk papir omfatter ikke: Parfumeret papir, varmefølsomt papir, fotografisk papir,
og papir/karton til emballage/indpakning.
2. Tissue eller aftørringspapir (tidligere produktgruppen
tissue)
omfatter papir med sugeevne i ark
eller på ruller i form køkkenrulle, toiletpapir, servietter, papirhåndklæder, og som anvendes til
personlig hygiejne, adsorption af væsker og/eller aftørring af beskidte overflader. Produktkategorien
omfatter produkter til professionelt og privat brug. Miljømærket tissue må tilsættes lotion (balsam),
såfremt det overholder en række miljø- og sundhedskrav.
EU miljømærket tissue omfatter ikke: Aftørringspapir, der indeholder rengøringsmidler, er coatet med
andre materialer, eller aftørringspapir som indeholder parfume.
De miljømæssige krav er meget ens til de to papirkategorier (og behandles nedenfor), mens de
funktionelle krav, beskrevet ovenfor, sættes i forhold til det endelige formål med papiret.
Indenfor kopi og trykpapir findes der 72 licenser (566 produkter), avispapir: 6 licenser (35 produkter)
og tissue: 149 licenser (7908 produkter). Ingen danske virksomheder har EU miljømærkelicens til
papirprodukter, men EU miljømærkede papirprodukter forhandles i Danmark.
Miljøkrav
Kriterierne er meget omfattende, idet de gælder råmaterialet (træ eller genanvendt papir),
produktionsforholdene og ikke mindst krav til kemiske stoffer, der tilsættes til papirproduktet.
Kriterierne har især sigte på:
-
at understøtte bæredygtig skovdrift
-
at reducere udledningen af giftige eller eutrofierende (næringsberigende) stoffer til vandmiljøet
-
at reducere miljømæssige skader og risici, som er forbundet med energiforbrug (global opvarmning,
forsuring, ozonlags nedbrydning, udtømning af ikke-fornybare ressourcer)
-
at reducere miljømæssige skader og risici, som er forbundet med farlige kemikalier.
Den væsentligste ændring for begge produktkategorier er kravet til andelen af certificerede træfibre fra
bæredygtigt skovbrug og/eller fibre fra returpapir. Grænsen hæves fra 50 % til 70 % af det samlede
fiberinput. Derudover er kravene til emission til luft og vand i forbindelse med produktionen skærpet, så
det i høj grad afspejler
EU’s BREF værdier (Best
Reference
dokumenter) for
Best Available Technology
(BAT). Det medfører også, at papirproducenter udenfor EU underlægges disse krav i forbindelse med
produktionen af EU miljømærkede papirprodukter. I kriterierne for tissue er kemikaliekravene skærpet,
så blandt andet parfume ikke må tilsættes, og hvis der anvendes lotion må den blandt andet ikke
indeholde allergifremkaldende stoffer, parabener eller formaldehyd.
Certificeret træ og returpapir
Fibre kan være nye træfibre eller fibre fra returpapir, eller kombinationer deraf. Minimum 70 % af
fiberindholdet skal stamme fra bæredygtigt skovbrug certificeret efter FSC, PEFC eller lignende og/eller
fra returfibre, der opfylder særlige standard for genanvendelse af papir og pap (EN 643). Den resterende
del af træråvaren skal være omfattet af FSC’s eller PEFC’s
eller tilsvarende kontrolordninger.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 770: Notat om komitésag om EU-miljømærkekriterier for produktgruppen papir
1914486_0003.png
Proceskrav
Kommissionen vurderer, at stramningerne til proceskrav (energiforbrug og emissioner) har betydning
for ca. en tredjedel af de nuværende produktionssteder på en eller flere parametre, som vil skulle ændre
produktionsforholdene for at bibeholde licensen.
Udledninger til vand og luft.
Omfatter begrænsninger for udledning (emission) til vand af: COD
(organisk stof), AOX (adsorberbare halogenerede organiske stoffer) og P (fosfor), og til luft af: NOx
(kvælstofilter) og S (SO
2
).
Desuden begrænses CO
2
-udledningen ved hjælp af en grænseværdi for summen af CO
2
fra anvendt
brændsel og CO
2
fra anvendt elektricitet. Ansøgere om miljømærkelicens skal anvende det europæiske
gennemsnit for CO
2
-udledning fra elektricitet, medmindre de kan dokumentere en anden værdi for den
anvendte elektricitetsmængde. CO
2
-udledningen fra fornybar energikilder indgår ikke i CO2
beregningen.
For tissue er kravet til dannelsen af adsorberbare halogenerede organiske forbindelser (AOX)
harmoniseret med kravet til grafisk papir og skærpet fra 0,25 kg til 0,17 kg pr. lufttørret ton papirmasse
(ADT). AOX opstår under produktionen af papirmassen, og omfatter dannelsen af halogenerede
organiske forbindelser med indhold af klor, brom eller jod. Det er især brugen af klorgas (Cl2) i
blegeprocessen, der har givet anledning til dannelsen af store mængder AOX. I stedet kan anvendes
klordioxid (ClO2) eller fx brintoverilte. Desuden afhænger dannelsen af AOX også af træsorten, idet
stigende mængder af lignin kræver en kraftigere blegning.
Blegning.
Klorgas (Cl
2
) må ikke anvendes til blegning af papirfibre. ClO
2
må gerne anvendes.
Affarvning (af fibre fra returpapir).
Der må ikke anvendes APEO’er og nonylphenolexthoxylater.
Øvrige vaskeaktive stoffer (tensider) som anvendes i afsværtningen af papir må ikke være potentielt
bioakkumulérbare. Konserveringsmidler som hindrer vækst i fremstillingen af papirmassen skal være
godkendt i forhold til Biocidforordningen (528/2012) og må ikke være potentielt bioakkumulérbare.
Energiforbrug.
Omfatter elektricitetsforbrug og brændselsforbrug, herunder også forbrug af træ samt
træbaserede restprodukter fra papirfremstillingsprocessen. Kravet ligger indenfor de værdier, der stilles
i EU's arbejde med bedste tilgængelige teknologi (BAT) for energiforbrug ved papirfremstilling.
Affaldshåndtering.
Der skal være systemer på papirfabrikken, der sikrer håndtering af farligt affald.
Overskydende træ- og papiraffald skal genanvendes i produktionen til nyt papir eller energiproduktion.
Kemikalier. Regulering af tilsatte stoffer og blandinger
Stoffer, der i EU's REACH lovgivnings artikel 57 defineres som
særligt problematiske stoffer
(SVHC) og
optaget på kandidatliste jf. REACH forordningens artikel 59 (1), må ikke forefindes i det færdige
papirprodukt i en mængde over 0,10 vægt-%.
Som udgangspunkt må der ikke tilsættes et stof eller en blanding, der resulterer i en mængde over 0,10
vægt-% af det færdige papirprodukt og som kan klassificeres (inkl. selvklassificering) som giftige,
kræftfremkaldende, mutagene (stoffer, der kan skade arveanlæg) eller reproduktionstoksiske (stoffer,
der er skadelige for forplantningsevnen), sensibiliserende eller miljøfarlige.
Afvigelser fra kemikaliekravene.
Kommissionen har mulighed for at indrømme afvigelse fra
kemikaliekravene (dog ikke stoffer på
REACH kandidatlisten),
såfremt det teknisk set ikke er muligt at
erstatte stofferne. Kommissionen har foreslået følgende afvigelser:
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 770: Notat om komitésag om EU-miljømærkekriterier for produktgruppen papir
For begge produktkategorier:
Farver og pigmenter. Her er undtagelsen H411, H412 samt H413, hvis kemikalieleverandøren
kan dokumentere af fixeringen af farven er højere end 98 %.
Kationiske polymere. Her er undtagelsen H411, H412 samt H413, hvis kemikalieleverandøren
kan dokumentere at sikkerhedsprocedure og dosseringsvejledninger er overholdt.
For
grafisk papir
er der foreslået følgende afvigelse:
Basis farver. Stoffer klassificeret som H400, H410 samt H317 er undtaget, hvis
kemikalieleverandøren kan dokumentere at relevante instruktioner er fulgt.
For
tissue
er der foreslået følgende afvigelse:
Glyoxal må ikke tilsættes som vådstyrkemiddel, men er tilladt i genanvendt papir som urenhed i
op til 0,10 vægt-%.
PAE- (Polyamidoamine-epichlorohydrin) baseret vådstyrkemiddel. Restindhold af
epichlorohydrin og derivater heraf er tilladt i koncentration op til 0,35 vægt-% aktiv stof i
vådstyrkemidlet.
Farvestoffer.
Der må ikke anvendes farvestoffer og farvepigmenter baseret på metalkomplekser
herunder bly, kobber, krom eller aluminium. Azo-farvestoffer (der kan fraspalte specifikke
kræftfremkaldende aromatiske aminer) må ikke anvendes i miljømærket grafisk papir eller i
miljømærket tissue.
Parfume og lotion.
Som nyt krav er parfume ikke tilladt i EU miljømærkede papirprodukter. Lotion er
fortsat tilladt EU miljømærkede tissue, men må ikke indeholde stoffer, der er klassificeret som
sensibiliserende (H317 og H334). Desuden må konserveringsmidlerne MIT (methyl-isothiazolinon),
parabener, triclosan, formaldehyd og blandinger, der frigiver formaldehyd ikke anvendes i den lotion,
der indarbejdes i aftørringspapiret.
Brugsegnethed.
Produktet skal være brugsegnet til dets formål og opfylde forbrugernes behov.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Beslutninger om
miljømærkekriterier i medfør af EU’s
miljømærkeforordning er direkte gældende i EU medlemslandene.
Konsekvenser
Forslaget indebærer ingen ændringer i danske love og/eller bekendtgørelser. Forslaget vurderes ikke at
have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
erhvervsadministrative konsekvenser for danske virksomheder, da ingen danske virksomheder har EU
miljømærkelicens til papirprodukter. Kommissionen redegør ikke for de økonomiske konsekvenser i
ændringsforslaget til Kommissionsbeslutningen, men forslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner. Forslaget skønnes at have positiv virkning
for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet forslaget samlet set vurderes at skærpe miljøkravene til EU
miljømærket papir.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 770: Notat om komitésag om EU-miljømærkekriterier for produktgruppen papir
Høring
Danmarks Miljømærkenævn er den 7. juni 2018 blevet orienteret om Kommissionens forslag.
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater,
og der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv overfor forslaget til miljømærkekriterier for papir. Regeringen støtter det
skærpede krav om mere certificeret træ fra bæredygtigt drevet skov og/eller fibre fra returpapir, og der
lægges vægt på, at niveauet holdes på 70 %. Det flugter nu med den danske stats cirkulære om sikring af
bæredygtigt træ i statens indkøb. Regeringen støtter, at produktkategorierne ikke omfatter parfumerede
produkter (for eksempel enten toiletpapir eller tegnepapir). Regeringen vil arbejde for, at denne del af
forslaget bibeholdes. Regeringen arbejder for, at antallet af afvigelser fra kemikaliekravene forbliver lavt
eller reduceres yderligere, idet omfang det skønnes muligt at kunne substituere de miljø- og
sundhedsfarlige kemikalier. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
5