Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 635
Offentligt
1889881_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
4. maj 2018
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat proces-
delegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af ge-
neraladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. Ge-
neraladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-239/17
Titel og kort sagsresumé
Teglgaard og Fløjstrupgård (sag forelagt af Østre
Landsret)
Sagen vedrører: 1. I en situation, hvor en landbruger
ikke overholder de lovbestemte forvaltningskrav eller
betingelserne for god landbrugs- og miljømæssig
stand i et kalenderår, og der derfor skal ske nedsættel-
se af landbrugerens direkte betalinger, jf. artikel 6, stk.
1, i Rådets forordning nr. 1782/2003 sammenholdt
med artikel 66, stk. 1, i Kommissionens forordning
nr. 796/2004, skal støttenedsættelsen da beregnes på
baggrund af landbrugerens direkte betalinger
a. i det kalenderår, hvor den manglende overholdelse
finder sted, eller
b. i det (senere) kalenderår, hvor den manglende
overholdelse fastslås/konstateres?
2. Er resultatet det samme i henhold til de efterføl-
gende regler i artikel 23, stk. 1, i Rådets forordning nr.
73/2009 sammenholdt med artikel 70, stk. 4 og stk. 8,
litra a), i Kommissionens forordning nr. 1122/2009?
3. I en situation, hvor en landbruger ikke overholder
de lovbestemte forvaltningskrav eller betingelserne
for god landbrugs- og miljømæssig stand i 2007 og
2008, men den manglende overholdelse først fast-
slås/konstateres i 2011, er det da Rådetsforordning
nr. 1782/2003 sammenholdt med Kommissionens
forordning nr. 796/2004, der finder anvendelse ved
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Kammeradvokaten
Processkridt
GA
Dato
17.05.18
1
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 635: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-18
1889881_0002.png
fastsættelsen cif støttenedsættelsen, eller er det Rådets
forordning nr. 73/2009 sammenholdt med Kommis-
sionens forordning nr. 1122/2009, der finder anven-
delse?
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-82/16
Titel og kort sagsresumé
K. e.a. (uddrag af spørgsmål)
Sagen vedrører: 1) Skal EU-retten, navnlig artikel
20 TEUF og artikel 5 og 11 i direktiv
2008/115/EF, sammenholdt med chartrets artikel
7 og 24, fortolkes således, at den under visse om-
stændigheder er til hinder for en national praksis,
hvorefter en ansøgning om opholdstilladelse som
familiesammenført
indgivet af en tredjelands-
statsboger, der er familiemedlem til en unionsbor-
ger i den medlemsstat, hvor denne unionsborger
bor og har statsborgerskab, og som ikke har gjort
brug af sin ret til fri bevægelighed og etablering
(herefter »den statiske unionsborger«)
ikke bliver
behandlet, særskilt eller i forbindelse med en afgø-
relse om udsendelse, af den grund alene, at den
pågældende tredjelandsstatsborger, der er familie-
medlem, er omfattet af et forbud mod indrejse i
Europa? a) Har det ved bedømmelsen af sådanne
omstændigheder betydning, at der mellem tredje-
landsstatsborgeren, der er familiemedlem, og den
statiske unionsborger består et afhængighedsfor-
hold, der er mere vidtgående end et rent familie-
mæssigt bånd? I bekræftende fald, hvilke faktorer
skal tages i betragtning ved bedømmelsen af, om
der består et sådant afhængighedsforhold? Kan der
herved henvises til retspraksis vedrørende retten til
respekt for familielivet i EMRK’s artikel 8 og chart-
rets artikel 7? b) Hvad særligt angår mindreårige
børn, kræver artikel 20 TEUF mere end et biolo-
gisk bånd mellem den tredjelandsstatsborger, der er
forælder, og det barn, der er unionsborger? Har det
herved betydning, at personerne bor sammen, eller
er det tilstrækkeligt med følelsesmæssige og øko-
nomiske bånd, såsom en besøgs- eller samværsord-
ning og betaling af underhold? Kan der herved
henvises til Domstolens dom af 10. juli 2014 i sag
C-244/13, Ogierakhi, præmis 38 og 39, af 16. juli
2012, Singh. m.fl., sag 218/14, præmis 54, og af 6.
december 2012, O og S, forenede sager C-356/11
og C-357/11, præmis 56? Se i denne forbindelse
også den verserende præjudicielle forelæggelse C-
133/15. c) Har
[…]
Čepelnik
Sagen vedrører: I. Skal artikel 56 TEUF og direktiv
2014/67/EU af 15. maj 2014 om håndhævelse af
direktiv 96/71/EF om udstationering af arbejdsta-
Interessent
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Processkridt
Dom
Dato
07.05.18
C-33/17
Erhvervsstyrelsen
GA
08.05.18
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 635: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-18
1889881_0003.png
gere som led i udveksling af tjenesteydelser og om
ændring af forordning (EU) nr. 1024/2012 om
administrativt samarbejde via informationssystemet
for det indre marked fortolkes således, at de er til
hinder for, at en medlemsstat pålægger den inden-
landske ordregiver et betalingsstop og betaling af
en sikkerhed svarende til den udestående værksleje-
løn, hvis betalingsstoppet og sikkerheden alene
tjener til sikring af en eventuel bøde, som først
idømmes inden for rammerne af en særskilt proce-
dure mod en tjenesteyder med hjemsted i en anden
medlemsstat? Såfremt dette spørgsmål besvares
benægtende:
a. Skal artikel 56 TEUF og direktiv 2014/67/EU af
15. maj 2014 om håndhævelse af direktiv
96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som
led i udveksling af tjenesteydelser og om ændring af
forordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt
samarbejde via informationssystemet for det indre
marked fortolkes således, at de er til hinder for, at
en medlemsstat pålægger den indenlandske ordre-
giver et betalingsstop og betaling af en sikkerhed
svarende til den udestående værkslejeløn, hvis
tjenesteyderen med hjemsted i en anden medlems-
stat, som skal pålægges en bøde, i sagen om pålæg-
gelse af sikkerhedsstillelsen ikke har adgang til
retsmidler mod pålæggelsen af sikkerhedsstillelsen,
og den indenlandske ordregivers klage over denne
afgørelse ikke har opsættende virkning.
b. Skal artikel 56 TEUF og direktiv 2014/67/EU af
15. maj 2014 om håndhævelse af direktiv
96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som
led i udveksling af tjenesteydelser og om ændring af
forordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt
samarbejde via informationssystemet for det indre
marked fortolkes således, at de er til hinder for, at
en medlemsstat pålægger den indenlandske ordre-
giver et betalingsstop og betaling af en sikkerhed
svarende til den udestående værkslejeløn alene af
den grund, at tjenesteyderen har hjemsted i en
anden EU-medlemsstat.
c. Skal artikel 56 TEUF og direktiv 2014/67/EU af
15. maj 2014 om håndhævelse af direktiv
96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som
led i udveksling af tjenesteydelser og om ændring af
forordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt
samarbejde via informationssystemet for det indre
marked fortolkes således, at de er til hinder for, at
en medlemsstat pålægger den indenlandske ordre-
giver et betalingsstop og betaling af en sikkerhed
svarende til den udestående værkslejeløn, selv om
denne endnu ikke er forfalden, og den endelige
værkslejeløns størrelse på grund af modkrav og
tilbageholdelsesrettigheder endnu ikke er fastlagt.
C-304/17
Löber
Sagen vedrører: Hvilken domstol har i henhold til
artikel 5, nr. 3), i Rådets forordning (EF) nr.
Finanstilsynet
GA
08.05.18
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 635: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-18
1889881_0004.png
44/2001 af 22. december 2000 om retternes kom-
petence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af
retsafgørelser på det civil- og handelsretlige områ-
de, kompetence i sager om erstatning uden for
kontrakt som følge af prospektansvar, når
investoren traf den investeringsbeslutning, der
var forårsaget af det fejlagtige prospekt, på sin
bopæl
og på grundlag af denne beslutning overførte
købsprisen for det værdipapir, som vedkommende
havde erhvervet på det sekundære marked, fra sin
konto i en østrigsk bank til en afregningskonto i en
anden østrigsk bank, hvorfra købsprisen derefter
blev overført til sagsøgte på grundlag af ordre fra
sagsøgeren
(a) Den ret, inden for hvis jurisdiktion investoren
har sin bopæl,
(b) den ret, inden for hvis jurisdiktion hjemstedet
for/den kontoførende filial i den bank, som sagsø-
geren har en bankkonto i, hvorfra vedkommende
har overført det investerede beløb til afregnings-
kontoen, befinder sig,
(c) den ret, inden for hvis jurisdiktion hjemstedet
for/den kontoførende filial i den bank, afregnings-
kontoen føres i, befinder sig,
(d) den af ovennævnte retter, som sagsøgeren væl-
ger at anlægge sag for, eller
(e) slet ingen af ovennævnte retter?
T-283/15
Esso Raffinage v ECHA
Påstande: Søgsmålet antages til realitetsbehandling.
Afgørelsen af 1. april 2015, truffet af Det Europæi-
ske Kemikalieagentur (herefter »ECHA«) i medfør
af forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger
for kemikalier (herefter »REACH-forordningen«)
om oprettelse af et europæisk kemikalieagentur og
om ændring af direktiv 1999/45/EF og ophævelse
af Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 og Kom-
missionens forordning (EF) nr. 1488/94 samt
Rådets direktiv 76/769/EØF og Kommissionens
direktiv 91/155/EØF, 93/67/EØF, 93/105/EF
og 2000/21/EF (EUT L 396, s. 1), i form af en
skrivelse med overskriften »Statement of Non-
Compliance following a Dossier Evaluation Deci-
sion under Regulation (EC) No 1907/2006« (erklæ-
ring om manglende overholdelse på baggrund af en
afgørelse om dossiervurdering i henhold til forord-
ning (EF) nr. 1907/2006, herefter »SONC «) og
dens bilag (referencenummer CCH-C-0000005770-
74-01/F),
annulleres. Sagen hjemvises til ECHA’s
administrerende direktør og det præciseres, at
enhver ny afgørelse truffet af ECHA skal tage
hensyn til de begrundelser for annullation, der er
anført i Rettens dom, samt alle relevante og ajour-
førte oplysninger. ECHA tilpligtes at betale de
omkostninger, som sagsøgeren har afholdt i for-
Udenrigsministeriet
Miljøstyrelsen
Dom
08.05.18
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 635: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-18
1889881_0005.png
bindelse med denne sag. Der træffes sådanne andre
eller yderligere foranstaltninger, som findes påkræ-
vet.
C-124/17
Vossloh Laeis
Sagen vedrører: a. Er en bestemmelse i en med-
lemsstat, der opstiller som betingelse for, at en
økonomisk aktør kan vise sin pålidelighed, at denne
har gjort indgående rede for forholdene og om-
stændighederne i forbindelse med eventuelle skader
som følge af overtrædelsen af straffeloven eller
forsømmelsen gennem et aktivt samarbejde ikke
blot med undersøgelsesmyndighederne, men også
med den ordregivende myndighed, forenelig med
bestemmelserne i artikel 80 i direktiv 2014/25/EU,
sammenholdt med artikel 57, stk. 6, andet afsnit, i
direktiv 2014/24/EU?
b. I tilfælde af, at spørgsmål 1.a) besvares benæg-
tende: Skal artikel 57, stk. 6, andet afsnit, i direktiv
2014/24/EU i sammenhængen da fortolkes såle-
des, at den pågældende økonomiske aktør for at
vise sin pålidelighed i det mindste er forpligtet til at
opklare sagen over for den ordregivende myndig-
hed i et sådant omfang, at denne kan bedømme,
om de trufne konkrete foranstaltninger til at vise
aktørens pålidelighed (tekniske, organisatoriske og
personalemæssige foranstaltninger samt skades-
kompensation) er egnede og tilstrækkelige?
c. For de i artikel 57, stk. 4, i direktiv 2014/24/EU
regulerede fakultative udelukkelsesgrunde udgør
den maksimale udelukkelsesperiode i henhold til
artikel 57, stk. 7, i direktiv 2014/24/EU tre år fra
datoen for den relevante hændelse. Skal den rele-
vante hændelse forstås allerede som realiseringen af
de i artikel 57, stk. 4, i direktiv 2014/24/EU anfør-
te udelukkelsesgrunde, eller er det afgørende det
tidspunkt, hvor den ordregivende myndighed har
sikkert og holdbart kendskab til, at udelukkelses-
grunden foreligger?
d. Er det dermed i tilfælde af en realisering af ude-
lukkelsesgrunden i artikel 5[7], stk. 4, litra d), i
direktiv 2014/24/EU i form af en økonomisk
aktørs deltagelse i et kartel ophøret af karteldelta-
gelsen eller myndighedens opnåelse af sikkert og
holdbart kendskab til karteldeltagelsen, der er den
relevante hændelse som omhandlet i artikel 5[7],
stk. 7, i direktiv 2014/24/EU?
LEGO
Sagen vedrører: a) Er EU-retten, og i særdeleshed
artikel 18, stk. 7, i direktiv 2009/28/EF sammen-
holdt med Kommissionens gennemførelsesafgørel-
se (EU) 2011/438 af 19. juli 2011, til hinder for en
national lovgivning, såsom ministerielt dekret af 23.
januar 2012, og især dekretets artikel 8 og 12, som
pålægger andre og mere vidtgående specifikke
byrder end dem, der påhviler aktører, som har
tilsluttet sig en frivillig ordning, der har været gen-
stand for en afgørelse, som Kommissionen har
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
GA
16.05.18
C-242/17
Energistyrelsen
GA
16.05.18
5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 635: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-18
1889881_0006.png
vedtaget i henhold til direktivets artikel 18, stk. 4?
b) Såfremt det foregående spørgsmål besvares
benægtende, skal de økonomiske aktører, der ind-
går i produktets forsyningskæde
selv om der er
tale om aktører, der alene handler som trader, dvs.
som mellemmand uden fysisk rådighed over pro-
duktet
da betragtes som omfattet af de i spørgs-
mål a) omhandlede EU-retlige bestemmelser?
C-147/16
Karel de Grote
Hogeschool Katholieke
Hogeschool Antwerpen
Sagen vedrører: 1. Er en national ret, ved hvilken
der er anlagt sag mod en forbruger med påstand
om opfyldelsen af en kontrakt, og denne ret efter
de nationale retsplejeregler alene er beføjet til ex
officio at efterprøve, om påstanden er i strid med
de nationale regler om den offentlige orden, beføjet
til på tilsvarende måde, også i udeblivelsessager, ex
officio at efterprøve og fastslå, om den pågældende
kontrakt er omfattet af [Rådets] direktiv
[93/13/EF af 5. april 1993] om urimelige kon-
traktvilkår i forbrugeraftaler, således som dette
direktiv er gennemført i belgisk ret? 2. Skal en fri
undervisningsinstitution, der udbyder subsidieret
undervisning til en forbruger, anses for en er-
hvervsdrivende i EU-retlig forstand for så vidt
angår aftalen om udbuddet af denne undervisning
mod betaling af et studiegebyr, der eventuelt forhø-
jes med beløb til tilbagebetaling af omkostninger,
som undervisningsinstitutionen har afholdt? 3. Er
en aftale mellem en forbruger og en fri subsidieret
undervisningsinstitution angående denne instituti-
ons udbud af subsidieret undervisning omfattet af
direktiv 93/13 […], og skal en fri undervisningsin-
stitution, der udbyder subsidieret undervisning til
en forbruger, anses for erhvervsdrivende i direkti-
vets forstand med hensyn til aftalen om udbuddet
af denne undervisning?
Industrias Químicas del Vallés
Sagen vedrører: 1) Er datoen for den i direktiv
2010/28/EU fastsatte frist med udtrykket »senest
den 31. december 2010« i artikel 3, stk. 1, eller
»[i]nden da« i artikel 3, stk. 1, andet afsnit, ligeledes
med henvisning til den 31. december 2010 i for-
bindelse med den frist på seks måneder, som der
henvises til i ottende betragtning til direktiv
2010/28/EU, en endelig frist som følge af det
formål, der kan udledes af Rådets direktiv
91/414/EØF af 15. juli 1991, hvorefter medlems-
staterne ikke kan udvide fristen, således at bereg-
ningen heraf udelukkende kan ske i henhold til
dette direktiv? 2) Såfremt det måtte fastslås, at
fristen kan forlænges, skal afgørelsen herom da
træffes uanset de nærmere procedureregler vedrø-
rende anmodning om og vedtagelse af forlængel-
sen, eller, eftersom dette henhører under medlems-
staternes kompetence, skal den træffes i overens-
stemmelse med den nationale lovgivning, idet de i
Justitsministeriet
Dom
17.05.18
C-325/16
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
17.05.18
6
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 635: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-18
1889881_0007.png
direktivets artikel 3, stk. 1, fastsatte procedureregler
er rettet mod medlemsstaterne?
C-585/16
Alheto
Grundet antallet af forelagte spørgsmål i sagen, er
nedenstående kun et uddrag. Sagen vedrører: 1.
Følger det af artikel 12, stk. 1, litra a), i direktiv
2011/95, sammenholdt med artikel 10, stk. 2, i
direktiv 2013/32 og artikel 78, stk. 2, litra a),
TEUF, at: A) den tillader, at ansøgningen om in-
ternational beskyttelse indgivet af en statsløs af
palæstinensisk oprindelse, som er registreret som
flygtning af De Forenede Nationers Hjælpeorgani-
sation for Palæstinaflygtninge i Mellemøsten
(UNRWA), og som før indgivelsen af ansøgningen
var bosat i dennes aktivitetsområde (Gazastriben),
behandles som en ansøgning i henhold til artikel 1,
afsnit A, i Genèvekonventionen om flygtninges
retsstilling af 1951 i stedet for som en ansøgning
om international beskyttelse i henhold til denne
konventions artikel 1, afsnit D, andet punktum,
under forudsætning af, at ansvaret for at behandle
ansøgningen er overtaget af andre end familiære
eller humanitære grunde, og behandlingen af an-
søgningen er reguleret ved direktiv 2011/95? B)
den tillader, at en sådan ansøgning ikke kontrolle-
res med hensyn til betingelserne i artikel 12, stk. 1,
litra a), i direktiv 2011/95, og Den Europæiske
Unions Domstols fortolkning af denne bestemmel-
se dermed ikke finder anvendelse? 2. Skal artikel
12, stk. 1, litra a), i direktiv 2011/95 sammenholdt
med samme direktivs artikel 5 fortolkes således, at
den er til hinder for nationale bestemmelser som
den i hovedsagen omhandlede i artikel 12, stk. 1,
nr. 4, i Zakon za ubezhishteto i bezhantsite (asyl-
og flygtningelov, herefter »ZUB«), som i den gæl-
dende affattelse ikke indeholder nogen udtrykkelig
bestemmelse om ipso facto-beskyttelse for palæsti-
nensiske flygtninge og ikke indeholder den betin-
gelse, at beskyttelsen af en eller anden grund er
bortfaldet, samt således, at artikel 12, stk. 1, litra a),
i direktiv 2011/95 er tilstrækkelig præcis og ubetin-
get og derfor har direkte virkning, således at den
også finder anvendelse, uden at den person, som
søger international beskyttelse udtrykkeligt har
påberåbt sig den, hvis ansøgningen som sådan skal
behandles i henhold til flygtningekonventionens
artikel 1, afsnit D, andet punktum?
[...]
Junek Europ-Vertrieb
Sagen vedrører: Skal artikel 13, stk. 2, i forordning
(EF) nr. 207/2009 fortolkes således, at indehaveren
af varemærket kan modsætte sig den fortsatte mar-
kedsføring af et medicinalprodukt, som er indført
fra en anden medlemsstat, i produktets indre og
ydre originalemballage, som af importøren er for-
synet med en yderligere, udvendig mærkat, med-
mindre
det godtgøres, at varemærkeindehaverens
Udenrigsministeriet
GA
17.05.18
C-642/16
Lægemiddelstyrelsen
Patent- og Varemærke-
styrelsen
Dom
17.05.18
7
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 635: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-18
1889881_0008.png
brug af varemærkeretten til at modsætte sig mar-
kedsføring af de ometiketterede produkter under
varemærket bidrager til en kunstig opdeling af
markederne mellem medlemsstaterne
det påvises,
at ometiketteringen ikke kan berøre produktets
originale tilstand
det klart angives på emballagen,
hvem der har foretaget ometiketteringen af pro-
duktet, og producentens navn klart angives
præ-
sentationsmåden for produktet, som har været
genstand for ometiketteringen, ikke er af en sådan
karakter, at den kan være skadelig for varemærkets
eller varemærkeindehaverens omdømme; etiketten
må således ikke være defekt, af ringe kvalitet eller
fremtræde ufærdig, og
importøren, forud for, at
produktet, som har været genstand for ometikette-
ring, udbydes til salg, underretter varemærkeinde-
haveren herom og efter dennes anmodning leverer
en prøve af produktet.
T-429/13
Bayer CropScience mod Kommissionen
Påstande: Sagen antages til realitetsbehandling.
Kommis-sionens gennemførelsesforordning (EU)
nr. 485/2013 af 24. maj 2013 om ændring af gen-
nemførelsesforordning (EU) nr. 540/2011 for så
vidt angår godkendelsesbetingelserne for aktivstof-
ferne clothianidin, thiamethoxam og imidacloprid
og om forbud mod anvendelse og salg af frø, som
er behandlet med plantebeskyttelsesmidler, der
indeholder disse aktivstoffer (EUT L 139 af
25.5.2013, s. 12) annulleres, og Europa-
Kommissionen tilpligtes at betale sagens omkost-
ninger.
Syngenta Crop Protection m.fl. mod Kommis-
sionen
Påstande: Kommissionens gennemførelsesforord-
ning (EU) nr. 485/13 annulleres i det hele, eller
subsidiært annulleres den anfægtede forordning for
så vidt som den indfører restriktioner for thia-
methoxam (»TMX«), såsæd behandlet med TMX
og varer indeholdende TMX. Den Europæiske
Union, repræsenteret ved Europa-Kommissionen,
tilpligtes at betale ethvert tab, som sagsøgerne har
lidt som følge af Kommissionens tilsidesættelse af
dens retlige forpligtelser, inklusiv renter.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
BASF Agro m.fl. mod Kommissionen
Påstande: Kommissionens gennemførelsesforord-
ning (EU) nr. 781/2013 af 14. august 2013 om
ændring af gennemførelses-forordning (EU) nr.
540/2011 for så vidt angår godkendelsesbeting-
elserne for aktivstoffet fipronil og om forbud mod
anvendelse og salg af frø, som er behandlet med
plantebeskyttelsesmidler, der indeholder dette
aktivstof (EUT L 219, s. 22), annulleres. Subsidiært
og alene for det tilfælde, at der ikke gives medhold i
ovenstående, annulleres den anfægtede forordning,
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Miljøstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Dom
17.05.18
T-451/13
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Miljøstyrelsen
Dom
17.05.18
T-584/13
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
17.05.18
8
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 635: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-18
1889881_0009.png
i det omfang den trækker tilladelsen til anvendelse
og salg af solsikkekerner, der er behandlet med
fipronil, tilbage.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsøgernes
omkostninger i forbindelse med denne sag.
9