Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 671
Offentligt
1895482_0001.png
Den 15. maj 2018
MFVM 514
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) xx/xx af
dd.mm.2017 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt an-
går godkendelsesbetingelserne for aktivstoffet dithianon (Komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at godkendelsen af aktivstoffet dithianon ændres i henhold til forordning
1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler (komitesag). Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at
godkendelsesbetingelserne ændres for stoffet i bilag til Kommissionens forordning nr. 540/2011 af
25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009
for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer. For dithianon foreslås det, at stoffet ikke længere
må anvendes til spiselige afgrøder. Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
regioner, kommuner. Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da godkendelse af
midler indeholdende dithianon til spiselige afgrøder skal trækkes tilbage. Forslaget om ændret god-
kendelse af dithianon vil kunne have væsentlige sektorspecifikke erhvervsøkonomiske konsekvenser,
da der findes godkendte midler indeholdende dette stof til brug i frugtavlen (æbler, pærer, kirsebær
og blommer) i Danmark. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder den 24.-25. maj 2018. Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere konse-
kvenserne af forslaget for miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen agter på den baggrund
at støtte Kommissionens forslag om restriktioner for godkendelsen af dithianon, idet man dog læg-
ger vægt på, at der i forslaget tages hensyn til de supplerende data, og at der snarest muligt igang-
sættes en behandling af godkendelsen af dithianon, der udløber i 2021.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) xx/xx af
dd.mm.2018 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår godkendelsesbetin-
gelserne for aktivstoffet dithianon.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 21, som fast-
lægger, at Kommissionen kan tage godkendelsen af et aktivstof op til fornyet vurdering, hvis der fore-
ligger ny viden om stoffet.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forsla-
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 671: Notat om komitésag vedr. godkendelsesbetingelserne for aktivstoffet dithianon
1895482_0002.png
get. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forsla-
get, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen ændrede forslag eller inden for
en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen inden for to måneder forelægge komitéen ændret forslag eller indenfor en
måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ
udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalifice-
ret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen på egen hånd vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den
24.-25. maj 2018.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om ændring af godkendelsen af aktivstoffet dithianon i henhold til
forordning om plantebeskyttelsesmidler. Det foreslås, at godkendelsen af dithianon begrænses til an-
vendelse i ikke-spiselige afgrøder, da EU-vurderingen konkluderer, at der ikke er vist sikker anvendel-
se for så vidt angår spiselige afgrøder.
Aktivstoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre ek-
spertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA),
hvor flere af medlemsstaternes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i
ovennævnte forslag, der har til hovedformål at indskrænke godkendelsen af aktivstoffet i henhold til
forordning 1107/2009. EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport over risikovurderingen for aktiv-
stoffet. Rapporten
er tilgængelig på EFSA’s hjemmeside.
Ifølge Kommissionens udkast til vurderingsrapporten, der hører til forslaget, har vurderingen af aktiv-
stoffet ud fra de i bilag II angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at aktivstoffet opfylder
betingelserne i artikel 4 stk. 1-3 i forordning 1107/2009 for godkendelse. Det vil sige, at det er vist, at
der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø, ved anvendelse til ikke-spiselige afgrøder.
Anvendelsesområder
Aktivstof
Dithianon
Anvendelsesområde
Svampemiddel til frugttræer, vindruer og prydplanter
Når aktivstoffer er godkendt i henhold til forordning 1107/2009, er det efterfølgende en national opga-
ve at tage stilling til, om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det
pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag
af de såkaldte ”ensartede principper”
samt
den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på data-
blade i de vurderingsrapporter, som er knyttet til forordningsforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stoffet, skal
der ifølge udkastet til vurderingsrapporten for nogle stoffer tages særligt hensyn til visse risici. Det kan
for eksempel være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstoffet og dets nedbrydningsproduk-
ter, risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vil endvidere være angivet, at der om nød-
vendigt skal indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 671: Notat om komitésag vedr. godkendelsesbetingelserne for aktivstoffet dithianon
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Aktivstoffet dithianon er tidligere godkendt i EU i henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyt-
telsesmidler, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet forsat være optaget på bilag til Kommissionens gennemførel-
sesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer. Denne liste er di-
rekte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Der er godkendt plantebeskyttelsesmidler med dithianon i Danmark.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller
konsekvenser for EU’s budget.
Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da god-
kendelse af midler indeholdende dithianon til brug i spiselige afgrøder skal trækkes tilbage. Forslaget
skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget om ændret godkendelse af dithianon vil kunne have væsentlige sektorspecifikke erhvervs-
økonomiske konsekvenser, da der ikke findes godkendte midler indeholdende alternative stoffer til
brug mod skurv i for kirsebær og blommer i Danmark og der er begrænset alternativer til rådighed for
æbler og pærer.
Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet (AGRO) har vurderet de erhvervsøkonomiske konsekven-
ser ved en begrænsning af godkendelsen af dithianon i spiselige afgrøder. AGRO vurderer, at det er-
hvervsøkonomiske tab for kirsebær- og blommeerhvervet vil være ca. 12 mio. kr. årligt, hvilket udgør
30 % af det samlede årlige udbytte. I kirsebær og blomme er der et begrænset udvalg af midler til be-
kæmpelse af svampesygdomme, og der findes ingen alternative midler til bekæmpelse af skurv. AGRO
oplyser også, at det ikke er muligt erhvervsmæssigt at dyrke sødkirsebær økologisk i Danmark, da sød-
kirsebær er meget følsomme overfor forskellige skadevoldere. Enkelte sorter af surkirsebær er mere
modstandsdygtige end sødkrisebær over for svampesygdomme, og derfor kan økologisk dyrkning af
surkirsebær være et alternativ til sprøjtning. Foreløbigt dyrkes økologiske surkirsebær dog kun på en
meget lille del af det samlede surkirsebær-areal i Danmark. AGRO vurderer også, at en begrænsning af
godkendelsen vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser for produktionen af æbler og pærer, men de
er vanskelige at estimere, da der findes godkendte alternative midler. Disse alternative midler har dog
begrænsninger i brugen, eksempelvis i forhold til anvendelsestidspunkt eller antal anvendelser pr. år.
AGRO vurderer, at anvendelsen af dithianon som skurvmiddel hovedsageligt bruges i pærer og æbler
og har beregnet, at det samlede salg af dithianon svarer til syv behandlinger pr. vækstsæson, når det
tages i betragtning, at der sædvanligvis anvendes en lavere dosering, end midlerne er godkendt til.
Dithianon er et forebyggende stof med lav risiko for resistensudvikling. Det er ifølge AGRO essentielt
for tilfredsstillende skurvbehandling i sæsonen. På kort sigt vurderes de økonomiske konsekvenser
ikke markante, da producenterne stadig har midler til rådighed. Dog vil et forbud mod dithianon også
på kort sigt gøre æble- og pæreproduktionen i Danmark usikker, da avlerne kommer til at mangle de-
res væsentligste og hyppigst anvendte middel til bekæmpelse af skurv.
På lang sigt øges risikoen for resistensudvikling hos de øvrige grupper af midler, der anvendes til be-
handling efter smitte, hvis man fjerner det eneste forebyggende middel til bekæmpelse. AGRO har
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 671: Notat om komitésag vedr. godkendelsesbetingelserne for aktivstoffet dithianon
1895482_0004.png
lavet et regneeksempel med 25 % udbyttenedgang, der vil betyde et økonomisk tab for erhvervet på
knap 40 mio. kr. om året for æbler og pærer tilsammen. Hvis mere end 25 % - 30 % af afgrøden angri-
bes af skurv, er den ikke længere økonomisk rentabel for avlerne, der derfor kan forventes at nedlægge
deres produktion af æbler og pærer, og der er derfor risiko for udflagning.
Det er muligt, der på sigt kan godkendes alternative midler, hvilket i givet fald kan mindske de er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Et alternativ til konventionel dyrkning er omlægning til økologisk produktion. Dette vil kræve, at man
planter nye mere skurvresistente sorter. Generelt regnes den økologiske æble-produktion, som mere
usikker med store årlige udsving. Udbyttet kan afhængigt af sæsonen svinge meget, og vurderes over-
slagsmæssigt af AGRO at være mellem 10 % - 70 % af den konventionelle produktion.
Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved en
ændring af godkendelsen af aktivstoffet i henhold til forordning 1107/2009, da det dels vil afhænge af
om der søges om godkendelse af midler med det pågældende aktivstof (til de i EU tilbageværende an-
vendelsesområder), og dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om midlerne kan godkendes
under danske forhold.
EU’s vurdering af de bekræftende data, der blev krævet i forbindelse med godkendelse af stoffet viser,
at der stadig er datamangler for dithianon vedrørende stabilitet af dithianon i vindruer og indhold af
nedbrydningsprodukter i forarbejdede afgrøder af æbler og vindruer. Dette betyder, at der under for-
arbejdning af æbler og vindruer potentielt dannes sundhedsmæssigt problematiske nedbrydningspro-
dukter, som forbrugeren kan blive eksponeret for.
Ansøger har i 2017 fremsendt supplerende data. Kommissionen har imidlertid afvist at tage yderligere
data i betragtning på dette sene tidspunkt i processen, men henviser til at ansøger kan genfremsende
de nævnte data i forbindelse med ansøgning om fornyet godkendelse af stoffet, hvis godkendelse udlø-
ber den 31. maj 2021.
Miljøstyrelsen, Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet har efterfølgende selv foretaget vurde-
ring af de omtalte nye data indsendt af ansøger i 2017 om forbrugersikkerhed i forbindelse med rester i
fødevarer. Konklusionen er på den baggrund, at der nu kan vises sikker anvendelse for forbrugerne for
så vidt angår anvendelse til pågældende spiselige afgrøder (æbler, pærer, blommer og kirsebær).
I forhold til de supplerende data vurderer Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen samlet set på baggrund
af vurdering fra DTU Food
og under forudsætning af, 1) at de relevante nedbrydningsprodukter ikke
er skadelige for arveanlæggene, 2) at TTC-konceptet (Treshold of Toxicological Concern) kan bruges
for nedbrydningsprodukterne samt 3) at det ikke er relevant at foretage en kumulativ risikovurdering
af moderstof og nedbrydningsprodukter, fordi deres mulige effekter er forskellige - at det er belyst, at
der er en sikker anvendelse af dithianon i æbler, pærer, blommer, kirsebær
I forhold til de data, som er indsendt rettidigt, vurderer Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen ikke, at
der er vist sikker anvendelse for forbrugerne.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Dansk gartneri bemærker, at dithianon er særdeles vigtig i produktionen af frisk frugt i Danmark, og at
alternativerne ikke lige så gode til bekæmpelse af især skurv i æbler og pærer, samt at manglende be-
kæmpelse vil betyde faldende udbytte og kvalitet. Dansk gartneri gennemgår ét for ét de alternative
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 671: Notat om komitésag vedr. godkendelsesbetingelserne for aktivstoffet dithianon
1895482_0005.png
midler til æbler og pærer: Dithane, Manfil, Syllit 544 SC, Scala, Difcor 250 EC og Candit med hensyn
til deres begrænsninger. Midlerne vurderes af Dansk Gartneri at være mindre effektive af en række
grunde, som varierer fra middel til middel. De følgende begrænsninger nævnes; at det godkendte be-
handlingstidspunkt ikke er optimalt i behandlingen af skurv, at et af midlerne er skadeligt for nyttedy-
ret rovmider, at et middel kan give skader på frugten, at flere midler ikke må anvendes hyppigt nok, at
flere midler er mindre effektive og, at der for nogle midler er udviklet resistens eller er fare for resi-
stensudvikling. Dansk Gartneri bemærker med hensyn til kirsebær og blomme, at sygdommene kirse-
bærbladplet og tørresyge er alvorlige og begrænsende for produktionen. De alternative midler Dithane
og Signum er mindre anvendelige, da Dithane kun må bruges sent i sæsonen og med for lav hyppig-
hed, og da Signum bør reserveres til behandling af svampesygdommen monilia.
Landbrug og Fødevarer (L&F) undrer sig over, at der skal stemmes om forslaget, hvis der kan vises
sikker anvendelse med de supplerende data indsendt fra ansøger. Forslaget vil efter L&F’s mening
være det samme som et totalforbud og have alvorlige konsekvenser for erhvervet. På længere sigt vil
det betyde reduceret produktion af frugt i Danmark, og øget import fra tredjelande.
L&F gennemgår de mulige alternativer midler ét for ét, og gør rede for hver af disse midlers begræns-
ninger til behandling af æbler og pærer mod skurv. L&F nævner; for sen og for lav hyppighed af be-
handlinger, udvikling af resistens, mindre effektivitet, skade på nyttedyret rovmider samt skader på
frugten.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag er det usikkert, om der vil
være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Ifølge det rettidige indsendte datagrundlag, er der ikke vist sikker anvendelse for forbrugerne. Rege-
ringen agter på den baggrund at støtte Kommissionens forslag om restriktioner for godkendelsen af
dithianon, idet man dog lægger vægt på, at der i forslaget tages hensyn til de supplerende data, og at
der snarest muligt igangsættes en behandling af godkendelsen af dithianon, der udløber i 2021.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5