Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 42
Offentligt
1814769_0001.png
BOLIGØKONOMISK
VIDENCENTER
Christiansborg
|
8. nov. 2017
Andelsboligerne udfylder vigtig rolle på vort boligmarked
Langt
de fleste andelsboligforeninger er sunde.
Boligministeriet lagde
i 2014 op til, at 10% af foreningerne var nødlidende, men dette tal over-
vurderer problemerne markant
If it
ain’t
broke,
don’t
fix it
Der er ikke behov for en gennemgribende reform af andelsboligformen
men for en reparationsindsats overfor en række konkrete svigt
* Forsvarlig drift handler om
forsvarlig stiftelse og finansiering
Andelsboligen er typisk et storbyfænomen. Presset på de store byers
boligmarkeder giver udfordringer på andelsområdet. Det skete op til
Finanskrisen og det kan ske igen, også netop nu
Ved oprettelse og ved opløsning af en andelsforening opstår der
et i
økonomisk teori velkendt problem, der kaldes ”moral
hazard”
Løsningen på dette problem (markedssvigt) er
regulering og information
De 13 forslag fra ekspertgruppen er et godt bidrag hertil
1
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Præsentationer fra udvalgets høring Forsvarlig drift af andelsboligforeninger onsdag den 8. november 2017, kl. 13.00-16.00 i Landstingssalen
1814769_0002.png
Andelsboligen et storbyfænomen
boligformen og dens drift udfordres
af det ophedede boligmarked i de større byer i tiden efter 1990
Andelsboligernes andel af boligmarkedet i %
48
2
Andel af boligmassen i %
33
33
23
14
10
8
3
7
1
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Præsentationer fra udvalgets høring Forsvarlig drift af andelsboligforeninger onsdag den 8. november 2017, kl. 13.00-16.00 i Landstingssalen
1814769_0003.png
I et marked hvor andelsboligen nærmer sig ejerboligens værdi og
prissættes i takt med et marked er der større risiko for et fremtidigt
fald - regelsættes må indrettes ud fra denne potentielle fare
Værdi af boligformue, aktiver vist ved indeks 2004 = 100
190
180
170
160
150
140
130
120
110
100
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
3
Ejerboliger
Andelsboliger
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Præsentationer fra udvalgets høring Forsvarlig drift af andelsboligforeninger onsdag den 8. november 2017, kl. 13.00-16.00 i Landstingssalen
1814769_0004.png
Problemerne knyttet til drift af andelsboligen er et klassisk eksempel på
hvad der kendes som ”moral
hazard”
i økonomi
4
-
Og de 13 forslag fra ekspertgruppen adresserer de fleste af disse
problemer, men
ikke
alle
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Præsentationer fra udvalgets høring Forsvarlig drift af andelsboligforeninger onsdag den 8. november 2017, kl. 13.00-16.00 i Landstingssalen
1814769_0005.png
5
Usikkerheden ligger bl.a. i
afkastkravet i valuarens metode
det enkleste er at se på de konkrete
handler/ værdi af udlejningsejendommene i nabolaget. Sammenlign med den offentlige
vurdering af andelsboliger i New York. For hver andelsforening ( cooperative) udpeges de private
udlejningsejendomme, de sammenlignes med, inkl. økonomiske
nøgledata for udlejningsejendommene - tilgængeligt i offentlig portal
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 42: Præsentationer fra udvalgets høring Forsvarlig drift af andelsboligforeninger onsdag den 8. november 2017, kl. 13.00-16.00 i Landstingssalen
1814769_0006.png
6
Vil man i det hele taget beholde valuarvurderinger som metode, må
Udfaldsrummet for en vurdering begrænses
Afkastkravet er afgørende
ved værdisætning af privat udlejnings-
ejendom
det varierer med beliggenhed, bygningens kvalitet og
husleje-regime. Afkastkravet er ikke ét tal i virkelighedens verden.
EDC offentliggjorde i 2016 afkastkrav for København, der spændte fra
3%
for ældre ejendomme ( ibrugtaget før 1992) med primær beliggenhed
og bygningskvalitet A til
6%
for ældre ejendomme med tertiær beliggen-
hed og bygningskvalitet B. For nye ejendomme er det højere.
Der bør udmeldes vejledende afkastkrav for ejendomstyper.
Der er i valuarvurderinger set afkastprocenter på under 1%.
Dette bør
ikke kunne ske uden særskilt redegørelse i valuarrapporten.
1% giver tre gange så høj vurdering som 3%, alt andet lige.
Der burde strammes op i § 31 i formidlingsbekendtgørelsen. Kritiske
punkter burde fremdrages i en forsimplet form til beskyttelse af køber,
der savner forudsætninger.