Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 590
Offentligt
1880488_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
11. april 2018
Enheden for Internatio-
nalt Politisamarbejde
Sagsbeh: Katrine Hjortnæs
Sagsnr.: 2018-0030-0892
Dok.:
689924
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 520 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. marts 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 590: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 520 om ministerens kommentar til artiklen Søren Pape: Grænsekontrol ud af Danmark er urealistisk, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 520 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen Søren Pape: Grænsekon-
trol ud af Danmark er urealistisk fra Flensborg Avis den 13.
marts 2018? https://www.fla.de/wp/dailys/soeren-pape-graen-
sekontrol-ud-af-danmark-er-urealistisk/”
Svar:
1.
Der er ingen tvivl om, at omrejsende udlændinges kriminalitet skaber
utryghed. Jeg er derfor stærkt optaget af, at der sættes effektivt ind over for
disse organiserede grupper af kriminelle.
Den utryghed, de omrejsende udlændinges kriminalitet skaber, skyldes i
særlig grad deres berigelseskriminalitet, herunder indbrud. I februar 2017
lancerede jeg en indbrudspakke, der indeholdt tre nye initiativer med sigte
på at imødegå indbrudskriminalitet. Der er på den baggrund blevet indsat en
selvstændig bestemmelse om indbrud i straffeloven for at markere, at ind-
brudstyveri er noget markant andet end andre former for tyveri. Straffen for
indbrud begået, mens der er nogen hjemme, er blevet skærpet, og Rigspoli-
tiet har udarbejdet en strategi for indsatsen mod indbrud i private hjem og
en strategi for indsatsen mod omrejsende kriminelle grupper, herunder med
henblik på at reducere deres indbrudskriminalitet.
Der er endvidere blevet opsat ANPG-kameraer ved samtlige 13 grænseover-
gangssteder ved den dansk-tyske landegrænse og i Rødby og Gedser, så tra-
fikken både ind og ud af Danmark kan monitoreres, og oplysningerne an-
vendes i politiets efterforskning. ANPG-kameraer bruges til at afdække
kørte ruter for bestemte køretøjer og til standsning af eftersøgte køretøjer.
Så snart et køretøj, som er registreret i politiets systemer, passerer et ANPG-
kamera, bliver politiet alarmeret.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”Schengensamarbejdet
bygger på, at der som udgangspunkt
ikke er grænsekontrol ved de indre grænser.
I overensstemmelse med Schengenreglerne kan en medlemsstat
undtagelsesvist genindføre midlertidig grænsekontrol ved de in-
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 590: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 520 om ministerens kommentar til artiklen Søren Pape: Grænsekontrol ud af Danmark er urealistisk, fra justitsministeren
dre grænser, hvis der foreligger en alvorlig trussel mod den of-
fentlige orden eller den indre sikkerhed. Grænsekontrollen må
ikke overstige det strengt nødvendige for at imødegå den alvor-
lige trussel.
Schengenreglerne berører ikke medlemsstaternes kompetente
myndigheders udøvelse af politimæssige beføjelser i henhold til
national ret, så længe udøvelsen af disse beføjelser ikke har en
tilsvarende virkning som grænsekontrol. Dette gælder også i
grænseområder.”
En systematisk udrejsekontrol vil således i den nuværende situation rejse
alvorlige spørgsmål i forhold til Schengenreglerne. Det bemærkes i den for-
bindelse, at den grænsekontrol, der i øjeblikket finder sted i forbindelse med
indrejse fra Tyskland, gennemføres på grund af den alvorlige terrortrussel
mod Danmark og migrationssituationen.
3