Bilag 1: Uddybning af spørgsmål til Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forhold om grænsegængernes
ret til sociale ydelser og administration af dette
Reglerne om grænsegængere, har vist sig svære at administrere for
kommunerne. Det gælder blandt andet i forhold til merudgifter til børn
(SEL §41) og voksne (SEL §100) samt tabt arbejdsfortjeneste (SEL
§42), da der ikke er samme muligheder for at indhente dokumentation
for borgere bosat i andet land, fx igennem E-indkomst eller for at
vurdere sandsynliggjorte udgifter.
Derudover har en konkret afgørelse fra Ankestyrelsen rejst en del
spørgsmål om afgrænsningen af grænsegængernes ret til sociale
ydelser. Disse problemstillinger præciseret i dette bilag.
6-byerne beder specifikt Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration
og Sociale Forhold om en vejledende udtalelse vedrørende
nedenstående 7 problemstillinger:
1. Er grænsegængere berettiget til alle sociale ydelser?
2. Finder forbuddet mod dobbeltydelser anvendelse ved sociale
ydelser bevilget efter Forordning om arbejdskraftens frie
bevægelighed?
3. Hvordan skal kommunerne sikre tilstrækkelig dokumentation
og oplysning af grænsegænger sager?
4. Har kommunerne bemyndigelse til at indgå samarbejde med
myndigheder i andet medlemsland og hvilke oplysninger kan
vi udveksle med andre medlemslande?
5. Hvordan skal kommunerne i praksis håndtere bevilling af
naturalydelser i bopælslandet, eksempelvis Sverige?
6. Hvorledes skal kommunerne forholde sig til handlekommune
ansvaret samt føre tilsyn med at opgaven løses i
overensstemmelse med borgerens behov
7. I hvilket omfang er udenlandske myndigheder forpligtet til at
underrette os, hvis de bliver opmærksomme på ændringer i
borgerens behov? Og i hvilket omfang skal vi orientere
bopælslandet om ændringer?
Problemstillingerne vil blive forsøgt belyst med konkrete eksempler.
27-05-2014
Sagsnr.
2014-0056634
Dokumentnr.
2014-0056634-3