Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 72
Offentligt
HØRINGSUDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd
(Sammenlægning af Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens Arbejdsmiljøråd)
§1
I lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014, som senest ændret ved
§ 3 i lov nr. 463 af 15. maj 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 27
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse på arbejdsmiljøråd og arbejdsmiljøtjeneste omfattet af
lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
§2
I lov om Handelsflådens Velfærdsråd, jf. lovbekendtgørelse nr. 70 af 17. januar 2014, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens
titel
affattes således:
»Lov
om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd«.
2.
Som fodnote til lovens titel indsættes:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 2009/13/EF af 16.
februar 2009 om iværksættelse af den aftale, der er indgået mellem European Community Shipow-
ners’ Associations (ECSA) og European Transport Workers’ Federation (ETF) om konventionen
om søfarendes arbejdsforhold af 2006, og om ændring af direktiv 1999/63/EF, EU-Tidende 2009,
nr. L 124, side 30.«
3.
Overalt i loven ændres »Handelsflådens Velfærdsråd« til: »Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Vel-
færdsråd«.
4.
§ 1, stk. 2,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd har til opgave at
1) varetage og fremme foranstaltninger om søfarendes velfærd til søs og under ophold i havn såvel
i ind- som udland, herunder praktisk bistand til søfarende, der er efterladt på et dansk skib eller
på et udenlandsk skib i dansk havn, jf. § 10 a, stk. 1, i lov om søfarendes ansættelsesforhold
m.v.,
2) fremme de ansattes fysiske og psykiske sundhed og sikkerhed,
3) forebygge arbejdsmiljøskader, herunder arbejdsulykker, erhvervssygdomme og nedslidning
blandt ansatte på danske handelsskibe,
4) skabe og udbygge grundlaget for, at skibenes sikkerhedsorganisationer gennem et organiseret
arbejdsmiljøarbejde om bord sættes i stand til at løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål, således
1
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
at der kan opretholdes et sikkert og sundt arbejdsmiljø, der til enhver tid er i overensstemmelse
med den tekniske og sociale udvikling inden for skibsfarten og i samfundet,
5) kortlægge og vurdere handelsflådens arbejdsmiljøproblemer i samarbejde med rederiet og sik-
kerhedsorganisationen,
6) give oplysning og vejledning om de regler og bestemmelser, der gælder inden for søfartsområ-
det,
7) fremsætte ønsker og forslag til Søfartsstyrelsen om ændringer i bestemmelserne om sikkerheds-
og sundhedsforhold i handelsskibe,
8) stille forslag og udtale sig om nye regler samt om enkelte sager, som Søfartsstyrelsen forelæg-
ger det, og
9) samarbejde og deltage i gensidig udveksling af informationer med andre berørte myndigheder
og organer samt medvirke til indsamling og revision af statistisk materiale om sikkerheds- og
sundhedsforholdene i handelsskibe.
Stk. 3.
Til varetagelse af sikkerheds- og sundhedsarbejdet for personer, der arbejder om bord, op-
retter rådet en arbejdsmiljøtjeneste under dets område. Arbejdsmiljøtjenesten har til opgave at
1) identificere og vurdere arbejdsmiljømæssige problemer på handelsskibe samt bistå reder,
skibsledelse og sikkerhedsorganisation ved løsning og arbejdsmiljømæssige spørgsmål,
2) rådgive reder, skibsledelse og sikkerhedsorganisation om udførelse og vurdering af arbejdshy-
giejniske målinger,
3) rådgive reder, skibsledelse og sikkerhedsorganisation ved indkøb af, kontrol med samt brug af
personlige værnemidler,
4) forestå systematiske helbredsundersøgelser af særligt udsatte grupper eller enkeltpersoner, og
5) medvirke ved undervisning og rådgivning i sikkerheds- og sundhedsmæssige og hygiejniske
spørgsmål.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
5.
I
§ 1
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråds og den af rådet oprettede arbejdsmiljøtjenestes opbygning, opgaver og funktioner,
herunder om dokumentation og regnskabsføring og indhentelse af erklæring fra en revisor.«
6.
I
§ 2
indsættes efter »være«: »ligeligt«.
7.
I
§ 3
indsættes efter »dets virksomhed«: », herunder arbejdsmiljøtjenestens opbygning, opgaver,
funktioner og finansiering,«.
8.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »velfærdsrådets« til: »Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråds«.
9.
I
§ 4, stk. 3,
indsættes efter »stk. 2«: »og 3«, og »velfærdsrådet« ændres til: »Handelsflådens Ar-
bejdsmiljø- og Velfærdsråd«.
10.
I
§ 4, stk. 3,
indsættes som
3. pkt.:
»Midler fra søfarende må alene anvendes til varetagelse og fremme af foranstaltninger om søfa-
rendes velfærd til søs og under ophold i havn såvel i ind- som udland.«
11.
I
§ 4, stk. 4,
ændres »Velfærdsrådets ledelse« til: »Ledelsen af Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd« og »velfærdsrådets« til: »Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråds«.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
12.
§ 5, stk. 1,
affattes således:
»Midlerne til rådets virke, jf. § 1, stk. 2-4, tilvejebringes ved en afgift, der betales for hver søfa-
rende, der er forhyret på et dansk handelsskib, herunder skibsførere, og som er forsikret mod følger
af ulykkestilfælde i henhold til lov om arbejdsskadeforsikring. Afgiften påhviler den søfarende med
70 øre pr. dag og rederen med 402 øre pr. dag. For søfarende på skibe, som er registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, betaler rederen dog en afgift på 532 øre pr. dag.«
13.
I
§ 5
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Afgifterne reguleres årligt fra 2022 med Finansministeriets indeks for pris- og lønudvik-
lingen.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
14.
I
§ 5
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråds og den af rådet oprettede arbejdsmiljøtjenestes finansiering.«
§3
Stk. 1.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte, at loven har virkning fra den 1. januar 2018.
Stk. 3.
Regler, der er fastsat i medfør af § 27, stk. 4, i lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 72 af 17. januar 2014, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye regler.
§4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de æn-
dringer, som følger af grønlandske forhold.
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Sammenlægning af Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens Arbejdsmiljøråd
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag om sammenlægning af Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd, idet Erhvervsministeriet finder det fornuftigt at sammenlægge rådene til et råd,
hvorved opgavevaretagelsen for begge råds funktioner kan varetages af samme personer, hvilket vil
have et effektiviseringspotentiale og være til fordel for både den søfarende og rederen.
I lovforslaget lægges der derfor op til, at Søfartens Arbejdsmiljøråd nedlægges, og at de opgaver,
der hidtil er varetaget af Søfartens Arbejdsmiljøråd, herefter skal varetages af Handelsflådens Vel-
færdsråd, således at rådet fremadrettet vil varetage både rådets nuværende opgaver og de opgaver,
der i dag varetages af Søfartens Arbejdsmiljøråd. Det er således ikke hensigten med sammenlæg-
ningen, at der vil skulle udføres andre eller færre opgaver af det foreslåede nye råd, men alene at
effektivisere rådenes drift. For at fremtidssikre det nye råds drift foreslås det endvidere at indføre
mulighed fra 2022 for at pris- og lønregulere den afgift, som rådet opkræver fra rederierne og de
søfarende til finansiering af rådets virke.
2.1. Sammenlægning af Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens Arbejdsmiljøråd
2.1.1. Gældende ret
Handelsflådens Velfærdsråd er en privat selvejende institution, som blev oprettet ved lov nr. 188 af
30. april 1948 om velfærdsforanstaltninger for søfarende. Formålet var at varetage og fremme så-
danne foranstaltninger i ind- og udland vedrørende søfarendes velfærd under ophold i havn, som
måtte skønnes formålstjenlige og ønskelige, eller som var nødvendige til opfyldelse af de henstillin-
ger, der er indeholdt i den af den XXI. internationale arbejdskonference i 1936 vedtagne rekom-
mandation angående søfolks velfærd i havn. Ved lov nr. 253 af 25. april 1990 privatiseredes rådet,
og området for velfærdsarbejde blev udvidet til også at omfatte velfærdsarbejde til søs.
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
Finansieringen af velfærdsrådet bestod frem til en lovændring i 2011 af en andel betalt af erhvervet,
en andel betalt af de søfarende og en andel betalt af staten. Ved lov nr. 622 af 14. juni 2011 ændre-
des lovgrundlaget for velfærdsrådet, idet det statslige årlige bidrag blev ophævet, og rederierhver-
vets afgift blev hævet. Med lovændringen blev den afgift, som henholdsvis rederen og den søfaren-
de bidrog med, fastsat til 70 øre pr. dag, idet rederen dog for søfarende på skibe, som er registreret i
Dansk Internationalt Skibsregister (herefter benævnt DIS), skulle betale en afgift på 200 øre pr. dag.
Den samlede afgift til søfarende på DIS-skibe udgjorde herefter 270 øre pr. dag pr. søfarende.
Den private selvejende institution Søfartens Arbejdsmiljøråd blev samtidig med Fiskeriets Ar-
bejdsmiljøråd oprettet i forbindelse med en ændring af lov om skibes sikkerhed i 1993. Det fremgår
af bemærkningerne, at eftersom arbejdsforholdene i fiskerflåden og handelsflåden var forskellige,
var det forudsat, at der skulle oprettes adskilte arbejdsmiljøorganisationer for hvert af erhvervene.
Med loven blev alle arbejdsgivere, som beskæftigede personer om bord i henholdsvis fiskeskibe og
handelsskibe i søen, tilsluttet en arbejdsmiljøtjeneste.
Af både bemærkningerne til den oprindelige lovændring og af den efterfølgende udstedte bekendt-
gørelse, hvori rammerne for rådet og den tilhørende arbejdsmiljøtjeneste blev nærmere beskrevet,
fremgår det, at det var forudsat, at de søfarende ikke skulle afholde udgifter til hverken rådet eller
tjenesten. Dette er også i overensstemmelse med Rådets direktiv 89/391/EØF af 12. juni 1989 om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under ar-
bejdet.
Finansieringen af Søfartens Arbejdsmiljøråd blev som ved Handelsflådens Velfærdsråd ændret med
lov nr. 622 af 14. juni 2011, således at hjemlen til at yde statstilskud til Søfartens Arbejdsmiljøråd
bortfaldt. Der skete ikke i øvrigt en ændring i finansieringen af de to råd.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens Arbejdsmiljøråd, der deler adresse, har i fællesskab frem-
sat ønske om en sammenlægning af de to råd. Formålet er at kunne tilbyde bedre velfærd og ar-
bejdsmiljø til den søfarende i fremtiden. Rådene vurderer, at der vil kunne opnås synergieffekter
ved sammenlægningen, herunder kunne spares på omkostningerne gennem en fælles administration.
Herudover kan medarbejderne i de to organisationer udføre opgaver på tværs af nuværende organi-
sationsgrænser, ligesom et fælles råd vil have én bestyrelse i stedet for to forskellige og adskilte
bestyrelser. Rådene har også oplyst, at Søfartens Bibliotek, som pt. drives selvstændigt ved siden af
de to råd, vil blive lagt under det nye fælles råd.
Erhvervsministeriet finder, at det må anses for hensigtsmæssigt for både de søfarende og rederierne,
at der bliver en fælles struktur med ensartede sagsgange. Endvidere vil der fremadrettet alene skulle
føres tilsyn med et råd frem for to.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Lovforslaget indeholder forslag om en sammenlægning af Søfartens Arbejdsmiljøråd og Handels-
flådens Velfærdsråd, således at de opgaver, der tidligere påhvilede Søfartens Arbejdsmiljøråd, vil
blive varetaget af et fælles råd.
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
Ændringen indebærer, at Søfartens Arbejdsmiljøråd nedlægges, hvorefter den selvejende institution
Handelsflådens Velfærdsråd overtager Søfartens Arbejdsmiljøråds opgaver. Det vil fortsat skulle
sikres, at midler fra de søfarende alene kan anvendes til varetagelse og fremme af foranstaltninger
om søfarendes velfærd til søs og under ophold i havn såvel i ind- som udland.
I forbindelse med nedlæggelsen af Søfartens Arbejdsmiljøråd skal rådet opløses i overensstemmelse
med rådets vedtægter, hvorefter der skal ske likvidation af institutionens ejendele, og et evt. over-
skud skal udbetales til en eller flere organisationer til fremme af rådets formål, dvs. arbejdsmiljøet.
Rådet råder dog ikke over en nævneværdig formue.
Det bemærkes, at Handelsflådens Velfærdsråd i 2016 rådede over en formue på mindst 10 mio. kr.
Det er hensigten, at den afgift, der opkræves af rederierhvervet og de søfarendes organisationer, kan
reguleres i takt med Finansministeriets indeks for pris- og lønudviklingen fra 2022, idet det er for-
udsat, at driftsunderskud indtil da dækkes af rådets likvide beholdning.
Det bemærkes yderligere, at lovændringen indebærer, at det nye Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd ligesom det nuværende Handelsflådens Velfærdsråd alene vil kunne ophøre ved lov.
Ved et sådant ophør vil der skulle tages stilling til fordelingen af en eventuel formue, herunder om
tilbagebetaling af den del af formuen, som skønnes at hidrøre fra det statstilskud, som rådene tidli-
gere har modtaget. Det forudsættes i den forbindelse, at den del af formuen, som skønnes at hidrøre
fra statstilskuddet, vil skulle tilbagebetales til staten, idet rådets anvendelse af den likvide behold-
ning til dækning af driftsunderskud i perioden, indtil pris- og lønreguleringen finder anvendelse, vil
indgå i dette skøn.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
En sammenlægning af de to råd vil ikke have betydning for statens indtægt, da de to råd alene fi-
nansieres ved bidrag fra rederne og de søfarende.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Muligheden for at pris- og lønregulere fra 2022 og dermed forhøje rederierhvervets afgift til Han-
delsflådens Velfærdsråd vil på sigt give erhvervet øgede omkostninger.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Sammenlægningen har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lov om Handelsflådens Velfærdsråd gennemfører dele af Rådets direktiv 2009/13/EF af 16. februar
2009 om iværksættelse af den aftale, der er indgået mellem European Community Shipowners’ As-
sociations (ECSA) og European Transport Workers’ Federation (ETF) om konventionen om søfa-
6
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
1829643_0007.png
rendes arbejdsforhold af 2006, og om ændring af direktiv 1999/63/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 124,
side 30. Der ændres ikke herved ved sammenlægningen.
Reglerne om statsstøtte skal iagttages, for så vidt angår den del af det nye Handelsflådens Arbejds-
miljø- og Velfærdsråds formue, som hidrører fra det statslige bidrag, der blev ydet indtil 2011.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. november 2017 til den 10. december 2017 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet – Advokatsamfundet, Centralorganisationen af 2010 – CO10, CFU - Centralorganisa-
tionernes Fællesudvalg, CO-SEA, Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Advokater, Danske Havne, Danske
Lodser, Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Regioner, Fagligt Fælles Forbund (3F), 3F
Sømændene, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund, FOA, Funktionærernes og Tjeneste-
mændenes Fællesråd, Færgerederierne, Færøernes Hjemmestyre, Grønlands Selvstyre, Handelsflå-
dens Velfærdsråd, Horesta, KL, Landsorganisationen i Danmark, Maskinmestrenes Forening, Me-
tals Maritime Afdeling, Offentlige Ansattes Organisationer, Rederiforeningen af 2010, Sammen-
slutningen af Mindre Erhvervsfartøjer, Søfartens Arbejdsmiljøråd, Søfartens Ledere.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekven- Negative konsekvenser/merudgifter
ser/mindreudgifter
Økonomiske konse- Ingen
Ingen
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Administrative konse- Ingen
Ingen
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konse-
Pris- og lønreguleringen af rederierhvervets
kvenser for erhvervs-
bidrag til Handelsflådens Velfærdsråd kan
livet
betyde øgede udgifter til rederierhvervet fra
2022.
Administrative konse- Ingen
Ingen
kvenser for erhvervs-
livet
Miljømæssige konse- Ingen
Ingen
kvenser
Administrative konse- Ingen
Ingen
kvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Lov om Handelsflådens Velfærdsråd
gennemfører dele af Rådets direktiv
2009/13/EF af 16. februar 2009 om iværksættelse af den aftale, der er ind-
gået mellem European Community Shipowners’ Associations (ECSA) og
European Transport Workers’ Federation (ETF) om konventionen om sø-
farendes arbejdsforhold af 2006, og om ændring af direktiv 1999/63/EF,
7
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
1829643_0008.png
EU-Tidende 2009, nr. L 124, side 30. Der ændres ikke herved ved sam-
menlægningen.
Reglerne om statsstøtte skal iagttages, for så vidt angår den del af det nye
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråds formue, som hidrører fra
det statslige bidrag, der blev ydet indtil 2011.
Overimplementering
af EU-retlige mini-
mumsforpligtelser
(sæt X)
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende § 27, stk. 1, i lov om sikkerhed til søs giver erhvervsministeren hjemmel til at oprette
arbejdsmiljøråd, som har til formål at fremme de ansattes sikkerhed og sundhed om bord. Der er
oprettet to arbejdsmiljøråd med hjemmel i bestemmelsen. Det drejer sig om Fiskeriets Arbejdsmil-
jøråd, som vedrører fiskeskibe, og Søfartens Arbejdsmiljøråd, som vedrører handelsskibe.
Efter § 27, stk. 2, i lov om sikkerhed til søs, opretter arbejdsmiljørådene en arbejdsmiljøtjeneste,
hvilket både Fiskeriets Arbejdsmiljøråd og Søfartens Arbejdsmiljøråd har gjort.
Det foreslås i lovforslagets § 2, at Handelsflådens Velfærdsråd fremover vil skulle varetage de op-
gaver, som varetages af Søfartens Arbejdsmiljøråd, og at reglerne herom vil fremgå af lov om Han-
delsflådens Velfærdsråd, som samtidig foreslås at ændre navn til lov om Handelsflådens Arbejds-
miljø- og Velfærdsråd, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Som konsekvens heraf foreslås der indsat et nyt stykke i § 27 i lov om sikkerhed til søs, hvoraf det
fremgår, at stk. 1 og 2 ikke finder anvendelse på arbejdsmiljøråd og arbejdsmiljøtjeneste omfattet af
lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd.
§ 27 i lov om sikkerhed til søs vil herefter fortsat gælde for Fiskeriets Arbejdsmiljøråd og den ar-
bejdsmiljøtjeneste, som rådet har oprettet.
Til § 2
Til nr. 1
Titlen på den nuværende lov vedrørende Handelsflådens Velfærdsråd er »Lov om Handelsflådens
Velfærdsråd«.
Med lovændringen foreslås det, at loven fremadrettet kommer til at hedde »Lov om Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd«.
8
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
Lovændringen er en konsekvens af en sammenlægning af Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd. Lovændringen medfører ingen ændring i reguleringen vedrørende Fiskeriets Ar-
bejdsmiljøråd. Det er derfor fundet hensigtsmæssigt, at det angives i lovens titel, at loven vedrører
handelsflådens velfærd og arbejdsmiljø.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Til nr. 2
Rådets direktiv 2009/13/EF af 16. februar 2009 om iværksættelse af den aftale, der er indgået mel-
lem European Community Shipowners’ Associations (ECSA) og European Transport Workers’
Federation (ETF) om konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006, og om ændring af direk-
tiv 1999/63/EF indeholder bl.a. bestemmelser om, at der i passende havne skal være landbaserede
velfærdsfaciliteter til rådighed for alle søfarende, uanset flagstaten for det skib, hvor de er ansat og
arbejder. Herudover tilskynder direktivet til oprettelse af velfærdsudvalg, der regelmæssigt skal
gennemgå velfærdsfaciliteterne og -tjenesterne for at sikre, at de er passende i lyset af ændringer i
de søfarendes behov som følge af den tekniske, driftsmæssige og anden udvikling inden for søfarts-
sektoren. Disse bestemmelser anses for gennemført ved Handelsflådens Velfærdsråds virke, hvorfor
der foreslås indsat en note. Sammenlægningen med Søfartens Arbejdsmiljø ændrer ikke herved.
Til nr. 3
Med lovændringen foreslås det, at overalt i loven ændres »Handelsflådens Velfærdsråd« til »Han-
delsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd« som konsekvens af sammenlægningen af de to råd.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Til nr. 4
Efter den gældende § 1 i lov om Handelsflådens Velfærdsråd har rådet til opgave at varetage og
fremme foranstaltninger om søfarendes velfærd til søs og under ophold i havn såvel i ind- som ud-
land, herunder praktisk bistand til personer, der er efterladt på skibe.
Den foreslåede affattelse af
stk. 2
indebærer, at Handelsflådens Velfærdsråd også fremadrettet skal
varetage disse opgaver, men samtidig overtager en række opgaver vedrørende arbejdsmiljø. Det
drejer sig om opgaver med 1) at fremme de ansattes fysiske og psykiske sundhed og sikkerhed, 2) at
forebygge arbejdsmiljøskader, herunder arbejdsulykker, erhvervssygdomme og nedslidning blandt
ansatte på danske handelsskibe, 3) at skabe og udbygge grundlaget for, at skibenes sikkerhedsorga-
nisationer gennem et organiseret arbejdsmiljøarbejde om bord sættes i stand til at løse sikkerheds-
og sundhedsspørgsmål, således at der kan opretholdes et sikkert og sundt arbejdsmiljø, der til en-
hver tid er i overensstemmelse med den tekniske og sociale udvikling inden for skibsfarten og i
samfundet, 4) at kortlægge og vurdere handelsflådens arbejdsmiljøproblemer i samarbejde med re-
deriet og sikkerhedsorganisationen, 5) at give oplysning og vejledning om de regler og bestemmel-
ser, der gælder inden for søfartsområdet, 6) at fremsætte ønsker og forslag til Søfartsstyrelsen om
ændringer i bestemmelserne om sikkerheds- og sundhedsforhold i handelsskibe, 7) at stille forslag
og udtale sig om nye regler samt om enkelte sager, som Søfartsstyrelsen forelægger det, og 8) at
samarbejde og deltage i gensidig udveksling af informationer med andre berørte myndigheder og
9
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
organer samt medvirke til indsamling og revision af statistisk materiale om sikkerheds- og sund-
hedsforholdene i handelsskibe.
De nævnte opgaver består dels af opgaver, som er fastsat i medfør af den gældende lov om Handels-
flådens Velfærdsråd, dels opgaver, som er fastsat for Søfartens Arbejdsmiljøråd i kapitel XII, afsnit
A, regel 1, i bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A,
teknisk forskrift om arbejdsmiljø i skibe med senere ændringer. Med lovforslaget får det kommende
fælles råd pligt til at varetage de opgaver, der i dag ligger i regi af Handelsflådens Velfærdsråd og i
Søfartens Arbejdsmiljøråd.
Det er med lovforslaget ikke tilsigtet, at sammenlægningen af de to råd medfører en ændring i for-
hold til de opgaver, som varetages på nuværende tidspunkt af henholdsvis Handelsflådens Vel-
færdsråd og Søfartens Arbejdsmiljøråd.
Den gældende lov om Handelsflådens Velfærdsråd indeholder ingen bestemmelser, som pålægger
rådet at oprette en arbejdsmiljøtjeneste.
Med lovforslaget foreslås der indsat et
stk. 3,
hvorefter det pålægges Handelsflådens Arbejdsmiljø-
og Velfærdsråd at oprette en arbejdsmiljøtjeneste under dets område. Arbejdsmiljøtjenesten skal
have til opgave at 1) identificere og vurdere arbejdsmiljømæssige problemer på handelsskibe samt
bistå reder, skibsledelse og sikkerhedsorganisation ved løsning og arbejdsmiljømæssige spørgsmål,
2) rådgive reder, skibsledelse og sikkerhedsorganisation om udførelse og vurdering af arbejdshygi-
ejniske målinger, 3) rådgive reder, skibsledelse og sikkerhedsorganisation ved indkøb af, kontrol
med samt brug af personlige værnemidler, 4) forestå systematiske helbredsundersøgelser af særligt
udsatte grupper eller enkeltpersoner og 5) medvirke ved undervisning og rådgivning i sikkerheds-
og sundhedsmæssige og hygiejniske spørgsmål.
Bestemmelsen er en videreførelse af § 27, stk. 2, i lov om sikkerhed til søs og regel 2 i kapitel XII,
afsnit A, i bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A,
teknisk forskrift om arbejdsmiljø i skibe med senere ændringer.
Det er hensigten, at Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd skal fungere som bestyrelse for
arbejdsmiljøtjenesten.
Det er med lovforslaget ikke tilsigtet, at sammenlægningen af de to råd medfører en ændring i for-
hold til de opgaver, som varetages på nuværende tidspunkt af Søfartens Arbejdsmiljøtjeneste.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Til nr. 5
Den gældende § 27 i lov om sikkerhed til søs indeholder hjemmel til at oprette arbejdsmiljøråd og
arbejdsmiljøtjenester under disse. Det fremgår af § 27, stk. 4, i lov om sikkerhed til søs, at er-
hvervsministeren fastsætter regler om arbejdsmiljørådenes og arbejdsmiljøtjenesternes opbygning,
opgaver, funktioner og finansiering. Hjemlen er udnyttet i kapitel XII, afsnit A, i bekendtgørelse nr.
1246 af 11. december 2009 om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om arbejdsmil-
jø i skibe med senere ændringer.
10
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
Som følge af den foreslåede sammenlægning af Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens Arbejds-
miljøråd foreslås § 27 i lov om sikkerhed til søs ændret, således at bestemmelsen ikke længere vil
finde anvendelse på arbejdsmiljøråd og arbejdsmiljøtjeneste omfattet af lov om Handelsflådens Ar-
bejdsmiljø- og Velfærdsråd, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Det foreslåede
stk. 5
i § 1 i lov om Handelsflådens Velfærdsråd, som bliver lov om Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, indeholder en delvis videreførelse af hjemlen i § 27, stk. 4, i lov om
sikkerhed til søs. Det foreslås således, at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om Han-
delsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråds og den af rådet oprettede arbejdsmiljøtjenestes opbyg-
ning, opgaver og funktioner, herunder om dokumentation og regnskabsføring og indhentelse af er-
klæring fra en revisor.
Det fremgår, at bemyndigelsen er blevet ændret til, at erhvervsministeren kan fastsætte regler. Dette
skyldes, at der med opgavebeskrivelserne i § 1, stk. 2 og 3, ikke længere vurderes at være samme
behov for at fastsætte regler om opgaver som tidligere. Det kan dog ikke udelukkes, at der skal fast-
sættes regler om både rådets og arbejdsmiljøtjenestens opgaver inden for arbejdsmiljø.
Samtidig foreslås det udtrykkeligt fastsat, at erhvervsministeren herunder kan fastsætte regler om
dokumentation og regnskabsføring og indhentelse af erklæring fra en revisor. Dette beror på, at det
efter sammenlægningen vil skulle sikres, at midler fra søfarende alene må anvendes til varetagelse
og fremme af foranstaltninger om søfarendes velfærd til søs og under ophold i havn såvel i ind- som
udland.
Der er således mulighed for, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om regnskabsmæssig adskil-
lelse i forhold til, at midler fra de søfarende alene kan anvendes til varetagelse og fremme af foran-
staltninger om søfarendes velfærd til søs og under ophold i havn såvel i ind- som udland, og at dette
bl.a. vil skulle dokumenteres ved indhentelse af revisorerklæring.
For så vidt angår finansiering, henvises der til de foreslåede ændringer af §§ 4 og 5 i lov om Han-
delsflådens Velfærdsråd, der bliver til lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd.
Der henvises endvidere i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Til nr. 6
Det følger af den gældende § 2 i lov om Handelsflådens Velfærdsråd, at rådet ledes af et råd og en
direktion. De søfarendes og redernes organisationer skal være repræsenteret i rådet.
Det fremgår imidlertid af den gældende § 27, stk. 1, i lov om sikkerhed til søs, at Arbejdsmiljøråde-
ne skal sammensættes med et »ligeligt antal repræsentanter for arbejdstagere om bord og arbejdsgi-
vere for disse«.
For at sikre, at der også i det nye råd vil være paritet imellem repræsentanterne fra de søfarendes og
redernes organisationer, foreslås ordet »ligeligt« indsat i § 2 i lov om Handelsflådens Velfærdsråd,
der bliver til lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd. Heri ligger, at rådet skal være
paritetisk sammensat.
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
Baggrunden for bestemmelsen er, at det fremgår af både den gældende § 27 i lov om sikkerhed til
søs samt bestemmelsens forarbejder, at der har været et ønske om en ligelig repræsentation i ar-
bejdsmiljørådet. Dette ønskes bevaret efter sammenlægningen af Handelsflådens Velfærdsråd og
Søfartens Arbejdsmiljøråd.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Til nr. 7
Efter den gældende § 3 i lov om Handelsflådens Velfærdsråd skal de nærmere regler om Handels-
flådens Velfærdsråd og dets virksomhed fastsættes af rådet i vedtægter, der godkendes af Er-
hvervsministeren.
Med den foreslåede ændring af
§ 3
indsættes efter »dets virksomhed«: », herunder arbejdsmiljøtje-
nestens opbygning, opgaver, funktioner og finansiering,«.
Med indsættelsen præciseres det, at det skal fremgå af rådets vedtægter, hvorledes opgaven med at
oprette og drive arbejdsmiljøtjenesten nærmere tilrettelægges.
Vedtægterne skal godkendes af erhvervsministeren, jf. lovens § 3.
Baggrunden for bestemmelsen er sammenlægningen af Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås det, at henvisningen til velfærdsrådets virksomhed ændres til en
henvisning til Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråds virksomhed. Der er tale om en æn-
dring som følge af sammenlægningen af de to råd.
Til nr. 9
Det følger af § 4, stk. 3, i lov om Handelsflådens Velfærdsråd, at ved varetagelsen af opgaverne, jf.
§ 1, stk. 2, disponerer rådet selvstændigt over de i medfør af § 5 tilvejebragte midler. Med æn-
dringsforslaget får rådet også til opgave at nedsætte en arbejdsmiljøtjeneste, jf. forslag til § 1, stk. 3.
Som konsekvens heraf foreslås det, at der både henvises til § 1, stk. 2 og 3. For så vidt angår mulig-
hed for anvendelse af midler fra søfarende, henvises der herudover til lovforslagets § 2, nr. 10, ne-
denfor.
Herudover foreslås det, at henvisningen til velfærdsrådet ændres til en henvisning til Handelsflå-
dens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd. Der er også tale om en ændring som følge af sammenlægnin-
gen af de to råd.
Til nr. 10
12
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
Der er i den gældende lov om Handelsflådens Velfærdsråd ikke nærmere regler om anvendelsen af
de bidrag, henholdsvis de søfarende og rederne betaler til Handelsflådens Velfærdsråd. Det fremgår
således af § 4, stk. 3, at Handelsflådens Velfærdsråd selvstændigt disponerer over de i medfør af § 5
tilvejebragte midler, og at dette også er tilfældet med andre midler, som tilføres velfærdsrådet.
Med sammenlægningen med Søfartens Arbejdsmiljøråd foreslås der indsat en bestemmelse som et
3. pkt. i
§ 4, stk. 3,
i lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, hvorefter midler fra de
søfarende alene kan anvendes til varetagelse og fremme af foranstaltninger om søfarendes velfærd
til søs og under ophold i havn såvel i ind- som udland. Dette omfatter også praktisk bistand til per-
soner, der er efterladt på skibe.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at det følger af artikel 6, stk. 5, i Rådets direktiv
89/391/EØF af 12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes
sikkerhed og sundhed under arbejdet, at foranstaltningerne vedrørende sikkerhed, hygiejne og
sundhed under arbejdet under ingen omstændigheder må medføre finansielle byrder for arbejdsta-
gerne.
Midler fra de søfarende til det kommende Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd kan heref-
ter alene anvendes til de af rådets opgaver, som knytter sig til de søfarendes velfærd. Det svarer til
gældende ret, hvor de to råd er adskilte.
Det bemærkes, at adskillelsen af midler endvidere vil skulle kunne dokumenteres regnskabsmæs-
sigt. Forslaget til et nyt stk. 5 i § 1 i lov om Handelsflådens Velfærdsråd, der bliver til lov om Han-
delsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, jf. lovforslagets § 2, nr. 5, indeholder derfor mulighed
for at fastsætte regler herom, herunder mulighed for at stille krav om indhentelse af revisorerklæ-
ring. Der henvises til lovforslagets § 2, stk. 5, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 11
Det foreslås, at henvisninger til velfærdsrådet ændres til henvisninger til Handelsflådens Arbejds-
miljø- og Velfærdsråd, og at der foretages en redaktionel ændring som konsekvens heraf. Der er tale
om ændringer som følge af sammenlægningen af de to råd.
Til nr. 12
Efter den gældende § 5 i lov om Handelsflådens Velfærdsråd afholder de søfarende og rederne bi-
drag til Handelsflådens Velfærdsråds arbejde med hver 70 øre pr. dag. For søfarende på skibe, som
er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, betaler rederen dog 200 øre pr. dag.
Søfartens Arbejdsmiljøråd er oprettet ved bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 med sene-
re ændringer, som er udstedt i medfør af § 27, stk. 4, i lov om sikkerhed til søs. Arbejdsmiljørådet
finansieres udelukkende af rederne, jf. bekendtgørelsens kapitel XII, regel 4. Det er oplyst, at rede-
ren i 2017 betaler 332 øre pr. søfarende pr. dag til Søfartens Arbejdsmiljøråd.
Med lovændringen foreslås § 5, stk. 1, formuleret således, at midlerne til rådets virke tilvejebringes
ved en afgift, der betales for hver søfarende, der er forhyret på et dansk handelsskib, herunder skibs-
førere, og som er forsikret mod følger af ulykkestilfælde i henhold til lov om arbejdsskadeforsik-
ring. Afgiften påhviler den søfarende med hver 70 øre pr. dag og rederen med 402 øre pr. dag. For
13
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
søfarende på skibe, som er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, betaler rederen dog en
afgift på 532 øre pr. dag.
Med bestemmelsen lægges der således ikke op til en forhøjelse af bidragene, men alene til at samle
de bidrag, som betales til de to råd efter de gældende regler.
Baggrunden for bestemmelsen er sammenlægningen af Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens
Arbejdsmiljøråd.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Til nr. 13
Der foreslås indsat en bestemmelse i
§ 5, stk. 3,
om, at bidragene til Handelsflådens Arbejdsmiljø-
og Velfærdsråd årligt fra 2022 reguleres med Finansministeriets indeks for pris- og lønudviklingen
(PL-opregning).
Der er efter de gældende regler i Lov om Handelsflådens Velfærdsråd ikke adgang til at regulere
bidragene til rådet.
Bestemmelsen, hvorefter det er muligt at regulere de fastsatte bidrag i forhold til prisudviklingen, er
en videreførelse af en lignende bestemmelse i bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om
Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om arbejdsmiljø i skibe, som ændret ved be-
kendtgørelse nr. 817 af 30. juni 2011, hvor der i kapitel XII, regel 4, pkt. 2, er anført:
»Den samlede økonomiske ramme for Søfartens Arbejdsmiljøråds og Arbejdsmiljøtjenestes funkti-
oner og drift skal, idet der bortses fra aktiviteter, som finansieres særskilt, svare til niveauet eksklu-
siv statstilskud for år 2008, med tillæg af det statstilskud, som rådet modtog i 2010. Søfartens Ar-
bejdsmiljøråd kan uanset 1. pkt. ændre den økonomiske ramme svarende til udviklingen i priser,
lønninger eller i handelsflådens størrelse.«
Det er fundet hensigtsmæssigt at videreføre muligheden for en pris- og lønregulering for det nye
samlede råd, dog således at afgifterne først pris- og lønreguleres fra 2022. Det er forudsat, at et
driftsunderskud indtil da dækkes af rådets likvide beholdning.
Til nr. 14
Det foreslås indsat som et nyt
§ 5, stk. 4,
at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråds og den af rådet oprettede arbejdsmiljøtjenestes fi-
nansiering.
Baggrunden for forslaget skal ses i sammenhæng med de under pkt. 5 foreslåede ændringer af lov
om Handelsflådens Velfærdsråd, hvorefter der fremadrettet kan udstedes nærmere regler om Han-
delsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråds og den af rådet oprettede arbejdsmiljøtjenestes opbyg-
ning, opgaver og funktioner. Erhvervsministeren vil eksempelvis kunne fastsætte regler om betaling
for særlige ydelser.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
14
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
Til § 4
Det foreslås i
stk. 1,
at erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Dette skyl-
des, at en sammenlægning af rådene forudsætter, at der forinden gennemføres en likvidation af Sø-
fartens Arbejdsmiljøråd. Da det ikke på nuværende tidspunkt kan afklares, hvornår likvidationen
kan være gennemført, findes det mest hensigtsmæssigt, at ministeren får mulighed for at sætte loven
i kraft, når dette bliver aktuelt.
Det foreslås endvidere i forslaget til
stk. 2,
at erhvervsministeren kan fastsætte, at loven har virkning
fra den 1. januar 2018. Baggrunden for dette er, at det vurderes hensigtsmæssigt, at en sammenlæg-
ning af Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens Arbejdsmiljøråd i et nyt fælles råd vil kunne af-
lægge et samlet regnskab for hele 2018, uanset hvornår en sammenlægning måtte finde sted.
Med bestemmelsen i
stk. 3
foreslås det, at regler, der er fastsat i medfør af § 27, stk. 4, i lov om sik-
kerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 72 af 17. januar 2014, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af nye regler. Bemyndigelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december
2009 om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om arbejdsmiljø i skibe med senere
ændringer, som således forbliver i kraft, indtil den ophæves eller afløses af nye regler.
Til § 4
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Loven vil dog ved kongelig anordning
helt eller delvis kunne sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som følger af grønlandske for-
hold.
15
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
1829643_0016.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 72 af 17. januar 2014, som senest æn-
dret ved § 3 i lov nr. 463 af 15. maj 2017, fore-
tages følgende ændringer:
1.
I
§ 27
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse på
arbejdsmiljøråd og arbejdsmiljøtjeneste omfat-
tet af lov om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
§ 27.
Erhvervs- og vækstministeren kan opret-
te arbejdsmiljøråd, som har til formål at fremme
de ansattes sikkerhed og sundhed om bord. Ar-
bejdsmiljørådene sammensættes med et ligeligt
antal repræsentanter for arbejdstagere om bord
og arbejdsgivere for disse. Skibstilsynsrådet
fastsætter regler om udvælgelse af medlemmer
til arbejdsmiljørådene.
Stk. 2.
Til varetagelse af sikkerheds- og sund-
hedsarbejdet for personer, der arbejder om bord,
opretter arbejdsmiljørådene en arbejdsmiljøtje-
neste under deres område.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan yde
tilskud til Fiskeriets Arbejdsmiljøråds arbejde
med rådgivning, vejledning, information, analy-
ser, målinger og øvrige forebyggelsesmæssige
aktiviteter. Beløbets størrelse fastsættes på de
årlige finanslove.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren fastsæt-
ter regler om arbejdsmiljørådenes og arbejdsmil-
jøtjenesternes opbygning, opgaver, funktioner
og finansiering.
§2
I lov om Handelsflådens Velfærdsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 70 af 17. januar 2014,
foretages følgende ændringer:
Lov om Handelsflådens Velfærdsråd
1.
Lovens
titel
affattes således:
»Lov
om Handelsflådens Arbejdsmiljø- og
Velfærdsråd«
---
2.
Som fodnote til lovens titel indsættes:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gen-
16
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
1829643_0017.png
nemfører dele af Rådets direktiv 2009/13/EF af
16. februar 2009 om iværksættelse af den aftale,
der er indgået mellem European Community
Shipowners’ Associations (ECSA) og European
Transport Workers’ Federation (ETF) om kon-
ventionen om søfarendes arbejdsforhold af
2006, og om ændring af direktiv 1999/63/EF,
EU-Tidende 2009, nr. L 124, side 30.«
3.
Overalt i loven ændres »Handelsflådens Vel-
færdsråd« til: »Handelsflådens Arbejdsmiljø-
og Velfærdsråd«.
§ 1.
---
Stk. 2.
Handelsflådens Velfærdsråd har til op-
gave at varetage og fremme foranstaltninger om
søfarendes velfærd til søs og under ophold i
havn såvel i ind- som udland, herunder praktisk
bistand til personer, der er efterladt på skibe, jf.
§ 10 a, stk. 1, i sømandsloven.
Stk. 3.
Herudover kan Handelsflådens Vel-
færdsråd udføre andre opgaver, som er foreneli-
ge med de i stk. 2 nævnte opgaver.
4.
§ 1, stk. 2,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Vel-
færdsråd har til opgave at
1) varetage og fremme foranstaltninger om sø-
farendes velfærd til søs og under ophold i
havn såvel i ind- som udland, herunder prak-
tisk bistand til søfarende, der er efterladt på
et dansk skib eller på et udenlandsk skib i
dansk havn, jf. § 10 a, stk. 1, i lov om søfa-
rendes ansættelsesforhold m.v.,
2) fremme de ansattes fysiske og psykiske
sundhed og sikkerhed,
3) forebygge arbejdsmiljøskader, herunder ar-
bejdsulykker, erhvervssygdomme og ned-
slidning blandt ansatte på danske handelsski-
be,
4) skabe og udbygge grundlaget for, at skibenes
sikkerhedsorganisationer gennem et organi-
seret arbejdsmiljøarbejde om bord sættes i
stand til at løse sikkerheds- og sundheds-
spørgsmål, således at der kan opretholdes et
sikkert og sundt arbejdsmiljø, der til enhver
tid er i overensstemmelse med den tekniske
og sociale udvikling inden for skibsfarten og
i samfundet,
5) kortlægge og vurdere handelsflådens ar-
bejdsmiljøproblemer i samarbejde med rede-
riet og sikkerhedsorganisationen,
6) give oplysning og vejledning om de regler og
bestemmelser, der gælder inden for søfarts-
området,
7) fremsætte ønsker og forslag til Søfartsstyrel-
sen om ændringer i bestemmelserne om sik-
kerheds- og sundhedsforhold i handelsskibe,
8) stille forslag og udtale sig om nye regler
17
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
1829643_0018.png
samt om enkelte sager, som Søfartsstyrelsen
forelægger det, og
9) samarbejde og deltage i gensidig udveksling
af informationer med andre berørte myndig-
heder og organer samt medvirke til indsam-
ling og revision af statistisk materiale om
sikkerheds- og sundhedsforholdene i han-
delsskibe.
Stk. 3.
Til varetagelse af sikkerheds- og
sundhedsarbejdet for personer, der arbejder om
bord, opretter rådet en arbejdsmiljøtjeneste un-
der dets område. Arbejdsmiljøtjenesten har til
opgave at
1) identificere og vurdere arbejdsmiljømæssige
problemer på handelsskibe samt bistå reder,
skibsledelse og sikkerhedsorganisation ved
løsning og arbejdsmiljømæssige spørgsmål,
2) rådgive reder, skibsledelse og sikkerhedsor-
ganisation om udførelse og vurdering af ar-
bejdshygiejniske målinger,
3) rådgive reder, skibsledelse og sikkerhedsor-
ganisation ved indkøb af, kontrol med samt
brug af personlige værnemidler,
4) forestå systematiske helbredsundersøgelser
af særligt udsatte grupper eller enkeltperso-
ner, og
5) medvirke ved undervisning og rådgivning i
sikkerheds- og sundhedsmæssige og hygiej-
niske spørgsmål.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
5.
I
§ 1
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om Handelsflådens Arbejdsmil-
jø- og Velfærdsråds og den af rådet oprettede
arbejdsmiljøtjenestes opbygning, opgaver og
funktioner, herunder om dokumentation og
regnskabsføring og indhentelse af erklæring fra
en revisor.«
§ 2.
Handelsflådens Velfærdsråd ledes af et
råd og en direktion. De søfarendes og redernes
organisationer skal være repræsenteret i rådet.
§ 3.
De nærmere regler om Handelsflådens
Velfærdsråd og dets virksomhed fastsættes af
rådet i vedtægter, der godkendes af erhvervs- og
6.
I
§ 2
indsættes efter »være«: »ligeligt«.
7.
I
§ 3
indsættes efter »dets virksomhed«: »,
herunder arbejdsmiljøtjenestens opbygning,
opgaver, funktioner og finansiering,«.
18
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
1829643_0019.png
vækstministeren.
4.
Rådet ansætter direktionen og er ansvarlig
for, at velfærdsrådets virksomhed udføres for-
svarligt i overensstemmelse med loven og ved-
tægterne.
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Ved varetagelsen af opgaverne, jf. § 1,
stk. 2, disponerer Handelsflådens Velfærdsråd
selvstændigt over de i medfør af § 5 tilvejebrag-
te midler. Dette er også tilfældet med andre mid-
ler, som tilføres velfærdsrådet.
8.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »velfærdsrådets« til:
»Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærds-
råds«.
9.
I
§ 4, stk. 3,
indsættes efter »stk. 2«: »og 3«,
og »velfærdsrådet« ændres til: »Handelsflådens
Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd«.
10.
I
§ 4, stk. 3,
indsættes som
3. pkt.:
»Midler fra søfarende må alene anvendes til
varetagelse og fremme af foranstaltninger om
søfarendes velfærd til søs og under ophold i
havn såvel i ind- som udland.«
Stk. 4.
Velfærdsrådets ledelse er efter anmod-
ning pligtig at meddele erhvervs- og vækstmini-
steren enhver oplysning angående velfærdsrå-
dets forhold.
Stk. 5.
---
§ 5.
Midlerne til velfærdsarbejdet tilvejebrin-
ges ved en afgift, der betales for hver søfarende,
der er forhyret på et dansk handelsskib, herunder
skibsførere, og som er forsikret mod følger af
ulykkestilfælde i henhold til lov om arbejdsska-
deforsikring. Afgiften påhviler rederen og den
søfarende med hver 70 øre pr. dag. For søfaren-
de på skibe, som er registreret i Dansk Internati-
onalt Skibsregister, betaler rederen dog en afgift
på 200 øre pr. dag.
11.
I
§ 4, stk. 4,
ændres »Velfærdsrådets ledel-
se« til: »Ledelsen af Handelsflådens Arbejds-
miljø- og Velfærdsråd« og »velfærdsrådets« til:
»Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærds-
råds«.
12.
§ 5, stk. 1,
affattes således:
»Midlerne til rådets virke, jf. § 1, stk. 2-4,
tilvejebringes ved en afgift, der betales for hver
søfarende, der er forhyret på et dansk handels-
skib, herunder skibsførere, og som er forsikret
mod følger af ulykkestilfælde i henhold til lov
om arbejdsskadeforsikring. Afgiften påhviler
den søfarende med 70 øre pr. dag og rederen
med 402 øre pr. dag. For søfarende på skibe,
som er registreret i Dansk Internationalt Skibs-
register, betaler rederen dog en afgift på 532 øre
pr. dag.«
13.
I
§ 5
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Afgifterne reguleres årligt fra 2022
med Finansministeriets indeks for pris- og løn-
udviklingen.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
14.
I
§ 5
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om Handelsflådens Arbejdsmil-
19
Stk. 2.
Rådet fastsætter betalingen for særlige
ydelser.
§ 5.
---
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og lov om Handelsflådens Velfærdsråd (lovudkast), fra erhvervsministeren
1829643_0020.png
jø- og Velfærdsråds og den af rådet oprettede
arbejdsmiljøtjenestes finansiering.«
§3
Stk. 1.
Erhvervsministeren fastsætter tids-
punktet for lovens ikrafttræden.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte, at
loven har virkning fra den 1. januar 2018.
Stk. 3.
Regler, der er fastsat i medfør af § 27,
stk. 4, i lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 72 af 17. januar 2014 forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye reg-
ler.
§4
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med
de ændringer, som følger af grønlandske for-
hold.
20