Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 593
Offentligt
1880868_0001.png
Den 16. april 2018
MFVM 497
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til begrænsning af bestemte kræftfremkaldende, mutagene eller re-
produktionstoksiske (CMR) stoffer i kategori 1A/1B i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006 om registrering, vurde-
ring og godkendelse af samt begrænsning for kemikalier (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om begrænsning af en række prioriterede kræftfremkaldende,
mutagene eller reproduktionstoksiske (CMR) stoffer i kategori 1A/1B, som findes som urenheder eller
bevidst tilsættes tekstiler, beklædning samt fodtøj, beregnet til forbrugere (komitesag). Forslaget
forventes sat til afstemning i REACH-komitéen den 25.-26. april 2018. Forslaget forventes at have en
positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Regeringen
er enig i, at risici ved anvendelsen af CMR-stoffer skal begrænses særligt i de tilfælde, hvor disse
stoffer findes i produkter, der markedsføres til forbrugere. Regeringen agter derfor at støtte forsla-
get, idet regeringen arbejder for, at overgangsperioden for opfyldelse af grænseværdien for stoffet
formaldehyd forkortes, og at tekstiler beregnet til éngangsbrug ikke undtages fra begrænsningen.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om begrænsning af en række CMR (kræftfremkaldende, mutagene
eller reproduktionsskadelige stoffer) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH). Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 68, stk. 2 i REACH-forordningen om begræns-
ning af stoffer efter den forenklede procedure, idet der er tale om en prioritetssag.
Der træffes endelig afgørelse om ændring af bilagene i henhold til artikel 133, stk. 4 i REACH-
forordningen og efter forskriftprocedure med kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf.
artikel 12 i forordning nr. 182/2011.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
REACH-komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forsla-
get, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for fri-
sten.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 593: Notat om komitésag om begrænsning af bestemte kræftfremkaldende, mutagene eller re-produktionstoksiske (CMR) stoffer
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komitéen den 25.-26. april 2018.
Formål og indhold
Forslaget har til formål at begrænse markedsføring af tekstiler, beklædning og fodtøj indeholdende en
række prioriterede CMR-stoffer som urenheder eller bevidst tilsatte i fremstillingsprocessen for at give
det færdige produkt særlige egenskaber. Forslaget har en overgangsperiode på 24 måneder.
Forslaget er fremsat gennem den forenklede procedure under REACH, artikel 68, stk. 2, om begræns-
ning af CMR-stoffer, hvorefter forslaget ikke skal baseres på en specifik vurdering af risici og heller
ikke skal vurderes af Det Europæiske Kemikalieagenturs risikoudvalg (RAC) og socioøkonomiske ud-
valg (SEAC). De CMR-stoffer, som ønskes begrænset, er udvalgt og prioriteret ud fra viden om anven-
delse i tekstilfremstilling samt tilstedeværelse som urenheder. For de enkelte stoffer eller grupper af
stoffer er der fastsat grænseværdier ud fra tekniske muligheder for at overholde disse samt detektions-
grænser ved relevante kemiske analysemetoder.
Formaldehyd anvendes i behandlingen af materialer til jakker og frakker på grund af stoffets evne til at
give produktet struktur og i møbelbetræk på grund af stoffets flammehæmmende egenskaber. Stoffet
reguleres ikke i artikler i henhold til REACH, og der er ikke på nuværende tidspunkt oplysninger om
passende alternativer til formaldehyd for behandling af tekstiler. Kommissionen foreslår derfor en
trinvis nedsættelse af grænseværdien for formaldehyd, i en overgangsperiode på 60 måneder for stof-
fet, for at give tekstilindustrien tid til at finde passende alternativer.
Forslaget undtager beklædning og beklædningstilbehør samt fodtøj, som er lavet udelukkende af na-
turligt læder, pels og skind, da disse produkttyper fremstilles ved andre processer, hvor der anvendes
andre kemiske stoffer. Af samme grund er trykknapper og andre lukkemekanismer til tøj, som ikke er
lavet af tekstiler, undtaget fra begrænsningsforslaget.
Ydermere er sikkerhedsbeklædning og medicinsk udstyr undtaget fra forslaget til begrænsning på
grund af behov for, at disse typer af produkter opfylder særlige krav til sikkerhed og funktion. Endelig
foreslår Kommissionen at undtage tekstiler beregnet til éngangsbrug fra begrænsningen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil forud for den endelige
vedtagelse få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitets-
kontrol i forhold til om Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forsalget; om
udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke overholder nær-
hedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der findes ikke danske regler, som begrænser markedsføring af tekstiler, beklædning og fodtøj, som
indeholder CMR-stoffer. Der findes national regulering af stofferne formaldehyd, bly samt cadmium,
men disse reguleringer påvirkes ikke af Kommissionens forslag.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, fordi der er tale om en forord-
ning, som gælder umiddelbart i Danmark.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 593: Notat om komitésag om begrænsning af bestemte kræftfremkaldende, mutagene eller re-produktionstoksiske (CMR) stoffer
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for
det offentlige.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser, ej heller vurderes for-
slaget at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes at have en positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, idet indholdet af
stoffer, som er kræftfremkaldende, mutagene eller skadelige for forplantningsevnen, begrænses i teks-
tiler, som markedsføres til forbrugere.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, og der er ikke modtaget høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at beskytte forbrugere mod skadelige stoffer og ser det som et positivt skridt at
begrænse indholdet af CMR-stoffer i tekstiler og beklædningsgenstande samt fodtøj, som forbrugere
kan blive udsat for. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Regeringen arbejder for, at der fastsættes en kortere overgangsperioden for opfyldelse af grænseværdi-
en for stoffet formaldehyd end de 60 måneder, som foreslås af Kommissionen, idet det vurderes, at 60
måneder er højt sat.
Endvidere arbejder regeringen for, at tekstiler beregnet til éngangsbrug, som for eksempel vådserviet-
ter og renseservietter, ikke undtages fra begrænsningen, idet regeringen vurderer, at forbrugerne vil
kunne blive genstand for en udsættelse af de CMR-stoffer, som er indeholdt i éngangstekstilet, ved
gentagen brug af nye stykker éngangstekstiler.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3