Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 321
Offentligt
1940219_0001.png
Kommentar vedr. Danske Banks undersøgelse
Page i of 3
FINANSTILSYNET
I
NYHEDER OG PRESSE
I
PRESSEMEDDELELSER
I
2018
I
OPRETTET:
19.
SEP. 2018
OPDATERET: 19. SEP. 2018
Kommentar vedr. Danske Banks undersø
gelse
Danske Bank har i dag fremlagt konklusionerne fra bankens egne
undersøgelser affilialen i Estland.
Som Finanstilsynet oplyste sin afgørelse af 3. maj 2018 om de ledelsesmæssige aspekter af
Estland-sagen, vil bankens undersøgelser kunne tilvejebringe nye oplysninger, som kan føre til nye
vurderinger og tilsynsreaktioner. Det samme gælder generelt for nye oplysninger, det måtte komme
frem på anden vis.
“Det er en meget alvorlig sag, og vi ser løbende på, om nye informationer gør, at vi skal genoverveje
den afgørelse, vi traf i maj. Vi vil nu grundigt gennemgå bankens undersøgelse med henblik på
dette,” siger Finanstilsynets direktør Jesper Berg.
“Hvis vi vurderer, at der er behov for at træffe en ny afgørelse, vil sagen blive genoptaget og
behandlet i Finanstilsynets bestyrelse. En fly afgørelse vil blive offentliggjort,” siger Jesper Berg.
“Som det fremgår af vores afgørelse fra maj, har Finanstilsynet flere gange fulgt op på de
oplysninger, der er modtaget om hvidvaskforebyggelse i den estiske filial fra de estiske myndigheder.
Banken har i disse tilfælde givet Finanstilsynet betryggende forklaringer, der efterfølgende har vist
sig misvisende,” siger Jesper Berg.
“Vores afgørelse fra 3. maj var baseret på et omfattende materiale indhentet fra Danske Bank. De
forskellige forhold, der er beskrevet i pressen op til offentliggørelsen af Danske Banks rapport, kan
genfindes direkte eller indirekte i vores afgørelse,” siger Jesper Berg.
Finanstilsynets videre arbejde
Finanstilsynets videre vurdering af sagen vil ligesom afgørelsen af 3. maj 2018 dreje sig om de
ledelsesmæssige aspekter i relation til reglerne i den finansielle regulering om ledelse og styring og
andre relevante danske regler.
https ://www. finanstilsynet.dklNyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/20 i 8/Danske%2...
19-09-2018
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 321: Finanstilsynets kommentar vedr. Danske Banks undersøgelse
1940219_0002.png
Kommentar vedr. Danske Banks undersøgelse
Page 2 of 3
Finanstilsynet er i tæt dialog med det estiske finanstilsyn, Finantsinspektioon, om Finanstilsynets
egen opfølgning på sagen og om Finantsinspektioons tilsynsindsats i forhold til hvidvasklovgivningen
i Estland,
jf.
de to myndigheders fælles udtalelse af 28. maj 2018.
I Danmark har S0IK indledt strafferetlig efterforskning mod Danske Bank af mulige lovovertrædelser
i forbindelse med hvidvask.
SØIK
inddrager
i
sin efterforskning oplysninger og materiale fra
Finanstilsynet.
Finanstilsynet forventer derudover snarligt at kunne konkludere på bankens tilbagemelding om, hvad
den har gjort for at opfylde påbuddene fra afgørelsen af 3. maj 2018.
Danske Banks undersøgelse af filialen i Estland er udarbejdet på bankens eget initiativ og udspringer
således ikke af krav i den finansielle lovgivning eller af påbud fra Finanstilsynet. Finanstilsynet skal
derfor heller ikke godkende undersøgelsen, men kan anvende materialet i sin egen videre vurdering
af sagen.
Det er derimod et krav i de europæiske hvidvaskregler, at banker sikrer en fuldstændig
indrapportering af mistænkelige transaktioner til hviddvasksekretariaterne i de lande, hvor
transaktionerne har fundet sted.
Finanstilsynets og Finantsinspektioons fælles udtalelse af 28. maj.
Fakta om Finanstilsynets afgørelse af
3.
maj
2018
Finanstilsynet offentliggjorde 3. maj 2018 sin afgørelse om Danske Banks ledelse og styring i forhold
til hvidvaskproblemerne i den estiske filial. Danske Bank modtog i alt
otte påbud og otte
påtaler. Af
afgørelsen fremgik, at Finanstilsynet vurderede følgende forhold særligt kritisable:
• At der i filialen
i
Estland var så store mangler i alle tre forsvarslinjer, at kunder havde mulighed
for at bruge filialen til kriminalitet for store beløb.
• At banken først i september 2017 tog initiativ til en undersøgelse af omfanget af mistænkelige
transaktioner og kundeforhold.
• At banken bortset fra ophør af samarbejdet med russiske mellemmænd udskød beslutningen
om nedlukning af den del af non-resident porteføljen, hvor kunderne ikke havde en personlig
eller forretningsmæssig tilknytning til Baltikum, til januar 2015, og at nedlukningen først var
afsluttet i januar 2016.
• At bankens governance ikke sikrede, at problemerne med non-resident porteføljen blev
tilstrækkeligt klarlagt og håndteret på betryggende vis, herunder ved indberetninger om
mistanke om kriminalitet til relevante myndigheder.
• At banken ikke orienterede Finanstilsynet om de konstaterede problemer med
foranstaltningerne mod hvidvask, selvom det i starten af 2014 burde have stået klart for nogle
direktører og øvrige ledende medarbejdere, at bankens tidligere oplysninger fra 2012 og 2013
til det danske og estiske finanstilsyn var misvisende.
https://www.finanstilsynet.dklNyheder-og-Presse/Pressemeddelelser!20 I 8/Danske%2...
19-09-2018
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 321: Finanstilsynets kommentar vedr. Danske Banks undersøgelse
1940219_0003.png
Kommentar vedr. Danske Banks undersøgelse
Page 3 of 3
At
bankens orientering af Finanstilsynet i forløbet siden begyndelsen af 2017 havde været
mangelfu ld.
Det fremgik desuden, at i hvert fald fire medlemmer af bankens direktion, direktøren for Business
Banking og bankens CR0, CFO og CEO, hver især havde modtaget oplysninger om, at der var
problemer i Estland, herunder at det ikke alene var et spørgsmål om mangler i processer, men at der
også var mistænkelige kunder. Der blev iværksat en gennemgang i filialen af kendskabet til kunderne
og deres aktiviteter, men filialens egen opfølgning viste sig utilstrækkelig. Således sikrede banken
ikke en dækkende undersøgelse af omfanget af mistænkelige transaktioner og kundeforhold som
følge af den utilstrækkelige håndtering af AML i filialen for at begrænse skaderne ved dem og
foretage indberetninger til myndighederne, heller ikke i forbindelse med konsulentfirmaets
undersøgelse i februar-april 2014.
https ://www.finanstilsynet.dk/Nyheder-og-Presse/Pressemeddelelser/20 i 8/Danske%2...
19-09-2018