Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 97
Offentligt
1843800_0001.png
11. januar 2018
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018
1) Videreudvikling af ØMU’en
-
Udveksling af synspunkter
KOM(2017)821-827
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2) Præsentation af bulgarsk formandskabsprogram
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
2
Materialet er udarbejdet af Skatteministeriet, Erhvervsministeriet og Finansmi-
nisteriet
3) Rådskonklusioner mv. om Kommissionens pakke vedr. det europæiske semester for
2018
-
Rådskonklusioner
KOM(2017)690, KOM(2017)771 og KOM(2017)770
Materialet er udarbejdet Finansministeriet
4) Status for Rådets handlingsplan for misligholdte lån (NPL)
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Erhvervsministeriet og Finansministeriet
20
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0002.png
Dagsordenspunkt 2:
Præsentation af bulgarsk formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
Bulgarien varetager EU-formandskabet i 1. halvår af 2018. Det bulgarske formandskab ventes
på ECOFIN 23. januar 2018 at præsentere sit arbejdsprogram. Der ventes på den baggrund
en overordnet drøftelse af de væsentligste sager på ECOFIN’s dagsorden i foråret.
Fra dansk side venter man generelt at kunne støtte formandskabets prioriteter. De danske hold-
ninger til de enkelte sager fastlægges, når de bliver aktuelle.
2. Baggrund
Bulgarien har EU-formandskabet i 1. halvår af 2018. Det bulgarske formandskab
ventes på ECOFIN 23. januar 2018 at præsentere sit arbejdsprogram og priorite-
ter. Præsentationen vil være en lejlighed til at drøfte de vigtigste sager på ECOFIN
i de kommende måneder.
3. Formål og indhold
Bulgarien ventes som formand for ECOFIN at prioritere en række finansielle,
økonomiske og skattemæssige sager, herunder i forlængelse af arbejdet under de
foregående formandskaber. Der henvises til
bilag 1
for en oversigt over aktuelt
verserende sager i ECOFIN.
På det finansielle område ventes en hovedprioritet for formandskabet at være
arbejdet med
styrkelse af bankunionen.
Formandskabet vil således fortsætte arbejdet med
risikoreduktionstiltag,
dvs. tiltag til
at reducere risici for kriser i den finansielle sektor. Det gælder navnlig
forslagene til
tilpasninger af den finansielle regulering,
som blev præsenteret på ECOFIN den 6. de-
cember 2016 og senest drøftet på ECOFIN 5. december 2017. Pakken af lovgiv-
ningsforslag vedrører ændring af kapitalkravsdirektivet (CRD IV) og kapitalkravs-
forordningen (CRR), ændring af direktivet om genopretning og afvikling af kredit-
institutter (BRRD), samt ændring af forordningen om den fælles afviklingsmeka-
nisme i bankunionen (SRM). Det bulgarske formandskab ventes at forsøge at op-
nå enighed i Rådet om pakken.
Formandskabet vil tilsvarende fortsætte arbejdet med
risikodelingstiltag,
særligt i
form af den
fælles indskyderforsikringsordning
i bankunionen (EDIS). Der ventes også
en videreførelse af det tekniske arbejde med en
permanent offentlig bagstopper
for den
fælles afviklingsfond (SRF).
Drøftelserne af bankunionen tager udgangspunkt i den køreplan for færdiggørelse
af bankunionen, som ECOFIN vedtog 17. juni 2016. Det forventes, at EU-
landene frem mod juni 2018 vil forhandle en opdatering af køreplanen.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0003.png
Som led i arbejdet med bankunionen er der desuden fokus på det videre arbejde
med at håndtere problemer med misligholdte lån (non-performing
loans,
NPL) i EU,
herunder forventes Kommissionen i foråret 2018 at stille forslag til forskellige
tiltag på området, jf. separat dagsordenspunkt.
Formandskabet ventes derudover at prioritere det fortsatte arbejde med
kapital-
markedsunionen
med en række fremlagte og kommende initiativer med det overord-
nede formål at fremme vækst og jobskabelse ved at styrke kapitalmarkederne i
EU. Der er tale om et langsigtet projekt med en række delforslag, der løbende
fremsættes og behandles. Projektet omfatter også en række høringer.
I det videre arbejde med kapitalmarkedsunionen forventes formandskabet at prio-
ritere forhandlingerne om forslaget vedr.
et personligt paneuropæisk pensionsprodukt
(PEPP-forordningen). Derudover forventes bl.a. et
lovforslag om såkaldte dækkede
obligationer (’covered
bonds’), herunder danske realkreditobligationer,
som ventes at være
baseret på erfaringer fra allerede velfungerende nationale markeder, såsom den
danske realkreditmodel. Derudover ventes bl.a. et forslag vedr. bæredygtig finan-
siering. Bæredygtig finansiering vedrører overvejelser om, hvordan den finansielle
sektor kan bidrage til at kanalisere private investeringer til den grønne omstilling
og understøtte økonomiens robusthed over for klimarelaterede risici.
Formandskabet forventes også at prioritere forslaget om
markedsinfrastruktur og
tilsyn med centrale modparter
(ændring i EMIR-forordningen fsva. tilsyn og 3. lande)
og forslaget om
afvikling og genopretning af centrale modparter.
Derudover forventes
formandskabet at prioritere forhandlingerne i Rådet om revision af forordninger-
ne for de europæiske tilsynsmyndigheder (ESA’erne).
På det økonomiske område ventes formandskabet bl.a. at prioritere arbejdet med
videreudviklingen af
Den Økonomiske og Monetære Union
(ØMU) med udgangspunkt
i drøftelserne herom i udvidet eurogruppe og eurotopmøde i efteråret 2017 og
Kommissionens ØMU-pakke af 6. december 2017, jf. særskilt dagsordenspunkt.
Formandskabet ventes også at prioritere gennemførelsen af det
europæiske semester
for 2018, bl.a. en drøftelse af opfølgningen på de landespecifikke anbefalinger fra
2017 og gennemførelsen af reformer mhp. at styrke produktivitet på ECOFIN 13.
marts 2018. Der ventes også løbende opfølgning på implementeringen af
Stabili-
tets- og Vækstpagten,
herunder efterlevelse af eksisterende henstillinger og pålæg og
krav om fremskridt mod mellemfristede mål for den strukturelle saldo m.v.
På selskabsskatteområdet ventes formandskabet at prioritere
kampen mod skatteund-
gåelse.
Formandskabet forventes at søge at opnå politisk enighed om forslaget til
ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet (DAC6)
fsva. indberetningspligt for skatterådgivere mht. oplysninger om skattekonstrukti-
oner, der kan facilitere skatteundgåelse. Herudover ventes formandskabet bl.a. at
fortsætte drøftelserne af forslaget om
en fælles selskabsskattebase (CCTB).
Arbejdet
med det forstærkede EU-samarbejde om en
afgift på finansielle transaktioner (FTT)
ventes også fortsat af de 10 deltagerlande i løbet af det bulgarske formandskab.
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0004.png
Endeligt ventes formandskabet at indlede drøftelser af et ventet forslag om be-
skatning af den digitale økonomi.
På momsområdet ventes formandskabet at arbejde videre med
Kommissionens
momshandlingsplan og bekæmpelse af momssvig,
jf. rådskonklusionerne fra ECOFIN 25.
maj 2016. Der blev på ECOFIN 16. juni 2017 ikke opnået enighed om forslaget
vedr. mulighed for midlertidigt i visse EU-lande at kunne indføre
generel omvendt
betalingspligt for moms
mhp. bekæmpelse af momssvig eller forslaget om
mulighed for
nedsat moms på aviser, bøger m.v.
Formandskabet vil muligvis arbejde videre på disse
forslag.
Kommissionen har i 2. halvår 2017 i forlængelse af momshandlingsplanen fremsat
forslag om nye regler for grænseoverskridende salg mellem virksomheder og øget
administrativt samarbejde. Tiltagene forventes drøftet på ECOFIN under bul-
garsk formandskab. Derudover ventes tillige drøftelser af to forslag, som Kom-
missionen planlægger at fremsætte i 1. halvår af 2018. Det drejer sig om en reform
af systemet for momssatser hhv. et forslag til forenklinger af momssystemet for
små og mellemstore virksomheder (SMV’er).
Endvidere ventes formandskabet at prioritere en række EU-budgetsager. Der ven-
tes bl.a. enighed om retningslinjer for
EU’s 2019-budget,
vedtagelse af
revisionen af
EU’s finansforordning
samt
decharge for 2016-budgettet.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets har ingen formel rolle ift. præsentationen af formandskabs-
programmet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Formandsskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivnings-
mæssige konsekvenser for Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Formandsskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på
ECOFIN’s dagsorden i 1. halvår 2018 vil imidlertid
kunne have statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes nærmere holdning til formandsskabets arbejdsprogram kendes endnu
ikke. EU-landene ventes generelt at kunne støtte det bulgarske formandskabs ar-
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
bejdsprogram og prioriteter for ECOFIN i 1. halvår 2018, som i høj grad ligger i
forlængelse af arbejdet under de foregående formandskaber.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at kunne støtte det bulgarske formandskabs arbejdsprogram og
prioriteter. Derudover vil man fra dansk side tage nærmere stilling til konkrete
sager i takt med at de bliver aktuelle.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0006.png
Bilag 1: Oversigt over igangværende ECOFIN-sager
Finansielle sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Pakke af risikoredukti-
onsforslag
forslag til
revision af kapitalkravs-
reglerne (CRR/CRD IV)
og afviklingsreglerne
(BRRD/SRM)
Kommissionen fremsatte 23. november 2016 en pakke
af lovgivningsforslag vedr. regulering af kreditinstitutter
i EU. Pakken af lovgivningsforslag består i en revision
af EU’s kapitalkravsregler (CRD IV/CRR), forslag til
ændring af direktivet om genopretning og afvikling af
kreditinstitutter (BRRD), samt forslag til ændring af
forordningen om den fælles afviklingsmekanisme i
bankunionen (SRM). Forslagene skal behandles og ved-
tages i regi af ECOFIN (alle EU-lande). Forslagene ind-
går samtidig som risikoreduktionstiltag i arbejdet med at
styrke bankunionen, jf. ECOFIN’s køreplan af 17. juni
2016.
Forslagene gennemfører bl.a. resterende Basel III-
standarder i form af særligt et gearingskrav og krav om
stabil finansiering (NSFR), samt en Basel-standard om
revision af markedsrisikoreglerne. Desuden gennemfø-
res en standard om nedskrivningsegnede passiver i de
største globalt systemiske vigtige kreditinstitutter
(TLAC). Der foreslås også ændringer for at sikre større
proportionalitet i reglerne, fx ved at lette kravene til
rapportering fra mindre institutter til myndighederne.
Der foreslås også ændringer af aflønningsreglerne. Der-
udover foreslås en vis harmonisering af den fleksibilitet,
som reglerne giver EU-landene. Det gælder fx i fastsæt-
telsen af institutternes søjle II-krav (individuelle sol-
vensbehov), som fastsættes af tilsynsmyndigheden i
dialog med de enkelte institutter. Desuden foreslås æn-
dringer i kapitalkravene for at understøtte finansiering til
små- og mellemstore virksomheder og i infrastruktur.
Under bulgarsk formandskab vil der pågå videre drøftel-
ser i Rådet om pakken. Der forventes enighed i Rådet
om pakken under det bulgarske formandskab. Derefter
skal forslaget forhandles med Europa-Parlamentet.
Pakke af forslag vedr.
Kommissionen ventes i 1. halvår 2018 at præsentere en
misligholdte lån (NPL
pakke af forslag møntet på at håndtere NPL, bl.a. som
Non Performing Loans) opfølgning på NPL-handlingsplan vedtaget på ECO-
FIN 11. juli 2017. Pakken ventes bl.a. at indeholde en
skabelon for, hvordan virksomheder der håndterer NPL
på sekundære markeder, såkaldte ”asset management
companies”, kan etableres ud fra bedste praksis. Pakken
6
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0007.png
ventes også bl.a. at indeholde tiltag, der skal øge beskyt-
telsen af sikrede kreditorer ifm. insolvens og tiltag, der
skal bidrage til at videreudvikle de sekundære NPL-
markeder for NPL i EU.
Det bulgarske formandskab ventes at indlede forhand-
lingerne om disse forslag.
Fælles indskyderforsik-
ringsordning i bankuni-
onen (EDIS)
Kommissionen fremsatte 24. november 2015 forslag
om en fælles indskyderforsikringsordning (European
Deposit Insurance Scheme
EDIS) og -fond for lande-
ne i bankunionen. EDIS skal omfatte de lande, som
deltager i bankunionen, herunder eventuelle deltagende
ikke-eurolande, og skal reducere det negative samspil
mellem banker og stater, som sås under krisen, hvor
skrøbelige banksystemer og svage offentlige finanser
påvirkede hinanden negativt. EDIS drøftes aktuelt på
teknisk niveau.
Den fælles indskyderforsikringsordning er en del af det
igangværende arbejde med at styrke bankunionen.
ECOFIN vedtog 17. juni 2016 en køreplan (”road-
map”) for dette arbejde. ECOFIN’s køreplan indebærer,
at EU-landene fortsætter det tekniske arbejde med
EDIS og indleder de politiske drøftelser, når der er gjort
tilstrækkelig fremskridt med risikoreduktion (jf. neden-
for). Det er muligt, at EU-landene frem mod juni 2018
vil forhandle en opdatering af køreplanen.
Endnu udestår drøftelse og enighed om alle væsentlige
emner af EDIS-forslaget, herunder udformningen og
indfasningen af EDIS, samt om hvorvidt der skal benyt-
tes en mellemstatslig aftale (IGA) for etablering af dele
af EDIS, fx selve fonden.
Kommissionen fremlagde 11. oktober 2017 en medde-
lelse om styrkelse af bankunionen. Meddelelsen inde-
holder bud bl.a. på mulige kompromiser om EDIS, her-
under en gradvis etablering af EDIS, hvor delingen af
indskydergarantirisici kan øges gradvist, såfremt nogle
betingelser er opfyldte.
Det bulgarske formandskab ventes at fortsætte forhand-
lingerne om den fælles indskyderforsikringsordning.
Permanent offentlig
bagstopper for den fæl-
les afviklingsfond
EU-landene har aftalt, at der senest i 2024 skal etableres
en permanent fælles offentlig bagstopper (midlertidige
offentlige lån) knyttet til den fælles afviklingsfond (Sing-
le Resolution Fund
SRF), der omfatter landene i
7
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0008.png
bankunionen.
Bagstopperen skal kunne yde midlertidig offentlig finan-
siering, hvis nedskrivning af aktionærer og kreditorer
(bail-in) og de sektorfinansierede midler i SRF ikke er
tilstrækkelige til at håndtere et nødlidende institut. Bag-
stopperen skal være finanspolitisk neutral på mellemlang
sigt, dvs. den skal ikke indebære omkostninger for del-
tagerlandene over tid.
Arbejdet med den fælles bagstopper er indledt novem-
ber 2016 og vil fortsætte i 1. halvår 2018. Spørgsmålet
om bagstopper indgår i forslaget om videreudvikling af
ESM i ØMU-pakken af 6. december 2017.
Basel IV
Basel-komitéen har 7. december 2017 offentliggjort sine
nye standarder for kreditinstitutters kapitalkrav (omtalt
som Basel IV-standarder).
Basel-komitéens standarder indeholder bl.a. et kapital-
gulv, der skal sikre et minimum af kapital i institutter,
som benytter interne modeller til at opgøre deres kapi-
talkrav. Kapitalgulvet vil betyde et højere kapitalkrav for
de danske penge- og realkreditinstitutter. Regeringen har
nedsat en ekspertgruppe, hvis beregninger viser, at de
nye standarder fra Basel-komitéen vil forhøje kapital-
kravene i de danske institutter med ca. en tredjedel i
forhold til de gældende kapitalkrav vedtaget med
CRR/CRD IV i 2013, når fuldt indfasede.
Kommissionen skal nu tage stilling til, hvordan og
hvornår standarderne skal foreslås gennemført i EU-
lovgivningen. Forslagene fra Kommissionen vil vedrøre
og omfatte alle EU-lande og vil skulle forhandles og
besluttes af Rådet og Europa-Parlamentet i den normale
lovgivningsprocedure. Det er uvist, hvornår forslag fra
Kommissionen vil blive fremsat og drøftet på ECO-
FIN.
Genopretning og afvik-
ling af centrale modpar-
ter (CCP’er)
Kommissionen fremsatte 28. november 2016 forslag til
forordning om genopretning og afvikling af centrale
modparter (CCP’er).
En CCP er en enhed, som stiller sig mellem køber og
sælger i en værdipapirhandel. Formålet med CCP’er er
at overtage risikoen fra markedsdeltagerne i tilfælde af,
at den ene part går konkurs inden handlen er afviklet.
Det er særligt vigtigt ved handel med såkaldte derivater
(optioner, futures mv.), hvor forpligtelserne mellem
8
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0009.png
køber og sælger består over en længere periode.
CCP’er er reguleret på europæisk plan gennem forord-
ningen om europæisk markedsinfrastruktur (EMIR).
Der findes dog endnu ikke EU-regler for genopretning
og afvikling af CCP’er, således som der gør for kreditin-
stitutter i kraft af BRRD.
Forslaget indebærer
bl.a., at CCP’erne skal udarbejde
genopretningsplaner, tilsynsmyndighederne skal udar-
bejde afviklingsplaner, at tilsynsmyndighederne får sær-
lige beføjelser til at intervenere i CCP’ers aktiviteter,
hvis deres levedygtighed er i fare, samt at en CCP kan
blive afviklet, hvis den er nødlidende eller forventes at
blive det.
Det bulgarske formandskab forventes at forsøge at op-
nå enighed i Rådet om forslaget.
Kommissionen fremsatte 13. juni 2017 et forslag til
ændringer af EMIR med det formål at styrke tilsynet
med centrale modparter
(CCP’er) grundet deres grænse-
overskridende aktiviteter og indvirkning på den finan-
sielle stabilitet på europæiske markeder, idet brugen af
(EMIR tilsyns-forslaget)
CCP’er er obligatorisk for
såkaldte OTC-derivater (som
handles direkte mellem sælger og køber og ikke via fx
børser).
Forslaget indeholder 1) justeringer af de lovgivnings-
mæssige rammer for den europæiske tilsynsmyndighed
for værdipapirer og markeder (ESMA) for at tildele
øgede direkte tilsynsbeføjelser til ESMA med CCP’er
både inden for og uden for EU og 2) ændret metode til
at vurdere og håndtere tredjelandes CCP’er og tilknytte-
de ækvivalensvurderinger af tredjelande, dvs. spørgsmål
om i hvilket omfang tredjelande har lignende regler som
i EU som forudsætning for at få adgang til det europæi-
ske marked. Forslaget skal ses i lyset af Brexit-
forhandlingerne idet en stor del af clearing af transakti-
oner denomineret i euro i dag sker i UK.
Det bulgarske formandskab ventes at arbejde med for-
slaget i Rådet mhp. at forsøge at opnå enighed.
Pan-europæisk pen-
sionsprodukt (PEPP)
Kommissionen fremsatte 29. juni 2017 et lovforslag om
et fælleseuropæisk pensionsprodukt med formål om at
øge den grænseoverskridende aktivitet for simple pensi-
onsprodukter. Kommissionen finder, at pensionskapital
er velegnet som langsigtet investeringskapital.
Revision af forordning
om OTC-derivater, cen-
trale modparter og
transaktionsregistre
(EMIR)
9
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0010.png
Det bulgarske formandskab ventes at fortsætte forhand-
lingerne om forslaget, der er en del af det videre arbejde
med kapitalmarkedsunionen.
Revision af de europæi- Kommissionen fremsatte 20. september 2017 forslag til
ske finansielle tilsyns-
revision af kompetencerne i de europæiske finansielle
myndigheder (ESA’erne)
tilsynsmyndigheder
(ESA’erne –
EBA (tilsynsmyndig-
hed for kreditinstitutter), ESMA (tilsynsmyndighed for
værdipapirer og markeder) og EIOPA (tilsynsmyndig-
(ESA-review)
hed for forsikring og pension)).
Forslaget skal styrke ESA’ernes evne til at udføre effek-
tivt tilsynsmæssigt arbejde og dermed bidrage til velfun-
gerende kapitalmarkeder. Forslaget styrker ESA’ernes
beføjelser mhp. yderligere tilsynsmæssig ensretning i
EU. Konkret foreslås det at centralisere en række til-
synskompetencer direkte hos ESA’erne og ændre
ESA’ernes interne organisering
for at styrke den fælles
EU-beslutningstagning.
Derudover foreslås finansieringen af ESA’erne ændret i
retning af direkte opkrævning fra den finansielle sektor
frem for bidrag fra de nationale tilsynsmyndigheder.
Det bulgarske formandskab ventes at fortsætte arbejdet
i Rådet med forslaget.
Revideret ramme for
investeringsselskaber
Kommissionen fremsatte 20. december 2017 et forslag
til en revideret ramme for regulering af investeringssel-
skaber (i Danmark fondsmæglerselskaber). Investerings-
selskaber tilbyder investeringsydelse til deres kunder, fx
køb og salg af værdipapirer på en børs. Investeringssel-
skaber må ikke yde lån. De er i udgangspunktet under-
lagt samme kapitalkrav som kreditinstitutter. Forslaget
indfører bl.a. proportionalitet for selskaber, der ikke er
systemiske eller som ikke har en forretningsmodel der
ligner kreditinstitutter.
Det bulgarske formandskab ventes at indlede forhand-
lingerne om forslaget.
Forslag om en europæisk Kommissionen forventes i foråret 2018 at fremsætte
ramme for regulering af forslag til en europæisk ramme for regulering af dække-
dækkede obligationer
de obligationer (herunder dansk realkredit). Forslaget er
en del af kapitalmarkedsunionen og forventes at bygge
på velfungerende nationale modeller som fx den danske.
Det bulgarske formandskab ventes at indlede forhand-
lingerne om forslaget.
10
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0011.png
Forslag vedr. bæredygtig Kommissionen forventes i 1. halvår 2018 at fremsætte
finansiering
en handlingsplan og konkrete forslag mhp. at fremme
bæredygtig og grøn
finansiering (”sustainable finance”).
Det skal bl.a. sikre, at den finansielle sektor bidrager til
at kanalisere investeringer i den grønne omstilling, og at
det finansielle system er robust over for klimarelaterede
risici.
Forslagene vil potentielt omhandle 1) inkorporeringen
af miljøhensyn i kapitalforvalteres investeringsmandater,
2) et klassifikationssystem for bæredygtige projekter,
hvorpå man kan basere produkt-standarder o.l. og 3)
lempelser i kapitalkrav for investeringer i grønne projek-
ter.
Det bulgarske formandskab ventes at indlede forhand-
lingerne om disse forslag.
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Det europæiske semester Kommissionen offentliggjorde 22. november 2017 sin
årlige vækstundersøgelse 2018, varslingsrapport under
proceduren for makroøkonomiske ubalancer 2018 samt
udkast til Rådets økonomisk-politiske anbefalinger til
euroområdet som helhed for 2018.
ECOFIN vil i januar 2018 vedtage rådskonklusioner
vedr. vækstundersøgelsen og varslingsrapporten og ved-
tage anbefalingerne til euroområdet som helhed. Efter
en drøftelse på DER 22.-23. marts 2018 vil disse indgå
som input til de enkelte landes stabilitets- eller konver-
gensprogrammer samt nationale reformprogrammer,
som skal foreligge senest i april.
Kommissionens økonomiske analyser af hvert enkelt
land som fremlægges i februar, vil ligeledes danne bag-
grund for landenes programmer samt en drøftelse i
ECOFIN 13. marts 2018 af landenes opfølgning på
landespecifikke anbefalinger fra 2017 og implemente-
ring af reformer mhp. af styrke produktivitet.
For de lande, som ifølge varslingsrapporten har eller er i
fare for at blive påvirket af ubalancer, vil der i Kommis-
sionens økonomiske analyser for hvert EU-land indgå
en dybdegående analyse af de mulige ubalancer. Dette
vil endvidere kunne give anledning til forslag til Rådet i
maj om anbefalinger eller henstillinger om at korrigere
ubalancerne.
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0012.png
ECOFIN skal i juni 2018 enes om landespecifikke anbe-
falinger samt rådsudtalelser om EU-landenes program-
mer, som Kommissionen fremlægger udkast til i maj
2018. Senere i juni endosserer DER de landespecifikke
anbefalinger, og ECOFIN vedtager dem formelt i juli.
Det bulgarske formandskab ventes at prioritere gen-
nemførelsen af det europæiske semester for 2018.
Styrkelse af det økono-
miske samarbejde i EU
(styrkelse af ØMU’en)
Det Europæiske Råd (DER) og ECOFIN har i de sene-
re år løbende haft drøftelser af yderligere styrkelser af
ØMU’en.
I efteråret 2017 foregik drøftelserne ligeledes i
udvidet eurogruppe og på udvidet eurotopmøde (for
EU27). Aktuelt vedrører drøftelserne særligt bankunio-
nen, fælles finanspolitiske regler/fælles finanspolitik
(bl.a. en form for fælles budget for eurolandene til øko-
nomisk stabilisering) og videreudvikling af eurolandenes
krisefond, ESM.
I øjeblikket diskuteres den videre proces, herunder ræk-
kefølgen af kommende drøftelser, snarere end substan-
sen. Videreudvikling af ØMU’en ventes bl.a. behandlet
på ECOFIN i januar 2018.
Udgangspunktet for drøftelserne er bl.a. Kommissio-
nens ØMU-refleksionspapir fra maj 2017 og Kommis-
sionens ØMU-pakke af 6. december 2017. Sidstnævnte
indeholder mere eller mindre konkrete forslag om bl.a.
videreudvikling af ESM (med en rolle ift. bankunionen),
integrering af finanspagten i EU-retten, et fælles budget
for eurolandene og en fælles finansminister. Der ventes
ikke substansbeslutninger om disse eller andre forslag på
kort sigt.
Implementering af Stabi- ECOFIN foretager løbende vurderinger af landenes
efterlevelse af Stabilitets- og Vækstpagten, herunder
litets- og Vækstpagten
landenes henstillinger.
To lande (Frankrig og Spanien) har fortsat henstillin-
ger/pålæg
under EU’s procedure for uforholdsmæssigt
store underskud (EDP) med frister i hhv. 2017 og 2018.
Efter offentliggørelsen af stabilitets- og konvergenspro-
grammer og Kommissionens forårsprognose (maj) med
skøn for den budgetmæssige udvikling i EU-landene
ventes vurderinger af landenes implementering af eksi-
sterende henstillinger og pålæg. Det kan give anledning
til rådsbeslutninger om ophævelser eller fristforlængel-
ser, hvis betingelserne er opfyldt, eller optrapning af
proceduren, hvis landenes indsats vurderes mangelfuld.
12
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0013.png
Der kan desuden løbende blive tildelt nye EDP-
henstillinger til lande, som vurderes at overtræde Stabili-
tets- og Vækstpagtens grænser for underskud og gæld.
Udover opfølgningen på EDP-henstillinger, overvåger
Kommissionen løbende, om de lande, som ikke har
henstillinger, lever op til de
forebyggende regler
i Stabilitets-
og Vækstpagten. Ifølge disse regler skal landene over-
holde deres mellemfristede mål for den strukturelle ba-
lance på de offentlige finanser (MTO) eller sikre en vis
tilpasning imod MTO. Rumænien har aktuelt, som ene-
ste land, en MTO-henstilling
for at overskride EU’s
forebyggende finanspolitiske regler og skal rapportere
om tiltag til efterlevelse af henstillingen 15. april 2018.
Kommissionens vurde-
ring af landenes imple-
mentering af finanspag-
ten i national lov.
Kommissionen påbegyndte i starten af 2015 en vurde-
ring af implementeringen af finanspagtens artikel 3(1)
(om at indskrive en strukturel budgetbalanceregel i nati-
onal lov) i de lande, som deltager i og er bundet af pag-
ten (herunder Danmark). Danmark har implementeret
artikel 3(1) i national lov, bl.a. i budgetloven.
Kommissionen fremlagde i februar 2017 sin vurdering
af landenes implementering (hvor Danmarks implemen-
tering godkendtes), og der pågår nu en landegennem-
gang på teknisk niveau, som muligvis vil munde ud i en
afrapportering og evt. drøftelse på ECOFIN.
Kommissionens har desuden fremsat et forslag om in-
tegrering af finanspagten i EU-retten, jf. sagen om
ØMU’ens videreudvikling.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Fælles (konsolideret)
selskabsskattebase
(CC(C)TB)
Kommissionen fremsatte 25. oktober 2016 to forslag
om hhv. en fælles selskabsskattebase (Common Corpo-
rate Tax Base (CCTB)) og en fælles konsolideret skatte-
base (Common Consolidated Corporate Tax Base
(CCCTB)).
Forslagene erstatter et tidligere forslag fra 2011, som
grundet manglende fremdrift i forhandlingerne blev
trukket tilbage. De to forslag skal nu vedtages trinvis
efter hinanden, dvs. EU-landene skal først forhandle
den fælles base, og først derefter drøfte konsolideringen
af denne.
13
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0014.png
En fælles selskabsskattebase (CCTB) vil medføre, at de
omfattede virksomheder skal opgøre deres skattepligtige
indkomst på samme måde i alle EU-lande. Koncernen
vil således fortsat skulle opgøre sine skattepligtige ind-
komster separat i hvert enkelt land, som den har aktivi-
teter i, men altså efter samme metode. Reglerne er obli-
gatoriske for koncerner med en samlet årlig omsætning
på over 750 mio. euro (ca. 5,6 mia. kr.), og frivillige for
øvrige koncerner.
Konsolidering (CCCTB) betyder, at en virksomhed eller
koncern med aktivitet i flere lande kun vil skulle opgøre
én samlet indkomst for hele virksomheden eller koncer-
nen, og ikke længere en indkomst for de forskellige en-
heder i hvert enkelt land.
CCCTB vil derfor også indebære en fordelingsnøgle til
fordeling af den samlede (”konsoliderede”) skattepligti-
ge indkomst på de enkelte EU-lande, hvor koncernen
har aktiviteter og selskaber. Fordelingsnøglen vil afhæn-
ge af koncernens fordeling af hhv. aktiver, ansatte og
omsætning. Hvert EU-land kan så opkræve selskabsskat
efter sin selskabsskattesats for den andel af den skatte-
pligtige indkomst, der efter fordelingsnøglen skal be-
skattes i det pågældende land.
ECOFIN havde en overordnet drøftelse af forslagene i
maj 2017. CCTB-forslaget er blevet behandlet på tek-
nisk niveau under hhv. det maltesiske og estiske for-
mandskab i 2017. Forslaget ventes fortsat behandlet
under det bulgarske formandskab. Der ventes givet en
status på sagen på ECOFIN i 1. halvår 2018.
Beskatning af digitale
selskaber
Kommissionen forventes i 1. halvår at fremsætte et for-
slag om beskatning af digitale selskaber.
Der er de seneste år set eksempler på, at digitale virk-
somheder har betalt meget lav selskabsskat i EU-lande,
selvom de har en betydelig omsætning i disse lande. Der
er fokus på problemstillingen i OECD- og EU-regi.
OECD forventes efter opdrag fra G20 at offentliggøre
en foreløbig rapport om eventuelle justeringer af de
internationale selskabsskatteregler i marts 2018 og en
endelig rapport i 2020.
I EU fremsatte Kommissionen 21. september en med-
delelse om udfordringerne forbundet med beskatning i
den digitale økonomi. ECOFIN vedtog 5. december
rådskonklusioner, der ser frem til Kommissionens for-
14
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0015.png
slag i starten af 2018.
Problemstillingen blev desuden drøftet blandt stats- og
regeringscheferne på det uformelle DER i Tallinn i sep-
tember og på DER i oktober.
Kommissionens kommende forslag ventes præsenteret
og drøftet på ECOFIN i løbet af 1. halvår 2018.
Forslag til ændring af
direktiv om administra-
tivt samarbejde på be-
skatningsområdet (DAC
6)
Kommissionen fremsatte 21. juni 2017 forslag til æn-
dring af Rådets direktiv 2011/16/EU om administrativt
samarbejde på beskatningsområdet (DAC).
Forslaget indfører en obligatorisk indberetningspligt af
oplysninger om skatteforhold i forbindelse med grænse-
overskridende transaktioner.
Baggrunden for forslaget er, at de seneste lækagesager,
som fx Panama-papers-sagen, har fremhævet behovet
for mere gennemsigtighed i forhold til, hvorledes rådgi-
vere faciliterer forretningsmodeller og skattekonstrukti-
oner til klienter med det formål at fremme skatteundgå-
else. Kommissionens forslag er inspireret af
OECD/G20’s BEPS-forslag
nr. 12 (BEPS
Base Ero-
sion and Profit Shifting), der nærmere beskriver en
rammemodel for en tidlig oplysningspligt.
Kommissionens forslag vil medføre, at EU-landene skal
indføre regler, der forpligter rådgivere til at indberette
oplysninger til de relevante nationale skattemyndigheder
om bestemte grænseoverskridende transaktioner eller
om forretningsmodeller. Forretningsmodeller og græn-
seoverskridende transaktioner, der bliver omfattet af
den nævnte indberetningspligt, vil blive identificeret på
baggrund af en række foruddefinerede kendetegn (hall-
marks), som i særlig grad kendetegner forretningsmodel-
ler og rådgivning, der har til hensigt at facilitere skatte-
undgåelse. Det fremgår af forslaget, at oplysningspligten
bl.a. omfatter oplysninger om rådgiverens og skatteyde-
rens (klientens) identitet, samt nærmere oplysninger om
indholdet af den konkrete rådgivning eller forretnings-
model, som vedrører den grænseoverskridende transak-
tion, herunder hvilke EU-lande transaktionen vedrører.
De nationale skattemyndigheder udveksler efter forsla-
get de modtagne oplysninger indbyrdes.
Af Kommissionens forslag fremgår det endvidere, at
EU-landene skal fastsætte sanktioner ved manglende
15
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0016.png
eller mangelfuld indberetning.
Formålet med oplysningspligten er, at skattemyndighe-
der på et tidligt tidspunkt skal kunne identificere og
kaste lys over grænseoverskridende omgåelseskonstruk-
tioner. Formålet er endvidere, at give EU-landene et
oplysningsgrundlag, som kan danne grundlag for nye
lovgivningstiltag med henblik på fremadrettet at lukke
smuthuller i lovgivningen for sådanne konstruktioner.
Det forventes, at formandskabet vil søge at opnå poli-
tisk enighed om forslaget i 1. halvår 2018.
Afgift på finansielle
transaktioner (FTT)
Kommissionen fremsatte 14. februar 2013 forslag til
forstærket samarbejde om beskatning af finansielle
transaktioner (FTT) i lyset af, at der ikke kunne opnås
den nødvendige (enstemmige) tilslutning til Kommissi-
ons forslag fra 2011 om en FTT for alle EU-lande. For-
slaget skal indføre en harmoniseret FTT blandt de 10
EU-lande, der deltager i det forstærkede samarbejde
(Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal, Østrig, Græken-
land, Slovenien, Italien, Spanien og Slovakiet).
De deltagende lande drøfter aktuelt det forstærkede
samarbejde om FTT. De ikke-deltagende lande, herun-
der Danmark, deltager i nogle drøftelser af FTT sam-
men med de deltagende lande, men har ikke stemmeret.
Sagen er senest drøftet på ECOFIN 6. december 2016.
Deltagerlandene har aftalt overordnede principper for
afgiften, men det er fortsat uklart, hvilken form for FTT
der evt. vil kunne opnås endelig enighed om. Formand-
skabet ventes at give en status på sagen i 1. halvår 2018.
Forslag om reducerede
momssatser på elektro-
niske bøger, aviser og
tidsskrifter
Kommissionen fremsatte i december 2016 et forslag om
moms på bøger, aviser og tidsskrifter. Der har siden 1.
halvår af 2017 foreligget et kompromisforslag om, at
EU-landene, der pr. 1. januar 2017 anvendte en nedsat
sats på trykte bøger, aviser eller tidsskrifter, ligeledes kan
vælge at anvende reducerede momssatser for elektroni-
ske bøger, aviser eller tidsskrifter, således at disse
momsmæssigt kan sidestilles med fysiske bøger, aviser
eller tidsskrifter.
Forslaget blev behandlet på ECOFIN 1. halvår 2017,
hvor der ikke kunne opnås enstemmighed. Det er uvist
om forslaget behandles igen i 1. halvår 2018.
16
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0017.png
Forslag om omvendt
betalingspligt for moms
Kommissionen fremsatte i december 2016 et forslag
vedr. mulighed for i enkelte EU-lande at indføre generel
omvendt betalingspligt for moms. Forslaget indebærer
bl.a., at EU-lande, der er særligt ramt af momssvig, vil
kunne ansøge Kommissionen om tilladelse til midlerti-
digt at indføre omvendt betalingspligt for moms på alle
indenlandske leverancer mellem virksomheder på over
10.000 euro pr. faktura.
Forslaget har været behandlet på ECOFIN i 1. halvår
2017, hvor der ikke kunne opnås enstemmighed om
forslaget. Det er uvist om forslaget vil blive behandlet
igen i 1. halvår 2018.
Forslag vedr. momssy-
stemet på grænseover-
skridende salg mellem
virksomheder.
Kommissionen fremsatte 4. oktober 2017 forslag om
principperne til det endelige momssystem ved grænse-
overskridende varehandel mellem virksomheder. I dag
er der omvendt betalingspligt på grænseoverskridende
salg mellem virksomheder i EU. Det endelige momssy-
stem foreslås indrettet således, at den sælgende virk-
somhed betaler moms til forbrugslandet via. et fælles
IT-system kaldet One-Stop-Shop. Overgangen til det
endelige system skal ske i to etaper. I første etape vil
særligt pålidelige virksomheder kunne fortsætte med at
bruge det eksisterende system og først i anden etape
overgå til det endelige system. Derudover foreslås enkel-
te forbedringer af det nuværende momssystem.
Forhandlingerne er gået i gang og ventes fortsat i 1.
halvår 2018, inkl. en drøftelse på ECOFIN. Forslaget
ventes ligeledes at blive fulgt op af forslag med teknisk
udmøntning af principperne i 1. halvår 2018.
Forslag om øget admini- Kommissionen fremsatte 30. november 2017 forslag til
strativt samarbejde på
styrket administrativt samarbejde på momsområdet.
momsområdet
Formålet er at forbedre EU-landenes skatteforvaltnin-
gers samarbejde med hinanden og med andre retshånd-
hævende organer for derigennem at imødegå grænse-
overskridende momssvig.
Elementerne i det fremsatte forslag er: 1) forbedre EU-
landenes muligheder for fælles kontroller af virksomhe-
der, 2) styrke samarbejdet mellem myndighederne med
behandling og analyse af oplysninger, 3) give
EU’s anti-
svigsenhed OLAF og den fælles anklagemyndighed EP-
PO adgang til udveksling af information om grænse-
overskridende momssvig af væsentligt omfang, 4) for-
bedre udveksling af information mellem skattemyndig-
hederne vedrørende data om import af varer, der er
17
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0018.png
fritaget for moms, når de ankommer til EU, 5) forbedre
udveksling af information mellem skattemyndighederne
vedrørende data om bilregistreringer. Desuden indar-
bejder forslaget oplysningerne om godkendte afgiftsplig-
tige personer i informationssystemet VIES og landenes
samarbejde ifm. inddrivelse af momsgæld styrkes.
De tekniske forhandlinger om forslaget ventes igangsat i
1. halvår af 2018, inkl. en drøftelse på ECOFIN.
Forslag om reform af
Kommissionen forventes i 1. halvår af 2018 at fremsæt-
systemet for momssatser te forslag om en reform af momssatserne. Det forven-
tes, at Kommissionen bl.a. vil foreslå en øget adgang for
EU-landene til at anvende nedsatte momssatser.
De tekniske forhandlinger om forslaget ventes igangsat i
1. halvår af 2018. Forslaget forventes behandlet på
ECOFIN i 1. halvår 2018.
Forslag om forenklinger
af momssystemet for
små og mellemstore
virksomheder (SMV’er)
Kommissionen forventes i 1. halvår af 2018 at fremsæt-
te forslag om forenklinger af momssystemet for små og
mellemstore virksomheder.
De tekniske forhandlinger om forslaget ventes igangsat i
1. halvår af 2018. Forslaget forventes behandlet på
ECOFIN i 1. halvår 2018.
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
EU’s budget for 2019
Rådet forventes at vedtage
retningslinjer for EU’s 2019-
budget på ECOFIN 20. februar 2018.
Kommissionen ventes at fremsætte forslag til EU’s
budget for 2019 maj/juni 2018, hvorefter Rådet fastlæg-
ger sin position til budgetforslaget senest på ECOFIN-
Budget 23. juli 2018 under østrigsk formandsskab.
Kommissionen har i efteråret 2016 præsenteret et om-
fattende forslag til revision af EU’s finansforordning.
Finansforordningen indeholder de principper og regler,
der styrer gennemførelsen af Unionens budget.
Da der er opnået principiel enighed om en foreløbig
politisk aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet
ventes revisionen af finansforordningen afsluttet under
bulgarsk formandskab i løbet af foråret 2018.
Revision af finans-
forordningen
18
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0019.png
Decharge for EU-
budgettet 2016
Revisionsretten præsenterede i november 2017 sin års-
rapport om implementeringen af EU-budgettet i 2016.
Rapporten danner grundlag for dechargeproceduren,
hvor Europa-Parlamentet, efter henstilling fra Rådet,
meddeler Kommissionen decharge for budgetgennem-
førelsen.
Processen vedr. decharge for 2016-budgettet igangsæt-
tes som det første under det bulgarske formandskab og
ventes endeligt afsluttet på ECOFIN 20. februar 2018.
Andre sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
IMF/G20-møder
ECOFIN ventes løbende at forberede fælles EU-
holdninger til og følge op på IMF- og G20-møder, sær-
ligt IMF’s årsmøde 18.-22.
april 2018.
Det er også muligt, ECOFIN vil drøfte aktuelle gover-
nance-spørgsmål i relation til IMF, herunder fx status
for forpligtelserne om at reducere de udviklede europæi-
ske landes repræsentation i IMF til fordel for udviklings-
og vækstøkonomier.
19
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0020.png
Dagsordenspunkt 4: Status for Rådets handlingsplan for misligholdte lån (NPL)
1. Resumé
ECOFIN vedtog 11. juli 2017 en handlingsplan for håndtering af misligholdte lån i EU-
landene. Kommissionen har efterfølgende annonceret, at man i foråret 2018 vil offentliggøre en
pakke med en række tiltag, som skal følge op på handlingsplanen. Bankunionens Fælles Til-
synsmekanisme (SSM), Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA), Det Europæiske
Systemiske Risikoråd (ESRB) og Den Europæiske Centralbank (ECB) er ligeledes undervejs
med tiltag, der implementerer handlingsplanen. På ECOFIN 23. januar 2018 ventes der gjort
status på fremskridtene.
Regeringen støtter generelt handlingsplanen og tiltag til nedbringelse af mængden af misligholdte
lån i EU. Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at alle tiltag på EU-plan og på nationalt
plan overholder statsstøttereglerne og bankkrisedirektivet (BRRD). De øvrige EU-lande støtter
ligeledes generelt arbejdet med at nedbringe mængden af misligholdte lån i EU-landene.
2. Baggrund
I flere EU-lande, særligt i Syd- og Østeuropa, er kreditinstitutterne bl.a. som følge
af finanskrisen tynget af en høj andel misligholdte lån
1
(NPL
Non Performing Lo-
ans), jf. figur 1.
Udviklingen i EU er dog de seneste år gået i den rigtige retning,
med støt faldende niveau af NPL,
jf. figur 2.
Figur 1
NPL i udvalgte EU-lande, Dec14-Juni17.
Figur 2
EU gns. for NPL Dec14-Juni17
%
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
GR PT
dec-14
IT
jun-15
IE
HU RO
dec-15
PL
ES
FR
DK DE
%
50
45
40
35
30
%
7,0
%
7,0
6,0
6,0
5,0
5,0
4,0
25
20
15
10
5
0
1,0
3,0
4,0
3,0
2,0
2,0
1,0
0,0
dec-14
maj-15
okt-15
mar-16
aug-16
EU
jan-17
0,0
jun-17
jun-16
dec-16
jun-17
Anm.: NPL er defineret som andelen af misligholdte lån, som procent af alle udestående lån.
Kilde: EBA risk dashboard Q2 2017
Europæiske tilsynsmyndigheder betragter normalt et lån som misligholdt, når låntageren er mere end 90 dage forsinket
med at betale et aftalt afdrag.
1
20
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0021.png
En høj mængde NPL i banksystemerne kan bl.a. lægge en dæmper på udlån til
sunde virksomheder og husholdninger (både nationalt og internationalt) og med-
føre tvivl om bankernes generelle sundhedstilstand og derved den finansielle stabi-
litet, og dermed øge sandsynligheden for behov for offentlig intervention i bank-
sektoren, fx til afvikling af et nødlidende kreditinstitut. Desuden kan høje andele
af NPL gøre det sværere for centralbankerne at styre inflationen med deres pen-
gepolitiske instrumenter, fordi svækkede kreditinstitutter i mindre grad reagerer på
centralbankernes renteændringer gennem ændringer i kreditgivningen. Derudover
er den europæiske banksektor generelt integreret på tværs af hele EU. NPL er
derfor både en national udfordring, en udfordring for bankunions-landene og en
sag af relevans for hele EU. ECOFIN vedtog derfor 11. juli 2017 en rapport om
NPL-problemet og en handlingsplan for håndtering af denne i EU-landene.
Handlingsplanen lægger op til en indsats, som både skal nedbringe mængden af
eksisterende NPL og forebygge opbyggelsen af nye NPL, særligt med tiltag på flg.
områder: 1) Styrket tilsyn gennem bedre tilsynsredskaber og øget fokus på NPL
hos tilsynsmyndighederne samt yderligere vejledning til bankerne fsva. deres
håndtering af NPL, fx ift. interne procedurer, hensættelser mm., 2) Erfaringsde-
ling med og reformer af nationale insolvensregimer og andre (udenretlige) proce-
durer, herunder mhp. sikring af effektive og hurtige processer i tilfælde af konkur-
ser. Dette for at debitorer og langsomme juridiske processer ikke blokerer for, at
kreditinstitutter hurtigt kan få afklaring og udbetaling af (den relevante andel af)
deres tilgodehavende og få nedskrevet eventuelle tab, så mængden af NPL ned-
bringes, 3) styrkede sekundære markeder for NPL, således at mulighederne for-
bedres for, at banker kan videresælge NPL til andre banker/investorer (evt. også
til offentlige afviklingsselskaber), som bedre kan håndtere risikoen ved lånene. 4)
Fokus på at understøtte restrukturering af banksektoren ved bl.a. at håndtere ikke-
levedygtige banker, men uden konkrete tiltag knyttet op herpå i handlingsplanen.
Rådet opfordrer i handlingsplanen de relevante institutioner, herunder Kommissi-
onen, til at tage konkrete skridt mhp. implementering af planen.
Kommissionen annoncerede som opfølgning på handlingsplanen i sin meddelelse
af 11. oktober 2017 om færdiggørelse af bankunionen, at man i foråret 2018 vil
offentliggøre en pakke med konkrete initiativer møntet på håndtering af NPL og
opfølgning på Rådets NPL-handlingsplan.
ECOFIN ventes 23. januar 2018 at gøre status på fremskridtene med NPL-
handlingsplanen.
3. Formål og indhold
Kommissionen indikerer i meddelelsen af 11. oktober 2017, at pakken, som
kommer i foråret 2018, vil indeholde følgende foranstaltninger:
En skabelon
(”blueprint”) –
baseret på hidtidige landeerfaringer
for ind-
retning af
”asset management companies” (en slags ”dårlige banker”)
der
kan overtage og administrere håndteringen af NPL fra kreditinstitutterne.
21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
Tiltag til videreudvikling af et sekundært marked for NPL, som bl.a. sigter
mod at gøre det nemmere at sælge og overføre NPL mellem banker og in-
vestorer generelt.
Tiltag, der skal øge beskyttelsen af sikrede kreditorer (dvs. kreditorer, som
har ydet lån med sikkerhed) ifm. insolvens og restrukturering, således at
kreditorer hurtigt og effektivt kan få adgang til de aktiver, der er stillet
som sikkerhed og evt. nedskrive tilgodehavender, der ikke kan dækkes.
Udførelsen af en benchmarking af nationale regimer for indkrævning af
NPL,
for dernæst at finde en form for fælles ”best-practice” metode,
som
sikrer effektive indkrævningsprocesser.
Kommissionen vil også fremlægge en rapport og
om nødvendigt
kon-
krete lovgivningsforslag vedr. styrkede krav til kreditinstitutters kapitalbe-
holdning, møntet på at håndtere NPL. Det kan potentielt være krav om
minimumshensættelser ved udstedelsen af nye lån, som skal kunne dække
eventuelle fremtidige tab ved misligholdelse af disse lån. Kommissionen
vil også overveje at introducere en fælles definition af misligholdte ekspo-
neringer.
Nye tiltag til forbedret adgang til og harmonisering af data vedr. NPL.
Dette er rettet mod at gøre markedet for NPL mere gennemsigtigt og der-
ved åbne for flere aktører, der kan aftage NPL.
Derudover nævner Kommissionen i meddelelsen bl.a., at Kommissionen i 2016
fremsatte forslag til et direktiv om forebyggende rekonstruktion og mulighed for en
”ny chance”
2
(insolvensdirektiv), som har til formål at lette processen med gældssa-
nering, insolvensbehandling og forebyggende rekonstruktion på tværs af EU. Tekni-
ske forhandlinger om direktivet pågår i Rådet i regi af retlige og indre anliggender.
Udover Kommissionens konkrete pakke ventes der i den kommende tid også initia-
tiver fra andre relevante EU-institutioner, herunder bankunionens Fælles Tilsynsme-
kanisme (SSM), Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) og Den Europæiske
Centralbank (ECB).
Tabel 1
giver et overblik over tiltag i handlingsplanen og status
på opfølgningen herpå.
2
KOM(2016) 723 final
22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
1843800_0023.png
Tabel 1
Status på opfølgning på de specifikke elementer i Rådets NPL-handlingsplan
Element i handlingsplanen
Tilsyn
Kommissionen opfordres til i sommeren 2017 at give sin fortolk-
ning af den relevante EU-lovgivning, bl.a. kapitalkravsdirektivet
(CRD IV), fsva. tilsynsmyndighedernes beføjelser til at stille krav
til bankers hensættelser på NPL (da der er uklarhed herom).
Kommissionen offentliggjorde 11. oktober 2017 en
rapport om den foreløbige implementering af SSM,
hvori Kommissionen giver sin fortolkning af den relevan-
te EU-lovgivning for tilsynsmyndighederne ift. bl.a. NPL.
Status
Kommissionen opfordres til, i regi af den igangværende revision af
CRD IV og kapitalkravsforordningen (CRR), at overveje at stille
Ventes at indgå i Kommissionens pakke i foråret 2018.
forslag til lovgivningsmæssige minimumskrav til hensættelser på
nye NPL.
SSM opfordres til, sammen med de nationale tilsynsmyndigheder,
fra udgangen af 2018, at implementere en tilpasset version af de
Udestår
offentliggjorte NPL-vejledninger (for de største banker under
SSM’s direkte tilsyn) også
for mindre banker i bankunionen.
EBA opfordres til, senest i sommeren 2018, at udsende generelle
vejledninger fsva. bankers håndtering af NPL samt deres udlåns-
standarder, vedr. fx vurderinger af kreditværdighed, bankernes
Indgår i EBA’s arbejdsprogram for 2018
interne processer og transparens ifm. långivning osv.
EBA’s
vejledning
vil svare til SSM’s (jf. ovenfor), men skal gælde for
alle
banker i hele EU
Det Europæiske Systemiske Risikoråd (ESRB) opfordres til, inden
Udestår
udgangen af 2018, at udvikle makroprudentielle tiltag til at fore-
bygge systemisk opbygning af NPL i EU-landenes banksystemer.
Insolvens
Kommissionen opfordres til inden udgangen af 2017 at offentlig-
gøre detaljerede resultater af den igangværende benchmarking
Ventes at indgå i Kommissionens pakke i foråret 2018.
øvelse af EU-landenes insolvens-regimer, samt at styrke fokus på
insolvens-reformer i det europæiske semester.
Kommissionen opfordres til at analysere muligheden for at forbed-
re beskyttelsen af sikrede kreditorer, dvs. kreditorer der har
Ventes at indgå i Kommissionens pakke i foråret 2018.
udstedt lån med sikkerhed.
EU-landene opfordres til inden udgangen af 2018, at foretage
gensidige evalueringer (’peer-review’) af hinandens insolvens-
regimer.
Sekundære markeder for NPL
EBA opfordres til, inden udgangen af 2017, at vedtage vejlednin-
ger om, hvilke informationer, banker bør have til rådighed om
deres lån, dvs. vejledninger om data-kvalitet internt i bankerne.
EBA offentliggjorde 14. december 2017 vejledninger og
skabeloner vedr. bankernes interne datakvalitet.
Udestår
EBA og andre kompetente myndigheder opfordres til, inden
udgangen af 2018, at implementere styrkede offentliggørelseskrav
Indgår i EBA’s arbejdsprogram
for 2018.
til banker ift. information om kvaliteten af bankernes aktiver,
herunder deres misligholdte lån.
Indgår i EBA’s arbejdsprogram for 2018.
EBA, Den Europæiske Centralbank (ECB) og Kommissionen
opfordres til, inden udgangen af 2017, at foreslå tiltag, der kan
styrke data-infrastrukturen for sekundære markeder for NPL,
herunder at overveje oprettelsen af såkaldte platforme, hvor der
kan købes og sælges NPL.
Kommissionen opfordres til, sammen med andre relevante EU-
institutioner, inden udgangen af 2017, at udarbejde en skabelon
med principper for
”asset management companies”,
i overens-
stemmelse med statsstøttereglerne og med den EU-
lovgivningsmæssige ramme på området, herunder BRRD
3
som,
for at beskytte skatteborgerne, bl.a. begrænser myndighedernes
muligheder for at indskyde offentlige midler i banker, som ikke er
under afvikling, herunder gennem køb af dårlige lån.
Ventes at indgå i Kommissionens pakke i foråret 2018.
ECB har siden 2011 arbejdet på et stort projekt
”Anacredit”, om et datasæt, der skal indeholde detalje-
ret information om individuelle banklån i eurozonen.
Dataindsamlingen ventes at begynde i september 2018.
Ventes at indgå i Kommissionens pakke i foråret 2018.
Kommissionen opfordres til senest i sommeren 2018, at udvikle
en EU-tilgang til, hvordan man kan fjerne barrierer for at banker
kan skille sig af med deres NPL, samt fjerne barrierer for at andre Ventes at indgå i Kommissionens pakke i foråret 2018
banker og ikke-banker (fx specialiserede investeringsfonde)
derefter må købe og eje disse NPL.
Kilde: Finansministeriet og Erhvervsministeriet
3
BRRD foreskriver, at private kreditorer/aktionærer tager eventuelle tab, før der kan gives offentlig støtte (”bail-in”).
23
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Statusorienteringen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. I det
omfang handlingsplanen udmøntes i konkrete initiativer kan disse få lovgivnings-
mæssige konsekvenser. Der tages stilling til eventuelle lovgivningsmæssige konse-
kvenser, når der måtte foreligge konkrete forslag.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Statusorienteringen har i sig selv ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Statusorienteringen har i sig selv ikke samfundsøkonomiske konsekvenser. En
reduktion af de udestående mængder NPL kan medvirke til at mindske usikkerhe-
den ift. den finansielle stabilitet, øge kreditgivningen til sunde formål og dermed
bidrage til at understøtte en stærkere og mere stabil økonomisk aktivitet, primært i
de lande, som er hårdest ramt af NPL-problemer, men også i mindre grad i andre
EU-lande.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Statusorienteringen har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser. En re-
duktion af de udestående mængder NPL kan medvirke til at skabe større tiltro til
banksektoren, primært i de lande som er hårdest ramt af NPL-problemer, men
også i mindre grad i andre EU-lande.
8. Høring
Statusorienteringen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes at tage statusorienteringen til efterretning. Der ventes umid-
delbart en begrænset drøftelse, da der alene er tale om en status, og da Kommissi-
onens konkrete forslag endnu ikke foreligger. EU-landene støtter generelt arbejdet
med handlingsplanen og nedbringelse af NPL, men der kan være forskellige hold-
ninger til de konkrete midler (herunder ift. kapitalkrav, statsstøtteregler og
BRRD), som kan give sig til udtryk, når Kommissionen fremlægger sine konkrete
forslag i foråret 2018.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage statusorienteringen til efterretning. Regeringen støtter over-
ordnet Rådets handlingsplan. Regeringen støtter, at især de EU-lande, der har
størst NPL-problemer, aktivt søger at få løst disse. Regeringen støtter generelt
24
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 97: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 23. januar 2018, som er relevante for Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, fra finansministeren
også relevante initiativer på EU-plan, der kan bidrage til at sikre, at der i hele EU
er gode rammer for at håndtere de nuværende NPL-problemer, samt forebygge en
eventuel fremtidig ophobning af NPL. Det kan fx være ved at sikre, at der i alle
EU-lande er hensigtsmæssigt indrettede og velfungerende insolvens-regimer.
Der tages stilling til de konkrete forslag i takt med, at de fremsættes. Fra regerin-
gens side lægges der i den forbindelse vægt på, at nye initiativer har merværdi, er
proportionale og er baseret på tilstrækkelige konsekvensanalyser. Regeringen læg-
ger stor vægt på, at alle tiltag på EU-plan og på nationalt plan skal overholde stats-
støttereglerne og BRRD.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om Rådets NPL-handlingsplan blev forelagt Folketingets Europaudvalg
forud for ECOFIN 11. juli 2017 med henblik på orientering. Der henvises til sam-
lenotat oversendt 29. juni 2017.
25