Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1828382_0001.png
NOTAT
14. november 2017
2017041278-2
-SFS
Direktiv om iværksættelse af aftale om ændring af direktiv 2009/13/EF i
overensstemmelse med ændringsforslagene fra 2014 til ILO-konventionen
om søfarendes ansættelsesforhold af 2006
Revideret notat
Resume
Direktivet gennemfører en række ændringer til ILO-konventionen om
søfarendes arbejdsforhold fra 2006 (MLC). Ændringerne vedrører efter-
ladte søfarende og økonomisk kompensation til søfarende ved død eller
langvarig invaliditet som følge af arbejdsskade eller sygdom mv.
Formålet med direktivforslaget er at gennemføre en aftale indgået mel-
lem European Community Shipowners’ Association (ECSA) og European
Transport Workers’ Federation (ETF) om iværksættelse af ændring af
direktiv 2009/13/EF i overensstemmelse med MLC-ændringerne fra juni
2014. Forslaget giver EU-medlemsstaterne mulighed for at fastholde
eller fastsætte gunstigere standarder for arbejdstagerne og tage hensyn
til særlige nationale forhold.
Kommissionen ønsker med forslaget at skabe en konsolideret lovramme,
som skal regulere arbejdsvilkårene for søfarende for herigennem at for-
bedre leve- og arbejdsvilkårene for arbejdstagere i søfartssektoren og
sikre dem beskyttelse i tilfælde af, at de bliver efterladt, dør eller bliver
langvarigt invalide, som følge af arbejdsrelateret skade, sygdom eller
fare. Ifølge forslaget skal direktivet være implementeret to år efter ende-
lig vedtagelse.
MLC-ændringerne fra 2014 er gennemført i dansk ret. De danske regler
på området lever dermed i alt væsentligt op til kravene i direktivforslaget.
Forslaget kan dog give anledning til mindre præciseringer i bekendtgø-
relser. Da MLC-ændringerne allerede er indført i Danmark, vurderes
forslaget ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske, statsfinansielle,
erhvervsøkonomiske eller øvrige konsekvenser.
Regeringen stiller sig positiv over for direktivudkastet, ligesom man støttede
ændringerne til MLC.
1. Baggrund
Kommissionen har den 27. juli 2017 fremsat forslag til direktiv om iværksættel-
se af den aftale, der er indgået mellem ECSA og ETF, KOM (2017) 0406.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Samlenotat vedr. søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
1828382_0002.png
I 2006 vedtog Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) konventionen om
søfarendes arbejdsforhold (MLC), som indeholder et sæt af rettigheder og be-
skyttelse på arbejdspladsen for alle søfarende uanset deres nationalitet og skibets
flag. MLC er indtil videre blevet ratificeret af 81 lande, herunder alle EU-
medlemslande bortset fra Slovakiet, Tjekkiet og Østrig, der ikke har kyststræk-
ning.
MLC blev indarbejdet i EU-lovgivningen ved Rådets direktiv 2009/13/EF.
Søfarende, der arbejder langt fra hjemmet, er dog stadig sårbare over for eventu-
elt at blive efterladt i udenlandske havne. Ifølge data fra Den Internationale Ar-
bejdsorganisation er 192 handelsskibe siden 2004 blevet efterladt, og heraf var
21 fartøjer under EU-flag. I 2016 blev fem handelsskibe med i alt 58 søfarende
efterladt i havne i EU.
Den Internationale Arbejdskonference godkendte derfor en række ændringer til
MLC på sit 103. møde i Genève den 11. juni 2014. Ændringerne vedrører efter-
ladte søfarende og økonomisk kompensation til søfarende ved død eller langva-
rig invaliditet som følge af arbejdsskade eller sygdom mv. Folketingets Euro-
paudvalg er tidligere forelagt en selvstændig sag om ændringerne til MLC, som
alle EU's medlemslande stemte for.
Den 5. december 2016 indgik arbejdsmarkedets parter i EU's søfartssektor en
aftale om ændring af direktiv 2009/13/EF om iværksættelse af MLC-
ændringerne fra 2014. Med Kommissionens direktivforslag gennemføres aftalen
mellem ECSA og ETF i EU-lovgivningen.
Direktivforslaget er oversendt til Rådet den 27. juli 2017 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsendt med hjemmel i traktatens (TEUF) artikel 155, stk. 2,
hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal på forslag fra Kommis-
sionen. Europa-Parlamentet skal underrettes, hvilket er sket med Kommissio-
nens oversendelse af forslaget.
Forslaget er ifølge Kommissionen i tråd med dennes arbejde med at etablere et
retfærdigt og ægte transeuropæisk arbejdsmarked, som giver arbejdstagerne
tilstrækkelig beskyttelse og bæredygtige jobs. Kommissionen ønsker at forbedre
arbejdsvilkår, sundhed, sikkerhed og social beskyttelse for søfarende, der arbej-
der på fartøjer, der fører et EU-medlemsstats flag.
Ændringen til MLC er gennemført i dansk ret ved lov nr. 400 af 5. maj 2016 om
ændring af lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Samlenotat vedr. søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
2. Formål og indhold
Forslagets formål er at iværksætte den aftale, som er indgået mellem ECSA og
ETF, om ændring af direktiv 2009/13/EF i overensstemmelse med ændringsforsla-
gene fra 2014 til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold, som blev god-
kendt af Den Internationale Arbejdskonference den 11. juni 2014.
Kommissionen anfører, at formålet er at forbedre arbejdsforholdene for søfarende
om bord på fartøjer, der sejler under EU-flag, ved at indarbejde en række krav i
EU-lovgivningen.
Implementeringsfristen foreslås at være to år.
Forslaget indeholder to elementer:
Den første del af direktivforslaget om efterladte søfarende vedrører de tilfælde,
hvor en skibsreder ikke kan dække udgifterne til søfarendes hjemrejse, eller
hvor en skibsreder har efterladt søfarende på et skib uden at opfylde sine grund-
læggende forpligtelser over for de søfarende, der er om bord, f.eks. ved at und-
lade at stille mad eller drikkevarer til rådighed, sørge for deres hjemrejse eller
betale løn.
Forslaget medfører, at der fastsættes en række krav til at oprette et finansielt
sikkerhedssystem, der skal dække eventuelle lønudeståender, udgifter til hotel-
ophold og hjemsendelse m.v. for søfarende, der efterlades om bord på et skib.
Det finansielle sikkerhedssystem kan oprettes på forskellige måder, herunder
som social sikring, en fond, en forsikring eller lignende.
Den anden del handler om økonomisk kompensation ved søfarendes død eller
langvarige invaliditet som følge af en arbejdsskade, sygdom eller fare.
Der vil som følge af begge ændringsforslag blive stillet krav om, at der om bord
på skibene skal opslås dokumentation for, at der er oprettet et finansielt sikker-
hedssystem til hjemsendelse af søfarende og dækning for krav på økonomisk
kompensation ved død eller langvarig invaliditet.
Forslagets ændringer af MLC fra 2014 vil blive underlagt kontrolforanstaltnin-
gerne i håndhævelsesdirektivet 2013/54/EU.
De lande, der på forhånd har ratificeret MLC-ændringerne, skulle allerede have
gennemført disse i national ret senest januar 2017. Dette er som tidligere nævnt
sket i Danmark.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionen har underrettet Europa-Parlamentet i henhold til artikel 155, stk. 2,
i TEUF ved at oversende sit forslag til et direktiv, der indeholder aftalen. Europa-
Parlamentet skal ikke udtale sig.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget sikrer, at EU-retten og MLC håndhæves
korrekt i hele EU. Denne målsætning kan ikke opfyldes af medlemsstaterne
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Samlenotat vedr. søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
1828382_0004.png
alene, da ændringer af EU lovgivning alene kan vedtages på EU-plan. EU's fi-
skerflåder og EU’s havne og tredjelandes
flåder skal desuden behandles ens.
Rådet slog desuden fast i sin afgørelse 2014/346/EU, at dele af konventionens
regler og ændringerne henhører under Unionens kompetence og vedrører
spørgsmål om, hvilke regler Unionen har vedtaget.
Forslaget skaber ifølge Kommissionen en merværdi for de medlemsstater, der
ikke er bundet af MLC eller endnu ikke har ratificeret ændringerne af konventi-
onen, idet aftalen kan anvendes på redere, der fører medlemsstatens flag og der-
ved sikrer lige samt forbedrede arbejdsvilkår for søfarende om bord på flagsta-
tens fartøjer.
Forslaget skaber desuden også merværdi for de medlemsstater, der allerede er
bundet af ændringerne, da rederne, udover kontrolsystemet i henhold til MLC,
vil blive underlagt EU-rettens tilsyns- og kontrolsystem, herunder EU-
Domstolens jurisdiktion. Dette vil forbedre de søfarendes beskyttelse og forven-
tes at øge medlemsstaternes og redernes overholdelse af de nye krav.
Kommissionen anfører derfor, at forslaget er en enkel måde at ratificere de obli-
gatoriske ændringer til MLC på og samtidig sikre, at medlemsstaterne anvender
en konform fortolkning af ændringerne. Dette er nødvendigt for at sikre lige
vilkår for alle flåder og havne i EU.
Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærhedsprincippet, da
harmoniseringen af arbejdsforhold alene kan ske gennem fælleslovgivning.
5. Gældende dansk ret
I Danmark blev ændringerne i MLC om efterladte søfarende og økonomisk
kompensation til søfarende ved død eller langvarig invaliditet som følge af ar-
bejdsskade eller sygdom mv. gennemført allerede ved lov nr. 400 af 5. maj 2016
om ændring af lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., bekendtgørelse nr.
1346 af 21. november 2016 om forsikring eller anden garanti til dækning af
rederens ansvar over for de søfarende og skibsføreren i tilfælde af misligholdel-
se af ansættelsesforhold, m.fl.
1
Ændringsloven og bekendtgørelserne blev sat i
kraft den 1. januar 2017.
Disse regler sikrer, at rederne skal tegne en finansiel sikkerhed for efterladte
søfarende og udestående lønkrav m.v. for alle søfarende på danske skibe. Løn-
modtagernes Garantifond (LG) dækker i dag de krav, som opstår som følge af
konkurs og visse andre former for insolvens. De krav, der ikke dækkes af LG,
dækkes af lovbestemt finansiel sikkerhed, som allerede helt eller delvist er dæk-
ket af eksisterende danske socialordninger. Den sikring af den søfarende, som
1
Som følge af lovændringen blev der udstedt følgende bekendtgørelser: bekendtgørelse nr. 1339 af 21. no-
vember 2016 om opslag af erklæring vedrørende beskyttelsen af de søfarende og skibsføreren i henhold til lov
om arbejdsskadesikring; bekendtgørelse nr. 1344 af 21. november 2016 om ændring af bekendtgørelse om
fravigelser fra lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. for fiskeskibe; bekendtgørelse nr. 1352 af 21. no-
vember 2016 om ændring af bekendtgørelse om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen D, teknisk forskrift for skibes
bygning og udstyr m.v., passagerskibe i national fart; bekendtgørelse nr. 1351 af 21. november om ændring af
bekendtgørelse om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen F, mindre erhvervsfartøjers bygning og udstyr m.v.;
bekendtgørelse nr. 1350 af 21. november om ændring af bekendtgørelse om teknisk forskrift om skibe til
særlige formål (bevaringsværdige skibe, lystfiskerskibe m.v.).
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Samlenotat vedr. søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
1828382_0005.png
forslaget lægger op til om arbejdsskader og arbejdsbetingede sygdomme er i dag
dækket af den gældende arbejdsskadesikringslov, jf. lovbekendtgørelse nr. 216
af 27. februar 2017. Alle søfarende om bord på danske skibe er i dag omfattet af
arbejdsskadeordningen, hvor rederierne eller arbejdsgiverne skal tegne forsik-
ringen.
Udgifter til søfarendes lægehjælp, lægemidler, visse tandlægebehandlinger,
sygehusbehandlinger m.v. dækkes af den særlige sygesikringsordning for søfa-
rende m.v., jf. bekendtgørelse nr. 1331 af 5. december 2006 om den særlige
sygesikringsordning for søfarende m.fl.. Ordningen omfatter også søfarende,
som er blevet efterladt.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget giver ikke anledning til lovændringer i dansk ret.
Forslaget kan dog give anledning til mindre administrative præciseringer i det dan-
ske regelsæt på Erhvervsministeriets område, nemlig at certifikatet for den finan-
sielle sikkerhed skal indeholde rederens navn.
Økonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at man vurderer, at direktivet medfører løbende ad-
ministrative konsekvenser for erhvervslivet under 4 mio. kr. årligt, og at disse om-
kostninger derfor ikke vil blive kvantificeret yderligere.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have øvrige efterlevelseskonsekvenser for det mariti-
me erhverv.
7. Høring
Forslaget er sendt i høring i Specialudvalget for Skibsfart den 17. august 2017 med
frist den 29. august 2017. Forslaget er desuden sendt i høring i Det Faste ILO-
udvalg under Beskæftigelsesministeriet den 18. august 2017 med frist den 30. au-
gust 2017.
Der er ikke modtaget bemærkninger til forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt forventes de øvrige medlemsstater at stille sig positive over for Kom-
missionens forslag.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen stiller sig positiv over for direktivudkastet, ligesom man støttede æn-
dringerne til MLC. Regeringen støtter generelt, at internationale standarder for
arbejdstagere i søfartssektoren modsvares af tilsvarende standarder på EU-plan.
Regeringen arbejder målrettet for, at der i forhandlingerne ikke sker væsentlige
ændringer af direktivforslaget, som forringer danske skibes konkurrenceevne i
forhold til MLC.
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 70: Samlenotat vedr. søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
1828382_0006.png
Regeringen stiller sig derfor positiv over for direktivudkastet.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg den
22. september 2017.
6