Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 575
Offentligt
1879356_0001.png
Fødevarestyrelsen/
Kemi og Fødevarekvalitet
Sags.nr.: 2017-29-22-02897
Den 12. april 2018
MFVM 494
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om godkendelse til markedsføring af produkter indeholdende, bestående af, eller
fremstillet af genetisk modificeret majs 1507 x 59122 x MON810 x NK603 og genetisk
modificeret majs, der kombinerer to eller tre af enkeltbegivenhederne 1507, 59122,
MON810 og NK603, samt om tilbagekaldelse af beslutningerne 2009/815/EF,
2010/428/EU og 2010/432/EU (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har i henhold til GMO-forordningen fremsat forslag om godkendelse af produkter indeholdende,
bestående af, eller fremstillet af genetisk modificeret majs 1507 x 59122 x MON810 x NK603 og genetisk
modificeret majs, der kombinerer to eller tre af enkeltbegivenhederne 1507, 59122, MON810 og NK603
(komitesag). Godkendelsen vil gælde fødevare- og foderanvendelser samt import og forarbejdning af de
genmodificerede majs. Godkendelsen vedrører ikke dyrkning i EU. Majs 1507 indeholder generne cry1F, som
giver resistens overfor angreb af visse insekter, og pat, som giver tolerance overfor ukrudtsmidlet glufosinat.
Majs 59122 er tilført generne cry34Ab1, cry35Ab1 og pat, og er resistent overfor visse billelarver (coleoptera) og
tolerant overfor glufosinat-ukrudtsmidler. MON810 indeholder genet cry1Ab, der giver resistens overfor visse
larver indenfor sommerfugle-ordenen. Majs NK603 indeholder to gener af cp4-epsps, som giver tolerance
overfor glyphosat-ukrudtsmidler. Majsene indeholder ikke antibiotikaresistensgener. Vurderingen i forbindelse
med godkendelsen i EU omhandler sikkerheden af de produkter, der ønskes markedsført, og ikke hvorvidt der er
en nyttevirkning heraf. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at de genmodificerede
majs er lige så sikre som tilsvarende konventionel ikke-genmodificeret majs med hensyn til potentielle effekter
på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet ved de påtænkte anvendelser. De rådgivende danske eksperter
ved DTU Fødevareinstituttet og Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet er enige i denne
vurdering. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen konstaterer således, at der ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse
og kan støtte forslaget. Forslaget forventes at komme til afstemning på møde i Den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder den 23. april 2018.
Baggrund
Kommissionen har den 9. april 2018 fremsat forslag om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende,
bestående af, eller fremstillet af genetisk modificeret majs 1507 x 59122 x MON810 x NK603 samt
underkombinationer af majs indeholdende to eller tre af enkeltbegivenhederne 1507, 59122, MON810 og NK603.
Samtidigt ophæves de tidligere godkendelser af visse af underkombinationerne ved beslutning 2009/815/EF,
2010/428/EU og 2010/432/EU. Forslaget er fremsat efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (GMO-
forordningen). Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 7 og 19.
Beslutningen træffes på grundlag af et forslag fra Kommissionen, som forelægges Den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (Stående Komité) efter undersøgelsesproceduren.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 575: Notat om komitésag om genetisk modificeret majs 1507 x 59122 x MON810 x NK603
1879356_0002.png
Hvis komitéen afgiver en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Opnås der
ikke kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden
for to måneder kan forelægge et ændret forslag for komitéen eller inden for en måned kan forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse eller ingen udtalelse,
vedtager Kommissionen forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 23. april
2018.
Formål og indhold
I februar 2011 indsendte Pioneer Overseas Corporation på vegne af Pioneer Hi-Bred International, USA, i henhold
til reglerne i GMO-forordningen en ansøgning om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende,
bestående af, eller fremstillet af genetisk modificeret majs 1507 x 59122 x MON810 x NK603. Ansøgningen
omfattede også ti underkombinationer af enkeltbegivenhederne 1507, 59122, MON810 og NK603, hvoraf nogle
var godkendt tidligere.
Godkendelsen vil gælde fødevare- og foderanvendelser samt import og forarbejdning af de genmodificerede majs.
Godkendelsen vedrører ikke dyrkning i EU.
Majs 1507 indeholder generne cry1F, som giver resistens overfor angreb af visse insekter, og pat, som giver
tolerance overfor ukrudtsmidlet glufosinat. Majs 59122 er tilført generne cry34Ab1, cry35Ab1 og pat, og er
resistent overfor visse billelarver (coleoptera) og tolerant overfor glufosinat-ukrudtsmidler. MON810 indeholder
genet cry1Ab, der giver resistens overfor visse larver indenfor sommerfugle-ordenen. Majs NK603 indeholder to
cp4-epsps gener, som giver tolerance overfor glyphosat-ukrudtsmidler.
Majsene 1507, 59122, MON810 og NK603 er alle tidligere blevet godkendt til fødevarer og foder.
Ifølge ansøgningen adskiller den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af de genmodificerede majs sig ikke fra
konventionel (ikke-genmodificeret) majs.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har med en udtalelse den 28. november 2017 vurderet, at
majs 1507 x 59122 x MON810 x NK603 og dens underkombinationer er lige så sikre og nærende som tilsvarende
ikke-genmodificeret majs med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet.
EFSA har i sin vurdering taget hensyn til de specifikke spørgsmål og bekymringer, der var indsendt af EU-
medlemsstaterne i forbindelse med høringen af de kompetente myndigheder i henhold til artikel 6 og 18 i GMO-
forordningen.
Godkendelsens omfang
Kommissionens forslag lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af fødevarer og
foderstoffer, der indeholder, består af, eller er fremstillet af majs 1507 x 59122 x MON810 x NK603 og genetisk
modificeret majs, der kombinerer to eller tre af enkeltbegivenhederne 1507, 59122, MON810 og NK603.
Samtidig gives der godkendelse til anden industriel brug af majsene på lige fod med konventionel majs.
Godkendelsen omfatter ikke dyrkning af majsen i EU.
Godkendelsen vil gælde fra datoen for offentliggørelse af en eventuel beslutning om godkendelse i EU-Tidende.
Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato. Såfremt godkendelsen ønskes opretholdt efter udløb af 10 års
fristen, vil der skulle ansøges om re-godkendelse.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 575: Notat om komitésag om genetisk modificeret majs 1507 x 59122 x MON810 x NK603
1879356_0003.png
Mærkning
Produkter til fødevare- eller foderbrug, der består af, indeholder eller er fremstillet af majs 1507 x 59122 x
MON810 x NK603 og dens underkombinationer skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger
med ”genetisk modificeret
majs”
eller ”fremstillet af genetisk modificeret
majs”
i overensstemmelse med
de
almindelige GMO-mærkningsregler.
Teksten ”Ikke til dyrkning” skal fremgå af mærkningen af foder og produkter til andre formål end fødevare-
og
foderbrug, hvis disse indeholder eller består af spiredygtige kerner af majs 1507 x 59122 x MON810 x 1507 eller
under-kombinationerne heraf.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens holdning,
at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark,
idet området overordnet er reguleret af en forordning, hvorfor reglerne er umiddelbart anvendelige i Danmark.
De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virksomheder og umiddelbart gældende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at indebære
administrative byrder. Det vurderes, at forslaget kan have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for den
animalske produktion i Danmark, idet en manglende godkendelse vil kunne afskære erhvervet fra forsyningen af
gængse råvarer på verdensmarkedet. Godkendelsen af de konkrete genmodificerede majs forventes desuden ikke
at medføre ændringer af det eksisterende importmønster.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af de genmodificerede majs
konkluderer EFSA, at de ved de påtænkte anvendelser er lige så sikre som tilsvarende konventionel ikke-
genmodificeret majs med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet. Dette
indebærer bl.a., at de nye proteiner, der dannes som følge af genmodificeringerne, vurderes at være
sundhedsmæssigt uproblematiske.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet kan tilslutte sig
EFSA’s vurdering af, at majs
1507 x 59122 x MON810 x NK603 og underkombinationerne er at betragte som
andre konventionelle majs i relation til de sundhedsmæssige og ernæringsmæssige aspekter.
Vurderingen i forbindelse med godkendelsen i EU omhandler sikkerheden af de produkter, der ønskes
markedsført, og ikke hvorvidt, der er en nyttevirkning heraf.
Fødevarestyrelsen bemærker, at sikkerheden ved brug af ukrudtsmidler, og rester heraf i fødevarer og foder,
vurderes og reguleres under EU’s pesticid-regler
og ikke under GMO-reglerne. Eventuelle restindhold af
pesticider skal overholde de samme grænser som konventionelle (ikke genmodificerede) afgrøder.
Landbrugsstyrelsen har den 20. december 2017 bedt eksperter ved Nationalt Center for Miljø og Energi på Aarhus
Universitet (DCE) om at vurdere de miljømæssige konsekvenser ved en godkendelse af majs 1507 x 59122 x
MON810 x NK603. Aarhus Universitet har samlet vurderet, at effekterne på natur og miljø som følge af import af
GM majsen er negligerbar. Vurderingen er hermed i overensstemmelse med EFSA’s vurdering.
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 575: Notat om komitésag om genetisk modificeret majs 1507 x 59122 x MON810 x NK603
1879356_0004.png
De danske eksperter har ikke fundet anledning til at indsende bemærkninger til EFSA i forbindelse med
behandlingen af ansøgningen om godkendelse af majs 1507 x 59122 x MON810 x NK603 og dens
underkombinationer.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer finder, at Danmark bør stemme for godkendelsen i lyset af, at EFSA vurderer, at
majskrydsningen er lige så sikker at bruge som anden majs.
De Samvirkende Købmænd har ingen indvendinger mod godkendelsen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hidtidige afstemninger blandt medlemsstaterne om godkendelse af GMO’er under
GMO-forordningen har
hverken vist et kvalificeret flertal for eller imod. Det forventes, at afstemningen om forslaget i den Stående Komité
vil give samme resultat. Forslaget kan på den baggrund forventes at blive sendt til appeludvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede afgrøder
skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i GMO-forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af anvendelse af fødevarer og foder fremstillet af majs 1507 x 59122 x
MON810 x NK603 og dens underkombinationer giver ikke danske og internationale eksperter anledning til
bemærkninger.
Der er ikke krav i lovgivningen om, at
ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige nyttevirkning af GMO’er.
Dette aspekt indgår ikke i forordningens kriterier for godkendelse.
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en re-godkendelse er opfyldt, og at der på den baggrund
ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse. Regeringen kan støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4