Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 649
Offentligt
1891105_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 25. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
den 11. april 2018
kl. 14.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Carsten Kudsk (DF), Ib Poulsen (DF), Jan E. Jørgensen
(V), Peter Hummelgaard Thomsen (S), Nick Hækkerup (S), Søren
Søndergaard (EL), Christian Juhl (EL), Rasmus Nordqvist (ALT) og
Zenia Stampe (RV).
Samrådet under pkt. 1 blev afviklet som et fælles samråd med
Udenrigsudvalget, og Miljø- og Fødevareudvalgets medlemmer var
inviteret til at deltage under dette punkt. Under pkt. 2 og 3 deltog
alene medlemmer af Europaudvalget.
Desuden deltog:
minister for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde Karen Ellemann
samt udenrigsminister Anders Samuelsen.
Punkt 1. Åbent samråd med udenrigsministeren og ministeren for fiskeri
og ligestilling om fiskeriaftalen mellem EU og Marokko
KOM (2018) 0001
KOM (2018) 0001
samrådsspørgsmål A
KOM (2018) 0001
bilag 5 (Kopi af URU alm. del - samrådsspørgsmål R om
fiskeriaftalen mellem EU og Marokko)
KOM (2018) 0001
bilag 6 (kopi af URU alm. del - svar på spm. 140 om
indholdet af EU-Domstolens dom vedr. fiskeriaftale med Marokko)
KOM (2018) 0001
bilag 2 (henvendelse af 15/1-18 fra Afrika Kontakt)
KOM (2018) 0001 - svar på spm. 16, om hvorvidt ministeren kan bekræfte,
at fiskeriaftalen med Marokko er en overordentlig god forretning for EU, fra
ministeren for fiskeri og ligestilling
KOM (2018) 0001 - svar på spm. 15, om de øvrige EU-landes holdning til
fiskeriaftalen, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
KOM (2018) 0001 - svar på spm. 12, om ministerens udtalelse på
Europaudvalgets møde, om at fiskeriaftaler mellem EU og Marokko har til
formål at fremme menneskerettigheder og demokrati i Vestsahara, fra
ministeren for fiskeri og ligestilling
KOM (2018) 0001 - svar på spm. 10, om ministerens udtalelser på
Europaudvalgets møde om, at lokalbefolkningen i Vestsahara har draget
fordel af fiskeriaftale, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
KOM (2018) 0001 - svar på spørgsmål 5 om, hvordan udviklingsmålene i
Marokko styrkes, når 91,5 pct. af fiskeriet under aftalen foregår i farvand
tilhørende Vestsahara, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
787
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
KOM (2018) 0001 - svar på spørgsmål 4 om menneskerettighedssituationen
i Vestsahara under den nuværende fiskeriaftale, fra udenrigsministeren
KOM (2018) 0001 - svar på spørgsmål 1 om, hvorvidt ministeren opfatter
Marokkos annektering af Vestsahara som en besættelse i strid med
folkeretten, fra udenrigsministeren
Samrådsspørgsmål A
Stillet af Søren Søndergaard (EL)
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilke konsekvenser EU-dommen af 27. februar 2018 (C-
266/16) om, at fiskeriaftalen og protokollen mellem EU og Marokko kun er gyldig, fordi den
ikke omfatter Vestsahara og farvandet ud for Vestsahara, får for den danske regerings
holdning til en fornyelse af fiskeriprotokollen samt redegøre for årsagen til, at ministeren
fredag den 19. januar 2018 bad Europaudvalget om et mandat, som så åbenlyst var i mod-
strid med international lov.”
Samrådsspørgsmål R
Stillet af Christian Juhl (EL), Zenia Stampe (RV) og Rasmus Nordqvist (ALT)
”EU-domstolen
afgav 27. februar 2018 en klar dom, der har stor betydning for den fiskeri-
aftale mellem EU og Marokko, som bl.a. Danmark har anbefalet. Dommen afgør, at fiske-
riaftalen kun er lovlig, hvis den ikke omfatter Vestsaharas fiskerizone. I forlængelse af tid-
ligere samråd om denne sag, vil vi gerne have svar på følgende spørgsmål: Hvad mener
ministrene om EU-Domstolens afgørelse? Hvilken betydning får EU-Domstolens afgørelse
for Danmarks anbefaling af fiskeriaftalen? Er ministrene enige i, at fiskeriaftalen ikke kan
omfatte Vestsaharas fiskerizone, uden at dette er aftalt med sahrawiernes repræsentanter
i Polisario?”
Søren Søndergaard
uddybede samrådsspørgsmål A ved at sige, at det allerede flere må-
neder inden ministerens forelæggelse den 19. januar 2018 havde været klart, at en forny-
else af fiskeripartnerskabsaftalen med Marokko kunne blive eksplosiv og skadelig for freds-
processen. I en artikel fra Associated Press den 4. april havde den marokkanske udenrigs-
minister endda advaret om, at Marokko kunne finde på at angribe Polisario, hvilket ville
kunne sende hundredtusindvis på flugt. Regeringen havde virket uforberedt og svaret i øst
og vest i et omfang, så Præsidiet havde måttet minde Udenrigsministeriet om, at det er
ministerens opgave at svare på Folketingets spørgsmål. Man skulle ikke være professor
for at gennemskue, at det oplæg til aftalen, regeringen havde fået et spinkelt mandat til,
senere ville blive underkendt af EU-Domstolen. Det var nu også sket, idet dommen fast-
slog, at aftalen kun var gyldig i det omfang, den omfattede Marokkos eget og ikke Vestsa-
haras farvand. Men over 90 pct. af fiskene fanges ud for Vestsahara, så der var ikke meget
tilbage af aftalen. Ud over svar på samrådsspørgsmålet kunne det være interessant at
høre, hvad regeringens overvejelser egentlig havde været?
Rasmus Nordqvist
uddybede samrådsspørgsmål R ved at bede om regeringens vurde-
ring af EU-Domstolens meget tydelige dom og af, hvilke konsekvenser dommen ville få for
788
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
de igangværende forhandlinger om fiskeripartnerskabsaftalen. Man havde indkaldt begge
ministre til samrådet, fordi der ikke alene var tale om fiskeripolitiske anliggender, men om
et større udenrigspolitisk spørgsmål, som involverer fredsforhandlinger og angår et besat
territorium.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde:
Europaudvalget og Udenrigs-
udvalget har stillet en række underspørgsmål, som udenrigsministeren og jeg vil besvare
på følgende måde: Jeg besvarer samrådsspørgsmål A og de første to spørgsmål indeholdt
i samrådsspørgsmål R, mens udenrigsministeren besvarer det sidste spørgsmål indeholdt
i samrådsspørgsmål R.
Først helt kort lidt kontekst for denne sag. Den nuværende fiskeriaftale mellem EU og Ma-
rokko udløber i juli 2018. Generelt er formålet med fiskeriaftalen at fremme
EU’s fiskeriin-
teresser samt at sikre et bæredygtigt og ansvarligt fiskeri. Europa-Kommissionen har fået
udarbejdet en evalueringsrapport af den nuværende fiskeriprotokol. Det fremgår bl.a. af
evalueringsrapporten, som er udarbejdet af uafhængige eksperter, at sektorstøtten i hen-
hold til den nuværende protokol effektivt bidrager til bæredygtig udnyttelse af fiskebestan-
dene, og at EU-sektorstøtten ikke mindst kommer regioner i Vestsahara til gode.
I januar fremlagde Europa-Kommissionen et udkast til forhandlingsdirektiver med henblik
på Rådets bemyndigelse til indledning af forhandlinger om en ny fiskeriaftale, der vil skulle
træde i kraft, når den gamle aftale udløber til sommer. Mandatet blev godkendt af Rådet
den 19. februar 2018. Kun ét land stemte imod. Lad mig i den forbindelse minde om, at
mandatet vedtages af Rådet med kvalificeret flertal, dvs. at mere end ti lande skal afvise
forslaget, før det falder.
Og så til EU-Domstolens afgørelse af februar og regeringens holdning hertil. Domstolen
fastslog i sin afgørelse, at fiskeriaftalen mellem EU og Marokko er gyldig, men at farvandet
ud for Vestsahara ikke er omfattet af aftalens geografiske anvendelsesområde. Det samme
gælder den protokol, der er tilknyttet aftalen. Afgørelsen er således på linje med Domsto-
lens afgørelse fra 2016 om landbrugsaftalen mellem EU og Marokko.
Det skal i øvrigt nævnes, at Danmark ikke fisker under den nuværende fiskeriaftale, hvorfor
afgørelsen ikke har direkte betydning for danske fiskeriforhold.
Europa-Kommissionen har på baggrund af afgørelsen fremlagt et revideret udkast til for-
handlingsdirektiver, som jeg ser frem til at forelægge for Europaudvalget senere i dag. I de
reviderede forhandlingsdirektiver er det geografiske anvendelsesområde for det første
præciseret med henblik på at sikre, at der fortsat kan fiskes i farvandet ud for Vestsa-
hara. For det andet sikres det, at Kommissionen bliver tilstrækkeligt informeret og inddraget
i den geografiske og sociale fordeling af de socioøkonomiske fordele under aftalen. Dette
er afgørende for, at Kommissionen kan sikre, at både partnerskabsaftalen og protokollen
kommer de berørte folk til gode. Kommissionen skal samtidig sikre sig, at den berørte be-
folkning har været inddraget i tilstrækkelig grad. Forhandlingsdirektiverne skal endvidere
danne grundlag for passende garantier for bæredygtig udvikling af de berørte områder.
789
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
Endelig lægges der op til, at en aftale vil være provisorisk så længe, der udestår en løsning
på konflikten i FN-sporet.
Så spørges der til, hvilken betydning Domstolens afgørelse får for Danmarks anbefaling af
fiskeriaftalen. Til det kan jeg kun sige, at Danmark ikke har anbefalet fiskeriaftalen. Rege-
ringen har derimod
ligesom samtlige andre EU-lande bortset fra et
tilsluttet sig, at der
indledes forhandlinger med Marokko, som forelagt i Miljø- og Fødevareudvalget den 17.
januar 2018 og i Europaudvalget den 19. januar 2018. Danmark afgav i forbindelse med
rådsafgørelsen en erklæring, hvor vi understregede vigtigheden af, at en fremtidig fiskeri-
protokol mellem EU og Marokko respekterer afgørelsen fra EU-Domstolen vedrørende den
nuværende fiskeriaftale og dens anvendelse på farvandet ud for Vestsahara. Tyskland og
Holland tilsluttede sig denne erklæring. Fra dansk side har vi altså lagt vægt på, at en kom-
mende aftale skal efterleve afgørelsen.
Lad mig endnu engang fremhæve, at EU-Domstolen anser aftalen for gyldig, men fastslår,
at den ikke finder anvendelse på farvandet ud for Vestsahara. Jeg anerkender derfor ikke
præmissen i udvalgsspørgsmålet om, at jeg skulle have bedt om et mandat i strid med
folkeretten.
I forhold til spørgsmålet om hvilken betydning afgørelsen har for vores anbefaling af det
reviderede forhandlingsmandat, vil jeg gerne understrege, at det selvsagt er en prioritet for
regeringen, at afgørelsen respekteres. Det har vi løbende gjort opmærksom på. Jeg noterer
mig også i den forbindelse, at Kommissionen fremhæver, at det reviderede udkast til for-
handlingsdirektiver tager højde for afgørelsen.
Udenrigsministeren:
Endelig spørges der til, om vi er enige i, at fiskeriaftalen ikke kan
omfatte Vestsaharas fiskerizone, uden at dette er aftalt med sahrawiernes repræsentanter
i Polisario. Til det kan jeg sige, at Domstolen ikke forholder sig til, hvad det ville kræve,
såfremt aftalen skulle omfatte farvand ud for Vestsahara. Derfor følger det heller ikke af
dommen, at Polisario skal have vetoret i denne sag. Når det er sagt, er det vores forståelse,
at Polisario er blandt dem, der er blevet konsulteret i forbindelse med landbrugsaftalen.
Kommissionen har oplyst, at konsultationer om fiskeripartnerskabsaftalen og den tilhø-
rende protokol vil følge samme mønster.
Regeringen lægger, ligesom andre EU-lande, vægt på den fortolkning, Rådets Juridiske
Tjeneste og Kommissionen har baseret sig på under forhandlingsforløbet. Kommissionen
er forpligtet til at holde Rådet orienteret om forhandlingerne. Det er desuden forventningen,
at Rådets Juridiske Tjeneste vil foretage en vurdering af forhandlingsresultatet, når det
foreligger. Den vurdering ser vi frem til.
Generelt må jeg konstatere, at der fra en bestemt side i Folketinget er et ønske om, at den
danske regering skal engagere sig aktivt i denne sag
og bredere i forhold til den langva-
rige og komplicerede konflikt om Vestsahara. Det mener regeringen ikke er god dansk
interessevaretagelse. Dels er vores interesser i Vestsahara små
politisk, økonomisk og
fiskeripolitisk, dels skal en løsning på konflikten findes
i FN’s Sikkerhedsråd og gennem
790
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
FN-ledede forhandlinger. Dansk aktivisme i denne sag vil derfor være et bekosteligt slag i
luften, hvor vi bl.a. lægger os ud med vigtige EU-partnere.
I stedet vil vi
i tråd med folketingsvedtagelse V 79 (2015-16) og tidligere regeringers
politik
støtte FN’s
og FN’s Sikkerhedsråds bestræbelser på at opnå en fredelig forhandlet
løsning mellem Marokko og Polisario om Vestsahara. Vi har ingen interesse i at tage ensi-
dig stilling til fordel for én af parterne. Det mener vores partnere i EU heller ikke. Og det er
heller ikke den anbefaling, der udgår fra FN. En løsning på konflikten, herunder endelig
status, forhandles i FN-regi, ikke i EU. Og det er væsentligt i denne sammenhæng ikke at
præjudicere udfaldet af FN-sporet.
Søren Søndergaard
påpegede, at over 91 pct. af fangsten inden for den gældende aftale
kommer fra farvandet ud for det besatte Vestsahara. I januar ønskede regeringen at ind-
lede forhandlinger om at forlænge den aftale. Nu gav regeringen udtryk for, at EU-Domsto-
lens dom om, at aftalen ikke kan omfatte Vestsahara, nærmest ikke har betydning. Hvordan
hang det sammen, når fangsten fra Marokkos egne farvande udgør under 9 pct.?
Ministeren sagde nu, at det, regeringen først havde lagt frem, ikke var i strid med folkeret-
ten. Hvorfor ikke, når det
meste af EU’s fangst kom
fra et besat område? Det fremgik ikke
af dommen, at man havde lov til det. Hvis man foretager sig noget, der ikke er en del af en
aftale, er det vel i strid med aftalen. Hvad var baggrunden for, at to dygtige ministre sam-
men med deres kyndige embedsmandsapparat kunne fremlægge sådan en aftale for Fol-
ketinget? Var der andre grunde til, at regeringen havde set bort fra, at den aftale, man
forhandlede, slet ikke omhandlede Vestsahara? Hvis det var en fejl, måtte ministeren for-
klare, hvordan man kunne begå så omfattende en fejl. Sverige havde fastholdt en ordentlig
linje i EU, som Danmark også tidligere førte. Hvad var grunden til, at Danmark ikke længere
fulgte Sverige?
Rasmus Nordqvist
gentog sit spørgsmål om, hvilken konsekvens EU-Domstolens dom
ville få for de igangværende forhandlinger. Hidtil var ministeren kun kommet med vurderin-
ger og hensigtserklæringer.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
bekræftede, at EU-Domsto-
lens afgørelse konkluderer, at fiskeriaftalen med Marokko ikke finder anvendelse i farvan-
det ud for Vestsahara. Det var også rigtigt, at mere end 90 pct. af fiskeriet hidtil havde
fundet sted ud for Vestsahara. Formålet med de nye forhandlingsdirektiver var derfor at
præcisere det geografiske anvendelsesområde for fiskeriaftalen, således at det omfatter
det pågældende farvand.
Det var EU’s
vurdering, at det er muligt at udvide anvendelses-
området under visse betingelser. Der blev dog lagt vægt på, at aftalen ville være proviso-
risk, indtil der findes en løsning på den i FN-regi uafklarede situation.
Hensigten med fiskeriprotokollen var at skabe en partnerskabsramme for udvikling af en
politik for bæredygtigt fiskeri og ansvarlig udnyttelse af fiskeressourcerne ud fra miljømæs-
sige, økonomiske og sociale hensyn i alle parters interesse. Kommissionens begrundelse
for at fortsætte samarbejdet var at skabe fiskerimuligheder for EU-fartøjer inden for det
791
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
tilgængelige overskud. En ny protokol skulle implementeres i respekt for demokratiske prin-
cipper og menneskerettigheder. Det var desuden væsentligt for Danmark, at aftalen ville
bidrage til udvikling af lokale arbejdspladser, og at bestandsvurderinger, lokal kontrol og
forvaltning generelt blev udbygget og styrket. Oplægget fulgte generelt principperne for
indgåelse af fiskeripartnerskabsaftaler, der fremgik af Rådets konklusioner om fiskeripoli-
tikkens eksterne dimension fra marts 2012, og var i overensstemmelse med de generelle
principper om bæredygtige fiskeripartnerskabsaftaler i Rådets forordning om den fælles
fiskeripolitik (grundforordningen).
Holger K. Nielsen
spurgte, om ministrene ville anerkende, at Polisario er den legitime
repræsentant for Vestsaharas befolkning, og at det i så fald måtte være Polisario, der skulle
forhandle og godkende en aftale om Vestsahara. Kommissionen ønskede større sikkerhed
for, at penge, der overføres, går til lokalbefolkningen og gode formål, men havde ministrene
nogen sikkerhed for, at det også skete? Hvem skulle vurdere det i sidste ende
var det
Kommissionen selv, eller fik andre også mulighed for det? Hvordan ville lokalbefolkningen
og Polisario blive inddraget?
Rasmus Nordqvist
forstod på ministeren, at konsekvensen af EU-Domstolens dom blev,
at man ville lave en ny aftale, som havde et større geografisk anvendelsesområde. Men
ville det stadig være de samme parter, man ville forhandle med? For så ville det ikke ændre
noget i forhold til indholdet af dommen.
Jan E. Jørgensen
spurgte, hvem man kunne forvente ville fange fiskene i farvandet ud for
Vestsahara, hvis aftalen mellem EU og Marokko ikke blev fornyet.
Søren Søndergaard
spurgte, om EU-Domstolens afgørelse kom som en overraskelse for
regeringen?
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
svarede Holger K. Nielsen og
Rasmus Nordqvist, at EU var forpligtet til at tage højde for Vestsaharas befolknings legitime
interesser, men Domstolen havde ikke foreskrevet, hvordan det skulle ske. I forbindelse
med tilpasningen af landbrugsaftalen med Marokko havde EU som følge af en lignende
afgørelse fra EU-Domstolen fra december 2016 ført konsultationer med bl.a. Polisario
men også med en række relevante organisationer fra civilsamfundet samt lokale repræ-
sentanter og erhvervsorganisationer i Vestsahara
for at sikre, at de berørte blev inddraget
i tilstrækkelig grad. Kommissionen ville nu anlægge samme tilgang med henblik på en til-
pasning af fiskeriaftalen. Danmark stemte for forhandlingsdirektiverne i landbrugssagen i
maj 2017, og formuleringen af inddragelse af den berørte befolkning i fiskerisagen svarer
til dem fra landbrugssagen. Der forelå dog ikke et endeligt resultat af forhandlingerne om
landbrugsaftalen.
Til Jan E. Jørgensen sagde hun, at andre interessenter i farvandet kunne være Kina eller
Rusland. Det var værd at huske på, at andre store fiskerinationer ikke nødvendigvis tager
samme hensyn til bæredygtig udvikling af ressourcerne, som EU er kendt for at gøre.
792
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
Udenrigsministeren
supplerede svaret til Holger K. Nielsen ved at sige, at Polisario i FN-
regi er anerkendt som den legitime repræsentant for Vestsaharas befolkning inden for ram-
merne af den stadig pågående afkoloniseringsproces. Den foreliggende sag handlede dog
om en fiskeriaftale mellem EU og Marokko. Kommissionen lagde vægt på den forskel, og
det havde Danmark og de øvrige EU-lande taget til efterretning.
Rasmus Nordqvist
spurgte begge ministre om regeringens
ikke Kommissionens
hold-
ning til, hvorvidt konsultationer med Polisario var tilstrækkeligt for at drage konsekvenserne
af dommen.
Han spurgte ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde, om ikke folkeretten
altid gælder. Man går vel ikke på kompromis med folkeretten for at kunne indgå aftaler om
bæredygtighed?
Holger K. Nielsen
forstod på udenrigsministeren, at den danske regering ikke mener, at
Polisario er Vestsaharas legitime repræsentant. Var det korrekt? Så var det vanskeligt, for
det måtte da være en forudsætning for fredsforhandlingerne. Den præmis måtte også
gælde, når man diskuterer fiskeriaftaler.
Nick Hækkerup
spurgte, hvilke betingelser der skulle være opfyldt, for at anvendelsesom-
rådet kunne udvides, så de 90 pct. af fangsten kunne blive omfattet igen. Der skulle tages
højde for befolkningen i Vestsaharas legitime interesser, men kunne det ikke forstås sådan,
at man skulle forhandle med Polisario? Ministrene nævnte, at de er anerkendt som legitim
repræsentant i FN, men sagde også, at de er interessent. Der er dog forskel på, om man
er repræsentant eller interessent.
Søren Søndergaard
oplyste, at mødet med Polisario sidst havde taget 10 minutter, så det
var åbenbart, hvad der skulle til for at høre deres synspunkter.
Han gentog sit spørgsmål om, hvorvidt EU-dommen kom som en overraskelse for regerin-
gen. Det var måske irriterende med en procesdiskussion, men det var utilfredsstillende, at
ministeren på et udvalgsmøde i januar havde fejet enhver indvending af bordet, selv om
kritikken viste sig berettiget efter EU-Domstolens klare afgørelse.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
mente ikke, at der var noget
mærkeligt ved timingen, idet hun som minister var forpligtet til at indhente et mandat, før
Kommissionen indleder forhandlinger. Hun havde oplyst i udvalget, at forløbet ville af-
hænge af dommens udfald, så den kom ikke som en overraskelse. Dommen var ikke afsagt
på det tidspunkt, hvor Kommissionen og Rådet var forsamlet.
Hun svarede Nick Hækkerup, at det nye i forhandlingsdirektiverne efter dommen var, at
man nu nævnte, at aftalen også skulle omfatte farvandet ud for Vestsahara; at man under-
stregede, at
forhandlingerne om en ny fiskeriaftale skulle understøtte FN’s generalsekre-
tærs bestræbelser på at finde en løsning på konflikten i Vestsahara; og at man skulle tage
hensyn til EU-Domstolens afgørelse af 27. februar, så aftalen kom den berørte befolkning
793
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
til gode. Det var desuden præciseret i forhandlingsdirektiverne, at Kommissionen skulle
inddrages i såvel den geografiske som den sociale fordeling af de samfundsøkonomiske
fordele. Det var allerede anført i de forhandlingsdirektiver, der blev vedtaget i februar 2018,
at den berørte befolkning skulle inddrages i tilstrækkelig grad.
Udenrigsministeren
svarede Holger K. Nielsen og Nick Hækkerup, at Danmark anerken-
der Polisario som den legitime repræsentant for Vestsaharas befolkning inden for ram-
merne af afkolonialiseringsprocessen. I fiskeriaftalens regi drejede det sig om at sikre, at
udnyttelsen af naturressourcerne i Vestsahara ville blive foretaget i overensstemmelse
med lokalbefolkningens interesser på vegne af lokalbefolkningen eller i konsultation med
dens
repræsentanter. Det var konklusionen fra FN’s
generalsekretærs juridiske rådgiver,
Hans Correll, i en ikkebindende udtalelse fra 2002. Her blev det dog ikke foreskrevet, hvor-
dan inddragelsen af lokalbefolkningen nærmere skulle ske. Derfor skønnede forhandleren
i dette tilfælde Kommissionen og Rådet
om det var sket, og det var også udgangspunk-
tet for, hvorfor andre repræsentanter end Polisario blev inddraget.
Christian Juhl
spurgte, om det ikke ville være logisk, at en fiskeripartnerskabsaftale mel-
lem EU og Marokko handlede om de 9 pct. af fiskene, som fanges i Marokkos farvande.
Og at man tilsvarende lavede en aftale med repræsentanterne for Vestsahara, hvis man
ville have fat i de 91 pct. i farvandet ud for det område. Var det at blande de to farvande
sammen ikke det samme som at acceptere, at Marokko råder over dem begge, i det ene
tilfælde som besættelsesmagt?
Det blev nævnt, at Vestsaharas indbyggere skulle høres. Men de mennesker
især dem,
der sidder på erhvervslivet
er i vid udstrækning marokkanere, der er flyttet dertil efter
besættelsen. Hvordan ville regeringen og EU sikre, at man ikke sidder og fører skinfor-
handlinger med nogle tilflyttere i stedet for med områdets repræsentanter?
Søren Søndergaard
præciserede, at han med sit spørgsmål om, hvorvidt dommen var
kommet som en overraskelse for regeringen, mente dommens indhold og ikke bare det, at
der ville komme en dom.
Nick Hækkerup
spurgte, om man ville bruge en ny fiskeriaftale som løftestang for emner,
som ikke er snævert fiskeripolitiske, f.eks. overholdelse af menneskerettigheder.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
svarede Søren Søndergaard,
at regeringen løbende havde forholdt sig til Kommissionens oplæg. Udvalget havde fået at
vide i februar, at kom der en dom, som gik imod oplægget, ville der foreligge en ny situation,
og det gjorde der så nu. Det var også grunden til, at Kommissionen fremlagde et nyt for-
handlingsoplæg, og derfor ville hun senere i udvalget søge Folketinget om et nyt mandat.
Fra EU’s
side blev
der lagt op til, at aftalen blev provisorisk, indtil der i FN-regi kom en
løsning på Vestsaharas status.
Udenrigsministeren
svarede Nick Hækkerup, at EU og Danmark
bakker op FN’s
bestræ-
belser på at opnå en politisk løsning på konflikten i Vestsahara, og han havde på sidste
794
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
møde med sin marokkanske kollega præciseret menneskerettigheder og opbakning til FN-
sporet.
Christian Juhl
gentog sit spørgsmål om, hvorvidt det ikke ville være logisk, at en fiskeri-
partnerskabsaftale mellem EU og Marokko kun omfattede de 9 pct. af fiskene.
Udenrigsministeren
påpegede, at Marokko var forhandlingsparten, når det drejede sig
om at forny en aftale med Marokko, men det betød ikke, at man anerkendte Marokkos
overherredømme over Vestsahara. EU forsøgte i rollen som den anden forhandlingspart-
ner på bedst mulig vis at inddrage de berørte parter. Når en ny aftale forelå, ville regeringen
bedømme, om den var i overensstemmelse med de kriterier, som var vigtige at få opfyldt
fra dansk side.
Søren Søndergaard
sagde, at det ville have forklaret regeringens ageren, hvis indholdet
af dommen var kommet som en overraskelse. Det var måske ikke så godt, hvis ministeren
for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde var uforberedt, men okay, alle kan begå fejl.
Nu var det klart, at der ikke var tale om en fejl, men hvad var begrundelsen så? Ministeren
havde ganske vist sagt, at aftalen ikke havde noget med danske interesser at gøre. Men
hvordan var relationen mellem danske fiskeres mulighed for at fiske under denne aftale på
den ene side og Danmarks stemmeafgivning på den anden?
Holger K. Nielsen
spurgte, hvordan Polisario kunne være den legitime repræsentant i af-
koloniseringsprocessen, men ikke i fiskeriprocessen. Det var en mærkelig sondring, for
tingene hang da sammen. Fiskeriaftalen bliver af Polisario opfattet netop som en del af
Vestsaharas afkolonialiseringsproces, og derfor var de meget optaget af dommen. Det
centrale problem var, at man lavede selve aftalen med Marokko, mens Polisario ville blive
en parentes, som ikke spillede en afgørende rolle.
Christian Juhl
kunne ønske sig, at ministrene holdt sig strikt til folkeretten
og FN’s grund-
lag, men det var ikke tilfældet. Man må skelne mellem forhandlinger og konsultationer. 10
minutters konsultation, som EU havde haft med Vestsahara, kommer der ikke meget ud af.
Når man forhandler, bliver man ved, indtil der er et resultat, begge parter kan godkende.
For Marokkos vedkommende er den part, der kan skrive en handelsaftale under, den ma-
rokkanske regering, og det kan de gøre for Marokkos farvand. Polisario havde i øjeblikket,
på trods af besættelsen, en tilsvarende ret til at forhandle om Vestsaharas farvande. Så
hjalp det ikke at sige, at Polisario og andre berørte parter blev konsulteret. Folkeretten og
FN’s beslutninger om Vestsahara siger
stjerneklart, at der skal forhandles med Polisario,
og at det skal være den oprindelige befolkning, der får gavn af en aftale. Begge ting skulle
være opfyldt, og ifølge folkeretten kan man heller ikke lave en provisorisk aftale med en
besætter, som besætteren tjener penge på. I folkeretsspørgsmål skal man tage formule-
ringer for pålydende og ikke begynde at fifle med dem, som EU gjorde i øjeblikket.
Hvilke muligheder havde den oprindelige befolkning for at tjene på en aftale? Var det kun
marokkanske fiskere, rederier og fiskefabriksejere, der skulle tjene på den, og var det dem,
795
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
der var blevet forhandlet med, eller var det den oprindelige befolkning, som har en enkelt
repræsentant?
Hvis der står i en afgørelse fra EU-Domstolen, at aftalen kun er lovlig, fordi den ikke om-
fatter Vestsahara, og man så laver en ny aftale, der omfatter Vestsahara, er den stadig
ikke lovlig. Vurderede regeringen ikke, at Domstolen vil komme til det samme resultat ved-
rørende den nye aftale?
Rasmus Nordqvist
spurgte, om det var korrekt forstået, at man med den nye aftale søger
at udvide det geografiske anvendelsesområde til at omfatte Vestsahara, men at det stadig
kun er den samme partner
Marokko
man forhandler med.
Nick Hækkerup
havde forstået det sådan, at Marokko var den relevante forhandlingspart,
også for Vestsaharas farvande, fordi Vestsahara ikke folkeretligt er en selvstændig stat.
Var udenrigsministeren af den opfattelse, at Vestsahara burde anses for en selvstændig
stat med ret til selvbestemmelse?
Udenrigsministeren
påpegede, at Vestsahara ifølge FN ikke er defineret som et besat
område
selv om Enhedslisten gerne ville have det
men som et ikkeselvstyrende om-
råde. Det er ikke i strid med folkeretten at handle med varer og ressourcer fra et ikkeselv-
styrende område. Stater, der påtager sig administrationen af sådanne områder, har til gen-
gæld ifølge FN-pagtens kapitel 11, artikel 73, ansvaret for at fremme indbyggernes velfærd.
EU søger derfor at inddrage alle relevante aktører, og Polisario havde ikke monopol på
konsultationer.
Christian Juhl
spurgte, hvornår FN havde givet Marokko mandat til at administrere Vest-
sahara og forhandle på Vestsaharas vegne i noget som helst spørgsmål. Uanset om man
kaldte området besat eller ej, var det i hvert fald et krav, for at Marokko kunne forhandle på
områdets vegne. Det var blot skærpende, at der faktisk er tale om en besættelse.
Rasmus Nordqvist
ville gerne have et klart svar på, om det var Marokko, aftalen rent
juridisk skulle forhandles og indgås med.
Søren Søndergaard
gentog sit spørgsmål om, hvorvidt der var en sammenhæng mellem
Danmarks stemmeafgivning i EU og danske fiskeres mulighed for at få lov at fiske i territo-
riet ud for Vestsahara. Ville den danske regering føre en aktiv indsats for, at det kom til at
ske? Det havde kvotekongernes organisation jo anmodet om.
Nick Hækkerup
spurgte, om det var korrekt forstået, at Vestsahara som ikkeselvstyrende
område har ret til konsultation i forbindelse med forhandlingerne, og gentog sit spørgsmål
om, hvorvidt regeringen ville arbejde for, at Vestsahara blev selvstændigt med ret til selv-
bestemmelse ifølge folkeretten.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
stillede sig undrende over for
Søren Søndergaards formulering om ”kvotekongernes organisation”, men kunne svare,
at
796
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
danske fiskerierhvervsorganisationer efter Brexit havde udtrykt ønske om, at Danmark ar-
bejdede for at åbne muligheder for, at danske fiskere kunne fiske i de farvande. Regeringen
holdt muligheden åben, men lagde vægt på at agere inden for EU-rettens rammer.
Udenrigsministeren
svarede Christian Juhl, at FN ikke havde anerkendt Marokko som
administrator af Vestsahara, og det var netop derfor, at alle berørte parter blev inddraget.
Situationen i Vestsahara er uafklaret. Kun 45 FN-lande havde indtil nu anerkendt SADR
(Sahariske Arabiske Demokratiske Republik), heriblandt Nordkorea, Iran og Syrien. Ingen
europæiske lande havde anerkendt landet, og at Danmark skulle gøre det, før der forelå
en FN-løsning, lå ikke i kortene.
Søren Søndergaard
bad ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde huske
på, hvad hun tidligere havde sagt til Europaudvalget. Var det regeringens intention, at dan-
ske storfiskere skulle have del i den lukrative forretning, som det er at fiske ud for Vestsa-
haras kyst?
Christian Juhl
mindede om, at ministrene også i Udenrigsudvalget direkte havde sagt, at
Danmark havde en særlig interesse i forhandlingerne denne gang, fordi danske fiskere
efter Brexit havde behov for ekstra kvoter.
Han spurgte, hvem der ville skrive under på aftalen
Marokko og EU, eller Marokko, Po-
lisario og EU? I det første tilfælde var det bare snak, når man talte om konsultationer med
Polisario. Men hvordan kan Marokko skrive under på et ikkeselvstyrende områdes vegne?
Den praksis var ikke beskrevet nogen steder, og FN havde ikke givet mandat til, at Marokko
kunne administrere området, indtil der var en afklaring. FN havde derimod udtrykkelig sagt,
at sahrawierne skulle have ret til at stemme om deres ønsker for fremtiden ved en folkeaf-
stemning, og det
var netop opgaven for FN’s
Mission for Gennemførelse af en Folkeaf-
stemning i Vestsahara (Minurso) at arbejde for det.
FN’s
generalsekretær kalder Marokkos tilstedeværelse i Vestsahara
for en besættelse, og
i baggrundsmaterialet til dagens møde blev området også kaldt for besat. Det var et alment
brugt begreb, så det måtte man vel gerne bruge.
Rasmus Nordqvist
påpegede, at han havde spurgt nogle gange, men ikke fået klart svar
på, hvem EU man laver aftalen med rent juridisk.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
understregede, at det var Ma-
rokko, Kommissionen forhandlede med.
Til Søren Søndergaard og Christian Juhl sagde hun, at hun stod ved, hvad hun tidligere
havde sagt både i Europaudvalget og Udenrigsudvalget
hvad hun sagde nu, var ment
som en gentagelse: Danmark havde ikke kvoter under den nuværende protokol, men fi-
skerierhvervet var tvunget til at tænke nyt efter Brexit og havde udtrykt ønske om, at rege-
ringen arbejdede for at holde muligheden for danske kvoter i de farvande åben, for det
tilfælde at det skulle blive aktuelt i fremtiden.
797
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
Søren Søndergaard
spurgte, om det ikke ville være specificeret i aftalen, hvilke lande der
ville få ret til at fiske. Fiskere fra bestemte lande kunne vel ikke selv pludselig beslutte, at
de havde lyst til at fiske ud for andre lande på et bestemt tidspunkt. Ville regeringen arbejde
for, at Danmark blev tilføjet til den liste under den nye protokol?
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
svarede, at regeringen ikke
havde nogen aktuelle planer om det. Under den nuværende protokol var der 11 EU-lande
på listen med Spanien som den største fiskerination.
798
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
FO
Punkt 2. Henstilling til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at
indlede forhandlinger på den Europæiske Unions vegne om ændring af
fiskeripartnerskabsaftalen og om indgåelse af en protokol med Kongeriget Marokko
Sagen forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik
på vedtagelse
KOM (2018) 0151
KOM (2018) 0151
bilag 1 (samlenotat)
EUU alm. del (17)
bilag 552 (kommenteret dagsorden)
KOM (2018) 0151
bilag 3 (bilag til henstilling til Rådets afgørelse)
KOM (2018) 0001
bilag 6 (kopi af URU alm. del - svar på spm. 140 om
indholdet af EU-Domstolens dom vedr. fiskeriaftale med Marokko)
KOM (2018) 0001
bilag 2 (henvendelse af 15/1-18 fra Afrika Kontakt)
KOM (2018) 0001 - svar på spm. 16, om hvorvidt ministeren kan bekræfte,
at fiskeriaftalen med Marokko er en overordentlig god forretning for EU, fra
ministeren for fiskeri og ligestilling
KOM (2018) 0001 - svar på spm. 15, om de øvrige EU-landes holdning til
fiskeriaftalen, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
KOM (2018) 0001 - svar på spm. 12, om ministerens udtalelse på
Europaudvalgets møde, om at fiskeraftaler mellem EU og Marokko har til
formål at fremme menneskerettigheder og demokrati i Vestsahara, fra
ministeren for fiskeri og ligestilling
KOM (2018) 0001 - svar på spm. 10, om ministerens udtalelser på
Europaudvalgets møde om, at lokalebefolkningen i Vestsahara har draget
fordel af fiskeriaftale, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
KOM (2018) 0001 - svar på spørgsmål 5 om, hvordan udviklingsmålene i
Marokko styrkes, når 91,5 pct. af fiskeriet under aftalen foregår i farvand
tilhørende Vestsahara, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
KOM (2018) 0001 - svar på spørgsmål 4 om menneskerettighedssituationen
i Vestsahara under den nuværende fiskeriaftale, fra udenrigsministeren
KOM (2018) 0001 - svar på spørgsmål 1 om, hvorvidt ministeren opfatter
Marokkos annektering af Vestsahara som en besættelse i strid med
folkeretten, fra udenrigsministeren
EUU alm. del (17)
bilag 363 (udvalgsmødereferat side 539 FO, den
oprindelige aftale forelagt til forhandlingsoplæg 19/1-18)
EUU alm. del (13)
bilag 61 (udvalgsmødereferat side 71 FO,
forhandlingsoplæg vedr. fiskeriprotokollen forelagt 8/10-13)
EUU alm. del (11)
bilag 419 (udvalgsmødereferat side 653 FO,
forhandlingsoplæg vedr. forhandlingsdirektiverne forelagt 20/1-12)
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde:
Kommissionen har den 21.
marts 2018 fremlagt revideret udkast til forhandlingsdirektiver, der bemyndiger Kommissi-
onen til at indlede drøftelser om det kommende samarbejde på fiskeriområdet med Ma-
rokko og de berørte folk.
799
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
Som vi netop har drøftet i samrådet, konkluderede EU-Domstolen i sin afgørelse af 27.
februar 2018, at den nuværende fiskeripartnerskabsaftale med Marokko er gyldig, men at
den ikke omfatter farvandet ud for Vestsahara.
Kommissionen har i lyset af dommen fremsendt en revideret henstilling, der skal give Kom-
missionen mandat til at indlede forhandlinger med Marokko om både fiskeripartnerskabs-
aftalen og den tilhørende protokol. Det er målet, at begge aftaler også omfatter farvandet
ud for Vestsahara.
Som vi har drøftet i samrådet, finder regeringen, at de nye forhandlingsdirektiver er robuste
i forhold til konklusionerne i dommen. Jeg vil ikke gentage hele indholdet i forslaget til for-
handlingsdirektiver, men blot fremhæve, at Kommissionen i forhandlingerne bl.a. skal sikre,
at de berørte folk er tilstrækkeligt inddraget.
Så for at konkludere:
Vi støtter EU’s fælles fiskeripolitik, som omfatter denne type fiskeri-
partnerskabsaftaler med tredjelande.
Regeringen lægger vægt på, at den nye fiskeriprotokol opfylder de generelle principper om
fiskeripartnerskabsaftaler, der fremgår af Rådets konklusioner om fiskeripolitikkens eks-
terne dimension af 19. marts 2012 og er i overensstemmelse med de generelle principper
om bæredygtige fiskeripartnerskabsaftaler i forordningen om den fælles fiskeripolitik
den,
vi kalder grundforordningen.
Regeringen lægger derfor op til, at vi fra dansk side tilslutter os, at Rådet bemyndiger Kom-
missionen til at indlede og føre forhandlinger om ændring af fiskeripartnerskabsaftalen med
Marokko og indgåelse af en ny protokol.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man fra dansk side støtter udkastet til
forhandlingsmandat, idet man
-
lægger vægt på, at fiskeripartnerskabsaftalen med tilhørende protokol samlet set
opfylder de generelle principper om fiskeripartnerskabsaftaler, der fremgår af Rå-
dets konklusioner om fiskeripolitikkens eksterne dimension af 19. marts 2012 og
den nye grundforordning,
henholder sig til principperne, der blev fremlagt på samrådet om fiskeripartner-
skabsaftaler i Folketingets Fødevareudvalg den 12. januar 2011, og
lægger vægt på, at det sikres, at forhandlingsmandatet pålægger Kommissionen
at forhandle en ny fiskeriprotokol, der vil være til gavn for de berørte folk, og som
efterlever EU-Domstolens afgørelse i sag C 266/16.
-
-
Kenneth Kristensen Berth
sagde, at en fiskeripartnerskabsaftale med Marokko fra Dansk
Folkepartis synsvinkel også var et spørgsmål om danske interesser. Hvornår var det me-
ningen, at man fra dansk side skulle tilkendegive en interesse i at få mulighed for at fiske
ud for Marokko og Vestsahara? Han fornemmede, at det ikke var nu, men først når aftalen
800
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
var indgået, men ville være sikker på, at Danmark ikke forpassede en chance. Ellers så
forhandlingsoplægget fornuftigt ud.
Peter Hummelgaard Thomsen
oplyste, at Socialdemokratiet forsøgte at vægte to hoved-
hensyn. På den ene side så partiet gerne en varetagelse af danske interesser, på den
anden side, at Danmark er blandt de lande, der arbejder for at sikre folkenes selvbestem-
melse, og at ufrie folk kan blive frie. Derfor skal de aftaler, EU indgår, sætte nogle standar-
der i den henseende. Da den S-ledede regering i 2012 bad om mandat til forhandlingsop-
læg om den nuværende fiskeriprotokol, lagde man afgørende vægt på, at protokollen skulle
være til gavn for lokalbefolkningen. Det stod der på daværende tidspunkt ikke noget om i
Kommissionens forhandlingsdirektiv. Denne gang var det med, og der stod også, at lokal-
befolkningen bør inddrages. Men i samlenotatet skrev regeringen, at man ville lægge
”sær-
lig vægt” på, at aftalen skulle komme lokalbefolkningen til gode. Hvorfor ikke ”afgørende
vægt”,
og
hvad lå der i udtrykket ”særlig vægt”?
Holger K. Nielsen
supplerede Peter Hummelgaard Thomsen ved at spørge,
om ”særlig
vægt”
betød, at regeringen ikke ville stå fast på standpunktet i forhandlingerne. I modsat
fald brugte man normalt ”afgørende vægt”.
Rasmus Nordqvist
mente, at ”særlig vægt” burde ændres til ”afgørende vægt”, for det
var
afgørende at efterleve EU-Domstolens afgørelse.
Søren Søndergaard
påpegede, at det også var dansk interessevaretagelse at forhindre,
at 400.000 mennesker blev drevet på flugt, som var scenariet i artiklen fra Associated Press
om emnet fra den 4. april. Man kan varetage danske interesser forskelligt. Det var klart, at
regeringen mente, at vejen til Vestsahara går gennem Marokko. Det var ikke et spørgsmål
om at være neutral, eller at situationen var kompliceret, og at begge parter skal tilgodeses.
Regeringen skrev selv, at ”formålet med protokollen er at styrke samarbejdet mellem EU
og Marokko med henblik på udnyttelse af fiskeriressourcerne i Marokkos og Vestsaharas
fiskerizone” og ”Med henblik på at
inkludere farvandet ud for Vestsahara vil Kommissionen
derfor indlede forhandlinger med Kongeriget Marokko”. Der var ingen balanceret stillingta-
gen. Det var meget klart, at man anerkendte Marokkos besættelse af området, og det
kunne Enhedslisten ikke acceptere.
Kunne ministeren redegøre for den svenske position? Måske havde hun ikke den svenske
position efter EU-dommen, men den var nok den samme som i januar, så den måtte hun
gerne tage udgangspunkt i.
Og hvordan oversætter man de engelske ord
”population” over for ”people” til dansk? Det
var vigtigt, når man taler om, at en aftale skal komme Vestsaharas befolkning til gode.
Mente man befolkningen eller folket?
Var det endelig korrekt forstået, at det med at inddrage befolkningen eller folket i Vestsa-
hara ikke fremgår af regeringens egen holdning? I modsat fald måtte ministeren gerne
henvise til, hvor det stod.
801
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
Zenia Stampe
forstod EU-Domstolens dom sådan, at aftalen med Marokko ikke kan
dække Vestsahara, fordi Vestsahara ikke er en del af Marokko. Regeringen og Kommissi-
onen havde så åbnet for at udvide anvendelsesområdet i aftalen, så Vestsahara blev nævnt
og ikke bare implicit er en del af Marokko. Men ville det faktisk være lovligt at gøre sådan?
Det Radikale Venstre var som medlem af den tidligere regering gået med til en fiskeriaftale,
der omfattede Vestsahara, men som kom lokalbefolkningen til gode, og hvor lokalbefolk-
ningen blev inddraget. I det foreliggende oplæg blev der lagt vægt på, at det kom lokalbe-
folkningen til gode. Det ville være bedre, hvis der stod ”afgørende vægt”, men i forhand-
lingsdirektivet står der, at lokalbefolkningen
”bør”
høres. Var det nok? Hvad mente ministe-
ren om det punkt, og hvorfor stod der ”bør” og ikke ”skal”?
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
svarede Kenneth Kristensen
Berth, at Danmark burde tilkendegivelse en eventuel interesse under forhandlingerne, men
Kommissionen ville efter en indgåelse af protokollen udarbejde en forordning om medlems-
staternes kvoter. Som nævnt var der ikke aktuelle danske interesser i området.
Til de medlemmer,
der havde spurgt om formuleringen ”særlig vægt” sagde hun, at man
ikke bruger formuleringen ”afgørende vægt” i sager,
hvor punktet allerede er indarbejdet i
forhandlingsdirektiverne. Danmark havde formuleret en erklæring sammen med Tyskland,
hvor man beder Rådets Juridiske Tjeneste garantere, at en aftale ville respektere dommen.
Til Søren Søndergaard sagde hun, at hun ikke kendte Sveriges position vedrørende det
nye forhandlingsoplæg, og at hun i øvrigt ikke ville redegøre for andre landes positioner.
Inddragelsen af lokalbefolkningen var nævnt i forhandlingsdirektivet, hvor det stod, at Kom-
missionen bør sikre, at ”den af aftalen berørte befolkning har været tilstrækkeligt inddraget
på det tidspunkt, hvor der stilles forslag om at undertegne og indgå protokollen”.
NOT
Med hensyn til de danske oversættelser af ”people”
og
”population” i denne sammenhæng
ville hun gerne oversende et skriftligt svar.
Til Zenia Stampe sagde hun, at Vestsahara er et ikkeselvstyrende område, og det var ikke
korrekt, når nogle fremstillede det, som om det ikke var tilladt at handle med varer og res-
sourcer fra et ikkeselvstyrende område. Opgaven her var at sikre, at udnyttelsen af natur-
ressourcerne i Vestsahara blev foretaget i overensstemmelse med lokalbefolkningens in-
teresser på vegne af lokalbefolkningen eller i konsultation med deres repræsentanter.
Formanden
spurgte, om det var korrekt forstået, at det nye i forhold til 2012, hvor der stod
”afgørende vægt” var, at der nu var afgivet en betænkning sammen med Tyskland, som
regeringen mener tager højde for ønsket, og at det var grunden til, at der nu blot stod
”særlig vægt”?
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
bekræftede dette, men gen-
tog, at forhandlingsdirektivet som nævnt allerede tog højde for det.
802
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
Kenneth Kristensen Berth
var blevet lidt utryg ved ministerens svar og spurgte, om hun
nu kunne gøre ham tryg igen. Der skulle ikke herske tvivl om, at Dansk Folkeparti mente,
at der udtrykkes et ønske om at anmode om fiskerettigheder i området. Hvis Danmark
mistede adgang til de britiske farvande, ville der forsvinde omtrent 1 milliard kr. i indtægt.
Det ville være sørgeligt, hvis Danmark forpassede muligheden ved at være tavse. Agtede
ministeren at hejse det danske flag ved det forestående møde og sige, at det kunne blive
aktuelt for Danmark, og hvis ikke, var det så realistisk, at Danmark senere kunne få ønsket
opfyldt? Hvorfor skulle Danmark stikke hånden ned i denne bisværm, hvis ikke det var for
at forsvare danske interesser?
Rasmus Nordqvist
forstod ikke
ministerens svar om, at ”afgørende vægt” var implicit i
forhandlingsdirektivet. Udvalget skulle give mandat til regeringens forhandlingsoplæg og
ikke Kommissionens udkast, som der alligevel skulle forhandles om nu, og hvor formule-
ringen kunne risikere at forsvinde fra den endelige aftale.
Søren Søndergaard
var forundret over, at ministeren
ikke kunne skelne mellem ”popula-
tion” og ”people”, for ministeren måtte da kunne forstå, hvad regeringen selv skrev.
Rege-
ringen skrev, at aftalen skulle være ”til gavn for befolkningen i Vestsahara”.
Spørgsmålet
gik på, om befolkningen også omfattede de 100.000 marokkanske besættelsessoldater i
Vestsahara. Hvad med de øvrige marokkanere i regeringsapparatet, som var udstationeret
som f.eks. politibetjente og administratorer i Vestsahara? Hvad med de mange fordrevne
sahrawier i flygtningelejre i Algeriet? Det var ikke klart, hvem regeringen mente
”befolknin-
gen”
omfattede.
Hvorfor nævnte regeringen ikke som en del af sin generelle holdning, at Polisario burde
inddrages i forhandlingerne, og at man ville arbejde for det? Ville ministeren have noget
imod at skrive det? Det var forunderligt, at lige præcis det punkt manglede, når så stor en
del af diskussionen havde drejet sig om det.
Var det korrekt forstået, at ministeren ikke kunne oplyse, hvad Sverige stemte i januar. Det
var klart, at ministeren ikke kunne kende Sveriges fremtidige position, og det var derfor hun
i stedet blev bedt om at redegøre for Sveriges stemmeafgivning i januar og deres argu-
menter for at stemme, som de gjorde.
Zenia Stampe
var stadig i tvivl om, hvorfor Kommissionen i sit forhandlingsdirektiv
”bør”
vurdere konsekvenserne for lokalbefolkningen. Hvorfor stod der ikke ”skal”. Forhandlings-
oplægget nævnte ikke selv punktet, men man måtte gå ud fra, at regeringen bakkede op
om forhandlingsdirektivet på de punkter, hvor intet andet er nævnt.
Holger K. Nielsen
mente, at ord er vigtige, for folketingsarbejdet foregår ved hjælp af for-
muleringer.
Når nu ministeren ikke ville sige ”afgørende vægt”, fordi forhandlingsdirektivet
allerede tog højde for spørgsmålet,
hvorfor så ”særlig vægt” i stedet for bare ”vægt”. Nor-
malt skelnede man kun mellem ”lægge afgørende vægt på” og ”lægge vægt på”, men var
der opfundet et tredje begreb? Det var vigtigt at få markeret nogle røde linjer i forhandlings-
situationen, men det gjorde regeringen ikke. Hvad ville man prioritere? Det var et uklart
803
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
forhandlingsoplæg, som i realiteten kunne give regeringen lov til at acceptere næsten et
hvilket som helst resultat, Kommissionen måtte komme med. SF kunne ikke give mandat.
Formanden
henviste til ministerens svar om, at der ikke stod ”afgørende vægt”, fordi det,
man lagde vægt på, implicit lå i direktivet. Men så ville det være en gratis omgang at skrive
”afgørende vægt”. Hvorfor skrev ministeren så ”særlig vægt”, når der ikke var grund
til at
lægge andet end ”vægt” på det?
Ministeren ville vel gerne have et samlet udvalg til at bakke
op om mandatet, og det lod til at være væsentligt for en stor del af udvalget, at der stod
”afgørende vægt”.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
lyttede sig til, at Socialdemo-
kratiet og måske Alternativet kunne give mandat, hvis formuleringen blev ændret, så hun
var indstillet på at ændre
”lægger
vægt
på” til ”lægger afgørende
vægt på”,
hvis det proce-
duremæssigt kunne lade sig gøre. Dermed ville der stå i det endelige forhandlingsoplæg,
at regeringen:
FO
-
lægger afgørende vægt på, at fiskeripartnerskabsaftalen med tilhørende protokol
samlet set opfylder de generelle principper om fiskeripartnerskabsaftaler, der frem-
går af Rådets konklusioner om fiskeripolitikkens eksterne dimension af 19. marts
2012 og den nye grundforordning,
henholder sig til principperne, der blev fremlagt på samrådet om fiskeripartner-
skabsaftaler i Folketingets Fødevareudvalg den 12. januar 2011, og
lægger afgørende vægt på, at det sikres, at forhandlingsmandatet pålægger Kom-
missionen at forhandle en ny fiskeriprotokol, der vil være til gavn for de berørte
folk, og som efterlever EU-Domstolens afgørelse i sag C-266/16.
-
-
Til Kenneth Kristensen Berth sagde hun, at hun under forhandlingerne ville signalere en
eventuel fremtidig dansk interesse i området og afsøge mulighederne for, at Danmark
kunne få kvoter. Hun ville blot ikke bede om kvoter på nuværende tidspunkt.
Til Zenia Stampe sagde hun, at der ikke står
”bør”, men ”skal” i indledningen til alle punk-
terne i forhandlingsdirektivets danske udgave.
Kenneth Kristensen Berth
meddelte, at Dansk Folkeparti efter ministerens forsikring om
at ville hejse flaget for danske fiskeriinteresser kunne støtte regeringens forhandlingsop-
læg.
Rasmus Nordqvist
takkede ministeren for at komme udvalget i møde, men ville dog gerne
forsikres om, at regeringen også lagde afgørende vægt spørgsmålene på side 5 og 6 i
samlenotatet om lokalbefolkningens inddragelse i forhandlingerne.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
bekræftede, for det lå i EU-
Domstolens dom.
804
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
Søren Søndergaard
ville gerne se en formulering, for det stod ingen steder i forhandlings-
oplægget. Man kan ikke lægge afgørende vægt på noget, der ikke står der. Hvor skulle
punktet om inddragelse indføjes?
Han gentog sit spørgsmål om, hvad man mener med befolkningen. Det var vigtigt, for mi-
nisteren brugte som argument, at en vis procentdel af de penge, der gik til Marokko, kom
områder i Vestsahara til gode. Men Vestsahara var underlagt et apartheidsystem, hvor
bestemte mennesker bor i bestemte områder, adskilt fra andre. Så det sagde ikke særlig
meget.
Det betød heller ikke særlig meget, når man skrev, at ”den berørte befolkning har
været passende inddraget”, hvis man ikke har klarhed over, hvem den ”berørte befolkning”
er. Det spørgsmål måtte afklares.
Peter Hummelgaard Thomsen
oplyste, at ministerens tolkning af Socialdemokratiets po-
sition var rigtig. Under forudsætning af at teksten justeres, så der står ”afgørende vægt” i
stedet for blot ”vægt”, kunne Socialdemokratiet give mandat.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
svarede Søren Søndergaard,
at der ikke ville komme en afklaring på spørgsmålet om Vestsaharas befolkning i dag, for
det var et udestående element i forsøget på at løse konflikten. Her støttede regeringen fuldt
ud FN’s bestræbelser. Domstolens afgørelse nævnte ”befolkningen
i Vestsahara”
uden at
definere den nærmere.
Søren Søndergaard
indvendte, at dommen også udpeger Polisario som repræsentant for
befolkningen i Vestsahara. Diskussionen var meningsløs, når man ikke ved, hvad man si-
ger ja til ud over at stjæle nogle fisk fra en besat befolkning og give dem til besætterne.
Andre var velkomne til at støtte forhandlingsoplægget, men det kunne Enhedslisten ikke
uden en afklaring af, at man med ”befolkningen” mener Vestsaharas oprindelige befolkning
og ikke nogle tilflyttere eller soldater. Hvordan ville man lave en evaluering, når man ikke
vidste, hvem man skulle evaluere ud fra?
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
var bekendt med Søren Søn-
dergaards ønske om en afklaring på definitionen, men det skulle ikke afgøres i en fiskeri-
aftale.
Rasmus Nordqvist
ville gerne have afklaret, om regeringen også lagde afgørende vægt
på punkterne i forhandlingsdirektivet,
herunder ”Kommissionen skal samtidig
sikre, at den
berørte befolkning
har været passende involveret”.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
bekræftede, idet hun samtidig
mindende om den betænkning, Danmark havde afgivet sammen med Tyskland.
Rasmus Nordqvist
mindede om, at udvalget gav mandat til det talte ord, og ministeren
omgik at sige direkte, at den lokale befolkning skulle inddrages. Det var fint nok, hvis mini-
steren veg udenom, men for Alternativet var det nødvendigt at få en bekræftelse.
805
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 649: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 11/04-18
25. Europaudvalgsmøde 11/4-2018
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
tydeliggjorde, at regeringens
i sit forhandlingsoplæg nu lagde afgørende vægt på, at protokollen skulle være til gavn for
de berørte folk.
Rasmus Nordqvist
savnede, at der blev lagt afgørende vægt på inddragelsen af lokalbe-
folkningen i de forhandlinger, så Alternativet kunne ikke støtte forhandlingsoplægget.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
indvendte, at det stod i EU-
Domstolens dom, at lokalbefolkningen skulle inddrages, så hun forstod ikke Alternativets
position.
Rasmus Nordqvist
mente ikke, at det stod tydeligt, og han var nødt til at være rigid. Man
måtte konkludere, at regerigen ikke kunne mødes med Alternativet i denne sag.
Søren Søndergaard
spurgte, hvor det stod i dommen, at lokalbefolkningen skulle inddra-
ges.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
henviste til punkt 13, der hen-
viser til artikel 34 i Wienerkonventionen.
Zenia Stampe
forstod, at ministeren mente, at forhandlingsdirektivet indeholder et krav
om, at lokalbefolkningen skal høres. Under den forudsætning ville Det Radikale Venstre
gerne støtte forhandlingsoplægget. Hvis det viste sig, at det ikke blev taget alvorligt, måtte
diskussionen tages op igen.
Ministeren for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde
mindede om, at det også blev
sagt i den betænkning, der var blevet afgivet af Danmark og Tyskland i fællesskab. Hvis
resultatet af Kommissionens forhandlinger fulgte linjen, ville Danmark kunne støtte aftalen,
hvorefter hun efter vanlig procedure ville orientere udvalget.
Holger K. Nielsen
mente, at det var en forkert måde at lave aftaler på og ikke i overens-
stemmelse med EU-dommen, idet det blev en aftale med staten Marokko, hvor man søger
at inddrage lokalbefolkningen på en ikke særlig klar måde. Den FN-anerkendte repræsen-
tant for lokalbefolkningen fra Polisario var ikke med. Det var fint, at regeringen ville forsøge
at inddrage lokalbefolkningen, men hvordan fremstod helt uklart, så SF kunne ikke støtte
forhandlingsoplægget.
Formanden
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet
kun Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk Folkeparti havde ytret sig imod det.
Mødet sluttede kl. 16.14
806