Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 53
Offentligt
1817658_0001.png
Priserne er 80 kr. tur-retur uanset hvor du tager partybusserne
,
fra! Vi bytter ovenikøbet også prisen på din busbillet, til shots!
// CULT Shaker pigerne arrangerer den vådeste Shaker Pong turnering
for alle jer der vil feste og spille med.” // Er du skolens sild?
Eller bare skide populær? BLIV REPRÆSENTANT. Bliv repræsentant for
din skole, og bliv festens konge. // De skriftlige eksamener er
overstået OG det skal sgu fejres med samtlige niende klassere!! //
”Skolen er skudt i gang // Det er nederen….men men men! // Vi har
på Temabar
valgt at fejre det
af diskotekers ulovlige
fredag d.
En undersøgelse
med ”Årets første fest”
En gratis omgang
En gratis omgang
16+-rapport 2017
alkoholreklamer til børn og unge
6/1. Hvad er den bedste måde at drikke det hele væk på? // Shooots
daaa! Vi går shot’amok hele natten // 10,- på shots hele natten //
Masser af sjov, konkurrencer og happenings med shots hele natten //
Shooooots forh*lvede… Det du’r bare… / Skolen er skudt i gang / Det
/
/
er nederen….men men men! // Vi har på Temabar valgt at fejre det med
Årets første fest” fredag d. 6/1. Hvad er den bedste måde at drikke
det hele væk på? // Shooots daaa! // Vi går shot’amok hele natten
// 10,- på shots hele natten // Shooooots forh*lvede… // tidlige
gymnasie flirts og fuckin’ meget ølstaffet // Snup en øl eller to,
.
tusch og en put derhjemme fra! //
Tag de søde putter i hånden og
hiv dem med i dyrehaven ! // Drik dig i hegnet - Og et eller andet
med tuscher ? // Hvad der sker efter dette - Kan kun promillen
fortælle ! / #GodEnergiVinderAltid / Er du skolens sild? Eller bare
/
/
skide populær? BLIV REPRÆSENTANT. Bliv repræsentant for din skole,
og bliv festens konge. // Vi deler ENERGI ud! // Shooots daaa! //
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0002.png
Alkohol & Samfund
Drejervej 15, 5. sal
2400 København NV
Telefon 35293090
www.alkohologsamfund.dk
Undersøgelsen er foretaget af Ina Johansen
Tekst og redigering
Ina Johansen og Ida Fabricius Bruun
Layout
Jeanne Laursen
Fotos
Fra Facebooksider med 16+-fester
Tryk
Christensen Graisk
Udgivet november 2017
Gengivelse af rapporten – helt eller delvist – er kun tilladt med kildeangivelse
ISBN 978-87-997328-3-8
Fortsættes på næste side
p
—2—
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0003.png
Indhold
01/
Om undersøgelsen
Det siger love og regler om markedsføring af alkohol
Resultater – diskotekerne bryder stadig loven
Udvikling siden 2014 – halvdelen markedsfører stadig ulovligt
Hvad sker der, når diskoteker overtræder lovgivningen?
Konklusion – diskotekerne presser stadig de unge til druk
Metode
Veriicering
Begrebsafklaring
4
5
6
6
6
7
7
8
8
02/
Eksempler på ulovlig markedsføring 12
Transport i partybusser: Byt billetten til shots
Diskotek bruger unge som repræsentanter
Diskoteker arrangerer promotion af alkoholbrands
Diskoteker opsøger skolerne med reklame
Alkohol som festens omdrejningspunkt
Skoleåret som drikkeanledning
Diskotek: ”Drik problemerne væk”
Opkast på programmet
Professionelle overtager de unges fester
Børn som reklamesøjler
Diskotek: ”Drik jer videre i livet”
Vandgevær ladet med Tequila
Diskotek tilbyder tømmermandspleje til skoleelever
Diskotek får skoleelever til at reklamere for sig
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
20
21
22
Fortsættes på næste side
p
—3—
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0004.png
01/
Om undersøgelsen
Forord
Danske unge står øverst på sejrsskamlen, når præmierne for druk skal deles ud. De er nemlig blandt
de unge i Europa, der drikker allermest. Internationale undersøgelser viser, at unge i Danmark
begynder at drikke alkohol langt tidligere, drikker lere genstande ad gangen og langt oftere
drikker sig fulde end unge fra andre europæiske lande.
Samtidig indtager dansk lovgivning en topplacering, når det gælder lempelig lovgivning for salg
og reklame for alkohol til børn og unge. Og sanktionerne for overtrædelse af de få regler er stort
set fraværende.
Danske unges drukvaner bliver ofte forklaret med, at det er en del af teenagernes måde at prøve
grænser af. Men de unge får ikke selv ideerne om at løbe ølstafet til de brækker sig, fylde tequila
i vandpistoler til sidste skoledag i 9. klasse eller til at drikke sig videre i livet med fri bar på det
lokale diskotek. Denne rapport viser, at danske diskoteker laver rigtig mange reklamer for alkohol
og druk til unge under 18 år. Reklamer, der går langt over grænserne i de gældende love og regler.
Ifølge markedsføringsloven må ingen markedsføre alkohol til unge under 18 år. Ifølge restaurations-
loven må ingen udskænke alkohol til børn og unge under 18 år. Alkoholreklamenævnet er den klage-
instans, som alkohol- og restaurationsbranchen driver for at holde branchens markedsføring inden for
lovgivningens rammer. Og ifølge Alkoholreklamenævnets regelsæt må markedsføring af alkohol ikke
opfordre til et stort og umådeholdent forbrug, ligesom den ikke må bruge modeller, der er eller ser
ud til at være under 25 år. Og så må alkohol ikke markedsføres på uddannelsesinstitutioner. Vi inder i
denne rapport eksempler på overtrædelser af alle disse forhold.
Denne rapport er en opfølgning på en rapport fra 2014, og kun halvdelen af de diskoteker, vi
undersøgte i 2014, har stoppet deres ulovlige markedsføring. Og det, mener vi, kalder på handling.
I dag er der to instanser, man kan klage til over ulovlig markedsføring til børn og unge: Forbruger-
ombudsmanden og Alkoholreklamenævnet. Forbrugerombudsmanden har de seneste fem år
behandlet tre sager. Alkoholreklamenævnet behandlede i 2016 seks sager – ingen af dem tog de
op af egen drift.
Vi forslår, at regeringen tager ansvar for, at markedsføringsloven håndhæves, og at overtrædelser
bliver sanktioneret med bøder af en størrelse, der både står mål med forseelsen og kan virke
præventivt. Hvis Alkoholreklamenævnet skal være relevant, bør det blive aktivt opsøgende i stedet
for reaktivt at vente på, at der kommer klager ind. Denne og tidligere rapporter fra Alkohol &
Samfund viser nemlig, at det beskedne antal af klager, nævnet behandler hvert år, ikke står mål
med de mange overtrædelser, der inder sted og heller ikke har en forebyggende effekt.
Vi foreslår, at Forbrugerombudsmanden får det fulde ansvar for at behandle sager om ulovlig
markedsføring og samtidig får mulighed for at udstede administrative bødeforlæg.
Alkohol & Samfund håber, at denne rapport vil synliggøre, at myndighederne bør gøre en større
indsats for at sætte en stopper for diskoteks- og alkoholbranchens drikkepres på de unge. Massiv
druk er nemlig ikke for børn. Her og nu øger det de unges risiko for alvorlige kognitive skadevirk-
ninger og øger risikoen for ulykker, vold og usikker sex. Derudover giver et højt alkoholforbrug
i ungdommen større risiko for at udvikle alkoholafhængighed. Og vi ved, at markedsføring af
alkohol skaber et højt forbrug – særligt blandt unge. Den ulovlige alkoholmarkedsføring har alt
for store omkostninger for den kommende generation, og derfor kan det ikke være rigtigt, at det
fortsat er en gratis omgang at tjene penge på at udsætte unge for et voldsomt drikkepres.
Peter Konow
Direktør, Alkohol & Samfund
Fortsættes på næste side
p
—4—
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0005.png
Det siger love og regler om markedsføring af alkohol
I denne rapport har vi taget udgangspunkt i gældende lovgivning og regler for markedsføring af
alkohol til børn og unge.
Ifølge markedsføringslovens § 11. stk. 2 er det ikke tilladt at omtale, vise billeder eller hentyde til
alkohol i markedsføring, der er rettet mod børn og unge under 18 år. Det gælder i alle former for
markedsføring – for eksempel reklamer, kampagner og opslag på sociale medier. Overtrædelser
kan straffes med bøde.
Derudover lyder det i markedsføringslovens § 3, stk. 2, at handelspraksis rettet mod børn og
unge, eller hvor børn og unge er særligt sårbare over for den pågældende handelspraksis, skal
være udformet med særlig hensyntagen til børns og unges naturlige godtroenhed og manglende
erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lettere at påvirke og nemmere at præge.
Alkoholreklamenævnet har udarbejdet et regelsæt for god skik for markedsføring af alkohol.
Her er det især interessant at kigge nærmere på § 6 og § 3, stk. 2, når det handler om, hvordan
diskotekerne kan have en rolle i danske unges alkoholforbrug.
§ 6. Markedsføringen af alkoholholdige drikkevarer må, uanset hvilken form den antager,
aldrig rette sig mod børn og unge.
§ 3, stk. 2. Markedsføringen af alkoholholdige drikkevarer må ikke opfordre til et stort eller
umådeholdent forbrug.
§ 5, stk. 2. Markedsføring må ikke inde sted på arbejdspladser, på uddannelsesinstitutioner
eller kollegier.
§.6, stk. 2. Markedsføring må aldrig anvende personer, der på grund af deres unge udseende giver
indtryk af, at unge mennesker drikker alkoholholdige drikkevarer.
§ 6, stk. 3. Modeller, skuespillere og lignende, der anvendes i markedsføringen, skal være, og se ud
til at være, mindst 25 år.
Kilde: Alkoholreklamenævnet
Også Restaurationsloven kan komme i spil i forhold til fester for mindreårige. Når en restauration
får en bevilling til at sælge alkohol, skal den overholde forpligtelsen for ansvarlig udskænkning.
Den forpligtelse er beskrevet i lovens § 29:
§ 29. På serveringssteder er det forbudt enhver at servere eller lade servere,
herunder gennem automater, stærke drikke for personer, der
1) ikke er fyldt 18 år, eller
2) om hvem der er grund til at antage, at de ved yderligere indtagelse af stærke drikke vil give
anledning til fare for sig selv eller fare eller ulempe for andre.
Stk. 2. På serveringssteder, hvor der serveres stærke drikke, har bevillingshaveren pligt til på et
sted, der er iøjnefaldende for gæsterne, at anbringe opslag om, at det er forbudt at servere stærke
drikke for personer, der ikke er fyldt 18 år.
Fortsættes på næste side
p
—5—
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0006.png
Resultater – diskotekerne bryder stadig loven
Alkohol & Samfund udgav sin første 16+-rapport i 2014. Her fandt vi 34 diskoteker, der arrangerede
16+-fester og markedsførte alkohol til unge fra 16-årsalderen. I denne rapport vender vi tilbage til
de steder, som var med i vores første undersøgelse.
Her er vores fund:
• 15 ud af 34 markedsfører stadig alkohol ved arrangementer, der retter sig mod børn og unge.
Det vil sige knap halvdelen.
• Af de 15 steder opfordrer ni af dem til druk i annonceringen af et eller lere 16+-arrangementer.
• Begge dele er i strid med love og regler på området.
• Af de 15 steder markedsfører 11 spiritus ved 16+-arrangementer.
Udvikling siden 2014 – halvdelen markedsfører stadig ulovligt
19 steder – altså cirka halvdelen af stederne fra 2014-undersøgelsen – markedsfører ikke længere
alkohol til 16+-segmentet. Stederne fordeler sig i tre næsten lige store kategorier plus en fjerde lille
undtagelse:
1) Steder, der er blevet lukket
2) Steder, der skriver 18+ i annonceringen af alle arrangementer
3) Steder, hvor arrangementerne ikke har nogen aldersangivelse
4) Et sted melder ikke klart ud, om drikkevarerne indeholder alkohol
Arrangementerne hos den tredjedel, der ikke angiver alder, har vi ikke regnet som overtrædelser i
denne rapport. Men vi inder dem problematiske, fordi de i deres graiske udtryk ligner 16+-fester
til forveksling ved for eksempel at bruge samme ord, priser, farver og udtryk, som også bliver brugt
i invitationer til 16+-arrangementer, og derfor må formodes at appellere til denne gruppe.
Hvad sker der, når diskoteker overtræder lovgivningen?
Når et diskotek eller en alkoholproducent overtræder regler og lovgivning om markedsføring
af alkohol til børn og unge, kan det indklages til to instanser: Forbrugerombudsmanden og
Alkoholreklamenævnet.
Hvis Forbrugerombudsmanden vurderer, at en virksomhed overtræder markedsføringsloven,
fordi den markedsfører alkohol mod børn og unge, kan de enten indskærpe reglerne overfor
virksomheden eller politianmelde virksomheden. I denne type sager kan virksomheden bag
markedsføringen straffes med bøde. Siden 2004 har Forbrugerombudsmanden behandlet seks
sager om markedsføring af alkohol til børn og unge. To af dem er endt med politianmeldelser.
Alkoholreklamenævnets sanktionsmulighed er at udtale en kritik, som nævnet forventer bliver
fulgt op af umiddelbar handling, enten gennem direkte stop for markedsføringen eller gennem
ændring af markedsføringstiltaget. I særlige grove og gentagne tilfælde vil kritikken blive
offentliggjort gennem en pressemeddelelse.
Hverken Forbrugerombudsmanden eller Alkoholreklamenævnet tager sager op af egen drift, og
de er således afhængige af, at borgere eller organisationer indgiver klager. Som det fremgår af
nedenstående tabel, sker det sjældent.
Fortsættes på næste side
p
—6—
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0007.png
Alkoholreklamenævnets sager
Antal sager
2014
2015
2016
22
18
6
Antal sager taget op af egen drift
1
0
0
Kilde: Alkoholreklamenævnets årsrapporter
I denne rapport alene giver vi eksempler på 15 annoncer, der overtræder reglerne, og dermed
viser både denne og tidligere rapporter, at det beskedne antal klager, Alkoholreklamenævnet
og Forbrugerombudsmanden behandler hvert år, ikke står mål med de overtrædelser, der inder
sted. Derfor foreslår vi, at Alkoholreklamenævnet eller en anden instans får til opgave proaktivt at
opsøge ulovlig annoncering.
Konklusion – diskotekerne presser stadig de unge til druk
Diskoteker lægger stadigvæk et drikkepres på unge under 18 år i markedsføringen af
16+-arrangementer. Diskoteker retter alkoholmarkedsføring, herunder markedsføring af spiritus,
mod børn og unge. Diskoteker opfordrer unge til at drikke meget og umådeholdent. Denne
markedsføring understøtter og vedligeholder den uheldige rekord og den risikable og usunde
drikkekultur blandt unge. Forskning viser, at markedsføring får unge til at begynde at drikke
alkohol tidligere og de, der allerede er begyndt, til at drikke mere.
Det er yderligere kritisabelt, at diskoteker retter alkoholmarkedsføring mod yngre målgrupper,
nemlig folkeskoleelever i 9. og 10. klasse for eksempel ved sidste skoledags arrangementer. Vi ved,
at jo yngre, man er, jo mere modtagelig er man også overfor pres fra blandt andet markedsføring.
Derudover er både krop og hjerne også mere påvirkelige overfor alkohols skadevirkninger jo
yngre, man er – og det bliver skærpet af, at en stor del af reklamerne opfordrer til et stort og
umådeholdent forbrug.
Markedsføringsloven fastslår, at det ikke er tilladt at rette alkoholmarkedsføring mod børn og unge
under 18 år. Alligevel kan vi konstatere, at diskotekerne i de leste tilfælde tilbyder – og reklamerer
med, at de tilbyder – alkohol med spiritusstyrke ved 16+-arrangementerne. Af de 16 steder med
16+-arrangementer, så har 11 af stederne (to tredjedele) arrangementer, hvor der markedsføres
spiritus. Vi har primært fundet vodka, indimellem navngivet som Smirnoff, CUBA og Grey Goose.
Derudover har vi fundet forskellige andre spiritustyper, for eksempel gin, rom (Captain Morgan,
Pink Panther, Golden Panther), whisky (Jack Daniels) og tequila. Endelig har vi fundet miksede
drinks som Jægerbombs, Sharks Attacks og diverse shots. Dermed overtræder diskotekerne både
markedsføringsloven og – hvis de holder, hvad deres markedsføring lover – restaurationsloven.
Metode
I 2017 har vi undersøgt 34 diskotekers Facebooksider for, om de markedsfører alkohol i
arrangementer rettet mod unge på 16 år eller yngre. Vi undersøgte også, om de opfordrer de unge
til druk i markedsføringen.
Vi har fundet frem til de 34 diskoteker ved at tage udgangspunkt i diskotekerne i den oprindelige
undersøgelse. Denne beslutning er taget for at kunne monitorere udviklingen på diskotekernes
Facebooksider over tid.
Diskotekerne er fordelt ud over hele landet, og i de tilfælde, hvor det undersøgte diskotek i 2014 er
Fortsættes på næste side
p
—7—
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0008.png
lukket, har vi set på, om der er åbnet et nyt i stedet for det gamle, og taget udgangspunkt i deres
markedsføring fremadrettet.
Vores metode er at kigge diskotekernes Facebooksider igennem. Hvis vi inder et eller lere
arrangementer, der afholdes 2017, og som retter sig mod børn og unge, samt markedsfører
alkohol, kommer det med i rapporten som en overtrædelse af regelsættet. Herudover ser vi
på, hvordan alkoholen markedsføres, herunder om der opfordres til at drikke meget og/eller
fuldskabsorienteret.
Veriicering
I undersøgelsen har vi kun medtaget 16+-arrangementer, der bliver afholdt af en professionel
arrangør. Vi har taget udgangspunkt i den oprindelige liste over undersøgte diskoteker. Derefter
har vi fulgt op på, om der på adressen eller under det pågældende virksomhedsnavn er registeret
en virksomhed i CVR-registeret under branchekoden 56.30.00: caféer, værtshuse, diskoteker mv.
Begrebsafklaring
Børn og unge
Vi har taget udgangspunkt i restaurationsloven, hvori udskænkning til mindreårige, altså personer
under 18 år, ikke er tilladt. Vi deinerer derfor personer under 18 år som børn og unge.
Markedsføring rettet mod børn og unge
I vores vurdering af om markedsføringen er rettet mod børn og unge, har vi opstillet følgende kriterier,
som vi kigger efter i annonceringen af arrangementer hos diskotekerne:
• Der står direkte 16+ i annonceringen
• Der kræves fremvisning af studiekort (unge ned til 15 år kan være i besiddelse af et studiekort)
• Det er et sidste skoledags-arrangement
• Det er et skolestart-arrangement
• Det er et skoleferie-arrangement
• Det er et arrangement, der markedsfører sig med symboler på skolegang, fx tavle og kridt
• Det er en efterfest til en fest på en ungdomsuddannelse
Hvis en eller lere af ovennævnte kriterier indes i annonceringen på diskotekets
Facebookside, bliver de noteret for at have markedsføring rettet mod børn og unge.
Markedsføring af alkohol
Der markedsføres alkohol, når annonceringen nævner alkohol, viser det på et billede eller henviser
til det, fx:
• Navngivne alkoholbrands (fx Brezeers, Smirnoff)
• Alkoholtyper (fx øl, vodka)
• Alkoholformer (fx drinks, shots)
• Der henvises til at drikke
• Der henvises til drikkevarer af høj værdi (fx drikkevarer til en værdi af 1.000 kr.)
Fortsættes på næste side
p
—8—
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0009.png
Markedsføring opfordrer til druk
Markedsføringen af arrangementer må ikke opfordre til druk. Det er ligegyldigt, om
arrangementet er rettet mod børn og unge. Reglen gælder alle typer af arrangementer, der
afholdes på diskotekerne. De kriterier, vi ser efter i annonceringen, er:
• Der indgår drikkespil som for eksempel beer pong i arrangementet
• Der tilbydes fri bar
• Der opfordres i ord til at drikke meget
• Der opfordres til at drikke meget i billeder
• Det indgår i arrangementet at brække sig
Hvis en eller lere af ovennævnte kriterier indes i annonceringen på diskotekets Facebookside,
bliver de noteret for at have markedsføring som opfordrer til druk.
16+-fester
En række diskoteker landet over arrangerer ved siden af deres almindelige virksomhed også fester
for unge ned til 16 år.
16+-festerne afholdes typisk torsdag, fredag eller lørdag aften, og de foregår i de leste tilfælde på
de samme diskoteker som det voksne natteliv. I nogle tilfælde afholdes festerne også i det fri, for
eksempel den årlige fest i Dyrehaven nord for København, som er blevet en tradition i forbindelse
med introugen for nye gymnasieelever.
Rammen om festerne ligner det voksne natteliv på den måde, at aktiviteterne primært er centreret
omkring baren. Indimellem er 16+-fester arrangeret som koncerter.
Diskoteker henvender sig til målgruppen med skolesymboler
Fortsættes på næste side
p
—9—
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0010.png
02 /
Eksempler på ulovlig markedsføring
I de følgende afsnit viser vi en række eksempler på undersøgelsens fund af ulovlig markedsføring.
Transport i Partybusser: Byt billetten til shots
PARTY ON RØMØ er et ungdomsfestkoncept, der også har arrangementer for 16+-segmentet.
Arrangementerne inder sted i sommerhalvåret på strandøen Rømø. Deltagere til 16+-fester
bliver transporteret i partybusser på ruter, der dækker Syd- og Sønderjylland. Disse ruter ligner
2013-ruterne, og busserne samler folk op i Esbjerg, Tønder, Aabenraa, Kolding, Sønderborg og
Haderslev. Arrangøren skriver:
”Priserne er 80 kr., tur-retur, uanset hvor du tager partybusserne fra! Vi bytter ovenikøbet også
prisen på din busbillet, til shots!”
PARTY ON RØMØ, KESI LIVE 14. juni 2017
Dette er en overtrædelse af markedsføringsloven, fordi PARTY ON RØMØ i annoncen annoncerer med
shots til et arrangement for 16+-årige. Samtidig er shots en opfordring til et stort og umådeholdent
forbrug.
Diskoteksevent på Rømø tilbyder shots i bytte for busbilletter
.
Billedmateriale fortsættes på næste side.
Fortsættes på næste side
p
— 10 —
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0011.png
Diskoteksevent på Rømø tilbyder shots i bytte for busbilletter
.
Diskotek bruger unge som repræsentanter
I 2014-rapporten fandt vi, at lere diskoteker søgte repræsentanter blandt skoleelever omkring 15-
16 år. Repræsentanternes opgave var at markedsføre 16+-arrangementerne blandt kammeraterne
på deres skole og via deres proil på de sociale medier. I 2017 er vi stødt på, at eventbureauet
Introfesten.dk søger repræsentanter blandt gymnasieelever til at reklamere for deres efterfester i
forbindelse med gymnasiernes introdag. I 2017 arrangerer Introfesten fem efterfester i Helsingør,
Odense, Københavnsområdet (Charlottenlund), Køge og Nykøbing Sjælland. Eventbureauet
betegner også repræsentanterne som VIP’s. På bureauets hjemmeside står der:
”Er du skolens sild? Eller bare skide populær? BLIV REPRÆSENTANT. Bliv repræsentant for din
skole, og bliv festens konge.
Så kan vi hermed tilbyde dig en plads på vores fantastiske repræsentant hold! Hver skole har
repræsentanter som i fællesskab spreder budskabet omkring Introfesten 2017, på netop deres
studie. Er det noget for dig? Så skriv en ansøgning – Du vil ikke fortryde det!”
www.introfesten.dk 16. august 2017
Med dette løfte om social succes får eventbureauet målgruppen selv til at reklamere for sine
arrangementer. Hermed kan bureauet udnytte de unges mange kontakter på skolen, blandt
venner og på de sociale medier. Reklamer blandt jævnaldrende og venner har større effekt,
end den, bureauet ville opnå, hvis det selv skulle gå ud og reklamere. Dette er ulovligt ifølge
markedsføringslovens § 3, stk 2.
Fortsættes på næste side
p
— 11 —
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0012.png
Introfesten søger gymnasieelever som repræsentanter
.
Diskoteker arrangerer promotion af alkoholbrands
Promotion betyder, at professionelle promoverer et alkoholbrand. Typisk deltager et hold af
smukke, unge promotorpiger i 16+-fester på diskoteker, hvor de deler gratis alkoholsmagsprøver
ud. Dette fandt vi et par eksempler på i 2014, også et hvor promotoren hældte alkohol direkte i
halsen på festdeltagerne. I 2017 har vi fundet et eksempel på, at CULT-pigerne besøger diskotek
ONE og arrangerer en shaker pong turnering. Det sker som led i lanceringen af en ny smagsvariant
af alkoholsodavanden CULT Shaker.
”CULT Shaker pigerne arrangerer den vådeste Shaker Pong turnering for alle jer der vil feste og
spille med.”
Diskotek One: Shaker Pong//ONE 13. juni 2017
Promotion og annoncering går her sammen om at skubbe i retning af et stort og umådeholdent
forbrug. Det er en overtrædelse af Alkoholreklamenævnets regelsæt § 3, stk. 2.
Fortsættes på næste side
p
— 12 —
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0013.png
Diskoteker opsøger skolerne med reklame
Hos TemaBar Viborg begrænser promotion sig ikke til diskotekets matrikel. Diskoteket sender
CULT-pigerne ud på de lokale ungdomsuddannelser for at dele CULT-produkter ud. Selvom det er
energidrikken CULT, der deles ud, er det samtidig en reklame for alkoholsodavanden CULT – og så
selvfølgelig for TemaBar.
”Vi deler ENERGI ud! Hvem på skolerne er klar til at modtage en frisk CULT torsdag 11.00 -13.00 på
skolerne?! Skriv ”skole” + ”Tid” + ”mødested” og det kan være vi kommer forbi jeres skole med
frisk energi! #GodEnergiVinderAltid”
TemaBar Viborg/Billeder 6. juli 2017
Dette er en overtrædelse af Alkoholreklamenævnets regelsæt § 5, stk. 2.
TemaBar Vejle promoverer CULT på skolerne.
Festkonceptet PARTY ON RØMØ opsøger også skoler i et reklamefremstød, og her er det alkohol,
der deles ud:
*FÅ TO GRATIS SHOTS * ud på de forskellige gymnasier osv.. (Bla….Esbjerg Universitet,
Tønder gymnasie, Aabenraa gymnasie, Sønderborg EUC, Haderslev gymnasie og Haderslev VUC!
PARTY ON RØMØ, KESI LIVE 14. juni 2017
Det er ikke tilladt at reklamere for alkohol på uddannelsesinstitutioner ifølge
Alkoholreklamenævnets regelsæt § 5, stk. 2.
Fortsættes på næste side
p
— 13 —
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0014.png
Alkohol som festens omdrejningspunkt
Som vi har givet eksempler på ovenfor, lægger annonceringen af alkohol til 16+-aldersgruppen i
lere tilfælde op til et stort forbrug. Generelt gælder det, at alkohol er det centrale i annonceringen
af 16+-festerne. Diskotekerne understreger alkohols vigtighed ved blandt andet at poste en lang
barliste, som diskotek Mona, Maribo gør til et 16+ arrangement:
Diskotek Mona tilbyder en ualmindelig lang barliste.
Fortsættes på næste side
p
— 14 —
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0015.png
Da alkohol ikke må udskænkes til 16-årige på barer og diskoteker, og der ikke må rettes
markedsføring mod børn og unge, udfordrer Facebookopslaget restaurationslovens § 29 og
markedsføringslovens § 11 stk.2 at annoncere en 16+-fest med alkohol.
Skoleåret som drikkeanledning
Både i 2014-undersøgelsen og i nærværende undersøgelse har vi set, at skoleårets begyndelse og
slutning giver anledning til ulovlig markedsføring.
Club Retro Helsingør og Baren Banana Joe annoncerer et arrangement i anledning af sidste
skoledag, og her angives alkohol som selve grunden til at komme:
”Læseferien banker på døren, og den intense eksamenslæsning er ved at blive en realitet!
Nyheden om den kommende læseferie og sidste skoledag har bredt sig til Banana Joe, og
Helsingørs hyggeligste bar vil være stedet at mødes bagefter.
Hvorfor skal du komme?
1 Fl. Vodka 500 kr., Happy Hour (frem til 01), Gratis Entre”
Club Retro: Ekstra Åbent - Tirsdags Fest, 4. juli 2017
Igen markedsføres alkohol ulovligt til mindreårige – og her er der både tale om øl og spiritus på op
til 40 procent alkohol. Samtidig tilbyder diskoteket happy hour, der betyder, at de unge kan drikke
mere for samme pris. Annoncen er bygget op, så alkoholen fremstår som selve festens raison d’etre.
Dermed overtræder den markedsføringsloven og reglerne for god markedsføringsskik, idet der
reklameres målrettet mod børn og unge. Samtidig lægger annoncen op til et umådeholdent stort
forbrug.
Club Retro/Banana Joe anbefaler vodka i anledning af læseferien
Fortsættes på næste side
p
— 15 —
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0016.png
Diskotek: ”Drik problemerne væk”
Ligesom skoleårets afslutning bruges som anledning til at drikke, bruges skoleårets begyndelse
også til det. På Temabar Vejle kaldes årets første fest ”Shot’Amok”, og annonceringen lyder videre:
”Skolen er skudt i gang/ Det er nederen….men men men!
Vi har på Temabar valgt at fejre det med ”Årets første fest” fredag d. 6/1. Hvad er den bedste
måde at drikke det hele væk på?
Shooots daaa!
Vi går shot’amok hele natten
10,- på shots hele natten
Masser af sjov, konkurrencer og happenings med shots hele natten
Shooooots forh*lvede…Det du’r bare”
TemaBar Vejle, Årets Første Fest, 22. maj 2017
Dette er i strid med markedsføringsloven og Alkoholreklamenævnets regelsæt. Annoncen målretter
reklame til børn og unge under 18 år og opfordrer desuden til stort og umådeholdent forbrug
i form af billige shots. Derudover er de ovenstående annonceringer eksempler på, hvordan
diskotekerne foreslår unge, at drikke deres problemer væk i stedet for at løse dem.
At bunde shots er en måde at drikke alkohol på, der befordrer fuldskab. Ovenstående annoncering
lægger op til umådehold og et stort forbrug, og dermed overtræder TemaBar reglerne for god
markedsføringsskik.
Shot’Amok-fest på TemaBar Vejle
Drikkespil
er ligesom TemaBars shots en måde at drikke alkohol på, der er meget fuldskabs-
orienteret. Drikkespil som beer pong og ølstafet indgår i lere af festerne, ligesom vi har fundet
variationer: En bund-øl-konkurrence hos Temabar Middelfart samt en omgang Shaker Pong
afholdt af Diskotek ONE. Shaker pong svarer til beer pong bare med alkoholsodavand i stedet
for øl.
Fri bar
er en anden måde at lægge op til et stort og umådeholdent forbrug. Det har vi fundet et
par steder, for eksempel på Dansebar & Einstein Herning, hvor der tilbydes spiritus i den fri bar,
nemlig vodka og juice eller Captain Morgan (rom) og cola.
Fortsættes på næste side
p
— 16 —
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0017.png
Billeder og fotos
kan også opfordre til et stort og umådeholdent forbrug. Hos Buddy Holly Hobro
ledsages annonceringen af en læseferiefest af et foto, hvor en pige (i fordobling) er i gang
med at gnave proppen af en champagnelaske. Sådan et billede lægger ikke op til et fornuftigt
og moderat forbrug af alkohol, og dermed overtræder det både markedsføringsloven og
Alkoholreklamenævnets regelsæt.
Buddy Holly Hobro lægger op til en vild og våd aften med dette billede.
Opkast på programmet
Et enkelt sted indgår det i rammerne for 16+-festen at brække sig. Det har vi fundet et eksempel på
ved Ølstafetten omkring Søndersø. Ølløbet er arrangeret af Beer Runners samt diskoteket, Temabar
Viborg, der med sin annoncering også overtræder både markedsføringsloven og Alkoholreklame-
nævnets regelsæt.
Reglement:
01. ALDERSGRÆNSE: 16+
02. Max 3 drenge på et hold, max 4 piger på et hold.
I tilfælde af blandede hold gælder 3-mandsreglen.
03. Én kasse øl bestående af 30 øllasker (ikke dåser).
Af pantmæssige hensyn tilgodeses Tuborg og Carlsberg.
04. Kassen skal med hele vejen rundt om søen
05. Alle lasker skal være i kassen, når målstregen passeres
06. Ingen ølbong, sugerør eller lignende. Oplukker er dog tilladt.
07. Det er tilladt at have op til 15 cl udrukne bundslatter tilbage i laskerne I ALT,
idet man krydser målstregen.
08. Har et hold mere end 15 cl bundslatter, får holdet en straf på 3 sekunder for hver
cl bundslat, holdet har ekstra ud over de 15 cl. Den samlede tidsstraf holdet får,
bliver lagt oveni holdets sluttid.
09. ALLE kapsler skal med rundt om søen. Der vil tilfalde en tidsstraf på 10 sekunder for
hver kapsel, der mangler.
10. Man må gerne brække sig.
Fortsættes på næste side
p
— 17 —
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0018.png
11. Man må ikke selv stikke en inger i halsen for at fremtvinge opkast, men en
holdkammerat må derimod gerne.
TemaBar Viborg: Ølstafet Om Søndersø 4. juli 2017
Aldersgrænsen for ølstafetten Viborg er 16 år
Professionelle overtager de unges fester
I 2014-undersøgelsen kunne nogle af 16+-festerne se ud til at være opstået ud af det blå. De
er tilsyneladende ikke arrangeret af et diskotek, men af de unge festdeltagere selv, og foregår
uden for de vanlige fysiske rammer. Et eksempel på en spontan fest er ølstafetten om Søndersø
i Viborg. Et andet eksempel er gymnasiernes introfest i Dyrehaven nord for København. Disse
fester er sandsynligvis opstået spontant. Men i 2017 er det tydeligt, at der henad vejen er kommet
professionelle arrangører til.
Ølstafetten om Søndersø er nu organiseret af Beer Runners Denmark og TemaBar Viborg. Beer
Runners kalder sig ”et fællesskab” på sin Facebookside. Det lyder, som om det er en forening af
brugere af ølløbet, men noget tyder på, at der står professionelle bag. Mailadressen, der er angivet
under kontaktinfo på Beer Runners’ Facebookside, er fra domænet noxnetwork.dk, der er navnet
på en brancheforening for en række danske diskoteker.
Også det meget omtalte puttearrangement i Dyrehaven er siden 2014-rapporten blevet overtaget
af professionelle arrangører. Dyrehavefesten indgik ikke i optællingen i rapporten fra 2014, da
det på daværende tidspunkt ikke fremgik, at der stod en professionel arrangør bag. Alligevel blev
festen nævnt i 2014-rapporten og behandles også i denne rapport, da det er en 16+-fest af stor
betydning. Festen samler hvert år omkring 8.000 gymnasieelever (hvoraf lere er mindreårige) til
et arrangement, der er centreret omkring risikabel drikkeadfærd. I 2016 var festen tæt ved at få
fatale konsekvenser. 180 elever blev behandlet af samaritter, ni blev indlagt – to af dem på intensiv
afdeling. Siden da har mange gymnasier opfordret deres elever til ikke at deltage.
Eventbureaet Introfesten.dk benyttede i 2017 Dyrehavens oficielle puttevelkomst i sin egen
annoncering af efterfester til introdagen. Efterfesterne til gymnasiernes introfester blev
afholdt i fem sjællandske byer i festlokaler eller diskoteker sammen med et hold af unavngivne
samarbejdspartnere.
Fortsættes på næste side
p
— 18 —
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0019.png
Introfesten bruger dele af den oprindelige ordlyd fra Dyrehavens oficielle puttevelkomst i sin
annoncering:
”Sommeren er over os og de putter har efterhånden fået opfyldt deres gymnasie ønske, så
derfor. Søde intro-elever, små putter, halv liderlige 4gere og hvem der ellers læser dette. I er alle
velkommen denne dag !
Denne dag byder på en masse glade grin, store smil på læben, tidlige gymnasie lirts og fuckin’
meget ølstaffet - Du har helt sikkert hørt om putte-velkomsten i dyrehaven fra sidste år, det er
altid sjovt!
• Snup en øl eller to, tusch og en put derhjemme fra !
• Tag de søde putter i hånden og hiv dem med i dyrehaven !
• Drik dig i hegnet - Og et eller andet med tuscher ?
• Hvad der sker efter dette - Kan kun promillen fortælle !”
Som noget nyt i år er der kommet en advarsel med:
”Husk altid at kende dine egne grænser. Drik ikke mere end du kan tåle, og tænk en ekstra gang
før du åbner en øl mere. Vi råder alle elever til at drikke med respekt.”
Introfesten: Dyrehaven//Officielle Putte Velkomst, 7. august 2017
Den første del af annonceringen er en klar opfordring til druk. Advarslen kan ses som en måde,
hvorpå, arrangørerne forsøger at fralægge sig ansvaret for de elever, der (på opfordring) drikker
mere end de kan klare. Den sidste del af annoncen kan ikke opveje den første dels overtrædelser af
både markedsføringsloven og Alkoholreklamenævnets regelsæt.
Børn som reklamesøjler
Vi har i alt fundet syv arrangementer for yngre målgrupper. Fem af disse er tydeligt rettet mod en
målgruppe, der er yngre end 16 år. De leste er sidste skoledags-arrangementer.
Diskotek Mona har afholdt et såkaldt Børne & Teen Party for børn i alderen 11-15 år. Der er planer
om at afholde ire om året. Arrangementet er alkoholfrit, men bestemt ikke alkoholreklamefrit.
På diskotekets Facebookside er der lagt omkring 30 fotos ud af børn, der har fået taget fotograier
foran et reklamebagtæppe. På bagtæppet er der udover diskotek Monas logo også logoer fra syv
alkoholbrands, nemlig: TUBORG, Mokai, CULT, Grey Goose, CUBA, Captain Morgan og Jägermeister.
Nærmere betegnet logoer fra et ølmærke, to alkoholsodavandsmærker og ire spiritusmærker.
Diskotek Mona bruger børn som alkoholreklame
Fortsættes på næste side
p
— 19 —
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0020.png
Ligesom 16+-aldersgruppen ikke må udsættes for alkoholreklame, så er det klart, at børn fra
11-15 år heller ikke må. Man kan også sige, at diskoteket bruger børn som reklamesøjler for
alkohol ved at lægge disse billeder ud på sin Facebookside. Dette er altså en overtrædelse af
markedsføringsloven og Alkoholreklamenævnets regelsæt.
Diskotek: ”Drik jer videre i livet”
Vi har som nævnt fundet sidste skoledagsarrangementer, hvor det fremgår af diskotekerns
annoncering, at der skal drikkes kraftigt for at fejre begivenheden.
Diskotek Mona henvender sig til elever i niendeklasser, der er 15+ og har sidste skoledag med
ordene:
”De skriftlige eksamener er overstået OG det skal sgu fejres med samtlige niende klassere!! Vi har
samlet de bedste ting for at i får den bedste afslutning på folkeskolen og drikker jer videre i livet!!
Kommer du i udklædning? Så er der helt sikkert lækre præmier at hente!! Er du den frækkeste har
du muligheden for at vinde tre valgfri drinks! Er du den sejeste har du muligheden for at vinde tre
valgfrie drinks! Så gør jer klar det går ikke stille for sig”
Diskotek Mona: Årets sidste skoledag 12. juni 2017
Det virker intuitivt forkert at opfordre 15-årige til at indlede et tæt parløb med alkohol, som det
fremgår af vendingen ”at drikke sig videre i livet”. Og det bryder også Alkoholreklamenævnets
regelsæt § 3, der lyder: ”Markedsførere af alkohol skal udvise en etisk adfærd, der tager hensyn til
de sociale og sundhedsmæssige aspekter, der er forbundet med alkoholindtagelse.”
Vandgevær ladet med Tequila
Diskotek ONE skriver i anledning af sit sidste skoledagsarrangement, som er for 16+-aldersgruppen:
”Vores vandgevær er ladet med Tequila, og vores lødekarameller har ligget i vodka siden jul.
Kom udklædt i bedste sidste skoledag stil og få gratis shots. Der er præmier til den sjoveste
udklædte, og der er en laske vodka til den mest dirty udklædning.”
Diskotek One: Sidste skoledag 14. juni 2017
Herudover lover Diskotek ONE ”Shots til alle udklædte”. Her bruges sidste skoledags-
arrangementet til at markedsføre shots og hård spiritus til mindreårige. Det er selvfølgelig ikke i
overensstemmelse med markedsføringsloven og Alkoholreklamenævnets regelsæt.
Diskotek ONE: KOM UDKLÆDT SÅ GIR VI SHOTS
Fortsættes på næste side
p
— 20 —
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0021.png
Diskotek tilbyder tømmermandspleje til skoleelever
Dr. Emils Laboratorium afholder sidste skoledag for alle 9.-10. klasser, hvor klasserne kan vinde ”VIP
og bordservice”. Dr. Emil tilbyder også en gratis indsprøjtning i entréen. Kendere af diskotekets
markedsføring ved, at indsprøjtningerne er alkohol, der skydes direkte ned i halsen på deltagerne
med en injektionssprøjte.
Dagen efter er Dr. Emil på banen igen med endnu et sidste skoledagsarrangement. Igen er der
tilbud om en gratis indsprøjtning, og denne gang tilbyder diskoteket også fri bar i fadøl.
Fik du ikke nok om onsdagen? Eller er du bare til gratis FADØL. Så har du nu mulighed for at pleje
tømmermændene ved at gøre den endnu vildere. Vi holder nemlig åbent torsdag den 25. maj 2017.
Fri fadøl den første time.
Dr Emils Laboratorium: Sidste Skoledag Part 2, 5. september 2017
.
En fest for 15-årige skoleelever med alkohol to dage i træk og en udtalt forventning om fuldskab
og tømmermænd i annonceringen er et brud på markedsføringsloven og Alkoholreklamenævnets
regelsæt for markedsføring.
Dr Emils: FÅ EN GRATIS INDSPRØJTNING I ENTRÉEN
.
Fortsættes på næste side
p
— 21 —
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0022.png
Diskotek får skoleelever til at reklamere for sig
Dr. Emils Laboratoriums målgruppe til sidste skoledagsfesten er elever i 9. og 10. klasse. Dr. Emil
involverer sin målgruppe i markedsføringen ved at udskrive en konkurrence om et ”VIP og bordser-
vice”. Det handler om at uploade sit sjoveste klassebillede og få andre klasser og andre skoler til at
stemme på det og tagge hinanden. Ti 9. og 10. klasser fra fem lokale skoler deltog.
Diskoteker får på denne måde mindreårige til at reklamere for deres sidste skoledags-arrangement
og udnytter de unges mange kontakter på sociale medier. Her er diskoteket helt nede i Folkeskolen
for at hente reklamebistand. Og diskoteket benytter også kommentarfeltet til at gøre ekstra rekla-
me for arrangementet sidste skoledag:
”Skøn sommeraften, skindene sol, dejligt stille, en let brise af Dakkedak musik strømmer ind over
de marielystianske kyster, den dejlige kande med vodka og somersby der bliver opblandet, en
skøn dørmand og en dejlig chef. Fabilos.”
Dr-Emils Laboratorium Sidste Skoledag Vind VIP til hele din klasse, 5. september 2017
Ifølge Alkoholreklamenævnets regelsæt, må annoncering aldrig bruge personer, der på grund af
deres unge udseende giver indtryk af at unge mennesker drikker, alkohol (stk. 2). Annoncering må
heller ikke benytte modeller, skuespillere og lignende, der er eller ser ud til at være under 25 år.
Da Dr. Emil bruger modeller i en sammenhæng, hvor det er tydeligt, at de er 9.-10.-klasses elever,
overtræder de disse regler.
Ti folkeskoleklasser deltog i Dr-Emils konkurrence
— 22 —
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 53: En gratis omgang: Ny rapport om ulovlig markedsføring af alkohol
1817658_0023.png
Har du set en
ulovlig reklame
for alkohol til
børn og unge?
Så anmeld den på
alkohologsamfund.dk/Indberetning-alkoholmarkedsføring
Drejervej 15, 5. sal, 2400 København NV