Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 123
Offentligt
1816616_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
10. november 2017
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat proces-
delegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af ge-
neraladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. Ge-
neraladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-633/16
Titel og kort sagsresumé
Ernst & Young (sag forelagt af Sø- og Handels-
retten)
1. Efter hvilke kriterier skal det vurderes, om en virk-
somheds adfærd/dispositioner er omfattet af forbud-
det i artikel 7(1) i Rådets forordning nr. 139/2004 om
kontrol med fusioner og virksomhedsoverdragelser
(forbuddet mod præimplementering), og forudsætter
en gennemførelseshandling i artikel 7(1)'s forstand, at
handlingen, helt eller delvist, faktisk eller juridisk,
udgør en del af selve det kontrol skifte eller den
sammenblanding af de deltagende virksomheders
fortsættende aktiviteter, som - forudsat at tærskelvær-
dierne er opfyldt - udløser pligten til anmeldelse? 2.
Kan en opsigelse af en samarbejdsaftale som den i
sagen foreliggende, som er afgivet under omstændig-
heder svarende til dem, der er beskrevet i forelæggel-
seskendelsens pkt. 1-20, udgøre en gennemførelses-
handling omfattet af forbuddet i Rådets forordning
nr. 139/2004, artikel 7(1), og efter hvilke kriterier skal
det i så fald afgøres? 3. Gør det ved besvarelsen af
spørgsmål 2 nogen forskel, om opsigelsen faktisk har
medført konkurrenceretligt relevante markedsmæssi-
ge virkninger? 4. Såfremt spørgsmål 3 besvares be-
kræftende, bedes det oplyst, efter hvilke kriterier og
med hvilken grad af sandsynlighed det i givet fald skal
afgøres, om opsigelsen har medført sådanne mar-
kedsmæssige virkninger, herunder betydningen af at
sådanne virkninger om muligt kunne henføres til
andre årsager?
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Kammeradvokaten
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Processkridt
Mundtlig
forhandling
Dato
15.11.17
1
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0002.png
C-691/15 P
Kommissionen mod Bilbaína de Alquitranes
m.fl. (appel)
En række virksomheder i flere medlemsstater har ved
Retten ved EU-Domstolen fået medhold i en sag
anlagt mod Kommissionen med påstand om delvis
annullation af Kommissionens forordning (EU) nr.
944/2013 af 2. oktober 2013 om ændring, med hen-
blik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige
udvikling, af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning
og emballering af stoffer og blandinger (herefter
forordning 944/2013), for så vidt angår klassificerin-
gen af stoffet beg, kultjære-, højtemperaturs-
(CTPHT) som giftigt for vandmiljøet. Kommissionen
har appelleret sagen til EU-Domstolen (anvendelse af
summationsmetoden).
Påstande:
Dom afsagt af Retten (Femte Afdeling)
den 7. oktober 2015 i sag T-689/13, Bilbaína de Al-
quitranes m.fl. mod Kommissionen, EU:T:2015:767,
ophæves.
Sagen hjemvises til Retten med henblik
på fornyet behandling.
Afgørelsen om appelsagens omkostninger udsæt-
tes.
Europa-Kommissionen mod Kongeriget Dan-
mark
KOM har den 25. oktober 2016 indgivet stævning
ved EU-Domstolen mod DK for tilsidesættelse af
forpligtelser på området for cabotagekørsel i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang til marke-
det for international godskørsel. I stævningen ned-
lægger KOM påstand om, at DK ikke har opfyldt sine
forpligtelser i henhold til artikel 2, nr. 6, jf. artikel 8, i
forordningen, da det i dansk ret er fastsat,
at ӎn
cabotagekørsel” kan bestå enten af flere læssesteder
eller af flere lossesteder, men ikke begge dele. KOM
påstår desuden, at DK tilpligtes at betale sagens om-
kostninger.
KOM gør gældende, at forordningen udtømmende
regulerer transportvirksomheders adgang til at udføre
cabotagekørsel på de betingelser, der er fastsat i for-
ordningen, og at det derfor er i strid med forordnin-
gen, når DK begrænser antallet af losse- eller læsse-
steder.
Klein Schiphorst
1. Kan den beføjelse, der er tillagt i artikel 64, stk. 1,
litra c), i forordning nr. 883/2004, henset til denne
forordnings artikel 63 og 7, formålet med og indhol-
det af forordningen og personers og arbejdstagers frie
bevægelighed forstås således, at en ansøgning om
forlængelse af perioden for eksport af en ydelse ved
arbejdsløshed i princippet afslås, med mindre forlæn-
gelsen af eksportperioden efter Uwv opfattelse på
grundlag af sagens konkrete omstændigheder, herun-
der eksempelvis at der foreligger en konkret og bevi-
selig udsigt til arbejde, ikke med rimelighed kan næg-
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Miljøstyrelsen
Dom
22.11.17
C-541/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
GA
23.11.17
C-551/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelses-
ministeriet
Styrelsen for
Arbejdsmarked og
Rekruttering
GA
29.11.17
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0003.png
tes? I benægtende fald: 2. Hvorledes skal medlemssta-
terne da forstå den beføjelse, der er tillagt i artikel 64,
stk. 1, litra c), i forordning nr. 883/2004?
C-28/17
NN (sag forelagt af Østre Landsret)
Spørgsmål 1: Hvilke elementer skal inddrages ved
vurderingen af, om hjemmehørende selskaber i en
situation som den foreliggende er underlagt en "til-
svarende betingelse", jf. Philips-dommens præmis 20,
med hensyn til modregning af underskud, som gælder
for filialer af ikke-hjemmehørende selskaber?
Spørgsmål 2: Hvis det lægges til grund, at de danske
beskatningsregler ikke indeholder en forskelsbehand-
ling som omhandlet i Philips-sagen, udgør et forbud
mod modregning svarende til det beskrevne - i så-
danne tilfælde, hvor overskuddet i det ikke-
hjemmehørende selskabs faste driftssted tillige er
undergivet værtslandets beskatningskompetence - i
sig selv en restriktion af retten til fri etableringsret, jf.
TEUF artikel 49, der skal retfærdiggøres af et tvin-
gende alment hensyn? Spørgsmål 3: I bekræftende
fald kan en sådan restriktion da retfærdiggøres af
hensynet til at forhindre dobbelt anvendelse af under-
skud, målet om at sikre en afbalanceret fordeling af
beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne
eller af en kombination af begge disse? Spørgsmål 4:
I bekræftende fald er en sådan restriktion da propor-
tional?
Republikken Polen mod Europa-Parlamentet og
Rådet for Den Europæiske Union
Polen har anlagt sag ved EU-Domstolen med påstand
om annullation af Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse (EU) 2015/1814 af 6. oktober 2015 om
oprettelse og anvendelse af en permanent markeds-
stabiliserende kvotereserve i forbindelse med Unio-
nens ordning for handel med kvoter for drivhusgas-
emissioner og om ændring af direktiv 2003/87/EF.
Regeringen har interveneret til støtte for Europa-
Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Union.
Inter-Environnement Bruxelles e.a.
Skal artikel 2, litra a), i Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurde-
ring af bestemte planers og programmers indvirkning
på miljøet fortolkes således, at begrebet »planer og
programmer« omfatter en forordning om byplanlæg-
ning, der er vedtaget af en regional myndighed:
som
indeholder en kortlægning, der fastsætter dens anven-
delsesområde, der er begrænset til et enkelt kvarter,
og som inden for dette område afgrænser forskellige
blokke, hvor der gælder særlige regler for så vidt
angår beliggenheden af og højden på bygninger, og
som ligeledes fastsætter særlige bestemmelser for
anvendelsen af de zoner, der omkranser bygninger-
ne,såvel som nøjagtige angivelser for den fysiske
anvendelse af visse regler, der er fastsat under hen-
syntagen til vejene, de lige linjer, der krydser disse
veje vinkelret og afstandene i forhold til byggelinjen
for disse veje, og
som forfølger et formål om forny-
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
Mundtlig
forhandling
29.11.17
C-5/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Energi-, Forsynings-,
og Klimaministeriet
Energistyrelsen
GA
30.11.17
C-671/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Energi-, Forsynings-,
og Klimaministeriet
Miljøstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Mundtlig
forhandling
30.11.17
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0004.png
else af det omhandlede kvarter, og
som fastsætter
regler for udformningen af ansøgningerne om bygge-
tilladelse, der er betinget af en vurdering af indvirk-
ningen på miljøet i dette kvarter?«
C-160/17
Thybaut e.a
Skal artikel 2, litra a), i direktiv 2001/42/EF om
vurdering af bestemte planers og programmers ind-
virkning på miljøet fortolkes således, at begrebet
planer eller programmer omfatter et perimeter, der er
fastsat i en lovbestemmelse og vedtaget af en regio-
nal myndighed:
som alene har til formål at fastsætte
omkredsen af en geografisk zone, hvori der kan
gennemføres et byplanlægningsprojekt, idet det for-
udsættes, at dette projekt, som skal forfølge et be-
stemt formål
i det foreliggende tilfælde vedrøre
ændring og udvikling af bymæssige funktioner og
som kræver opførelse, ændring, udvidelse og nedlæg-
gelse af veje eller overbygninger over veje på jord
eller offentlige områder
danner grundlag for vedta-
gelsen af perimetret, som således medfører accept af
princippet for projektet, men at projektet endvidere
skal være genstand for en tilladelse, som kræver en
vurdering af indvirkningerne; og
som processuelt
set bevirker, at ansøgninger om tilladelse til handlin-
ger eller arbejder inden for dette perimeter er omfat-
tet af en fravigelsesprocedure, idet de bymæssige
krav, der fandt anvendelse på de pågældende jorder
inden vedtagelsen af perimetret, fortsat finder an-
vendelse, men således at retten til denne procedure
kan gøre det muligt lettere at opnå en fravigelse af
disse krav;
og som er omfattet af en formodning
for, at ekspropriationer, der sker i forbindelse med
den hertil vedlagte ekspropriationsplan, sker i
0020offentlighedens interesse?
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Energi-, Forsynings-,
og Klimaministeriet
Miljøstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Mundtlig
forhandling
30.11.17
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-671/15
Titel og kort sagsresumé
APVE e.a
Sagen vedrører: 1) Kan aftaler, vedtagelser eller for-
mer for praksis inden for producentorganisationer,
sammenslutninger af producentorganisationer og
faglige organisationer, som ville kunne kvalificeres
som konkurrencebegrænsende i forhold til artikel 101
TEUF, falde uden for det i denne artikel fastsatte
forbud på grund af det forhold alene, at de kan hen-
føres til de opgaver, der inden for rammerne af den
fælles markedsordning er overdraget til disse organi-
sationer, og det på trods af, at de ikke henhører under
nogen af de generelle undtagelser, der blev fastsat
først i artikel 2 i forordning (EØF) nr. 26 af 4. april
1962, siden i artikel 2 i forordning (EF) nr.
1184/2006 af 24. juli 2006 og endelig i artikel 176 i
forordning (EF) nr. 1234/2007 af 22. oktober 2007?
2) I bekræftende fald, skal artikel 11, stk. 1, i forord-
Interessent
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Processkridt
Dom
Dato
14.11.17
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0005.png
ning (EF) nr. 2200/96, artikel 3, stk. 1, i forordning
(EF) nr. 1182/2007 og artikel 122, stk. 1, i forordning
(EF) nr. 1234/2007
som blandt de målsætninger,
der er tillagt producentorganisationerne og deres
sammenslutninger, fastsætter målsætningen om at
regulere produktionspriserne og målsætningen om at
tilpasse produktionen efter efterspørgslen, navnlig
hvad angår mængde
da fortolkes således, at de
former for praksis, der vedrører kollektiv fastsættelse
af en minimumspris, samordning af de mængder, der
bringes i omsætning på markedet, eller udveksling af
strategiske oplysninger, og som gennemføres af disse
organisationer eller deres sammenslutninger, falder
uden for forbuddet mod konkurrencebegrænsende
karteller, for så vidt som de tilsigter at opfylde disse
målsætninger?
C-165/16
Lounes
Såfremt en spansk statsborger og unionsborger:
i) flytter til Det Forenede Kongerige og dermed har
gjort brug af sin ret til fri bevægelighed i henhold til
direktiv 2004/38/EF og ii) opholder sig i Det For-
enede Kongerige og dermed har gjort brug af sine
rettigheder i henhold til artikel 7 eller 16 i direktiv
2004/38/EF og iii) efterfølgende opnår britisk stats-
borgerskab i tillæg til hendes spanske statsborgerskab
i form af dobbelt statsborgerskab og iv) adskillige år,
efter at hun har opnået britisk statsborgerskab, gifter
sig med en tredjelandsstatsborger, som hun opholder
sig sammen med i Det Forenede Kongerige, er hun
og hendes ægtefælle da begge berettigede i henhold til
direktiv 2004/38/EF som omhandlet i artikel 3, stk.
1, mens hun opholder sig i Det Forenede Kongerige
og har både spansk og britisk statsborgerskab?
Schrems
1. Skal artikel 15 i Rådets forordning (EF) nr.
44/2001 fortolkes således, at en »forbruger« som
omhandlet i denne bestemmelse mister denne egen-
skab, hvis han efter længere tids benyttelse af en
privat Facebook-konto i forbindelse med håndhævel-
sen af sine krav udgiver bøger, holder foredrag til dels
mod vederlag, driver websites, indsamler donationer
til håndhævelse af kravene og lader talrige forbrugere
overdrage deres krav til ham mod tilsagn om, at de vil
få del i et eventuelt positivt resultat af søgsmål efter
fradrag af sagsomkostninger? 2. Skal artikel 16 i for-
ordning nr. 44/2001 fortolkes således, at en forbruger
i en medlemsstat samtidig med sine egne krav som
følge af en forbrugertransaktion ved sagsøgerens
værneting også kan gøre andre forbrugeres lignende
krav gældende, når disse forbrugere har bopæl ia.
samme medlemsstat b. en anden medlemsstat eller c.
et tredjeland og kravene i medfør af disse forbruger-
transaktioner med samme sagsøgte og i samme retlige
sammenhæng er blevet overdraget til ham, og over-
dragelsen ikke er led i sagsøgerens erhvervsmæssige
eller professionelle virke, men tjener til fælles hånd-
hævelse af kravene?
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Dom
14.11.17
C-498/16
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Forbrugerombuds-
manden
GA
14.11.17
5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0006.png
C-658/15
Robeco Hollands Bezit m.fl.
Sagen vedrører: Skal et system, hvori deltager flere
fund agents og mæglere, som inden for systemet
repræsenterer henholdsvis »open end« investerings-
selskaber og investorer i handelstransaktioner, og
som faktisk kun hjælper disse »open end« investe-
ringsselskaber ved udførelsen af deres pligt til at
gennemføre de af investorerne indgivne købs- og
salgsordrer på deltagerrettigheder, betragtes som et
reguleret marked som omhandlet i artikel 4, stk. 1, nr.
14), i direktiv 2004/39/EF, og hvilke kriterier er
herved i bekræftende fald afgørende?
Dĕdouch e.a.
Sagen vedrører: 1. Skal artikel 22, nr. 2), i Rådets
forordning (EF) nr. 44/2001 af 22. december 2000
om retternes kompetence og om anerkendelse og
fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handels-
retlige område (herefter »Bruxelles I forordningen «)
fortolkes således, at den også omfatter retsforhand-
linger om efterprøvelse af rimeligheden af det veder-
lag, som en hovedaktionær skal betale, svarende til
kapitalandelenes værdi, til de tidligere ejere af disse
kapitalandele, der blev overdraget som følge af en
beslutning truffet på et aktieselskabs generalforsam-
ling om tvungen overdragelse af de øvrige kapitalan-
dele til hovedaktionæren (også kendt som »tvangsind-
løsning«), når den på aktieselskabets generalforsam-
ling trufne beslutning fastsætter beløbet for et rime-
ligt vederlag, der er bindende for hovedaktionæren og
for selskabet i henhold til de ydede rettigheder samt
over for de øvrige ejere af kapitalandele? 2. Såfremt
svaret på ovenstående spørgsmål er benægtende, skal
Bruxelles Iforordningens artikel 5, nr. 1), litra a), da
fortolkes således, at den også omfatter retsforhand-
linger om efterprøvelse af rimeligheden af det i oven-
stående spørgsmål beskrevne vederlag? 3. Såfremt
svaret på begge de ovenstående spørgsmål er benæg-
tende, skal Bruxelles I-forordningens artikel 5, nr. 3),
da fortolkes således, at den også omfatter retsfor-
handlinger om efterprøvelse af rimeligheden af det i
det første spørgsmål beskrevne vederlag?
Acquafarm mod Kommissionen
Påstande: Sagsøgeren har for Retten nedlagt påstand
om erstatning for det tab, denne har lidt som følge af
den manglende koordinering af administrationen af
akvakulturanlægget i Gibraleón (Huelva), hvilket
alvorligt krænker den berettigede forventning, der er
opstået i denne virksomhed, idet den blev tilkendt
støtte til gennemførelse af et akvakulturprojekt, som
Den Europæiske Union parallelt hermed har gjort
umuligt at gennemføre, henset til, at den har forbudt
eksport af den fiskeart, der skal opdrættes i det anlæg,
der skal opføres.
Pisciotti
Sagen vedrører: 1. a) Er udleveringsforretninger mel-
lem en medlemsstat og et tredjeland et forhold, der
Finanstilsynet
Dom
16.11.17
C-560/16
Erhvervsministeriet
Finanstilsynet
GA
16.11.17
T-458/16
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
16.11.17
C-191/16
Justitsministeriet
GA
21.11.17
6
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0007.png
uafhængigt af det konkrete tilfælde aldrig henhører
under traktaternes materielle anvendelsesområde,
således at det EU-retlige forbud mod forskelsbehand-
ling i artikel 18, stk. 1, TEUF ikke skal tages i be-
tragtning ved en (ordret) anvendelse af en forfat-
ningsmæssig regel (her: artikel 16, stk. 2, første punk-
tum, i Grundgesetz [den tyske forfatning, herefter
»GG«]), der kun forbyder udlevering af egne stats-
borgere til tredjelande? b) Såfremt dette spørgsmål
skal besvares bekræftende: Skal spørgsmål 1 besvares
anderledes, hvis udleveringsforretningen mellem en
medlemsstat og Amerikas Forenede Stater falder ind
under udleveringsaftalen mellem Den Europæiske
Union og Amerikas Forenede Stater? 2. I det omfang
anvendelsen af traktaterne ikke på forhånd er udeluk-
ket med hensyn til medlemsstaternes udleveringsfor-
retninger med Amerikas Forenede Stater: Skal artikel
18, stk. 1, TEUF og Domstolens hertil relevante
praksis fortolkes således, at en medlemsstat på ube-
rettiget vis handler i strid med forbuddet mod for-
skelsbehandling i artikel 18, stk. 1, TEUF, hvis den på
grundlag af en forfatningsmæssig regel (her: GG’s
artikel 16, stk. 2, første punktum) i forbindelse med
begæring om udlevering fra tredjelande behandler
egne statsborgere og statsborgere fra andre EU-
medlemsstater forskelligt, idet den kun udleverer de
sidstnævnte? 3. Såfremt det i de ovenfor nævnte
tilfælde besvares bekræftende, at der foreligger en
tilsidesættelse af det generelle forbud mod forskels-
behandling i artikel 18, stk. 1, TEUF: Skal Domsto-
lens praksis forstås således, at der i et tilfælde som det
foreliggende, hvor der forud for den kompetente
myndigheds udleveringstilladelse obligatorisk skal
foretages en legalitetskontrol ved en retslig procedure,
hvis konklusion imidlertid kun er bindende for myn-
digheden, såfremt udleveringen erklæres for ulovlig,
allerede i forbindelse med en simpel tilsidesættelse af
forbuddet mod forskelsbehandling i artikel 18, stk. 1,
TEUF kan foreligge en kvalificeret tilsidesættelse,
eller er en åbenbar tilsidesættelse påkrævet? 4. Så-
fremt en åbenbar tilsidesættelse ikke er påkrævet:
Skal Domstolens praksis fortolkes således, at det må
afvises, at der foreligger en tilstrækkelig kvalificeret
tilsidesættelse i et tilfælde som det foreliggende, alle-
rede såfremt den nationale øverste udøvende myn-
dighed, når der ikke findes nogen retspraksis fra
Domstolens side vedrørende den konkrete situation i
sagen (her: den materielle anvendelse af det generelle
forbud mod forskelsbehandlings i artikel 18, stk. 1,
TEUF i forbindelse med medlemsstaternes udleve-
ringsforretninger med Amerikas Forenede Stater),
som begrundelse for dens afgørelse kan henvise til
overensstemmelsen med tidligere afgørelser truffet af
nationale retter i samme sag?
C-542/16
Länsförsäkringar Sak Försäkringsaktiebolag e.a.
Sagen vedrører: 1 a) Omfatter [direktiv 2002/92]
virksomhed, hvor forsikringsformidleren ikke har
haft til hensigt at indgå en reel forsikringsaftale? Har
Erhvervsstyrelsen
GA
21.11.17
7
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0008.png
det nogen betydning om fraværet af en sådan hensigt
allerede forelå før eller først efter, at virksomheden
blev indledt? 1 b) Har det
i den i spørgsmål 1 a)
anførte situation
nogen betydning om formidleren
ud over den fiktive virksomhed også har drevet en
reel forsikringsformidlingsvirksomhed? 1 c) Har det
stadig i den i spørgsmål 1 a) anførte situation
nogen
betydning, at virksomheden udadtil fremstår for
kunden som indledende arbejde i forbindelse med
indgåelse af forsikringsaftaler? Har kundens, velbe-
grundede eller ugrundede, opfattelse af, hvorvidt der
er tale om forsikringsformidling, nogen betydning?
C-224/16
AEBTRI
Sagen vedrører: 1) Har Den Europæiske Unions
Domstol for at undgå modstridende retsafgørelser
kompetence til at fortolke toldkonventionen om
international godstransport på grundlag af TIR-
carneter (TIR-Convention) af 14. november 1975,
som De Europæiske Fællesskaber har tiltrådt med
Rådets forordning (EØF) nr. 2112/78, på en for
medlemsstaternes domstole bindende måde, når det
drejer sig om denne konventions artikel 8 og artikel
11, med henblik på at bedømme, om der foreligger
hæftelse for den garanterende organisation, som også
er reguleret i artikel 457, stk. 2, i Kommissionens
forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om
visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forord-
ning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-
toldkodeks (gennemførelsesforordningen til toldko-
deksen)?2) Tillader fortolkningen af artikel 457, stk. 2,
i gennemførelsesforordningen til toldkodeksen sam-
menholdt med TIR-konventionens artikel 8, stk. 7,
(nu artikel 11, stk. 2) og de tilhørende forklarende
bemærkninger at lægge til grund, at toldmyndigheder-
ne i en sag som den foreliggende, når de i TIRkon-
ventionens artikel 8, stk. 1 og 2, nævnte beløb er
forfaldne, så vidt muligt skal forlange dem indriet af
indehaveren af TIR-carnetet, som skylder disse beløb
direkte, før de retter krav mod den garanterende
organisation? 3) Kan det lægges til grund, at den
modtager, som har erhvervet en vare eller har den i
sin besiddelse, om hvilken det vides, at den er trans-
porteret med TIR-carnet, og for hvilken det ikke er
konstateret, at den er frembudt for bestemmelses-
toldstedet og angivet til dette, alene på grundlag af
disse omstændigheder er den person, som burde have
vidst, at varen var unddraget toldtilsyn, og skal den
pågældende anses for solidarisk hæftende debitor som
omhandlet i artikel 203, stk. 3, tredje led, sammen-
holdt med artikel 213 i Rådets forordning (EØF) nr.
2913/92 om indførelse af en EF-toldkodeks? 4) Så-
fremt det tredje spørgsmål besvares bekræftende: Er
toldmyndighedernes passivitet med hensyn til at
forlange betaling af toldskylden af denne modtager til
hinder for, at den garanterende organisations ansvar i
henhold til TIR-konventionens artikel 1, nr. 16)
som også er reguleret i artikel 457, stk. 2, i gennemfø-
relsesforordningen til toldkodeksen
indtræder?
SKAT
Dom
22.11.17
8
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0009.png
C-251/16
Cussens
Sagen vedrører: 1. Finder princippet om misbrug af
rettigheder, der er anerkendt i [Den Europæiske Uni-
ons] Domstols dom [af 21. februar 2006], [Halifax
m.fl. mod Commissioners of Customs and Excise (C-
255/02, EU:C:2006:121)], og som finder anvendelse
på momsområdet, anvendelse over for en person, når
der ikke findes en national foranstaltning, uanset om
den stammer fra lovgivning eller retspraksis, som
gennemfører princippet, under omstændigheder som
de i denne sag omhandlede, hvor omdefineringen af
transaktionerne forud for salget og salgstransaktio-
nerne til køberne (samlet kaldet »appellanternes
transaktioner«), således som [Revenue] Commissio-
ners har påstået, vil medføre, at appellanterne har et
momstilsvar, når et sådant momstilsvar ikke ville
opstå, hvis de bestemmelser, der var gældende i nati-
onal lovgivning på det relevante tidspunkt for appel-
lanternes transaktioner, finder anvendelse? 2. Såfremt
svaret på det første spørgsmål er, at princippet om
misbrug af rettigheder finder direkte anvendelse over
for en person, selv når der ikke findes en national
foranstaltning, uanset om den stammer fra lovgivning
eller retspraksis, som gennemfører princippet, var
princippet da tilstrækkeligt klart og præcist til at kun-
ne anvendes på appellanternes transaktioner, som
blev gennemført, inden Domstolen afsagde Halifax-
dommen, og navnlig under hensyn til retssikkerheds-
princippet og princippet om beskyttelse af appellan-
ternes berettigede forventning? 3. Såfremt princippet
om misbrug af rettigheder finder anvendelse på ap-
pellanternes transaktioner, således at de skal omdefi-
neres a) hvorledes skal moms på appellanternes
transaktioner da beregnes og opkræves, eftersom der
ikke ville være moms at beregne eller opkræve ifølge
national ret, og b) hvordan skal de nationale retsin-
stanser da pålægge et sådant tilsvar? 4. Ved afgørelsen
af, om det væsentligste formål med appellanternes
transaktioner var at opnå en afgiftsfordel, bør den
nationale ret da behandle transaktionerne forud for
salget (som er blevet anset for alene at være gennem-
ført af afgiftsmæssige årsager) for sig selv, eller skal
formålet med appellanternes transaktioner behandles
som en helhed? 5. Skal section 4(9) i [Value Added
Tax] Act anses for en national lov, der gennemfører
[Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977
om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning
om omsætningsafgifter
Det fælles merværdiafgifts-
system: ensartet beregningsgrundlag (EFT L 145, s.
1), som ændret ved Rådets direktiv 95/7/EF af 10.
april 1995 (EFT L 102, s. 18) (herefter »sjette direk-
tiv«)], uanset at den er uforenelig med lovbestemmel-
sen i sjette direktivets artikel 4, stk. 3, hvorefter appel-
lanterne
hvis bestemmelsen anvendes korrekt
skulle behandles som afgiftspligtige hvad angår leve-
ringen inden første indflytning i ejendommene, uan-
set der var en tidligere afgiftspligtig råden over ejen-
dommene? 6. Såfremt section 4(9) er uforenelig med
sjette direktiv, misbruger appellanterne, idet de støtter
Skatteministeriet
SKAT
Dom
22.11.17
9
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0010.png
sig til denne sub-section, da rettigheder i strid med de
principper, der er anerkendt i Halifax-dommen? 7.
Subsidiært og såfremt section 4(9) ikke er uforenelig
med sjette direktiv, har appellanterne da opnået en
afgiftsfordel, der er i strid med formålet med direkti-
vet og/eller section 4? 8. Selv såfremt section 4(9)
ikke skal anses for at gennemføre sjette direktiv,
finder princippet om misbrug af rettigheder, således
som fastslået i Halifaxdommen, da ikke desto mindre
anvendelse på de omtvistede transaktioner under
henvisning til de i Halifax-dommen opstillede kriteri-
er?
Forenede
sager C-
427/16 og
C-428/16
CHEZ Elektro Bulgaria m.fl.
Sagen vedrører: 1) Er artikel 101, stk. 1, TEUF (for-
bud mod at hindre, begrænse eller fordreje konkur-
rencen) til hinder for artikel 36, stk. 2, i lov om advo-
katvirksomhed, ifølge hvilken en sammenslutning af
virksomheder, som udøver liberale erhverv (det øver-
ste advokatråd), har beføjelse til på grundlag af en af
staten overdraget kompetence på forhånd at fastsætte
minimumspriser på de ydelser, som disse virksomhe-
der udfører (advokatsalærer)? 2) Såfremt det første
spørgsmål besvares bekræftende: Er den civile rets-
plejelovs artikel 78, stk. 5, in fine (i den del, hvor
denne bestemmelse ikke tillader en nedsættelse af
advokatsalæret under en fastsat minimumsstørrelse) i
strid med artikel 101, stk. 1, TEUF? 3) Såfremt det
første spørgsmål besvares bekræftende: Er artikel
132, nr. 5, i lov om advokatvirksomhed (vedrørende
anvendelsen af denne lovs artikel 136, stk. 1) i strid
med artikel 101, stk. 1, TEUF? 4) Er artikel 56, stk. 1,
TEUF (forbud mod begrænsning af den frie udveks-
ling af tjenesteydelser) til hinder for artikel 36, stk. 2, i
lov om advokatvirksomhed? 5) Er den civile retsple-
jelovs artikel 78, stk. 8, i strid med artikel 101, stk. 1,
TEUF? 6) Er den civile retsplejelovs artikel 78, stk. 8,
i strid med direktiv 77/249 (for så vidt angår retten
for personer, som repræsenteres af juridiske rådgive-
re, til at forlange advokatsalærer)? 7) Er artikel 2a i de
supplerende bestemmelser til bekendtgørelse nr. 1 i
strid med direktiv 2006/112, som tillader at anse
momsen for en bestanddel af prisen for en ydelse, der
er udført i forbindelse med udøvelse af et liberalt
erhverv (vedrørende indregningen af momsen som en
del af det skyldige advokatsalær)?
Stollwitzer
Sagen vedrører: 1) Skal EU-retten i sin nuværende
form, navnlig det generelle EU-retlige ligebehand-
lingsprincip, det generelle princip om forbud mod
diskriminering på grundlag af alder som omhandlet i
artikel 6, stk. 3, TEU og artikel 21 i chartret om
grundlæggende rettigheder, forbuddet mod forskels-
behandling for så vidt angår arbejdskraftens frie be-
vægelighed som omhandlet i [org. s. 2] artikel 45
TEUF og Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. novem-
ber 2000 om generelle rammebestemmelser om lige-
behandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv,
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
23.11.17
C-482/16
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Beskæftigelses-
ministeriet
Moderniserings-
styrelsen
GA
23.11.17
10
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0011.png
fortolkes således, at den er til hinder for en national
bestemmelse som den i hovedsagen omtvistede, som
for at afhjælpe en af Den Europæiske Unions Dom-
stol i afgørelsen Gotthard Starjakob fastslået for-
skelsbehandling på grundlag af alder (nemlig mang-
lende medregning af tjenesteperioder tilbagelagt inden
det fyldte 18. år for ÖBBansatte) ganske vist for en
lille del af de ÖBB-ansatte, som blev forskelsbehand-
let efter den gamle ordning, tager hensyn til tjeneste-
perioder tilbagelagt inden det fyldte 18. år (dog kun
tjenesteperioder, som objektivt er tilbagelagt hos
ÖBB og sammenlignelige offentlige jernbaneinfra-
struktur og/eller jernbanetrafikvirksomheder i EU,
EØS og lande, som er tilknyttet EU gennem associe-
rings- og/eller mobilitetsaftaler), men for den overve-
jende del af de oprindeligt forskelsbehandlede ÖBB-
ansatte imidlertid ikke medregner alle andre tjeneste-
perioder tilbagelagt før det fyldte 18. år, navnlig heller
ikke tjenesteperioder, som sætter de pågældende
ÖBB-ansatte i stand til bedre at varetage deres arbej-
de, f.eks. tjenesteperioder hos private og andre of-
fentlige trafikselskaber og/eller infrastrukturvirksom-
heder, som fremstiller, sælger eller servicerer den af
arbejdsgiveren anvendte infrastruktur (rullende mate-
riel, skinneanlæg, ledningsanlæg, elektriske og elek-
troniske anlæg, sikringssystemer, banegårdsanlæg og
lignende) eller virksomheder, som kan sidestilles
hermed, og dermed i praksis for langt størstedelen af
de ÖBB-ansatte, som var berørt af den diskrimine-
rende gamle ordning, endeligt fastsætter en forskels-
behandling på grundlag af alder? 2) Realiserer en
medlemsstat, som er eneejer af en jernbanetrafikvirk-
somhed og faktisk arbejdsgiver for de ansatte i denne
virksomhed, og som af rent fiskale årsager ved lov-
ændringer i 2011 og 2015 med tilbagevirkende kraft
forsøger at fjerne disse ansattes EU-retlige krav på
efterbetaling af løn som følge af diskriminering bl.a.
på grundlag af alder, som er fastslået af Den Europæ-
iske Unions Domstol i flere afgørelser (David Hütter,
Siegfried Pohl, Gotthard Starjakob), og som også er
anerkendt i flere nationale domstolsafgørelser, bl.a.
også afgørelser afsagt af Oberster Gerichtshof (8
ObA 11/15y), de af Domstolen i dennes retspraksis
opstillede betingelser for den pågældende medlems-
stats EU-retlige hæftelse, navnlig en tilstrækkeligt
kvalificeret tilsidesættelse af EU-retten, bl.a. artikel 2,
stk. 1, sammenholdt med artikel 1 i direktiv
2000/78/EF, som er fortolket ved flere afgørelser
afsagt af Domstolen (David Hütter, Siegfried Pohl,
Gotthard Starjakob)?
C-572/16
INEOS
Sagen vedrører: Er bestemmelserne i artikel 10a i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF
af 13. oktober 2003 om en ordning for handel med
kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet og om
ændring af Rådets direktiv 96/61/EF samt bestem-
melserne i Kommissionens afgørelse af 27. april 2011
om fastlæggelse af midlertidige EU-regler for harmo-
Energistyrelsen
GA
23.11.17
11
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0012.png
niseret gratistildeling af emissionskvoter i henhold til
artikel 10a i direktiv 2003/87/EF (2011/278/EU) til
hinder for en bestemmelse i en medlemsstat, som for
handelsperioden 2013-2020 fastsætter en materiel
præklusionsfrist for ikke rettidigt indgivne ansøgnin-
ger om tildeling af gratis emissionscertifikater til
bestående anlæg og i denne forbindelse udelukker
berigtigelse af fejl eller supplering af (ufuldstændige)
oplysninger i ansøgningen om tildeling, som først
konstateres efter udløbet af den frist, som medlems-
staten har fastsat?
T-140/15
Aurora mod CPVO
Påstande: Den anfægtede afgørelse annulleres. EF-
Sortsbeskyttelse nr. EU 15118 erklæres ugyldig. EF-
Sortsmyndigheden tilpligtes at betale sagens omkost-
ninger, herunder eventuelle intervenerende parters
omkostninger.
Bionorica SE mod Europa-Kommissionen
(appel)
Påstande:
Det afholdes mundtlig forhandling.
Den kendelse, der blev afsagt af Retten (Ottende
Afdeling) den 16. september 2015 i sag T-619/14,
ophæves.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger
Diapharm GmbH & Co. KG mod Europa-
Kommissionen (appel)
Påstande:
Der afholdes mundtlig forhandling.
Den kendelse, der blev afsagt af Retten (Ottende
Afdeling) den 16. september 2015 i sag T-620/14,
ophæves.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger
C-57/16 P
ClientEarth mod Europa- Kommissionen (appel)
Påstande: i. Ophævelse af dom afsagt af Retten den
13. november 2015, hvorved Retten—frifandt Euro-
pa-Kommissionen i de af appellanten anlagte søgs-
mål—pålagde appellanten at bære sine egne omkost-
ninger og betale de omkostninger, som var afholdt af
Kommissionen. ii. Kommissionen tilpligtes at betale
sagens omkostninger, herunder de omkostninger,
som eventuelt er afholdt af intervenerende parter.
Confetra e.a. m.fl
1) Er EU-retten, og nærmere bestemt artikel [2], nr.
1), 1a) og 6), i direktiv 97/67/EF, som suppleret og
ændret ved direktiv 2008/6/EF, til hinder for at
anvende en national bestemmelse, nærmere bestemt
artikel 2, litra a)
f), i lovdekret nr. [261]/1999 samt
artikel 1, stk. 1, litra g) og r), sammenholdt med litra i)
i »forordningen om tilladelser, der giver ret til at ud-
byde posttjenester til offentligheden« i bilag A til
AGCOM’s afgørelse nr. 129/15/CONS af 11. marts
2015 og ministeren for økonomisk udviklings dekret
om »fastsættelse af regler for proceduren for udste-
Udenrigsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
GA
28.11.17
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
23.11.17
Forende
sager
C-596/15 P
og
C-597/15 P
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
23.11.17
Forenede
sager
C-259/16 og
C-260/16
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
GA
28.11.17
12
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0013.png
delse af tilladelser, der giver ret til at udbyde posttje-
nester til offentligheden« af 29. juli 2015, for så vidt
som disse tilsigter ligeledes at lade området for post-
tjenester omfatte vognmands-, speditør- og kurertje-
nester? 2) Er EU-retten, og nærmere bestemt artikel
9, stk. 1, og [artikel 2], nr. 19), i direktiv 97/67/EF,
som suppleret og ændret ved direktiv 2008/6/EF,
samt proportionalitetsprincippet og rimelighedsprin-
cippet til hinder for at anvende en national bestem-
melse, nærmere bestemt artikel 6, stk. 1, i lovdekret
nr. [261]/1999 samt artikel 8 i »forordningen om
tilladelser, der giver ret til at udbyde posttjenester til
offentligheden« i bilag A til AGCOM’s afgørelse nr.
129/15/CONS af 11. marts 2015 og ministeren for
økonomisk udviklings dekret om »fastsættelse af
regler for proceduren for udstedelse af tilladelser, der
giver ret til at udbyde posttjenester til offentligheden«
af 29. juli 2015, for så vidt som disse pålægger leve-
randørerne af vognmands-, speditør- og kurertjene-
ster at indhente en generel tilladelse, som går ud over,
hvad der er nødvendigt til at sikre de væsentlige krav
inden for leveringen af posttjenester? 3) Er EU-
retten, og nærmere bestemt artikel 7, stk. 4, og artikel
9, stk. 2, i direktiv 97/67/EF, som suppleret og æn-
dret ved direktiv 2008/6/EF, samt proportionalitets-
princippet og rimelighedsprincippet til hinder for at
anvende en national bestemmelse, nærmere bestemt
artikel 6, stk. 1a, og artikel 10, stk. 2, i lovdekret nr.
261/1999 samt artikel 11, stk. 1, litra f), og artikel 15,
stk. 2, i »forordningen om tilladelser, der giver ret til
at udbyde posttjenester til offentligheden« i bilag A til
AGCOM’s afgørelse nr. 129/15/CONS af 11. marts
2015 og artikel 9 i ministeren for økonomisk udvik-
lings dekret om »fastsættelse af regler for proceduren
for udstedelse af tilladelser, der giver ret til at udbyde
posttjenester til offentligheden« af 29. juli 2015, for så
vidt som disse pålægger leverandørerne af vogn-
mands-, speditør- og kurertjenester at betale bidrag til
udligningsfonden for befordringspligtydelser? 4) Er
EU-retten, og nærmere bestemt artikel 9, stk. 2, i
direktiv 97/67/EF, som suppleret og ændret ved
direktiv 2008/6/EF, til hinder for at anvende en
national bestemmelse, nærmere bestemt artikel 6 og
10 i lovdekret nr. 261/1999 samt artikel 11, stk. 1,
litra f), og artikel 15, stk. 2, i »forordningen om tilla-
delser, der giver ret til at udbyde posttjenester til
offentligheden« i bilag A til AGCOM’s afgørelse
nr.
129/15/CONS af 11. marts 2015 og artikel 9 i mini-
steren for økonomisk udviklings dekret om »fastsæt-
telse af regler for proceduren for udstedelse af tilla-
delser, der giverret til at udbyde posttjenester til of-
fentligheden« af 29. juli 2015, for så vidtp som de
ikke indeholder nogen vurdering af tilfælde, hvori et
bidrag til udligningsfonden for omkostningerne til
befordringspligtydelser kan anses for at være passen-
de, og ikke fastsætter anvendelsesregler, der sondrer
mellem de skattepligtiges subjektive situation og
situationen på markederne?
13
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0014.png
C-514/16
Pinheiro Vieira Rodrigues
1 Finder forsikringspligten i artikel 3, stk. 1, i Rådets
direktiv 72/166/EØF af 24. april 1972 vedrørende
færdsel med køretøjer, som er hjemmehørende i de
enkelte medlemsstater, alene anvendelse på køretøjer,
der befinder sig et hvilket som helst offentligt eller
privat sted, og som er i bevægelse, eller ligeledes i de
tilfælde, hvor de holder stille, men med motoren i
gang? 2 Omfatter det nævnte begreb færdsel med
køretøjer i artikel 3, stk. 1, i nævnte direktiv 72/166,
en landbrugstraktor, som holder stille på en plan
jordvej på en landbrugsejendom, og som på gængs vis
anvendes i forbindelse med udførelsen af landbrugs-
arbejde (sprøjtning med ukrudtsmiddel på en vin-
mark) med motoren i gang for at kunne aktivere
pumpen til beholderen med ukrudtsmiddel, og som
under disse omstændigheder, og som følge af et jord-
skred forårsaget af et sammenfald af følgende fakto-
rer:
traktorens vægt,
rystelse forårsaget af trakto-
rens motor og udgangspumpen til sprøjten, som er
forbundet til traktorens bagende,
kraftig regn, væl-
ter ned over fire arbejdstagere, som er i færd med at
udføre dette arbejde på de lavereliggende terrasser, og
er årsag til, at en af arbejdstagerne, som holder den
slange, der anvendes til sprøjtningen, afgår ved dø-
den? 3 Såfremt de to foregående præjudicielle
spørgsmål besvares bekræftende, er denne fortolk-
ning af begrebet færdsel med køretøjer i artikel 3, stk.
1, i Rådets direktiv 72/166 da til hinder for en natio-
nal lovgivning (artikel 4, stk. 4, i lovdekret nr.
291/2007 af 21. august), hvorefter forsikringspligten i
den nævnte artikel 3, stk. 1, bortfalder i de tilfælde,
hvor køretøjerne anvendes til rent landbrugsmæssig
eller industriel brug?
Fih Holding og Fih Erhvervsbank mod Kommis-
sionen (appel)
Påstande:
Dommen afsagt af Den Europæiske
Unions Ret (Sjette Afdeling) af 15. september 2016,
meddelt til Kommissionen den 16. september 2016, i
sag T-386/14, Fih Holding og Fih Erhvervsbank
mod Kommissionen, ophæves.
Domstolen træffer
selv afgørelse i første instans, og søgsmålet forkastes
som retligt ugrundet, og
Indstævnte og sagsøgere i
første instans tilpligtes at betale omkostningerne.
Subsidiært nedlægges påstand om:
Dommen af-
sagt af Den Europæiske Unions Ret (Sjette Afdeling)
af 15. september 2016, meddelt til Kommissionen
den 16. september 2016, i sag T-386/14, Fih Holding
og Fih Erhvervsbank mod Kommissionen, ophæves,
og
Sagen hjemvises til Retten med henblik på
behandling af det andet anbringende, der blev gjort
gældende i første instans.
Afgørelsen om sagens
omkostninger i første instans og under appelsagen
udsættes.
King
1. Hvis der er en tvist mellem en arbejdstager og en
arbejdsgiver med hensyn til, hvorvidt arbejdstageren
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Dom
28.11.17
C-579/16 P
Erhvervsministeriet
GA
28.11.17
C-214/16
Beskæftigelses-
ministeriet
Styrelsen for
Dom
29.11.17
14
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0015.png
har ret til årlig betalt ferie i henhold til artikel 7 i
direktiv 2003/88, er det da foreneligt med EU-retten,
og navnlig princippet om et effektivt retsmiddel, hvis
arbejdstageren skal afholde ferie, inden han kan få
fastslået, om han har ret til betalt ferie? 2. Hvis ar-
bejdstageren ikke afholder hele eller en del af den
årlige ferie, som han har ret til, i det ferieår, hvor
denne ret bør udøves, under omstændigheder, hvor
han ville have gjort det, hvis ikke arbejdsgiveren
havde nægtet ham betalt ferie for enhver ferie, han
afholder, kan arbejdstageren da påstå, at han er for-
hindret i at udøve sin ret til betalt ferie, således at
denne ret overføres, indtil han har mulighed for at
udøve den? 3. Hvis retten overføres, overføres den da
på ubestemt tid, eller er der en begrænset periode for
udøvelsen af den overførte ret analogt med de be-
grænsninger, der gælder, når arbejdstageren ikke kan
udøve retten til ferie i det relevante ferieår på grund
af sygdom? 4. Hvis en overførselsperiode ikke er
fastsat ved lov eller kontrakt, har retten da pligt til at
indføre en grænse for overførselsperioden med hen-
blik på at sikre, at anvendelsen af [Working Time]
Regulations ikke fordrejer formålet med artikel 7? 5.
Er en periode på 18 måneder efter udløbet af det år,
hvori feriekravet er optjent, i bekræftende fald for-
enelig med retten i henhold til artikel 7?
C-265/16
VCAST
a) Er en national lovgivning, som forbyder en er-
hvervsdrivende til privatpersoner at udbyde såkaldte
cloud computing-tjenester til fjernstyret videooptagel-
se med henblik på privatkopiering af ophavsretligt
beskyttede værker, via den erhvervsdrivendes aktive
medvirken i forbindelse med optagelse og uden ret-
tighedshaverens samtykke, forenelig med fællesskabs-
retten
og i særdeleshed artikel 5, stk. 2, litra b), i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/29/EF
af 22. maj 2001 om harmonisering af visse aspekter af
ophavsret og beslægtede rettigheder i informations-
samfundet (og Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2000/31/EF af 8.6.2000 om visse retlige aspekter
af informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk
handel, i det indre marked og traktaten)? b) Er en
national lovgivning, hvorefter en erhvervsdrivende til
privatpersonerkan udbyde såkaldte cloud computing-
tjenester til fjernstyret videooptagelse med henblik på
privatkopiering af ophavsretligt beskyttede værker,
selv om dette indebærer en aktiv medvirken fra den
erhvervsdrivende side i forbindelse med optagelse,
herunder også uden rettighedshaverens samtykke,
mod en fast kompensation til rettighedshaveren, idet
den erhvervsdrivende i det væsentlige omfattes af en
tvangslicensordning, forenelig med EU-retten
og i
særdeleshed artikel 5, stk. 2, litra b), i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/29/EF af 22.
maj 2001 om harmonisering af visse aspekter af op-
havsret og beslægtede rettigheder i informationssam-
fundet (og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/31/EF af 8.6.2000 om visse retlige aspekter af
Arbejdsmarked og
Rekruttering
Kulturministeriet
Dom
29.11.17
15
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0016.png
informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk
handel, i det indre marked og traktaten)?
C-147/16
Karel de Grote
Hogeschool Katholieke
Hogeschool Antwerpen
1. Er en national ret, ved hvilken der er anlagt sag
mod en forbruger med påstand om opfyldelsen af en
kontrakt, og denne ret efter de nationale retsplejereg-
ler alene er beføjet til ex officio at efterprøve, om
påstanden er i strid med de nationale regler om den
offentlige orden, beføjet til på tilsvarende måde, også
i udeblivelsessager, ex officio at efterprøve og fastslå,
om den pågældende kontrakt er omfattet af [Rådets]
direktiv [93/13/EF af 5. april 1993] om urimelige
kontraktvilkår i forbrugeraftaler, således som dette
direktiv er gennemført i belgisk ret? 2. Skal en fri
undervisningsinstitution, der udbyder subsidieret
undervisning til en forbruger, anses for en erhvervs-
drivende i EU-retlig forstand for så vidt angår aftalen
om udbuddet af denne undervisning mod betaling af
et studiegebyr, der eventuelt forhøjes med beløb til
tilbagebetaling af omkostninger, som undervisnings-
institutionen har afholdt? 3. Er en aftale mellem en
forbruger og en fri subsidieret undervisningsinstituti-
on angående denne institutions udbud af subsidieret
undervisning omfattet af direktiv 93/13 […], og skal
en fri undervisningsinstitution, der udbyder subsidie-
ret undervisning til en forbruger, anses for erhvervs-
drivende i direktivets forstand med hensyn til aftalen
om udbuddet af denne undervisning?
Liga van Moskeeën en Islamitische Organisaties
Provincie Antwerpen e.a.
Er artikel 4, stk. 4, sammenholdt med artikel 2, litra
k), i Rådets forordning (EF) nr. 1099/2009 af 24.
september 2009 om beskyttelse af dyr på aflivnings-
tidspunktet ugyldig på grund af tilsidesættelse af arti-
kel 9 i den europæiske menneskerettighedskonventi-
on, artikel 10 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder og/eller artikel 13 i trakta-
ten om DenEuropæiske Unions funktionsmåde, idet
disse artikler foreskriver, at slagtning af dyr ved særli-
ge metoder, der er foreskrevet af religiøse ritualer,
kun må ske uden bedøvelse, såfremt slagtningen
finder sted på et slagteri, der er omfattet af forord-
ning (EF) nr. 853/2004, mens regionen Flandern ikke
har en tilstrækkelig kapacitet af sådanne slagterier til
at imødekomme den efterspørgsel efter dyr slagtet
uden bedøvelse, der opstår i anledning af den islami-
ske offerfest, og omkostningerne forbundet med at
omforme midlertidige og af myndighederne godkend-
te og kontrollerede slagteanlæg til slagterier, der om-
fattes af forordning (EF) nr. 853/2004, til brug for
offerfesten ikke synes relevante for gennemførelsen
af de tilstræbte formål med hensyn til dyrevelfærd og
den offentlige sundhed og således ikke synes at være
proportionale hermed.
Justitsministeriet
GA
30.11.17
C-426/16
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
GA
30.11.17
16
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 10/11-17
1816616_0017.png
C-510/16
Carrefour Hypermarchés e.a.
Er der i forbindelse med en støtteordning, som finan-
sieres af afsatte midler, når en medlemsstat regelmæs-
sigt forud for gennemførelsen har anmeldt de retlige
ændringer, der har en væsentlig indvirkning på denne
ordning, og særlig de ændringer, der vedrører dens
finansieringsform, hvis der er sket en stor stigning i
indtægterne fra de afgifter, der er afsat til ordningen, i
forhold til de prognoser, der blev fremsendt til Euro-
pa-Kommissionen, tale om en væsentlig ændring i
henhold til artikel 88, stk. 3, TEF, nu artikel 108, stk.
3, TEUF, der kan begrunde en ny anmeldelse? - hvad
angår det samme tilfælde, hvordan anvendes oven-
nævnte artikel 4 i forordning nr. 794/2004, hvorefter
en stigning på mere end 20% i en eksisterende støtte-
ordnings oprindelige budget udgør en ændring af
denne støtteordning, og særlig: a) Hvordan kan den
kombineres med den omstændighed, at en støtteord-
ning i henhold til artikel 88, stk. 3, TEF, nu artikel
108, stk. 3, TEUF skal forhåndsanmeldes? b) Hvis
overskridelsen af den tærskel på 20% i en eksisteren-
de støtteordnings oprindelige budget, der er fastsat i
ovennævnte artikel 4 i Kommissionens forordning nr.
794/2004, begrunder en ny anmeldelse, skal denne
tærskel da bedømmes i forhold til størrelsen af de
indtægter, der afsættes til støtteordningen, eller i
forhold til de udgifter, der rent faktisk tildeles støtte-
modtagerne, med [org. 12] undtagelse af de beløb, der
henføres til en reserve, eller de beløb, der tilgår stats-
kassen. c) Såfremt overholdelsen af tærsklen på 20%
skal bedømmes i forhold til de udgifter, der afsættes
til støtteordningen, skal en sådan bedømmelse da
foretages på grundlag af en sammenligning mellem
det samlede loft over udgiften, der fremgår af god-
kendelsesafgørelsen, og det samlede budget, som det
udbetalende organ på et senere tidspunkt afsætter til
støtten, eller på grundlag af en sammenligning mellem
de anmeldte lofter for hver enkelt støttekategori, der
er omhandlet i afgørelsen, og dette organs tilsvarende
budgetpost?
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Energistyrelsen
GA
30.11.17
17