Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
Til erhvervsminister Brian Mikkelsen
24. november 2017
Dok. 172076
Kære Brian Mikkelsen
Økonomisk Ugebrev har i en række numre (bl.a. nr. 29 fra 17. september 2017, nr. 30 fra 24.
september 2017 og nr. 32 fra 8. oktober 2017) sammen med Jyllands-Posten sat fokus på et
forslag fra tre økonomi-professorer om, at Nykreditkoncernen bør vælge en forretningsmo-
del, hvor kunderne skal stille med aktiekapital til koncernen ved optagelse af realkreditlån.
Vi skriver til dig, fordi modellen
–
og især Finanstilsynets reaktion på den
–
rejser nogle
grundlæggende store (?!) bekymringer hos os.
Selve modellen går ud på, at Nykredit som koncern skal rejse kapital ved at opfordre kunder-
ne til at købe aktier i Nykredit, samtidig med at kunderne får stillet et mere fordelagtigt real-
kreditlån. Helt konkret er det foreslået, at kunderne skal have 1,5 % af lånebeløbet udbetalt i
aktier i Nykredit. Alternativt skal kunden låne 1,5 % af lånebeløbet i et pengeinstitut til køb af
aktierne. Aktierne vil til gengæld give en rabat på bidragssatsen på realkreditlånet og på den
måde være økonomisk attraktivt for kunderne.
Det kan give nogle meget uheldige følgevirkninger, som vi ellers lærte vigtigheden af at be-
grænse i forbindelse med finanskrisen:
Det sætter Nykredits og Totalkredits rådgivere i en uholdbar dobbeltrolle, hvor de både
skal sælge egne aktier og samtidig rådgive kunderne om deres privatøkonomiske forhold.
Ikke mindst finder vi det uheldigt, at Nykredit både skal råde kunderne til at købe kon-
cernens egne aktier og lånefinansiere dette køb.
Aktierne er kun omsættelige, hvis andre kunder ønsker at købe dem. Det kan skabe en
indlåsning af kunder, som ellers ønsker at opsige deres lån, eller tvinge dem til at sælge
med tab. Vi har set en række garantsparekasser lukke for indfrielse af garantkapital efter
finanskrisen. Herudover kan det hæmme mobiliteten på realkreditmarkedet, som i forve-
jen har behov for at blive forbedret.
Vi er derfor bekymrede over, at selve modellen har potentielt skadelige konsekvenser for
forbrugerne og for stabiliteten i den finansielle sektor som sådan.
Hele konstruktionen leder unægteligt tankerne hen på Roskilde Bank, og det var derfor også
vores opfattelse, at der var sat en stopper for en sådan model med lovgivningen og opstram-
ningen af reglerne, der fulgte i kølvandet på skandalen om denne bank.