Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 11
Offentligt
1798936_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 1. oktober 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1137 (MOF alm. del) stillet den 12.
september 2017 efter ønske fra Ida Auken (R).
Spørgsmål nr. 1137
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringens modstand mod et EU-forslag om at forbyde
flupyrsulfuron-methyl, der er mistænkt for at være kræftfremkaldende og skadeligt for vandlevende
organismer og som udvaskes til grundvandet, er i overensstemmelse med punkt 15 i den politiske
”Aftale om Pesticidstrategi
2017-2021”:
”Danmark skal spille en fokuseret offensiv rolle i EU-arbejdet
med pesticider. Anvendelsen af de særligt problematiske aktivstoffer skal begrænses mest muligt, og
EU-arbejdet vedrørende disse stoffer skal
derfor prioriteres.”?
Svar
I bilaget til aftaleteksten om Pesticidstrategi 2017-2021
fremgår det: ”I EU vil der i de kommende år
specielt være fokus på de såkaldte særligt problematiske stoffer (klassificeret som kræftfremkaldende,
skadende for arveanlæg, forplantningsevne og fostre eller som opfylder kriterier for
hormonforstyrrende effekter).” De særligt problematiske stoffer er
i EU-forordningen defineret som
stoffer, der er vist at have effekter
det vil sige, at de er klassificeret i de skrappeste kategorier efter
EU’s regler. Stoffer,
som ikke er dokumenteret at have en eller flere af disse effekter, er således ikke
omfattet af denne betegnelse, med mindre de er hormonforstyrrende. Disse stoffer er alene mistænkt
på baggrund af enkelte dyreforsøg og der skal igennem risikovurderinger være vist, at de kan anvendes
sikkert i forhold til de mængder, der bruges. Ifølge EU-forordningen skal de særligt problematiske
stoffer som udgangspunkt ikke risikovurderes. De kan udelukkende godkendes til anvendelse i lukkede
systemer eller under andre forhold, der udelukker kontakt med mennesker, eller hvis der er alvorlig
fare for plantesundheden og i så fald kun for fem år ad gangen.
Flupyrsulfuron-methyl er foreslået klassificeret som mistænkt for at være kræftfremkaldende og
mistænkt for at skade forplantningsevnen. Klassificeringerne er ikke vedtaget af det europæiske
kemikalieagentur (ECHA), men er foreslået af den europæiske fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i
forbindelse med vurderingsrapporten. EFSA har samtidigt konkluderet, at stoffet ikke har vist
hormonforstyrrende egenskaber. Stoffet er altså ikke vist at have de nævnte egenskaber
og er
dermed ikke omfattet af definitionen for særligt problematisk stoffer.
I forbindelse med vurderingsarbejdet i EU igangsatte Miljøstyrelsen undersøgelser af flupyrsulforun-
methyl og dets nedbrydningsprodukter i Varslingssystemet for udvaskning af pesticider til grundvand
(VAP). VAP resultaterne viser, at de danske anvendelser med lavere doseringer ikke udgør en risiko for
udvaskning over grænseværdien.
Miljøstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København Ø
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 11: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 1137 om, hvordan regeringens modstand mod flupyrsulfuron-methyl, der er mistænkt for at være kræftfremkaldende er i overensstemmelse med punkt 15 i den politiske "Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021"
For de danske anvendelser er der endvidere udført en risikovurdering, som viser, at stoffet ikke er
skadeligt for vandorganismer.
Dette er baggrunden for, at Miljøstyrelsen har vurderet, at der kan vises en sikker anvendelse, og at
aktivstoffet burde kunne godkendes i EU.
Jeg mener derfor ikke, der er modstrid mellem aftaleteksten og regeringens holdning i forhold til
flupyrsulfuron-methyl.
Esben Lunde Larsen
/
Mads Leth-Petersen
2