Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 56
Offentligt
1819589_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
15 november 2017
Kommissionens meddelelse om
”Bekæmpelse af ulovligt indhold
nettet
Større ansvar for onlineplatforme” (KOM(2017) 555)
Nyt notat
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte d. 28. september 2017 meddelelsen om ”Bekæm-
pelse af ulovligt indhold på nettet
– Større ansvar for onlineplatforme”
(KOM(2017) 555). Meddelelsen følger op på Kommissionens meddelelse
”En strategi for et digitalt indre marked i EU” fra 2015 (KOM (2015) 192)
samt meddelelse
om ”Online platforme og det digitale indre marked” fra
2016 (KOM(2016)288.
Kommissionens meddelelse beskriver en række retningslinjer og principper
for internetmellemmænd med det formål til at intensivere indsatsen mod
ulovligt indhold på internettet i samarbejde med de nationale myndigheder,
medlemsstaterne og andre relevante interessenter. Meddelelsen formulerer
retningslinjer for identifikation og anmeldelse af ulovligt indhold, fjernelse
af ulovligt indhold og hindring af, at ulovligt indhold vises igen.
Regeringen er positiv overfor Kommissionens initiativ til at angive ret-
ningslinjer for, hvordan e-handelsdirektivets regler om anmeldelse (noti-
ficering) og nedtagning af indhold kan implementeres i praksis med det
formål at opnå en mere effektiv håndhævelse af ulovligt indhold på inter-
nettet og et stærkere digitalt indre marked. Samtidig vil regeringen have
fokus på, at meddelelsen ikke resulterer i, at lovligt materiale nedtages i
urimeligt omfang. Regeringen lægger endvidere vægt på, at øgede krav
og forpligtelser til internetmellemmænd ikke skaber urimelige byrder og
barrierer for særligt små- og mellemstore virksomheder. Notificerings-
og nedtagningsprocedurer skal være proportionelle og ikke forhindre nye
virksomheder og forretningsmodeller.
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse Bekæmpelse af ulovligt indhold på nettet – Større ansvar for onlineplatforme, fra erhvervsministeren
1819589_0002.png
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte d. 28. september 2017 meddelelsen om ”Bekæm-
pelse af ulovligt indhold på nettet
– Større ansvar for onlineplatforme”
(KOM(2017) 555). Meddelelsen er oversendt til Rådet i dansk sprogversion
den 18. oktober 2017.
Online platformes ansvar for ulovligt indhold er sat på dagsordenen i for-
bindelse med Kommissionens meddelelse
om ”En strategi for et digitalt
indre marked i EU” fra maj 2015 (KOM(2015)192)
med det formål at
sikre en mere effektiv håndtering af krænkelser på internettet. Meddelel-
sen følger desuden op på Kommissionens meddelelse fra 2016
(KOM(2016)288 om online platforme.
Meddelelsen er en opfølgning på Kommissionens omfattende analyse af
den rolle, som platforme spiller i den digitale økonomi. I forbindelse med
analysen gennemførte Kommissionen en offentlig høring om online plat-
forme, internetmellemmænd mv., som den danske regering leverede hø-
ringssvar til den 16. november 2015.
3.
Formål og indhold
Det overordnede formål med Kommissionens meddelelse er at fastlægge en
række retningslinjer og principper for internetmellemmænds ansvar for
ulovligt indhold med det formål at intensivere kampen mod ulovligt indhold
på internettet i samarbejde med de nationale myndigheder, medlemsstaterne
og andre relevante interessenter.
E-handelsdirektivet udgør den retlige ramme for internetmellemmænds
ansvar og anviser bl.a., at der kan indføres formelle procedurer for an-
meldelse og nedtagning af ulovligt indhold (notice & action-procedurer).
Kommissionens meddelelse har til formål at fremme ensartede og effek-
tive procedurer for anmeldelse og nedtagning af ulovligt indhold.
Meddelelsens brug af betegnelsen online platforme omfatter online tjene-
steudbydere, der som mellemmænd, oplagrer og formidler indhold, som
ikke stammer fra tjenesteudbyderen selv (hosting service providers). Ek-
sempler på omfattede tjenester er online markedspladser, videodelings-
tjenester, sociale medier, blogsider, avisers kommentarspor mv.
Meddelelsen skal ifølge Kommissionen ses som et første skridt mod
fælles værktøjer til at håndtere den fælles udfordring med fjernelse af
ulovligt indhold.
Kommissionen har ønsket at skitsere en tilgang i meddelelsen, som kombi-
nerer behovet for hurtig og effektiv fjernelse af ulovligt indhold samt fore-
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse Bekæmpelse af ulovligt indhold på nettet – Større ansvar for onlineplatforme, fra erhvervsministeren
1819589_0003.png
byggelse og retsforfølgning af kriminalitet med beskyttelse af retten til yt-
ringsfrihed online.
Meddelelsen ændrer ikke den gældende retlige ramme i e-handelsdirektivet
og indeholder ikke retligt bindende regler, men skal vejlede internetmel-
lemmænd om deres rolle og ansvar ift. alle kategorier af ulovligt indhold.
Desuden sigter meddelelsen på at integrere gode proceduremæssige praksis-
ser og på at fremme et tættere samarbejde mellem platforme og kompetente
myndigheder.
Ulovligt indhold er bestemt ved specifik lovgivning på EU-plan, samt ved
den nationale lovgivning og kan variere fra medlemsstat til medlemsstat.
Kommissionen forventer, at internetmellemmænd vil træffe hurtige foran-
staltninger i de kommende måneder, og vil frem mod maj 2018 vurdere, om
der er behov for yderligere foranstaltninger, herunder mulige lovgivnings-
mæssige foranstaltninger til supplering af den eksisterende lovramme.
Meddelelsens retningslinjer uddybes i det følgende:
Identifikation og anmeldelse af ulovligt indhold
For at påvise og anmelde ulovligt indhold hurtigt og effektivt bør internet-
mellemmænd ifølge meddelelsen styrke deres samarbejde med kompetente
myndigheder i medlemsstaterne, mens medlemsstaterne bør sikre, at dom-
stolene er i stand til effektivt at reagere på ulovligt indhold på nettet. Der
bør ligeledes være et stærkere samarbejde mellem myndigheder, herunder
også på tværs af grænser.
Internetmellemmænd og relevante myndigheder bør udpege kontaktpunkter
og om nødvendigt udarbejde digitale grænseflader for at samarbejde mere
effektivt.
Kommissionen opfordrer desuden til et tæt samarbejde mellem internetmel-
lemmænd og såkaldt særligt betroede indberettere (trusted flaggers), der er
specialiserede enheder med særlig ekspertise i at identificere ulovligt
indhold som fx Europols enhed for internetindberetning ift. terrorrelateret
indhold og i dansk kontekst Red Barnets samarbejde med Rigspolitiet og
internetudbyderne om at hindre adgang til hjemmesider indeholdende
misbrug af børn. Kommissionen vil undersøge muligheden for at nå til
enighed om fælles EU-kriterier for betroede indberettere i dialog med inte-
ressenter.
Internetmellemmænd bør etablere lettilgængelige og brugervenlige meka-
nismer til indberetning af ulovligt indhold på platformene. Internetmellem-
mænds indberetningsmekanismer bør ifølge meddelelsen gøre det nemmere
at indgive tilstrækkelig præcise og begrundede anmeldelser som grundlag
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse Bekæmpelse af ulovligt indhold på nettet – Større ansvar for onlineplatforme, fra erhvervsministeren
1819589_0004.png
for internetmellemmænds juridiske vurdering af det anmeldte indhold. Iføl-
ge Kommissionens retningslinjer bør brugerne normalt ikke være forpligte-
de til at identificere sig, når de indberetter, hvad de betragter som ulovligt
indhold.
Kommissionen opfordrer kraftigt internetmellemmænd til at anvende frivil-
lige, proaktive foranstaltninger til påvisning og fjernelse af ulovligt indhold.
Kommissionen vurderer i den forbindelse, at proaktive foranstaltninger,
som træffes af de internetmellemmænd, der er omfattet af artikel 14 i e-
handelsdirektivet, ikke i sig selv fører til et tab af ansvarsfritagelsen i artikel
14.
Fjernelse af ulovligt indhold
Kommissionen påpeger, at hurtig fjernelse af ulovligt indhold er særlig vig-
tig, når det drejer sig om indhold, der kan forårsage alvorlig skade. Kom-
missionens retningslinjer opfordrer endvidere til, at ved henvendelser om
ulovligt indhold fra betroede indberettere fjernes dette indhold hurtigere end
andre anmeldelser.
Platformene bør underrette de relevante myndigheder om ulovligt indhold,
og myndigheder skal opbygge kapacitet til at reagere effektivt på platfor-
menes indberetninger.
Procedurer og responstid for fjernelse af ulovligt indhold bør fremgå af
gennemsigtighedsrapporter, og spørgsmålet om behov for faste tidsfrister
for fjernelse vil blive analyseret yderligere af Kommissionen. Internetmel-
lemmænd skal desuden øge gennemsigtigheden vedrørende regler for ind-
hold gennem klare brugsvilkår.
Kommissionen opfordrer samtidig til, at der etableres beskyttelsesmeka-
nismer mod fjernelse af lovligt indhold og mod misbrug af systemet. Inter-
netmellemmænd bør derfor have enkle onlineprocedurer til at anfægte afgø-
relser, når en brugers indhold er blevet fjernet som følge af en anmeldelse.
Samtidig bør platformene indføre foranstaltninger til forebyggelse af indbe-
retninger og anfægtelser, der afgives i ond tro.
Hindring af at ulovligt indhold vises igen
Kommissionen opfordrer til, at internetmellemmænd træffer foranstaltnin-
ger, der forhindrer brugere i gentagne gange at uploade ulovligt indhold af
samme art. For at forhindre dette opfordres til yderligere brug og udvikling
af automatiserede teknologier til indholdsgenkendelse. Alle internetmel-
lemmænd bør desuden have adgang til databaser til automatisk at matche og
identificere ulovligt indhold, der forsøges vist igen. Sådanne teknologier
skal administreres i samarbejde mellem internetmellemmænd, relevante
myndigheder og evt. civilsamfundet.
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse Bekæmpelse af ulovligt indhold på nettet – Større ansvar for onlineplatforme, fra erhvervsministeren
1819589_0005.png
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet opfordrede i sin beslutning om onlineplatforme af
15. juni 2017 (2016/2274(INI)) platforme til at styrke foranstaltninger til
bekæmpelse af ulovligt indhold og opfordrede Kommissionen til at
fremlægge forslag til løsning af disse problemer.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
E-handelsloven indeholder en række regler, der normerer ansvaret for
internetmellemmænd. Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 (E-handelsdirektivet). Ansvars-
reglerne vedrører tjenesteudbydere, der foretager videreformidling, ca-
ching
1
og oplagring af indhold.
For at internetmellemmænd kan undgå at ifalde ansvar, skal tjenesteud-
byderens aktivitet være af udelukkende teknisk, automatisk og passiv
karakter, og tjenesteudbyderen må ikke have hverken kendskab til eller
kontrol over de informationer, der transmitteres eller oplagres.
Det følger endvidere af e-handelsdirektivet, at medlemsstaterne ikke må
pålægge internetmellemmænd en generel forpligtelse til at overvåge den
information, der transmitteres eller oplagres i udbydernes net. Bliver en
internetmellemmand gjort bekendt med ulovligt indhold på sin tjeneste og
undlader at reagere eller handle herpå, bortfalder mellemandens ansvars-
frihed.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsmæssige konsekvenser.
Det følger dog, at såfremt internetmellemmænd skal følge Kommissio-
nens retningslinjer, skal virksomheder, der agerer som internetmellem-
Caching er en teknisk betegnelse for automatisk og midlertidig oplagring af information for at
gøre transmission på internettet mere effektiv.
1
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse Bekæmpelse af ulovligt indhold på nettet – Større ansvar for onlineplatforme, fra erhvervsministeren
1819589_0006.png
mænd, som eksempelvis online markedspladser og aviser med uredigere-
de kommentarspor, investere ressourcer i udvikling af anmeldelsesproce-
durer, teknologi til indholdsgenkendelse, juridisk vurdering af det identi-
ficerede ulovlige forhold, klageadgang for brugere af tjenester samt sam-
arbejde med relevante myndigheder. Omfanget og omkostningerne er
afhængig af tjenestens type og variationen i indhold. Det er derfor van-
skeligt at vurdere de samlede erhvervsmæssige konsekvenser.
Myndigheder med ekspertise indenfor kriminelle forhold skal endvidere
opbygge samarbejdsrelationer med og udøve vejledningsbistand til de
relevante internetmellemmænd. Omkostningerne til disse opgaver afhæn-
ger i nogen grad af omfanget af kriminelle overtrædelser online inden for
det pågældende område.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet
eller øvrige konsekvenser for Danmark.
Det følger dog, at såfremt retningslinjerne i meddelelsen medfører mere
effektiv identifikation og nedtagning af ulovligt indhold på internettet,
kan det have positive effekter for sikkerhed og forbrugerbeskyttelse.
Eventuelle retssikkerhedsmæssige spørgsmål forbundet med internetmel-
lemmænds vurdering og nedtagning af ulovligt indhold på internettet kan
desuden få et større omfang som følge af, at internetmellemmænd proak-
tivt opfordres til at søge efter ulovligt indhold, uanset at meddelelsen ikke
ændrer på reglerne om mellemmænds ansvar.
8.
Høring
Erhvervsministeriet har sendt Kommissionens meddelelse i høring i EU-
specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med
frist 27. oktober 2017. Der er modtaget bemærkninger fra DI, Dansk Er-
hverv, Rettighedsalliancen, LO og Danske Medier.
Høringssvarene er overordnet set positive over for hensigten med medde-
lelsens fælles retningslinjer for fjernelse af ulovligt online indhold, da der
er behov for at sikre effektiv håndhævelse på nettet. Flere organisationer
peger dog også på udfordringen ved at definere og afgrænse ulovligt ind-
hold og nødvendigheden i at sikre proportionalitet i de retningslinjer, som
opstilles for onlineplatforme både ift. uforholdsmæssige tunge byrder og
hensynet til frihedsrettigheder.
6
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse Bekæmpelse af ulovligt indhold på nettet – Større ansvar for onlineplatforme, fra erhvervsministeren
Overordnede bemærkninger
DI
støtter Kommissionens hensigt om at etablere fælles europæiske ret-
ningslinjer for fjernelse af ulovligt online indhold.
DI
vurderer, at der
behov for en ensartet tilgang til fjernelse af ulovligt online indhold i EU,
som samtidigt ikke opstiller unødige barrierer for ytringsfriheden eller
høje adgangsbarrierer for etableringen af nye online platforme.
DI
finder
det positivt, at der er fokus på ulovligt indhold, som spredes hurtigt og
kan have stor samfundsmæssig skadevirkning (fx terrorrelateret materia-
le, børneporno, samt fremmedhad og racisme), og at der lægges op til et
øget samarbejde mellem virksomheder, myndigheder og øvrige interes-
senter.
DI
påpeger endvidere, at det fremgår i meddelelsen, at frivillige
initiativer har været effektive, hvorfor behovet for regulering på dette
komplekse og foranderlige område ikke vurderes at være berettiget på
nuværende tidspunkt.
DI
finder det positivt, at Kommissionen understreger, at virksomheder, der
proaktivt arbejder for at fjerne ulovligt indhold, ikke samtidigt pålægges et
ansvar, som e-handelsdirektivet undtager dem fra.
DI
mener ikke at e-
handelsdirektivet bør genåbnes.
Dansk Erhverv
er positiv over for en mere klar og transparent fortolk-
ning af onlineplatformenes ansvar for at mindske omfanget af ulovligt
indhold på deres platforme.
Dansk Erhverv
opfordrer til, at Kommissio-
nen for fremtiden fastsætter de konkrete forpligtelser mere specifikt for at
sikre den fornødne proportionalitet og relevans af tiltagene under hensyn-
tagen til de forskellige typer af overtrædelser.
RettighedsAlliancen
bakker fuldt op om Kommissionens meddelelse, som
ses som et nødvendigt initiativ til at sikre, at ulovligt indhold ikke distribue-
res via online platforme.
RettighedsAlliancen
ser onlineplatforme som
nøgleaktorer i forhold til at sikre, at links til ulovlige tjenester og ulovligt
indhold ikke distribueres.
RettighedsAlliancen
ønsker derfor at sætte fokus
på, at onlineplatforme i lighed med andre aktører såsom teleselskaber, an-
noncevirksomheder og søgemaskiner skal involvere sig i aktiviteter, der
dæmmer op for trafik og pengestrømme til ulovlige tjenester.
Rettigheds-
Alliancen
påpeger i den forbindelse, at en retsafgørelse ikke i sig selv har
nogen indvirkning på de ulovlige aktiviteter. Det er først, når onlineaktører
implementerer dommene i deres systemer, at dommen får en reel og prak-
tisk betydning.
Rettighedsalliancen
imødeser også, at der foretages en eva-
luering af indsatsen i forhold til det danske territorium.
LO
hilser Kommissionens meddelelse velkommen, og betragter det som
positivt, at Kommissionen betoner onlineplatformes samfundsmæssige
påvirkning.
7
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse Bekæmpelse af ulovligt indhold på nettet – Større ansvar for onlineplatforme, fra erhvervsministeren
Danske Medier
har ingen bemærkninger til meddelelsen og konstaterer, at
meddelelsen fokuserer på identifikation og sletning af ulovligt indhold,
mens meddelelsen præciserer, at krav til sletning af lovligt indhold vil få
betydelige konsekvenser for ytringsfriheden og mediepluralismen.
Proportionalitet i byrder og omkostninger
DI
anbefaler en vis proportionalitet i de retningslinjer, som opstilles for
onlineplatforme, da mindre og nye platforme ikke har de samme ressour-
cer til at identificere og fjerne ulovligt indhold lige så effektivt. Retnings-
linjerne bør så vidt muligt ikke udvikle sig til adgangsbarrierer for nye
onlineplatforme.
DI
påpeger endvidere vigtigheden i, at der fra myndig-
hedsside allokeres de fornødne ressourcer, og at relevante virksomheder
inddrages i udarbejdelsen af myndighedernes procedurer. Ifølge DI vil en
effektiv og retmæssig sikker fjernelse af ulovligt online indhold forudsæt-
te fastlagte procedurer og ét fælles kontaktpunkt.
Dansk Erhverv
opfordrer til, at forpligtelsen for platformene og de øvrige
involverede virksomheder bør være proportional og ikke pålægge admini-
strative byrder, som ikke i tilstrækkeligt omfang understøtter formålet.
Dansk Erhverv
fremhæver, at tiltag som jævnlige gennemsigtighedsrap-
porter og faste tidsgrænser for nedtagning af ulovligt indhold efter omstæn-
dighederne kan være uforholdsmæssigt omkostningstunge for mindre og
mellemstore platforme.
Om ulovligt indhold og beskyttelse af IP-rettigheder
DI
finder det rigtigt at fokusere først og fremmest på ulovligt indhold, og
at eventuelle tiltag, som skal adressere uønsket lovligt indhold (fx fake
news, diskrimination mv.), bør være frivillige for platformene.
DI
peger
endvidere på, at det kan være svært at definere, hvad der er ulovligt ind-
hold, og hvad der blot er uønsket indhold, ligesom denne grænsedragning
kan variere fra medlemsstat til medlemsstat inden for EU.
DI
bakker der-
for op om Kommissionens ønske om at få etableret en fælles tilgang,
hvilket vil sikre mere ensartede og forudsigelige rammer for virksomhe-
derne, som vil styrke udviklingen af det digitale indre marked.
Dansk Erhverv
vurderer, at det er tvivlsomt, om det er hensigtsmæssigt
at behandle forskellige typer af overtrædelser med dertil knyttede meget
forskellige konsekvenser under ét. Kommissionens meddelelse omfatter
en række meget forskellige typer af ulovligt indhold, og områder som
børneporno og terror behandles overordnet under de samme regler som
f.eks. overtrædelser af bl.a. de markedsføringsretlige regler.
Dansk Erhverv
finder det væsentligt, at Kommissionen anerkender vigtig-
heden af etableringen af en forpligtende og effektiv proces, der sikrer den
bedst mulige beskyttelse af IP-rettigheder, herunder ophavsrettigheder, va-
remærkerettigheder, designrettigheder mv. Det er
Dansk Erhvervs
opfat-
8
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse Bekæmpelse af ulovligt indhold på nettet – Større ansvar for onlineplatforme, fra erhvervsministeren
1819589_0009.png
telse, at ”notice and take down” proceduren særligt i forbindelse med salg af
kopier af varemærkeretligt beskyttede produkter ikke er tilstrækkelig effek-
tiv.
Dansk Erhverv
påpeger, at danske og europæiske virksomheder dag-
ligt bruger enorme ressourcer på at rette henvendelse til onlineplatforme
med henblik på at få fjernet krænkende kopiprodukter, for kort efter at erfa-
re, at produktet eller et identisk produkt igen er til salg på samme online-
platform.
Dansk Erhverv
er positiv overfor, at Kommissionen kraftigt op-
fordrer onlineplatformene til at gøre yderligere brug af og udvikle automati-
ske teknologier i relation til de gentagende og kontinuerlige IP-krænkelser.
Dansk Erhverv
påpeger, at der ved salg af fysiske produkter ofte er en
nær sammenhæng mellem overtrædelser af produktsikkerhedsreglerne og
salg af kopiprodukter. Effektive ”notice and take down” procedurer er
derfor også et spørgsmål om forbrugerbeskyttelse. Det gælder særligt på
områder som fødevarer, medicin, legetøj, elektriske produkter, udstyr til
personlig sikkerhed, værktøj mv., hvor er findes meget restriktiv lovgiv-
ning og krav. Det er
Dansk Erhvervs
opfattelse, at effektiv indsats mod
IP-krænkelser således i høj grad vil kunne understøtte den effektive
håndhævelse af produktsikkerhedslovgivningen.
RettighedsAlliancen
påpeger, at der er en påviselig, vigtig sammenhæng
mellem ophavsretlige krænkelser og anden kriminalitet. Attraktivt indhold
som film og tv-serier benyttes til at lokke internetbrugere til ulovlige tjene-
ster, der ofte drives af kriminelle bagmænd.
LO
påpeger, at digitale platforme er kanaler, der kan muliggøre arbejds-
retlige lovovertrædelser, hvilket bidrager til vigtigheden af at tackle ulov-
ligt indhold online.
LO
påpeger i denne forbindelse, at der med fordel
kan gøres brug af etablerede faglige netværk og fagforeninger som betro-
ede indberettere (trusted flaggers) i kampen mod formidling af illegal
arbejdskraft online.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt oplysninger om andre landes
holdninger til meddelelsen.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for, at det digitale indre marked generelt bør kendeteg-
nes ved åbenhed over for digital innovation og konkurrence, hvorved der
bør være fokus på at sikre lave adgangsbarrierer for nye digitale virksomhe-
der samt på at undgå protektionistiske tiltag. Endvidere bør det sikres, at der
ikke indføres unødige byrder for erhvervslivet eller det offentlige i forbin-
delse med bestræbelserne på at fremme det digitale indre marked.
9
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse Bekæmpelse af ulovligt indhold på nettet – Større ansvar for onlineplatforme, fra erhvervsministeren
Regeringen støtter Kommissionens fokus på mere ensartet anvendelse af
reglerne om procedurer for anmeldelse (notificering) og nedtagning af
ulovligt indhold. Det er vigtigt, at de i meddelelsen fastsatte retningslinjer
og principper anvendes på et lige, objektivt og ikke-diskriminerende
grundlag.
Regeringen er på den baggrund positiv over for klarere retningslinjer for,
hvordan e-handelsdirektivets regler i et styrket samarbejde mellem inter-
netmellemmænd, myndigheder og tredjeparter kan implementeres i prak-
sis med det formål at opnå en mere effektiv identifikation og nedtagning
af ulovligt indhold på internettet. Regeringen har således fokus på en ef-
fektiv bekæmpelse af terrorrelateret indhold og ser også positivt på mu-
ligheden for øget forbrugerbeskyttelse ved at sikre forbrugerne mod farli-
ge produkter. Regeringen finder det også vigtigt, at der er gode mulighe-
der for at håndhæve intellektuelle ejendomsrettigheder.
Dog er det regeringens vurdering, at der også er elementer i meddelelsen,
som giver anledning til visse betænkeligheder. Regeringen noterer sig i
den forbindelse, at hvis meddelelsen som ønsket fører til en mere proak-
tiv indsats fra internetmellemmænd, så kan flere brugere opleve, at deres
indhold fjernes
lovligt såvel som ulovligt. En bruger, der får fjernet sit
indhold fra en tjeneste, er afhængig af internetmellemmandens kompe-
tencer og ressourcer til at foretage den materielle prøvelse af notificeret
indhold, hvilket kan være juridisk komplekst og tidskrævende. Desuden
kan uretmæssig nedtagning have konsekvenser for internetmellemmænds
erstatningsansvar over for brugere, der har fået fjernet indhold. Regerin-
gen vil således have fokus på, at meddelelsen ikke resulterer i, at lovligt
materiale nedtages i urimeligt omfang, eller at notificeringer kan misbru-
ges.
Regeringen lægger endvidere vægt på, at øgede krav til internetmellem-
mænd ikke skaber urimelige byrder og barrierer for særligt små- og mel-
lemstore virksomheder. Notificerings- og nedtagningsprocedurer skal
være proportionelle og ikke udgøre en urimelig barriere for udviklingen
af nye virksomheder og forretningsmodeller.
Krav til internetmellemmænd skal være fleksible, afbalancerede og pro-
portionale i forhold til de relevante krænkelsesspørgsmål for at undgå, at
kravene opstiller unødige barrierer for innovation og vækst i den digitale
økonomi. Endvidere skal spørgsmål om grundlæggende rettigheder ind-
drages i proportionalitetsvurderingen.
Regeringen er skeptisk overfor Kommissionens plan om allerede inden
maj 2018 at vurdere, om der er behov for yderligere foranstaltninger, her-
under mulige lovgivningsmæssige foranstaltninger. Dette giver begrænsede
muligheder og data for at vurdere effekten af nærværende meddelelse.
10
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse Bekæmpelse af ulovligt indhold på nettet – Større ansvar for onlineplatforme, fra erhvervsministeren
1819589_0011.png
Regeringen finder således, at frivillige foranstaltninger og aftaler i mange
tilfælde er ligeså effektive.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
11