Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 129
Offentligt
1817353_0001.png
6. november 2017
MFVM 394
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til to Kommissionsforordninger om godkendelse af aktivstofferne
MBIT i produkttype 6 (produkter til konservering af industriprodukter) og
imiprothin i produkttype 18 (produkter til bekæmpelse af leddyr), i henhold til
forordning 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af
biocidholdige produkter, samt et forslag til en gennemførelsesretsakt om at
stille godkendelsens udløbsdato for kreosot i bero, i henhold til forordning
528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige
produkter (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår godkendelse af to aktivstoffer i henhold til forordning 528/2012 om
biocidholdige produkter. Hvis forslagene om optagelsen af aktivstofferne bliver vedtaget, vil det
betyde, at stofferne må indgå som aktivstof i biocidholdige produkter i de produkttyper, som er
vurderet. Samlet set vurderes forslagene kun at få begrænsede økonomiske og eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet og staten. Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser
for regioner og kommuner. Det er umiddelbart ikke muligt at vurdere konsekvenserne af forslagene
for miljøbeskyttelsesniveauet i forhold til godkendelsen af de foreslåede to aktivstoffer. Regeringen
mener, at der er vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder for aktivstofferne 2-
Methyl-1,2-benzisothiazol-3(2H)-one (MBIT) i produkttype 6 og imiprothin i produkttype 18.
Regeringen agter derfor at stemme for Kommissionens forslag om godkendelse af de to aktivstoffer i
de respektive produkttyper. Kommissionen foreslår desuden udskydelse af udløbsdatoen for
godkendelsen af kreosot i produkttype 8 i henhold til forordning 528/2012 om biocidholdige
produkter. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at stoffet forsat må indgå som aktivstof i
biocidholdige produkter i produkttype 8, i de lande hvor undtagelsesbetingelserne i henhold til
Artikel 5 stk. 2 i Biocidforordningen muliggør en godkendelse af produkter der indeholder et
aktivstof som er omfattet af udelukkelseskriterierne. Der er ingen økonomiske og eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet og staten ved forlængelse af godkendelsen. Der er heller ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner. Dette skyldes, at der ikke
er godkendt biocidprodukter indeholdende kreosot i Danmark, da de undtagelsesbetingelser, der
muliggør en godkendelse af produkter der indeholder kreosot, som er omfattet af
udelukkelseskriterierne ikke er til stede i Danmark. Forslaget vil ikke have konsekvenser for
miljøbeskyttelsesniveauet, da der ikke er godkendte biocidprodukter indeholdende kreosot i
Danmark, og at biocidprodukter indeholdende kreosot i andre medlemsstaterne kun kan godkendes
hvis undtagelsesbetingelserne i henhold til Artikel 5. stk. 2 er opfyldt. Regeringen mener, at det på
grund af forhold, der ikke kan tilskrives ansøgeren er nødvendigt at stille godkendelsens udløbsdato
for kreosot i produkttype 8 i bero i en periode, der er tilstrækkelig til at give mulighed for at vurdere
ansøgningen om en eventuel fornyelse af kreosot i PT 8. Regeringen agter derfor at stemme for
Kommissionens forslag om forlængelsen af udløbsdatoen for godkendelsen af kreosot i
biocidprodukter i produkttype 8. Forslagene forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for
Biocidholdige produkter den 24. november 2017.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om komitésag om godkendelse af aktivstofferne MBIT i produkttype 6 og imiprothin i produkttype 18
1817353_0002.png
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til to selvstændige forslag til Kommissionsforordninger:
“Udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr…/… af XXX om godkendelse af
2-
Methyl-1,2-benzisothiazol-3(2H)-one (MBIT) som nyt aktivstof til brug i biocidprodukter i
produkttype 6
“Udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr…/… af XXX om godkendelse af
Imiprothrin som nyt aktivstof til brug i biocidprodukter i produkttype 18
Kommissionen forventes derudover at fremsætte forslag til beslutning om, at stille godkendelsens
udløbsdato for kreosot i bero i en periode på 2,5 år, for at sikre tilstrækkelig tid til at give mulighed for
at vurdere ansøgningen om fornyet godkendelse. En sådan udskydelse vil medføre at udløbsdatoen for
godkendelsen udskydes til 30. oktober 2020.
Alle tre forslag har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter.
Aktivstoffet MBIT i produkttype 6 er et nyt aktivstof og baggrunden for dette forslag er derfor
forordningens artikel 9, stk. 1. For imiprothrin i produkttype 18 er der tale om et eksisterende aktivstof
der har været på markedet i EU før den 14. maj 2000 og skal revurderes, idet det fremgår af
forordningens artikel 89, stk. 1, at alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 14. maj 2000, skal
vurderes. Forslaget om at stille godkendelsens udløbsdato for kreosot i bero i en periode har baggrund
i forordningens artikel 14 stk. 5 hvor det fremgår at såfremt det på grund af forhold, der ikke kan
tilskrives ansøgeren, må antages, at godkendelsen af aktivstoffet udløber, inden der træffes afgørelse
om fornyelse heraf, vedtager Kommissionen ved hjælp af gennemførelsesretsakter en afgørelse om at
stille godkendelsens udløbsdato i bero i en periode, der er tilstrækkelig til at give den mulighed for at
undersøge ansøgningen.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Biocidholdige produkter.
Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Biocidholdige produkter den 24.
november 2017.
Formål og indhold
Forslagene drejer sig om beslutning om optagelse af to aktivstoffer i to produkttyper (PT).
Aktivstofferne, der er tale om er:
MBIT (CAS Nr. 2527-66-4)
inden for anvendelsesområdet
”produkter
der anvendes til
konservering af industriprodukter, bortset fra fødevare, foder, kosmetik eller lægemidler eller
medicinsk udstyr ved at bremse mikrobiel nedbrydning for at sikre holdbarhed. Produkter til
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om komitésag om godkendelse af aktivstofferne MBIT i produkttype 6 og imiprothin i produkttype 18
1817353_0003.png
konservering med henblik på oplagring eller anvendelse af rodenticid, insekticid eller anden
lokkemad.” (PT 6). Stoffet har ikke en harmoniseret klassificering
1
. Den foreslået harmoniserede
klassificering er følgende: Acute Tox.3/H301, Acute Tox. 4/H332, Acute Tox. 4/H312, Skin Corr.
1B/H314, Eye Dam. 1/H318, Sink Sens. 1A/H317, Aquatic Acute 1/H400, Aquatic chronic 2, H411.
MBIT er ikke omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5
2
og er ikke et aktivstof, som er
kandidat til substitution i henhold til Artikel 10
3
i forordning 528/2012.
Imiprothrin (CAS nr. 72963-72-5)
inden for anvendelsesområderne
”produkter til
bekæmpelse af
leddyr (f.eks. insekter,
spindlere og krebsdyr) på anden vis end ved afskrækkelse eller tiltrækning” (PT
18). Stoffet har en harmoniseret klassificering: Acute Tox 4,/H302, Aquatic acute 1/H400, Aquatic
chronic 1/H410. Imiprothrin er ikke omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5 og er
ikke et aktivstof, som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10 i forordning 528/2012.
Begge stoffer er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i
arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle medlemsstaters biocidmyndigheder og ECHA har
deltaget. I forbindelse med dette arbejde er der udarbejdet en risikovurderingsrapport for hvert
aktivstof/produkttype (PT) kombination. Disse rapporter har dannet grundlaget for Biocidkomitéens
udtalelse. I biocidkomitéen er samtlige medlemsstaters biocidmyndigheder og ECHA repræsenteret.
Komitéen har støttet optagelsen af de 2 aktivstoffer /PT kombinationer, som har resulteret i
ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstofferne på en EU-liste over godkendte
aktivstoffer i de respektive produkttyper.
Ifølge udkastet til vurderingsrapporten, som er knyttet til forordningsforslaget, har vurderingen af
stofferne omfattet af beslutning om optagelse af de to aktivstoffer i to produkttyper ud fra de angivne
anvendelsesområder vist, at stofferne - og produkter indeholdende disse stoffer - opfylder
betingelserne i artikel 5 i direktiv 98/8/EC samt artikel 19 i forordning (EU) Nr. 528/2012; dvs. at der
ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø ved de angivne anvendelsesområder. I forbindelse
med godkendelsen af aktivstoffer i EU er det tilstrækkeligt at vise, at der er én sikker anvendelse. Dette
vil sige, at man ved miljø- og sundhedsvurdering har vist, at produktet ikke udgør en risiko for
menneskers sundhed eller for miljøet. Aktivstoffet i sig selv kan godt have iboende skadelige
egenskaber, men en faktisk risiko for sundhed eller miljø afhænger af, hvor meget af det pågældende
aktivstof miljøet eller mennesker udsættes for ved den ansøgte anvendelse. Til at vurdere denne risiko
findes forskellige eksponeringsscenarier, hvor man kan estimere, hvor meget enten miljø eller
mennesker udsættes for ved brugen af det repræsentative produkt. Hvis denne eksponering ikke
overskrider de fastsatte værdier for skadelig effekt af stoffet, kan aktivstoffet godkendes på EU-plan.
Når et aktivstof er optaget på EU-listen over godkendte aktivstoffer, er det en national eller en EU-
opgave (for så vidt angår EU-godkendelser) at tage stilling til, om de biocidprodukter, aktivstoffet
indgår i, kan godkendes til brug i den pågældende medlemsstat eller i hele EU. Denne stillingtagen
skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til forordningen) samt den viden
om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. I forslagene om beslutning om optagelse af
1
Alle biocidaktivstoffer skal have en harmoniseret klassificering, som er bindende i hele EU, og vedtages af
Kemikalieagenturets udvalg for risikovurdering. For enkelte ældre aktivstofansøgninger er disse ikke vedtaget
endnu.
2
Udelukkelseskriterierne er de kriterier, som gør at et aktivstof som udgangspunkt ikke kan godkendes, hvis det
for eksempel er kræftfremkaldende, mutagent eller reproduktionstoksisk i kategori 1A eller 1B.
3
Aktivstoffer der er kandidater til substitution vil ved fornyelse og produktvurdering få foretaget en
sammenlignende vurdering med andre kemiske og fysiske alternativer og godkendes i kortere perioder end andre
biocidaktivstoffer og
–produkter.
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om komitésag om godkendelse af aktivstofferne MBIT i produkttype 6 og imiprothin i produkttype 18
1817353_0004.png
aktivstofferne på EU-listen er der skrevet en restriktion ind om, at medlemsstaterne eller EU skal
foretage en risikovurdering og sikre passende risikobegrænsningsforanstaltninger på de
anvendelsesområder, som ikke er beskrevet i optagelsesforordningen.
Aktivstofferne har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for sundhed og miljørisiko
(SCHER), da Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål til stofferne
og vurderingen. Aktivstofferne MBIT og imiprothrin, der foreslås optaget, indgår i øjeblikket ikke i
biocidprodukter, der er godkendelsespligtige i de relevante produkttyper i Danmark. Dette udelukker
dog ikke, at disse aktivstoffer kan indgå i biocidprodukter, der ikke hidtil har været
godkendelsespligtige i Danmark. Aktivstoffer i produkttype 6 indgår f.eks. ikke i øjeblikket i
godkendelsespligtige produkttyper under den nationale biocidgodkendelsesordning. Dog kan
biocidprodukter i visse produkttyper, der ikke er omfattet af den nationale
biocidgodkendelsesordning, være reguleret under andre nationale regelsæt, for eksempel har
Fødevarestyrelsen en godkendelsesordning for desinfektionsmidler, der bruges på overflader, som
kommer i kontakt med fødevarer, samt pattedypnings- og yveraftørringsmidler.
Forslaget der drejer sig om beslutning om at stille aktivstofgodkendelsens udløbsdato i bero i en
periode, der er tilstrækkelig til at give mulighed for at vurderer ansøgningen om fornyet godkendelse:
Kreosot (CAS Nr. 8001-58-9)
er søgt fornyet i anvendelsesområdet
”produkter
der anvendes til
beskyttelse af træ fra og på savværket eller træprodukter ved at bekæmpe organismer, der ødelægger
eller skæmmer træ, herunder insekter” (PT 8). Stoffet har en harmoniseret
klassificering
4
: Carc 1B,
Repr 1.B, PBT/vPvB). Kreosot er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til Artikel 5
5
og er et
aktivstof, som er kandidat til substitution i henhold til Artikel 10
6
i forordning 528/2012.
Aktivstoffet er optaget som godkendt aktivstof i PT8 og er nu ansøgt til fornyet godkendelse.
Ansøgningen of fornyet godkendelse er indsendt til UK i 2016, men da UK, som er ansvarlig for
revurderingen, har meddelt Kommissionen, at en fuld evaluering er nødvendig, kan evalueringen om
fornyelse ikke nås før den nuværende udløbsdato for godkendelsen (den 30/04/2018). Som en
konsekvens foreslår Kommissionen derfor at udskyde udløbsdatoen for godkendelsen af kreosot i
produkttype 8 for at give mulighed for at gennemføre en fuld vurdering af ansøgningen om fornyet
godkendelse, som det var tilfældet med fornyelsen af aktivstofferne i de antikoagulante rottemidler.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om en
gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget retsakt, hvorfor regeringen vurderer, at
forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4
Alle biocidaktivstoffer skal have en harmoniseret klassificering, som er bindende i hele EU, og vedtages af
Kemikalieagenturets udvalg for risikovurdering. For enkelte ældre aktivstofansøgninger er disse ikke vedtaget
endnu.
5
Udelukkelseskriterierne er de kriterier, som gør at et aktivstof som udgangspunkt ikke kan godkendes, hvis det
for eksempel er kræftfremkaldende, mutagent eller reproduktionstoksisk i kategori 1A eller 1B.
6
Aktivstoffer der er kandidater til substitution vil ved fornyelse og produktvurdering få foretaget en
sammenlignende vurdering med andre kemiske og fysiske alternativer og godkendes i kortere perioder end andre
biocidaktivstoffer og
–produkter.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om komitésag om godkendelse af aktivstofferne MBIT i produkttype 6 og imiprothin i produkttype 18
1817353_0005.png
Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af nye forordninger, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslagene om optagelsen af stofferne bliver vedtaget, vil stofferne blive optaget på EU-listen over
godkendte aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark. I øjeblikket er der ingen
biocidprodukter indeholdende MBIT og imiprothrin der er godkendt i Danmark af Miljøstyrelsen i de
respektive produkttyper. Hvis forslaget om at udskyde udløbsdatoen for godkendelsen af kreosot i
produkttype 8 bliver vedtaget, vil det betyde at kreosot forbliver på EU-listen over godkendte
aktivstoffer indtil en vurdering er foretaget.
Dette har dog ingen indflydelse i Danmark, da der ikke er biocidprodukter indeholdende kreosot der er
godkendt i Danmark. Sådanne produkter kan heller ikke i fremtiden godkendes i Danmark, da kreosot
er omfattet af udelukkelseskriterierne. Det er vurderet at en manglende godkendelse i DK, ikke vil
forårsage uforholdsmæssig negativ samfundsmæssig konsekvens i forhold til de risici som stoffets
anvendelse kan medføre for menneskers sundhed, dyrs sundhed eller miljøet.
Økonomiske konsekvenser
Hvis forslagene om optagelse af de to aktivstoffer på EU-listen over godkendte aktivstoffer vedtages,
skal forordningerne træde i kraft ca. 1�½ år efter afstemningen. Eventuelle ansøgninger om nationale
eller EU-godkendelser af biocidholdige produkter indeholdende de optagne aktivstoffer skal indsendes
til vurderingsmyndighederne eller EU´s kemikalieagentur (ECHA) senest på ikrafttrædelsesdatoen for
forordningerne. Disse produktansøgninger skal vurderes i henhold til de ensartede principper.
Denne vurdering af produktansøgninger vurderes kun at få begrænsede statsfinansielle eller
administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget, selv om
vurderingen baseret på de ”ensartede principper” er mere omfattende og kræver yderligere
dokumentationsmateriale i forhold til den nuværende danske vurdering under den nationale
overgangsordning. De begrænsede statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige er
primært en følge af biocidforordningen snarere end af de aktuelle forslag om, at stofferne kan
godkendes i EU. Dette skyldes, at statens omkostninger i forbindelse med godkendelsen af
biocidprodukter indeholdende disse aktivstoffer er gebyrfinansieret. De konkrete forslag om optagelse
af to aktivstoffer påvirker ikke EU´s budget.
Evt. statsfinansielle konsekvenser afholdes, jf. budgetvejledningens retningslinjer, indenfor
ressortministeriets egne rammer.
Forslagene skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser (herunder
konsekvenser for kommuner og regioner).
Forslagenes vedtagelse vurderes ud fra en samlet betragtning kun at få begrænsede økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. På byrdesiden vil de relativt få danske firmaer, der importerer og
sælger biocidholdige produkter, inden for få år blive mødt med biocidforordningens gradvise forøgelse
af antallet af biocidprodukter, der bliver godkendelsespligtige, skærpede krav om
dokumentationsmateriale samt et gebyr i forbindelse med godkendelsesbehandlingen. Til gengæld
betyder harmoniseringen i EU af ansøgningskrav mv., at virksomheder, som markedsfører i flere
medlemsstater, inden for visse rammer kan genbruge ansøgninger indgivet i andre medlemsstater med
store besparelser til følge. Det bemærkes at forøgelsen af antallet af biocidprodukter, der bliver
5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 129: Notat om komitésag om godkendelse af aktivstofferne MBIT i produkttype 6 og imiprothin i produkttype 18
1817353_0006.png
godkendelsespligtige, krav om forøget dokumentation og gebyr mv. er en følge af biocidforordningen
snarere end af de nærværende forslag om, at stofferne kan godkendes i EU.
Konsekvensen ved ikke at vedtage forslag om EU-godkendelse af stofferne vil være, at stofferne vil
blive forbudt at sælge og anvende i biocidholdige produkter i EU for de respektive produkttyper,
hvilket kunne udgøre en betydelig økonomisk byrde for virksomhederne.
Hvis forslaget om udskydelse af udløbsdatoen for godkendelsen af kreosot i produkttype 8 vedtages,
forbliver kreosot på EU liste over godkendte aktivstoffer i produkttype 8 indtil en evaluering af stoffet
er foretaget. Dette vurderes ikke at have statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU´s budget. Forslagene skønnes hverken at have
samfundsøkonomiske konsekvenser (herunder konsekvenser for kommuner og regioner) eller
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det er ved optagelsen af et aktivstof på EU-listen over godkendte aktivstoffer tilstrækkeligt at påvise én
sikker anvendelse af stoffet, men der vil efterfølgende kunne søges godkendelser af produkter, der ikke
bruges på nøjagtig samme måde, og derfor er sundheds- og miljøpåvirkningen ved alle potentielle
anvendelser ikke afdækket ved aktivstofgodkendelsen. Det er derfor ikke muligt på nuværende
tidspunkt at give en præcis vurdering af konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved
optagelsen af stofferne i de respektive produkttyper. Derudover vil effekten på beskyttelsesniveauet
afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af et produkt med det pågældende aktivstof i
Danmark eller EU, dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om produkterne kan godkendes
under danske forhold. Sundheds- og miljøpåvirkningen ved andre anvendelser vurderes i forbindelse
med produktgodkendelsen, hvor alle anvendelser vil blive vurderet, før de bliver tilladt på det danske
marked.
Hvis forslaget om en udskydelse af udløbsdatoen for godkendelsen af kreosot i produkttype 8 vedtages,
vil det ikke have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der generelt er sikre anvendelser for MBIT i produkttype 6
og imiprothin i produkttype 18, hvilket regeringen er enig i. Ved behandlingen i EU er det vurderet, at
det er nødvendigt at udskydelse af udløbsdatoen for godkendelsen af kreosot i produkttype 8 for at
kunne nå at lave en fuldstændig vurdering af stoffet i forbindelse med en eventuel fornyelse af
godkendelsen, hvilket regeringen er enig i. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6