Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 417
Offentligt
1860439_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs-, og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 4420
Doknr.
504480
Dato
13-02-2018
Folketingets Social-, Indenrigs-, og Børneudvalg har d. 14. september 2017 stillet
følgende spørgsmål nr. 530 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som her-
med besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 530:
”Er
ministeren opmærksom på problemerne for hjemløse migranter, der er i arbejde,
og som betaler skat via et administrativt skattepersonnummer, men som ikke har ad-
gang til sociale rettigheder som eksempelvis lægehjælp, fordi borgeren er uden folke-
registeradresse og dermed ikke kan få et rigtigt CPR-nummer og sundhedskort, og
hvilke tiltag påtænker ministeren at iværksætte, der giver skattebetalende, hjemløse
migranter mulighed for at få et CPR-nummer?”
Svar:
Jeg skal beklage den uacceptable lange svartid på spørgsmålet. Det skyldes, at det
har været nødvendigt at indhente bidrag fra en række ministerier. Jeg vil fremadrettet
bestræbe mig meget på at gøre det bedre.
1.
Jeg lægger til grund, at spørgsmålet vedrører EU-borgere, der i medfør af EU-retten
opholder sig lovligt her i landet, og som har et arbejde af et sådant omfang og karak-
ter, at vedkommende efter EU-retten har status som arbejdstager, men som hverken
har en bolig eller et fast opholdssted her i landet, og som således ikke er bopælsregi-
streret med bopæl her i landet i CPR.
2.
Det kan indledningsvist oplyses, at et skattepersonnummer er et såkaldt administra-
tivt personnummer, som ikke i sig selv efter lovgivningen medfører afledte rettigheder.
Hvis en person har fået tildelt et skattepersonnummer af SKAT og efterfølgende opfyl-
der kriterierne i lov om Det Centrale Personregister (CPR-loven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 646 af 2. juni 2017, for at blive bopælsregistreret i CPR på baggrund af indrejse fra
udlandet, vil vedkommende af bopælskommunen blive bopælsregistreret i CPR med
det allerede tildelte personnummer.
Efter § 1, nr. 3, i CPR-loven er det bl.a. formålet med loven at sikre, at enhver, der
folkeregistreres (bopælsregistreres) her i landet på baggrund af fødsel eller tilflytning
fra udlandet, registreres på den adresse, hvor vedkommende faktisk bor eller opholder
sig. Efter lovens § 1, nr. 4, er det herudover et formål med CPR-loven at sikre, at op-
lysningerne i CPR på en hensigtsmæssig måde kan videregives til offentlige myndig-
heder og private med en berettiget interesse heri.
CPR indeholder således grunddata om personers navn og adresse med henblik på, at
sådanne oplysninger videregives til offentlige myndigheder og private og hermed sik-
rer en god infrastruktur herfor til gavn for samfundet som sådan.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 417: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 530 om ministeren er opmærksom på problemerne for hjemløse migranter, der er i arbejde, og som betaler skat via et administrativt skattepersonnummer, men som ikke har adgang til sociale rettigheder som eksempelvis lægehjælp, fordi borgeren er uden folkeregisteradresse og dermed ikke kan få et rigtigt CPR-nummer og sundhedskort, fra økonomi- og indenrigsministeren
1860439_0002.png
I CPR-lovens bestemmelser om registrering af indrejse fra udlandet er det bl.a. be-
stemt, at det er en forudsætning for at blive registreret som indrejst fra udlandet i CPR,
at vedkommende person har en bopæl eller et fast opholdssted, der kan danne grund-
lag for bopælsregistreringen i CPR af indrejsen. Det er således ikke muligt at blive
registreret som indrejst i CPR, hvis en person er hjemløs. Dette gælder for alle perso-
ner, der indrejser i Danmark, dvs. også for danske statsborgere.
Under hensyn til, at det er et af formålene med CPR at bopælsregistrere personer i
CPR på den adresse, hvor de bor, mener jeg ikke, at det ved indrejse fra udlandet
skal være muligt at blive bopælsregistreret i CPR, hvis en person er hjemløs.
Det anføres i spørgsmålet, at EU-arbejdstagere, som ikke er bopælsregistrerede i
CPR, ikke har adgang til sociale ydelser som eksempelvis lægehjælp.
Spørgsmålet om adgangen til ydelser er ikke reguleret i CPR-loven, men i lovgivnin-
gen i øvrigt.
3.
Spørgsmålet om adgang til sundhedsydelser hører under Sundheds- og Ældremini-
steriet. Jeg har derfor anmodet Sundheds- og Ældreministeriet om at bidrage til be-
svarelsen. Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst således:
”Det forudsættes ved besvarelse af spørgsmålet, at der er tale om en
statsborger fra
EU/EØS eller Schweiz, der er eller har været omfattet af lovgivningen i en eller flere af
de øvrige medlemsstater eller en EØS-stat eller Schweiz.
Med baggrund i et indhentet svarbidrag fra Beskæftigelsesministeriet, der er ressort-
ansvarlig for reglerne om lovvalg i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger (grundfor-
ordningen), kan Sundheds- og Ældreministeriet oplyse følgende:
Grundforordningen regulerer sammen med Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 987/2009 af 16. september 2009 om de nærmere regler til gennemførel-
se af grundforordningen koordinering af medlemslandenes sociale sikringsordninger
for personer, der bevæger sig over grænserne inden for forordningens geografiske
anvendelsesområde. Reglerne gælder også i forholdet mellem EU- og EØS-lande
samt Schweiz.
For at afgøre, om en person er berettiget til sociale sikringsydelser, herunder sygesik-
ring, skal det først afklares, om personen er omfattet af grundforordningens person-
kreds. Når dette er afklaret, skal det fastlægges, hvilket lands lovgivning (lovvalg) per-
sonen er omfattet af, og slutteligt, om personen opfylder de nationale regler i det på-
gældende land for ret til ydelser.
Lovvalgsreglerne i grundforordningen tager overvejende udgangspunkt i, at enhver
person, der udfører lønnet beskæftigelse eller driver selvstændig virksomhed i et med-
lemsland, i første omgang er underlagt lovgivningen i det land, hvor den økonomiske
virksomhed rent faktisk udøves.
Såfremt personen, herunder også en hjemløs arbejdstager, er omfattet af dansk lov-
givning, udsteder Udbetaling Danmark et særligt sundhedskort som dokumentation for
den pågældende persons ret til sundhedslovens ydelser, uanset at den pågældende
ikke er folkeregistreret her i landet. Det følger af sundhedslovens § 12 a, stk. 1 og 3.”
4.
For så vidt angår retten til sociale ydelser efter den sociale lovgivning har Beskæfti-
gelsesministeriet og Børne- og Socialministeriet oplyst, at retten til sociale ydelser
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 417: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 530 om ministeren er opmærksom på problemerne for hjemløse migranter, der er i arbejde, og som betaler skat via et administrativt skattepersonnummer, men som ikke har adgang til sociale rettigheder som eksempelvis lægehjælp, fordi borgeren er uden folkeregisteradresse og dermed ikke kan få et rigtigt CPR-nummer og sundhedskort, fra økonomi- og indenrigsministeren
1860439_0003.png
efter den sociale lovgivning ikke er betinget af bopælsregistrering i CPR, men alene af
om vedkommende har lovligt ophold her i landet.
5.
På baggrund af ovenstående er det min opfattelse, at der ikke ses at være EU-
retlige problemstillinger forbundet med kravet i CPR-lovens bestemmelser om regi-
strering af indrejse fra udlandet, hvori det bl.a. er bestemt, at det er en forudsætning
for at blive registreret som indrejst fra udlandet i CPR, at vedkommende person har en
bopæl eller et fast opholdssted, der kan danne grundlag for bopælsregistreringen i
CPR af indrejsen.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
3