Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 177
Offentligt
1824115_0001.png
Den 23. november 2017
MFVM 403
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om at forlænge EU-miljømærkekriterier for
produktgruppen indendørs og udendørs maling og lak i den europæiske
miljømærkeordning, Blomsten (Komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resume
Kommissionen har fremlagt forslag om at forlænge EU-miljømærkekriterierne for produktgruppen
indendørs og udendørs maling og lak. Forslaget har hjemmel i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning Nr. 66/2010 af 25. november 2009 om EU-miljømærket. Forslaget går alene ud
på at forlænge gyldighedsperioden for miljømærkekriterierne frem til den 31. december 2022. Der er
særligt to udestående problemstillinger i forhold til en forlængelse. Indholdet af Adipinsyre
dihydrazid (ADH) og indholdet af methyl-isothiazolinon (MIT). Miljøbeskyttelsesniveauet vurderes
ikke at blive påvirket. Det bemærkes, at ADH er klassificeret som farlig for vandmiljøet (kronisk,
kategori 2), med den tilknyttede faresætning H411 (Giftig for vandlevende organismer, med
langvarige virkninger). Miljøstyrelsen anfører endvidere, at der er ny viden om MIT som viser, at
grænsen bør være lavere, og ikke over 100 ppm, der er samme niveau som i Nordisk Ministerråds
Svanemærkes kriterier for indendørs maling. En begrænsning af MIT er primært relevant i maling
til indendørs brug, hvor muligheden for udluftning og afdunstning er begrænset. Forslaget vurderes
ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner, kommuner
eller erhvervslivet. Der forventes skriftlig afstemning i komiteen for EU miljømærkeordningen med
frist den 5. december 2017. Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte Kommissionens
foreliggende forslag, idet der lægges afgørende vægt på, at kriterierne kun forlænges indtil 31.
december 2021, og ikke som foreslået frem til 31. december 2022.
Baggrund
Kommissionen foreslår at forlænge gyldighedsperioden frem til 22. december 2022 for EU
miljømærkekriterierne for produktgruppen indendørs og udendørs maling og lak (herefter maling).
Forlængelsen skyldes, at EU miljømærkekriteriernes gyldighedsperiode udløber den 28. maj 2018, og
at man ikke kan nå en revision inden denne dato.
Forslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010
af 25. november 2009 om EU-miljømærket. Der er skriftlig afstemning i komiteen for EU
miljømærkeordningen den 5. december 2017 i Kommissionens forskriftudvalg for EU’s miljømærke,
Blomsten.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med
kontrol (artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17.
juli 2006), jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et
forslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af
forslaget indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er
kvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget
med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Notat om komitésag om forlængelse af EU-miljømærkekriterier for produktgruppen indendørs og udendørs maling og lak i den europæiske miljømærkeordning, Blomsten
1824115_0002.png
Kommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget
inden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.
Der forventes skriftlig afstemning i komiteen for EU miljømærkeordningen med frist den 5. december
2017.
Formål og indhold
Forslaget omhandler alene en forlængelse af gyldigheden af produktgruppen maling frem til 31.
december 2022. Kommissionen har meddelt, at den først starter revisionen af produktgruppen i 2019.
Der er tre danske licenshavere til EU miljømærket maling. Sammen med 6 svenskbaserede licenser
dækker de EU miljømærkede malingsprodukter på det danske marked det meste indenfor almindelig
indendørs væg-, loft- og interiørmaling, og der er også flere licenser til produkter til udendørs brug.
Der er særligt to udestående problemstillinger i forhold til en forlængelse. Indholdet af Adipinsyre
dihydrazid (ADH) og indholdet af methyl-isothiazolinon (MIT).
I 2015 vedtog man en undtagelse i EU miljømærkekriterierne for maling som gjorde det muligt fortsat
at anvende bindemidlet ADH (Adipinsyre dihydrazid) i EU miljømærket maling. Nye
klassificeringsregler under CLP bevirkede, at ADH kunne klassificeres som farlig for vandmiljøet
(kronisk, kategori 2), med den tilknyttede faresætning H411 (Giftig for vandlevende organismer, med
langvarige virkninger). Et stof med en sådan klassificering er ikke tilladt at anvende i EU miljømærket
maling, medmindre stoffet er specifik undtaget, for eksempel hvis der ikke er mulighed for at
substituere stoffet. Kommissionens forslag om forlængelse omfatter også denne undtagelse.
Fra dansk side blev der i 2015 sendt et brev til Kommissionen om ADH med en opfordring om, at der
ved næste revision af miljøkriterierne skulle være fokus på såvel markedsudviklingen og
tilgængeligheden af mere miljøvenlige alternativer til ADH, samt at vurdere muligheden for at undgå
ADH ved brug af alternative malingsteknologier. Kommissionen kvitterede positivt tilbage på denne
opfordring. På det det tidspunkt var det forventningen, at en revision ville blive påbegyndt senest
indenfor et par år, og ikke først i 2019. På nuværende tidspunkt vurderes det ikke realistisk at
færdiggøre en revision af kriterierne for maling tidligere end 31. december 2021, hvis arbejdet først
startes i 2019.
Allerede ved vedtagelsen i 2013 af kriterierne for EU miljømærket maling, ønskede man fra dansk side
en lavere grænse for brugen af konserveringsmidlet methyl-isothiazolinon (MIT) i indendørs maling,
end den grænse på 200 ppm som blev forhandlet. MIT var under mistanke for at være
hudsensibiliserende og ny viden viser, at MIT bør klassificeres H317 (hudsensibiliserende).
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Beslutninger om miljømærkekriterier i medfør af EU’s
miljømærkeforordning er direkte gældende i medlemsstaterne
Konsekvenser
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Notat om komitésag om forlængelse af EU-miljømærkekriterier for produktgruppen indendørs og udendørs maling og lak i den europæiske miljømærkeordning, Blomsten
1824115_0003.png
Jf. afsnit om gældende dansk ret, er Kommissionens beslutninger om miljømærkekriterier direkte
gældende i EU medlemslandene, og indebærer ingen ændringer i danske love og/eller
bekendtgørelser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser, idet der alene er tale
om forlængelse af gyldigheden af allerede vedtagne retsakter.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen redegør ikke for de økonomiske konsekvenser i ændringsforslaget til
Kommissionsbeslutningen, men forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Nærværende forslag vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet neutralt i forhold til, at der alene er tale
om en forlængelse af gyldigheden af en allerede vedtaget retsakt. Der er dog en række udestående med
hensyn til MIT og ADH som Danmark mener, bør afklares hurtigere end i 2022. Derfor bør kriterierne
ikke forlænges længere end indtil 2021, og en revision bør starte allerede i 2018.
Det bemærkes, at ADH er klassificeret som farlig for vandmiljøet (kronisk, kategori 2), med den
tilknyttede faresætning H411 (Giftig for vandlevende organismer, med langvarige virkninger).
Miljøstyrelsen anfører endvidere, at der er ny viden om MIT som viser, at grænsen bør være lavere, og
ikke over 100 ppm, der er samme niveau som i Nordisk Ministerråds Svanemærkes kriterier for
indendørs maling. En begrænsning af MIT er primært relevant i maling til indendørs brug, hvor
muligheden for udluftning og afdunstning er begrænset.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Danmarks Farve- og Limindustri (DFL) støtter en forlængelse af kriterierne. DFL bemærker
endvidere, at der i en revisionsproces også er fokus på, at kvaliteten af malingen bevares. Mht. det
tilladte niveau for konserveringsmidlet MIT i de eksisterende kriterier, støtter DLF en stramning i
lighed med det fra dansk side forslåede. Forslaget har været sendt til orientering til medlemmerne af
Danmarks Miljømærkenævn.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være
kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger afgørende vægt på, at kriterierne højst forlænges indtil 31. december 2021.
Regeringen lægger endvidere vægt på, at revisionen af kriterierne har fokus på muligheden for
substitution eller yderligere begrænsning af konserveringsmidlet MIT (methyl-isothiazolinon) til
indendørs brug, og substitution af bindemidlet ADH. Endelig arbejder regeringen for et maksimalt
indhold på 100 ppm af MIT i EU miljømærket maling til indendørs brug.
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 177: Notat om komitésag om forlængelse af EU-miljømærkekriterier for produktgruppen indendørs og udendørs maling og lak i den europæiske miljømærkeordning, Blomsten
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte Kommissionens foreliggende forslag, idet der lægges
afgørende vægt på, at kriterierne højst forlænges indtil 31. december 2021, og ikke som foreslået frem
til 31. december 2022.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4