Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 89
Offentligt
1840249_0001.png
Finanstilsynet
Att. Vicki Erfurt Larsen ([email protected])
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Høring om Kommissionens forslag til ændring af det europæi-
ske finanstilsynssystem
Forsikring & Pension takker for muligheden for at bidrage til ovennævnte høring.
Nedenstående kommentarer til høringen skal ses på baggrund af en anerkendelse
af, at det europæiske tilsynssystem siden dets etablering pr. 1 januar 2011 har
ydet et væsentligt bidrag til udviklingen af en stærk og velreguleret finansiel sek-
tor i EU. I den forbindelse har Forsikring & Pension med tilfredshed noteret sig
gentagne meldinger fra såvel Kommissionen som EIOPA om, at der i årene frem-
over vil være øget fokus på tilsynskonvergens med afsæt i den allerede eksiste-
rende, meget omfattende regulering af sektoren. Erfaringerne fra bl.a. sagen om
Gable Insurances og Husejernes Forsikrings konkurser viser, at der er behov for
opstramninger og effektiviseringer, ikke mindst i forhold til tilsynet med det egent-
lige grænseoverskridende salg af forsikringer.
Forsikring & Pension ser derfor ikke grundlag for at foreslå mere grundlæggende
ændringer i det europæiske tilsynssystem.
Nedenestående kommentarer og forslag vedrører primært EIOPA.
12.10.2017
Forsikringsorganisationernes
Fællessekretariat F.M.B.A.
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
Fax:
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Danske Bank 31004001060104
IBAN DK30 30004001060104
SWIFT-BIC DABADKKK
Claus Tønnesen
Juridisk rådgiver
Dir.
41919047
[email protected]
Sagsnr.
GES-2015-00239
347708
Ændring af governancestrukturen
Forsikring & Pension støtter, at der gennemføres ændringer i de øverste ledelser
i ESA’erne, således at der tilføres ledelserne uafhængig ekspertise som supple-
ment til eller erstatning for de eksisterende, reelt helt tilsynsdominerede ledelser.
Gable-sagen har efter Forsikring & Pensions opfattelse tydeligt illustreret svaghe-
derne i den relativt lukkede tilsynskultur, som har været dominerende i hvert fald
i EIOPA. Tilstedeværelsen af eksterne, uafhængige personer i EIOPAs ledelse vil
efter Forsikring & Pensions opfattelse medvirke til mere åbne og friere debatter
mellem repræsentanterne for de involverede nationale tilsynsmyndigheder og
dermed bidrag til opbygningen af en tilsynskultur med øget fokus på ensartede,
høje tilsynsstandarder i alle EU-landene.
Efter Forsikring & Pensions opfattelse vil der kunne hentes inspiration i den hjem-
lige bestyrelsesmodel for Finanstilsynet.
Finansiering af ESA’erne
DokID
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 89: UU KOM (2017) - svar på spm. 1 fra erhvervsministeren vedr. de europæiske tilsynsmyndigheder
Efter Forsikring & Pensions opfattelse er der ikke grund til at ændre ved den ek-
sisterende finansiering af ESA’erne virksomhed. Af følgende grunde:
Den eksisterende finansieringsmodel er med til at sikre effektiv og demokratisk
kontrol med ESA’ernes virksomhed fra Kommissionens
og Parlamentets side
ESA’erne
blev primært etableret for at hjælpe Kommissionen med at styrke
den finansielle sektor gennem effektivisering af tilsynet og med at udvikle tek-
niske standarder, guidelines og anbefalinger. ESA’ernes arbejde med de tekni-
ske
standarder udgør en meget stor del af ESA’ernes samlede arbejde og er
normalt en opgave, som efter TFEU påhviler Kommissionen og derfor bør fi-
nansieres over de almindelige EU-budgetter
Forsikringsorganisationernes
Fællessekretariat F.M.B.A.
Sagsnr.
DokID
GES-2015-00239
347708
Forsikring & Pension stiller sig i øvrigt tvivlende over for, om en direkte branche-
finansiering vil være i overensstemmelse med EU-traktaternes bestemmelser om
national forrang på skatteområdet. Forsikring & Pension opfordrer til, at spørgs-
målet undersøges nærmere.
Processerne i forhold til ny EU-lovgivning
De tre ESA-forordninger indeholder sammen med EU-traktatgrundlaget en lang
række procedureregler, som har til formål at sikre interessentinddragen i tilblivel-
sen af ny finansiel regulering på alle tre niveauer. De to stakeholdergrupper i
EIOPA for hhv. forsikring og arbejdsmarkedspensioner har efter EIOPA-forordnin-
gen til formå rent praktisk at sikre interessentinddragen i den del, som varetages
af EIOPA.
Virkeligheden er imidlertid set med Forsikring & Pensions
og med vores euro-
pæiske brancheorganisation, Insurance Europes
øjne en anden.
Realiteten er nemlig, at de offentlige høringer, som skal eller rent faktisk bliver
iværksat, sker
På et meget sent tidspunkt op til ikrafttræden af det samlede regelkompleks
Med meget korte høringsfrister
På basis af reelt vedtagne udkast, som erfaringsmæssigt er meget vanskelige
at få ændret
Forsikring & Pension er opmærksom på, at de nævnte forhold i vidt omfang skyl-
des, at manglende stillingtagen til indholdet af reguleringen på niveau 1 ”skubber”
også politiske spørgsmål nedad til niveau 2 (og 3). Det forringer kvaliteten i lov-
givningen og mindsker berørte parters kend- og ejerskab til reguleringen, hvilket
igen får betydning for effektiviteten i efterlevelsen.
Forsikring & Pension opfordrer til, at den danske regering benytter den igangvæ-
rende debat om ændring af det europæiske finanstilsynssystem til at sætte fokus
på de nævnte uhensigtsmæssigheder i lovgivningsprocesserne på det finansielle
område i EU.
Forsikring & Pension deltager gerne i den videre debat om ændringer i det euro-
pæiske finanstilsynssystem.
Side 2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 89: UU KOM (2017) - svar på spm. 1 fra erhvervsministeren vedr. de europæiske tilsynsmyndigheder
Forsikringsorganisationernes
Fællessekretariat F.M.B.A.
Sagsnr.
DokID
GES-2015-00239
347708
Med venlig hilsen
Claus Tønnesen
Side 3