Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1839692_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. december 2017
Kommissionens meddelelse ”Fastlæggelse af EU’s tilgang til stan-
dardessentielle patenter” (KOM (2017) 712)
1.
Resumé
Kommissionen fremsendte den 29. november 2017 meddelelsen ”Fastlæg
-
gelse af EU’s tilgang til standardessentielle patenter” (KOM (2017) 712).
Meddelelsen er en del af den såkaldte pakke af IPR-initiativer, der består af
en række foranstaltninger, der skal beskytte intellektuelle ejendomsret-
tigheder, således at europæiske virksomheder, navnlig SMV'er og nystarte-
de virksomheder, tilskyndes til at investere i innovation og kreativitet.
Meddelelsen indeholder anbefalinger med henblik på at fremme et afba-
lanceret og effektivt system for standardessentielle patenter (SEP), hvor to
målsætninger afstemmes: På den ene side får producenterne adgang til
teknologier inden for rammerne af gennemsigtige og forudsigelige licens-
regler, og på den anden side belønnes patenthaverne for deres investerin-
ger og standardiseringsaktiviteter, så de tilskyndes til at gøre deres bedste
teknologier tilgængelige for standardiseringsarbejdet.
Meddelelsen har i sig selv ingen samfundsøkonomiske, statsfinansielle, er-
hvervsøkonomiske eller øvrige konsekvenser.
Regeringen hilser meddelelsen velkommen og finder, at Kommissionens
tiltag for at skabe en klar, afbalanceret og rimelig politik for standardes-
sentielle patenter i EU er fornuftig, herunder at interessenterne tilskyndes
til på frivillig basis at bidrage til, at rammerne fungerer i praksis.
2.
Baggrund
Kommissionen fremsendte den 29. november 2017 meddelelsen ”Fast-
læggelse af EU’s tilgang til standardessentielle patenter” (KOM (2017)
712). Meddelelsen er modtaget i dansk sprogversion den 5. december
2017.
Meddelelsen er en del af den såkaldte pakke af IPR-initiativer. Pakken
indeholder desuden en overordnet meddelelse om
”Et afbalanceret system
til håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder som svar på de ak-
tuelle
samfundsmæssige udfordringer” (KOM (2017) 708), som der udar-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 87: Grund- og nærhedsnotat om fastlæggelse af EU's tilgang til standardessentielle patenter
1839692_0002.png
bejdes særskilt grund- og nærhedsnotat om, samt retningslinjer vedrøren-
de direktivet om håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder pakke
af IPR-initiativer (KOM (2017) 708).
IPR-initiativerne er en opfølgning på Kommissionens omfattende arbejde
med at frigøre det indre markeds fulde potentiale og kommer i forlængel-
se af nylige initiativer
1
til forbedring af rammerne for ophavsretten.
3.
Formål og indhold
Patenter, der beskytter teknologi, som har afgørende betydning for en stan-
dard, kaldes standardessentielle patenter (SEP). Samspillet mellem patenter
og standarder er af afgørende betydning og skal balancere, at der er fair
adgang til standardiserede teknologier, samtidig med at patentindehavere
belønnes.
Processen der indgår i dette samspil kan kort forklares vha. følgende trin:
1)
Patenthavere bidrager med teknologi til at udvikle standarder inden
for standardudviklende organisationer (SDO'er).
2)
En standard etableres, og indehaverne af SEP'er forpligter sig til at
meddele licens til dem på fair, rimelige og ikkediskriminerende vil-
kår (FRAND).
3)
Nu bør den patenteret teknologi, der indgår i standarden være til rå-
dighed for enhver potentiel bruger af standarden.
I meddelelsen påpeger Kommissionen dog en række udfordringer for sam-
spillet mellem patenter og standarder, der særligt går på, at de nuværende
rammer kan føre til konflikter mellem teknologibrugerne og SEP-
indehaverne, hvilket kan forsinke den udbredte anvendelsen af standardise-
rede teknologier. Kommissionen foreslår derfor en række tiltag til at frem-
me en forudsigelig ramme for SEP’erne, herunder fastlæggelse af en række
principper for SEP-licensudstedelse, og forslag til tiltag der kan gøre hånd-
hævelsen mere forudsigeligt ved tvister
om SEP’er.
Øget gennemsigtighed vedrørende eksponering af SEP’er
Da oplysninger om SEP’er er af afgørende betydning for fair licensforhand-
linger mener Kommissionen, at der er behov for følgende foranstaltninger
for at forbedre informationen om SEP’er:
Fokus på SDO’s databaser
De oplysninger om SEP'er, der er tilgængelige for brugere, findes i anmel-
delsesdatabaser, som administreres af SDO’er. Kommissionen vil
have, at
kvaliteten og tilgængeligheden af disse databaser forbedres bl.a. ved at alle
opgivne oplysninger skal være søgbare. Dette skal kombineres med en
1
Se navnlig
”Om
fremme af en retfærdig, effektiv og konkurrencedygtig europæisk ophavsretsba-
seret økonomi i det digitale indre marked”,
KOM
(2016) 592 af 14.9.2016, og forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ophavsret på det digitale indre marked af 14.9.2017.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 87: Grund- og nærhedsnotat om fastlæggelse af EU's tilgang til standardessentielle patenter
1839692_0003.png
strengere kontrol med overholdelsen af anmeldelsesforpligtelser for at und-
gå ufuldstændige anmeldelser.
Udvikling af et redskab til hjælp ved licensforhandlinger
Kommissionen vil understøtte tiltag, der kan lette forhandlingen om indgå-
else af licensaftaler og opfordrer SDO’erne til at ændre det nuværende an-
meldelsessystem til et redskab, som giver mere ajourførte og præcise oplys-
ninger om SEP'er.
Kontrol af SEP’ers
væsentlighed
For at mindske den nuværende byrde, som alle villige licenstagere oplever
ift. at kontrollere væsentligheden af en lang række SEP’er i forbindelse med
licensforhandlinger, vil Kommissionen fremme en højere kontrol af
SEP’ers
væsentlighedskriterier. Kommissionen mener, at kontrollen bør
udføres af en uafhængig part, men fremhæver at indførelsen af sådan et
kontrolkrav
til SEP’er
skal afvejes i forhold til omkostningerne. Kommissi-
onen foreslår f.eks. at indførelsen af kontrolforanstaltningerne kan ske trin-
vist, hvor kontrol finder sted på anmodning af en rettighedshaver eller po-
tentielle brugere. Kommissionen vil samtidig lancere et pilotprojekt for
SEP'er inden for centrale teknologier med henblik på at fremme indførelsen
af en passende kontrolmekanisme.
Generelle principper for licens på FRAND-
vilkår for SEP’er
Kommissionen er af den opfattelse, at parterne har bedst mulighed for at nå
til enighed om rimelige licensvilkår og -satser gennem forhandlinger i god
tro, men at licensudstedelsen hæmmes af divergerende fortolkninger af be-
tydningen af FRAND. Kommissionen opstiller derfor en række frivillige
retningslinjer for FRAND-konceptet for at skabe nogle mere stabile licens-
rammer, vejlede parterne i deres forhandlinger og nedbringe omfanget af
retstvister.
Kommissionen fremhæver i forbindelse med principperne, at hvad der kan
anses for retfærdigt og rimeligt kan variere fra sektor til sektor og over tid.
Derfor opfordrer Kommissionen interessenter til at foretage sektorspecifik-
ke drøftelser for at fastsætte fælles praksisser for licensudstedelser. Kom-
missionen oplister bl.a. nogle særlige hensyn der bør inddrages ved fastsæt-
telsen af en FRAND-værdi herunder hensyn til f.eks. tidsdiskontering.
Samtidig opfordrer Kommissionen SDO’er og SEP-indehavere
til, via pa-
tentpuljer eller andre licensudstedelsesplatforme, at udvikle effektive løs-
ninger, der kan lette udstedelsen af licenser til et stort antal ibrugtagere,
navnligt SMV’er inden for området for Tingenes Internet (IoT).
Kommissionen vil samtidig overvåge praksis for licensudstedelse navnlig i
IoT-sektoren og nedsætte en ekspertgruppe med henblik på at uddybe ek-
spertisen om bl.a. licenspraksis i industrien.
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 87: Grund- og nærhedsnotat om fastlæggelse af EU's tilgang til standardessentielle patenter
1839692_0004.png
Et forudsigeligt miljø for håndhævelsen af SEP’er
Da tvister om SEP’er jævnligt forekommer
i licensudstedelsessystemet, når
forhandlinger slår fejl, vil et forudsigeligt håndhævelsesklima have en posi-
tiv effekt på at fremskynde udbredelsen af standardiseret teknologi. På den-
ne baggrund foreslår Kommissionen en række tiltag, der kan muliggøre
effektiv tvistbilæggelser og fremhæver bl.a. at alternative tvistbilæggelses-
mekanismer, såsom mægling og voldgift bør udnyttes bedre.
Kommissionen vil støtte udveksling af bedst praksis fra eksperter og inte-
ressenter om metoden til beregning af erstatning i SEP-sager.
Slutteligt har Kommissionen også identificeret et behov for bedre interakti-
on mellem projekter i open source software og standardiseringsorganisatio-
ner for bl.a. at fremme interoperabilitet af open source-softwareløsninger.
Dette vil Kommissionen fremme ved at udarbejde analyser med inddragelse
af interessenter.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant da der er tale om en meddelelse.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant, da der er tale om en meddelelse.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Det er dog muligt, at meddelelsen vil blive fulgt op af konkrete retsakter,
målsætninger eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse
kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Hvis kommissionens anbefalinger følges forventes det dog umiddelbart,
at initiativerne, der er listet i meddelelsen, samlet set vil få positive sam-
fundsøkonomiske konsekvenser afledt af en forbedret konkurrenceevne
og et mere velfungerende digitalt indre marked.
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 87: Grund- og nærhedsnotat om fastlæggelse af EU's tilgang til standardessentielle patenter
1839692_0005.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet eller øvrige
konsekvenser for Danmark.
8.
Høring
Kommissionens meddelelse er sendt til høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål den 5. december med
frist for bidrag den 14. december 2017.
Der er modtaget høringssvar fra FTF og Dansk Industri (DI).
FTF
mener, at hvis EU skal fastholde sin position på det globale marked,
og sikre et innovativt erhvervsliv, så er det vigtigt at bygge bro mellem
beskyttelsen af patenter, og virksomheders mulighed for at udvikle nye
produkter og services som lever op til nye teknologiske standarder.
FTF
vurderer, at behovet for at nye produkter og løsninger kan ”tale
sammen”,
er vigtigere end nogensinde før, da vi som samfund er mere
forbundne end nogensinde før. Det stiller krav til de løsninger og ser-
vices, der tilbydes fra det offentlige, som fx velfærdsteknologi der skal
kunne fungere med forskellige andre teknologier for at skabe mest mulig
værdi for borgerne. Det stiller også krav til private virksomheder, som i
stigende grad skal indrette deres produkter til at fungere i et samspil med
produkter fra andre virksomheder
både samarbejdspartneres og konkur-
renters.
FTF
fremhæver dog, at der fortsat er et uløst problem med patentbeskyt-
telser, som er udstedt på forkert grundlag. FTF fremhæver, at så længe
den type patenter eksisterer, så vil de være til skade for udviklingen og
bremse innovationen. Det gælder specielt for standarder inden for det
digitale marked, hvor patenter kan virke direkte hæmmende på udviklin-
gen.
FTF
bemærker i denne sammenhæng, at så længe man kan finde
patenter der kan krænkes ved blot at køre software på almindeligt udstyr,
så risikerer man med en stærkere beskyttelse at hæmme innovationen.
FTF
mener, at det er langt vigtigere at fjerne dette problem for små euro-
pæiske softwareudviklere end at fokusere på et smidigt system til licenser
og administration af SEP’er
FTF
bemærker også, at det er positivt at kommissionen vil fokusere på
”Internet of Things” i overvågningen af fremskridt på området, da det
forventes at netop denne teknologi kan få stor betydning for udviklingen
af nye løsninger, produkter og services.
DI
er tilhænger af en markedsbaseret og
balanceret tilgang til SEP’er,
som understøtter innovation og teknologisk udvikling, hvor IPR fuldt ud
respekteres og tillader brugere at anvende patenteret teknologi, der kate-
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 87: Grund- og nærhedsnotat om fastlæggelse af EU's tilgang til standardessentielle patenter
1839692_0006.png
goriseres som SEPs, på FRAND-vilkår, og hæfter sig ved, at Kommissio-
nens meddelelse overordnet deler denne tilgang.
DI
er enig i behovet for at øge opmærksomheden på eksistensen af SEPs.
Ligeledes deler
DI
opfordringen til at sikre brugere større gennemskue-
lighed med, hvilke teknologier der indgår i SEPs, og
DI
støtter overvejel-
serne om at gennemføre check af essentiality mhp., at brugerne ikke påfø-
res unødvendige licensaftaler for at opfylde en given standard.
DI
mener dog, at det af meddelelsen fremgår mindre klart, hvordan disse
behov reelt kan imødekommes, og hvem der hovedsageligt skal være
ansvarlig for, at det sker. Det væsentligste for
DI
er, at eventuelle tiltag,
der har til hensigt at skabe øget transparens, er fleksible og proportionale
og udvikles i tæt samspil med markedsaktørerne.
DI
finder FRAND-vilkår vanskeligt gennemskuelige og tilslutter sig de
anførte kriterier som udgangspunkt for en FRAND værdiansættelse
og
anbefaler, at den fortsatte udvikling af FRAND hensigtsmæssigt finder
sted i respekt for den fri aftaleret,
DI
er enig i, at det er afgørende for SEPs, at der findes proportionale mu-
ligheder for at håndhæve rettigheder, der balancerer begge siders interes-
ser i tilknytning til en licensaftale. Foreliggende og kommende retsafgø-
relser kan skabe yderligere klarhed over partnernes berettigede forvent-
ninger og forpligtigelse, så længe det står klart, at hver enkelt aftaleind-
gåelse og håndhævelsesbegæring vurderes på dens egne præmisser.
DI
kan tilslutte sig opfordringen til, at parterne gør brug af
alternativ kon-
fliktløsning.Endvidere
tilslutter
DI
sig Kommissionens bemærkninger
vedrørende
Patent Assertion Entities (PAE)s.
Efter
DI’s
vurdering er open source et område, hvor det er tvingende
nødvendigt at fastholde en åben, fleksibel og balanceret tilgang, der sik-
rer, at der ikke lægges uhensigtsmæssige hindringer i vejen for parallel
udvikling.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke oplysninger om andre landes
holdninger til meddelelsen.
6
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 87: Grund- og nærhedsnotat om fastlæggelse af EU's tilgang til standardessentielle patenter
1839692_0007.png
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og støtter
Kommissionens ambition om at fremme udviklingen af et stærkt digitalt
indre marked bl.a. gennem tiltag til at styrke interoperabilitet
og standar-
disering. Regeringen ser positivt på Kommissionens balancerede og mar-
kedsbaserede tilgang til problemstillingen.
Regeringen vurderer også, at Kommissionens tiltag for at skabe en klar,
afbalanceret og rimelig politik for standardessentielle patenter i EU er
fornuftige, herunder at interessenterne tilskyndes til på frivillig basis at
bidrage til, at rammerne fungerer i praksis, og at licensbetingelser skal
fastsættes på fair, rimelige og ikke-diskriminerende vilkår.
Regeringen bakker op om at der tilskyndes til udvikling og integration af
førende teknologier i standarder, ved at der sikres et retfærdigt og pas-
sende afkast til gengæld for disse bidrag.
Regeringen ser positivt på, at Kommissionen søger at sikre en gnidning-
sløs, bred og transparent formidling af standardiserede teknologier base-
ret på lige adgangsbetingelser. Regeringen hæfter sig særligt ved Kom-
missionens forslag om at oplysninger bør være nemt tilgængelige ved
hjælp af brugervenlige grænseflader, for både patenthavere, ibrugtagere
og tredjeparter.
Regeringen kan ligeledes bakke op om Kommissionens målsætning om,
at en afbalanceret og effektiv politik for SEP-licenser bør være til gavn
for nystartede virksomheder og SMV’er i Europa ved at give dem adgang
til produkter og tjenesteydelser baseret på den bedst ydende standardise-
rede teknologi.
Regeringen ser positivt på Kommissionens forslag om, at mindske den
nuværende byrde som villige licenstagere oplever når de skal kontrollere
væsentligheden af SEP’er i forbindelse med licensforhandlinger. Her
hæfter regeringen sig ved Kommissionens forslag om en trinvis tilgang,
hvor kontrollen bliver udført på anmodning af en rettighedshaver eller
potentielle brugere.
.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7