Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 330
Offentligt
1943011_0001.png
ERHVERVSMINISTEREN
Europaudvalget
26. september 2018
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 333 alm. del stillet af udvalget den 29. august
2018 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes i forlængelse af svar på spørgsmål 177 (alm.del
2017/2018) oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan
forbyde TV-reklamer rettet mod børn under 12 år.
Svar:
Til besvarelse af EUU alm. del spm. 333 skal jeg henvise til besvarelse af
EUU alm. del spm. 177, hvori det fremgår, at direktivet om urimelig han-
delspraksis er til hinder for at indføre et generelt forbud mod reklamer
rettet mod børn.
Kopi af besvarelse af EUU alm. del spm. 177 er vedlagt denne besvarel-
se.
Jeg har anmodet Kulturministeriet om at oplyse, om der findes sektorspe-
cifikke EU-regler vedrørende TV-reklamer rettet mod børn under 12 år.
Kulturministeriet har i den forbindelse oplyst følgende:
”Traditionelt tv og on-demand
audiovisuelle medietjenester er i EU regu-
leret ved direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet).
AVMS-direktivet indeholder regler om bl.a. audiovisuel kommerciel
kommunikation (tv-reklamer, sponsorering, produktplacering mv.),
fremme af europæiske audiovisuelle produktioner og beskyttelse af min-
dreårige. Der er tale om et minimumsdirektiv, hvilket betyder, at med-
lemsstaterne kan indføre strengere eller mere vidtgående regler end dem,
der allerede følger af direktivet.
I forhold til mindreårige fastsætter AVMS-direktivet bl.a., at audiovisuel
kommerciel kommunikation for at fremme salget af alkoholiske drikke-
varer ikke må være rettet specifikt mod mindreårige og ikke må tilskynde
til umådeholden indtagelse af sådanne drikkevarer. Direktivet fastsætter
desuden, at audiovisuel kommerciel kommunikation ikke må skade min-
dreårige på fysisk eller moralsk vis, og den derfor ikke direkte må til-
skynde mindreårige til at købe eller leje et produkt eller en tjenesteydelse
ved at udnytte deres manglende erfaring eller deres godtroenhed, direkte
opfordre dem til at overtale deres forældre eller andre til at købe de varer
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Kopi til orientering af EUU alm. del - svar på spm. 333 om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan forbyde TV-reklamer rettet mod børn under 12 år, fra erhvervsministeren
eller tjenesteydelser, der reklameres for, udnytte mindreåriges særlige
tillid til forældre, lærere eller andre eller uden grund vise mindreårige i
farlige situationer. Specifikt for tv-reklamer og teleshopping vedrørende
alkoholdige drikkevarer fastsætter direktivet, at disse ikke specielt må
henvende sig til mindreårige og især ikke må vise mindreårige, der indta-
ger disse drikkevarer.
AVMS-direktivet er implementeret i lov om radio- og fjernsynsvirksom-
hed og tilhørende bekendtgørelser, herunder for så vidt angår reglerne om
audiovisuel kommerciel kommunikation i bekendtgørelse om reklamer og
sponsorering m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on demand-
audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af partnerskaber (reklamebe-
kendtgørelsen). Udover direktivets minimumsregler om audiovisuel
kommerciel kommunikation i relation til mindreårige, indeholder rekla-
mebekendtgørelsen en række mere detaljerede regler, som har til formål
at beskytte mindreårige
og i nogle tilfælde børn under 14 år
mod util-
børlige reklamer samt regulere børns medvirken i reklamer.
Da AVMS-direktivet er et minimumsdirektiv er dette ikke til hinder for at
indføre et forbud mod tv-reklamer rettet mod børn under 12 år.
Det bemærkes, at AVMS-direktivet er under revision. Det nye direktiv-
forventes at træde i kraft ultimo 2018.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
2