Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 750
Offentligt
1909571_0001.png
NOTAT til Folketingets Europaudvalg
Til:
CC:
Fra:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
2018-10581
Udenrigsministeriet
Dato:
11. juni 2018
Emne: Gennemførelsesretsakt vedrørende iværksættelse af rebalancering
af EU’s handelsfor-
hold til USA som følge af amerikansk toldforøgelse på stål- og aluminiumsprodukter
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resumé
Kommissionen har udstedt udkast til gennemførelsesretsakt om rebalancering af handelsforholdet til USA (ko-
mitésag). Udkastet indfører øgede EU-toldsatser på en række amerikanske produkter svarende til den europæi-
ske handelsvolumen, der er blevet omfattet af den amerikanske toldforøgelse på stål- og aluminiumsprodukter per
1. juni 2018. Udkast er sat til afstemning i Den Stående Komité for handelsbarrierer torsdag den 14. juni
2018. Mødet er indkaldt med kort varsel med henblik på,
at EU’s
rebalancering over for USA kan træde i
kraft hurtigst muligt fra den 20. juni 2018 i overensstemmelse med reglerne i WTO-aftalen om beskyttelsesfor-
anstaltninger. Regeringen agter at stemme for forslaget. Sagen skønnes ikke at have konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet i Danmark.
2. Baggrund
Kommissionen har udstedt udkast til gennemførelsesretsakt om rebalancering af handelsforhol-
det til USA (komitésag). Udkastet indfører øgede EU-toldsatser på en række amerikanske pro-
dukter svarende til den europæiske handelsvolumen, der er blevet omfattet af den amerikanske
toldforøgelse på stål- og aluminiumsprodukter per 1. juni 2018. Udkastet er sat til afstemning i
Den Stående Komité for handelsbarrierer torsdag den 14. juni. Mødet blev indkaldt med kort
varsel fredag eftermiddag den 8. juni med henblik på,
at EU’s rebalancering
over for USA kan
træde i kraft hurtigst muligt, dog tidligst fra den 20. juni 2018 i overensstemmelse med reglerne
i WTO-aftalen om beskyttelsesforanstaltninger.
Den 1. marts 2018 varslede præsident Trump 25 pct. toldforhøjelser på stål og 10 pct. på alumi-
nium. Præsident Trump formaliserede beslutningen den 8. marts med ikrafttrædelse den 23.
marts 2018. Forud havde administrationen i april 2017 iværksat en såkaldt sektion 232-undersø-
gelse, der bemyndiger præsidenten til at indføre handelsrestriktioner, hvis import skønnes at
være en trussel mod national sikkerhed. Baggrunden for præsident Trumps beslutning vurderes
især at være utilfredshed med kinesisk overproduktion af stål og aluminium. Kinesisk stål udgør
dog grundet allerede gennemførte amerikanske handelsforanstaltninger kun omkring 2 pct. af
den samlede amerikanske stålimport, som domineres af Canada, Rusland, EU, Brasilien og Me-
xico.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 750: Notat om komitésag om Iværksættelse af rebalancering af EU’s handelsforhold til USA som følge af amerikansk toldforøgelse på stål- og aluminiumsprodukter
2
Anvendelsen af sektion 232 som begrundelse for toldforhøjelser vurderes af Kommissionen at
være i strid med WTO-regelsættet, der kun i helt særlige omstændigheder, herunder i krigs- og
særlige krisesituationer, åbner mulighed for importbegrænsninger med henvisning til national
sikkerhed (GATT-aftalens artikel 21). Den systemiske risiko for det internationale handelssy-
stem er, at andre lande også vil begynde at bruge sikkerhedspolitiske begrundelser for protekti-
onistiske tiltag, der skal beskytte hjemlig industri.
Ved ikrafttrædelsen af den amerikanske beslutning den 23. marts blev EU
sammen med Ca-
nada, Mexico, Australien, Argentina, Brasilien og Sydkorea
foreløbigt undtaget indtil den 1.
maj. USA bekendtgjorde, at en permanent undtagelse afhang af en højniveaudialog om handels-
irritationer i det bilaterale handelsforhold mellem EU og USA.
EU’s midlertidige
undtagelse blev
kort inden udløb forlænget frem til den 1. juni.
EU har løbende været i dialog med USA om muligheden for at opnå en permanent og betingel-
sesløs undtagelse. Dialogen har været vanskelig og præget af ubalancerede krav fra amerikansk
side. USA har bl.a. anmodet EU om at pålægge sig selv en eksportkvote på stål og aluminium til
USA, hvilket for EU er en uacceptabel løsning, idet dette strider mod WTO-reglerne. EU blev
den 1. juni omfattet af toldforøgelsen på stål- og aluminiumsprodukter. De amerikanske foran-
staltninger toldpålægger en EU-eksport på 6,4 mia. euro, heraf 5,4 mia. euro på stålprodukter.
EU har forberedt
følgende modforanstaltninger som svar på USA’s toldforhøjelse på stål-
og
aluminiumsprodukter:
1) Konsultationer med USA i regi af WTO’s tvistbilæggelsessystem (første skridt i tvistbi-
læggelsessag). De gennemføres sammen med Canada, der som nævnt også er ramt af den
amerikanske straftold.
2) Iværksættelse af rebalancering af handelsforholdet over for USA i overensstemmelse med
WTO-aftalen om beskyttelsesforanstaltninger, dvs. indførsel
i to tempi
af toldforøgel-
ser på importen af udvalgte amerikanske produkter svarende til handelsvolumen af den
del af
EU’s eksport, der
rammes af den amerikanske toldforøgelse. I første omgang iværk-
sættes kun toldforhøjelser svarende til omkring halvdelen af den ramte EU-eksport.
3) Eventuel iværksættelse af en midlertidig beskyttelsesforanstaltning for at beskytte EU's
marked mod omdirigeret stål og aluminium, afhængig af den faktiske markedsudvikling.
Gennemførelsesretsakten, som komitéen træffer beslutning om torsdag den 14. juni, har til hen-
sigt at iværksætte rebalancering af handelsforholdet til USA (spor 2).
Komitéen vedtog med konsensus på møde den 17. april lister over mulige amerikanske produk-
ter, der afhængig af udviklingen kunne blive genstand for toldforøgelse, og som efterfølgende
skulle tilpasses det endelige omfang af amerikansk told på EU-produkter og iværksættes ved ved-
tagelse af en separat (nærværende) gennemførelsesretsakt. Listerne blev vedtaget under hensyn-
tagen til WTO-notifikationsprocedurer og
–frister.
Kommissionen har i mellemtiden desuden
gennemført en offentlig høringsproces. Eftersom USA har indført den fulde told på stål og alu-
minium, bliver der i det store hele tale om de lister, som komitéen vedtog den 17. april.
EU’s
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 750: Notat om komitésag om Iværksættelse af rebalancering af EU’s handelsforhold til USA som følge af amerikansk toldforøgelse på stål- og aluminiumsprodukter
3
toldforhøjelser kan i henhold til WTO-aftalen om beskyttelsesforanstaltninger tidligst træde i
kraft fra den 20. juni.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at
genbalancere handelsforholdet til USA for EU’s tab af
eksport og
markedsandel og i bredere handelspolitisk sammenhæng at sende et klart signal til USA om, at
det har konsekvenser at tilsidesætte multilaterale WTO-forpligtelser. EU lægger stor vægt på, at
der er tale om en afbalanceret og ikke-eskalerende reaktion.
I henhold til WTO-aftalen om beskyttelsesforanstaltninger kan EU umiddelbart
dog tidligst
den 20. juni jf. aftalens tidsfrister for notifikation
indføre rebalancering i forhold til de pro-
dukter, hvor der ikke er sket en stigning i USA’s import. Det er tilfældet for størstedelen af de
stålprodukter, der vil blive pålagt en amerikansk told på 25 pct. Rebalancering i forhold til pro-
dukter, hvor der er sket en stigning i USA’s import, er først
mulig efter tre år, dvs. fra den 1.
juni 2021,
eller når der foreligger en afgørelse fra WTO’s tvistbilæggelsesorgan, der giver EU
medhold. Dette er tilfældet for visse stålprodukter samt alle aluminiumprodukterne.
På denne baggrund lægger Kommissionen op til, at der i første omgang umiddelbart indføres
25 pct. told på udvalgte stål-, industri- og landbrugsprodukter fra USA svarende til 2,8 mia.
euro. Efter tre år vil der som følge af beslutningen automatisk ske rebalancering for resten af
værdien, med mindre der foreligger en WTO-afgørelse forinden.
Komitéen behandler gennemførelsesretsakten i henhold til undersøgelsesproceduren som be-
skrevet i forordning (EU) nr. 182/2011. Såfremt der er kvalificeret flertal for Kommissionens
forslag, vedtages retsakten.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europaparlamentet har ikke udtalt sig og skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
EU har enekompetence på området for den fælles handelspolitik. Det er på den baggrund rege-
ringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Gennemførelse af rebalancering af handelsforholdet til USA forventes ikke at få konsekvenser
for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Med udgangspunkt i EU's rebalanceringsliste vil dansk import i et omfang af på ca. 300. mio.
kr.
blive berørt af EU’s toldforøgelse (baseret på 2017-tal).
Produktlisten er bred, hvorfor der er
stor sandsynlighed for, at danske virksomheder inden for forskellige industrier vil blive ramt af
toldforøgelsen på amerikanske produkter. Dette til trods for, at der i udformningen af produkt-
listerne er lagt vægt på, at varerne kan importeres fra alternative markeder. Konksekvensanaly-
ser viser, at især danske virksomheder med import fra USA af grilludstyr og bestemte varer af
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 750: Notat om komitésag om Iværksættelse af rebalancering af EU’s handelsforhold til USA som følge af amerikansk toldforøgelse på stål- og aluminiumsprodukter
4
jern og stål relativt set vil blive ramt negativt af toldforøgelsen. Herudover vil toldforøgelsen
også ramme dansk import af manicure og pedicure produkter, bourbon og spillekort.
En negativ handelspolitisk spiral vil på længere sigt kunne påvirke samhandlen med USA, også
på eksportsiden, hvor USA er Danmarks tredjestørste eksportmarked. Endelig vil der for Dan-
mark være væsentlige omkostninger på lang sigt, hvis det regelbaserede internationale handels-
system i WTO undergraves.
Sagen skønnes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionen gennemførte den 16.-26. marts 2018 en offentlig høring af listerne med de ame-
rikanske produkter, der forventes pålagt toldforøgelser fra EU's side.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt bred opbakning blandt medlemslandene til Kommissionens tilgang. På denne
baggrund ventes udkastet til gennemførelsesretsakt om rebalancering af handelsforholdet ved-
taget.
10. Regeringens generelle holdning
-
Regeringen støtter EU-Kommissionens linje i sagen. I regeringens optik er det væsentlig med et
fast, men også afbalanceret signal for at markere, at USA’s skridt ikke er i orden, og samtidig vise
at en eskalering ønskes undgået.
Danmark støtter samtidig en tæt dialog med USA om et udbygget samarbejdet om en fælles løs-
ning på det globale overkapacitetsproblem som følge af ikke-markedsbaseret produktion.
Regeringen agter på den baggrund at stemme for gennemførelsesretsakten.
-
-
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
HPA