Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 58
Offentligt
1820883_0001.png
SAMLENOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017
Indhold
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om styrkelse
af de nationale konkurrencemyndigheders håndhævelse af
konkurrencereglerne (ECN+), KOM (2017) 142....................................... 2
3. Industripolitisk strategi for Europa ...................................................... 28
4. Konkurrenceevnetjek: globale værdikæder, regionale aspekter .......... 31
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
2/33
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om styrkelse af
de nationale konkurrencemyndigheders håndhævelse af konkurren-
cereglerne (ECN+), KOM (2017) 142.
Notatet er en opdatering af grund- og nærhedsnotat oversendt til Folke-
tingets Europaudvalg den 27. april 2017. Ændringerne er fremhævet med
fed/kursiv
.
1.
Resumé
Kommissionen har den 22. marts 2017 fremsat forslag til direktiv om styr-
kelse af de nationale konkurrencemyndigheders forudsætninger for at
håndhæve konkurrencereglerne effektivt og sikring af et velfungerende
indre marked, KOM (2017) 142.
Forslaget betegnes også ECN+.
Forslaget vedrører medlemsstaternes muligheder for at
håndhæve EU’s
konkurrenceregler over for virksomheder, der agerer inden for det in-
dre marked.
Baggrunden for forslaget er, at det gældende decentrale system for hånd-
hævelse af EU’s konkurrenceregler i TEUF artikel 101 (forbud mod kon-
kurrencebegrænsende aftaler) og artikel 102 (forbud mod misbrug af do-
minerende stilling) er mangelfuldt. Systemet, der blev indført i 2003 via
forordning 1/2003, både bemyndiger og forpligter de nationale konkur-
rencemyndigheder i EU til at håndhæve artikel 101 og 102 parallelt med
Kommissionen i sager, hvor aftalen eller adfærden kan påvirke samhand-
len mellem medlemsstaterne. Imidlertid har mange konkurrencemyndig-
heder i EU ikke de nødvendige redskaber og systemer til at kunne hånd-
hæve artikel 101 og 102 både ensartet og effektivt. Mangelfuld håndhæ-
velse af EU-konkurrencereglerne giver ulige vilkår for virksomhederne i
EU, hvilket er skadeligt for
både
vækst, innovation og produktivitet.
Formålet med forslaget er at styrke de nationale konkurrencemyndighe-
der og sikre, at de ved anvendelsen af det identiske retsgrundlag (TEUF
artikel 101 og 102) i sager, der har grænseoverskridende karakter, har de
nødvendige redskaber til at sikre en reelt ensartet og fælles håndhævelse
af konkurrencereglerne i Europa.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget
vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser eller admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
Regeringen støtter overordnet, at der vedtages regler, der kan sikre en
effektiv håndhævelse af EU-konkurrencereglerne og dermed styrke det
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
3/33
indre marked.
Regeringen lægger i den forbindelse betydelig vægt på, at
forslaget ikke indeholder krav om, at de nationale konkurrencemyndighe-
der enten kan pålægge virksomheder administrative bøder (dvs. bøder
pålagt af konkurrencemyndigheden) eller kan anmode domstolene om i
en civil sag at pålægge bøder. Det er samtidig vigtigt, at en virksomheds
beliggenhed i det indre marked ikke giver mulighed for at kunne und-
drage sig effektive sanktioner for overtrædelsen af EU’s konkurrence-
regler. Det er derfor vigtigt, at der på EU-plan etableres ensartede red-
skaber, der kan sikre en effektiv håndhævelse af regelsættet uanset
hvilken medlemsstat den pågældende virksomhed befinder sig i.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 22. marts 2017 fremsat forslag om Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om styrkelse af de nationale konkurrence-
myndigheders forudsætninger for at håndhæve konkurrencereglerne effek-
tivt og sikring af et velfungerende indre marked, KOM (2017) 142.
Forslaget er oversendt til Rådet den 30. marts 2017 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 103
vedr. anvendelsen af
art. 101 og 102
og artikel 114
vedr. det indre markeds funktion
og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal, og Europa-Parlamentet er
medlovgiver. Kommissionen begrunder valget af hjemmel med, at forslaget
forfølger en række formål, der er uløseligt forbundet, idet det skal sikre den
frie og lige konkurrence, som er en forudsætning for et velfungerende indre
marked.
Forslaget bygger på en offentlige høring om styrkelse af de nationale kon-
kurrencemyndigheder med henblik på en mere effektiv håndhævelse, som
Kommissionen iværksatte i november 2015.
Forslaget skal supplere det decentrale håndhævelsessystem, der blev indført
ved Rådets forordning 1/2003 af 16. december 2002 om gennemførelse af
konkurrencereglerne i traktatens artikel 81 og 82 (nu artikel 101 og 102).
Artikel 101
forbyder
konkurrencebegrænsende aftaler, og 102
forbyder
misbrug af dominerende stilling.
Det gælder i begge tilfælde alene sager,
der
har en grænseoverskridende dimension.
Tidligere
var det alene Kom-
missionen, der håndhævede bestemmelserne. For at øge antallet af håndhæ-
vende instanser blev de nationale konkurrencemyndigheder i EU ved for-
ordning 1/2003 bemyndiget samt forpligtet til at håndhæve EU-
konkurrencereglerne i artikel 101 og artikel 102 parallelt med Kommissio-
nen i sager, hvor aftalen eller adfærden kan påvirke samhandlen mellem
medlemsstaterne. De nationale konkurrencemyndigheder står dermed sam-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
4/33
men med Kommissionen for den offentlige håndhævelse af artikel 101 og
102 og anvender de samme forbudsbestemmelser. Fordelingen er normalt,
at Kommissionen undersøger konkurrencebegrænsende aftaler eller adfærd,
der påvirker konkurrencen i tre eller flere medlemsstater, eller når det er
relevant for at danne præcedens for hele Europa, mens de nationale konkur-
rencemyndigheder behandler de øvrige sager med grænseoverskridende
karakter.
Kommissionen og de nationale konkurrencemyndigheder arbejder tæt sam-
men om at håndhæve artikel 101 og 102 inden for rammerne af Det Euro-
pæiske Konkurrencenetværk (ECN). Dette netværk danner grundlaget for,
at alle håndhævende myndigheder anvender EU's konkurrenceregler konse-
kvent.
Forordning 1/2003 fastsætter dog ikke, hvilke håndhævelsesredskaber de
nationale konkurrencemyndigheder skal have til rådighed, og mange myn-
digheder i EU har
ifølge Kommissionen
utilstrækkelige redskaber til at
kunne håndhæve artikel 101 og 102 ensartet og effektivt. Fx har flere kon-
kurrencemyndigheder ikke effektive beføjelser til at indsamle beviser eller
til at pålægge mærkbare bøder. Endvidere er der forskelle i de nationale
ordninger for straflempelse. Herudover kan et flertal af konkurrencemyn-
digheder fx ikke få inddrevet bøder for overtrædelse af artikel 101 og 102 i
andre EU-lande, ligesom nogle mangler de nødvendige ressourcer eller ikke
er beskyttet imod politisk indblanding i deres afgørelser.
Der er også for-
skelle på sanktionsniveauet i landene, ligesom det ikke er alle nationale
konkurrencemyndigheder, der kan sanktionere virksomheder for over-
trædelser a
f EU’s konkurrenceregler på samme måde som EU
-
Kommissionen. Desuden finder Kommissionen, at de få lande, som alene
har strafferetlige sanktioner i deres system, ikke håndhæver reglerne lige
så effektivt som de øvrige EU-lande.
3.
Formål og indhold
Forslaget
vedrører medlemsstaternes muligheder for at håndhæve EU’s
konkurrenceregler over for virksomheder, der agerer inden for det in-
dre marked.
Hvis
det aktuelle
system med ensartet men decentral håndhævelse af TEUF
artikel 101 og 102 i hele EU varetaget af Kommissionen og de nationale
konkurrencemyndigheder i fællesskab skal kunne fungere, forudsætter det,
at de enkelte nationale konkurrencemyndigheder i EU har de samme befø-
jelser og redskaber til deres rådighed. Forslaget skal derfor styrke de natio-
nale konkurrencemyndigheder og sikre, at de ved anvendelsen af det identi-
ske retsgrundlag (artikel 101 og 102) har de nødvendige håndhævelsesred-
skaber til at sikre en reelt ensartet og fælles håndhævelse af konkurrencereg-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
5/33
lerne i Europa. De foreslåede beføjelser mv. svarer stort set til de beføjelser,
som Kommissionen allerede er tildelt, og som Kommissionen anvender, når
denne selv håndhæver artikel 101 og 102 direkte over for virksomheder i de
enkelte EU-lande.
Forslaget skal
for det første
styrke håndhævelsen af artikel 101 og 102 ved
at sikre, at de nationale konkurrencemyndigheder har de nødvendige befø-
jelser til effektivt at håndhæve disse bestemmelser
over for virksomheder
(ikke fysiske personer).
Forslaget skal
for det andet
sikre, at konkurrencen i det indre marked ikke
fordrejes og herunder, at forbrugere og virksomheder ikke stilles ringere på
grund af uensartet håndhævelse af EU-konkurrencereglerne i de enkelte
medlemsstater, fordi de nationale konkurrencemyndigheder ikke har de
nødvendige håndhævelsesredskaber til rådighed.
Forslaget skal
for det tredje
sikre, at de nationale konkurrencemyndigheder
effektivt kan yde gensidig bistand til hinanden og hermed beskytte et vel-
fungerende indre marked og det tætte samarbejde inden for Det Europæiske
Konkurrencenetværk (ECN) og sikre lige konkurrencevilkår for virksomhe-
der i EU.
Forslaget skal give de nationale konkurrencemyndigheder et minimumssæt
af fælles værktøjer og effektive håndhævelsesbeføjelser til at sikre, at de
bl.a.:
Kan handle uafhængigt i forbindelse med håndhævelsen af EU's konkur-
renceregler og varetage deres opgaver uvildigt uden at modtage instruk-
ser fra offentlige eller private organer.
Råder over tilstrækkelige finansielle og menneskelige ressourcer til at
varetage deres arbejde.
Har alle nødvendige beføjelser til at indhente relevant bevismateriale, fx
retten til at undersøge mobiltelefoner, bærbare computere og tablets.
Har passende beføjelser til at pålægge forholdsmæssige og afskrækken-
de sanktioner for overtrædelser af EU's konkurrenceregler og herunder
regler om moderselskabers og overtagende enheders hæftelse, således at
virksomheder ikke kan unddrage sig betaling af bøder ved at foretage
omstruktureringer.
Har koordinerede straflempelsesordninger, som tilskynder virksomhe-
derne til at stå frem med beviser for ulovlige karteller.
Har mulighed for at få inddrevet bøder hos virksomheder, der ikke har
en juridisk repræsentation
eller aktiver
på deres eget territorium, i andre
EU-lande.
I forslagets artikel 3
understreges vigtigheden af at respektere virksomhe-
dernes grundlæggende rettigheder. Myndighederne er derfor forpligtede til
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
6/33
at overholde passende garantier ved udøvelsen af deres beføjelser i overens-
stemmelse med
EU-rettens almindelige principper og
EU's charter om
grundlæggende rettigheder.
Reglerne i forslaget kan overordnet inddeles i 7 grupper:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Uafhængighed og ressourcer
Håndhævelsesredskaber
Bøder og tvangsbøder
Straflempelse
Gensidig bistand
Forældelse
Generelle bestemmelser
Der er på alle områder tale om minimumsharmonisering bortset fra be-
stemmelserne under pkt. 4 om straflempelse, hvor der
på udvalgte områder
foreslås totalharmoniserede regler.
Baggrunden herfor er at karteller ofte
opererer på tværs af grænserne, hvorfor det er vigtigt, at reglerne om
straflempelse er ens i alle EU-landene. Derved sikres, at en virksomhed,
som står frem med oplysninger om et kartel, er underlagt de samme ram-
mer for straflempelse i alle de lande, som kartellet har ageret i
.
1) Uafhængighed og ressourcer (artikel 4 og 5)
Forslaget pålægger medlemsstaterne at sikre, at de nationale konkurrence-
myndigheder kan udøve deres beføjelser uafhængigt af politisk og anden
udefrakommende indflydelse. Såvel ansatte som medlemmer af beslut-
ningsorganerne i konkurrencemyndighederne må fx ikke modtage instrukser
fra regering eller andre offentlige eller private enheder, når de håndhæver
TEUF artikel 101 og 102.
Forslaget stiller alene krav om funktionel uaf-
hængighed, således at en national konkurrencemyndighed fortsat godt
kan være en del af en (anden) offentlig myndighed (ligesom det er tilfæl-
det i Danmark) og ikke strukturel uafhængighed, som kræver, at myndig-
heder er udskilt i separate enheder.
Endvidere kan medlemmer af beslutningsorganerne kun afskediges under
særlige omstændigheder. Det skal også sikres, at ansatte og medlemmer af
beslutningsorganerne afstår fra enhver uforenelig beskæftigelse i en rimelig
periode efter endt ansættelse.
Medlemsstaterne skal desuden sikre, at de nationale konkurrencemyndighe-
der frit kan prioritere deres håndhævelse af artikel 101 og 102 og herunder
afvise at behandle klager ud fra prioriteringshensyn.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
1820883_0007.png
7/33
Endelig skal medlemsstaterne sikre, at de nationale konkurrencemyndighe-
der er udstyret med fornødne menneskelige, finansielle og tekniske ressour-
cer til at håndhæve artikel 101 og 102 effektivt.
2) Redskaber til håndhævelse (artikel 6-11)
Forslaget pålægger medlemsstaterne at sikre, at de nationale konkurrence-
myndigheder
med henblik på undersøgelse af, hvorvidt artikel 101 og 102
er overtrådt
kan gennemføre kontrolundersøgelser i både virksomheder og
private hjem. Kontrolundersøgelserne skal omfatte adgang til bl.a. virksom-
heders og privates lokaler, ejendomme og transportmidler, og myndigheder-
ne skal kunne gøre sig bekendt med og tage bl.a. kopi af enhver oplysning,
forsegle lokaler mv., indtil kontrolundersøgelsen er afsluttet, og forlange
mundtlige forklaringer om faktiske forhold mv.
Hvis kontrolundersøgelsen finder sted i private hjem mv. (fx direktørers,
lederes eller andre medarbejderes boliger), forudsætter dette, at konkurren-
cemyndighederne har
rimelig grund til
mistanke om, at der på det pågæl-
dende sted findes dokumenter mv. af relevans for sagen. Kontrolundersøgel-
se i private hjem kan
efter direktivet
kun ske med retskendelse, hvorimod
direktivet ikke opstiller krav om retskendelse for kontrolundersøgelser hos
virksomheder,
men heller ikke hindrer det
.
Herudover opstiller forslaget en række minimumskrav til de redskaber, som
enhver konkurrencemyndighed i EU skal have til rådighed ved anvendelsen
af artikel 101 og 102, herunder:
-
-
-
-
Beføjelse
til at kræve enhver nødvendig oplysning hos virksomheder
og sammenslutninger af virksomheder;
Beføjelse
til at udstede påbud, herunder påbud, der bringer en over-
trædelse af artikel 101 og 102 til ophør;
Beføjelse til at pålægge
adfærdsmæssige og strukturelle påbud
1
;
Beføjelse til at pålægge
foreløbige påbud.
Endvidere skal konkurrencemyndighederne have mulighed for at kunne
afslutte en sag med bindende tilsagn fra en virksomhed, som imødekommer
konkurrenceretlige betænkeligheder hos myndigheden i relation til artikel
101 og 102.
3) Bøder og tvangsbøder (artikel 12-15)
Forslaget pålægger medlemsstaterne at sikre, at de nationale konkurrence-
myndigheder enten kan pålægge administrative bøder (dvs. bøder pålagt af
Strukturelle påbud
betyder, at konkurrencemyndighederne kan pålægge de involverede i konkur-
rencesager fx at frasælge dele af virksomheden.
Adfærdsmæssige påbud
betyder, at konkurrence-
myndighederne kan pålægge en virksomhed fx at ophæve en konkurrencebegrænsende aftale og
undlade at indgå lignende aftaler fremover.
1
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
8/33
konkurrencemyndigheden) eller kan anmode domstolene om i en civil sag at
pålægge bøder. Bøder skal kunne pålægges for overtrædelser, der er begået
forsætligt eller uagtsomt.
Forslaget om administrative/civile bøder omfatter både bøder for overtræ-
delse af artikel 101 og 102 og bøder for mere proceduremæssige overtrædel-
ser, fx hvis en virksomhed obstruerer en kontrolundersøgelse eller nægter at
svare, når konkurrencemyndighederne kræver oplysninger, som der er pligt
til at udlevere.
Det fremgår endvidere af forslaget, at virksomhedsbegrebet i relation til
pålæggelse af bøder skal forstås således, at
nationale konkurrencemyndig-
heder skal kunne vælge at holde et moderselskab
ansvarlig for overtrædel-
ser begået af et datterselskab, hvis de sammen udgør en økonomisk enhed,
ligesom juridiske og/eller økonomiske omorganiseringer af en virksomhed
ikke skal kunne føre til, at der ikke kan pålægges strafansvar.
Herudover indeholder forslaget en række bødeudmålingsprincipper. Bl.a.
skal der ved beregningen af en bøde både tages hensyn til overtrædelsens
grovhed og varighed, ligesom der skal gælde et bødeloft på mindst 10 pct. af
virksomhedens globale omsætning i det regnskabsår, som går forud for på-
læggelse af bøden.
Forslaget indeholder endvidere bestemmelser om, at de nationale konkur-
rencemyndigheder skal kunne udstede tvangsbøder. Tvangsbøder skal kun-
ne udstedes i tilfælde af, at en virksomhed nægter at lade sig underkaste en
kontrolundersøgelse, nægter at besvare en henvendelse fra konkurrence-
myndighederne, som der er pligt til at besvare, eller nægter at handle i over-
ensstemmelse med påbud mv. fra konkurrencemyndighederne. Tvangsbø-
derne skal udregnes i forhold til virksomhedens omsætning, således at de
har en størrelse, som gør, at de er effektive, proportionale og har en af-
skrækkende virkning.
Forslaget fastlægger også regler for opkrævning af bøder hos virksom-
hedssammenslutninger og disses medlemmer. Der lægges op til, at de na-
tionale konkurrencemyndigheder skal have beføjelse til at opkræve bi-
drag fra medlemsvirksomheder og medlemmer af besluttende organer i
en virksomhedssammenslutning, hvis virksomhedssammenslutningen
får pålagt en bøde, som den ikke kan betale. Hvor det er nødvendigt for
at garantere betaling af det fulde bødebeløb, sikrer medlemsstaterne, at
de nationale konkurrencemyndigheder har beføjelse til at opkræve det
udestående beløb hos enhver af de virksomheder, hvis repræsentanter
var medlem af sammenslutningens besluttende organer. I det omfang
det stadig er nødvendigt, skal de nationale konkurrencemyndigheder
også have beføjelse til at opkræve det udestående beløb hos ethvert med-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
9/33
lem af sammenslutningen, der var aktivt på det marked, hvor overtræ-
delsen fandt sted. Der kan imidlertid ikke opkræves betaling hos de
medlemmer af sammenslutningen, som ikke deltog i overtrædelsen, og
som enten ikke havde kendskab til overtrædelsen eller aktivt havde taget
afstand fra den, inden undersøgelsen blev indledt.
4) Straflempelse (artikel 16-22)
Forslaget indeholder en række bestemmelser om straflempelse for deltagelse
i et kartel. Straflempelse indebærer, at der under en række nærmere angivne
betingelser enten kan opnås fritagelse eller nedsættelse af den straf, som
ellers ville være blevet pålagt for karteldeltagelsen.
Forslagets bestemmelser om straflempelse er på udvalgte områder udtryk
for totalharmoniserede regler. Baggrunden herfor er, at karteller ofte ope-
rerer på tværs af grænserne, hvorfor det er vigtigt, at reglerne om straf-
lempelse er ens i alle EU-landene. Derved sikres, at en virksomhed, som
står frem med oplysninger om et kartel, er underlagt de samme rammer
for straflempelse i alle de lande, som kartellet har ageret i.
Fritagelse for straf kan kun opnås for den første virksomhed, som søger om
straflempelse. Efterfølgende ansøgere kan
ikke opnå fritagelse for straf,
men kan
opnå nedsættelse af straffen. Det er en betingelse, at den pågæl-
dende virksomhed samarbejder fuldt ud med konkurrencemyndighederne
om sagens oplysning, ligesom virksomheden ikke må have tvunget andre til
at deltage i kartellet. Endvidere skal virksomheden på tidspunktet for ansøg-
ningens indgivelse have afsluttet sin deltagelse i kartellet, ligesom virksom-
heden ikke må have destrueret bevismateriale.
Det fremgår af forslaget, at medlemsstaterne skal sikre, at ansøgninger om
straflempelse kan indgives skriftligt, samt at de nationale konkurrencemyn-
digheder skal have systemer, som sætter dem i stand til at modtage straf-
lempelsesredegørelser enten mundtligt eller på andre måder, som ikke fører
til fremlæggelse af dokumenter mv., som ender i ansøgerens besiddelse.
Det foreslås endvidere, at der skal kunne indgives en foreløbig ansøgning
om
bødefritagelse
. En sådan foreløbig ansøgning vil kunne sikre ansøgeren
en ”plads i køen” af ansøgere. Den foreløbige ansøgning skal fuldendes
inden for en af konkurrencemyndighederne fastsat frist.
Det foreslås tillige, at konkurrencemyndighederne skal kunne modtage for-
kortede ansøgninger. Forkortede ansøgninger anvendes i tilfælde, hvor en
virksomhed har indgivet en fuld ansøgning om straflempelse til Europa-
Kommissionen, og hvor virksomheden ved indgivelse af forkortede ansøg-
ninger til de medlemsstater, som overtrædelsen omfatter, ønsker at sikre sig
en plads i køen af straflempelsesansøgere i disse lande. Hvis Europa-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
10/33
Kommissionen ikke behandler sagen, vil ansøgeren således allerede have
sikret sig en plads i køen af ansøgere om straflempelse i de medlemsstater,
som herefter kan tænkes at behandle sagen.
Det foreslås derudover, at fysiske personer (nuværende og tidligere ansatte)
skal være omfattede af en straflempelsesansøgning.
5) Gensidig bistand (artikel 23-26)
Der er i Rådsforordning 1/2003 bestemmelser om, at medlemsstaternes
konkurrencemyndigheder kan udføre kontrolundersøgelser
eller anden ind-
samling af oplysninger
på vegne af og efter anmodning fra
et andet med-
lemsstats konkurrencemyndighed
. I den forbindelse foreslås det i direktiv-
udkastet, at ansatte fra den anmodende konkurrencemyndighed skal have ret
til at deltage i og
aktivt bistå den bistandssøgende nationale konkurren-
cemyndighed under
gennemførelsen af kontrolundersøgelsen i det anmo-
dede land.
Efter forslaget skal medlemsstaterne sikre, at en konkurrencemyndighed i
ét
EU-
land
kan anmode en myndighed i et andet EU-land om bl.a. at få med-
delt foreløbige klagepunkter
(konkurrencemyndighedens foreløbige vurde-
ring af sagen)
vedrørende formodede overtrædelser af artikel 101 og 102 og
afgørelser herom samt dokumenter vedrørende inddrivelse af bøder. Den
bistandssøgte myndighed skal sikre, at meddelelsen sker i overensstemmel-
se med gældende ret eller administrativ praksis i det bistandssøgte land.
Forslaget indeholder endvidere bestemmelser om gensidig bistand mellem
medlemsstaterne til fuldbyrdelse af afgørelser om bøder eller tvangsbøder.
En myndighed i én medlemsstat kan således anmode en myndighed i en
anden medlemsstat om at fuldbyrde afgørelser om
pålæg af
bøder eller
tvangsbøder, hvis den sanktionerede virksomhed ikke har en juridisk tilste-
deværelse i den medlemsstat, der anmoder om bistand, eller hvis det tydeligt
fremgår, at den sanktionerede virksomhed ikke besidder tilstrækkelige akti-
ver i den bistandssøgte myndigheds medlemsstat.
Med forslaget indføres
der en pligt for Danmark til at kunne fuldbyrde bøder (dvs. både admini-
strative, civile og strafferetlige) for overtrædelse af TEUF artikel 101 og
102 pålagt eller idømt i andre EU-lande. Det er forudsat i forslaget, at
fuldbyrdelsen skal ske i overensstemmelse med de regler, der allerede
gælder herfor i de enkelte medlemsstater.
Forslaget fastslår, at
hvis der er
tvister om
selve foranstaltningen
, der skal
meddeles, eller
selve afgørelsen
, der pålægger bøder og tvangsbøder, så
skal disse tvister behandles af den medlemsstat
, der anmoder om bistand.
Hvis der er tvister
vedrørende
fuldbyrdelsen
eller
vedrørende
gyldigheden
af en meddelelse,
der er
foretaget i
en andet medlemsstat
(
det
, der er
an-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
11/33
modet
om bistand),
så skal tvisten behandles af
de kompetente myndighe-
der og
i henhold til
lovgivningen i
dette
land.
6) Forældelse (artikel 27)
Efter forslaget skal medlemsstaterne sikre, at forældelsesfristerne for de
nationale konkurrencemyndigheders pålæggelse af bøder eller tvangsbø-
der suspenderes i hele det tidsrum, hvor nationale konkurrencemyndighe-
der i andre medlemsstater eller Kommissionen behandler sager om over-
trædelse i forbindelse med den samme aftale, vedtagelse af sammenslut-
ning eller samordnede praksis. Suspensionen gælder fra det tidspunkt,
hvor den virksomhed, som er genstand for sagen, meddeles den første
formelle undersøgelsesforanstaltning. Den ophører på den dag, hvor den
berørte myndighed lukker sagen og underretter virksomheden herom.
Suspensionens varighed berører ikke de absolutte forældelsesfrister, der
måtte gælde efter national ret.
Det fremgår således af direktivforslaget, at andre medlemsstaters medde-
lelse af formelle undersøgelsesforanstaltninger som udgangspunkt skal
suspendere forældelsesfristen. Hensigten er, at systemet med parallelle
kompetencer inden for rammerne af ECN skal fungere optimalt, og at
andre konkurrencemyndigheder ikke forhindres i efterfølgende at gribe
ind, fordi der er indtrådt forældelse.
7) Generelle bestemmelser (artikel 28-31)
Forslagets kapitel IX indeholder generelle bestemmelser om henholdsvis
konkurrencemyndighedens rolle i ankebehandlingen af myndighedens afgø-
relser, om myndighedens adgang til at bruge oplysninger indsamlet med
hjemmel i bestemmelser afledt af forslaget samt om, hvilke beviser myndig-
heden har pligt til at anerkende i konkurrencesager.
Efter forslaget skal det sikres, at nationale konkurrencemyndigheder, hvis
afgørelser kan indbringes for domstolene, har fuld ret til at deltage i proces-
sen for domstolen som enten anklager,
sagsøgt
eller
indstævnet
og til at
nyde de samme rettigheder i processen, som sådanne parter nyder.
Det fremgår af forslaget, at oplysninger indhentet på grundlag af direktivets
bestemmelser udelukkende bør bruges til de formål, hvortil de er indhentet.
Dette ville indebære
, at
man
ikke som
hidtil i Danmark ville kunne idøm-
me
fysiske personer bøder på baggrund af
oplysninger indhentet i medfør
af direktivets bestemmelser
.
Kommissionen har imidlertid tilkendegivet, at
dette ikke var hensigten, og at bestemmelsen derfor vil blive ændret.
Forslaget indeholder begrænsninger i retten til indsigt mv. i
samarbejdser-
klæringer (straflempelsesansøgning) og forligsindlæg (bruges ikke direkte
i Danmark)
.
Det skal sikre, at oplysninger afgivet af virksomheden selv
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
12/33
alene anvendes til det formål, hvortil de er indhentet. Herudover
er der
fastsat
begrænsninger
for
, i hvilket omfang
oplysninger fra
sådant materia-
le kan indgå i en
retssag ved de nationale domstole. Forslaget opstiller
også begrænsninger for, fra hvilket tidspunkt visse kategorier af oplysnin-
ger indhentet i forbindelse med en sag ved en national konkurrencemyn-
dighed kan benyttes i nationale retssager.
Der er herudover begrænsninger for, i hvilket omfang samarbejdserklæ-
ringer kan udveksles mellem de nationale konkurrencemyndigheder.
Der
er endvidere bestemmelser om, hvilke typer af beviser, som en national
konkurrencemyndighed skal kunne inddrage i sin sagsbehandling, herunder
bl.a. dokumenter, mundtlige erklæringer, optagelser mv.
Forslaget lægger op til en implementeringsfrist på højest to år.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedu-
re (TEUF art. 294) medlovgiver. Forslaget behandles af ECON-udvalget
med Andreas Schwab (DE, EPP) som ordfører. IMCO-udvalget vil ligele-
des afgive rapport om forslaget. ECON-udvalget forventes at stemme om
udkastet til betænkning den 4. december 2017.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, da dets mål ikke i tilstrækkelig grad kan nås af medlemsstaterne
selv. Der er således et klart behov for tiltag på fællesskabsplan for at sikre,
at systemet etableret ved forordning 1/2003, hvorved de enkelte EU-lande
blev bemyndiget til parallelt med Kommissionen at anvende EU-
konkurrencereglerne i artikel 101 og 102 kan fungere effektivt, og at regler-
ne kan håndhæves ensartet i de enkelte medlemsstater. Det er regeringens
vurdering, at forslaget respekterer nærhedsprincippet, idet forslaget skal
styrke medlemsstaternes ensartede håndhævelse af EU-regler.
6.
Gældende dansk ret
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmel til at håndhæve konkurren-
cereglerne, herunder TEUF artikel 101 og 102 er fastsat i konkurrenceloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 869 af 8. juli 2015.
En række af minimumskravene og de foreslåede beføjelser i direktivet er
allerede gældende eller i vidt omfang gældende dansk ret. Fx er Konkurren-
cerådets og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens uafhængighed lovfæstet,
ligesom Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen allerede er udstyret helt eller
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
13/33
delvist med flere af de håndhævelsesredskaber, som Kommissionen ønsker
indført med forslaget.
Uafhængighed og ressourcer
Bekendtgørelse om forretningsorden for Konkurrencerådet, udstedt i medfør
af § 14, stk. 5, i konkurrenceloven, fastslår, at Konkurrencerådet er uaf-
hængigt af erhvervsministeren. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er til-
svarende uafhængig af ministeren ved den daglige administration af konkur-
renceloven og regler udstedt i medfør heraf.
Alle ansatte i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
samt Konkurrencerådets
medlemmer er
underlagt de almindelige bestemmelser om inhabilitet og er
underlagt tavshedspligt
efter forvaltningsloven
.
Tavshedspligten gælder
også efter ansættelsens/embedets ophør
. Brud på tavshedspligten er
strafbelagt efter straffelovens § 152.
Gældende ret om inhabilitet og
tavshedspligt imødekommer en væsentlig del af de hensyn, der ligger
bag forslaget. Der er dog ikke bestemmelser
i gældende ret, som s
peci-
fikt imødegår de interessekonflikter, der kan opstå ved, at fratrådte
medarbejdere i
efterfølgende private ansættelsesforhold beskæftiger sig
med specifikke sager eller typer af sager
, som
den pågældende
har
be-
skæftiget sig med hos konkurrencemyndigheden
.
Dansk ret indeholder ikke specifikke bestemmelser, som udtømmende
opremser samtlige afskedigelsesgrunde for hverken Konkurrencerådets
medlemmer eller for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens direktion
.
Håndhævelsesredskaber
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan med hjemmel i konkurrencelovens
§ 18 efter forudgående retskendelse gennemføre kontrolundersøgelser, der
indebærer, at styrelsen får adgang til virksomheders lokaler og transportmid-
ler. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ikke efter den gældende lov
hjemmel til at foretage kontrolundersøgelser i private hjem mv.
Sådanne
undersøgelser foretages i stedet af Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
og International Kriminalitet (SØIK) efter bestemmelserne i retsplejelo-
ven om ransagning, jf. nedenfor
.
SØIK er sammen med Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen notificeret som dansk konkurrencemyndighed
.
Ifølge bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 9 kan Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen kun kan gennemføre en kontrolundersøgelse efter konkur-
rencelovens § 18
hos en virksomhed
, hvis der ikke foreligger en rimelig
grund til mistanke om et strafbart forhold. Såfremt dette er tilfældet, skal der
i stedet gennemføres en ransagning af
SØIK
efter bestemmelserne i retsple-
jeloven.
SØIK
har efter disse bestemmelser også adgang til at foretage ran-
sagning i private hjem.
Ransagning sker på baggrund af en retskendelse
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
14/33
og forudsætter bl.a., at der foreligger rimelig grund til mistanke om over-
trædelsen.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan efter konkurrencelovens § 17 kræ-
ve alle oplysninger, som skønnes nødvendige for udførelsen af de opgaver,
som styrelsen er tillagt efter konkurrenceloven. Såfremt styrelsen har kon-
kret mistanke om en strafbar overtrædelse af konkurrenceloven, følger det
dog af bestemmelsen om selvinkriminering i retssikkerhedslovens § 10, at
der ikke er pligt til at udtale sig om forhold, som kan have betydning for
bedømmelsen af den formodede lovovertrædelse.
Efter konkurrencelovens § 16 kan styrelsen udstede påbud om at bringe en
overtrædelse af artikel 101 eller 102 til ophør og kan i den forbindelse ud-
stede adfærdsmæssige påbud. § 16 hjemler i sin nuværende udformning
ikke udstedelse af strukturelle påbud.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan endvidere efter konkurrencelovens
§ 18 b udstede foreløbige påbud, ligesom styrelsen med hjemmel i § 16 a,
kan afslutte en sag, der rejser betænkeligheder i relation til artikel 101 og
102, med bindende tilsagn afgivet af den pågældende virksomhed.
De to
bestemmelser sigter på forskellige situationer. Konkurrencelovens § 16 a
udgør et ressource- og tidsbesparende instrument til at lukke en sag, der
rejser betænkeligheder uden, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen en-
deligt konstaterer, at der foreligger en overtrædelse af konkurrenceregler-
ne. Konkurrencelovens § 18 b anvendes til midlertidigt at standse en over-
trædelse, indtil Konkurrencerådet har truffet endelig afgørelse om, at der
foreligger en overtrædelse. § 18 b er tiltænkt situationer, hvor det er vigtigt
at kunne gribe hurtigt ind, således at overtrædelsen ikke pågår, mens den
fulde konkurrencesag behandles.
Bøder og tvangsbøder
mv.
Overtrædelse af konkurrenceloven er strafbelagt efter lovens § 23. Virk-
somheder og fysiske personer, som forsætligt eller groft uagtsomt har over-
trådt konkurrenceloven, kan således straffes med bøde. Fysiske personer kan
endvidere under en række nærmere angivne betingelser straffes med fæng-
sel, hvis der er tale om en kartelaftale.
Det er i dansk retspleje et grundlæggende princip, at straf, herunder
bødestraf, kun kan pålægges under domstolenes medvirken og i straffe-
retsplejens former ud fra hensynet til den sigtedes retssikkerhed
. Bøder
for overtrædelse af konkurrenceloven er
således
strafferetlige sanktioner.
Det er
i Danmark
SØIK, der rejser tiltale, og bøder pålægges ved domsto-
lene. Såfremt vedkommende kan erkende sig skyldig, kan SØIK dog også
udstede et bødeforelæg, som vedkommende kan vedtage i stedet for gen-
nemførelse af en domstolsbehandling.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
15/33
Herudover er der efter konkurrencelovens § 23b mulighed for, at Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsen i visse tilfælde kan udstede bødeforelæg til
afslutning af en straffesag. Det forudsætter bl.a., at vedkommende erklærer
sig skyldig i overtrædelsen, at der foreligger
fast
retspraksis på området, og
at SØIK
giver samtykke
til, at sagen afgøres på den måde. Sådanne bøder er
ligeledes strafferetlige, da de reelt udstedes ”på vegne af” SØIK.
Konkurrencelovens § 22 indeholder hjemmel til, at Konkurrence- og For-
brugerstyrelsens direktør kan pålægge daglige eller ugentlige tvangsbøder til
virksomheder eller fysiske personer, der undlader at give de oplysninger,
som styrelsen kan kræve efter konkurrenceloven. Der kan endvidere gives
tvangsbøder, hvis et vilkår, påbud eller bindende tilsagn efter konkurrence-
loven ikke efterkommes.
Ved beregning af bøder for overtrædelse af konkurrenceloven tages ud-
gangspunkt i tre faktorer: 1) overtrædelsens grovhed, 2) overtrædelsens
varighed og 3) virksomhedens omsætning. Ved fastlæggelsen af overtræ-
delsens grovhed sondres mellem ”mindre alvorlige overtrædelser”, ”alvor-
lige overtrædelser” og ”meget alvorlige overtrædelser”
. Det er i forarbej-
derne til konkurrenceloven forudsat, at grundbeløbet for en mindre alvor-
lig overtrædelse bør ligge i størrelsesordenen op til fire mio. kr. For en
alvorlig overtrædelse bør grundbeløbet ligge fra fire til 20 mio. kr., og for
en meget alvorlig overtrædelse bør grundbeløbet ligge i størrelsesordenen
fra 20 mio. kr. og opefter. Grundbeløbet kan hæves som følge af overtræ-
delsens varighed og/eller virksomhedens omsætning. Omsætningen opgø-
res som den samlede omsætning for den koncern, virksomheden indgår i,
og angår samtlige de varer og tjenesteydelser, som virksomheden produ-
cerer eller distribuerer. Der er dog et bødeloft, som indebærer, at en virk-
somhed ikke kan pålægges en bøde, der overstiger 10 pct. af virksomhe-
dens samlede koncernomsætning. Erhvervsministeren har den 4. oktober
2017 ved L 6/2017 fremsat forslag om, at det bliver klargjort i konkurren-
celoven, at det er den globale koncernomsætning, der skal lægges til
grund
.
Bøder opkræves efter gældende ret hos den, der er dømt.
Det følger af
straffuldbyrdelseslovens § 90, at en bøde skal betales til politiet, med-
mindre andet er bestemt i afgørelsen, og politiet kan på skyldnerens
anmodning tillade henstand med eller afdragsvis betaling af bøden.
Der gælder ikke efter konkurrenceloven regler, hvorefter en virksomhed
kan pålægges at hæfte for betalingen af en bøde pålagt andre virksom-
heder. Bødehæftelsesbestemmelser har tidligere været almindeligt fore-
kommende, men i dag er sådanne bestemmelser sjældent forekommende
i danske ret.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
16/33
Efter straffelovens § 25 kan en juridisk person straffes med bøde, når
det er bestemt ved lov eller i medfør af lov. Konkurrencelovens § 23, stk.
4, fastslår i overensstemmelse hermed, at der kan pålægges juridiske
personer strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel (§§ 25-27).
Strafansvar for en juridisk person forudsætter, at der inden for dens
virksomhed er begået en overtrædelse, der kan tilregnes en eller flere til
den juridiske person knyttede personer eller den juridiske person som
sådan, jf. straffelovens § 27, stk. 1.
I udgangspunktet sker der efter dansk retspraksis ikke identifikation mel-
lem et moderselskab og et datterselskab i relation til pålæggelse af straf-
ansvar.
Ansvaret for en overtrædelse i et datterselskab gøres som udgangs-
punkt gældende over for dette selskab og ikke moderselskabet. Hvis der er
tale om en koncern, hvor ansvaret for visse aktiviteter er placeret hos datter-
selskabet, men hvor de reelle beslutninger træffes på koncernniveau, dvs. i
moderselskabet, rejses tiltalen mod såvel moderselskabet som datterselska-
bet.
Efter dansk retspraksis udelukker det ikke strafansvar, at den overtræ-
dende juridiske person efter overtrædelsen ændrer selskabsform eller til-
svarende. Efter en konkret vurdering kan strafansvar dog være udelukket,
hvis den pågældende ændring bevirker en ændring i aktiviteter, ejerskab
eller ledelse. Opløses et selskab efter at have begået en overtrædelse ved
fusion, vil det modtagende selskab hæfte for bødeansvar, som kan rettes
mod det indskydende selskab. Er et selskab spaltet efter overtrædelsen, vil
spørgsmålet om strafferetlig ansvarssuccession afhænge af, om det ene
eller begge selskaber efter spaltningen med hensyn til drift, aktionærer,
ledelse m.v. kan siges at fortsætte den for straffesagen relevante del af
selskabets virksomhed.
Straflempelse
Med virkning fra 1. juli 2007
blev der indført
et straflempelsesprogram i
konkurrencelovens § 23 a. Straflempelsesprogrammet indebærer, at den, der
har deltaget i en kartelaftale, efter ansøgning kan opnå tiltalefrafald eller
nedsættelse af den straf, som vedkommende ellers ville være blevet pålagt,
hvis vedkommende opfylder en række betingelser, herunder at der samar-
bejdes fuldt ud med myndighederne.
En ansøgning om straflempelse fra en virksomhed omfatter automatisk nu-
værende og tidligere bestyrelsesmedlemmer, ledende medarbejdere eller
andre ansatte, forudsat at de individuelt opfylder betingelserne for straflem-
pelse.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
17/33
Der er ikke i dag bestemmelser i det danske straflempelsesprogram om
foreløbige ansøgninger, som sikrer ansøgere en ”plads i køen”, men er-
hvervsministeren har den 4. oktober 2017 ved L 6/2017 fremsat forslag
herom. Der lægges i lovforslaget op til, at adgangen til at indgive foreløbi-
ge ansøgninger skal gælde for alle, dvs. ikke kun for den første ansøger
.
I tilfælde, hvor en ansøger indgiver ”hovedansøgningen” til Kommissio-
n
en og en forkortet version af ansøgningen (en såkaldt ”summary appli-
cation”) til Konkurrence
- og Forbrugerstyrelsen, oplyser styrelsen ikke
allerede på dette tidspunkt, hvorvidt ansøgeren er den første i køen af an-
søgere. Baggrunden herfor er et ønske om i videst muligt omfang at op-
retholde incitamentet til at søge om straflempelse og samarbejde med
myndighederne.
Gensidig bistand
Efter artikel 22, stk. 1, i forordning 1/2003 kan en EU-
konkurrencemyndighed på vegne af en konkurrencemyndighed i et an-
det EU-land og i dennes navn foretage enhver form for kontrolunder-
søgelse eller anden indsamling af oplysninger på sit område i henhold
til national ret for at fastslå, om der foreligger en overtrædelse af trak-
tatens TEUF artikel 101 eller 102.
Da der i praksis har været væsentlige forskelle mellem landene i forhold
til, i hvilket omfang repræsentanter fra den anmodende konkurrence-
myndighed kunne deltage i en kontrolundersøgelse, som den assisteren-
de konkurrencemyndighed udførte, udstedte generaldirektørerne i ECN
(dvs. direktørerne for de nationale konkurrencemyndigheder i EU) i
2013 en (ikke-bindende) rekommandation om assistance til kontrolun-
dersøgelser. Her anbefales det, at en assisterende konkurrencemyndig-
hed, som udfører en kontrolundersøgelse i henhold til art. 22, stk. 1, i
størst muligt omfang skal tillade, at repræsentanter fra den anmodende
konkurrencemyndighed deltager i undersøgelsen på lige fod med re-
præsentanterne fra den assisterende konkurrencemyndighed. Når Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen udfører kontrolundersøgelser på veg-
ne af en konkurrencemyndighed i en anden EU-medlemsstat, tillader
styrelsen i overensstemmelse hermed, at repræsentanter fra den pågæl-
dende konkurrencemyndighed deltager i kontrolundersøgelsen, og at de
i den forbindelse fuldt ud har adgang til at udføre de samme opgaver,
som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udfører (men heller ikke me-
re).
I Danmark meddeles foreløbige klagepunkter og afgørelser fra konkur-
rencemyndigheden med elektronisk post. Tvangsbøder mv. kan pålægges
af visse myndigheder, herunder fx Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
og SKAT. Meddelelsens form beror på den enkelte myndighed, men må
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
1820883_0018.png
18/33
forudsættes at ske ved elektronisk post, når der er tale om virksomheder.
Hvis bøden eller tvangsbøden sendes til inddrivelse hos restanceinddri-
velsesmyndigheden, skal virksomheden have besked fra fordringshave-
ren om, at bøden eller tvangsbøden oversendes til inddrivelse, i medfør
af § 2, stk. 4, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Restanceind-
drivelsesmyndigheden har forskellige inddrivelsesværktøjer til sin rå-
dighed, bl.a. erindringsskrivelse, afdragsordning, lønindeholdelse og
udlæg. Alt efter hvilket værktøj der anvendes, er der fastsat regler om
tidsfrister og indhold af meddelelsen i medfør af lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det of-
fentlige og retsplejeloven (for udlægs vedkommende). I alle disse tilfæl-
de kan meddelelse ske elektronisk, hvis modtageren ikke er fritaget fra
Digital Post, og meddelelsen sendes i henhold til lov om Digital Post fra
offentlige afsendere.
Rådets rammeafgørelse 2005/214/RIA af 24. februar 2005 om anvendelse af
princippet om gensidig anerkendelse på bødestraffe giver i et vist omfang
mulighed for, at Justitsministeriet (Rigsadvokaten) kan træffe afgørelse om
fuldbyrdelse her i landet af strafferetlige bøder, der er pålagt i en anden EU-
medlemsstat.
En afgørelse om bødestraf pålagt i en anden EU-
medlemsstat kan i medfør af § 16 i lovbekendtgørelse nr. 213 af 22. febru-
ar 2013 om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæi-
ske Union (med senere ændringer) fuldbyrdes i Danmark, når der er tale
om:
1. En endelig afgørelse, der pålægger en fysisk eller juridisk person
en bødestraf
2
;
2. Afgørelsen skal være truffet af en domstol eller en anden myndig-
hed, forudsat af den pågældende person har haft lejlighed til at få
sagen prøvet ved en domstol med kompetence i straffesager.
Herudover er der efter lov om samarbejde med Finland, Island, Norge og
Sverige angående fuldbyrdelse af straf mv.
og lov om international fuld-
byrdelse af straf mv. i visse tilfælde mulighed for at inddrive strafferetlige
bøder idømt i andre lande.
Bøder pålagt i andre lande, der kan fuldbyrdes i Danmark, opkræves ved,
at politiet skriftligt opfordrer skyldneren til inden 20 dage at indbetale
beløbet til politiet. Består det skyldige beløb af tvangsbøder, fastsættes fri-
sten dog til 10 dage. De nævnte frister kan fraviges, hvis særlige grunde
taler for fastsættelse af en kortere frist, jf. § 3, stk. 3 i bekendtgørelse nr.
409 af 9. april 2015 om opkrævning af visse bøder, offerbidrag, konfi-
Ved en ”bødestraf” forstås i medfør af lovens § 17 en pligt til at betale et beløb, som ved en af
gø-
relse er pålagt en person som straf for at have begået en lovovertrædelse, samt en ved samme afgø-
relse pålagt pligt til at betale bl.a. erstatning til ofre for den strafbare handling og pengebeløb til
dækning af sagsomkostninger.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
19/33
skationsbeløb, sagsomkostninger m.v. samt afgørelse om udståelse af
forvandlingsstraf for bøde (bødebekendtgørelsen).
Efter bødebekendtgørelsens § 5 oversender politiet bøden til SKAT med
henblik på inddrivelse, hvis skyldneren ikke betaler det samlede beløb.
Dette gælder også, hvor en del af det skyldige beløb består af tvangsbø-
der. Det er en forudsætning for oversendelse til SKAT, at politiet forin-
den skriftligt har anmodet skyldneren om inden 10 dage at indbetale det
skyldige beløb eller afdrag, og skyldneren ikke har efterkommet dette.
Denne frist gælder dog ikke, hvis tvangsbøder indgår i det skyldige be-
løb. Politiet skal skriftligt orientere skyldneren om sagens oversendelse
til restanceinddrivelsesmyndigheden
.
SKAT kan inddrive udenlandske krav, forudsat at kravet er omfattet af en
international aftale om bistand til inddrivelse. Med hensyn til bøder, som er
pådømt som en strafferetlig sanktion for overtrædelse af konkurrenceregler-
ne, kan SKAT kun bistå med inddrivelse, hvis de er omfattet af den før om-
talte nordiske bødeaftale, som Danmark har indgået med de øvrige nordiske
lande (LBK 555 af 25. maj 2011).
Herudover kan SKAT inddrive straffe-
retlige bøder, der er omfattet af Rådets Rammeafgørelse af 24. februar
2005 om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse af bødestraf-
fe, som nævnt tidligere.
For så vidt angår administrative bøder pålagt af
andre landes konkurrencemyndigheder er der er ikke indgået internationale
aftaler, som tillægger SKAT kompetence til at inddrive dem. Inddrivelse af
bøder pålagt af EU-Kommissionen for overtrædelse af TEUF artikel 101 og
102 ses ikke at være henlagt til SKAT.
Der findes desuden regler om tvangsfuldbyrdelse af civilretlige krav i rets-
plejeloven. Det fremgår således af retsplejelovens § 478, stk. 1, nr. 1, at
tvangsfuldbyrdelse bl.a. kan ske på grundlag af domme og kendelser afsagt
af domstole eller af andre myndigheder, hvis afgørelser efter lovgivningen
kan tvangsfuldbyrdes. Bestemmelsen omfatter ikke afgørelser af udenland-
ske domstole og myndigheder. Det fremgår således af retsplejelovens § 479,
stk. 1, at justitsministeren kan fastsætte bestemmelser, hvorefter afgørelser
af udenlandske domstole og myndigheder om borgerlige krav og vedtagel-
ser om sådanne krav kan fuldbyrdes her i riget, såfremt de kan fuldbyrdes i
den stat, hvor afgørelsen er truffet, eller efter hvis ret vedtagelsen skal be-
dømmes, og såfremt fuldbyrdelsen ikke vil være åbenbart uforenelig med
landets retsorden. Bestemmelsen er alene blevet udnyttet ved gennemførel-
sen af to internationale aftaler om underholdspligt og om konkurs.
Forældelse
En lovovertrædelse straffes
efter dansk ret
ikke, når der er indtrådt foræl-
delse. De generelle regler herom findes i straffelovens kapitel 11. Forældel-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
20/33
sesfristen regnes fra den dag, da den strafbare virksomhed eller undladelse
er ophørt.
På konkurrencelovens område gælder en særlig forældelsesbestemmelse (§
23, stk. 6), hvorefter forældelsesfristen for bødestraf er 5 år.
Forældelsen for fængselsstraf (for fysiske personer i kartelsager) følger af
den almindelige bestemmelse om forældelse i straffelovens § 93, stk. 1. Det
betyder, at forældelse af fængselsstraf efter konkurrencelovens § 23, stk. 3,
(fængsel indtil 1 år og 6 måneder) forældes efter 5 år, mens fængselsstraf
efter straffelovens
§ 299 c om indgåelse af kartelaftale under særlig skær-
pende omstændigheder
(fængsel indtil til 6 år) forældes efter 10 år.
Forældelsesfristen afbrydes ifølge straffelovens § 94, stk. 5, når den pågæl-
dende
gøres
bekendt med sigtelsen, eller når anklagemyndigheden anmoder
om rettergangsskridt, hvorved den pågældende sigtes for overtrædelsen.
Forældelsesfristen for en juridisk persons ansvar kan afbrydes over for en
person, der efter retsplejelovens § 157 a, kan modtage forkyndelser på den
juridiske persons vegne.
Det kan f.eks. være et direktionsmedlem, et besty-
relsesmedlem eller en anden, som har ansvar for den juridiske persons
anliggender, på den juridiske persons postadresse eller digitale adresse.
Forkyndelse kan endvidere ske for den juridiske persons ansatte på den
juridiske persons postadresse eller digitale adresse.
Generelle bestemmelser
Efter konkurrencelovens § 19, stk. 1, jf. § 24, kan afgørelser om overtrædel-
se af artikel 101 og 102 indbringes for Konkurrenceankenævnet og herefter
for domstolene, jf. 20, stk. 3. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens ansatte
forestår normalt selv behandlingen af afgørelser for Konkurrenceankenæv-
net og er i en eventuel efterfølgende anke af afgørelsen til domstolene sag-
søgt i sagen (repræsenteret af Kammeradvokaten).
Der
er
mellem
Konkur-
renceankenævnet
og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indgået en pro-
cesaftale om,
at det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der agerer som
sagsøgt i sådanne retssager i stedet for Konkurrenceankenævnet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oversender i dag
til SØIK
oplysninger
indhentet i forbindelse med en konkurrencesags oplysning, herunder oplys-
ninger indhentet under kontrolundersøgelser, hvis Konkurrencerådet finder
sagen egnet til strafferetlig forfølgning. SØIK kan anvende disse oplysnin-
ger i forbindelse med strafforfølgning af såvel juridiske som fysiske perso-
ner.
I civile retssager, dvs. sager, hvor der ikke er spørgsmål om at pålægge
strafferetlige sanktioner, gælder princippet om fri bevisførelse, hvilket
indebærer, at parterne ikke på forhånd er afskåret fra at fremlægge
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
1820883_0021.png
21/33
visse typer af dokumenter eller visse typer af oplysninger. Det er som
følge heraf op til parterne at bestemme, hvilke dokumenter der skal
fremlægges under sagen. Retten kan imidlertid efter en konkret vurde-
ring i medfør af retsplejelovens § 341 afskære bevisførelse, herunder
fremlæggelse af dokumenter, der skønnes at være uden betydning for
sagen. Retten foretager i det enkelte tilfælde en vurdering af, om frem-
læggelsen af et dokument vil være uden betydning for sagen. Ifølge
retspraksis kan det bl.a. indgå i denne vurdering, om dokumentet inde-
holder oplysninger, som åbenbart kan forlanges unddraget offentlighe-
den.
Der er ikke i dag bestemmelser om, hvilke typer beviser, de danske konkur-
rencemyndigheder (SØIK og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) skal
acceptere. For så vidt angår beviser for domstolene fremgår det af retspleje-
lovens § 344, stk. 1, at på grundlag af det, der er passeret under forhandlin-
gerne og bevisførelsen, afgør retten, hvilke faktiske omstændigheder der
skal lægges til grund for sagens pådømmelse. Rettens bevisbedømmelse er
således ikke efter retsplejelovens almindelige ordning begrænset af lovreg-
ler, og retten kan som udgangspunkt frit skønne over de beviser, som er
blevet fremlagt under en retssag.
Som nævnt oven for er der efter konkurrencelovens § 23
udover for virk-
somheder
strafansvar for fysiske personer, som forsætligt eller groft uagt-
somt har overtrådt konkurrencelovgivningen. Fysiske personer kan således
straffes med bøde eller
hvis der er tale om en kartelaftale og vedkommen-
de har handlet forsætligt
med fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Hvis kar-
telaftalen er indgået under særligt skærpende omstændigheder, kan fysiske
personer straffes med fængsel indtil 6 år, jf. straffelovens § 299 c.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vil kræve ændringer i konkurrenceloven, i bekendtgørelser ud-
stedt i medfør heraf
eller i anden relevant lovgivning, herunder retsple-
jeloven. Det gælder
i forhold til forslagets bestemmelser om:
Afskedigelse af medlemmer af konkurrencemyndighedernes beslut-
ningstagende organer;
Håndtering af interessekonflikter i forhold til fratrådte medarbejdere;
Strukturelle påbud;
Pålæggelse af bøder, herunder tilregnelseskrav, idet en konsekvens
kan være, at det vil omfatte simpel uagtsomhed;
Virksomhedssammenslutningers hæftelsesansvar for bøder;
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
1820883_0022.png
22/33
Moderselskabsansvar og succession;
Assistance fra andre konkurrencemyndigheder i Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens kontrolundersøgelser;
Forældelse;
Fastsættelse af tvangsbøder;
Begrænsninger i brug af information indsamlet efter bestemmelser i
direktivet;
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pligt til at anerkende specifikke
former for bevis samt evt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens ret til
at deltage i behandlingen af ankesager ved de civile domstole.
Det vurderes umiddelbart, at direktivforslagets bestemmelser om gensi-
dig bistand samt de generelle bestemmelser om begrænsning i brugen af
oplysninger vil have lovgivningsmæssige konsekvenser, som dog natur-
ligvis afhænger af den endelige afklaring under forhandlingerne af
forslagets bestemmelser om disse emner.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske eller
statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen vurderer, at direktivforslaget i sin nuværende form ikke med-
fører administrative konsekvenser for erhvervslivet i Danmark.
Forslaget vurderes samlet set at medføre positive samfundsøkonomiske
konsekvenser, fordi det vil medføre en mere effektiv håndhævelse af
EU’s konkurrenceregler og fremme en sund konkurrencekultur i Euro-
pa. Dette vil skabe åbne og konkurrenceprægede markeder og bidrage
til vækst og beskæftigelse og flere investorer. Øget konkurrence frem-
mer desuden produktivitet, som er en central drivkraft for økonomisk
vækst. Det er vanskeligt at anslå den samlede værdi af disse forventede
positive konsekvenser, fordi de foreslåede ændringer har en karakter,
der er vanskelige at kvantificere. Det skyldes, at effektiv håndhævelse af
konkurrenceregler typisk vil have gavnlige effekter for samfundet og
økonomien som et hele.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
1820883_0023.png
23/33
Forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 5. april 2017.
Dansk Erhverv, DI, Forsikring & Pension, Håndværksrådet, Landbrug &
Fødevarer og Danmarks Rederiforening (herefter ”erhvervsorganisationer-
ne”) har afgivet fælles
bemærkninger til forslaget. Herudover har Forbruger-
rådet Tænk afgivet bemærkninger.
Erhvervsorganisationerne finder det positivt, at det fremhæves i direktivets
artikel 3, at de nationale konkurrencemyndigheders udøvelse af deres befø-
jelser i henhold til direktivet skal være underlagt passende retsgarantier.
Organisationerne foreslår, at der fastsættes et yderligere krav om, at virk-
somheder, der har været genstand for en undersøgelse, inden for en relativ
kort frist har krav på at få oplyst, om undersøgelsen fører til en klage-
punktsmeddelelse eller ej.
Organisationerne finder det af hensyn til retssikkerheden afgørende, at den
nuværende strafferetlige proces ved domstolene for bedømmelse af skyld og
sanktioner i konkurrencesager i Danmark bevares.
Organisationerne efterspørger, at det ikke overlades til medlemsstaterne at
beslutte, om kontrolundersøgelser i virksomheders forretningslokaler kræver
dommerkendelse, men at der fastsættes krav herom i direktivet, ligesom
direktivet indeholder krav om dommerkendelse ved kontrolundersøgelser på
andre lokaliteter.
Organisationerne opfordrer desuden til, at det gældende danske hæftelsesan-
svar fastholdes. Organisationerne finder herudover ikke, at der er grundlag
eller behov for at indføre hjemmel til, at de nationale konkurrencemyndig-
heder kan udstede strukturelle påbud.
Endelig opfordrer organisationerne til, at de nationale konkurrencemyndig-
heder ligesom Kommissionen skal have en uafhængig høringskonsulent
(hearing
officer
), som skal beskytte parternes proceduremæssige rettigheder
og sikre, at alt går rigtigt og retfærdigt til under forløbet af en konkurrence-
sag.
Forbrugerrådet/Tænk støtter umiddelbart forslaget og fremhæver, at forsla-
get har til formål at give nationale konkurrencemyndigheder mulighed for at
sætte ind med effektive midler og instrumenter til at finde beviser for over-
trædelser af konkurrencereglerne. Forbrugerne vil ifølge Forbrugerrå-
det/Tænk nyde godt af de fordele, som øget konkurrence bringer til marke-
det i form af større udvalg og bedre produkter. På mange områder går for-
brugerne i dag glip af fordelene pga. manglende håndhævelse fra konkur-
rencemyndighederne. Forbrugerrådet Tænk håber
på linje med forslaget
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
24/33
at forslaget vil beskytte forbrugerne fra forretningspraksis, der holder pri-
serne på varer og tjenesteydelser kunstigt høje, og dermed øge deres valg af
innovative varer og tjenesteydelser til overkommelige priser.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget behandles stadig i rådsarbejdsgruppen. Første gennemlæsning
af forslaget blev afsluttet i oktober 2017. Der har været afholdt seks mø-
der, og der er planlagt yderligere to møder under estisk formandskab.
De foreløbige tilkendegivelser fra de øvrige EU-lande viser, at der er ge-
nerel opbakning til forslaget. En række medlemsstater har haft forbehold
for visse dele af direktivforslaget bl.a. i forhold til straflempelsesområdet.
De fleste andre EU-lande har ligesom Kommissionen sanktionssystemer,
der lever op til forslaget om indførelse af administrative eller civile bøder.
De forbehold, som de øvrige lande har rejst under forhandlingerne, vur-
deres for de fleste landes vedkommende at have en sådan karakter, at for-
slaget vil kunne vedtages inden udgangen af 2019.
Det bemærkes, at Kommissionen imidlertid har tilkendegivet, at direktivets
bestemmelser om, at oplysninger indhentet på grundlag af direktivets be-
stemmelser udelukkende bør bruges til de formål, hvortil de er indhentet,
vil blive ændret.
10.
Regeringens generelle holdning
Konkurrencereglerne er et vigtigt redskab til skabelsen af velfungerende
markeder, herunder det indre marked. Velfungerende markeder øger vækst,
innovation og produktivitet og skaber dermed velstand til gavn for hele det
danske samfund. En virksomheds beliggenhed i det indre marked bør ikke
spille nogen rolle i forhold risikoen for at ifalde sanktioner for overtrædelse
af EU-konkurrencereglerne. Det er derfor vigtigt, at der nationalt sker en
effektiv håndhævelse, så virksomhederne ikke kan unddrage sig ansvar ved
at agere i EU-lande, der ikke effektivt håndhæver reglerne.
Ellers vil det
give
ulige vilkår for
danske og
øvrige virksomheder, som er aktive i EU,
hvilket i sidste ende
vil komme
forbrugerne til skade. Regeringen støtter
derfor overordnet, at der vedtages regler, som kan sikre en effektiv håndhæ-
velse af EU-konkurrencereglerne og dermed styrke det indre marked.
Uafhængighed og ressourcer
Regeringen støtter generelt forslagets krav om, at de nationale konkurren-
cemyndigheder skal have de fornødne ressourcer og den fornødne uaf-
hængighed i forbindelse med håndhævelsen af EU's konkurrenceregler.
Derfor støtter regeringen, at der indføres regler, der imødegår interesse-
konflikter, idet det bør sikres, at fratrådte medarbejdere mv. ikke efterføl-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
25/33
gende beskæftiger sig med sager, som den pågældende har beskæftiget sig
med hos konkurrencemyndigheden.
Imidlertid lægger regeringen vægt på, at direktivets krav til uafhængig-
hed for konkurrencemyndighederne kun begrænser sig til krav om funk-
tionel men ikke strukturel uafhængighed. Det muliggør, at den danske
konkurrencestyrelse fortsat kan indgå i en organisation med andre myn-
digheder. Derudover arbejder regeringen for, at forslaget giver medlems-
staterne fleksibilitet med hensyn til, hvorledes afskedigelsesgrunde for
konkurrencemyndighedens beslutningsorganer skal være fastlagt. Det er
vurderingen, at sådanne krav også kan opfyldes ved at have et system som
det danske, der sikrer mod vilkårlig og ikke sagligt begrundet afskedigelse.
Derudover arbejder regeringen også for, at forslaget ikke berører områder
vedrørende konkurrencemyndighedens sagsbehandling, der ikke er egnet
til harmonisering. Det gælder fx bestemmelser om overordnede tidsram-
mer for sagsbehandling, obligatorisk klageadgang ved afvisning m.v. af
klager ud fra prioriteringshensyn og obligatorisk markedstest af eller be-
grænsning i mulighederne for at anvende tilsagn.
Håndhævelsesredskaber
I forhold til de foreslåede håndhævelsesredskaber er det vigtigt, at regler-
ne tager højde for, hvordan virksomheder anvender og opbevarer data mv.
Derfor lægger regeringen vægt på, at forslaget giver mulighed for, at
konkurrencemyndighederne som udgangspunkt kan kræve alle de oplys-
ninger udleveret, som virksomhederne selv har adgang til. Det betyder, at
virksomheder også vil skulle udlevere oplysninger og data, som de har
adgang til via fx cloud-baserede løsninger, og ikke alene oplysninger, som
de har i deres besiddelse.
Med hensyn til strukturelle påbud er det regeringens opfattelse, at
strukturelle påbud, vil gribe ind i virksomhedernes mulighed for at ind-
rette deres forretning frit. Henset til, at de danske konkurrenceregler
allerede giver mulighed for at udstede adfærdsmæssige påbud, finder
regeringen det ikke nødvendigt at supplere med denne videregående
beføjelse. Derfor lægger regeringen vægt på, at der med forslaget ikke
indføres krav om, at medlemsstaternes myndigheder ligesom Kommissi-
onen skal kunne udstede strukturelle påbud.
Bøder og tvangsbøder
Det er i dansk retspleje et grundlæggende princip, at bødestraf kun på-
lægges under domstolenes medvirken og i strafferetsplejens former ud fra
hensynet til de sigtedes retssikkerhed. Regeringen lægger derfor betyde-
ligt vægt på, at forslaget ikke indeholder krav om, at de nationale konkur-
rencemyndigheder enten kan pålægge virksomheder administrative bøder
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
26/33
(dvs. bøder pålagt af konkurrencemyndigheden) eller kan anmode dom-
stolene om i en civil sag at pålægge bøder.
Med henblik på at sikre, at bøder har en tilpas afskrækkende effekt, læg-
ger regeringen vægt på, at der skal gælde et bødeloft på mindst 10 pct., og
at dette skal beregnes ud fra virksomhedens globale omsætning. Af sam-
me grund støtter regeringen også, at moderselskaber samt retlige eller
økonomiske efterfølgere under visse betingelser kan pålægges bøder for
overtrædelser af EU’s konkurrenceregler.
Straflempelse
Straflempelsesordninger er et centralt værktøj til at bekæmpe karteller.
Det er derfor vigtigt, at der i arbejdet med at opdage og sanktionere kartel-
ler er gode incitamenter for virksomhederne til at søge om straflempelse.
Regeringen lægger vægt på, at incitamentet til at søge om straflempelse
styrkes ved, at der indføres ensartede regler om straflempelse i hele EU.
Regeringen arbejder i den forbindelse for, at adgangen til at indgive fore-
løbige ansøgninger om straflempelse ikke begrænses til at angå den første
ansøger. Regeringen arbejder endvidere for, at medlemsstaterne ikke i
forbindelse med indgivelse af en forkortet ansøgning om straflempelse
forpligtes til at oplyse, om ansøgeren er den første til at indgive en ansøg-
ning. Hvis sådan oplysning gives, vil det kunne mindske andre potentielle
ansøgeres incitament til at søge om straflempelse.
Gensidig bistand
For i højere grad at sikre effektiv håndhævelse støtter regeringen, at re-
præsentanter fra andre EU-konkurrencemyndigheder kan deltage i og
aktivt bistå i kontrolundersøgelser, som de anmoder en anden EU-
konkurrencemyndighed om at udføre på deres vegne. For at sikre at kon-
trolundersøgelser foretages under iagttagelse af nationale regler herom,
er det vigtigt at sikre, at det sker under instruks fra den udførende kon-
kurrencemyndighed, hvilket regeringen derfor arbejder for.
Det er vigtigt, at en virksomhed ikke kan slippe for at betale en bøde ud-
stedt af et EU-land, blot fordi virksomheden ikke er etableret eller har
aktiver i det land, hvor overtrædelsen er begået. Regeringen støtter derfor
indførelse af regler om gensidig bistand til meddelelse af foreløbige klage-
punkter og afgørelser samt fuldbyrdelse af afgørelser om pålæg af bøder
eller tvangsbøder. Imidlertid arbejder regeringen for, at reglerne ikke bli-
ver mere byrdefulde for den bistandsydende medlemsstat, end formålet
tilsiger, og at anmodninger kan afslås under visse betingelser.
Generelle bestemmelser
For så vidt angår forslagets krav om, hvilke oplysninger der kan ind-
drages i en sag, lægger regeringen vægt på, at forslaget ikke forhindrer,
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
27/33
at fysiske personer kan straffes for overtrædelse af konkurrenceregler-
ne på baggrund af oplysninger indhentet i medfør af bestemmelserne i
forslaget. Dette med henblik på at sikre, at man i Danmark fortsat kan
straffe fysiske personer, fx direktører eller bestyrelsesmedlemmer, for
overtrædelse af konkurrencereglerne.
Endvidere lægger regeringen betydelig vægt på, at forslaget indeholder
den fleksibilitet, som er nødvendig for at kunne fastholde det grundlæg-
gende princip om fri bevisførelse i civile sager, således at parterne i disse
sager ikke på forhånd afskæres fra at fremlægge visse typer af doku-
menter. På den måde vil det
ligesom i dag
fortsat være domstolene,
der kan bestemme, i hvilket omfang beviser kan inddrages i sagen.
Endeligt arbejder regeringen for, at fristen for at implementere forslaget
ikke er under 36 måneder, da der er tale om et helt nyt direktiv, hvor der
kan blive tale om en række ændringer af gældende dansk ret af omfatten-
de karakter.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er orienteret om sagen ved grund- og nær-
hedsnotat oversendt den 27. april 2017.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
1820883_0028.png
28/33
3. Industripolitisk strategi for Europa
1.
Resumé
Formandskabet har sat et punkt om EU's industripolitiske strategi på dags-
ordenen for rådsmødet den 30. november.
Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner for en fremtidig
strategi for EU’s industri
politik, der ventes drøftet mhp. vedtagelse på råds-
mødet. Konklusionerne tager udgangspunkt i Kommissionens nyligt fremlag-
te meddelelse: Investering i en intelligent, innovativ og bæredygtig industri -
en ny strategi for Unionens industripolitik.
Hverken meddelelsen eller rådskonklusionerne har i sig selv lovgivnings-
mæssige eller økonomiske konsekvenser.
2.
Baggrund
Det Europæiske Råd (DER) vedtog i december 2016 konklusioner, der op-
fordrer Rådet og Kommissionen til at evaluere virkningen af at integrere
industripolitik i EU's strategiske initiativer og til at overveje konkrete skridt
til at styrke og modernisere det indre markeds industrigrundlag. Denne op-
fordring blev gentaget i DER-konklusionerne fra marts 2017, der understre-
gede, at der er behov for konkret handling på europæisk niveau for at sikre et
stærkt og konkurrencedygtigt industrigrundlag.
Rådet (konkurrenceevne) vedtog desuden rådskonklusioner den 29. maj
2017, hvor Kommissionen opfordres til at fremkomme med en industripoli-
tisk strategi snarest muligt. Kommissionen fremlagde den 13. september (i
dansk sprogversion den 27. oktober) meddelelsen; Investering i en intelli-
gent, innovativ og bæredygtig industri - en ny strategi for Unionens industri-
politik (JOM(2017) 479 final).
Det er det estiske formandskabs hensigt på rådsmødet (konkurrenceevne)
den 30. november at vedtage rådskonklusioner, der kvitterer for Kommis-
sionens meddelelse, men samtidig opfordrer Kommissionen til at frem-
lægge yderligere tiltag til at sikre europæisk industris konkurrenceevne.
3.
Formål og indhold
Formandskabet har som opfølgning på DER-konklusionerne, rådskonklu-
sionerne fra maj samt Kommissionens meddelelse om intelligent, innova-
tiv og bæredygtig industri udarbejdet udkastet til rådskonklusioner om
”en fornyet industripolitisk strategi for EU”.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
1820883_0029.png
29/33
Kommissionens meddelelse Investering i en intelligent, innovativ og bæ-
redygtig industri - en ny strategi for Unionens industripolitik
(KOM(2017) 479 final) samler alle eksisterende og nye horisontale og
sektorspecifikke initiativer fra den siddende Kommission i én sammen-
hængende industripolitisk strategi. Det er ifølge Kommissionen EU-
institutionerne, medlemsstaterne og regionerne, der i fællesskab bærer
ansvaret for at omsætte strategien til praksis.
Med meddelelsen igangsætter Kommissionen desuden en proces, hvor en
bred vifte af interessenter vil bliver inddraget. Og der nedsættes et højni-
veau panel samt etableres en tilbagevendende industridag.
I udkastet til rådskonklusioner opfordres Kommissionen til dels at arbejde
videre med en industripolitisk strategi, dels at lave en vurdering af betyd-
ning af den hidtidige indsats for at tænke industripolitikken ind på tværs af
politikområder (mainstreaming). Derudover opfordres Kommissionen til at
fremkomme med et stærkt monitoreringssystem, der skal sikre fortsat fokus
på området.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hverken rådskonklusionerne eller meddelelsen har lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Hverken rådskonklusionerne eller meddelelsen har i sig selv statsfinan-
sielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne og meddelelsen har ingen administrative konsekven-
ser for erhvervslivet, eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
1820883_0030.png
30/33
8.
Høring
Sagen skal ikke sendes i høring.
9. Forhandlingssituation
Udkastet til rådskonklusioner har været drøftet i rådets arbejdsgruppe for
konkurrenceevne og vækst.
Der er generelt opbakning blandt medlemsstaterne til rådskonklusionernes
overordnede formål om at sikre det rette erhvervsklima for europæisk
industri. Der har dog været uenighed om, hvorvidt den nyligt fremlagte
strategi fra Kommissionen var tilstrækkelig, eller om der skulle opfordres
til yderligere tiltag fra Kommissionen. Balancen mellem horisontale og
sektorspecifikke tiltag har desuden været genstand for debat.
10. Regeringens generelle holdning
Den danske regering støtter overordnet Rådets udkast til konklusioner om
en fornyet strategi for europæisk industripolitik.
Regeringen hilser desuden generelt Kommissionens meddelelse
investe-
ring i en intelligent, innovativ og bæredygtig industri - en ny strategi for
Unionens industripolitik
velkommen.
Regeringen arbejder for, at der generelt skabes gode rammevilkår for alle
virksomheder og ikke fokuseres på enkelte sektorer.
Regeringen arbejder for, at rådskonklusionerne reflekterer betydningen af
digitalisering og bedre regulering for at sikre gode rammer for den euro-
pæiske industri. Regeringen arbejder desuden for, at potentialet i omstil-
lingen til en cirkulær økonomi for europæisk industri, understreges i kon-
klusionerne.
Regeringen arbejder for, at der kun indføres måltal for industriens bidrag
til økonomien i det omfang, at det kan godtgøres, at det er muligt at udar-
bejde meningsfulde indikatorer og det ikke kolliderer med andre fælles-
skabsmålsætninger.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
31/33
4. Konkurrenceevnetjek: globale værdikæder, regionale aspekter
Revideret notat. Ændringer markeret med
fed og kursiv
.
1.
Resume
Det estiske formandskab har sat det såkaldte konkurrenceevnetjek på
dagsordenen for konkurrenceevnerådsmødet den 30. november 2017.
Konkurrenceevnetjekket vil tage form af en drøftelse af
Europas konkur-
renceevne i en global kontekst.
Formålet med konkurrenceevnetjekket er dels at skabe en mere åben og
spontan debat i Konkurrenceevnerådet og dels at give møderne et mere
horisontalt tværgående præg.
Formandskabet har annonceret, at
det regionale aspekt
vil være temaet
for konkurrenceevnetjekket. Der vil ikke være noget skriftligt diskussions-
oplæg.
2.
Baggrund
Det estiske formandskab har sat det såkaldte konkurrenceevnetjek på
konkurrenceevnerådsmødet den 30. november 2017.
Konkurrenceevnetjekket indebærer for det første, at Rådet
på baggrund
af en præsentation fra Kommissionen
drøfter den generelle økonomiske
udvikling i EU og konkurrenceevnen. Derudover kan ministrene diskutere
konkrete sager på tværs af alle politikområder, der ventes at have væsent-
lige konsekvenser for EU’s konkurrenceevne.
Debatforummet blev indført ved rådsmødet (konkurrenceevne) den 1.
oktober 2015 og er generelt blevet godt modtaget af medlemsstaterne.
Formandskabet har annonceret, at det regionale aspekt, der blandt an-
det omhandler samhørighedspolitikken samt mulighederne for bedre at
understøtte, at man regionalt, nationalt og tværregionalt arbejder mål-
rettet for at fremme erhvervsmæssige styrkepositioner lokaliseret i om-
rådet.
3.
Formål og indhold
Formålet med konkurrenceevnetjekket er dels at skabe en mere åben og
spontan debat i Konkurrenceevnerådet og dels at give Konkurrenceevnerå-
det et mere tværgående indblik i de problemstillinger og sager, der har væ-
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
1820883_0032.png
32/33
sentlig betydning for konkurrenceevnen i EU. Det kan også give grundlag
for bedre koordination på nationalt niveau.
Konkret er formålet med konkurrenceevnetjekket på rådsmødet at have en
drøftelse af, hvordan man også sikrer en regional forankring af indsatsen
for et bedre erhvervsklima.
Kommissionen indleder med en kort præsentation. Der vil ikke være skrift-
lige diskussionsoplæg. Ministrene forventes derfor at reagere på præsentati-
onerne med korte, spontane indlæg.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Konkurrenceevnetjekket har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Konkurrenceevnetjekket har ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Konkurrenceevnetjekket har ingen administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Sagen skal ikke sendes i høring.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt har de øvrige lande været positive over for konkurrenceevne-
tjekket som debatform.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Samlenotat forud for rådsmøde (konkurrenceevne) den 30. november 2017, fra erhvervsministeren
33/33
Det forventes, at øvrige medlemsstater vil hilse et fokus på de ændrede
vilkår for det indre marked og europæiske virksomheders konkurrence-
evne velkomment.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i, at Konkurrenceevnerådet bør spille en vigtig rolle i
forhold til at fremme EU’s indre marked og i forhold til at forbedre
kon-
kurrenceevnen generelt.
Regeringen er generelt positiv overfor, at der fokuseres på at sikre, at nye
indre markeds-politikker er gearet til en global økonomi i hastig udvik-
ling, herunder at der fokuseres på at sikre, at europæiske virksomheder og
forbrugere høster det fulde potentiale af digitaliseringen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det såkaldte konkurrenceevnetjek blev senest forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg den 19. maj 2017 forud for rådsmødet (konkurrenceevne)
den 29. maj 2017.