Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 235
Offentligt
Rådsmøde nr. 3581 (transport, telekommunikation og energi - telekommunikation)
den 4.-5. december 2017
3. Forordningsforslag om en ramme for fri udveksling af andre data end
personoplysninger i Den Europæiske Union (frie datastrømme)
Politisk drøftelse
KOM (2017) 0495
Rådsmøde 3581
bilag 1 (samlenotat side 22)
Energi-, forsynings- og klimaministeren:
Forslaget er sat på dagsordenen til politisk
drøftelse. Sagen hører ligesom den forrige sag under erhvervsministerens ressort.
Forslaget omhandler data, som ikke er personoplysninger. Forslaget blev fremsat af
Kommissionen den 13. september 2017 med det overordnede formål at øge mængden af
databaserede tjenester på tværs af grænserne i EU. I dag hindres databaserede tjenester
i flere tilfælde af nationale restriktioner for, hvor data må opbevares.
Forslaget medfører, at krav om fysisk placering af data, der ikke kan begrundes med
hensyn til offentlig sikkerhed, forbydes. Forslaget vil således forbedre virksomheders
muligheder for at operere på tværs af grænserne og indrette deres forretning mere effektivt.
Regeringen støtter overordnet Kommissionens målsætning om at forbedre rammevilkår,
der kan understøtte en velfungerende europæisk dataøkonomi og fremme udviklingen af
databaserede forretningsmodeller.
Regeringen har i forlængelse heraf længe haft som en væsentlig prioritet at sikre frie
datastrømme og har sammen med andre medlemsstater arbejdet for, at Kommissionen
fremsatte et forslag, der skal fjerne alle uberettigede nationale krav om lokalisering af data.
Regeringen hilser derfor forslaget velkomment og vil arbejde for en hurtig vedtagelse.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 1/12-17
Punkt 6. Elmarkedsdesignpakken
KOM (2016) 0861
bilag 7 (samlenotat)
EUU alm. del (17)
bilag 180 (kommenteret dagsorden)
KOM (2016) 0864
bilag 8 (henvendelse af 29/11-17 fra VedvarendeEnergi
og NOAH)
KOM (2016) 0861
bilag 6 (Kommissionens svar på Folketingets udtalelse)
KOM (2016) 0861
bilag 5 (Folketingets udtalelse)
KOM (2016) 0861
bilag 2 (faktaark)
EUU alm. del (16)
bilag 534 (præsentation fra Dansk Energi)
EUU alm. del (16)
bilag 527 (materiale til MEP-mødet 31/3-17)
EU-note (16)
E 16 (EU-note af 1/2-17)
EUU alm. del (16)
bilag 932 (udvalgsmødereferat side 1382, senest
behandlet i EUU 23/6-17)
Energi-, forsynings- og klimaministeren:
Jeg forelægger i dag fire forslag om
elmarkedet til tidligt forhandlingsoplæg. Det drejer sig om forslag til revision af
elmarkedsforordningen, revision af elmarkedsdirektivet, elberedskabet og ACER.
De fire forslag er tæt forbundne og udgør tilsammen den del af Kommissionens
vinterpakke, der omhandler det indre marked for energi. Jeg kan i øvrigt henvise til det
fremsendte samlenotat.
De fire forslag i pakken understøtter hinanden og udgør en central del af implementeringen
af EU’s energiunion.
Forslagene skal være med til at sikre et fremtidigt indre marked, der
muliggør en omkostningseffektiv integration af store mængder af vedvarende energi,
sikring af forsyningssikkerheden og reduktion af omkostningerne for virksomhederne og
forbrugerne. Det bør især ske gennem omfattende handel over grænser, hvor vi får gavn
af hinandens ressourcer.
De fire forslag regulerer tilsammen engrosmarkedet, detailmarkedet, hvad der skal gælde
i de nødsituationer, hvor der opstår mangel på el, og hvordan man sikrer en ordentlig
håndhævelse af reglerne.
FO
a) Forordningsforslag om det indre marked for elektricitet
Tidlig forelæggelse
KOM (2016) 0861
Energi-, forsynings- og klimaministeren:
Den første sag, som jeg vil nævne til
forhandlingsoplæg, handler om forslaget til revision af elmarkedsforordningen, som skal
sikre et velfungerende europæisk elmarked. Forslaget regulerer engrosmarkedet.
Regeringen støtter Kommissionens forslag. Danmark og Norden er allerede langt fremme
på dette område, og Kommissionens forslag er også tydeligt inspireret af den nordiske
indretning af elmarkedet.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 1/12-17
Jeg vil i gennemgangen fokusere på forslagets fem hovedområder: 1) Udvidelse af
markedsprincipper, 2) bedre udnyttelse af det europæiske elnet, 3) kapacitetsmekanismer,
4) øget regionalt samarbejde og 5) brug af indtægter fra grænseoverskridende handel.
Forslaget om at udvide de grundlæggende markedsprincipper skal være med til at sikre
bedre konkurrence og klare prissignaler for markedsaktører. Det handler bl.a. om, at det er
prisen, som afgør, hvilke typer produktion der anvendes, og at priserne skal sende
retvisende signaler om, hvorvidt der er knaphed i elsystemet.
Der er tale om en tilnærmelse af principper, der allerede eksisterer på det nordiske
elmarked. Regeringen støtter derfor en udvidelse af markedsreglerne, der kan sikre
fleksibilitet, bedre konkurrence og klare prissignaler. Regeringen arbejder samtidig for, at
balanceansvar udvides til flere markedsaktører, at prioriteret adgang til nogle former for
produktion bliver afskaffet eller reduceret, i takt med at andelen af vedvarende energi øges,
og at politiske prisgrænser på engrosmarkedet afskaffes.
Kommissionen lægger desuden op til at sikre, at der sker en bedre udnyttelse af det
europæiske elnet. Dette skal ske ved, at det underliggende elnet skal kunne transportere
el fra der, hvor produktionen ligger, til der, hvor forbruget er.
En effektiv opdeling af prisområder for el i Europa vil bidrage til at skabe balance i systemet.
Regeringen lægger derfor vægt på, at forslaget indeholder nogle klare rammebetingelser i
forhold til at sikre en effektiv opdeling af budområder. Regeringen arbejder desuden for, at
der sikres en hensigtsmæssig inddragelse af de berørte medlemsstater i processen.
Regeringen støtter Kommissionen i, at håndtering af fysiske begrænsninger i elnettet bør
følge princippet om fri bevægelighed af varer. Hvis der skal være undtagelser, bør de
begrænses til et minimum og være begrundet i saglige hensyn som f.eks. opretholdelse af
sikkerheden i elsystemet.
Ifølge forslaget kan kapacitetsmekanismer kun anvendes, hvis medlemsstaterne kan
dokumentere, at der er behov for at etablere dette i deres elsystem. En
kapacitetsmekanisme er udtryk for, at staten betaler for noget kapacitet, hvis de er
bekymret for, om markedet i sig selv kan sikre tilstrækkelig kapacitet til at møde
forbrugernes behov. Regeringen støtter Kommissionens forslag, da det kan fremme
grænseoverskridende handel og minimere behovet for national back-up-kapacitet.
Som en del af dette forslag foreslår Kommissionen, at der sættes en CO
2
-grænse på 550
gram per kWh for kapacitetsmekanismer. Det betyder, at kapacitetsmekanismer i form af
for eksempel kraftværker, som udleder mere CO
2
end grænseværdien, ikke kan modtage
støtte. Regeringen er imod, at der gives statsstøtte til fossile brændsler, og støtter derfor
Kommissionens forslag.
Kommissionen har, for så vidt angår øget regionalt samarbejde mellem
transmissionsselskaberne, foreslået, at der etableres regionale driftscentre, hvori der
sidder repræsentanter fra regionens transmissionsselskaber.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 1/12-17
Kommissionens forslag går ud på at tilføre disse sammenslutninger flere opgaver, da det
bl.a. vil øge gennemsigtigheden i transmissionsselskabernes beslutninger og derigennem
optimere driften af de europæiske elsystemer.
Regeringen støtter Kommissionens forslag, men er også opmærksom på, at det kan være
nødvendigt med fleksibilitet i forhold til bl.a. sammenslutningernes opgaveportefølje samt
hvor bindende deres anbefalinger bør være.
I den forbindelse støtter regeringen også Kommissionens forslag om, at der bør oprettes
en sammenslutning af europæiske distributionsselskaber, hvor distributionsselskaberne er
repræsenteret med et medlem pr. medlemsstat. Vores netselskaber kommer til at spille en
større rolle i fremtidens mere fleksible elsystem. Derfor er det vigtigt, at de får en stærkere
stemme på europæisk niveau.
Kommissionen har tillige stillet et forslag om, at de indtægter, som vi får fra vores
internationale forbindelser
de såkaldte flaskehalsindtægter
ikke længere må anvendes
til at nedsætte nettarifferne med.
Regeringen ønsker principielt ikke øremærkning af nationale midler i EU-regulering.
Regeringen lægger derfor vægt på, at det fortsat skal være muligt at anvende
flaskehalsindtægter til nedsættelse af nettarifferne.
Pakken blev behandlet under ét. Se punkt 6d.
Formanden
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet
kun Enhedslisten og Alternativet have ytret sig imod.
FO
b) Direktivforslag om fælles regler for det indre marked for elektricitet
Tidlig forelæggelse
KOM (2016) 0864
Energi-, forsynings- og klimaministeren:
Den anden sag, jeg vil forelægge, er forslaget
om revision af elmarkedsdirektivet. Forslaget retter sig mod detailmarkedet og handler om,
hvordan vi får sikret et mere integreret, forbrugerorienteret og fleksibelt elmarked i EU.
Jeg vil fokusere på tre elementer i forslaget: øget fokus på forbrugerne, øget fokus på
distributionsselskabernes rolle i elmarkedet og fleksibilitetselementer i elsystemet.
Regeringen støtter forslag, som kan styrke forbrugernes rettigheder og gøre det lettere at
være forbruger. Regeringen lægger dog i den sammenhæng vægt på, at medlemsstaterne
ud fra et omkostningseffektivt hensyn har fleksibilitet til at kunne vælge, hvor forbrugerne
skal kunne tilgå informationer om priser og forbrug. En elregning bør f.eks. være simpel og
kun indeholde de mest centrale oplysninger, mens resten i stedet bør kunne tilgås digitalt.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 1/12-17
Forslaget lægger også op til at aktivere forbrugerne, så de kan tilpasse deres forbrug efter
priserne. Det sker bl.a. ved at stille krav om udrulning af fjernaflæste målere og krav om,
at forbrugerne skal tilbydes dynamiske elpriser. Det vil sige høje elpriser, når der er
knaphed i elsystemet, og lave elpriser, når der er megen produktion.
FO
Regeringen støtter forslag, som har til formål at aktivere forbrugerne. Regeringen lægger
vægt på, at landene får fleksibilitet til at etablere rammer for, at markedet kan udvikle og
tilbyde forbrugerne adgang til dynamiske prisprodukter. Og at landene får fleksibilitet til at
vælge, om afregningsfrekvensen i detailmarkedet skal følge engrosmarkedet, hvor dette er
omkostningseffektivt og teknisk muligt, og hvor forbrugeren vil kunne opnå fordele derved.
Kommissionen foreslår endelig med hensyn til forbrugerne at indføre regler, som fremmer
en markedsbaseret prisdannelse. Regeringen støtter Kommissionens forslag om at udfase
regulerede priser for elforbrugere og arbejder for, at udfasningen af regulerede priser bør
ske inden 5 år efter direktivets vedtagelse. I Danmark anvendes der ikke regulerede priser,
da vi beskytter særligt udsatte husstande gennem vores socialpolitik.
Regeringen lægger desuden vægt på, at regulerede priser for forbrugerne i andre
medlemsstater ikke må påvirke priserne i engrosmarkedet og i øvrigt skal påvirke andre
forbrugere og markedsaktører mindst muligt.
Kommissionen har i forhold til forslagets øgede fokus på distributionsselskabernes rolle
foreslået, at selskaberne hvert andet år skal udarbejde netudviklingsplaner, der indeholder
planlagte investeringer over de kommende 5-10 år. Formålet hermed er at tilskynde og øge
effektiviteten af driften af nettet.
Regeringen støtter generelt, at distributionsselskaberne skal spille en større rolle i
fremtidens elsystem. Derfor støtter regeringen også, at distributionsselskaberne skal
tilskyndes til effektiv drift af distributionsnettet, og at dette bl.a. skal ske via
netudviklingsplaner.
Netudviklingsplanerne kan være med til at øge transparensen af deres investeringer og
sikre, at der bliver et marked for bl.a. fleksibilitetsydelser.
Regeringen støtter desuden forslaget om, at det skal være muligt at tilslutte
lagringsfaciliteter til distributionsnettet, og at distributionsselskaberne kun under særlige
omstændigheder selv må eje sådanne faciliteter. Regeringen finder ligesom
Kommissionen, at det så vidt muligt bør være markedet, som skal eje og drive
lagringsfaciliteter som ladestandere og batterier.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 1/12-17
Regeringen støtter endvidere Kommissionens forslag om, at det skal være muligt at
anvende markedsbaserede mekanismer til levering af lagringsfaciliteter eller anlæg, der
leverer systemydelser. Systemydelser er enheder, som hjælper til at holde elsystemet i
konstant balance. Dette vil være med til at sikre en fair prissætning for leverancer af ydelser
til elnettet. Regeringen lægger desuden vægt på, at dette også bør gælde for
netkomponenter såsom højspændingskabler og transformerstationer.
Pakken blev behandlet under et. Se punkt 6d.
Formanden
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet
kun Enhedslisten og Alternativet havde ytret sig imod.
FO
c) Forordningsforslag om beredskab i elsektoren (elforsyningssikkerhedsforslaget)
Tidlig forelæggelse
KOM (2016) 0862
Energi-, forsynings- og klimaministeren:
Den tredje sag, jeg vil nævne, er
elberedskabsforslaget, der handler om, hvordan medlemsstaterne skal samarbejde i
situationer med elmangel. Klare regler for håndtering af elkrisesituationer er vigtigt i forhold
til at sikre åbenhed og tillid på de europæiske elmarkeder.
Vi samarbejder allerede om dette på nordisk plan. Det nordiske beredskabssamarbejde,
der er opbygget over mange år, bygger på tillid. Sådan er det desværre ikke i hele EU.
Forslaget indeholder derfor krav om regional koordinering af elberedskabet.
Medlemsstaterne skal lave både nationale og regionale beredskabsplaner baseret på
sårbarhedsvurderinger. Dvs. planer for, hvordan man løser problemer, og hvordan der
sikres el til forbrugerne, mens nettet er nede.
FO
Regeringen støtter en regional koordinering af elberedskabet, og at der sikres
gennemsigtighed i beredskabsplanlægningen, således at markedet kan fungere så længe
som muligt
også i en krisesituation.
Regeringen støtter også, at der skal være klare regler og gennemsigtighed for, hvornår
medlemsstaterne anvender ikkemarkedsbaserede tiltag. F.eks. at medlemsstaterne ikke
må suspendere markedet af nationale hensyn i tilfælde af en elkrisesituation.
Landene må således ikke lukke energigrænserne, fordi de i en kold vinter vil undgå
nabolandes efterspørgsel og derved højere priser.
Regeringen lægger vægt på, at den konkrete regulering ikke giver mulighed for at afbryde
det internationale elmarked med henvisning til informationer, der af sikkerhedspolitiske
hensyn ikke kan deles. Der skal være gennemsigtighed mellem landene.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 1/12-17
Regeringen arbejder for, at kriterierne for at afbryde elmarkedet gøres konkrete, og for, at
behovet for inddragelse af fortrolige oplysninger i beredskabsarbejdet minimeres så vidt
muligt.
Forslaget stiller også krav om, at de regionale beredskabsplaner skal indeholde planer for
national forbrugsbegrænsning.
Regeringen vurderer, at det er mest hensigtsmæssigt, at det på regionalt niveau alene
aftales, at medlemsstaterne skal støtte hinanden hver især ved at iværksætte
forbrugsbegrænsninger i overensstemmelse med nationale procedurer.
Regeringen lægger derfor vægt på, at planerne for forbrugsbegrænsning skal kunne
basere sig på eventuelle eksisterende nationale procedurer. På det danske elmarked er
der f.eks. allerede indgået kontrakter med enkelte virksomheder, som mod kompensation
har accepteret at blive afbrudt, såfremt der er mangel på el.
For den konkrete beredskabsplanlægning lægger regeringen vægt på, at de enkelte
virksomheder får fleksibilitet til at inddrage lokale forhold i deres beredskabsplanlægning.
Regeringen arbejder derfor for, at den lokale beredskabsplanlægning ikke underlægges
formatkrav, der begrænser muligheden for at tilgodese lokale forhold, som kan effektivisere
planlægningen som håndteringen af en beredskabssituation.
Pakken blev behandlet under et. Se punkt 6d.
Formanden
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet
kun Enhedslisten havde ytret sig imod.
FO
d) Forordningsforslag om oprettelse af et EU-agentur for samarbejde mellem
energireguleringsmyndigheder (ACER)
Tidlig forelæggelse
KOM (2016) 0863
Den fjerde sag, jeg vil nævne, er forslaget til en ændring af det europæiske energiagentur
også kaldet ACER. Forslaget skal sørge for, at spillereglerne på de europæiske
elmarkeder bliver overholdt.
Da de øvrige tre elmarkedsforslag er med til at udvide samarbejdet mellem de europæiske
lande og vores elmarkeder, er det også nødvendigt at opdatere ACER’s beføjelser, så de
kan følge med det udvidede samarbejde og håndhæve reglerne.
FO
I forslaget får ACER udvidet og styrket sine kompetencer. Regeringen støtter forslaget og
prioriterer i særdeleshed tre elementer.
For det første at ACER fremadrettet direkte kan godkende vilkår, betingelser og metoder,
der er udarbejdet i medfør af netværksreglerne og vejledninger.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 1/12-17
For det andet at regionale beslutninger kan overføres til ACER med mulighed for at oprette
et regionalt underudvalg bestående af de berørte medlemsstater for at fremme løsninger
og samtidig sikre overholdelse af de europæiske regler.
For det tredje at ACER sikres de fornødne kompetencer til effektivt at håndhæve de fælles
regler på elmarkedet, herunder ved at træffe beslutninger i sager af grænseoverskridende
karakter.
Regeringen støtter desuden, at stemmereglerne i ACER ændres, således
at ACER’s
repræsentantskab fremadrettet skal tage beslutninger med simpelt flertal frem for to
tredjedeles flertal. Der er tale om en ensretning af stemmereglerne i ACER, så den følger
den fælles erklæring og tilgang til EU’s decentraliserede agenturer.
Afslutningsvis lægger regeringen vægt på, at yderligere ressourcer til europæiske
agenturer finansieres via omprioriteringer inden for EU’s budget.
Søren Egge Rasmussen
mente, at forslagene var gennemført centralistisk silotænkning,
hvad angår elproduktionen. Med den stigende andel vedvarende energi i elproduktionen
skal det håndteres, så det bliver en del af den silo, der indtil videre hedder fjernvarme, og
en silo, der hedder energitransport, som skal omstilles til el. Den nedbrydning af siloer tog
disse forslag ikke hensyn til. De havde udelukkende fokus på ensretningen af et elmarked
hen over grænserne. I Danmark er der snarere behov for nogle rammer, som i højere grad
giver mulighed for at ændre på det samlede system.
Søren Egge Rasmussen var klar over, at regeringen ikke støttede den del af
Kommissionens indstilling, der handler om, at flaskehalsindtægter fremover vil medføre
lavere elpriser. Tidligere havde man skitseret, at f.eks. Viking Link ville kunne give et
samfundsøkonomisk overskud på 2,9-4,7 mia. kr. At det samlede regnskab var positivt,
skyldtes flaskehalsindtægter på 8-9 mia., som skal deles med Storbritannien, og som gør,
at det alligevel ikke bliver så dyrt for forbrugerne. Man ender på et regnskab, hvor det for
almindelige forbrugere bliver 10-50 kr. dyrere, og for en virksomhed med 10 GW forbrug
vil der være en ekstraomkostning på 20.000-100.000 kr. Hvis Kommissionens forslag
gennemføres, bryder økonomien for Viking Link sammen, og projektet vil med al
sandsynlighed give et underskud eller i heldigste fald et plus på 0,2 mia. kr. Det betyder,
at udgifterne for almindelige forbrugere vil stige til mellem 75 og 135 kr. om året i 40 år.
Dermed er det en sikker investering, da forbrugerne vil betale for en fejlinvestering.
Var ministeren bekendt med, at økonomien i Viking Link ikke hænger sammen, hvis
flaskehalsindtægterne ændres, så de ikke kan medføre lavere nettariffer.
Rasmus Nordqvist
mente, at grænsen på 550 gram CO
2
pr. kW er meget høj. Var
ministeren enig med ham i, at den burde være betydeligt lavere? Han spurgte desuden til
regeringens holdning til høringssvarene fra VedvarendeEnergi og Det Økologiske Råd, der
udtrykker bekymring om direktivets konsekvenser for lokal vedvarende energiproduktion,
som den grønne omstilling er afhængig af.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 1/12-17
Kenneth Kristensen Berth
spurgte, om ministeren ville stå hårdt på, at den nye
ekspertgruppe, der skal nedsættes i EU DSO-enheden, får en dansk repræsentant. Det
forlød, at Kommissionen ikke ønsker repræsentation fra alle lande.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
svarede, at det er et grundlæggende spørgsmål
om, hvorvidt man ønsker et europæisk elmarked, hvor elektriciteten flyder på tværs af
grænserne. Med dette forslag vil man fastlægge regler for, hvordan elmarkedet skal
fungere, så energien flyder bedst muligt, hvordan man sikrer tilsynet, og hvordan man
sikrer, at man også i krisesituationer kan garantere for strøm til det basale energiforbrug.
Man vil også se på, hvordan man undgår at opbygge unødvendig kapacitet
det var der
jo bred enighed om i Danmark
og på, at landene beskytter deres egne markeder i forhold
til prisdannelse. Det er et europæisk projekt, hvor den nordiske model for, hvordan man
sikrer, at elektriciteten flyder på tværs af landegrænserne, og at der er et stærkt
samarbejde, hvor den grønne strøm får forrang. Det er egentlig en kopi heraf, og bl.a. derfor
har Danmark
værtskabet for EU’s infrastrukturforum for el.
Der vil med stadig være mulighed for føre en national energipolitik. Danmark vil stadig
kunne sikre, at el kommer ud i flere dele af samfundet og kommer til at udgøre en større
del af fjernvarmesektoren, og at en stadig større del af det samlede elforbrug bliver baseret
på grøn og vedvarende energi. Når man får en elproduktion, som i stadig stigende grad
bliver afhængig af vejret, er landene tilsvarende mere afhængige af at være koblet op med
hinanden. Derfor havde man taget initiativ til Viking Link og COBRA-kablet til Holland, og
derfor fastholder man fokus på at styrke forbindelserne til Norge, Sverige, Tyskland og
Holland for at sikre, at der altid er forsyningssikkerhed og de bedste muligheder for grøn
omstilling, samtidig med at vedvarende energi kan udbygges massivt i hele EU.
På spørgsmålet om flaskehalsindtægter svarede han, at regeringen støtter udnyttelse af
flaskehalsindtægter til at nedsætte tarifferne med. Den mulighed vil Kommissionen fjerne,
men det er der ikke flertal for i Rådet.
På spørgsmålet om Viking Link svarede han, at kablet ifølge regeringens beregninger, som
var oversendt til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget, er en ganske god forretning for de
danske elforbrugere, og at det er med til at sikre forsyningssikkerheden i både
Storbritannien og Danmark.
Til Rasmus Nordqvist svarede han, at det var vanskeligt at fastsætte en præcis grænse for
antallet af gram CO
2
pr. kW. Han understregede, at Danmark er modstander af at give
statsstøtte til fossil energi, og med dette forslag kom man et stykke ad vejen. Han
påpegede, at en grænse på 550 gram udelukker kul, men at det med forslaget stadig vil
være muligt at opstille f.eks. gasturbiner, som er langt mere effektive end kul. Ved at hjælpe
hinanden og ved en stadig mere udbygget kabellægning mellem landene sikrer man, at det
ikke bliver nødvendigt at have kraftværker stående klar til, når der ikke er el nok i nettet.
Den fornuftige drivkraft bag forslaget
og EU’s vinterpakke
er at bruge hinandens ressourcer
på tværs af landegrænserne.
Han var enig i vigtigheden af lokale energifælleskaber, som er en god dansk tradition. Det
er med til at at sikre en udbredt accept af den grønne omstilling, at lokale ambassadører
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 1/12-17
dermed arbejder for den. Derfor ønskede regeringen ikke at begrænse mulighederne for,
at der kan etableres lokale energifællesskaber i de andre lande.
Til Kenneth Kristensen Berth svarede han, at Danmark arbejder på højtryk for at sikre, at
også små lande er tilstrækkeligt repræsenteret i EU DSO-enheden. Der vil blive etableret
en særskilt arbejdsgruppe med en repræsentant fra hvert af de 28 medlemslande, som har
til formål at holde øje med, hvilke effekter EU DSO-enhedens bestyrelses tiltag vil få i de
enkelte lande og rapportere om det til bestyrelsen og alle medlemslande. Det er
sandsynligt, at ikke alle lande vil være repræsenteret i bestyrelsen.
Søren Egge Rasmussen
mente, at forslagene var gennemsyrede af, at der skulle være
mest mulig handel over grænserne. Det er en anden strategi, end hvis man på nationalt
plan først og fremmest sikrer sig, at man opnår en god selvforsyning, som giver en
forsyningssikkerhed, men hvor der samtidig skal være nogle kabler hen over grænserne,
som kan øge forsyningssikkerheden og eksportere overskydende strøm. Der er vid forskel
på, hvilken strategi man lægger vægt på, og ministeren havde endnu ikke erkendt, at den
danske elforsyning bør bestå af 20 pct. solcellestrøm. Det ville være en fornuftig blanding,
hvis den vedvarende energi ikke bare kom til at bestå mest muligt af vindmøller, som kan
eksporteres. Forsyningen i Danmark bør først og fremmest dække landets behov. Hvis
man kun tager hensyn til, hvad EU kræver, bliver fokus et andet. Så ender man med
løsninger, hvor man skal have nye kabler til Storbritannien til 11 mia. kr., som så betales af
forbrugerne via højere priser. Den erkendelse mente han manglede hos regeringen, når
den forholder sig til forslag fra EU.
Han spurgte desuden, om el produceret på brunkul i Tyskland ikke kan eksporteres via
Viking Link til Storbritannien. Og havde det i denne sammenhæng nogen betydning, at
ministeren under COP 23 underskrev en aftale om, at kul skal udfases fra elforsyningen i
2030? Betød udfasningen udelukkende, at man skal udfase kullene selv, eller betyder den
også, at man ikke må importere kulkraft fra andre lande? I sidste fald har de kabler, man
lægger til udlandet, endnu mindre betydning.
Rasmus Nordqvist
delte regeringens synspunkt om, at omstilling til grøn energi fordrer,
at elektriciteten flyder frit på tværs af grænserne. Han blev dog bekymret, når han læste
høringssvarene vedrørende forordningen og især direktivet om, at der pludselig bliver sat
barrierer op for den lokale, vedvarende energiproduktion, som ellers burde indgå som en
integreret del af strategien for omstilling til grøn energi. Den er nødvendig ikke mindst i
Tyskland, som hidtil har gjort brug af mange kulkraftværker. Regeringens
forhandlingsoplæg var lidt vagt: Man bakkede op, hilste velkommen og lagde vægt på ting,
men det var uklart, hvor man lagde vægten i forhandlingerne. Var det fordi, at det var tidligt
i forhandlingsforløbet, og ville regeringen derfor komme tilbage til udvalget med noget
klarere i næste omgang?
Han gentog, at grænsen på de 550 gram CO
2
pr. kW er meget høj, og han kunne ikke
forstå, at man ikke forfulgte danske ambitioner ved at forsøge at presse grænsen ned på
400 gram for at modvirke pres fra andre lande i den modsatte retning.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 1/12-17
Holger K. Nielsen
påpegede, at VedvarendeEnergi i sit høringssvar havde sagt, at
direktivet ville medføre forringede produktionsvilkår for lokale producenter af vedvarende
energi. Det gjaldt bl.a. områder som rettigheder og lastfordeling. Anerkendte ministeren
dette, og ville regeringen arbejde for, at disse forringelser kom til at udgå af direktivet?
Kenneth Kristensen Berth
tolkede ministerens svar sådan, at han ville arbejde for en
dansk repræsentation i EU DSO-enheden. På den baggrund kunne Dansk Folkeparti
støtte alle fire forhandlingsoplæg.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
bekræftede, at han ville arbejde for dansk
repræsentation. Til Søren Egge Rasmussen svarede han, at regeringen ikke var på linje
med Enhedslisten, idet regeringen netop ønskede størst mulig handel hen over grænserne.
Danmark er på elsiden et transitland, som får store indtægter ved transit af el gennem
Norge, Sverige og Tyskland, og landene udnytter hinandens ressourcer bedst muligt. Det
var det samme tankesæt, der lå bag ideen om et europæisk elmarked. Han henviste til en
nylig rapport, der viste, at den samlede effekt af et flydende europæisk elmarked uden
barrierer kunne blive et tocifret milliardbeløb i euro for forbrugere og virksomheder alene.
Her er Norden et foregangseksempel for det øvrige EU.
På spørgsmålet om grænsen på 550 gram CO
2
pr. kW sagde han, at det niveau var, hvad
man realistisk kan komme igennem med, og det nye tal var et skridt i den rigtige retning.
Han understregede, at grænsen ikke drejede sig om den normale transport mellem
landene, men kommer til at gælde i situationer, hvor der ikke er tilstrækkeligt med
vedvarende energikapacitet.
På spørgsmålet om udfasning af kul svarede han, at han var glad for, at Danmark var et af
de første lande, der tilsluttede sig forslaget herom fra Storbritannien og Canada på COP23.
Han ville meget snart tage et møde med de to tilbageværende kulkraftværker
Nordjyllandsværket og Fynsværket
for at drøfte, hvor hurtigt det ville kunne lade sig gøre
at udfase kul af elproduktionen. Hvilke konsekvenser initiativet vil få for kulbaseret el over
grænserne, vidste han endnu ikke, men han ville gerne senere tage en diskussion med
udvalget og ordførerne om det. Danmark arbejder aktivt for at udfase kul, og han var glad
for, at en række europæiske lande, herunder Sverige og Norge, har tilsluttet sig initiativet.
Tyskland har ikke taget stilling på grund af de igangværende regeringsforhandlinger. Han
mente, at initiativet var en ganske god begyndelse, selv om nogle gerne havde set et
hurtigere tempo.
Over for Rasmus Nordqvist og Holger K. Nielsen gentog han, at regeringen ikke ønsker at
begrænse muligheden for, at der etableres lokale energifællesskaber i andre lande. Det
bør sikres, at der gælder de samme regler for lokale energifællesskaber som for andre
markedsaktører. Der er forskel på, hvilke slags energifællesskaber det drejer sig om. Det
er vigtigt, at man bakker op om initiativer, der kan hjælpe med den grønne omstilling, for
den er selve drivkraften bag den danske energipolitik og organiseringen af energi i
Danmark.
Søren Egge Rasmussen
undrede sig over ministerens karakteristik af Danmark som et
transitland. Han havde ellers en forestilling om, at Danmark var et foregangsland på
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 1/12-17
vindmøllesiden, som havde formået at integrere strøm fra vindkraft i elsystemet med en
meget høj forsyningssikkerhed, og hvor både vindmøllerne selv og håndteringen af store
mængder vedvarende energi var blevet vigtige eksportartikler.
Forbrugerne havde betalt støtte til vindkraften i de første år. Nu er der udsigt til et system
med en større vindproduktion, der ikke behøver støtte
men så skulle forbrugerne gerne
få glæde af strømmen, i stedet for at der bare bygges nye kabler, så strømmen kan
eksporteres billigst muligt.
Han mente, at der er en afgørende forskel på, om man vil satse på at være et transitland
eller på at blive stadig dygtigere til at anvende den vedvarende energi hjemme, f.eks. i
fjernvarmesystemet med store varmepumper, og få mere el over i transportsektoren. Han
mente, at regeringen svigter på det område ved at hæmme alt, der vedrører en
elektrificering af transportsektoren. Han fandt det sørgeligt at høre det europæiske fokus
på mest mulig handel hen over grænserne. Det næste energiforlig, som peger frem mod
2030, skal gå i en helt anden retning, og det får man ikke ved bare at satse på en
centralisering af det europæiske system. Den bedste satsning vil i stedet være at sørge for
mest mulig vedvarende energi i de enkelte lande suppleret med en minimal udveksling af
el over grænserne. Derfor kunne Enhedslisten ikke støtte de fire forhandlingsoplæg.
Han påpegede, at man i hovedparten af Danmark har skiftet elmålere, så de er forberedt
på differentierede priser for alle forbrugere. Samtidig har man den dyre DataHub, betalt af
forbrugerne, som muligvis ikke er det rigtige system til at sikre, at alle forbrugere kan få
differentierede priser. Han spurgte, om DataHub og installeringen af elmålerne tilsammen
har været en god investering i lyset af den kommende vedtagelse i EU.
Holger K. Nielsen
sagde på vegne af Socialistisk Folkeparti, at et europæisk energimarked
er fornuftigt. Han kunne dog ikke forstå, at regeringen ikke ville arbejde for, at lokal
elproduktion bliver prioriteret. Både NOAH og VedvarendeEnergi opfordrede til at
opprioritere den lokale produktion. Ministeren havde talt om andre lande, men man skal vel
også fastholde en lokal produktion i Danmark? Holger K. Nielsen forstod på
høringssvarene, at direktivet vil sætte begrænsninger for den, og gentog sit spørgsmål om,
hvorvidt ministeren vil arbejde for, at de begrænsninger udgår, så man også efter
vedtagelsen kan fremme lokal produktion af vedvarende energi.
Rasmus Nordqvist
fandt det afgørende, at den primære prioritering ikke var indtægter,
men omstilling til vedvarende energi for at imødegå klimaforandringerne. Det var kun dejligt
med en økonomisk gevinst, men den var sekundær. Ministeren havde sagt lidt blødt, at
regeringen ikke ville begrænse lokal energiproduktion, men hvad ville man lægge vægt på
i forhandlingerne?
Energi-, forsynings- og klimaministeren
svarede Søren Egge Rasmussen, at Danmark
både er et transitland og foregangsland for omstilling til grøn energi
for regeringen går de
to ting går hånd i hånd. Forudsætningen for at have 50 pct. af energibehovet dækket af
vedvarende energi i 2030 er, at Danmark både kan importere og eksportere energi for at
undgå situationer, hvor man skal ty til dyre kraftværker i situationer uden tilstrækkeligt med
solskin og vind. Dette EU-initiativ forhindrer i øvrigt ikke, at man igangsætter nationale
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 1/12-17
initiativer. Senest var afgiften på elvarme i forbindelse med erhvervs- og vækstpakken
blevet sat ned med 10 øre. Han anerkendte, at der skulle mere til, men det er dog en
begyndelse, og det kan animere til udsætning af varmepumper både centralt og decentralt.
Ministeren mindede om, at der nu endelig var kommet bud på, hvordan man skal bygge
vindmøllerne ved Kriegers Flak og to steder langs den jyske vestkyst. Alene de tre projekter
vil samlet producere strøm til knap 1 million husstande årligt. Hvis det skal lykkes at få det
ind i et dansk energisystem og samtidig sikre, at Danmark får mest mulig nytte af den
grønne strøm, kræver det, at landet er koblet godt op. Han fastholdt, at Danmark er et
transitland i den forstand, at Norge og Sverige er koblet op med Danmark, og heldigvis
komplementerer vind- og vandkraft hinanden godt. Store mængder vedvarende energi
kommer også fremover til at blive transporteret gennem Danmark. Den fælles opkobling er
både værdifuld for forsyningssikkerheden og derved, at den reducerer omkostningerne i
forhold til kapacitet.
Han var enig med Holger K. Nielsen og Rasmus Nordqvist om, at man skal prioritere lokale
energifællesskaber, ikke mindst projekter til etablering af fjernvarmeanlæg. Han gentog, at
det er drivkraften for opbakningen til den grønne omstilling hos andre end lovgiverne og de
store elselskaber. Det skal samtidig sikres, at de små anlæg har balanceansvar, så
samtlige danske forbrugere ikke kommer til at betale for eventuelle ubalancer, som de små
anlæg kan påføre elsystemet.
Til Rasmus Nordqvist svarede han, at regeringen støtter hele pakken, fordi alle dens
elementer er nødvendige
dels for at sikre, at der bliver sat skub i den grønne omstilling i
EU, dels for at etablere nogle adgangsveje mellem landene, så de kan hjælpe hinanden
både med den generelle kapacitet og i situationer, hvor der er knaphed på forsyning.
Søren Egge Rasmussen
pegede på, at et høringssvar fra Dansk Fjernvarme angående
direktivet for det fælles indre marked for elektricitet talte for i højere grad at anvende el til
fjernvarme. Han fandt det lidt uklart, om Dansk Fjernvarme mente, at EU-forslagene ville
skabe barrierer. Men det er vigtigt, at en eventuel overproduktion af el kan bruges i det
danske fjernvarmesystem og i transportsystemet, uden at det kolliderer med
markedskræfter i EU. Kunne ministeren bekræfte, at de foreliggende forslag ikke vil
forhindre Danmark i at anvende el i fjernvarmsystemet i det omfang, landet selv ønsker
det?
Holger K. Nielsen
spurgte, om direktivet forhindrer, at man ikke har balanceansvar. Bliver
det gjort umuligt at give lokale energifællesskaber en fortrinsstilling? Han kunne forstå, at
regeringen ikke ville det, og det var fair nok
det var et politisk synspunkt. Men forhindrer
direktivet det? Hvad var tidsrammen for de videre forhandlinger? Han fandt det
usandsynligt, at forslagene ville blive endeligt vedtaget på det foreliggende grundlag, men
Socialistisk Folkeparti kunne støtte forhandlingsoplægget.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
svarede, at direktivet ikke forhindrer, at
Danmark kan bruge el i fjernvarme og i øvrigt føre en national energipolitik. Med de enorme
mængder af grøn el, der er på vej, bl.a. som følge af de tre vindmøllepakker, er det oplagt,
at Danmark fortsat tager nationale initiativer. Regeringen og Folketinget er således meget
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 235: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 1/12-17
optaget af udnyttelsen af varmepumper, bl.a. i forbindelse med den kommende
energiaftale. Den fælles ambition er uafhængighed af fossil energi i 2050.
Ministeren
præciserede, at EU’s forslag om balanceansvar går ud på, at alle
markedsaktører skal have det. Han gentog, at det var vigtigt med lokale
energifællesskaber, men at de skal påtage sig et balanceansvar.
Han ville i dag bede udvalget om et forhandlingsoplæg, og hvordan det endte på
energiministermødet den 18. december, vil han vende tilbage til.
Søren Egge Rasmussen
gentog sit spørgsmål om DataHub.
Medførte EU’s forslag nu,
at
dele af Danmarks investeringer ikke vil leve op til Kommissionens krav?
Han glædede sig over, at ministeren erkendte mulighederne i den el, der vil komme fra de
nye havvindmølleparker, som kan dække elforbruget i 1 million husstande. Han mente, at
Danmark derfor skal have gang i elektrificeringen af transportsektoren. Det skal desuden
afklares, hvordan man på mest fornuftig vis kan få el ind i varmepumper og bruger den
vedvarende energi, landet har understøttet.
Rasmus Nordqvist
mente ikke, at den lokale produktion af vedvarende energi var
beskyttet tilstrækkeligt i de to første forhandlingsoplæg, så de mandater kunne Alternativet
ikke give. Men Alternativet ville gerne støtte de to sidste forhandlingsoplæg.
Energi-, forsynings- og klimaministeren
svarede, at DataHub ikke var til diskussion i EU
det var et nationalt tiltag. Fjernaflæste målere indgår dog i forslaget, og det glædede
ministeren, for hermed kan forbrugerne følge med i deres eget energiforbrug, og
afregninger kan differentieres. Han var villig til at uddybe om DataHub i et skriftligt svar.
Ministeren konkluderede, at energipolitikken i EU og den nationale energipolitik ikke
udelukker hinanden
Danmarks energipolitik kommer til at gå på to ben, hvilket er
forudsætningen for den grønne omstilling. Han glædede sig over, at også Enhedslisten er
optaget af at få el ud i flere dele af samfundet, så den fossile energi kan fortrænges.
Formanden
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet
kun Enhedslisten havde ytret sig imod.