Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 66
Offentligt
1824446_0001.png
Resultaterne fra arbejdet med
HK-AC Ekspertpanel for platformsøkonomi
Danmark skal være foregangsland for digital platformsøkonomi.
I dag eksisterer der allerede142 forskellige typer platformsvirksomheder i Danmark, og i EU bidrager
platformsvirksomhederne med ca. 28 mia. euros om året.
Det er derfor vigtigt, at vi i Danmark skaber gode rammer for, at platformsøkonomien kan udvikle
sig på en måde, så både samfundet, lønmodtagere og nye såvel som gamle virksomheder får del i
de gevinster, der ligger i denne udvikling.
SKAT – deleøkonomi og e-handel buldrer frem men vi skal blive bedre til at dele med SKAT
Forslag: Obligatorisk indberetningspligt for alle virksomheder og digitale platforme
samt automatisk skatteopkrævning.
Fordi:
I Danmark er der via forskellige digitaliseringstiltag sket en betydelig e ektivisering af skatte-
administrationen. Næste skridt i denne udvikling bør være, at virksomhedernes bogføringsdata
automatisk udveksles mellem virksomheden og o entlige myndigheder, SKAT.
E-handel udgør en
hastigt stigende
andel af det samlede
danske privatforbrug.
Kilde: Epinion, 2016.
én ud af fem har ikke
angivet indtægterne
fra deres udlejnings-
aktiviteter til Skat.
FORBRUGERBESKYTTELSE
Forslag: De digitale platforme bliver omfattet af samme forbrugerbeskyttelseskrav/forpligtelser som
øvrige virksomheder, dvs. at platforme betragtes som en aktiv part i den kontrakt/aftale der
indgås mellem parterne og dermed er omfattet af forbrugerbeskyttelsesreglerne.
Fordi:
Lovgivningen om forbrugerbeskyttelse i Danmark forholder sig kun til relationen mellem køber og
sælger. Der opstår derfor uklarhed om forbrugerbeskyttelsen ved køb og salg digitalt, fordi der indgår tre
parter i kontrakten/aftalen, nemlig køber, sælger og den digitale platform. Mange platformene tror at de
er passive formidlere, men ofte spiller de reelt en aktiv rolle i.f.t. køber og sælger forholdet, fx ved at
tilbyde sig en vejledende rolle.
af forbrugerne oplever
problemer med
forbrugerbeskyttelsen..
.
...men under halvdelen går
videre med de oplevede
problemer.
Kilde: European commision, 2017. “Exploratory
Study of consumer issues in peer-to-peer
platform markets”.
55
%
PRISAFTALER OG KONKURRENCELOVGIVNING
Forslag: En klargøring af og udvikling af eksempler på, at EU-konkurrenceregler og en kollektivt
aftalt minimums pris på ydelser på digitale platforme godt kan kombineres og være lovlige.
Fordi:
Der er derfor behov for at aftale min. priser på arbejdet på platformene. Erfaringerne med
platformsvirksomheder har vist, at det kan være svært at opretholde en pris, der gør det muligt at gøre
arbejde på digitale platforme til en levevej. I praksis er arbejdet på mange digitale platforme kendeteg-
net ved, at der ikke fremgår en angivet minimumspris.
Det er muligt at mødes på midten mellem
gældende EU lovgivning, og behovet for at kunne
etablere kollektive aftaler omkring minimumspriser
for ydelser på digitale platforme.
Ifølge konkurrencelovens
§6
og
Traktaten om den Europæiske Unions
funktionsmåde
artikel 101
er det
ulovligt at indgå aftaler, som
begrænser konkurrencen, men ifølge
en EU-dom fra 1999 (Albany C-67/96)
er kollektive aftaler ikke underlagt de
EU-retslige konkurrenceregler.
= Kilde: European commision, 2017. “Exploratory Study of consumer issues in peer-to-peer platform markets”.