Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 631
Offentligt
1888982_0001.png
NOTAT
10. april 2018
Dokumentnummer
Initialer-ERST
Notat om dansk høringssvar til Europa-Kommissionens høring om
en revision af definitionen af SMV’er.
Europa-Kommissionen har den 6. februar 2018 igangsat en offentlig hø-
ring vedrørende definitionen af små- og mellemstore virksomheder
(SMV’er).
Fristen for høringssvar er den 6. maj 2018, og regeringen har
udarbejdet et samlet dansk høringssvar.
Den nuværende definition fra 2003 (henstilling 2003/361/EF) skal æn-
dres, da to domme fra EU-domstolen begrænser, i hvilket omfang til-
knytningen til andre virksomheder kan tages i betragtning, når det skal
afgøres, om en virksomhed er en SMV. I den eksisterende definition ta-
ges der højde for tilknytningen til andre virksomheder, så selskaber, der
er dele af store koncerner, ikke kan oprette underselskaber, der får status
som SMV’er,
men denne definition har vist sig uklar og skabt tvivl om,
hvornår reelle SMV'er kan nyde godt af definitionen. Den nye definition
må således definere dette kriterie klart for at undgå fremtidig tvivl om
selskabers tilknytning.
Regeringen mener, at det afgørende for SMV-definitionen er, at den er
operativ og forbeholdt reelle SMV'er. Disse er typisk kendetegnet ved
eksempelvis færre ansatte og som derfor ikke har en stor stab af speciali-
serede medarbejde til at overkomme strukturelle barriere. Af denne grund
gives SMV'er en række fordele som blandt andet økonomisk støtte, ge-
byrnedsættelser og lavere administrative byrder.
Regeringen finder, at det er i Danmarks interesse, at den nye definition
bliver meget lig den gamle, da 99 % af alle danske virksomheder, ifølge
Implementeringsrådet, i forvejen hører ind under denne definition, og en
udvidet definition vil derfor udvande begrebet. Yderligere vil en udvidel-
se af definitionen fjerne den styrkelse af SMV'ers konkurrenceevne over-
for større virksomheder, som netop definitionen skal balancere.
Den nuværende definition
Den nuværende SMV-definition består af tre kriterier:
1. Antal beskæftigede
2. Finansielle parametre
3. Uafhængighed/ejerskab
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 631: Notat og høringssvar vedr. Kommissionens høring om en revision af definitionen af SMV'er
Det første kriterie, der skal opfyldes, omhandler antallet af beskæftigede i
virksomheden. Dette antal må ikke overstige 250 årsværk. Det andet kri-
terie består af to finansielle parametre. Her må en virksomhed overskride
ét af parametrene (årlig omsætning på højst 50 mio. Euro samt årlig sam-
let balance på højst 43 mio. Euro). Det tredje kriterie omhandler uaf-
hængighed/ejerskab. Her sondres der mellem uafhængige virksomheder,
partnervirksomheder (ejerskab mellem 25% og 50%) og tilknyttede virk-
somheder (ejerskab over 50%). Størrelsen af partnervirksomheder og
tilknyttede virksomheder kan have betydning for, om et selskab kan få
status som SMV.
Dommene fra 2016 omhandler det tredje parameter, der derfor må juste-
res, men hele definition er op til revidering.
Regeringens holdning
Regeringen lægger i sit svar vægt på, at den nye definition ikke skal være
signifikant anderledes end den tidligere, af hensyn til anvendelighed, og
støtter samtidigt Europa-Kommissionens målsætning om, at SMV-
definitionen skal være egnet til sit formål.
Europa-Kommissionens beskrivelse af de vigtigste formål ved henstillin-
gen om SMV-definitionen:
Skabe mere lige vilkår og undgå konkurrenceforvridning mellem
virksomhederne
Sikre ligebehandling af alle SMV’er
Forbedre sammenhængen i og effektiviteten af SMV-politikkerne
Regeringen er enig med Europa-Kommissionen i, at antallet af beskæfti-
gede er et væsentligt kriterie for definitionen. Derudover mener regerin-
gen, at antallet af årsværk (250) ikke skal øges da større virksomheder
typisk vil have kompetence til at overkomme de udfordringer der findes i
mindre virksomheder.
Regeringen finder, at de økonomiske parametre kan blive justeret for
inflation, da de som bekendt er fra 2003, men det er vigtigt, at de ikke
forhøjes signifikant for at sikre, at der er fokus på reelle SMV'er og ikke
det generelle erhvervsliv.
Det er derudover regeringens opfattelse, at dommene fra 2016 gør det
klart, at spørgsmålet om uafhængighed/ejerskab skal adresseres. Regerin-
gen lægger vægt på, at den fremtidige SMV-definition ikke gør det for
komplekst for en virksomhed at finde ud af, om den kan betegnes som en
SMV eller ej. Samtidigt er det også vigtigt, at definitionen understøtter et
attraktivt iværksætter miljø, hvor mindre virksomheder med eksempelvis
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 631: Notat og høringssvar vedr. Kommissionens høring om en revision af definitionen af SMV'er
økonomisk støtte fra "business angels" stadig skal kunne kendetegnes
som SMV selvom støtten overstiger EUR 1.250.000. I den forbindelse
bør der også være en opmærksomhed på, at virksomheder ikke per auto-
matik opnår økonomiske eller samarbejdsmæssige fordele ved at være en
partnervirksomhed.
Andre EU-retsakter
definerer i dag SMV’er anderledes. Dette gør sig
blandt andet gældende i det såkaldte regnskabsdirektiv (Direktiv
2013/34/EU). Regeringen mener, at dette kan være forvirrende for virk-
somheder, hvorfor Europa-Kommissionen bør arbejde for, at den revide-
rede SMV-definition benyttes i fremtidige EU-retsakter, medmindre ri-
melige grunde taler for andet.
3